Gå til innhold
Hundesonen.no

Liker hunden din hundeleker?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Da jeg fikk valp første gang kjøpte jeg selvsagt endel leker. Men egentlig var jeg sikker på at det kom til å bli som med babyleker, babyer leker jo med nye leker i to minutter, og så vil de heller ha halsbåndet eller strikketøyet ditt. Men til min overraskelse lekte lille Pipsemann med lekene sine dagen lang, og slik har det vært med Symra også. Det har samlet seg en hel liten haug med hundeleker etter hvert, og alle er i flittig bruk. Favorittene til Symra er mange små tøydyr fra Ikea, hun bærer dem rundt i huset, og vi snubler i små blekkspruter og elefanter på de underligste steder. Pippin foretrekker tøyballer.

Men jeg hører om andre hunder som ikke er så opptatt av leker. Hvordan er din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona er veldig lite interessert. Men hun fikk heller ikke noe særlig leker som liten, og jeg gjorde ingenting for å leke henne opp. Nå idag kan vi har ganske bra drakamp om hun er in the mood, men hun bryr seg ikke om jeg strør gulvet med leker.

Siri, er en annen historie :lol: hun leker på egenhånd, løper rundt med ting i munnen og er storfornøyd om hun bare får holde noe mens jeg herjer litt og koser med henne. Favoritten er nok et rødt plastpinnsvin som piper, det er nok godt å ha i munnen pga. overflaten.

Ellers er en god nr. 2 en plastsak som egentlig er til å holde vannslangen til vaskemaskinen, haha.

Så er jeg litt mer opptatt av gjenstandsgleden til Siri enn jeg var med Mona, så det kommer nok til å ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har en leke forbannelse eller no... xD alt som finnes i verden kan tydlig vis lekes med. Alt fra sokker til flygende insekter, men pinner og baller er favoriten da..og disse "dra kamp" lekene er også veldig morsome..:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hundeløs nå da men de jeg har hatt har vært forskjellige.

Schnauzeren, Rexie syns at å tygge i stykker tennisballer var moro, rive huet av bamser og dra ut innmaten var også gøy. Kjeder hun seg som valp så underholdt hun seg med å kaste ballen ned trappa og gå å hente den igjen.

Cavalieren, Rikke, syns egentlig ikke at leker var no særlig. Helt greit å drepe en bamse innimellom og spise opp tyggeknuter. Men lek som belønning eller leke med meg, det ville hun svært sjelden.

Collien, Aro, syns at leker var kjempegøy. Kaste, og dra - moro! Beste "leken" vi hadde var båndet hans.

Petiten, Abby, levde for å leke hun. Gikk aldri lei, alt som kunne ristes, dras i eller hentes var helt supert.

På Abby og Aro gikk jeg aktivt inn for å forsterke lek, med tanke på å bruke det som belønning i trening. Abby hadde masse jakt og sosial kamplyst i seg - så henne fikk jeg bygget opp lek - spesielt drakamp - til en veldig bra forsterker som jeg kunne bruke under trening. Aro fikk jeg som halvvoksen hund, og fikk ikke bygget opp lek så mye som på han som jeg ønsket. Det er noe jeg helt klart kommer til å være veldig bevisst på med neste valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille petit er og veldig leken. Alt kan lekes med. Men favoritten er en sånn flettet trådknute(eller hva jeg skal kalle det). Han rister den, løper stolt rundt med den og legger den forann føttene våres og vil at vi skal kaste den så han kan hente den igjen. Jordklumper er også veldig morsomt, de rister han skikkelig før han spiser det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonnie har fått en sånn taustump med to knuter på som hun liker veldig godt.

Jeg leker en del dralek med henne og hun knurrer så merkelig at vi holder på og dø av latter her både jeg og gubben.

Hun har også en gummihøne med pipelyd og hver gang hun får den til å pipe så tar hun helt av.

Knurrer og hopper rundt den og skal drepe den. Hysterisk morsomt.

