Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg? :D


LindaM

Recommended Posts

Jeg er blant de som kjøpte meg egen hund når jeg var 15, så jeg vet det er fullt mulig. Men det er slitsomt og jeg hadde mye støtte fra mine foreldre og tror ikke jeg kunne klart det uten dem i perioder.

Ser mange snakker om tid, men det jeg merket best var at økonomien kan bli ganske stram. Særlig hvis en skal prøve å utdanne seg til noe og få noe ut av livet samtidig. Jeg hadde f.eks i 3 år et heltidsstudie og 3 jobber og endte opp med magesår i en alder av 23år.

Hadde ikke jeg hatt mye støtte rundt meg som kunne passe hunden så hadde jeg aldri verden klart det. Bare ha det i bakhodet også. Har du faktisk råd til å ha en hund nå fremover i mange år. Det koster mye å ha hund, særlig hvis en skal drive med en del kurs og treninger.

Jeg kunne vært gjeldsfri når det kommer til studier, men måtte ha studielån for å kunne beholde hunden. Dette må jeg betale ned på nå i ettertid og kommer til å ha et lån i mange år på grunn av det. Angrer gjør jeg ikke, men jeg bare ser da hvor mye en hund koster. Særlig da jeg har hatt en hund som har vært mye syk og alle pengene går til veterinær og behandlinger i perioder. Jeg har alltid måtte ha 10 000 satt av på en konto for sikkerhetsskyld. Det burde forsåvid alle ha.

Jeg anbefaler deg å dra på utstillinger , lydighet og agilitystemvner og snakke med mange som har raser du kunne tenkte deg. Spør og grav. Aussie ville jeg ikke anbefale deg. Den er meget krevende og har et høyt aktivitetsnivå. Og ettersom det er forkjellige linjer på den samt at den har blitt så fort populær så er det større risiko å kjøpe en aussie nå enn for 5-10år siden.

Også håper jeg virkelig at dine foreldre/foresatte er med på og positive til at du skal skaffe deg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

oj, oj, oj! dere sverer FORT!!

Hehe ;)

Toller har jeg tenkt mye på, men har ikke lest så mye om den.. skal sjekke den ut nå :hmm:

gir tilbakemelding ;)

Sheltie vet jeg ikke helt... liker den jo egentlig veldig godt, hvis det hadde fantes en mellom ting mellom sheltie og Collie så hadde det ikke vært så usikkert :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke labradoren ganske lat, eller er det bare meg. Kjenner noen som har en veldig lat labrador, men

den er da snart 10 år da :hmm:

Men hvis man skal bruke den til Agility er det ikke akkuratt mitt i blinken.

Labradoren er jo som oftest veldig tykk siden den er så glad i og spise.

Du kan ikke dømme en hel rase etter en ti år gammel hund. Ja, labradorer er matglade, men som med alle andre raser må du jo tilpasse maten den får etter hvor mye mosjon den får. Alle raser kan bli feite og late liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ann å ha toller og ikke gå 6 timer i skauen hver dag og da..

Nå har ikke det at en toller er lett å stresse opp og en krevende og aktiv hund noe med om en går i skogen i 6 timer hver dag eller ikke. det har noe med rasen og hvordan den er avlet på å gjøre. Jeg har aldri i de 9årene jeg har hatt toller gått 6timer i skogen. og han vil jeg si er en ganske brukbar hund:) Men de krever MYE de første årene og det er ikke noe førstegangshund. De er også blitt alt for populære de siste årene og blitt mer og mer alvlet i stykker. Jeg personlig ville ikke kjøpt en toller igjen nå enda jeg er kjempefornøyd med den jeg har og kunne tenkt meg en igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også håper jeg virkelig at dine foreldre/foresatte er med på og positive til at du skal skaffe deg hund.

Ja, nå bor jeg bare sammen med mamma da ;) men hun er helt med på det, og skal hjelpe meg når det trengs... har jo også en tante som stiller opp om det er noe ;)

Her er listen over forløpige raser som er aktuelle:

*

*

*

*

DEN ER TOM! :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, oj, oj! dere sverer FORT!

