Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstra navn? Hva er egentlig vitsen?


siljestokka

Recommended Posts

Puma heter Jomgarden's Hippie på stamtavlen. Navn nummer to er et relativt tilfeldig navn valgt ut av oppdretter med forbokstav som indikerer hvilket kull det er. Da jeg hadde bestemt valp fikk jeg velge mellom 2 navn i kennelnavnet, Heera eller Hippie. Jeg valgte Hippie, og det passer forsåvet Puma bra, for hun har jo skikkelig hippielook med dreads :P Jeg tror de fleste valpekjøperene fra kullet til Puma beholdt kennelnavn nr 2 som hundens dagligdagse navn, det er vel kun 2 av 7 som har et annet navn til daglig.

Aysha er blanding så hun er bare Aysha, og Oscar er bare Oscar. Oppdretteren hans hadde ikke kennelnavn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Lundii heter Biscotti Babetta på stamtavlen. Men jeg syntes ikke Babetta passet henne til hverdagsnavn. Fant heller ikke noe fint utifra stamtavlenavnet, Babs, Betty og Babe er liksom ikke navn jeg syntes kunne passe henne, i tillegg til at Babs og Betty på en måte er "opptatt". (da jeg kjenner flere hunder med de navnene.)

Så skulle hun egentlig hete "Spinta", som betyr "impuls" på italiensk, hun var jo et impulskjøp, på en måte. Hadde jeg visst hvordan hun kom til å bli, hadde hun nok fått det navnet. Men etter å ha møtt henne, passet ikke det heller. Så var det mamma som kom med noe lurt mens vi bare satt og diktet opp navn, "Lundi", som betyr "mandag" på fransk. Hunden er jo født på en mandag, så det var ikke det dummeste. Men siden dette uttales med trykk på i'en, og jeg ikke ville at hun skulle hete lUndi, som i Lundehund, men LundI, så skriver jeg det med to i'er. (og da ser det jo mer fancy ut, også. :lol: )

Jah, lang historie, altså. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hundene jeg har nå heter:

Glimmergruvans Ô-Blaze. Blaze er navnet jeg bruker på henne. Hun var fra ett Ô-kull og strengt tatt så er det begrenset hvor mye morro man kan finne med bokstaven Ô :P Så det ble bestemt at hun skulle hete Blaze.

DeepEyes Talia al Ghul I, er fra mitt eget oppdrett og skulle egentlig hete Talia. Men hun var ingen Talia, hun er en Talli :P

Jeg bruker forøvrig tema på valpekullene og romertall bak for å holde orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det! Her trur jeg både Marianne og jeg får oss en aha-opplevelse, etter mye luring på hva de der bokstavene er for noe. :D

Ja, du får oppdatere henne;) Det betyr nemlig AKKURAT det samme for Marvin;)

Red; du kan jo også fortelle henne at det er Jorrie- barnebarna(evt også oldebarna, det vet jeg ikke) som får Prins/Prinsess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har svart før i tråden her, men *ler*. Skal man ramse opp alle navna på alle hunder som har vært gjennom familien da tro? Okay *ler*.

Frowning Pony of Rossanty - basenji med kallenavn Tarzan (min eldste bror fikk æren av å bestemme kallenavn - og GJETT hvem som var helten hans *ler*). Frowning fikk han fra oppdretter pga sine fine rynker i hodet, og pony antar jeg var pga at de kanskje hadde litt ponnypreg? Neimen om jeg vet *ler*.

Lucky Leonardo of Rossanty - chihuahua med kallenavn Leo, pga at det var det enkelste vi kunne avlede av kennelnavnet. Vi forsøkte med Lucky, men det passet liksom ikke helt (i ettertid ser jeg jo at det ville passet usedvanlig dårlig, da han stort sett knurret seg gjennom sitt litt korte liv).

Little Black Canto of Rossanty - chihuahua med kallenavn Canto, det passet jo greit siden det var en del av kennelnavnet. Ingen dypere tanker bak valget.

Blue Light Don Carlos - beldingtonterrier med kallenavn Carlos. Her forsøkte jeg meg med Don, men han var liksom ingen Don, så da ble det Carlos - helt uten noen tanker bak.

