Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg? :D


LindaM

Recommended Posts

vet ikke jeg :P er liksom ikke helt min type hund da, hvis du skjønner :P

EDIT : jeg må bare spørre om en ting til dere som har sheltie : røyter dem mye? sånn generellt? det er jo forskjell fra hund til hund ;)

INGEN oppdrettere med sheltie jeg har sett på har, eller skal ha valper nå snart, ikke på finsk lapphund heller ;)

denne hunden linet ennå mer på den jeg så ved butikken, bare litt kortere ben en denne her:

akt.bethoween8.jpg

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod Raksha.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar
INGEN oppdrettere med sheltie jeg har sett på har, eller skal ha valper nå snart, ikke på finsk lapphund heller :P

denne hunden linet ennå mer på den jeg så ved butikken, bare litt kortere ben en denne her:

akt.bethoween8.jpg

Den hunden ligner jo litt på en islandsk fårehund :P

Bilder: link og link

Islandsk fårehund og aussie kan ikke sammenlignes, -selv om fårehunden er en gjeterhund så har den ikke i nærheten av så mye innstinkter igjen og så mye "push" som aussien har. Avelen på de to rasene har vært helt forskjellig veldig lenge, så jeg syns det blir helt feil å sammenligne de to. Det blir som å sammenligne aussie og sheltie, liksom.

Sheltie er jo også en gjeterhund vet du ;) Men heller ikke Sheltien er utrolig krevende og full av innstinkter nå til dags, -fordi sheltien ikke blir avlet som en brukshund nå lengre.

PS: Du burde ikke bare legge lista slik at du må ha valp NÅ og velge rase etter hvem som har kull da og da. Du burde ikke velge det første du ser, du burde være nøye! Alle raser har noe rusk på seg nå til dags og for å ikke få en syk valp eller FEIL valp så må man gjøre research og sjekke ut flere plasser. Landet vårt er ikke så gigantisk heller så hvis du vil ha en rase som det ikke er så veldig mange oppdrettere av så blir jo sjangsene dine enda mindre siden du MÅ ha valp fra et kull som blir født nå snart om du skjønner..

Jeg brukte over et år på å lete og lese om aussien før jeg endelig fikk drømmevalpen min ;) Og det var så innmari verdt det, for jeg kunne ikke fått en bedre valp føler jeg..! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den islandske fårehunden er svært lik buhunden i væremåte, med andre ord et par verdenshav fra aussien :P. Allsidig og flott rase, de individene jeg kjenner hvertfall. Ingen typisk konkurranse-rase, men med trening kan de gjøre det bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ignorerer* :rolleyes:

Hvorfor det? Hvorfor stresser du så innmari med å få deg hund? Jeg ser du skriver at du ikke finner noen kull på sheltie eller finsk lapphund som kommer i nærmeste framtid. Nei vel? Og så? Hvis en av dem er riktig rase for deg, så er ikke DET noen hindring. Jeg syns det virker som om ditt eventuelle hundekjøp er ganske lite gjennomtenkt, i alle fall av det jeg leser av disse innleggene... Jeg anbefaler deg å ta det litt med ro, ta kontakt med et par oppdrettere + raseklubb og få dem til å fortelle om rasen - både positivt og negativt. Du vil ikke ha noe problem med å finne oppdrettere og valper på shetland sheepdog, og også finsk lapphund begynner å bli såpass vanlig at det er kull relativt ofte. Finn deg en oppdretter du stoler på, hør litt rundt om hvilke kull som er gode helsemessig osv. Jeg skjønner at du har lyst på hund, men om du skal ha glede av hunden i 10-15 år så bør du ta deg tid til å undersøke ordentlig når det gjelder både rase, oppdretter og kullets forfedre - i tillegg til at du bør sette deg litt inn i hvordan det er å ha hund rent praktisk - hundetrening, sosialisering osv.

