Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan man bestille hos slakteren?


Poter

Recommended Posts

Har tenkt å bestille kjøtt fra slakteren til råforing av Arn. Han får vom og hundemat som basis (kun kylling vitaminisert og vom siden han er allergisk mot svin) og har tenkt å supplere dette med annet rått kjøtt. Men hva kan jeg bestille? Tunge, lever, hjerte... hva mer? Jeg er ikke så inne på kjøtterminologien :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Spesifikke ord på hva det er jeg kan si til slakteren når jeg bestiller. Det blir litt for diffust å si at jeg vil ha "kjøtt" liksom :icon_confused:

Hei, hvis du er så heldig å ha en slakter i nærheten så kan du bare si hva du skal ha kjøttet til så hjelper dem deg nok tenker jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis slakteren vet hva en hund skal ha, ja. :icon_confused:

Lykke til med råfôringa! :lol:

Jo, takk! Nei, er jo ikke godt å si om de vet, men jeg kan jo tenke meg til at lever, hjerte, øyner, tunge, struper og noe bein vil være høvelig å bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å bestille kjøtt fra slakteren til råforing av Arn. Han får vom og hundemat som basis (kun kylling vitaminisert og vom siden han er allergisk mot svin) og har tenkt å supplere dette med annet rått kjøtt. Men hva kan jeg bestille? Tunge, lever, hjerte... hva mer? Jeg er ikke så inne på kjøtterminologien :P

Du trenger både muskelkjøtt, fett, innmat og spiselige bein. Tunger og hjerter er muskelkjøtt, mens lever, lunger, nyrer osv er innmat (og innmat bør utgjøre cirka 10% av det totale matinntaket). Andre ting som også kan gis er strupehoder og luftrør (geniale kilder til brusk), og hvis du er veldig tøff kan du jo prøve å bestille testikler og jur. Jeg tror neppe slakteren kan skaffe uvasket vom, men det er også genial innmat. Ellers er det jo også endel "småplukk" innimellom innvollene og organene, sånn som talg, mellomgulv (den muskelen som får oss til å hikke), spiserør, og allverdens små-avskjær som folk ikke vil ete. Og blod! Du kan bestille matblod, og det er en strålende proteinkilde. Og slakterens kjøttsag lager mye avfall i form av "sagmugg", som består av både kjøtt, fett og bein. Dette er ganske feite greier, men hundene digger det helt vilt.

Av bein kan man gi oksehaler (hvis hunden har sterke nok kjever til å tygge disse), nakkebein, lammeribbe hvor mesteparten av kjøttet er skåret fra, osv osv. Rå kotelettbein kan du også gi, og så beholder du kotelettkjøttet til egen bruk. Og hele sauehoder er også finfin hundemat.

Allergi mot svinekjøtt må være et slit! Tåler Arn fisk? I dagligvarebutikker med betjent fiskedisk kan man få tak i f.eks. lakse-/ørrethoder og -rygger. Folk kjøper hel fisk og ber om at betjeningen fileterer den, og da må butikken faktisk betale penger for å kvitte seg med "søppelet" (biologisk avfall må nemlig prosesseres separat fra annet søppel). Fisk som er gått ut på dato er også finfin hundemat. Jeg for min del gir ikke oppdrettsfisk som en fast del av hundenes mat, for det er diverse medisiner osv i oppdrettsfisk. Men litt oppdrettsfisk innimellom er helt ok, og vill fisk er strålende hundemat.

Betjeningen i kjøttdisken kan du sikkert også gjøre deg til venns med. Be om avskjær, "sagmugg" fra kjøttsaga, og brusk og bein. Kjøtt som har gått ut på dato er også helt ok, for hunder tåler fint å spise kjøtt som er usikkert som menneskemat. Som regel går jo også kjøtt og fisk ut på dato lenge før de ikke lenger er trygge som menneskemat.

Ellers anbefaler jeg å gi egg! Du kan trygt gi 1-2 egg daglig, og rå egg inneholder alle de essensielle aminosyrene som hunder må ha. Noen hunder fjerter endel når de begynner å spise egg, men det går seg til etter noen dager. Egg brukes sjelden i hundefôr, fordi det er en veldig dyr ingrediens, men det er kjempebra mat for både hunder og mennesker.