Torilsin Cara - briard som fikk kallenavnet Sara. Jeg fikk selv velge navn bak kennelnavnet, men det måtte være på C. Jeg ville ha et tostavelsesnavn som var lett å si (rope) - med S og A pga at det er tydelige bokstaver å høre.

Torilsin Gale Grieg - briard som fikk kallenavn Rudolf. Han het egentlig Guy da jeg fikk ham 6 mnd gammel, men det greide jeg ikke å si, så da bytta jeg navn på ham. Jeg fikk også bestemme stamtavle navn - det var nok skikkelig teit av oppdretter *ler*. Han levde vel opp til navnet sitt, han, stakkars.

Torilsin Lois Lane - briard som fikk navnet Lotta. Jeg bestemte stamtavlenavnet, og siden serien om Supermann gikk på tv på den tida, så ble det naturlig å kalle henne Lois Lane (forøvrig samme skuespiller som nå spiller i Frustrerte Fruer - Teri Hatcher). Kallenavnet var det mamma som kom på - hun var litt inspirert av Lotta i Bråkmakergata - og hun passet fint til navnet sitt, hun :).

Mezzoforte Surprise - briard som fikk navnet Babs. Mezzoforte er jo mitt kennelnavnt, mens Surprise ble stamtavlenavnet pga at kullet skulle starte på S (for Siri :)) og hun kom som en overraskelse fordi hun var den eneste fawne valpen i et kull på 14 (altså 13 sorte). Babs ble kallenavnet fordi jeg hadde hørt om ei riesentispe som het det samme - jeg møtte henne aldri og aner ikke hvordan hun var, men jeg falt liksom litt for det navnet :).

Li-brie's Free Wheeler - briard som til daglig heter Willy. Kennelnavnet er satt sammen av rasenavn og fornavn til oppdretter - Lisbeth+briard = Li-Brie, mens stamtavlenavnet er tittel på en sang av Nazareth. Han ble kalt Willy allerede i valpekassen, men siden det er ett av de styggeste navnene jeg vet om forsøkte jeg å finne et annet passende navn, men jeg greide liksom ikke å finne noe annet - han bare VAR en Willy, han - og jeg tror kanskje aldri jeg har hatt en hund som har passet så bra til navnet sitt som han :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elwira heter Amorandi's Estrella Bonita. Hun er altså fra E-kullet til Kennel Amorandi. Navnet fikk jeg velge selv, eller komme med forslag, og da endte jeg på det. Navnet betyr "Amorandi's Vakre Stjerne" på portugisisk. Grunnen til at jeg valgte dette språket er at jeg har bodd flere år i Brasil, og snakker språket.

Elwira var det navnet oppdretter hadde på henne, jeg valgte bare å beholde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det! Her trur jeg både Marianne og jeg får oss en aha-opplevelse, etter mye luring på hva de der bokstavene er for noe. :D

Jeg har funnet det ut selv tenk :aww:

Ja, du får oppdatere henne;) Det betyr nemlig AKKURAT det samme for Marvin;)Red; du kan jo også fortelle henne at det er Jorrie- barnebarna(evt også oldebarna, det vet jeg ikke) som får Prins/Prinsess

Ikke overraskende betyr det det samme for Marshvinet mitt også :lol:

Er det Jorrie-barnebarna som får Prins/Prinsess ja, det har jeg også tenkt litt på ser du.

Men nå som du har reklamert om Linux, så trenger ikke jeg gjøre det siden vi har nøyaktig ett ord forskjell i navnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo navn er gøy!

Vår eldste heter (av alle ting) Nordic Choice Steel Vivian :blink:

Klaget til oppdretter en gang, han sa da at det var etter den peneste jenta som gikk på skolen når han var yngre. Akkurat som om det hjalp oss som fikk en hund som het Vivian liksom :rolleyes2:

Hun måtte iallefall få et kalle-navn som passet, det ble Buffy. Jada etter "the vampire slayer" serien, men det passer godt til en amstaff tispe som er litt "buff". Nå er det jo uhorvelig mange andre "Buffy'er" men navnet er likevel perfekt til henne.