Sheltie vet jeg ikke helt... liker den jo egentlig veldig godt, hvis det hadde fantes en mellom ting mellom sheltie og Collie så hadde det ikke vært så usikkert :hmm:

Haha, det gjør det jo nesten.. Finnes hvertfall mange store sheltier på over 40 cm, hvis det er størrelsen du mener. ;) Ellers så er sheltien som oftest glad i agility, lydighet og kan trene masse samtidig som de kan ha rolige dager. Kanskje noe å undersøke? (selvom det har du sikkert allerede gjort..;)) Jeg tror også toller og labrador er gode forslag, jeg vet om mange labradorer med masse fart! Likevel - Sheltien er fantastisk, synes nå jeg.. :hmm: Du får se hvilken rase som appellerer mest til deg og din livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det gjør det jo nesten.. Finnes hvertfall mange store sheltier på over 40 cm, hvis det er størrelsen du mener. ;) Ellers så er sheltien som oftest glad i agility, lydighet og kan trene masse samtidig som de kan ha rolige dager. Kanskje noe å undersøke? (selvom det har du sikkert allerede gjort..;)) Jeg tror også toller og labrador er gode forslag, jeg vet om mange labradorer med masse fart! Likevel - Sheltien er fantastisk, synes nå jeg.. :hmm: Du får se hvilken rase som appellerer mest til deg og din livsstil.

Finnes det så store tisper da ? ;)

er ute etter tispe skjønner du :P klarer ikke all den markeringa <_<

forresten folkens.... vet dere om noe annet sted folk legger inn annonser på nettet, annet enn finn.no dyrenett.no og blocket.se ? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det så store tisper da ? :hmm:

er ute etter tispe skjønner du ;) klarer ikke all den markeringa <_<

Jeg har en sheltietispe på 41 cm, så ja, det finnes. :hmm: Men har det egentlig så mye å si om de er 37 cm eller 42? Hvis stor størrelse er viktig heller det kanskje mer mot collie ja. Er jo vanskelig å "bestille" en stor sheltie av oppdretter, siden størrelsene varierer sånn.

EDIT: Oi, jeg fikk visst ikke helt til å quote det du skrev over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sheltietispe på 41 cm, så ja, det finnes. ;) Men har det egentlig så mye å si om de er 37 cm eller 42? Hvis stor størrelse er viktig heller det kanskje mer mot collie ja. Er jo vanskelig å "bestille" en stor sheltie av oppdretter, siden størrelsene varierer sånn.

EDIT: Oi, jeg fikk visst ikke helt til å quote det du skrev over...

Hehe :P nei.... størrese er ikke SÅ viktig :P men jeg vil heller ha en sheltie enn en collie... tror jeg :hmm:;)

Flere forslag,Flere forslag,Flere forslag,Flere forslag,Flere forslag,Flere forslag,Flere forslag!! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville foreslått en golden retriver jeg. :hmm:

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, det med at du føler at du omtrent ikke kan leve uten hund. Jeg har vær slik siden jeg var 15 (vi hadde en hund før det), og har vært det helt opp til i dag. Nå har drømmen om hund endelig blitt oppfylt, og jeg har verdens nydeligste dalmatinergutt.

Jeg ønsket meg altså veldig hund, mens jeg gikk på ungdomskolen og videregående. Men siden jeg bodde hjemme, ville ikke foreldrene mine gå med på det. Og det er jeg sånn sett litt glad for,for ellers er det ikke sikkert jeg ville gått på folkehøyskole, og flyttet tilbake til danmark osv. Men jeg lette alikevel etter hunder hele tiden, noen ganger satt jeg timesvis på nettet å bare så på alle de nydelige omplasseringshundene. Jeg ringte rundt og forhørte meg om bla. grand danois, og senere boerboel. Men det ble ikke til noe, igjen pga. foreldre.

