Gå til innhold
Hundesonen.no

Back on track hundedekken


Recommended Posts

  • Svar 297
  • Created
  • Siste svar
Blir visst å kjøpe de vanlige BOT dekkene på canis. Kjøper først ett til Embla, hvis vi liker det kjøper vi til Jølle også. Målte hundene i dag. Embla er 56 - 57 cm fra manke til halerot, hvilken str. anbefaler dere da? :)

54-56 cm. Man skal gå en str ned på tisper, dersom de ligger og vipper mellom to. Men mål henne gjerne flere ganger, kanskje blir det litt forskjell mellom gangene, og det gir deg også en pekepinn på om du bør velge større eller mindre. Problemet for store hunder av den kroppsformen tror jeg ikke blir lengden på dekkenet, men heller at det blir for stort rundt kroppen. Det høres i alle fall ut som om er erfaringen fra flest her inne. Skulle nesten tro det var laget for skikkelig feite hunder! :)

Men hvorfor kjøper du til Embla først? Er det ikke Jølle som er stiv og støl etter tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54-56 cm. Man skal gå en str ned på tisper, dersom de ligger og vipper mellom to. Men mål henne gjerne flere ganger, kanskje blir det litt forskjell mellom gangene, og det gir deg også en pekepinn på om du bør velge større eller mindre. Problemet for store hunder av den kroppsformen tror jeg ikke blir lengden på dekkenet, men heller at det blir for stort rundt kroppen. Det høres i alle fall ut som om er erfaringen fra flest her inne. Skulle nesten tro det var laget for skikkelig feite hunder! :)

Men hvorfor kjøper du til Embla først? Er det ikke Jølle som er stiv og støl etter tur?

Fordi jeg skal prøve det ut på min hund først :rolleyes:

Edit: De sitter jo veldig fint på flatten på bildet der da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg skal prøve det ut på min hund først :rolleyes:

Edit: De sitter jo veldig fint på flatten på bildet der da :)

Kanskje den er feit? :) Neida, de har nok vært flinke å velge størrelse til den, fordi de kan prøve det på og velge annen hvis det ser bedre ut. Syns dekkenet ser pittelitt stramt ut over skuldrene, men det er kanskje bare meg, og fordi jeg er vant til at det sitter utrolig løst på Tulla. Men dekkenet på flatten er også strammet helt til på magereimen, så jammen om jeg vet..

Men du, hva om du måler Jølle også, kanskje du finner ut at en mellomstørrelse kunne passet begge to? Med mindre du har planer om å bruke det på begge samtidig da? Det gjør jo ingenting om det er litt stort, eller litt lite, med mindre de skal bevege seg mye i det. Skal de bare ha det på etter tur, eller i bilen, så har det ikke så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den er feit? :) Neida, de har nok vært flinke å velge størrelse til den, fordi de kan prøve det på og velge annen hvis det ser bedre ut. Syns dekkenet ser pittelitt stramt ut over skuldrene, men det er kanskje bare meg, og fordi jeg er vant til at det sitter utrolig løst på Tulla. Men dekkenet på flatten er også strammet helt til på magereimen, så jammen om jeg vet..

Men du, hva om du måler Jølle også, kanskje du finner ut at en mellomstørrelse kunne passet begge to? Med mindre du har planer om å bruke det på begge samtidig da? Det gjør jo ingenting om det er litt stort, eller litt lite, med mindre de skal bevege seg mye i det. Skal de bare ha det på etter tur, eller i bilen, så har det ikke så mye å si.

Jølle er vel 60-63 tror jeg. Og da skulle han hatt 68-71 eller noe sånt, og det går jo ikke på Embla. ;) Har bestilt 54-56 nå, og ett par klikkertreningsbøker. Alt så ut til å være inne der, så det kommer sikkert snart. Er utrolig spent på om det passer...

Når er det man bruker dem, er det før trening, under trening eller etter trening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jølle er vel 60-63 tror jeg. Og da skulle han hatt 68-71 eller noe sånt, og det går jo ikke på Embla. :) Har bestilt 54-56 nå, og ett par klikkertreningsbøker. Alt så ut til å være inne der, så det kommer sikkert snart. Er utrolig spent på om det passer...

Når er det man bruker dem, er det før trening, under trening eller etter trening? :)

Åh, da kunne du sikkert bestilt 60-63, men men. Håper det passer!

Det er før og etter trening det er viktigst. Under trening er de jo i aktivitet, dekkenet er mest for å varme opp muskler og å holde de varme så de ikke stivner etter trening. Sånn grovt forklart i alle fall, det virker jo på andre måter også, bla smertelindrende. Man kan fint bruke det utenom trening også, hvis hunden har vondt et sted, eller som forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, da kunne du sikkert bestilt 60-63, men men. Håper det passer!

