Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg? :D


LindaM

Recommended Posts

Hei ! :hmm:

Etter jeg kom inn på dyresonen, har jeg lagt merke til en rase jeg egentlig aldri har tenkt over at kunne være rasen for meg, nemli Aussie :hmm:

synes dette er en utrolig fasinerende rase, og vil gjerne finne ut mer om den ;) *Hint,Hint*

Jeg har planer om å drive med Lydighet, Agility, litt bruks, spor o.l :happy:

Men jeg har også mine dager hvor energien ikke er helt på topp...

Jeg har aldri møtt en Aussie i levende live, men bare på bilder eller video... :/

Jeg er bare 14 år, men er fult klar over annsvaret, og vet at den skal leve i mange, mange år ;)

Tanta mi har selv hatt hund, og jeg tok selv en del av annsvaret da..

Nå klarer jeg snart ikke å vente lenger, for nå har jeg tittet på raser i to år, men enda ikke kommet frem til noe...

og av å være på dyresonen, blir jeg ikke akkurat mindre valpsyk <_<

Om dere vil komme med forslag av andre raser, tar jeg også imot dem med takk :P

Setter stor, stor pris på svar ;)

ps: sikkert litt skrivefeil :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Nei tenker ikke på Aussie som en god hund å begynne med av flere årsaker.

Først er det at Aussien kan ha ett ganske sterkt vakt og gjeter innstinkt - noe som kan være vanskelig å kontrollere, særlig med liten erfaring. Den kan og være mindre sosial, noe som og kan være vanskelig med lite erfaring. Generelt er kvaliteten på aussie i Norge veldig variabel, så er utrolig vanskelig å forutsi hva de ulike kullene vil gi - de er og endel med mye skarphet, lite mot og mye redsler. Noe som gjør at de kan gå på andre hunder og mennesker, samt ha aggreasive trekk.

Aktiviseringsmessig er det og en krevende hund, men ikke nødvendigvis alltid en enkel hund å trene selv om de er lettlærte.

For førstehund så ville jeg først finne en praktisk størrelse, samt en med middels aktivitetsnivå men mye lek, sosial hund, lite vaktinnstinkt og hånderlig gemytt. Er mange fine raser som og egner seg til masse ulike sporter - men samtidig er hunder som det er lettere å leve med. Siden du er 14 så må du jo regne med at det kommer til å bli mange miljøskifter både for deg og hunden framover. Med tanke på muligheter for bolig og å reise med offentlig transport (noe du kommer til å bli ganske avhengig av en periode i livet) Så vil nok en mindre hund være mye mer praktisk - en som lett kan sitte på fanget og ikke avskrekker bolig utleiere. Shetlands sheepdog kanskje? king charles spaniel? Begge to er raser som er gode både på agility, lydighet og spor - fine hunder å ha med seg rundt og de er sosiale og lett trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der i flere ting ;)

Takk for svar, og ser frem til flere :hmm:

Må bare si en ting, som ikke kom godt nok med i forrige inlegg: jeg er veldig godt vandt med hund, har vært i selskap med hunder så lenge jeg kan huske, men har aldri hatt en selv.. Tanta mi hadde en Boerboel, og vi er på treff 2 ganger i året, samt at vi er oppe hos oppdretter en gang i blandt bare for å hilse på hundene, og valpene han har for øyeblikket...

Jeg er, og kommer alltid til å være et hundemenneske!

Det er ikke sånn at jeg kan lite om oppdragelse, hva en hund gennerelt trenger, o.l

Jeg har lest utallige hundebøker, har gått på masse kurs, som sagt vært på mye treff..

Jeg synes Aussie'n er den perfekte størrelse, og virker som den har MYE personlighet!

Jeg var (som sagt over) med på store deler av oppveksten til hunden til tante. (da vi har et veldig sterkt bånd, og bor nære hverandre...)

Ville bare si dette :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hundemenneske er du sikkert - og du har jo mange år igjen foran deg selv om det ikke alltid virker slik :hmm:

Første man må tenke på om man vil ha dyr er hva man skal gjøre de nermeste årene. Du er 14, og har da antagelig framfor deg 10 år til med studier og flytting. Det er nesten levetiden til en hund det. I løpet av den tiden vil masse skje i livet ditt - du kommer kanskje til å flytte, du vil få nye interesser, du vil kanskje dra til utlandet en stund, se verden? Mange muligheter som bør utforskes. Å ha ett dyr i den perioden i livet krever også mye velvilje av foreldrene dine.

