Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan man bestille hos slakteren?


Poter

Recommended Posts

Har du et overslag på hvor mye slike ting koster? Regner med det varierer fra slakter til slakter, men sånn veldig rundt tall..

Kommer an på hvor mye man kjøper, tenker jeg. Men her er noen eksempelpriser pr kilo:

Kalkunhalser (fra Vom & Hundemat): 15 kr

Kyllinghalser (fra V&H) 15 kr

Lever, lunger, nyrer, jur, talg, testikler, luftrør, osv: 15 kr

Tunger, hjerter: 30 kr

Bein: 15 kr

Geit, hel: 30 kr

Hest: 35 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Lurer på det samme :P

Til uken skal vi faktisk til slakteren å shoppe *flir* Noen som har forslag til kjøtt som kan gis til kresen hund? Han liker indrefilet når jeg har skåret det opp i biter hvertfall!

Det er ikke lett å vite hva en hund vil like, for det er veldig individuelt. Men ting som lever, lunger, nyrer og andre organer vil han nok neppe ha. Indrefilét er totalt bortkastet som hundemat pga prisen. Da er det bedre å gi nakkekoteletter som man finner i frysedisken på dagligvarebutikken - de koster nesten ingenting i forhold.

Av ting du kan kjøpe hos slakteren, anbefaler jeg hjerter og tunger. Du kan sikkert også få kjøpt ribbe-bein, altså ribbe hvor kjøttet er skåret fra. Slakteren får også mye avfall fra kjøttsaga, og denne "sagmuggen" er kjempefin hundemat - men ganske fet, så det bør ikke gis i store mengder. Store knoker er finfin tyggetrening, men har minimal verdi som mat med mindre det er litt kjøtt på dem. Slakteren har som regel også griselabber (be dem om å dele dem på langs) og matblod.

Når du blir litt mer på hils med de ansatte kan du begynne å ymte henpå om at du gjerne også kjøper "ting som skal kastes". Slakteren må betale for å kvitte seg med avfall, så de burde være interessert i å heller selge det (men strengt talt har de ikke lov til det, da...).

Dagligvarebutikker med betjent kjøttdisk er også fine greier. Spør dem om hva de kaster, og be pent om at du kan få kjøpe litt av det. Butikkene kaster *masse* mat, og de også må betale for å bli kvitt avfallet.

Det er også kjekt å kjenne jegere... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å vite hva en hund vil like, for det er veldig individuelt. Men ting som lever, lunger, nyrer og andre organer vil han nok neppe ha. Indrefilét er totalt bortkastet som hundemat pga prisen. Da er det bedre å gi nakkekoteletter som man finner i frysedisken på dagligvarebutikken - de koster nesten ingenting i forhold.

Av ting du kan kjøpe hos slakteren, anbefaler jeg hjerter og tunger. Du kan sikkert også få kjøpt ribbe-bein, altså ribbe hvor kjøttet er skåret fra. Slakteren får også mye avfall fra kjøttsaga, og denne "sagmuggen" er kjempefin hundemat - men ganske fet, så det bør ikke gis i store mengder. Store knoker er finfin tyggetrening, men har minimal verdi som mat med mindre det er litt kjøtt på dem. Slakteren har som regel også griselabber (be dem om å dele dem på langs) og matblod.

Når du blir litt mer på hils med de ansatte kan du begynne å ymte henpå om at du gjerne også kjøper "ting som skal kastes". Slakteren må betale for å kvitte seg med avfall, så de burde være interessert i å heller selge det (men strengt talt har de ikke lov til det, da...).

Dagligvarebutikker med betjent kjøttdisk er også fine greier. Spør dem om hva de kaster, og be pent om at du kan få kjøpe litt av det. Butikkene kaster *masse* mat, og de også må betale for å bli kvitt avfallet.

Det er også kjekt å kjenne jegere... ;)

Tusen takk for utfyllende svar :P I morgen blir det til kjøttdisken og slakteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Moghrebi: I dag har jeg vært hos slakteren og fått noen kilo med hjerter, lunger, nyrer og lever, alt fra elg og hjort.