Det er før og etter trening det er viktigst. Under trening er de jo i aktivitet, dekkenet er mest for å varme opp muskler og å holde de varme så de ikke stivner etter trening. Sånn grovt forklart i alle fall, det virker jo på andre måter også, bla smertelindrende. Man kan fint bruke det utenom trening også, hvis hunden har vondt et sted, eller som forebyggende.

Embla blir nok å bruke det som dekken når jeg går ute med henne, og noen timer etterpå inne. Så hennes burde være ganske rett i størrelse, siden hun bruker den under aktivitet. Mamma kommer til å ta hennes på etter at hun har gått tur med henne, og hvis det fungerer kjøper hun til Jølle også. Så det hadde nok ikke gått med ett dekken siden de blir å bruke dem samtidig.

Hvordan tilvenner jeg det ("timeplan" på hvor lenge hun skal ha det på de første dagene)?

Edit: Jølle har gedigen brystkasse uansett, så han måtte sikkert hatt størrelsen over 60-63.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltpost...

I dag kom dekkenet til Embla! :);) ;) ;)

Bestilte det vell sist søndag på canis ;) "Halehullet" er litt for langt opp, men det gjør ikke noe siden jeg uansett ikke hadde blitt å bruke det. Ellers synes jeg det sitter helt fint, og under brystkassa er det helt fint og starmt. Tok 54 - 56 cm enda hun er ca. 57. Hun sovnet med en gang hun fikk det på. Skal ha det på i 2 timer i dag, siden jeg drar bort kl 13 og blir borte lenge. Hun kunne sikkert hatt 60 - 63, men Jølle tror jeg må ha 68 - 71(?).

Skal det brukes 2 uker og 1 uke uten osv.? ;)

Edit: Den der var vi jammen heldig med! Nå er både 54 - 56 og 60 - 63 utsolgt ;)

Edit2: Jeg liker også veldig godt utseendet og formen på dekkenet. De andre vi har henger enten og slenger under buken, eller så er de så stive at hundene ikke kan galoppere. Dette ser mykt ut, uten å henge sånn. Har også på ett dekken en sånn liten snor under halen, men den synes jeg bare er i veien, og den knytes hele tiden opp sånn at dekkenet spretter opp. Liker de strikkene under bena bedre.

Edit3: Når jeg gikk med Embla i dag med dekkenet på etter at hun hadde hatt det på i ca. 1 time, oppførte hun seg uvanlig. Hun bruker å være vimsete og sånn, men i dag gikk hun fort fremover og snuste over alt. Tok det ikke av henne når jeg dro i stallen fordi jeg trodde mamma kom hjem snart, men når jeg kom hjem etter å ha vært i stallen hadde hun det enda på! ;) Da har hun hatt det på i 6 timer den første dagen... ;) Håper det ikke skjer noe med henne, hun virket helt fin når jeg tok det av uansett. Nå har Jølle det på, men det er veldig lite til han. Tenkte bare at jeg skulle se om det fungerte siden han er så stiv, men jeg tar det av før det har gått 4 timer da. Han har det i de ytterste hakkene, så han må minst ha en str. større hvis han skal få. Er fornøyd med str. på Embla sitt, det hadde sikkert slengt litt hvis vi hadde tatt størrelsen større. ;)

Edit4: Skal man bruke det tykke inne? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Skal det brukes 2 uker og 1 uke uten osv.? :lol:

Nei du kan bruke det hverdag.

Da har hun hatt det på i 6 timer den første dagen... :lol: Håper det ikke skjer noe med henne, hun virket helt fin når jeg tok det av uansett.

Det eneste som kan skje med henne er at hun blir litt stiv. Så ikke noen fare! :D

Edit4: Skal man bruke det tykke inne? ;)

Så lenge dem ikke bli overopphetet og syns det er ubehagelig varmt å gå med det inne så kan du bruke det hvor du vil og når du vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan bruke det hverdag.

Det eneste som kan skje med henne er at hun blir litt stiv. Så ikke noen fare! :lol:

Så lenge dem ikke bli overopphetet og syns det er ubehagelig varmt å gå med det inne så kan du bruke det hvor du vil og når du vil ;)

Takk! :lol:

Kan jo være hjemme med henne når hun har det inne, sånn at jeg kan sjekke om hun blir for varm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Drar opp en gammel tråd jeg og håper noen kan hjelpe meg.

Skal kjøpe back on track dekken til Hampus, min Dansk / Svenske gårdshund.

Men finner ut at han faller mellom to str liksom.

Hampus bruker dekken med en rygglengde på 40 cm.

Dette er dekken uten hals og uten buk, og de sitter perfekt.

Et dekken fra BOT som er for stort vil jo ikke bare bli for langt på ryggen, men stykket under buken vil jo legge seg over tissefanten.