Men, en dag da jeg surfet på canis (tror jeg det var), kom jeg over en gordon setter gutt som trengte et midlertidig hjem mens han fikk rabiesvaksine og under inkubasjonstiden. Eierne skulle nemlig flytte til London. Til min store overraskelse gikk foreldrene mine med på det i samme sekund som jeg spurte om han kunne bo her (helt utrolig, jeg var sjokkert.) De skjønte vel at maset ikke kom til å avta, så en midlertidig hund var jo et kompromiss. Det endte med at jeg hadde ham i flere år, fordi eierne spurte om jeg kunne passe ham lenger, så han slapp å bo i london. Og det er jeg glad for. Han ble omtrent "min" hund, og da jeg sluttet på videregående kom eierne hjem til norge,og hunden flyttet. Og jeg begynte på folkehøyskole. Nå har jeg "roet" meg litt, blitt mer selvstendig, voksen rett og slett, og valget om å kjøpe hund nå var helt rett for meg, det passer bra. Jeg er stabil på en måte, selv om jeg fortsatt er i en periode av livet med mye flytting og usikkerhet på det området.

Ok. Beklager,dette ble skikkelig langt hehe :hmm: Men det jeg ville frem til, du har ikke vurdert å gjøre noe lignende som meg, ha en hund på fôr? Så får du se hvordan det er å ha en hund du har ansvar for 24/7. Ser ofte at det er hunder av alle raser som trenger midlertidige hjem av en eller annen grunn. Og du kan jo sette inn en annonse selv.

Men, når det er sagt, så synes jeg ikke det er noe iveien for at du får deg en egen valp, du virker ansvarsfull, og virker som du har støtte fra familen. Du er jo bare 14, så du skal jo bo hjemme 4-5 år til omtrent, så da har du fått formet hunden din. Og du vil sikkert reise litt etter skolen, eller folkehøyskole, så da må du bare være sikker på at du har noen som kan passe hunden din, kanskje så lenge som et år.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville foreslått en golden retriver jeg. :hmm:

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, det med at du føler at du omtrent ikke kan leve uten hund. Jeg har vær slik siden jeg var 15 (vi hadde en hund før det), og har vært det helt opp til i dag. Nå har drømmen om hund endelig blitt oppfylt, og jeg har verdens nydeligste dalmatinergutt.

Jeg ønsket meg altså veldig hund, mens jeg gikk på ungdomskolen og videregående. Men siden jeg bodde hjemme, ville ikke foreldrene mine gå med på det. Og det er jeg sånn sett litt glad for,for ellers er det ikke sikkert jeg ville gått på folkehøyskole, og flyttet tilbake til danmark osv. Men jeg lette alikevel etter hunder hele tiden, noen ganger satt jeg timesvis på nettet å bare så på alle de nydelige omplasseringshundene. Jeg ringte rundt og forhørte meg om bla. grand danois, og senere boerboel. Men det ble ikke til noe, igjen pga. foreldre.

Men, en dag da jeg surfet på canis (tror jeg det var), kom jeg over en gordon setter gutt som trengte et midlertidig hjem mens han fikk rabiesvaksine og under inkubasjonstiden. Eierne skulle nemlig flytte til London. Til min store overraskelse gikk foreldrene mine med på det i samme sekund som jeg spurte om han kunne bo her (helt utrolig, jeg var sjokkert.) De skjønte vel at maset ikke kom til å avta, så en midlertidig hund var jo et kompromiss. Det endte med at jeg hadde ham i flere år, fordi eierne spurte om jeg kunne passe ham lenger, så han slapp å bo i london. Og det er jeg glad for. Han ble omtrent "min" hund, og da jeg sluttet på videregående kom eierne hjem til norge,og hunden flyttet. Og jeg begynte på folkehøyskole. Nå har jeg "roet" meg litt, blitt mer selvstendig, voksen rett og slett, og valget om å kjøpe hund nå var helt rett for meg, det passer bra. Jeg er stabil på en måte, selv om jeg fortsatt er i en periode av livet med mye flytting og usikkerhet på det området.