Det er også en god idé å gjøre seg til venns med eventuelle lokale jaktlag, og spørre om de kan selge innmat og avskjær billig... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Moghreib! Jeg hadde håpet på svar fra deg :whistle:

Quoter Moghreib nedover her:

Du trenger både muskelkjøtt, fett, innmat og spiselige bein. Tunger og hjerter er muskelkjøtt, mens lever, lunger, nyrer osv er innmat (og innmat bør utgjøre cirka 10% av det totale matinntaket). Andre ting som også kan gis er strupehoder og luftrør (geniale kilder til brusk), og hvis du er veldig tøff kan du jo prøve å bestille testikler og jur. Jeg tror neppe slakteren kan skaffe uvasket vom, men det er også genial innmat. Ellers er det jo også endel "småplukk" innimellom innvollene og organene, sånn som talg, mellomgulv (den muskelen som får oss til å hikke), spiserør, og allverdens små-avskjær som folk ikke vil ete. Og blod! Du kan bestille matblod, og det er en strålende proteinkilde. Og slakterens kjøttsag lager mye avfall i form av "sagmugg", som består av både kjøtt, fett og bein. Dette er ganske feite greier, men hundene digger det helt vilt.

Det var fine tips!

Hva er forskjellen på strupehode og luftrør? Mellomgulv hadde jeg ikke kommet på av meg selv. Er det stort? Tenkte faktisk på om jeg skulle ha bestilt jur, inbiller meg at det ikke er så grisete?

Sagkapp fikk jeg gratis den tiden vi barf`et. Det var helt ypperlig! Nå vet jeg ikke om jeg tør ta sjansen på det siden Arn er allergisk mot svin, men kan jo selvsagt be om sagkapp uten svin, vil jeg tro. Er vel mest lammesesong nå uansett.

Av bein kan man gi oksehaler (hvis hunden har sterke nok kjever til å tygge disse), nakkebein, lammeribbe hvor mesteparten av kjøttet er skåret fra, osv osv. Rå kotelettbein kan du også gi, og så beholder du kotelettkjøttet til egen bruk. Og hele sauehoder er også finfin hundemat.

Så oksehaler er bein og ikke brusk? Får man sauehoder med eller uten skinn?

Allergi mot svinekjøtt må være et slit! Tåler Arn fisk?

At han er allergisk mot svinekjøtt gjorde fôringen litt mer komplisert, ja! Jeg var jo såre fornøyd med å gi vom og hundemat og synes han fungerer utmerket på det, men nå som han bare kan få kylling vitaminisert og ren vom, synes jeg det blir for lite variert, så da er det tilbake til litt barfing. Men, men, han har jo ikke vondt av det, da :D Er bare litt mer styr for eier, hihi. Han er også allergisk mot kalkun. Fisk er han ikke allergisk mot, så han får en del fisk, spesielt ørret og laks. Hvit fisk er han ikke så glad i. Han får også en del hvalkjøtt, noe jeg synes er helt genialt! Både han og katten elsker det og de har fått så fin pels etter at de begynte å få det.

Ellers anbefaler jeg å gi egg!

Jeg er veldig glad i å gi egg til våre dyr, men Arn er allergisk mot det også :P Så desverre kan han ikke få det.

Ellers er min erfaring med råforing at det er ganske vanskelig å få tak i vilt og at det er dyrt. Hvordan er din (og dere andres) erfaringer med det? Her i nord skal det vel være høvelig greit å få tak i rein, så tenker å spørre etter det når jeg kontakter slakteren. Må sjekke litt priser også. Lurer litt på hvor mye jeg skal bestille av hver sort. Begrenser seg jo med tanke på lagringsplass...

Er i grunn litt morsomt dette *nerd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe masse* Her i nord skal det vel være høvelig greit å få tak i rein, så tenker å spørre etter det når jeg kontakter slakteren.

Om du skal ha ok pris på reinkjøtt, ville jeg prøvd å kontakte reinslakteriene direkte, ev reindriftsamer i nærheten. Rein fra vanlig slakter/butikk er svindyrt! De får kjøttet ferdig skåret til menneskemat, så det er ikke mye avskjær/bein å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha ok pris på reinkjøtt, ville jeg prøvd å kontakte reinslakteriene direkte, ev reindriftsamer i nærheten. Rein fra vanlig slakter/butikk er svindyrt! De får kjøttet ferdig skåret til menneskemat, så det er ikke mye avskjær/bein å snakke om.

Åja, sier du det. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Moghreib! Jeg hadde håpet på svar fra deg :)

Hva er forskjellen på strupehode og luftrør? Mellomgulv hadde jeg ikke kommet på av meg selv. Er det stort? Tenkte faktisk på om jeg skulle ha bestilt jur, inbiller meg at det ikke er så grisete?

Luftrøret består av ringer av brusk, og ser ut som en støvsugerslange. Strupehodet er en tykk, eggeformet sylinder av ulike bruskdeler. Begge deler er veldig gode kilder til brusk. Mellomgulvet er en muskel som ligger som en tynn "film" mellom lungene/leveren/hjertet (over) og tarmene (under). Det er ikke mye mat i denne muskelen, men den er en vanlig bestanddel når jeg bestiller "hjerte-/lungeslag" fra slakteriet. Hjerte-/lungeslag består av alt fra og med strupehodet og ned til mellomgulvet: luftrør, spiserør, lunger, lever, hjerte, osv. Noen ganger følger også tunga med.

