Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstra navn? Hva er egentlig vitsen?


siljestokka

Recommended Posts

Pøbel heter Klokkeråsen's Black Design, og er kennels andre designkull. Moren heter Klokkeråsen's Xellent Design, og derfor fikk nok valpene Klokkeråsen's (ekstranavn) Design. ;)

Pøbel heter han fordi han rett og slett var en pøbelvalp. Noe han fortsatt er, bare at valpepreget har liksom på en måte forsvunnet. ;) Fant liksom ikke noe som rullet bra på tungen til daglignavn i stamtavlen, og jeg ville egentlig gi han et navn som passet da jeg ble bedre kjent med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

All Trade Crimson Delight - Amiga til vanlig :) evt små'n, knærtulf ol :P Alle søskna hennes har navn i tillegg til stamtavla, skulle jeg gått rundt og ropt på Crimson Delight da? :blink:

Vi var ikke med i valg av stamtavle navn og alle i kullet har egne navn : ronja, wilma, pixie, amiga etc.

Foxi heter bare Foxi fordi han hadde ikke noe oppdretter navn og brydde seg ca |-| så mye :P

Issi heter Chocomates Caffe Latte og Issi til vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekalisto's Jeannies Comingback - Jóga. Jóga het Jenny da jeg fikk henne, og etter p ha hatt Bobby og Freddy i oppveksten hadde jeg fått litt nok av sånne navn. Beholdt bokstaven, kalte henne opp etter en av mine favorittsanger, og navnet betyr i det store og hele det samme. Jeannie er en form av Johanna, og Jóga er en islandsk forkortelse av samme navn.

Andvaka Solaris - Saeta. Saeta var vanskelig å finne kallenavn til. Jeg skulle kalle henne Sóley, som hadde matchet betydningen av Solaris, men jeg fikk meg liksom ikke til det. Så alt i alt er hun oppkalt etter en musikal (moren er jo oppkalt etter en sang), nemlig Hair, da Saeta betyr nettopp "hår".

Mellsjøhøgda's Vision Of Trust - Villa. Villa skulle ha et brusnavn, enkelt og greit, da moren het Cola, tanta het Pepsi osv. Og fra et V-kull, hva passet vel bedre enn Villa? Hun er sprudlende som champagnebrus også.

Eagermind Saeta Blanditia - Silma. Silma skulle ha navn på S, den saken var klar. Vurderte B-navn, men fant ingen jeg likte godt nok, så da ble det til S som en oppkalling av Saeta. Silma betyr noe slikt som "stjerneskinn".

Eagermind Saeta Ceuranar - Sirius. Sirius var et navn jeg måtte bruke en eller annen gang (min favorittkarakter i HP), og han fikk kallenavnet kun dager gammel, for han ville jeg beholde. Som andre Saetabarn fikk han et S-navn som en oppkalling etter henne. Navnet Ceuranar betyr "ny sol" og er også en oppkalling etter Saeta.

Eagermind Silma Elanor - Alma. Elanor er en blomst som vokser i Lothlórien, og navnet Alma betyr bl.a. blomst på Quenya, så det er ikke tilfeldig at hun fikk det navnet.

Leading Angel's Cherish Thornapple - Tíbrá. Hun er enkelt og greit oppkalt etter mammaen sin Mirage, da det er det Tíbrá betyr.

Leading Angel's Piccadilly Circus - Avalon. Han het London da jeg hentet ham, det passet meg overhodet ikke. Hans far heter Cuba, som jo er en øy, og da jeg fant navnet Avalon bare ropte det på meg. Det er også en (mytisk) øy, og ordet Avalon betyr "eple" (og han er jo en fullblods Thornapple), så det ble perfekt match synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Navn er gøy :)