Vår andre amstaff er Buffys datter og heter "Sleepy Hollow" på stamtavla. Hun er kalt opp etter en av mine favorittfilmer. Egentlig skulle vi ikke beholde henne(vi beholdt hennes kullbror også), men pappa ble plutselig så sikker på at hun var en kommende stjerne så da måtte hun jo bli. Jeg var egentlig ikke så imponert, men siden hun absolutt skulle bli måtte hun iaf ha et kult navn. Det ble "Nemi" (hun og 45% av norges hunder...) noe hun faktisk passer godt.

Når Nemi var ca 2år så bestemte jeg at min neste hund skulle hete "Cash" uansett kjønn (det var det året Johnny Cash døde).

Vår første franske bulldog skulle hete noe på "R". Hun er fra Babybull kennel og jeg fikk velge på Rikke, Ravi eller Raia. Det ble det siste etter en finsk oppdrettervenninne av pappa. Men siden det allerede var bestemt navn så ble det en "Cash"! Etter Johnny :) Vanlig kommentar er jo da "betalte du cash kontant eller, haha"

Hoho kjempefestlig :getlost:

Cash fikk etterhvert valper, temaet ble vampyrer.

Vampyrer ble naturlig da de omtrent tømte den stakkars mora si for melk, de spiste heeeele tiden.. Og når de var var mini'er så kravlet de så rart i valpekassa, de så ut som små flaggermus der de ålte seg frem :lol: Og selvfølgelig aller mest fordi jeg alltid har vært over gjennomsnittet glad i vampyrer på film og i bøker.

Valpene fikk da navn etter karakterer jeg liker :)

1. Deacon Frost -etter karakteren til Stephen Dorff i filmen Blade. Han kalles for "Cricket"

2.Eric Northman - etter karakteren til Alexander Skarsgård i serien True Blood.Passer ekstra godt at han er oppkalt etter en svenske da han bor i sverige, der kalles han for "Monster"

3.Lestat De Lioncourt -etter Tom Cruise sin karakter i Interview With a Vampire og bokserien av Anne Rice. Han kalles for noe så eksotisk som "Doffen"

4.Angelus -etter Angel fra Buffy serien, han heter jo Angel når han er snill og Angelus når han er ond.. Kanskje litt feil å kalle han nettopp det..? Han kalte vi for "Pøbel", han passet til det påhittig som han var :)

5.Darla -fra Buffy serien. En av Angels tidligere kjærester. En skikkelig kul vampyrberte. Hun ble helt tilfeldig hetende "Padda"... Og jeg som er litt navn-nerd også ender jeg opp å ha en hund som heter det??! Men jeg liker det :lol:

6.Drusilla - også fra Buffy serien. Spikes gamle flamme som var det man kan kalle for skrullete og mildt sagt sprø. Men kul! Hun har kallenavnet "Flisa" av en eller annen grunn.. Skal aldri kalle en hund noe sånt igjen, hun har blitt ei lita flis og det er jo ikke akkurat ønskelig når det er fransk bulldog :lol:

Alle med kennelnavnet vårt "Sleepy Hollow" foran. Padda og Flisa bor her hos oss og Pøbel bodde hos oss til han var 9 mndr,nå på deleie.

Burde kanskje egentlig laget en tråd til Padda & Flisa også etterhvert.. Siden jeg er så flink til å oppdatere tråden til de andre liksom :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har svart før i tråden her, men *ler*. Skal man ramse opp alle navna på alle hunder som har vært gjennom familien da tro? Okay *ler*.

Frowning Pony of Rossanty - basenji med kallenavn Tarzan (min eldste bror fikk æren av å bestemme kallenavn - og GJETT hvem som var helten hans *ler*). Frowning fikk han fra oppdretter pga sine fine rynker i hodet, og pony antar jeg var pga at de kanskje hadde litt ponnypreg? Neimen om jeg vet *ler*.

Lucky Leonardo of Rossanty - chihuahua med kallenavn Leo, pga at det var det enkelste vi kunne avlede av kennelnavnet. Vi forsøkte med Lucky, men det passet liksom ikke helt (i ettertid ser jeg jo at det ville passet usedvanlig dårlig, da han stort sett knurret seg gjennom sitt litt korte liv).

