Gå til innhold
Hundesonen.no

Back on track hundedekken

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har vel dekkenet i str newfoundland(70)til min dalmistispe som er lang i ryggen. Og det passer godt. Mens andre hannhunder av samme rase har mindre str i dekken, så jeg synes også det er vansklig å finne riktig størrelse ja.

PS: Har hørt at bruken av BOt produkter kan øke kreftfaren betraktlig- noen som vet noe om det?

Fikk du noen grunn til at det skal øke kreftfaren?

Syns det høres veldig rart ut.

Venter fortsatt på dekkenet til Kiwi, men Canis sa det kunne ta 1 uke ekstra.

• Svar 297
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg har opplevd motsatt av de fleste her. Hunden min bruker mindre str i BOT dekken enn hun bruker på et vanlig dekken. Jeg har målt ryggen hennes til 30 cm, men hun bruker 27 cm i BOT dekken. Alt annet ble alt for stort! Da tråkket hun seg utav det eller bæsjet på det, og det vil vi ikke ha noe av!

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Fikk du noen grunn til at det skal øke kreftfaren?

Syns det høres veldig rart ut.

Dette blir vild tipping. Jeg kan ikke se hvordan det kan øke kreftfaren, men hvis hunden har begynnende kreft (som eier ikke vet om), så vil jo økt sirkulasjon også kunne gi kreftcellene bedre forhold for å vokse?

Skrevet

Det stemmer det som Therese sier. At økt sirkulasjon øker også levevilkår for kreftceller( som mange mener ligger latent hos alle)

Skrevet

Det stemmer det som Therese sier. At økt sirkulasjon øker også levevilkår for kreftceller( som mange mener ligger latent hos alle)

Altså vil f.eks fysisk trening øke kreftfaren?

Nå har ikke jeg hatt så mye cellebiologi og genetikk, men sirkulasjon fører ikke til at celler skal dele seg raskere enn normalt. Alle celler i kroppen trenger sirkulasjon og kroppen jobber for at alle celler skal ha optimale forhold. Det er ikke slik at det er usunt/kreftfremkallende å ha gunstige forhold for cellene i kroppen!

Skrevet

Jeg vet ikke helt jeg. Vet bare at dette mener Are Thoresen om BOT dekkenet.

Men hva mener han om alle de andre type dekken der ute med det samme egenskapene?

Eller er det kun BOT dekken han ikke liker?

Men jeg sier meg enig med borderen, skjønner ikke hvordan økt sirkulasjon kan være kreftfremkallende.

Man må visst slutte å gå tur med bikkja eller no da?

Skrevet

Det ble str. 55 på Orry - det dekker godt overalt, dog passer ikke halefestet hans til hullet. Det er egentlig helt greit, det hullet virket tungvint uansett.

Norma prøvde 46 - det kunne gått, men jeg synes det ble hakket for lite, så vi satser på 49 i stedet.

Skrevet

Det ble str. 55 på Orry - det dekker godt overalt, dog passer ikke halefestet hans til hullet. Det er egentlig helt greit, det hullet virket tungvint uansett.

Norma prøvde 46 - det kunne gått, men jeg synes det ble hakket for lite, så vi satser på 49 i stedet.

Hvor høy er Orry? Regner med at han er større enn lille knøtteborder collien på 50 cm.. Og jeg som ombestilte til størrelse 59 :( Edit: Så på hjemmesiden din, og hvis 55 er passe til han, så er nok 59 altfor stort til min!

Skrevet

Hvor høy er Orry? Regner med at han er større enn lille knøtteborder collien på 50 cm.. Og jeg som ombestilte til størrelse 59 :( Edit: Så på hjemmesiden din, og hvis 55 er passe til han, så er nok 59 altfor stort til min!

Samme tenkte jeg nå... Jeg har bestilt 63! Men Amira har jo 55 og det er litt lite til henne, men det er nettingdekkenet. Mon tro om det er forskjell på de to typene?

Skrevet

Samme tenkte jeg nå... Jeg har bestilt 63! Men Amira har jo 55 og det er litt lite til henne, men det er nettingdekkenet. Mon tro om det er forskjell på de to typene?

Ja, kan jo være det! Frøken har 30-32 i nettdekkenet og det er litt lite, men hun har 28 i det vanlige og det er litt stort igjen.

Skrevet

Str 55 passet ypperlig til Toya. Kom i dag

Jeg overvurderer tydigvis størrelsen til Grumpy hele tia, men er breton så mye større enn bc? :P

Skrevet

Jeg overvurderer tydigvis størrelsen til Grumpy hele tia, men er breton så mye større enn bc? :P

Taz bruker 46 i nettingdekkenet, hvis det hjelper :P

Skrevet

Ta han med å prøv da vel i butikken? :P

Spørs hvem butikker som har det da :) Men må enten selge eller bytte det jeg har nå..

Skrevet

Ouæ! Kjenner jeg gruer meg til dekkenet kommer :P Har flere dekken i str 50 og alle er litt trange til Amira og alt for trange til både Yippie og Kiter, og siden jeg vil at BOT skal være romslig så håååper jeg at det ikke er forskjell på nettingdekkenet og det vanlige.

Skrevet

Ouæ! Kjenner jeg gruer meg til dekkenet kommer :P Har flere dekken i str 50 og alle er litt trange til Amira og alt for trange til både Yippie og Kiter, og siden jeg vil at BOT skal være romslig så håååper jeg at det ikke er forskjell på nettingdekkenet og det vanlige.

Hvem størrelse bestilte du?

Skrevet

Til Amira eller Kiter?? :o

Til begge på deling... hehe! 17 og 20 kgs hunder... Men 55 i nettingdekkenet ER for trangt til Amira og Kiter er en god del lenger i ryggen enn henne. Det MÅ passe! Ble sendt fra canis igår, så er nok her innen et par dager. Bilde loves!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...