Gå til innhold
Hundesonen.no

Mari vurderer valp


Mari

Recommended Posts

  • Svar 407
  • Created
  • Siste svar
Umiddelbare krav (ingenting er forsåvidt skrevet i stein) er som følger:

* ikke stor. 12-20 kilo er midt i blinken

* korthåret. Jeg kan si, og mene, at jeg kommer til å gjøre pelsstell. Men jeg hater pelsstell, og det er veldig urettferdig mot hunden om jeg utvikler meg til å bli en latsabb på området

* ingen pinglehunder. Nei jeg nevner ikke raser, folk kommer sikkert til å gå i flint.

* jeg har veldig lav toleranse for bjeffing og bråk generelt. En rase som er disponert for det er uaktuell.

Jeg liker å trene litt forskjellig, egentlig uten ambisjoner om noen konkurranse, og vil derfor ha en potethund som kan brukes til det meste uten å nødvendigvis være best i noe. Blodspor er gøy, agility er gøy, lydighet er gøy sånn innimellom. Halvorganisert er vel nøkkelordet.

En hundesport jeg kanskje kunne tenkt meg å tittet litt nærmere på er RIK, om det finnes et godt miljø i nærområdet.

Valgte å gå tilbake til det opprinnelige jeg.. Jeg skjønte nemlig ikke heeelt hvordan folk har blitt så utrolig opphengt i RIK? Det var jo bare sånn "kanskje, omatte, i tilfelle det passet seg sånn".. Mens agility, blodspor og lydighet er liksom ikke tatt hensyn til i det hele tatt.

Schæfer er foreslått som en kandidat. I agility??! Og er schæfer så typisk blodspor? Joda, man kan nok gjøre det ganske greit i blodspor med en schæfer, men agility, liksom? De jeg har sett har ikke akkurat gjort det så sinnsykt bra på den banen (og ja, jeg har sett noen på selve ag-banen)..

Men ellers så er du jo veldig aktiv, sykling, løs-løping, 2timers turer hver dag (minus noen fridager), og ikke minst; hunden er med over alt. Trener du så variert som du skriver her, og lar hundene få såpass mye aktivisering og mosjon som dette, så kan du nok velge og vrake i mange raser. Da tror jeg kanskje det lureste er å finne ut hva du vil med hunden; nå har det jo blitt et uendelig fokus på RIK, og ingenting på agility eller LP eller blodspor. Såh: vil du fokusere SÅ masse på RIK som folk tror i denne tråden, eller er du mer av typen som aktiviserer hunden generelt bra jevnt over, trener litt av ditt og av datten, så er det kanskje ikke nødvendig med en "spesialist", men heller en "generalist"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Huldra :icon_redface:

Nå skal visstnok noen bruksschæfere egne seg til agility, værtfal i følge ei jeg kjenner som driver oppdrett av det. Jeg stiller meg tvilende til det, men bevares, de fleste raser kommer seg jo gjennom en bane! Ikke alle har jo drøm om championat eller landslag :D Så som du sier, Mari trenger kanskje ikke en spesialist, men en generalist og det er det jo masse å velge mellom. Men det begrenser seg jo betraktelig når hun stiller de kravene hun gjør og det er ikke urimelig krav, synes jeg.

Jeg foreslo jo welsh terrier tidligere, vet ikke om du fikk det med deg, Mari? Hva med risen? Hvordan stiller du deg til å ha en hund med vokt/vakt?

EDIT: Nå ser jeg du skriver du ikke vil ha pelsstell og ikke en som har lett for å lage lyd. Da utgår welsh, risen og andre raser med vokt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor, men de har pels. :o

Det er fordi de ikke skal fryse. :icon_redface:

Huldra & Lone: Jepp, jeg er ute etter potethunden. Jeg skrev vel det i det første innlegget også tror jeg? Det var iallefall meningen. :D At jeg vil ha en som egner seg til alt, men som ikke trenger å være best i noe. Jeg kan fint se for med en Schäfer som hopper hinder jeg. Sikkert ikke kjappere en Border Colliene, men det ække så farlig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi de ikke skal fryse. :icon_redface:

Huldra & Lone: Jepp, jeg er ute etter potethunden. Jeg skrev vel det i det første innlegget også tror jeg? Det var iallefall meningen. :D At jeg vil ha en som egner seg til alt, men som ikke trenger å være best i noe. Jeg kan fint se for med en Schäfer som hopper hinder jeg. Sikkert ikke kjappere en Border Colliene, men det ække så farlig. :D