Little Black Canto of Rossanty - chihuahua med kallenavn Canto, det passet jo greit siden det var en del av kennelnavnet. Ingen dypere tanker bak valget.

Så morro at du har hatt hunder fra Rossanty! :P Er der hannhunden til venninnen min er ifra nemlig :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddeldyret heter Barbera D´Alba på stamtalva. Det er navnet på en vin og det var et "vin-kull"! Men jeg likte egentlig ikke noen av navnene jeg klarte å få ut av stamtavlenavnet, så jeg endte opp med å kalle henne Java. Hun er oppkalt etter kaffen Java (ikke datagreiene eller øya :aww: ), fordi kaffe er svart og det er bikkja å :P Og selvfølgelig fordi jeg syns det var et fint navn da :aww:

Fjortisen heter Wartlands Arrac på stamtavla. Det er kennel Wartlands A-kull og valpekjøperne fikk derfor velge et navn på A. Men han var egentlig solgt til noen andre, så Arrac er det jo de som egentlig skulle ha han som fant på. Derfor ville jeg ikke beholde det, syntes det ble feil. Så han heter Günther :whistle: Veldig enkelt, fordi han ER en Günther :lol: Oppkalt etter dvergen i Pondus, fordi jeg syns det er gøy med ironi. Günther i Pondus er en tysk, stygg dverg (med litt tvilsomme interesser) og min Günther er en pen, stor hund :aww: Og siden hovawart er en tysk rase passet det fint syns jeg!

Dæven steike jeg har god fantasi altså :innocent: Hører ihvertfall ikke navna overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi Schanderulvens Panu, Toiwo til daglig. Toiwo fordi vi ville ha et finsktklingende navn og litt fordi det betyr "håp".

Etter å ha måttet avlive 2 hunder altfor tidlig håper vi selvsagt på å få ha Toiwo i maaange år :wub:

:icon_cry:

Bridie har jeg nevnt i tråden før, så da blir det Buffy og Gry da.

Buffy av Zantrass Vi fikk selv bestemme navn på henne, og tanken var egentlig at schæfern vår sku hete Chanti. Men når vi hilste på henne fikk vi vite at det var et B-kull, og siden jeg den gang var trofast seer av Buffy - Vampyrenes skrekk på tv, og jeg hadde glemt å sette på denne serien til opptak den dagen vi tittet på valpene, så ble det Buffy. Og Av Zantrass er jo dems måte å nevne kennelnavnet på.

Hakinos Gossine Geisha Et G-G kull og jeg var med og ga tips til navn her. "Gossine" tror jeg det var jeg som foreslo. Geisha var etter oppdretter sin første hund (eller noe sånn).

Gry var det "opprinnelig eier" som ga henne. Hun ville ha et kort navn som var lett å rope på agilitybanen, da det var planlagt allerede fra kullet var ca 2 uker at denne tispa skulle til sverige. Så Gry ble hetende Gry fra hun var 2 uker.

Men da det desverre kom frem at det var HD på faren til Gry, så tok ikke "opprinnelig eier" sjansen på å ta henne allikevel. Men navnet var allerede innprentet i snuppa, og Gry har vært GRY siden 2 ukers alder, og kan aldri bli noe annet heller :P

Utover dette har jeg jo ikke hatt noen direkte innvirkning på stamtavlenavn på noen hunder. Luna (valpen jeg hadde i 3 uker) fikk navnet sitt etter den første BC'n mine besteforeldre hadde. Blandingshund, så ikke noe mer fuzz med navnet der. Ero het Hakinos Elros Elendur, av uviss grunn.

MEN, jeg prøver egentlig å legge litt sjel i navn på kattene mine... Det er DEM jeg døper liksom. Psycho er unnskyldt, han var den første :P Og var gal. Men han heter Psycho Lynx sånn på papiret han ikke har :P Nettopp fordi han hadde dusker på ørene når han var liten.

Og etter det så er det blitt til at alle kattene i huset her heter Lynx til "etternavn".

Lucifer Lynx ble fordi jeg liker litt "slemme" navn, og fordi "lysengel" fint kunne passe til lufsen min. Strengt tatt burde han kanskje bare hett BlÅndi, men joda...

Anubis Lynx, fordi han egentlig kunne minne litt om Anubis, med sjakalhode... Det spisse ansiktet liksom.