Ok. Beklager,dette ble skikkelig langt hehe ;) Men det jeg ville frem til, du har ikke vurdert å gjøre noe lignende som meg, ha en hund på fôr? Så får du se hvordan det er å ha en hund du har ansvar for 24/7. Ser ofte at det er hunder av alle raser som trenger midlertidige hjem av en eller annen grunn. Og du kan jo sette inn en annonse selv.

Men, når det er sagt, så synes jeg ikke det er noe iveien for at du får deg en egen valp, du virker ansvarsfull, og virker som du har støtte fra familen. Du er jo bare 14, så du skal jo bo hjemme 4-5 år til omtrent, så da har du fått formet hunden din. Og du vil sikkert reise litt etter skolen, eller folkehøyskole, så da må du bare være sikker på at du har noen som kan passe hunden din, kanskje så lenge som et år.

Lykke til ;)

Tusen, Tusen takk for kjempefint, og utfyllende svar ;)

Jeg har tenkt på å ha hund på fòr, men kunne aldri klart å si hade :hmm:

Noen flere forslag ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET skjønner jeg, er ikke noe gøy når den skal dra. Jeg er så heldig å fortsatt ha kontakt med eierne, familene våre har blitt venner. De kommer faktisk på besøk for å hilse på min valp i sommer, så det blir koselig. Har ikke sett gutten på et år nesten. Og han begynner jo å bli gammel desverre, 13.

Men det var avsporing. Sorry.

Har du tenkt på puddel da? kongepuddel kanskje. Boxer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier at det ikke er bra med en hund som har mye energi når man trener Agility,

de mener at hunden kan bli stresset.

Så det er ikke bra og skaffe seg en rase med mye energi siden

du skulle trene agility.

Men vet du hva du MÅ gjøre for og finne drømme rasen gå innpå denne linken da tar du testen, der du merker av hva du vil bruke hunden til, størrelse osv. Det var der jeg fant ut at cairn var den helt perfekte rasen. Ta testen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puddel var jeg veldig sikker på at jeg ville ha, helt til en periode.. husker faktisk ikke hva som gjorde at jeg ikke ville ha det alike vell :hmm: Boxer kan jeg IKKE ha pga. stress og sykdom... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailin:

Ja, skjønner poenget...

det var mye negativt på en gang her da..

hihi:) Jeg kan være negativ til sånt ja, er ikke en som rosemaler min egen rase, men sånn synes jeg du burde tenke før hver rase. Kan være kjekt!

boxer kan jeg IKKE ha pga. stress og sykdom... :/

Stress og sykdom på boxer eller personlig? Det er vel myye snusk på de fleste aktive raser, av stress og sykdom, så vær obs når du leter etter kull:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke labradoren ganske lat, eller er det bare meg. Kjenner noen som har en veldig lat labrador, men

den er da snart 10 år da :hmm:

Men hvis man skal bruke den til Agility er det ikke akkuratt mitt i blinken.

Labradoren er jo som oftest veldig tykk siden den er så glad i og spise.

Lat: Det blir vel litt feil å dømme en hel rase på grunnlag av et individ?

Tykk: Labradoren blir ikke født tykk. Det er eierne som står for maten, og eierne kan bestemme om hunden skal være tykk eller ikke. Nei Labradoren er jo ikke akkurat den rasen du tenker når noen sier agility. Men det funker. Du har lærevillighet, entusiasme og en hund som er ekstremt lett å motivere (og en hund som er morsom å trene med). Der jeg trener er det et flertall av labbiser (4 stk.)

Jeg synes labbisen er en flott førstegangshund, men smaken er som baken den er delt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lat: Det blir vel litt feil å dømme en hel rase på grunnlag av et individ?

Tykk: Labradoren blir ikke født tykk. Det er eierne som står for maten, og eierne kan bestemme om hunden skal være tykk eller ikke. Nei Labradoren er jo ikke akkurat den rasen du tenker når noen sier agility. Men det funker. Du har lærevillighet, entusiasme og en hund som er ekstremt lett å motivere (og en hund som er morsom å trene med). Der jeg trener er det et flertall av labbiser (4 stk.)

Jeg synes labbisen er en flott førstegangshund, men smaken er som baken den er delt :hmm:

Som du sa Labradoren blir ikke født tykk. Men det jeg mente var at den rasen er kjent for å spise.