Lykke til! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en mellomstor gatemix? jeg hadde en gate mix forige hunden min.. moren var blandings hund og faren/fedrene vet de ikke hvem var.. men du så på hun at hun hadde mye bartehund i seg, fuglehund og bordercollie.. bordercollie hjerne.. en utmerket førstegangs hund som kan brukes til det meste om du finner den rette blandingen.. jeg stemmer for gatemix som førstegangs hund... elghund er og fine dyr.. er ikke så mye pelsstell.. gneldrer en del.. men er veldig trivelige hunder.. jeg liker de veldig godt.. bedagelig når du vil det og aktiv når du vil det. er i hvertall sånn jeg har opplev de.. mellom schnauzer da? veldig fin hund det også :( bare noen få forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis det ikke er så viktig for deg med rasehund, ta å se på omplasseringshunder, da. Kan være mye ymse der, men sjekk charlottes.no, hun har jeg inntrykk av er virkelig seriøs, kan hund og selger hunder til rett eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ren raset hunder er grei de.. men det er ofte mye forskjellige plager med de.. hofte problemer osv osv.. mens med mix så er det mye mindre.. er i hvertfall det jeg har erfart.. pluss unasett hvilke hund du skaffer deg.. så vet du ikke hva du får før du har fått det... og hunder kan du som regel forme som du vil fra de er valp av.. dessuten så lenge moren har et herlig gemytt og er snill med valpene så har somregel valpene et herlig gemytt... og mixene har en stor personlighet.. ihvertfall de jeg har vært borti og det begynner å bli en del stykker.. men det er joh bare min erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det ikke bare voksene hunder som omplasseres da? Jeg har ikke peiling jeg :P

Hadde liksom lyst på en valp da, i allefall første hunden :(

Nei, de har valper også innimellom. Men hvorfor vil du ha en blandingshund? Blandingshunder er fine de, men det er sjelden man vet noe om foreldrenes gemytt og helse. Valpene har kanskje ikke fått riktige sosialisering og miljøtrening. Man kan ende opp med litt av hvert og det er det ingen grunn til å gjøre når man faktisk kan få det motsatte -en trygg, frisk og sosial valp.

Jeg vet det er fristende å storme ut og få seg det første og beste som går på fire bein, men tro meg: det lønner seg å bruke hodet og tiden til å finne en skikkelig bra valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ren raset hunder er grei de.. men det er ofte mye forskjellige plager med de.. hofte problemer osv osv.. mens med mix så er det mye mindre.. er i hvertfall det jeg har erfart.. pluss unasett hvilke hund du skaffer deg.. så vet du ikke hva du får før du har fått det... og hunder kan du som regel forme som du vil fra de er valp av.. dessuten så lenge moren har et herlig gemytt og er snill med valpene så har somregel valpene et herlig gemytt... og mixene har en stor personlighet.. ihvertfall de jeg har vært borti og det begynner å bli en del stykker.. men det er joh bare min erfaring...

You read my mind!

blandingshunder er somregel friskere, og lever lengre enn renrasede! dessuten synes jeg det er helt greit med en blanding, så lenge du vet hva den er blandet av, og liker de rasene! dessuten, om moren har godt lynne og personlighet, så arver valpene veldig mye av moren sin! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener dere at blandingshunder er friskere? De blandingene jeg har vært borti ville jeg ikke anbefalt til noen masse hudproblemer, hd, og nervøst lynne, selvfølgelig er det mange fine friske blandingshunder også, men du har jo ingen oversikt over typiske sykdommer som hunden kan være i fare for å få, og da heller ikke forebygge. Det er ingen logikk i at blandingshunder er friskere enn raserene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med friske blandingshunder har vært diskutert her før... og en eller annen kom med en overbevisende og logisk og grundig fundert sak (For dem som gidder lese om genetikk) som sa at jo, 1. generasjons blanding KAN være friskere enn foreldredyr, men en 2. generasjons blanding (altså hvis samme rase dukker opp på mors og farssiden) ikke har noe slikt fortrinn.

Jeg har blanding selv, verdens nydligste men kanskje litt større enn du ønsker deg, selv om det ikke ser ut til at han blir så stor som vi trodde (17 kg og 50 cm mankehøyde vad 8 mnd), han er BC (fra mor og far), schäfer, setter og ukjent. Likner litt på det 1. bildet du satte inn, her er han 5 mnd:

DSC03551.jpg

HVIS du velger blandingshund, IKKE forelsk deg i en valp, men i en oppdretter. Finn en du kan stole på, som er seriøs og ryddig, som har frisk(e) hunder med godt gemytt og som sosialiserer og følger opp valpene skikkelig.