Woodshine's Mr. Big - "Noah" - At han skulle hete Noah til daglig var bestemt mange år før han i det hele tatt var planlagt. Det bestemte jeg meg for når jeg fikk pappa'n hans, en gang i fremtiden skulle jeg ha en sønn av Timo og han skulle hete Noah. Stamtavlenavnet hans var imidlertid gjenstand for heftig diskusjon med oppdretter. Mamma'n til Noah heter nemlig Moon Maiden (med Woodshine's først), og siden hennes første kull hadde "night" som tema hadde oppdretter bestemt at dette kullet skulle ha noe med Midnight i seg. Men det ville jeg ikke - han skulle kalles opp etter Mr. Big i Sex and the City - punktum. Hans brødre heter Midnight Blues og Midnight Cowboy - Noah er altså Mr. Big.

Ambolt's Hermine - "Hermine" - Hun hadde navn første gang jeg så bilde av henne, hun er fra kennel Ambolt og det var et H' kull. At det ble en Hermine var også tilfeldig, eller altså - det kunne ha vært Hedvig som er søsteren alt avhengig av hvilken valp oppdretter skulle beholde og sette ut på fôr til meg. Det ble heldigvis Hermine - og selv om jeg ikke har hatt noen innflydelse på navnet så synes jeg hun har vært veldig heldig med det - det passer på hunden og det klinger godt sammen med Noah.

Imagecopy Dancing Engine - "Lilli" - Imagecopy er mitt kennelnavn, deretter følger ett prefix som er knyttet til moren. Alle valper etter "Dina" (Chac Mool's Sundown Dancer) har "Dancing" som prefix - det siste navnet - i dette tilfellet "Engine" er en skriftfont. Alle valper fra mitt oppdrett har navn etter skriftfonter, og jeg følger alfabetet. Kallenavnet er funnet i etter litt drodling med en tiltenkt fôrvert - og det ble Lilli rett og slett fordi hun var den lilla tispen i kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! :) Jeg har vært så heldig å få velge navn på begge mine, og jeg bruker også stamtavlenavnet til hverdags.

Najanin's Aiko-Chan: Najanin's er kennelnavnet, som foreldrene til Tonje (oppdretter) har hatt i mange tiår med oppdrett av alaskan malamute. Tonje tok over oppdrett av shiba, og beholdt kennelnavnet. Aiko har jeg valgt sjøl, og det betyr kjærlighetsbarn, feminint kjønna. Jeg synes det er nydelig, og bryr meg ikke så mye om at veeeeldig mange andre shibaer også heter det (noe jeg først fant ut etterpå). Uansett har vi aldri møtt en shiba som heter det, men ganske mange tøffe schæferhannhunder, hehe. Hun er mitt livs lys, min elskede skatt og det vakreste vesenet jeg veit om, og hun vil alltid være mitt kjærlighetsbarn. :wub: Chan er kull-temaet, som betyr kompis. Så alle søsknene heter Katsu-Chan, Mio-Chan og Noa-Chan.

Najanin's Deki Imouto: Jeg har alltid sagt at min neste shiba skulle hete Imouto (stum u), som betyr lillesøster på japansk, fordi hun jo ville vært lillesøsteren til Aiko uansett slektskap. Tilfeldigvis er hun faktisk halvsøster også, med samme mor. Jeg synes Imouto er kjempesøtt, det er veldig spesielt, klinger bra og er på en måte litt for stort for et lite knertmonster. Men til tider ser hun ut som en eldgammel og vis sfinx, og kommer med tida til å bære det store navnet sitt med verdighet. Deki er kullnavnet, som jeg faktisk har valg, og det betyr noe sånt som snerten, rask og nett. Og det synes jeg passer bra på shibapopkorn. :)