Sagkapp fikk jeg gratis den tiden vi barf`et. Det var helt ypperlig! Nå vet jeg ikke om jeg tør ta sjansen på det siden Arn er allergisk mot svin, men kan jo selvsagt be om sagkapp uten svin, vil jeg tro. Er vel mest lammesesong nå uansett.

Det er nesten umulig å unngå svinekjøtt i sagkapp, dessverre. Jeg ville ikke tatt sjansen på det.

Så oksehaler er bein og ikke brusk? Får man sauehoder med eller uten skinn?

Oksehaler er bein, ja. Og de er såpass harde at myndene mine ikke klarer å tygge dem. Men boerboelen jeg hadde før klarte uten problemer å tygge oksehalebein. Sauehoder får man vanligvis flådd, men jeg opplevde en gang å få to ullete sauehoder med øremerker og det hele. Du kan se bilder av dem her!

At han er allergisk mot svinekjøtt gjorde fôringen litt mer komplisert, ja! Jeg var jo såre fornøyd med å gi vom og hundemat og synes han fungerer utmerket på det, men nå som han bare kan få kylling vitaminisert og ren vom, synes jeg det blir for lite variert, så da er det tilbake til litt barfing. Men, men, han har jo ikke vondt av det, da :icon_redface: Er bare litt mer styr for eier, hihi. Han er også allergisk mot kalkun. Fisk er han ikke allergisk mot, så han får en del fisk, spesielt ørret og laks. Hvit fisk er han ikke så glad i. Han får også en del hvalkjøtt, noe jeg synes er helt genialt! Både han og katten elsker det og de har fått så fin pels etter at de begynte å få det.

Hvalkjøtt er superdupert til hunder, for det inneholder masse omega-3. Ørret og laks i form av oppdrettsfisk ville jeg ikke gitt så altfor ofte, fordi fiskefôret inneholder medisiner. Jeg er forøvrig veldig begeistret for hestekjøtt, for det er marmorert med smørgult fett (noe som tyder på at hesten har gått på gress, og gress gir kjøttet høyere mengder omega-3). Sauekjøtt er også strålende hundemat, og geitekjøtt og -bein er magert og beina er lette å tygge. Jeg gir også kaninkjøtt fra eget oppdrett, og det er også veldig magert.

Lillevalpen min på snart 13 uker spiser forøvrig mus! Her på småbruket hvor vi bor er det massevis av mus, og musefellene er fulle hver morgen. Valpen får da ei mus som godis, og spiser den forreste halvparten. Rompeenden vil han derimot ikke ha, for den inneholder sånne ekle ting som mage og tarm. Isj og usj, sier han, og lar rompa ligge urørt.

Er i grunn litt morsomt dette *nerd*

Jupp! Se bare på alle bildene i råfôringsgalleriet mitt. Det ER faktisk morsomt, på en ekkel og blodig og klissete måte. Jeg har hatt naboens 9 år gamle sønn her for å være med på å dissekere høns og kaniner (jeg har begge deler her på småbruket), og jeg har vist og belært ham om de ulike delene av hjerte-/lungeslag. Jeg tørker lunger, lever, hjerter, nyrer, luftrør og mellomgulvskjøtt over vedkomfyren, og jeg koker kjøttsuppe til hundene av diverse ekle innmatsavskjær som jeg ikke får dem til å spise rått. Hundene får også "avlive" høns som jeg nettopp har slaktet - de flakser jo ganske lenge etter at de er døde. Og de spiser masse egg. Men fisk vil de overhodet ikke ha! Det er ekle, ekle greier, har jeg forstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene får også "avlive" høns som jeg nettopp har slaktet - de flakser jo ganske lenge etter at de er døde. Og de spiser masse egg.

Dette er grunnen til at jeg kunne tenkt meg å drive med høner... Det er virkelig den beste hundematen jeg har funnet til Bridie. MED fjær og det hele. Uten så kan hu ha en tendens til å kaste opp igjen beina, for hu tygger dem ikke godt nok.

Men nå har bestemor og bestefar slutta med høner, og jeg kjenner ingen andre som slakter selv heller.

Ellers er det utrolig intr å se på bildene du har tatt og det du skriver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg kunne tenkt meg å drive med høner... Det er virkelig den beste hundematen jeg har funnet til Bridie. MED fjær og det hele. Uten så kan hu ha en tendens til å kaste opp igjen beina, for hu tygger dem ikke godt nok.

Men nå har bestemor og bestefar slutta med høner, og jeg kjenner ingen andre som slakter selv heller.

Ellers er det utrolig intr å se på bildene du har tatt og det du skriver. :icon_redface:

syns jeg ser Betty med en flaksende høne jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh har jeg akkurat kommet hjem etter å ha hentet et billass med slakteri-godis: storfelever, lammehjerter, hestekjøtt, magert svinekjøtt, griseører, værtestikler (!), osv osv.