Selfølgelig er det eieren som bestemmer hvor mye mat den får. Hun instruktøren som vi hadde på fjellanger hundeskole

hadde labbis, og hun sa at de var litt treige, og spiste mye ! Men ceff det går

jo ann og ha en labbis som IKKE er treig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi:) Jeg kan være negativ til sånt ja, er ikke en som rosemaler min egen rase, men sånn synes jeg du burde tenke før hver rase. Kan være kjekt!

Stress og sykdom på boxer eller personlig? Det er vel myye snusk på de fleste aktive raser, av stress og sykdom, så vær obs når du leter etter kull:)

på boxer ;) tanta mi hadde det også... hun døde :/ hun var også veldig stressa :hmm:

Hehe ;) ja det er lurt å tenke seg om før man velger rase! derfor jeg ikke har kommet frem til noe enda ;)

Har du tatt testen som jeg sa var bra.

Spent på hvilken raser som du fikk :hmm:

har tatt den testen før... mange ganger før faktisk... men synes ikke den er så nøyaktig, så stoler ikke helt på den :P

til dere alle: som sagt før, så vet jeg om finn.no , blocket.se, og dyrenett.no noen som vet om andre nettsteder folk legger ut anonser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tenker ikke på Aussie som en god hund å begynne med av flere årsaker.

Først er det at Aussien kan ha ett ganske sterkt vakt og gjeter innstinkt - noe som kan være vanskelig å kontrollere, særlig med liten erfaring. Den kan og være mindre sosial, noe som og kan være vanskelig med lite erfaring. Generelt er kvaliteten på aussie i Norge veldig variabel, så er utrolig vanskelig å forutsi hva de ulike kullene vil gi - de er og endel med mye skarphet, lite mot og mye redsler. Noe som gjør at de kan gå på andre hunder og mennesker, samt ha aggreasive trekk.

Aktiviseringsmessig er det og en krevende hund, men ikke nødvendigvis alltid en enkel hund å trene selv om de er lettlærte.

For førstehund så ville jeg først finne en praktisk størrelse, samt en med middels aktivitetsnivå men mye lek, sosial hund, lite vaktinnstinkt og hånderlig gemytt. Er mange fine raser som og egner seg til masse ulike sporter - men samtidig er hunder som det er lettere å leve med. Siden du er 14 så må du jo regne med at det kommer til å bli mange miljøskifter både for deg og hunden framover. Med tanke på muligheter for bolig og å reise med offentlig transport (noe du kommer til å bli ganske avhengig av en periode i livet) Så vil nok en mindre hund være mye mer praktisk - en som lett kan sitte på fanget og ikke avskrekker bolig utleiere. Shetlands sheepdog kanskje? king charles spaniel? Begge to er raser som er gode både på agility, lydighet og spor - fine hunder å ha med seg rundt og de er sosiale og lett trente.

Veldig enig i det du sier. Shetland sheepdog kunne vel kanskje vært noe for trådstarter? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du sier. Shetland sheepdog kunne vel kanskje vært noe for trådstarter? :hmm:

Jeg er også enig med Marita her. Sheltie virker som en kjempe hund å begynne med og et godt gemytt har den jo også :hmm: Jeg ville iallfall tenkt meg godt om vis evnt valget faller på aussie. Vi har hatt en del BCer og det har vært krevende å holde dem i form og i aktivitet hele tiden ;) Kanskje du kan tenke litt midre i str nå, og heller bygge deg oppover i str ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med Marita her. Sheltie virker som en kjempe hund å begynne med og et godt gemytt har den jo også :hmm: Jeg ville iallfall tenkt meg godt om vis evnt valget faller på aussie. Vi har hatt en del BCer og det har vært krevende å holde dem i form og i aktivitet hele tiden ;) Kanskje du kan tenke litt midre i str nå, og heller bygge deg oppover i str :hmm:

Det samme tenker jeg ;) Har papillon nå, som har vært en super førstegangshund for meg. Om noen år kommer det nok en belger i hus også. Veldig greit å ha en liten hund når du skal flytte på hybel. Jeg fikk kun hund på en betingelse, og det var at den skulle være liten. Fikk klar beskjed av mamma at jeg kunne finne meg en større rase når jeg hadde fått egen bil, egen leilighet og ferdig med studiene. Veldig glad for at jeg hørte på henne, for jeg tror det hadde funket LITE å kommet med en belger i denne leiligheten. (Han som eier huset tillater KUN små hunder, så må nok finne meg noe annet når jeg tenker å kjøpe meg en større hund ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svarte, nå hadde jeg skrevet masse også kom jeg borti en knapp og da ble alt borte :hmm:

Men til trådstarter: skjønner behovet ditt for hund! ;) Kjempebra at du har ei mor som støtter deg og som vil hjelpe deg når det trengs. Det gjør det hele lettere. Du høres ut som ei fornuftig og gjennomtenkt jente, det er bra :P

Er enig med Tora og Mailin i det de sier om aussien. Det har desverre kommet en del snusk på linjene de siste årene. Selv er vi på utkikk etter en til hund og vurderer da aussie. Vi har hatt aussie i syv år nå, men synes det er vanskelig å finne en god hund. For deg som er førstegangseier og kanskje førstegangsaussier, blir det nesten enda viktigere at du får deg en god hund. For oss som kjenner rasen og har hatt hund ei stund, så vet man mer hvordan de er og hvordan man kan unngå de største fellene. Som ny så gjør man jo ikke det. Derfor synes jeg det er ekstra viktig at en fersk hundeeier får seg en skikkelig god hund. En som er stødig mentalt, sosial og trivelig. Da har man et godt utgangspunkt.

Det finnes så klart gode eksemplarer av rasen også. Så hvis du virkelig VIL ha en aussie, så finner du det. Det kan bare ta litt tid. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Ellen Katrin Enge som er valpeformidler i aussieklubben. Du finner kontaktinformasjon til henne på aussieklubbens hjemmeside. Jeg vil også anbefale deg å kontakte Trine på Skogstrollets kennel. Hun er ei hyggelig, ærlig og nøktern name. Slike er bra å snakke med. Styr unna de som kun snakker positivt om rasen og egne hunder :P

Jeg vil ikke anbefale deg å få hund via annonser som finn.no. Bruk heller tiden på å sette deg inn i en rase, finne en god oppdretter og en god kombinasjon. Da er det lettere å unngå katta i sekken. Selv om jeg absolutt forstår behovet og ønsket om å ha en hund, aller helst i går :hmm: Har vært der selv ;) Men tro meg, du tjener på å ha tålmodighet og is i magen, sette deg inn i en rase og lete godt etter rette individet.

Andre raser... tja, kelpie, lapsk vallhund, labrador, golden (kanskje fra jaktlinjer?), toller, cocker spaniel, shiba, buhund... Tenk litt på om du vil ha vokt/vakt, skarphet, hvor sosial du vil den skal være (jo mer sosial, jo bedre -mye lettere å ha med å gjøre i dagens samfunn), pelsstell...

På hjemmesiden min har jeg skrevet litt om mine erfaringer med aussien: http://aussieabc.wordpress.com Lykke til i valget! Blir spennende å se hva du kommer frem til ;) Og bare spør om du lurer på mer angående aussien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svarte, nå hadde jeg skrevet masse også kom jeg borti en knapp og da ble alt borte *fjærnet smiley*

Men til trådstarter: skjønner behovet ditt for hund! *fjernet smiley* Kjempebra at du har ei mor som støtter deg og som vil hjelpe deg når det trengs. Det gjør det hele lettere. Du høres ut som ei fornuftig og gjennomtenkt jente, det er bra *fjærnet smiley*

Er enig med Tora og Mailin i det de sier om aussien. Det har desverre kommet en del snusk på linjene de siste årene. Selv er vi på utkikk etter en til hund og vurderer da aussie. Vi har hatt aussie i syv år nå, men synes det er vanskelig å finne en god hund. For deg som er førstegangseier og kanskje førstegangsaussier, blir det nesten enda viktigere at du får deg en god hund. For oss som kjenner rasen og har hatt hund ei stund, så vet man mer hvordan de er og hvordan man kan unngå de største fellene. Som ny så gjør man jo ikke det. Derfor synes jeg det er ekstra viktig at en fersk hundeeier får seg en skikkelig god hund. En som er stødig mentalt, sosial og trivelig. Da har man et godt utgangspunkt.