Dersom jeg skal ha kull, vil også jeg bruke tema-navn i stedet for alfabetisk rekkefølge. Det første kullet skal få navn fra en av favorittbøkene mine, nemlig "Dans, dans dans" av Haruki Murakami. Kullnavnet blir Dansu (dans på japansk), som settes bak egennavnet, slik at det blir "dansende xxx". Dessverre er det definitivt flest jentenavn i den boka, så jeg håper det i så fall kommer flest tisper, hehe. Det ene guttenavnet er Gotanda, og det liker jeg ikke i det hele tatt, i tillegg til at det er morderen i boka. Planen er å beholde både en tispe og en hannhund, og tispa skal hete Yumiyoshi Dansu (med mitt hemmelige kennelnavn først). Jeg håper at evt valpekjøpere vil bruke navnene jeg velger, men det får jeg ikke gjort så mye med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundene vi har hatt har bare hatt kennelnavn + kallenavn som vi har funnet på, som stamtavlenavn. Onkels navn følger denne oppskriften, men etter kennelnavnet har han bokstavene "Ot" hvor Oen og Ten er en forbokstav fra hver av foreldrenes kallenavn. Nevø kommer fra et Q-kull, og har kennelnavnet foran, og "Quo Vadis" etter. Hadde ikke lyst å kalle hunden det, så da fikk han et helt annet kallenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ramse opp hele gjengen så har vi

Engelsk setter'n Iver, som på stamtavlen heter Bevind's Mac Iver (der har vi valgt Mac Iver, men følte Iver ble nok til vanlig, selvom jeg av og til kaller han Mc'ern)

Kleiner münster Chico, som heter Riverhills Angie's Alfred (som da er kennelnavn, morens navn og det gitte navnet, som vi hadde beholdt om vi fikk vite det før)

Tinka er ureg, og jeg har kalt henne Tinka Tequila.

Også Yaris da, også münster, som da heter Vindfinn Abh Yaris (første er kennelnavn, Abh er A for første kullet, B for mors navn (Blink) og H for fars navn (Hector) noe som er vanlig på fuglehunder, og hele kullet har Toyota navn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

River Nova Beware of Blazing Taika - River Novas B-kull, og oppdretteren valgte at alle skulle hete "Beware of". "Taika" fikk tispene til slutt etter faren (Lauvstuas Pelé TaikaPoika), mens hannhundene fikk Poika. De andre i kullet har daglignavn på B, men jeg fant ikke noe jeg likte, derfor ble hun "Blazing". Til daglig ble det Tekla.

Rådeskogen's First Temptation - Rådeskogen's First-kull, og oppdretter valgte navnene. Jeg fikk dog velge hvilket av navneforslagene som skulle på tispa mi, og valgte Temptation da hun kom inn i flokken som et resultat av at fristelsen ble for stor :whistle: Fôrverten hennes fikk bestemme hverdagsnavnet "Tia".

Blazing Sun Ain't No Challenge - Blazing Suns A-kull, og navnene i kullet beskriver litt av personligheten til alle valpene. Hun har hele livet hatt innstillingen om at ingen utfordring er for stor. Til daglig Vila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene vi har nå er:

- Knertebo's Palmas (Rottweiler) - Heike - er Isfolket-fan og har under flere år har jeg sagt at jeg skal ha en hund som heter Heike.

Heike fyller for øvrig 1 år i dag <3

- Falco av Siwieto (Groenendael) - Falco

Og så har vi hatt:

- Bo Jalapeno av Nangijala (groenendael) - Zorro - omplasseringshund, het Zorro da jeg fikk ham

-Imre av Siwieto (Tervueren)- Imre - også Isfolket-hund ;)

-Cæsar av Siwieto (Groenendael) - Cæsar - omplassering som het det da vi fikk ham

- Moonhill's Just the Way I Am (LH Collie) - Bullen. Har aldri vært med om hund som har passet bedre til kennelnavnet sitt enn ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stitch - Tassen Han heter Stitch på stamtavla, men jeg syns det er ett tungvindt navn å bruke. Da han var liten var det så enkelt å kalle han Tassen så plutselig het han visst det. Ikke noen tanke bak i det hele tatt :)