Kan du skrive litt om de forskjellige delene, hvor mye de kan få om gangen, hvor ofte, tips til hvordan det skal serveres(rått, kokt, stekt, hel, i biter osv.)? Jeg har ikke sett noe på det enda, slakteren ba meg ta med en stamp og putta en stor pose med div. innmat oppi der, men skal sortere det i morgen. Har du noen bilder av de forskjellige innmatdelene så jeg vet hva som er hva? :x Søkte litt på google, men fant ikke helt det jeg var ute etter.

Setter kjempestor pris på om du kan hjelpe meg litt! :x

(Det er forresten ikke snakk om råforing her, skal bare brukes som litt ekstra "snacks" til hundene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi: I dag har jeg vært hos slakteren og fått noen kilo med hjerter, lunger, nyrer og lever, alt fra elg og hjort.

Kan du skrive litt om de forskjellige delene, hvor mye de kan få om gangen, hvor ofte, tips til hvordan det skal serveres(rått, kokt, stekt, hel, i biter osv.)? Jeg har ikke sett noe på det enda, slakteren ba meg ta med en stamp og putta en stor pose med div. innmat oppi der, men skal sortere det i morgen. Har du noen bilder av de forskjellige innmatdelene så jeg vet hva som er hva? :x Søkte litt på google, men fant ikke helt det jeg var ute etter.

Setter kjempestor pris på om du kan hjelpe meg litt! :x

(Det er forresten ikke snakk om råforing her, skal bare brukes som litt ekstra "snacks" til hundene.)

Åh! Du er griseheldig!

Kjenner du slaktern fra før, eller er de så snille med alle? :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Du er griseheldig!

Kjenner du slaktern fra før, eller er de så snille med alle? :x

Kjenner henne overhode ikke, var oppom i går og spurte om de hadde noe innmat til overs som de skulle kaste. Da fortalte hun at de kaster sånt ca. 1 gang i uka(etter at det var blitt godkjent av mattilsynet eller noe?) og at hun nettopp hadde kastet det den dagen, men hun kunne skrive ned navn og nummer så skulle hun ringe oss opp neste gang de hadde noe, men det kunne gå en ukes tid sa hun. I dag tidlig ringte hun og sa at hun nettopp hadde fått noe godkjent som vi bare kunne komme innom å hente i løpet av dagen. :x

Virket som vi kunne få hver uke om vi ville.. Du kan få litt av meg i morgen hvis du vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner henne overhode ikke, var oppom i går og spurte om de hadde noe innmat til overs som de skulle kaste. Da fortalte hun at de kaster sånt ca. 1 gang i uka(etter at det var blitt godkjent av mattilsynet eller noe?) og at hun nettopp hadde kastet det den dagen, men hun kunne skrive ned navn og nummer så skulle hun ringe oss opp neste gang de hadde noe, men det kunne gå en ukes tid sa hun. I dag tidlig ringte hun og sa at hun nettopp hadde fått noe godkjent som vi bare kunne komme innom å hente i løpet av dagen. :x

Virket som vi kunne få hver uke om vi ville.. Du kan få litt av meg i morgen hvis du vil?

Åh, det hadde vært super-dupert! Men vi har virkelig ikke mer plass i fryseren.. :x Vi skal seriøst kjøpe oss fryseboks til jul! :x Kom hjem med en flat pakke grytekjøtt til hundene i dag jeg, men siden jeg hadde mat tint til de, tenkte jeg å legge den i fryseren. Men der var det ikke plass! Ikke til en liten fis engang er det plass - og hvem er det som har okkupert hele plassen?? puppeh.gif :angel:

Men fikk du det gratis altså? I så fall tror jeg at jeg bor i verdens beste hunde-kommune eller noe sånt! Eller har verdens snilleste slakter i nærheten.. :x Kanskje vi må investere i større fryser enn bare en liten en..? :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt gratis! Vi spurte ikke om betaling, og hun sa heller ikke noe om det. (Det virket ikke på henne som at hun ville ha betaling for det heller altså! Så det var ikke det at vi var så frekk at vi tok varene og sprang liksom. :x Og vi hadde jo spurt om de hadde noe til overs som skulle kastes, ikke om hun hadde noe til salgs.) Men hvis det blir så jeg benytter meg av dette ofte så kan det jo henne at hun får noen kroner en gang i blandt, som takk for at hun er så snill. :x

Du må nok invistere i ny fryser nå ja! I mellomtiden er det bare å komme hit når du vil ha noe. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slakteren/eller kjøttisken i supermarkedet kjøttben og? Okseben? (vegetarianer, så aner virkelig ikke hva som befinner seg bak disken)

Bare sånn til snacks da, har ikke mulighet til å råfore nå uansett.