Noe jeg lurer på: Kan jeg leke mye dralek med henne eller kan det gire henne opp for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla liker pipedyr, kosedyr og "squatters" som man kan bestille fra cleanrun.com . Hun kan også finne på å løpe rundt med sånne små gummiballer man får kjøpt på IKEA om hun er i humør til det. Ellers er kongler og tomflasker klare favortitter.

Chili leker med det meste så lenge hun kan dra i eller jakte på det. Baller med lang snor og biteskinn er populært. Inne liker hun å bære rundt på kosedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har ei stor eske (disse svære, med hjul :P ) full av leker, i tillegg til mange som ligger strødd rundt. Hun simpelthen elsker å leke og har fått utfolde seg med leker siden hun var liten. I skrivende stund holder hun på å slenge rundt på en "aquatoy". Vi bruker lek mye som belønning, da er det først og fremst kongen vi bruker, men også ball og frisbee. Hun har skikkelig dralyst, og tror hun er veldig "farlig" mens hun holder på. Trenere på diverse kurs har faktisk blitt overraska over drakamplysten og lekeintensiteten til en såpass "forsiktig" hund :lol:

Favorittlekene er nok:

-kongen, er og blir en favoritt

-aquatoyen

-frisbeen

-tennisballer i alle mulige farger og utgaver

-den oinkende grisen

-"kula" (konglignende kule)

-"kokodrilon" - stor lekekrokodille i plysj

-"Sheltien" - søteste kosebamsen jeg hadde når jeg var lita. Er faktisk en Sheltieetterligning :)

-Mummitrollet - stooort kosedyr som hun elsker å drasse rundt på

- "Pelle Kahn" - et pipedyr formet som en pelikan

-"gakkegakken" - kosedyr som har knute som hals, og piping i nebbet.

-godbitball som lager oinkelyder - Den brukes jo bare når hun får godbiter inni da, men.

I tillegg har vi alskens ting formet som bein, tauknuter, kosedyr, plysjdyr, kasteting, baller og ja.. you name it :)

Edit; mi var interessert i leker allerede som valp, men jeg har bevisst forsterket dette som belønning, i tillegg til at vi godt bare kan leke ellers også. Hun har fri tilgang til omtrent alle lekene sine (med unntak av frisbeen), noe jeg synes er helt greit. Hun ødelegger dem ikke (i alle fall sjeldent), og leker seg fint på egen hånd i tillegg til sammen med oss. Hun har heller ikke noe problem med å avslutte leken om hun blir bedt om det.

Edit 2: Hun har ikke alle lekene framme samtidig, eska står i kjelleren, så tar jeg fram et utvalg som jeg bytter ut titt og ofte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My er en aussievalp. Hva mer kan jeg si? :rolleyes: Jeg trenger egentlig ikke å kjøpe LEKER til henne, for hun leker med alt som jeg kommer med. Alt fra plastsøppel vi finner ute til gafler og te-skjeer i metall. Men det er jo koselig og morsomt å hamstre leker, så hun får jo noen hun og. Men til henne passer jeg på å kjøpe litt holdbare ting, for hun er ikke rett når hun setter igang :lol: Så ja, My liker leker. Nei forresten... Rettelse: My elsker lek(er)

Emma liker leker hun også, hun er jo tross alt halvt papillon og halvt (yorkshire) terrier :) Men Emma er ikke som My, hun leker absolutt ikke overalt. Og hun forstyrres lett, så det er sånt vi driver med alene på jorder, i hagen, i skogen og hjemme i stua. Hun er helt sinnsyk når hun leker og virkelig er "med" - hun henger fast og rister løs som en rabieshund eller noe. Og hun knurrer... For FULL hals! Det er sånn at vi ikke kan leke med henne i stua sent om kvelden for sambo blir redd for at vi skal forstyrre naboene :rolleyes: Hun må ha noen kraftige stemmebånd til å veie 3kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Tulla er leken. Hun liker drakamp med meg, og hun leker gjerne med seg selv. Gir jeg henne et bein eller griseøre eller en gulerot, leker hun med det før hun spiser det. Hun elsker baller og ting som triller, og kaster på ting for å se om de rører på seg. Hun liker pipeleker og kan gå i timesvis å pipe på en ny pipeleke. Favorittlekene hvis hun skal leke alene er plysjpipeleker. Hun har, som Andreas hund, en svær boks full av leker. Alle ligger dog ikke fremme hele tiden, men jeg rullerer og bytter litt på innimellom.