Klokkeråsen's Wishmaster - Domino Kullet blir kallt Wish-kullet etter pappaen som har Wish i navnet sitt, derfor skulle alle valpene hete noe med Wish. Jeg valgte selv Wishmaster, men orker ikke bruke det til daglig. Derfor ble det Domino som kommer fra latin Dominus som betyr "lord, master". Så Domino var ikke helt tilfeldig :)

Get Weiler's Ex-It - Exit Enkelt og greit E-kull og oppdretter valgte navnet. Jeg kaller han Exit til daglig, selv om det som regel blir forkortet til Ex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder vi har nå:

Snötrollens Nimbly Serak - Frost til daglig. Nimbly er kullnavn, alle valpene i kullet har Nimbly som "mellomnavn". Serak ble han kalt av de som skulle kjøpe han. Så ble han avbestillt og oppdretter ga han navnet Frost som han fikk beholde når vi kjøpte han.

Snötrollens Ceavvi Coda - Coda til daglig. Ceavvi er kullnavn. Coda betyr hale, Codas hale går som en propell hele dagen :)

Shira - ikke noe kennelnavn. Hun hadde navnet sitt når vi fikk henne.

Hrimandi Angilja av Fannhvit - Ilja til daglig. Hrimandi er kullnavn ("fog from frost" på islandsk, etter pappa Frost). Angilja betyr spire (islandsk), og hun er nettopp en liten spire, fra en lite anonymt frø til å bli en vakker blomst når valpene var leveringsklare :) Fannhvit er vårt kennelnavn.

Hrimandi Tilla av Fannhvit - Tilla til daglig. Fra samme kull som Ilja. Tilla ble valgt da vi kjente en kuuul hund som het det, og vår Tilla har samme "attityd" som den vi kjente. Tilla bare ER Tilla hun.

Hrimandi Mio min Mio av Fannhvit - Mio til daglig. Fra samme kull som Ilja og Tilla. Mio var veldig MIN valp han, så da ble navnevalget enkelt. jeg har siden jeg leste boka "mio min mio" som barn ønsket meg min egen lille Mio.

Eiketunets Spot - Spot. Han var voksen når vi fikk han og har fått beholde navnet sitt.

Jarlvollens Rorri - Rorri/Orri til daglig. Han kom til oss 8 mnd gammel og har fått beholde navnet sitt, selv om ofte forkorter det til Orri for enkelhets skyld.

Dratinis Alakazam Fenris - Fenris til daglig. Mannen min bestemte navnet på han, Fenris. Alakazam er temanavn og a-kull fra oppretter, kennel Dratini.

Tiligere hunder:

Red- Tollers Yeri Felix- Navn bestemt av oppdretter. Y-kull, derav Yeri. Felix var navnet vi brukte til daglig.

Hoffeknausens Duncan av Canto. D-kull, hvor far het (blant annet) Canto, derav av Canto. Han het Buck til daglig, et navn vi bestemte da Duncan blir for krøllete å rope.

Hauswarts Black Lovely Chaisy- Chaisy. Hadde navnet sitt når jeg fikk henne 2 år gammel.

Gode Laika av Jeni Jamal - Lea til daglig. Fikk henne nesten 1 år gammel, da hadde hun et annet daglignavn som ble byttet til Lea av ulike årsaker. Alle valpene i kullet har Gode som "fornavn". Jeni Jamal er kennelnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo er fra C kullet og heter Bushongo Cosmo på stamtavlen, jeg var lite kreativ så da ble det bare Cosmo!

Alle i hans regbuekull har "verdensromnavn" :P

Tesh er egentlig fra Q kullet, men den bokstaven valgte oppdretter å hoppe glatt over :P

Så da ble det R kull i stedet og hun heter Opertunity's Blue Right Away. Alle i kullet har Blue i navnet sitt, noe far og mor også har. Pinza's Blue Im In No Rush (pappa) og Pinza's Opertunity Knocking in Blue (mor)

Tesh valgte vi etter mye om og men. Var innom hundrevis av navn. Eneste vi var enige om var at hunden skal hete noe som ikke er så vanlig.