Men må det isåfall kokes først? Han er jo ikke vandt med rått kjøtt, men det spiller kanskje ingen rolle? Pleier å kjøpe store frysetørkede okseben til ham i dyrebutikken, men det er jo hlvts dyrt da, 100 kr. Og det må vel være billigere hos slakteren? Men de får kanskje ikke inn de helt store delene på spar fks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt gratis! Vi spurte ikke om betaling, og hun sa heller ikke noe om det. (Det virket ikke på henne som at hun ville ha betaling for det heller altså! Så det var ikke det at vi var så frekk at vi tok varene og sprang liksom. :x Og vi hadde jo spurt om de hadde noe til overs som skulle kastes, ikke om hun hadde noe til salgs.) Men hvis det blir så jeg benytter meg av dette ofte så kan det jo henne at hun får noen kroner en gang i blandt, som takk for at hun er så snill. :x

Du må nok invistere i ny fryser nå ja! I mellomtiden er det bare å komme hit når du vil ha noe. :x

Til informasjon..: Jeg spurte den snille damen om pris jeg, da jeg prata med henne på telefonen i dag.

Ho sa at de skulle ikke ha noe for det, og da takka jeg pent. :x

De er sikkert bare glade for å bli kvitt det som for dem er avfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon..: Jeg spurte den snille damen om pris jeg, da jeg prata med henne på telefonen i dag.

Ho sa at de skulle ikke ha noe for det, og da takka jeg pent. :x

De er sikkert bare glade for å bli kvitt det som for dem er avfall..

Steike heldig du er, kjempemissunnelig her jeg står!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slakteren/eller kjøttisken i supermarkedet kjøttben og? Okseben? (vegetarianer, så aner virkelig ikke hva som befinner seg bak disken)

Bare sånn til snacks da, har ikke mulighet til å råfore nå uansett.

Men må det isåfall kokes først? Han er jo ikke vandt med rått kjøtt, men det spiller kanskje ingen rolle? Pleier å kjøpe store frysetørkede okseben til ham i dyrebutikken, men det er jo hlvts dyrt da, 100 kr. Og det må vel være billigere hos slakteren? Men de får kanskje ikke inn de helt store delene på spar fks...

Bein må ikke kokes først, det skal serveres rått. Om det kokes kan det bli harde beinsplinter som er vanskelig for hunden å fordøye. Det er da bein kan bli farlig.

Kjøttdisken har jeg erfaring med har lite hundevennlig mat, mest til oss mennesker. De har mest koteletter og slikt med mye kjøtt på, men siden du ikke spiser kjøtt så kan du jo like godt servere det til hunden :P Slakteren har det meste og de kan også bestille inn det du vil ha. Av bein er det best med ikke vektbærende bein. Som f.eks ribbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :P

Su skjønner, husker vi fikk beskjed om å koke ben til den forrige hunden (eller så var det bare noe moren min trodde vi skulle gjøre), men så begynte jeg å tenke om det kanskje ikke var nødvendig likevel.

Tenkte kanskje at han ble dårlig i magen av et ben med mye kjøtt på, men igjen, jeg aaaner jo ikke noen ting om kjøtt omtrent jeg da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :P

Su skjønner, husker vi fikk beskjed om å koke ben til den forrige hunden (eller så var det bare noe moren min trodde vi skulle gjøre), men så begynte jeg å tenke om det kanskje ikke var nødvendig likevel.

Tenkte kanskje at han ble dårlig i magen av et ben med mye kjøtt på, men igjen, jeg aaaner jo ikke noen ting om kjøtt omtrent jeg da. :P

Ja, det er vel litt sånn gammel "overtro" at hvis man i det hele tatt skal gi bein til hundene, så skal de være kokt. Men det stemmer altså ikke :P Bare tenk på hva ulver spiser, de har ikke akkurat store kokear stående rundt om i skogen som de kokkelerer med :P Kanskje de gjør det på Island, der har de jo geysirer de kan hive kjøttet i :P

Ellers får du bare passe på å gi i passelige mengder, han kan jo bli litt dårlig i magen i starten. Er jo uvant hvis han bare har spist tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P sant det, var bare litt usikker.