Sitri Lynx, som i Sitri :"The Twelfth Spirit is Sitri. He is a Great Prince and appeareth at first with a Leopard's head and the Wings of a Gryphon, but after the command of the Master of the Exorcism he putteth on Human shape, and that very beautiful. He enflameth men with Women's love, and Women with Men's love; and causeth them also to show themselves naked if it be desired. He governeth 60 Legions of Spirits. His Seal is this, to be worn as a Lamen before thee, etc."....

Jeg fant ut at det kunne trengs en ånd i huset som "enflameth men with Woman's love" osv :P:whistle:

Iblis Lynx. Siden det allerede er en Lucifer i hus, og Iblis er djevelen i islam, så... Jah. Og han har jo virkelig vokst opp til å bli en skikkelig djevel.... *lysende av ironi*

Men så gikk jeg jaggu på en smell igjen.... På disse dyrebeskyttelseskattene her. Planen var jo å gi disse like "utspekulerte" navn da. Men siden ingen av dem skulle bli hos meg, men heller flytte til "vanlige dødelige" så tenkte jeg det var greit å ha vanlig dødelige navn... høhø.

Muskat ble kalt opp etter katta til ei venninne, samt "tanta" til Anubis, Iblis og Sitri. Sàmi ble til etter et forslag fra ei venninne, samt at det betyr "on high, exalted" og om man snur litt på det, kan det (med veeeeldig godvilje :P) bli til at hun var den første fødte :P Forskjellen er bare at det uttales "Sæmmi" og ikke Sah-mee som er "normalt.

Lussi er oppkalt etter Lucifer og AdiTass er det Lars som fant navn på... Han syns stripene på ryggen til pus kunne minne om adidas-striper, og sa allerede da pus var 2 timer gammel at han måtte hete Adi. Tass ble slengt på fordi jeg liker at kattenavn skal inneholde en s-lyd. Og Adidas - AdiTass... høhø.

Og ja, SMELLEN oppi det hele her da.... Er at pokker meg så er AdiTass og Lussi blitt Lynx'er begge to.... :icon_redface: De blir visst boende her gitt. :whistle:

Linna Zoo er overbekattet!!!

Men, det var en lang tråd. Imponert om dere har lest alt! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro at du har hatt hunder fra Rossanty! :P Er der hannhunden til venninnen min er ifra nemlig :P

Så kult da :). Det var vel ikke så mange andre enn Pamela som drev med chihuahua på den tiden (de var født i 1978 liksom *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Curse of The Black Pearl "Frøken" - var to tisper i kullet og begge fikk navn inspirert fra Pirates of the Caribbean/edelstener. Ikke noe kennelnavn. Søsteren heter forøvrig White Diamond in Dead Man's Chest :lol: Det stod mellom Frøken og Misty når jeg skulle bestemme kallenavn på henne, men det ble Frøken. Og det passer henne egentlig veldig bra :lol:

Somollis Grumpy "Grumpy". Var vel et "snevit og de 7 dverger kull" siden flere av valpene har et dverg-navn. Søsknene hans heter Bashful, Dopey og Zi, men Zi er vel ikke en av de 7 dvergene? Et unntak der altså. Når han var mindre var han vist veldig grumpy mot andre hunder, men er ikke derfor han fikk det navnet. Heldigvis har han vokst av seg det å være grumpy :) Men han er jo litt liten av størrelse, så det passa jo egentlig bra at han har et dvergnavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult da :). Det var vel ikke så mange andre enn Pamela som drev med chihuahua på den tiden (de var født i 1978 liksom *ler*.

Det var jo ikke akkurat kjent veskehund da heller :P Egentlig dritkult at dere hadde rasen så langt tilbake i tid.

Venninnen min sin er jo forøvrig ganske gammel, tror de fikk han like før det ble skikkelig populært.

Kan jo forresten også slenge med første münsteren vår, som rett og slett het Rasmus, både på stamtavlen og i virkeligheten. MEN det er ihvertfall ikke et altfor vanlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus heter jo Woodshine's Nija på papiret. Det var et N-kull og de skulle ha gudenavn, men han var en Angus liksom :P Så da ble det Angus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørils GB-Zara.