Husk også på at om du vil nå langt i konkurranse/konkurrere bruks/... er det en fordel å ha en registrert hund, altså en renraset, ellers blir du utestengt fra enkelte titler, konkurranser etc. Sånn er det bare, det kan du ikke gjøre noe med. Men blandingshunder KAN VÆRE flotte lærevillige skjønne dyr, det er bare det at du ikke vet hvilke egenskaper som vil bli mest fremtredende etterhvert.

Kan du ikke vente på sheltie da? Høres ut som flott hund for deg, og de ER skjønne.

EDIT: krøll med bilde PRØVER igjen

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg vil anbefale å kjøpe en "lett" hund og ikke en direkte brukshund som førstegangshund.

Jeg var selv vant med å være masse rundt hunder og fikk min første hund som 12-13åring. Jeg har også siden før den tid hatt en i overkant interesse for hund. Jeg startet med Tibetansk Spaniel, hunden jeg enda kaller min mentor-min læremester.

Str gjor også at det ikke var noe problem å få ham med meg overalt og inn til folk. På buss og hybel var ikke noe problem, og lett å plassere ham bort når jeg måtte det.

Så jeg vil anbefale å gå for en av dem mindre rasene, lære alt du kan av den og siden heller ta en hund nr.2 når du har mer oversikt over livet ditt og hvor hovedinteressen din med hund kommer til å havne. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med friske blandingshunder har vært diskutert her før... og en eller annen kom med en overbevisende og logisk og grundig fundert sak (For dem som gidder lese om genetikk) som sa at jo, 1. generasjons blanding KAN være friskere enn foreldredyr, men en 2. generasjons blanding (altså hvis samme rase dukker opp på mors og farssiden) ikke har noe slikt fortrinn.

Jeg har blanding selv, verdens nydligste men kanskje litt større enn du ønsker deg, selv om det ikke ser ut til at han blir så stor som vi trodde (17 kg og 50 cm mankehøyde vad 8 mnd), han er BC (fra mor og far), schäfer, setter og ukjent. Likner litt på det 1. bildet du satte inn, her er han 5 mnd:

DSC03551.jpg

HVIS du velger blandingshund, IKKE forelsk deg i en valp, men i en oppdretter. Finn en du kan stole på, som er seriøs og ryddig, som har frisk(e) hunder med godt gemytt og som sosialiserer og følger opp valpene skikkelig.

Husk også på at om du vil nå langt i konkurranse/konkurrere bruks/... er det en fordel å ha en registrert hund, altså en renraset, ellers blir du utestengt fra enkelte titler, konkurranser etc. Sånn er det bare, det kan du ikke gjøre noe med. Men blandingshunder KAN VÆRE flotte lærevillige skjønne dyr, det er bare det at du ikke vet hvilke egenskaper som vil bli mest fremtredende etterhvert.

Kan du ikke vente på sheltie da? Høres ut som flott hund for deg, og de ER skjønne.

EDIT: krøll med bilde PRØVER igjen

Lykke til

Han var veldig søt :) har ikke et bilde av han i nå tid eller? vil se hvordan han ser ut ;) hvor gammel er han nå da?

vet det om 1. generasjon.. men vil alike vell ha en blanding, hvis den rette dukker opp ;)

tusen, tusen takk for mange fine svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være skikkelig heldig med blanding, men du kan også være skikkelig uheldig. Det kan du også med renraset, men da har du ihvertfall muligheten til å sjekke ut foreldredyr og helsestatus hos dem FØR du får valpen. Jeg kjøpte blanding som min første hund, og det angrer jeg aldri et sekund på. Men hvis jeg skulle hatt min første hund idag hadde jeg kjøpt renraset.

Blandingen min er frisk og fin. Men etter det jeg har blitt fortalt av oppdretter er 3 (av 7 valper i alt m/ Aysha) av hennes søsken avlivet pga sterk HD. Så jeg var heldig...

