Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan sikrer du hunden i bil?


eple

Recommended Posts

Varikennel-bur til Tulla, og Atlas-bur til Aynï. Min erfaring er at de ikke kommer seg ut, haha, men så har jeg heller aldri kræsjet, så jeg aner jo ikke om det er så sikkert, da. Burene står helt inntil hverandre (noe det nesten ikke er plass til), så de sklir ikke fra side til side. Tullas er like langt som bagasjerommet er dypt, så hennes bur står stødig. Aynï sitt bur er litt mindre, så hun kan nok skli noen cm hvis jeg må bråbremse. Opp til taket er det god plass, men jeg tviler på at burene begynner å hoppe (med mindre bilen snurrer rundt), så jeg tror de sitter ganske stødig i burene sine. Sele har jeg ikke prøvd, og vil ikke prøve det heller. Har ingen tro på sele etter å ha sett en test av en hundesele. (Tysk video hvor de tester hund i bil, med/uten bur, og sele.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Varikennelbur til begge to. I helga vurderer vi å ha sele på Pippin. Vi blir nemlig tre mennesker og to hunder i bilen, og det blir trangt med to bur ... Det føles ikke helt greit. Trøster meg med at for noen få tiår siden hadde ingen sele en gang i bilen. Ikke en gang kongen! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som har to cockere og "vanlig bil". De har to bur i baksetet.. Alternativt må dere jo kjøpe ny bil, i alle fall hvis dere har barn som trenger baksetet. Uansett bare tull å ha "vanlig bil"; man kan jo ikke dra på spontanturer til Ikea engang! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har golf + labrador. Så .. erh. Hun har det best hvis jeg surrer setet helt bak og hun ligger v / fotene mine. Sklir hverken opp ned eller rundt om kring, bråbremses det flyr hun jo ikke noe sted annet enn i bilveggen :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur til mine hunder. Vi har hatt hunder i mange år og vi har aldri tenkt på å hatt bur til dem. Vi hadde en gang sele til noen. Bur sikrer ikke bare hunden, men gjør slik at den kan sove og føle seg trygg. Den blir også ikke bilsyk i det :angry: Dette gjelder iallfall mine hunder. Jeg har et sprinkel bur til Tia og et sånn atlas bur til Arwen. Jeg ville gått for bur om jeg var deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi sveisede bur som er spesiallaget til bilen og passer bikkjene. Burene er sveiset av fengslet her i byen og er tunge, stabile og fine, men vi har stroppet de fast slik at de ikke skal flakse av sted i en eventuell kollisjon. Har fått spesialtilpasset ekstra dører på burene slik at det er mulighet for å ta ut hundene en annen vei om feks hoveddør-sia blir presset inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varikennel-bur til Tulla, og Atlas-bur til Aynï.

Jeg bruker Atlas 40 til Kaisa.

Helsveiset dobbeltbur som er stroppet fast.

Nå har jeg ikke linken for han her, men om du søker litt på forumet, så ser du hvor fantastisk (ubrukelige) enkelte sikkerhetsseler er...

Hun som har broren til Kaisa har også en til hund, hun har også sant dobbelt bur.

Vet ikke så mye om det da men det virker veldig bra tror jeg :angry:

*dobbelpost, mod Anette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sele til Kaizer. I en familie på fire i bil med lufttett bagasjerom har jeg ikke så mange alternativer... Selv om, nei, jeg har ikke så stor tro på at selen ville holdt i en kollisjon. :angry: Bedre enn ingenting i alle fall. Nå får jeg vel pryl. :lol:...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som flertallet har mest tiltro til bur? Jeg ville trodd at en sele sikret hunden like godt som mennesker, merkelig om det ikke er tilfelle..

Noen som har prøvd å få plass til bilbur til stor hund i bagasjerommet på en saab 9-3? Her er bilde av ca samme bil som vi har: trykk her Dette bilde pluss neste bilde viser bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som flertallet har mest tiltro til bur? Jeg ville trodd at en sele sikret hunden like godt som mennesker, merkelig om det ikke er tilfelle..

Noen som har prøvd å få plass til bilbur til stor hund i bagasjerommet på en saab 9-3? Her er bilde av ca samme bil som vi har: trykk her Dette bilde pluss neste bilde viser bagasjerommet.

Nå finnes det mange typer bilseler, men uansett hvordan man vrir og vender på det så vil de aldri være like sikker som det er på mennesker. Med en gang det er en ny "del" med så får man ett svakere punkt. Vil anbefale å se denne filmen. Den er på tysk, men man skjønner budskapet.

Hvor stor er hunden? Det er ikke noe problem få spesialtilpasset sveisede bilbur som vil passe bilen bra. Ei veninne av meg har fått spesialtilpasset bur til sin Yaris (og har labbe), hun har ikke plass til så mye annen bagasje i bagasjerommet, men hunden er nå mer sikret i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund enda, men mistenker at jeg kommer til å lande på en av retrieverrasene. Jeg ser for meg at toyota yaris har et høyere bagasjerom enn saaben. Men jeg får ta kontakt med noen som lager bilbur når den tid nærmer seg og forhøre meg om det er gjennomførbart.

Et par spm til bare:

Ca hvor stort bur trenger en retirever (golden, lab, flat)?

Hvilke bur tåler mest (forhandlere)?

På forhånd takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt viktig del som ganske mange glemmer eller ikke bryr seg om, er å stroppe burene fast. Litt av hensikten med buret forsvinner om det kommer flyvende med hunden inni i bakhodet på passasjerene. Det bør sitte så godt fast at det tåler å gå rundt med bilen synes jeg. Slik at selv om man havner "litt" off road, så skal ikke buret kastes rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde egentlig bestemt oss for Variocage, og siden det ikke er forhandler her, tenkte vi å kjøpe bur i forbindelse med World dog show.

Dette pga at vi gjerne ville prøve å se hvordan det passet bilen før vi kjøpte.

Nå ble det ikke helt sånn, de hadde ikke bur i riktig str med seg og viste i grunnen ingen interesse for å anbefale en av de lokale forhandlerne.

Så vi bestemte oss for et ArtFlex i stedet.

Dette er et svenskprodusert bur, helsveiset og med nødutgang.

Mål som passer veldig bra i bilen, og vi fikk både sett buret og prøvd det.

Er veldig fornøyd, ble en god 1000-lapp rimeligere enn vi hadde regnet med på burkjøp også.

http://www.seahundochkatt.se/index.php?mai...roducts_id=1143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...