Aynï liker også leker. Hun er veldig lik Tulla på det punktet, bortsett fra at hun er mer intens. Dvs hun er der Tulla er nå, og Tulla har blitt mer leken/jeg har lekt henne opp/hun har utviklet leken sin enn hva hun var da hun var valp, mens Aynï er sånn allerede i en alder av 3 mnd. Hun liker også drakamp, og pipeleker, og leker som triller og rører på seg. Hun leker med flere ting enn Tulla (der har grensen gått ved metall, men det kommer seg). Nå har vi metallapporten liggende ute (den Tulla ikke hælet å ta i før), og Aynï leker med den og bærer rundt og triller på den, så nå kan ikke Tulla være verre hun heller, så hun har også begynt å leke med den (et steg i metall-apporteringstreningen, hehe..). Forskjellen mellom Aynï og Tulla går mest på drakamp; begge liker å dra, men når Tulla vinner kan hun ta en seiersrunde og komme tilbake og vil ha mer lek, mens Aynï bare legger seg ned og tygger på det vi har lekt med. Aynï og Tulla deler leker, og har masse leker liggende fremme hele tiden, både inne og ute.

Mens jeg har skrevet dette innlegget, har Aynï lekt med minst fire forskjellige leker; et vanlig tyggebein, et blått gummibein, en pipeleke og et kosedyr. Tulla ødelegger veldig sjeldent lekene sine, men jeg tror Aynï kommer til å bli en "forbruker" av leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt egentlig. Han ELSKER de fleste pipelekene hans, noen har han hatt siden han var valp og han har enda ikke gått lei. Han liker også bamser som han kan tygge i stykker og rive bomullen ut av. :lol: Baller blir han fort lei, frisbeer tygger han bare på og nekter å løpe etter, og taubiter med knuter på er det kjedeligste som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron leker med seg selv, meg meg, med andre og med alt. Kjekkeste er nok drakamp med meg. Han er sinnsykt gira og knurrer for full hans når han drar gjenstanden mot seg. Dette blir også brukt som belønning under trening, ettersom han ikke spiser godbiter. Da han var liten, var han veldig gjenstandsintr. og knurret hvis noen nærmet seg lekene hans. Har fått noe av dette bort, men han er ekstremt flink til å passe på tingene sine. Også er han veldig flink å stjele leker fra andre hunder :D Da løper han med leken stolt som en hane. Skjønnasen sin det, tenker jeg :lol:

Freesbien og ball er det helt topp å løpe etter, og funker utm. som belønning. Tauknuter og alt som kan dras i er også supert.

Men tau med ball derimot, kan han ikke fordraa. Har kjøpt baller av forskjellige størrelser osv, men han har NULL intr. for den. Pipedyr er kjekt å leke med inne, men ute er de kjedlige. De kan jo ikke jaktes på liksom :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste liker KUN ball, og Saeta er den som er ivrigst. Jobber med Silma nå, for å opprettholde lekelysten (hun liker kong og andre tauleker veldig godt), for med henne vil jeg beholde det såpass at jeg kan bruke leke som belønning. Det er nemlig umulig med de to andre. Tyggebein liker de selvsagt, og det hr de alltid, men det kvalifiserer vel neppe som leke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig liker de leker.

King elsker å leke med pinne/ball, mest morro når jeg kaster.

Koda derimot liker ALT, drakamp er favoritten. Om det er drakamp med pinne, tauleke eller en menneskefinger spiller null rolle.

Han syns også det er utrolig morro å leke med seg selv, han kaster ball til seg selv osv.

Koda leker nok mest med div. tauleker, enten tauknuter eller sånn ball på snor greie som vi har tusen av, flere av de mangler nå ball, men det spiller ingen rolle.