Det finnes så klart gode eksemplarer av rasen også. Så hvis du virkelig VIL ha en aussie, så finner du det. Det kan bare ta litt tid. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Ellen Katrin Enge som er valpeformidler i aussieklubben. Du finner kontaktinformasjon til henne på aussieklubbens hjemmeside. Jeg vil også anbefale deg å kontakte Trine på Skogstrollets kennel. Hun er ei hyggelig, ærlig og nøktern name. Slike er bra å snakke med. Styr unna de som kun snakker positivt om rasen og egne hunder *fjærnet smiley*

Jeg vil ikke anbefale deg å få hund via annonser som finn.no. Bruk heller tiden på å sette deg inn i en rase, finne en god oppdretter og en god kombinasjon. Da er det lettere å unngå katta i sekken. Selv om jeg absolutt forstår behovet og ønsket om å ha en hund, aller helst i går *fjærnet smiley* Har vært der selv *fjærnet smiley* Men tro meg, du tjener på å ha tålmodighet og is i magen, sette deg inn i en rase og lete godt etter rette individet.

Andre raser... tja, kelpie, lapsk vallhund, labrador, golden (kanskje fra jaktlinjer?), toller, cocker spaniel, shiba, buhund... Tenk litt på om du vil ha vokt/vakt, skarphet, hvor sosial du vil den skal være (jo mer sosial, jo bedre -mye lettere å ha med å gjøre i dagens samfunn), pelsstell...

På hjemmesiden min har jeg skrevet litt om mine erfaringer med aussien: http://aussieabc.wordpress.com Lykke til i valget! Blir spennende å se hva du kommer frem til *fjærnet smiley* Og bare spør om du lurer på mer angående aussien.

ja, jeg tror nok ikke Aussie blir 1. hunden nå nei :/ blir litt risky:P

Holder på å undersøke sheltien nå... så setter den på lista over mulige raser... :P

Jeg kan absolutt ikke ha en jakthund...

lapsk vallhund- da tror jeg jeg heller ville hatt en finsk lapphund ;) ps: har tittet masse på finsk lapphund, men det er ingen som skal ha kull nå snart, som jeg kunne ha tenkt meg :/

labrador- nei.. da i tillfelle en blanding med labrador. dessuten, så synes jeg den blir akkurat litt for stor :P

golden- Ja.. har tenkt på golden også, men da måtte jeg ha finni ei litta golden tispe.. blir nok litt for stor... :/

toller- krevende? bare spør! jeg har ikke peiling, men hvis jeg ser over der den er foreslått, og argumentene til å ikke ha den, må jeg nok si nei til den også :/

cocker spaniel- nei, mulig jeg er teit nå, men orker ikke såååå lang pels ;)

buhund- hmmm... det var en grunn til at jeg sa nei til den en gang også... husker ikke helt hvorfor, men det er jo noe negativt ved nesten alle raser jo :/

noen kriterier(?) de er ikke dødsviktig :P :

*mellomstor str. fra ca. 35-50(?) cm.

*sosial

*gjør ingen ting om det er litt vokt i bikkja.. synes nesten bare det er litt fint ;) ikke overdrevent da selvfølelig... er vant med boerboel vokt... :P gjør ikke noe med et boff eller fire en gang ii mellom :P

*ikke korthåret,heller mer langhåret, men ikke afghan/cocker lang..

sikkert noe mere også.. men det kan komme senere :P

jeg orker snart ikke å ha is i magen lengre :/ har hatt det nå i 2 år...

Liste over interresante raser:

*Finsk lapphund

*sheltie

okei, noen flere forslag? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...