EDIT: Jeg mener selvfølgelig ikke at alle blandinger er gambling. Noe vet du jo forhåpentligvis om foreldre o.l....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.charlottes.no/?page=hundeinfo&a...nfo&id=2334

Den hunder har jo vært sone-hund, en stund så det er sikkert noen som kan fortelle deg hvordan den er ..

Og dette ser jeg som en fordel! Han er en unghund enda! (9mnd) og da har du sluppet unna alt med tissing og basjing inne :)

og vis du så apselutt skal ha valper .

http://www.charlottes.no/?page=hundeinfo&a...nfo&id=2325

En skikkelig gatemix! Men det står han er hunres samt han er valp enda så det er jo bare ett pluss!

denne synes jeg så litt fin ut jeg da!

http://www.charlottes.no/?page=hundeinfo&a...nfo&id=2317

Og det står han har stort potensiall innen lydighet og AG. (det hadde du jo planer om ?)

Bare 1år, forsatt en valp.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

En ung blandingstispe på 6mnd gies bort!

Vis du ikke bruker alt på å kjøpe en rasehund som ikke trenger være noe bedre en blanding så har du mer penger og bruke på hunden.

her er jo nesten perfekt da

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

BC'blandings valpe kull !

BC er jo en kløper innen Lydighet og AG.

her er jo en valp det er aussie i.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Hva med GS da ?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Jeg mener en en ungdom som skal ha en førstegangs hund ikke trenger noe rase hund, eller en hund med høyt aktivites nivå, da sikker du bare igjen med dålig samvitighet vis den ikke har fått nok tur ;)

Lykke til !

Masse forslag her!

EDIT; her er tråden til BAJAS! http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...p;hl=charlottes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.charlottes.no/?page=hundeinfo&a...nfo&id=2334

Den hunder har jo vært sone-hund, en stund så det er sikkert noen som kan fortelle deg hvordan den er ..

Og dette ser jeg som en fordel! Han er en unghund enda! (9mnd) og da har du sluppet unna alt med tissing og basjing inne :)

Han er nok og bliver nok for stor, skal regne med at han ca bliver 50 kg, og der kan komme noget vogtning i ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har valper også innimellom. Men hvorfor vil du ha en blandingshund? Blandingshunder er fine de, men det er sjelden man vet noe om foreldrenes gemytt og helse. Valpene har kanskje ikke fått riktige sosialisering og miljøtrening. Man kan ende opp med litt av hvert og det er det ingen grunn til å gjøre når man faktisk kan få det motsatte -en trygg, frisk og sosial valp.

Jeg vet det er fristende å storme ut og få seg det første og beste som går på fire bein, men tro meg: det lønner seg å bruke hodet og tiden til å finne en skikkelig bra valp.

hvorfor sku man stole mindre på folk som har blandings hunder og får valper en på de som selger ren rasede hunder... gemytte til foreldrene kan man vite like mye om som om du hadde kjøpt hunden fra en med rasehund valper.. og riktig mengde sosialisering kommer joh helt ann på personen som har valpene... de kan¨få like mye/lite sosialisering og miljøtrening som hvilken som helst annen ren raset oppdretter gir valpene sine. jeg tro litt at renrase kjøp er en trend. og det jeg har erfart med helsen til mix er at de er mye friskere å lever lenger.. min hund var like livlig når hun var 11år som da hun var 4år. jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som er så skeptisk til gatemixen... hadde det ikke vært for at mix liksom skal nedstemmes og de er liksom skikkelig bastard så tror jeg faktiks det hadde vært mulig å få stamtre på mixene også... og da hadde man visst mye bedre hvilke eventuelle sykdommer og plager de eventuelle valpene kunne fått.. nett som med rasehundene... men sånn er livet.. og det er da og kommer sikkert alltid til å være en spenning med å skaffe seg en mix.. for du vet aldri helt sikkert hvordan den kommer til å se ut som voksen.. og grunnen til at jeg tror at mixene er mye friskere enn rase hundene. joh det skal jeg fortelle dere.. LITEN INNAVL! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...