Han er vandt med sånn fra dyrebutikken, tørket kjøtt er det vel nesten da, frysetørket. Men er jo ikke mye kjøtt igjen på dem da. Så skal ta det i små posjoner iallefall, det kommer nok uansett ikke til å bli så ofte, ikke enda iallefall. Han spiser bare tørrfôr ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi: I dag har jeg vært hos slakteren og fått noen kilo med hjerter, lunger, nyrer og lever, alt fra elg og hjort.

Kan du skrive litt om de forskjellige delene, hvor mye de kan få om gangen, hvor ofte, tips til hvordan det skal serveres(rått, kokt, stekt, hel, i biter osv.)? Jeg har ikke sett noe på det enda, slakteren ba meg ta med en stamp og putta en stor pose med div. innmat oppi der, men skal sortere det i morgen. Har du noen bilder av de forskjellige innmatdelene så jeg vet hva som er hva? :P Søkte litt på google, men fant ikke helt det jeg var ute etter.

Setter kjempestor pris på om du kan hjelpe meg litt! :P

(Det er forresten ikke snakk om råforing her, skal bare brukes som litt ekstra "snacks" til hundene.)

Jeg har dessverre ingen bilder av de ulike organene, men hjertet er lett å kjenne igjen: det er eggeformet og hult inni. Lever er mørke, store "flak" med tydelig leversmak, og lunger er litt lysere og føles svampaktig når du klemmer på dem, og inni er det kanaler som er litt lik støvsugerslanger av utforming. Nyrer er ovale, og inni er de hvitaktig i midten, og har ofte en god del nyretalg festet til seg. Mellomgulvsmuskelen er som en litt smal, flat, lang muskel som er omhyllet av en lys hinne, og som også har endel hinne festet til seg. Luftrøret er som en hvit støvsugerslange, og langs den går en kjøttfarget "slange" - det er spiserøret. Luftrøret ender øverst i en knyttneveformet bruskklump som er hul inni - det er strupehodet.

Prøv først å gi dette rått. Hvis det ikke faller i smak, så skjær det i passelige munnfull-biter og kok det kort i litt vann. Server dette (kokevannet kan du gi utenom - det smaker også godt) når det er passelig nedkjølt. Nyrene må kanskje kokes litt lenger, og det er ikke sikkert at kokevannet blir særlig fristende.

Nyrer og lever er rensende organer, og bør ikke utgjøre 10% av hundens totale matinntak over tid. De kan også gi løs avføring, spesielt hvis hunden ikke er vant til det.

Du er heldig som har fått tak i dette gratis! Prise gudene for det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sjekket hos et slakteri i nærheten, de kunne bare tilby kvernet vom av storfe og lam og en blanding av diverse slaktavfall av alle slags dyr. Skulle vi kjøpe noe hos dem, måtte vi ha tillatelse fra Mattilsynet. Resten måtte vi selv finne i butikkene, for det var "human" mat. Har ringt flere kjøttvareforhandlere her i byen og ingen kan få tak i eller selge oss det vi vil ha. De har selv store problemer med å få tak i ingredienser fra slakteriene (!). Så hvordan i alle dager har dere greid å få bestilt og kjøpt fra deres slakterier og kjøttvareforhandlere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Jeg har dessverre ingen bilder av de ulike organene, men hjertet er lett å kjenne igjen: det er eggeformet og hult inni. Lever er mørke, store "flak" med tydelig leversmak, og lunger er litt lysere og føles svampaktig når du klemmer på dem, og inni er det kanaler som er litt lik støvsugerslanger av utforming. Nyrer er ovale, og inni er de hvitaktig i midten, og har ofte en god del nyretalg festet til seg. Mellomgulvsmuskelen er som en litt smal, flat, lang muskel som er omhyllet av en lys hinne, og som også har endel hinne festet til seg. Luftrøret er som en hvit støvsugerslange, og langs den går en kjøttfarget "slange" - det er spiserøret. Luftrøret ender øverst i en knyttneveformet bruskklump som er hul inni - det er strupehodet.