Kom etterhvert inn på indianernavn. Der er det mye fint, mye rart og mye som er umulig å rope på, haha.

Tilslutt valgte vi Tesh, men for å være ærlig så husker ikke hva det betyr og jeg klarer ikke finne det igjen. Jeg lurer på om det var litt ironisk og at det betyr liten eller noe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Szinesgyöngy Angyalka - Szinesgyöngy er kennelnavnet og betyr noe slikt som farget perle, Angyalka- betyr engel,hun kommer fra A-kullet, hun het Angyi til daglig da jeg fikk henne. Det ble raskt byttet ut da det er totalt å umulig å uttale -gy lyden korrekt, derfor ble det Anya. Valgte å beholde noe som lignet det opprinnelige.

Nyirsegfia Bukfenc- Nyirsegia er kennelnavnet, og tror det betyr sønn av Nyirseg. Bukfenc betyr salto(snurre rundt) og er vel ikke akkurat det første man tenker på når man treffer hunden he he Til vanlig het hun Csipisz når vi fikk henne, og det heter hun fortsatt. Hadde til å begynne med lyst til å bytte(mest pga at den avskrekkende skrive måten), men nå elsker jeg det navnet!

Tidligere hunder:

Csupatüz Amazon- Csupatüz er kennelnavnet, husker ikke hva det betyr. Amazon- amazone kvinnlig kriger.Akull. Amaz til daglig. Amaz- betyr "det der borte" på ungarsk.

G-Valls Blitz- G-valls er kennelnavnet, og Blitz valgte jeg selv, da jeg synes det passet på en mudi. Lyn rask som en blitz/lyn.

Kazan- Norsk elghund grå, het bare Kazan, men var døpt etter boken om ulvenhunden Kazan.

Ellers er har kullene hos meg fått doble navn.

A kullet fikk ungarske A navn, og et "etternavn" fra en kaiser/keiserinne da de ble tatt med keisersnitt.

B kullet fikk B-B navn på ungarsk.

Neste kull som planlegges nå sommer/høst blir et C-kull, og jeg synes C er en vanskelig bokstav, så da får jeg slenge ut et tråd her på sonen etterhvert. men venter til hundene i det minste er parret;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva heter Canestellas Diamonds Are Forever, Canestella er kennelnavnet og betyr hundestjerne, Diamonds Are Forever fordi vi har så stor tro på hu :whistle:

Halvsøstra hennes har et kult navn (samme mor) Canestellas Child Of A Tv Star, fordi mammaen dems Lotta vant hundeskolen i sin tid :lol:

Trym heter Metal Staff Blackeyed, Metal Staff er kennelnavnet, og det er fordi det er to ting oppdretterene digger, Staff og Metal :lol: Han skulle egentlig ikke hete Blackeyed, men SKK gjorde en feil, så nå heter han det uten noe som helst grunn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva heter Canestellas Diamonds Are Forever, Canestella er kennelnavnet og betyr hundestjerne, Diamonds Are Forever fordi vi har så stor tro på hu :whistle:

Halvsøstra hennes har et kult navn (samme mor) Canestellas Child Of A Tv Star, fordi mammaen dems Lotta vant hundeskolen i sin tid :lol:

Trym heter Metal Staff Blackeyed, Metal Staff er kennelnavnet, og det er fordi det er to ting oppdretterene digger, Staff og Metal :lol:Han skulle egentlig ikke hete Blackeyed, men SKK gjorde en feil, så nå heter han det uten noe som helst grunn :lol:

:lol:

Hva skulle han hete da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bästdals Arv: Bästdals er kennelen han kommer fra, og han er fra A-kull nummer 2. Kennelen har jobbet seg gjennom hele alfabetet en gang og begynt på nytt. Han er omplasseringshund så jeg har ikke bestemt navn. Han heter Arv til daglig også. Han er brukt i avl og avkommene har "Arving" i stamtavlenavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er fryktelig teit med lange navn som ikke brukes. Kennelnavn er fint, siden man da lett kan se hvilken kennel hunden er fra. Navnet etter kennelnavnet synes jeg burde være det navnet man skal bruke på hunden. Hvis oppdretter har valgt er tåpelig navn er det jo bare å be om å få det endret ved eierbytte!