Da er det viktig med tanke på en hund hva kan du tilby den i de årene. Har du en vanskelig type hund, som kanskje krever mye - så er det vanskelig å få familie til å passe den i mer enn 3 dager omgangen (hvilket er å vinke farvel til klasseturer)

Kanskje hunden lager spetakkel hjemme alene, gjør det vanskelig å få leid noen plass å bo - særlig med en stor hund. Har du ikke egen bil så må man bruke tog og buss - vanskelig hvis det viser seg at hunden ikke liker folk og er så stor at man ikke kan løfte den opp. Med hund får du heller ikke vanlige hybler på studentskipnader senere i livet. Da må du leie utenom. Hvilket ikke er enkelt med en stor hund på slep.

Å ta hensyn begrensningene er det som viser hvor moden man er, men lykke til med valget :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt hva du mener!

det er sikkert mange ting jeg må offre for å kunne ha med meg hunden, men saken er den, at hvis ikke jeg får meg hund, så vet ikke jeg hvordan jeg skal overleve... livet mitt er helt på bunnen akkurat nå, jeg trenger en å dele mange år med, en jeg kan ta vare på, en jeg kan dele følelser med, en jeg kan gå tur med, en jeg kan holde på med ting med, en som ikke lar meg være rolig 1 minutt! jeg trenger en som må ut, jeg trenger en som må jobbes med, jeg trenger en hund, og jeg trenger det nå :hmm:

Men jeg må finne den rette hunden...

Føler jeg kom litt skjeift ut her, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i Tora og Twist her altså. Du er sikkert flink med hunder, og jeg skjønner at du vil ha en hund NÅ med "futt" i. Men du må jo tenke litt fremover også (sier ikke at du ikke gjør det altså :hmm: ). Kan du trene og aktivisere hunden når det er eksamenstid osv?

Jeg er selv veldig valpesjuk nå, og har sykt lyst på en hund til. Men jeg har planer om å dra til Australia om noen få år, og syns selv at det blir dårlig gjort både ovenfor foreldrene mine, og hunden å la den bli hjemme med dem ett år. Syns også det er dumt å ta den med.. Derfor må jeg nok holde meg noen år til.. ;)

Sier ikke at du skal holde deg, men velg en rase som også kan være litt rolig..... Foreksempel når du er borte, eller ikke har så mye tid..

Husk både du og livssituasjonen din kommer til å forandre seg mye! :hmm:

EDIT: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du burde se på andre raser. Det finnes mange raser som du kan bruke til lydighet, agility. bruks osv. som er gode førstegangshunder.

Om du nesten har bestemt deg at du vil ha Aussie så burde du snakke med folk som eier denne rasen.

Du kan sikkert møte rasen på utstillinger ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i en annen tråd. Mange tar vann over hodet når de kjøper seg en slik hund, og i det siste har jeg sett et par til omplassering pga dette! Dette var også folk som TRODDE de hadde tid og energi til en slik hund :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langt ifra bestemt meg for at jeg vil ha Aussie!

Jeg er åpen for forslag hele tiden jeg :hmm:

Titter på finn.no og blocket.se hver eneste dag... for å kanskje finne den perfekte hunden, enten det er en blanding eller ei!

noen som vet om andre sider som folk setter ut annonser på forresten? vet om dyrenett ;)

Nå som førstehund, vil jeg ha en mellomstor hund, som kan sove i sengen MIN, holde på med AG, Lydighet osv. men ikke for liten... ikke sånn tibbe størrelse liksom... heller fra sheltie og oppover ;) Vil jo self. at hunden skal kunne slappe godt av når dette trengs, jeg er opptat e.l

er jo egentlig veldig glad i 'bullehunder' men tror dette må bli hund nr. 2

Tusen takk for svar så langt :hmm:

Ser frem til andre også ;)

noen som vil komme med forslag til annen rase da :angel: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en fin rase. Men som TollerRetriver sa: Det er mange andre fine raser i verden som du kan

se på. Se i en rase bok, på utstilling osv.