Bamser, papir, sokker og alt annet er egenltig gode lekegjennstander også, spør man Kodalille. Ene katta brukes også flittig som levende pipeleke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn megaliten kong som Frøken digger! :lol:

Ellers er hun kjempeglad i å tygge på sokker, men de funker ikke å belønne med.

Wapa syns også sokker er veldig morsome.. :D Lurer på hvorfor det er hull i hver eneste storetå.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea liker kun noen få typer leker, som regel knuter av ulike slag. Aller helst en knuteball med tau på, altså en leke av 100% tau. Hun rører ikke pipeleker av gummi eller gummileker/plastleker. Hun nekter å ha f.eks. kong i munnen. Hehe. Ellers fungerer sokker, kosedyr, alle slags stoff, tau osv. greit.

EDIT: Aquatoy er nok en en favorittene her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sara som blir 7 år i Desember har aldir brydd seg om leker. Hun er kun fokusert på mat og driver å støvsuger gulvene. Jeg har prøvd alt av ulike leker, men hun bryr seg ikke :lol: Jeg må derfor gjøre alternative ting som "spor" hjemme og andre ting som kan gå på godbit :yes: Litt kjedelig for meg, men det går greit :lol: Men jeg blir selvfølgelig litt misunnelig når jeg møter hunder som løper rundt og morer seg med leker i kjeften og sara bare ser rart på

post-3939-1211210240_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bea elsker alle leker men det er ikke alle leker hun kan ha da hun er ganske så destruktiv av seg.. Kongen klarer hun ikke å ødelegge så hun har to konger og en leke som er produsert av kong-folka. I tillegg har hun en annen gummibein som er av sånn noenlunde samme kvalitet. Hun har også et nylabone som hun gnager på men det leker hun ikke så mye med. Hun elsker baller! jeg bruker ball med tau som belønning noen ganger også har hun en fotball som hun får bølle med ute noen ganger.. :-)

Hun er veldig leken og det er utrolg kos ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine har en kasse full i diverse leker innendørs, og den brukes flittig.

Nirm leker veldig aktivt med alt som går an å leke med. Han har en gammel sparebøsse i hardplast som er vel favoritten, men pga Vidas evne til å makulere en god del ting, så har den blitt satt vekk. Ellers leker han med alt, og jeg kan ta med en av "innelekene" med meg på trening og får samme intensitet i arbeidet for den. Slikt har ikke betydning. En annen ting er at han gjerne skal leke med leka oppi ting, gjerne lekekassa eller en vedpose...

Ellers er vel favoritter ting man kan dra i, og gjerne litt størrelse på de...

Vida eide ingen interesse for leker da jeg fikk henne, men hu har blitt ganske opptatt av de. "Problemet" med henne er at hu egentlig ikke vil leke med meg innendørs, men hu vil sitte med en eller annen leke i munnen, og så skal jeg sitte og se på at hu har den. Det er stas på en eller annen måte. :rolleyes:

Favorittene til Vida er frisbee og ball. Hu er helt vill etter ballkasteren. Så det er mest jaktleker som hu foretrekker, selv om kampen hennes har blitt ekstremt mye bedre siden jeg fikk henne.

Trur jeg hadde egentlig blitt veldig lei meg om hundene mine ikke ville lekt, selv om jeg ikke skulle trent de i noe som helst. For det er få ting som er like moro som å leke med hundene. (Jeg har en tendens til å belønne for mye når jeg trener, fordi jeg synes det er så moro å leke selv.... :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vida eide ingen interesse for leker da jeg fikk henne, men hu har blitt ganske opptatt av de. "Problemet" med henne er at hu egentlig ikke vil leke med meg innendørs, men hu vil sitte med en eller annen leke i munnen, og så skal jeg sitte og se på at hu har den. Det er stas på en eller annen måte. :rolleyes:

Haha! ;) Utrolig morsomt! For en sær hund! :wub:

(Jeg har en tendens til å belønne for mye når jeg trener, fordi jeg synes det er så moro å leke selv.... :ahappy: )

Heh.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...