Mer navn enn dette blir det bare rot i mine øyne... Litt sånn katteutstillings-fenomen å ha laaaaange (og gjerne norønne eller latinske) navn som ingen kan uttale :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er fryktelig teit med lange navn som ikke brukes. Kennelnavn er fint, siden man da lett kan se hvilken kennel hunden er fra. Navnet etter kennelnavnet synes jeg burde være det navnet man skal bruke på hunden. Hvis oppdretter har valgt er tåpelig navn er det jo bare å be om å få det endret ved eierbytte!

Mer navn enn dette blir det bare rot i mine øyne... Litt sånn katteutstillings-fenomen å ha laaaaange (og gjerne norønne eller latinske) navn som ingen kan uttale :rolleyes2:

...og jeg synes det er teit med hundre hunder som heter XXXXX's Bamse og Ronja ;) For meg ligger store deler av moroa med valpekull i å finne navn som har betydning for meg, og jeg synes navnene skal være unike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chac Mool's Sundown Dancer - Dina. Nå har ikke jeg bestemt navnet på Dina selv, hun flyttet jo ikke hit før hun var 2.5 år gammel, men hun er veldig en Dina, syns jeg. Chac Mool er kennelen, og alle i kullet hennes heter noe med Dancer (mammaen er en Crazy Dancer :P ), og så vidt jeg veit fikk Merete velge at hun skulle hete Sundown Dancer (hun hadde jo en sånn en fra før av) - og jeg syns det passer henne, når hun ikke går i grisepass :P så beveger hun seg som om hun danser, lett på foten og elegant (til tross for størrelsen :P ). Som Merete skreiv, så heter også alle hennes barn "Dancer", og jeg syns det er en fin måte å ha oversikt på :)

Galtvort's Awesome Honeybee - Nora. Nora betyr: kortform av Honoria - ære, eller Eleonora Leonora: barmhjertighet/lys, og håpet var jo at hun skulle gi meg litt ære, barmhjertighet og lys :P Etter å ha avlivet to hunder før de ble to år, og solgt den tredje før den ble to år, så er det liksom Nora som skal være hunden vi får det til med - no pressure, liksom :lol: Galtvort er kennelen, alle i kullet hennes heter Awesome, og Honeybee tror jeg ble valgt fordi hun er så nusselig ;)

Woodshine's Nike - Nik. Nik er rett og slett Nike uten E, fordi vi ikke vil uttale det som Naikii, hun heter Nik. Dette kullet skulle ha gudenavn på N, Nike er den greske seiersgudinnen, og hva annet kan ei frøken som det hete? :D "Arbeidstittelen" hennes var forøvrig Nea, vi visste jo at det var et N-kull, og Nea betyr "ny - på hebraisk betyr det 'begynnelse', men det kan også være kortform av det svenske Linnea" (så får jeg vel kanske nevne at Linnea er en blomst, men at navnet også kan bety "mild, varsom" - noe hun ikke er i større grad.. hehe), men når vi leita etter gudinnenavn på N, så tenkte vi at Nike var kult, og da ble det rart om hun het Nea. Men jeg liker navnet, kanskje jeg bruker det om jeg kommer til N en gang selv :P

De andre jeg har hatt, er jo først Tommy, uregistrert alaska husky jeg valgte navn på selv - jeg valgte navn på alle i det kullet jeg, alle heter noe på T. Tommy het Tommy fordi han var en bøllevalp, så han er oppkalt etter Tommy & Tigern-Tommy. At han ble en kjedelig voksen hund var ikke med i beregninga, men da ble han mer eller mindre døpt om til Måns, uvisst av hvilken grunn, han bare ble en Måns *flir*