Eller hvis du vet at det er den rasen du vil ha, så gå innpå nettet og få mer info. Fks. Nkk

eller Canis. Det står en del der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som sier at du må tenke deg veldig godt om før du bestemmer deg for aussie som førstehund i den alderen du er i. Jeg går på videregående og bor hos søsteren min, og kjøpte derfor en hund med praktisk størrelse som trenger mindre aktivisering enn jeg kan og har lyst til å gi den. Han blir gjerne med og går i skogen i timevis, og er morsom og utfordrende å trene (sta rase :rolleyes:), men han klarer seg fint noen dager uten at det skjer noe særlig, og krever ganske lite. NÅ kunne jeg nok hatt en mer aktiv og krevende rase, men jeg vil ikke gå på en vegg når jeg skal flytte ut, studere, jobbe, whatever... Da tror jeg det kan være greit med en hund som ikke krever all verdens, og som er enkel å ta med seg når man reiser kollektivt osv. Det finnes dessuten mange raser med mye personlighet, inkludert min egen, ikke bare aussien.

Men - når alt kommer til alt er det ditt valg, og det valget må du leve med i kanskje ti år eller mer. Lykke til. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HiHi :hmm:

dere må vite at jeg setter veldig stor pris på at dere svarer så fort!

Jeg har tittet på Canis, og mange andre steder hvor det står om masse forskjellige raser, har også 4 svenske bøker proppfulle av raser, men finner aldri ut hvem som er den rette :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med mange av de andre her. Tenk fremover og ikke bare tenk her og nå. Det er veldig mange aktive, små raser som er uten vakt, og som ikke trenger å være reservert. Når du ser for deg en hund/rase, se for deg det aller værste du kan få.. klarer du å leve med det i 10år?

Si for eksempel aussie siden du nevnte den først.. Klarer du å leve med en hund som kan reagere kjapt, før du får tenkt, har mye vakt, en del skarpe og som er nervøs og avreagerer tregt? Den reagerer med å snappe (aussien er en "snapper" som gjeter) etter det den er redd (hunder, mennesker)... Samtidig som den er litt "overkokt" og gjerne gjeter unger, syklister, skiløpere, biler, you name it...? Dette skal man ha mens man studerer, og mange med meg kan vel si at de tre årene på vgs faktisk er ganske tunge år. Nesten tyngre enn universitet og høyskole synes jeg.

Jeg regner med at foreldrene dine er med og tar sin del av ansvaret.. Mine foreldre hadde ikke passet hunden min ett år hvis jeg skulle dratt til utlandet, og tro meg, det kan være litt kjipt å innse at man ikke kan reise dit man vil på grunn av at man har hund. I alle fall om man har en stor skummel hund...

Du vurderer jo veldig mye og spennet mellom raser er stort. Det finnes mange raser på str med aussie som er like aktive og med like mye humor, men som ikke har vakt. Uansett rase og hund så vær nøye med linjene. Det er mye rask på de aller aller flest rasene for tiden. Og de av oppdretterene som ikke vil innrømme det får gni seg noen ganger ekstra i øynene...

Av og til kan det være greit å starte med en litt enklere rase og heller "gå gradene" etter hvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at aussien elsker å hoppe. Hvis du skulle begynne på Agility.

Vil du ha samme størrelse på rasen, eller vil du helst ha en annen størrelse ?

Sånn ca. samme str. er ikke sånn super viktig ;)

Mailin:

Ja, skjønner poenget...

det var mye negativt på en gang her da..!

men jeg trenger ikke en hund som er like aktiv som en Aussie... men bare at den klarer å være aktiv liksom ;) men det gjør vel de fleste raser! :hmm:

Jeg har NULL erfaring med Aussie, så jeg har ikke noe å si i det heletatt ;)

Sille:

Jeg tror ikke jeg kan ha en renraser Labrador... :/

passet en labrador for litt siden(over en lengre periode) Han var utrolig lett og stresse opp, og dette ble etterhvert veldig slitsomt... Selv om det selvfølgelig er veldig forskjell på dem!

Til alle:

Nå skal jeg endre tittel på emnet, for å ikke bare ha Aussie... men at jeg trenger tips om hvilken rase jeg burde velge :P:hmm:

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod Raksha.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle labradorene er jo ikke likedane da.. :rolleyes: Det finnes mange rolige og bedagelige labradorer, det kommer jo også helt an på hvordan man trener den opp fra begynnelsen.. :rolleyes:

Er ikke labradoren ganske lat, eller er det bare meg. Kjenner noen som har en veldig lat labrador, men

den er da snart 10 år da :hmm:

Men hvis man skal bruke den til Agility er det ikke akkuratt mitt i blinken.

Labradoren er jo som oftest veldig tykk siden den er så glad i og spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...