Søril =(oppdrett),GB=(forbokstavene til foreldrene) og Zara fordi vi hun er fra Z-kullet,og vi fikk velge navn selv,så da ble det et navn vi også kunne bruke.

Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund heter Napori's Exterior Example da hun er fra kennel Napori- og er fra Ekullet. Til daglig heter hun Zebra, for hun har prikker ikke streker- logisk ikke sant :whistle:

Min forrige dalmis het: Luviki's Careful Selection. Luviki var kennelnavnet, C-kull og jeg hadde vært careful da jeg lette etter de rette linjene. Vi hadde også en dalmis som vant alt på den tiden som het, Special Selection derav siste navnet. Til daglig ble hun kalt Tequila da jeg synes det var litt morro å være avholds å ha det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nirms stamtavle står Whisp oppført som "R. Dalziel's Wisp" faktisk. :P

Hehe i Tassen sin også :) Og i Ex-It sin så er det en Dalziel R Jim :P

Haha! Selvfølgelig klarte jeg å plukke det ENE eksempelet der det faktisk er registret eier i navnet :P

Men uansett fikk jeg forhåpentligvis frem hva som normalt er problematisk når navnene til og med er uten kennelnavn!

Forstår hva du mener med å ha ett daglignavn i stamtavlenavnet, men det er langt i fra alle oppdrettere som lar valpekjøperne bestemme stamtavlenavnet :) Da blir det jo til at man bruker noe helt annet i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uva heter Lilla Enebys Un'Uva i stamtavla, etter en fin navnetråd her inne hvor Ingvild kom med dette geniale forslaget :ahappy:

"Lilla Enebys Un'" bestemte oppdretteren, selvfølgelig. De ville gjerne at hun skulle ha et navn på U som fulgte den regla. Og fordi dette var vår første hund som skulle ha et slikt oppdretter-stamtavlenavn, ville vi gjerne ha med daglignavnet. Så da ble det Uva. "Un uva" er italiensk for "ei vindrue" :)

Sita heter "Sita" i stamtavla si hun.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen i huset heter Sukkertoppen's Secret Of Success. Til daglig går han under navnet Ivo.

Sukkertoppen er kennelnavnet og alle valpene i det kullet har Success i kennelnavnet sitt etter moren som heter Almanza Dress For Success. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten heter Courtborne Hermes, kalt Hermes. Min forlovede var litt med å gi navn til kullet (som da ble greske guder), og vi likte i utgangspunktet Hermes veldig godt - så da passet det jo bra at vi fikk han som ble hetende dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Husker ikke, noe annet fancy noe :lol:

Red: Han er fra Justice For All Kullet, så dem som er inne i metal kan sikkert komme på noe som har noe med det å gjøre og black :lol:

Blackened... :whistle::lol:

------------

Ika - Grønnlandshund - Hun hadde det stamtavlenavnet og ble kalt Ika til daglig.

Flymossens Dratini - Hovawart - Flymossen er oppdretternavnet og han er fra D-kullet. Hos oppdretteren ble han kalt for Tini, noe vi syntes slettes ikke passet til en blond hannhund (som kanskje kunne bli noe helt anent enn "Tiny"). Loke ble vurdert, men vi havnet på Odin (også ofte omtalt som BlÅndi).

Skoddevikas Black Amy - Hovawart - Skoddevika er oppdretteren (kommer fra stedet på Tromøya hvor de bodde). Hun var fra A-kullet og vi fikk velge navnet selv. Sto mellom Amy og Arja. Valget falt på Amy (etter Judging Amy, fordi moren hennes het på papiret Ally etter Ally McBeal). Black Var noe vi ønsket hun skulle ha med på papiret og oppdretteren valgte å sette black foran alle smt-valpene og blonde for de blonde :P

Dratini's Azumarill - Hovawart - Eget oppdrett. Dratini er oppdretternavnet vårt (oppkalt etter Odin). Til daglig Zuma (som er en del av stamtavlenavnet) og vi ønsket S-A lyd i daglignavnet. Hun er fra A-kullet vårt og alle valpene herfra har Pokemon-navn :whistle:

Editerer med flere hunder etter at tordenværet har gitt seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...