I to år hadde vi også Tango, broren til Tommy. Som sagt, jeg ga alle valpene i det kullet navn, alle het noe på T, og han var sånn en søt liten fyr at han trengte et søtt navn, og det syns jeg Tango er :P

Så kom Imagecopy Mystic Aristocrat - Hero. Jeg fikk han når han var 14 mnd gammel, personlig ville jeg aldri kalt en hund et "ero"-navn, de er det jo drøssevis av (Hero, Zero, Gero, Nero, Ero osv), og jeg vurderte en stund å bytte, men han var jo forholdsvis lydig, så det ble bare at han fortsatte å hete Hero.

Etter det var det Imagecopy Mystic Balthazar - Zar. Zar het Zar i valpekassa, og jeg beholdt det. Jeg syns det var morsomt at folk trodde at han het Tsar, for han var veldig langt unna å være adelig, for å si det pent *ler*

Zar og Hero har samme mamma, og alle hennes avkom het Mystic ett eller annet (hatt 3 kull, to hos Merete og ett hos Woodshine). Noras bestemor heter Imagecopy Mystic Arriba, den første terven jeg egentlig skulle ha het Woodshine's Mystic Moulin Rouge (hun døde dessverre av borrelia), så da skjønner kanskje alle at alle tervene mine er i slekt? :P

Til sist, men ikke minst, så var det Imagecopy Dancing Deliverance - Emma. I valpekassa kalte vi henne bare Vera (deliVERAnce, ikke sant :P ), men det fikk hun visst ikke lov å hete *flir* Veit ikke helt hvorfor jeg landa på Emma egentlig, men stort sett ble hun bare kalt Em eller hEmma :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg synes det er teit med hundre hunder som heter XXXXX's Bamse og Ronja ;) For meg ligger store deler av moroa med valpekull i å finne navn som har betydning for meg, og jeg synes navnene skal være unike.

Ikke ta det personlig at jeg bruker din hund som eksempel (du har flotte navn på hundene, du :)) Men f.eks. "Leading Angle's Tíbra" hadde jo fremdeles vært både unikt og fint (kennelnavn + daglig navn)!

Men herlighet - folk skal da selv få bestemme om de vil ha et langt og sikkert meningsfylt navn på hundene :ahappy: Jeg bare synes det er litt synd, siden man da blir nødt til å sette seg veldig godt inn i det for å f.eks gjenkjenne en hund i katalogen på en utstilling...! Også synes jeg det er litt teit siden det minner meg om katteutstilling der alt skal være så utrooolig unikt og spesielt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zima, Rex Ventors Penzima, har jeg skrevet om tidligere her i tråden.

Särkivaaran Urbaanilegenda "Lira". Särkivaaran er kennelen, hun er fra U-kullet og alle har finske ord og meninger på U. Siden Lira er den eneste som har reist langt bort fra oppdretter og uten av storbyen så fikk hun navnet Urbaanilegenda, som mange av dere sikkert skjønner betyr urban legende. "Lira" heter hun til hverdags, jeg ville kalle henne for noe med L og noe med "skogen" så Lira er en egen forkortelse fra lirypa.

Maya Laska "Laska". Maya betyr min/mitt og Laska betyr snømus og kjærtegn/godhet/varme på norsk. Mitt valg av navn. Hun er ei snill og god tispe som trives i snøen... Eller noe sånt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er fryktelig teit med lange navn som ikke brukes. Kennelnavn er fint, siden man da lett kan se hvilken kennel hunden er fra. Navnet etter kennelnavnet synes jeg burde være det navnet man skal bruke på hunden. Hvis oppdretter har valgt er tåpelig navn er det jo bare å be om å få det endret ved eierbytte!