* Lammehjertene er virkelig partygodis, for det er ikke lett å få tak i utenom sesongen, og lammekjøtt og -innmat fra utegående får er fullt av omega-3.

* Hestekjøtt er superdupergenialt for hunder som har matallergi, for de kan ikke være allergisk mot noe de aldri har spist før - og hestekjøtt fra utegående hester er også fullt av omega-3. Og hestekjøtt er også strålende for hunder som trenger å legge på seg.

* Stofelever - veldig næringsrik, veldig mager, og norsk storfe går jo også ute og gresser inntil omtrent disse dager. Ergo er dette også proppet med omega-3.

* Værtestikler - isj og usj! Ekle! Motbydelige! Men veldig næringsrike, og skikkelig supergod slankemat.

* Griseører (rå) er en veldig god kilde til brusk, noe som visstnok er bra for hunder med bruskrelaterte leddproblemer. Mine hunder elsker griseører, og eter dem med stor appetitt - selv om hundene mine ikke har noen som helst leddproblemer. Hmmmm.... kanskje det er en sammenheng....?

* Magert svinekjøtt fra smågris! Sannelig ikke lett å få tak i, men noen ganger er man bare heldig. Kjempemørt, så dette blir nok mat til meg også...

Orker ikke å pakke alt dette om i kveldsmørket, så det får ligge ute til i morgen tidlig. Det er minusgrader, så ikkeno' problem. Håper bare at reven holder seg unna! Ja, og naboenes golden retriever... ;-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker din kunnskap om dette, Moghrebi! :icon_redface:

Jeg skal stikke en tur på slakteriet snart. Få tak i noe småplukk som Diesel kan kose seg med i helga :)

Vi har en pitteliten fryser, akkurat nok til tyve vom, så vi har ikke mulighet til å kjøpe i store posjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man blir jo superinspirert :D

Takk for gode og informative svar! Tenker det er ett stykk åssipåssi og katt som kommer til å bli meget fornøyd :D

*miff*

1. åssen lære kattipatti (katta ja) å spise rått? Ja, sultemetoden er forsøkt... Katta gikk ned 700 g på 2 uker, da ga jeg opp. Det er MYE på 5,5 kg katt.

2. Åssen lære åssipåssi'n (:P) til å TYGGE maten sin, ikke bare dele den og sluke? Bridie sørger bare for at bitene er små nok til å passere halsen hun, så tror hu det går bra. (det gjør som regel det, med vom og hundemat.. Men biffbiter eller andre kjøttstykker kommer som regel opp igjen innen 1 time... BEIN kommer opp igjen etter 1,5 døgn. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir såå inspirert. Når jeg har fått lappen og stor fryser har jeg lyst å råfore.

Jeg trodde egentlig ikke Aron ville spise rått kjøtt (han er veldig kresen), men han slukte i seg indrefileten jeg gav han i dag. Var så utrolig gøy å se Aron sluke mat. Det skjer aldri liksom ;)

Tusen takk for at du deler din kunnskap med oss Moghrebi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsmat for lille valpedyret: ett stykk kaninhode, komplett med øyne, ører, tenner, pels - hele greia, rett og slett. Serverte det først helt og frossent, men det ble for mye arbeid for små valpetenner. Så jeg tok kaninhodet med meg ut på tunet, la det på hoggestabben og svingte øksa. Resultatet ble tre biter som var akkurat passelig store til at min 13 ukers sloughigutt klarte å fortære det.

Det eneste som ligger igjen, er ørene. To seige ører, hengende sammen ved hjelp av en bit av skinnet oppå hodet til kaninen. Ser litt makabert ut. Valpemonsteret syntes det var en fabelaktig leke og ville ha meg til å være med og leke med morosakene (urk og æsj!) , men nå har han omsider sovnet, mett og fornøyd.

De to voksne fikk hver sin bit med elghjerte og elglever til kveldsmat, og det var de veldig fornøyde med. De sover også nå.

Og jeg, da? Ikkeno' luksusmat på meg, nei. Nudlesuppe med spinat og aspargesbønner. Greit nok, om ikke akkurat så utpreget spennende...

I morra skal de få mørt, saftig og magert svinekjøtt fra smågris, pluss litt kyllinghalser og annet småsnask.

Neida, hundene mine er overhodet ikke bortskjemte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et overslag på hvor mye slike ting koster? Regner med det varierer fra slakter til slakter, men sånn veldig rundt tall..

Lurer på det samme ;)

Til uken skal vi faktisk til slakteren å shoppe *flir* Noen som har forslag til kjøtt som kan gis til kresen hund? Han liker indrefilet når jeg har skåret det opp i biter hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...