Uholdbart... :icon_redface:

Har et dekken som er på grensa, og som , om man ikke setter det stramt på dekker dette området, og Hampus hater det!

Noe som jo er forståelig.

Mens et som er 33-35 cm vil jo ikke gå helt bak på rompa eller?

For det spørs kanskje hvor de måles fra?

Er halsen med i målene eller er det rygglengden det går på?

Andre som har gårdis eller hund i samme str som bruker et sånt dekken??

Og er de vanntette?

Sånn til en viss grad i hvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere konkurrerer og bruker Back on Track så får dere huske å kontrollere dopingreglene. Her i Sverige har de nemlig klasset BoT som doping :icon_redface:

Helt riktig (og veldig dustete spør man meg), men en måte å teste/finne ut av om BOT er brukt innenfor karenstiden, se det har de ikke funnet ut av. Så jeg bare spør meg selv jeg: hva er poenget med å sette noe på en doping-liste når man pkt. 1 ikke kan kontrollere det og pkt. 2 ikke en gang tar stikk-prøver på det som faktisk kan kontrolleres? Men det er vel en annen diskusjon...

:innocent: her også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere konkurrerer og bruker Back on Track så får dere huske å kontrollere dopingreglene. Her i Sverige har de nemlig klasset BoT som doping :icon_redface:

Leste såvidt noe om det i en annen tråd.

Hvor lenge før må man slutte?

Nå driver vi jo kun med utstilling foreløpig da...

Men vil jo gjerne ha med meg de 3 utstillingene vi har planlagt nå i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste såvidt noe om det i en annen tråd.

Hvor lenge før må man slutte?

Nå driver vi jo kun med utstilling foreløpig da...

Men vil jo gjerne ha med meg de 3 utstillingene vi har planlagt nå i år...

14 dager tror jeg det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er så dumt så, akkurat som både massasje og akupunktur er doping med 14 dagers karens. Hvem skal få skjekket opp det. Og hvor går grensen mellom å kjäle med hunden og å gi den massasje?

Å gå inn å massere en hund spesifikt er noe helt annet enn å kjele en hund :icon_redface:

Jeg som massør kan gå inn i "muskel lagene" til hunden og gjøre mye mer enn en "vanlig" hundeeier klarer vel å kjele med hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå inn å massere en hund spesifikt er noe helt annet enn å kjele en hund :icon_redface:

Jeg som massør kan gå inn i "muskel lagene" til hunden og gjøre mye mer enn en "vanlig" hundeeier klarer vel å kjele med hunden sin.

Jo jeg vet det :innocent: Ville bare sette det på spissen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp en gammel tråd jeg og håper noen kan hjelpe meg.

Skal kjøpe back on track dekken til Hampus, min Dansk / Svenske gårdshund.

Men finner ut at han faller mellom to str liksom.

Hampus bruker dekken med en rygglengde på 40 cm.

Dette er dekken uten hals og uten buk, og de sitter perfekt.

Et dekken fra BOT som er for stort vil jo ikke bare bli for langt på ryggen, men stykket under buken vil jo legge seg over tissefanten.

Uholdbart... :)

Har et dekken som er på grensa, og som , om man ikke setter det stramt på dekker dette området, og Hampus hater det!

Noe som jo er forståelig.

Mens et som er 33-35 cm vil jo ikke gå helt bak på rompa eller?

For det spørs kanskje hvor de måles fra?

Er halsen med i målene eller er det rygglengden det går på?

Andre som har gårdis eller hund i samme str som bruker et sånt dekken??

Og er de vanntette?

Sånn til en viss grad i hvertfall?

Jeg hørte mye før jeg bestilte at når man hadde papillon så måtte man bestille den minste størrelsen og uansett beregne å sy mye inn... Jeg satset i alle tilfeller på å bestille "rett" størrelse i forhold til lengde, altså 30 cm. Det passet perfekt på yngstemann og var faktisk for lite for eldstemann... Hun måtte nok hatt 33 -35, derfor gjetter jeg på at du må opp en størrelse??

Jeg har forresten det lette dekkenet, det som ikke er vanntett -men regner med at målene er like, hvis ikke burde vel det stått på sida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde på et på labbisen her sist vi var på Aqua Dog, vi måtte opp i størrelse.

Ut i fra de sidene jeg har skumlest her virker det til at alle andre går ned i størrelse! :)

Hmm... noe er gale med hunden ;)

Prøvde str 54-56, som var litt knapt, de 2 andre dekkene hennes er 50.

Venter på at de skal få inn, det var litt knapt med forskjellige str der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter som et spørsmålstegn her...

Hva gjør dette dekkenet?

Virker det? Hva skjer med hunden - hvordan merker dere at dette dekkenet påvirker hunden?

Er det fint for en litt stiv hund med HD?

Ja!! Jeg bruker det på Chicka med stiv hofte og det fungerer kjempe bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...