Mer navn enn dette blir det bare rot i mine øyne... Litt sånn katteutstillings-fenomen å ha laaaaange (og gjerne norønne eller latinske) navn som ingen kan uttale :rolleyes2:

Jeg synes det er utrolig kjekt at ikke de fleste oppdrettere bare resgistrerer valpene med kennelnavn pluss et helt vanlig navn som king, Bamse, Lady , Lissi osv. Når jeg sitter med stamtavler evt leser i kataloger er det veldig greit at hunden har et navn som er unikt. Jeg har ikke tall på hvor mange like navn som jeg har i databasen min over mudi, som har det samme navnet og som kun skilles av reg.nr. Det er utrolig frustrerende.

I kullet til elghunden min var det TO hunder som ble hetende Bamse???!! Endel folk har dårlig fantasi og velger noe helt vanlig, og det må de gjerne gjøre, men på stamtavlen er det praktisk at to hunder ikke heter akkurat det samme.

det er også kjekt når hundene skal systematiseres i feks en database at søsken havner vedsiden av hverandre slikd e gjør om man bruker samme forbokstav osv.

Og som Caroline skriver... Noe moro må man jo ha som oppdretter, og det er bla å finne navn man liker til valpene.

Man kan jo kalle valpen hva man vil i det daglige uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nor Ilunga, til daglig Ilunga, aka Nurket.

Valget av Ilunga var helt naturlig for oss, da han faktisk ER en Ilunga. Guggle gjerne, verdens vanskeligst oversettbare ord... :D

Siste tilskud heter Akersborg Born in Drammen, Terkel hjemme.

"Born in Drammen" er tittelen på en skive av Falsk, Mathisen og Teigen, og siden nestemann i mitt liv synes de gutta der er så kule, OG gikk med på en valp, og siden Terkel er født i Drammen (nåja) ble det kennelnavnet. Terkel er en utrolig kul fyr som gjør absolutt så godt han kan, og det håper vi valpis blir også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det personlig at jeg bruker din hund som eksempel (du har flotte navn på hundene, du :)) Men f.eks. "Leading Angle's Tíbra" hadde jo fremdeles vært både unikt og fint (kennelnavn + daglig navn)!

Men herlighet - folk skal da selv få bestemme om de vil ha et langt og sikkert meningsfylt navn på hundene :ahappy: Jeg bare synes det er litt synd, siden man da blir nødt til å sette seg veldig godt inn i det for å f.eks gjenkjenne en hund i katalogen på en utstilling...! Også synes jeg det er litt teit siden det minner meg om katteutstilling der alt skal være så utrooolig unikt og spesielt :lol:

Sikkert nok, men da Tíbrá var 3 uker ante jo hverken jeg eller oppdretter at nettopp hun skulle bli min hund, og i Danmark må de sende inn stamtavlenavnene innen valpene er 3 uker :) Tíbrás kull var også et samarbeid mellom oppdretter og oppdretter av mor og far, og det er Ellen i USA som har valgt ut at valpene skulle få de navnene de har, jeg kunne godt tenkt meg et annet "mellomnavn" enn Cherish, men som sagt, vi ante jo ikke så tidlig hvilken valp som skulle hvor. Jeg har forøvrig null problemer med å gjenkjenne hunder i katalogen bare fordi de har lange navn. Det hadde da vært mye mer forvirrende og ikke minst upersonlig med Leading Angel's Bamse og Eagermind Bamse, synes jeg ihvertfall. Ikke ser det pent ut heller :lol:

Mine sheltiekull navngis med mors kallenavn som mellomnavn, og får deretter alfabetiske navn innenfor ett eller annet tema. Så langt har jeg hatt islandske, latinske, quenya og engelske navn på valpene. Aussievalpene som blir født her med tiden kommer til å ha temanvn som ikke følger alfabetet, men gjerne et tema som kan forbindes med mors eller fars kallenavn eller stamtavlenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...