Prøv først å gi dette rått. Hvis det ikke faller i smak, så skjær det i passelige munnfull-biter og kok det kort i litt vann. Server dette (kokevannet kan du gi utenom - det smaker også godt) når det er passelig nedkjølt. Nyrene må kanskje kokes litt lenger, og det er ikke sikkert at kokevannet blir særlig fristende.

Nyrer og lever er rensende organer, og bør ikke utgjøre 10% av hundens totale matinntak over tid. De kan også gi løs avføring, spesielt hvis hunden ikke er vant til det.

Du er heldig som har fått tak i dette gratis! Prise gudene for det. :)

Nå har jeg også vært og hentet en dose bikkjemat. Snille slakteren vår det! :D Jeg betalte forøvrig 40kr for en halv stamp innmat + hjerter. Dyreslagene er en stk elg og to stk små hjort. Jeg har skjært opp i passelige porsjoner for bikkjene og lagt det i fryseren (noe som jeg forøvrig håper er litt mindre ekkelt neste gang). :) Det jeg lurer på, er hvor mye næring er det i de enkelte delene? Hjerte er jo mest kjøtt, så det kan jeg tenke meg til selv, lever og nyrer skal de ikke få så mye av om gangen, men disse lungene; er det masse mat i lite volum, eller omvendt; lite mat i masse volum? Sånn sammenlignet med V&H f.eks?

Jeg synes lungene var skikkelig ekle; sånn svampaktig "porøse" liksom.. :) Og det virker som om det er mest luft i de, og lite mat, om du skjønner? Kan de få mer i volum av lunge enn de kan av fx hjerte eller fettholdige ting?

Må også få kommentere hvor sinnsykt STORT et elg-hjerte er! :D Jeg er virkelig HELT sjokkert! Det var så gigantisk, og noe av det første jeg skjærte opp, og da trodde jeg det var en lunge..! :D Det var sikkert hele fem kg, på størrelse med en stor, eller to små brødristere.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi:

Siden du bor i nannestad.. lyst til å dele med meg hvor du får tak i ting? :) Jeg henter V&H med andre kjøtt og bein tilbud de har. Men jeg har vært oslo - vestmarka etter ett sted å kjøpe slakt.. henter i sverige når de har der.. det er litt kjedelig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig en inspirerende tråd! Vært digg å hatt en stor fryser å kunne mikset masse herlig mat til lille. Det var bare en ting jeg lurte på; tidligere i tråden nevnte du at hestekjøtt var bra for hunder med allergi og for hunder som må legge på seg. Jeg hadde ei cocker spaniel tispe for noen år siden som var fryktelig syk i huden sin. Vi fant ikke ut hva som egentlig var galt med henne. Iallefall når vi trodde det var fórallergi prøvde vi hestekjøtt. Vi kjøpte hos slakteren og gav henne det. Hun ble så utrolig tynn! Hun besja og besja og ble bare tynnere og tynnere. Vi måtte bare kutte ut med det tilslutt. Hva kan det være som gjorde det hvis du mener at hunder legger på seg av hestekjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp til hva man skal si til folk som lever i den tro at hunder kan bli farlige av å få blod og rått kjøtt... Var noe dem sa før i tia at "villdyret" kan våkne om man gir dem sånn mat... <_<

Pisspreik sier nå jeg, men hva skal man si for å få folk til å forstå at det er gammel overtro? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp til hva man skal si til folk som lever i den tro at hunder kan bli farlige av å få blod og rått kjøtt... Var noe dem sa før i tia at "villdyret" kan våkne om man gir dem sånn mat... <_<

Pisspreik sier nå jeg, men hva skal man si for å få folk til å forstå at det er gammel overtro? :)

Tja, spør om de blir blodtørstige beist av å spise en litt blodig biff? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
    • jeɡ tror beɡɡe deler kan bli et problem. Det er mye avel på nevnt rase, så kommer sikkert et alternativ, men tidsmessig hadde dette vært optimalt
    • Det er jo ikke en veldig vanlig rase, og meg bekjent ingen på forumet som har hatt det noen gang. Jeg møtte én i mitt gamle nabolag. Jeg ville prøvd raseklubb (enten om det finnes i Norge, eller fra hjemlandet) eller rasegrupper på facebook.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...