Problemet er ikke hinderne, men tunnelene. Har enda ikke fått poteten min i gjennom et eneste ett! Ikke rart siden han nærmest må krabbe i gjennom. Men så er han av jålelinjer også, da - og jeg er ikke av typen som gidder å bruke så veldig mye tid på noe som krever mye jobb :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke hinderne, men tunnelene. Har enda ikke fått poteten min i gjennom et eneste ett! Ikke rart siden han nærmest må krabbe i gjennom. Men så er han av jålelinjer også, da - og jeg er ikke av typen som gidder å bruke så veldig mye tid på noe som krever mye jobb :-)

Og jeg har en GD i klassen som ha bestått bronsjemerket, og du kan tenke deg den i gjennom tunnelen - men var null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en Bulle da, men har du sett på denne: http://www.moloss.com/brd/cd/d009/standard.html

Dorset Olde Tyme Bulldogge

Helseproblemer: Ingen kjente

Vekt: 27-41 kg

Blir gamle, helt opp til 14 år.

Beklager, men jeg klarer ikke stole på slike forherligede rasebeskrivelser skrevet av entusiastene. De er som regel mer enn overdrevne... Dessverre.

Dessuten klarer jeg ikke helt å se for meg hvordan jeg skulle fått brukt en slik en til det jeg ønsker når den (beklager!) er så dysfunksjonelt bygd. Jeg er fryktelig glad i bullehunder, men jeg må ha noe med snute, og en som er mer atletisk enn de ekstreme bulldoggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg tro malle, kelpie eller catteldog passer bedre til ditt formål enn schæfer. Nå er jo alle disse gjeterhunder og gjeterhunder HAR lettere for å lage lyd enn f.eks retrieverne, sånn er det bare :icon_redface: Men malle og kelpie er vel av det mer stille slaget.

Jeg vet at schæferentusiastene sier at en schæfer kan brukes til alt, inkludert rik, men jeg synes de fleste schæferne er sabla treig i alle andre grener. Joda, de greier å hoppe hinder og å gjøre lp øvelser passe kjapt, men det er jo ikke akkurat noe fart sammenlignet med de mindre og kjappere gjeterhundene. Nå var vel ikke farten det viktigste for deg, men hvis du er vant til mer atletiske bullehunder kan jeg ikke helt skjønne hvorfor du vil ha en langsom schæfer (haha, dette er vel å banne i kirka, tenker jeg). Til mitt forsvar må jeg si at jeg til dags dato ikke har møtt en schæfer med skikkelig POFF i, med ordentlig guts, speed og faenskap i seg og jeg har møtt en del... så derfor er synet mitt av rasen farget av det -så klart.

Så etter min mening er det bedre å gå for en av de mindre allrounderne eller f.eks rottweiler enn en schæfer.

EIDT: Jeg kom på at jeg har møtt en bra schæfer, så må rette det :D Det er en schæfer fra brukslinjer i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg tro malle, kelpie eller catteldog passer bedre til ditt formål enn schæfer. Nå er jo alle disse gjeterhunder og gjeterhunder HAR lettere for å lage lyd enn f.eks retrieverne, sånn er det bare :icon_redface: Men malle og kelpie er vel av det mer stille slaget.

Jeg vet at schæferentusiastene sier at en schæfer kan brukes til alt, inkludert rik, men jeg synes de fleste schæferne er sabla treig i alle andre grener. Joda, de greier å hoppe hinder og å gjøre lp øvelser passe kjapt, men det er jo ikke akkurat noe fart sammenlignet med de mindre og kjappere gjeterhundene. Nå var vel ikke farten det viktigste for deg, men hvis du er vant til mer atletiske bullehunder kan jeg ikke helt skjønne hvorfor du vil ha en langsom schæfer (haha, dette er vel å banne i kirka, tenker jeg). Til mitt forsvar må jeg si at jeg til dags dato ikke har møtt en schæfer med skikkelig POFF i, med ordentlig guts, speed og faenskap i seg og jeg har møtt en del... så derfor er synet mitt av rasen farget av det -så klart.

Så etter min mening er det bedre å gå for en av de mindre allrounderne eller f.eks rottweiler enn en schæfer.

Men Lone da! :D Om den ikke er en duganes potet, så lurer jeg på hvorfor f.eks politi, militær, toll mf bruker schæferen så mye.

hehe har du sett rottisen i det siste? De har blitt digre, hodene er på størrelsen med tunnelåpningen i ag og de ser ut som en bola ekstrem boddybuilder. Nei da, setter ikke noe på spissen :rolleyes:

Jeg å sliter litt med å se dem i ag, men det er mest pga størrelsen. Skal Mari bruke den bare til en kokt potet så skjønner ikke jeg helt hindringen der heller. Faro gikk da ag han :D

Jeg klarer ikke å se for meg Mari med en gjeterhund jeg... Hun er liksom bullemenneske i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Mari bruke den bare til en kokt potet så skjønner ikke jeg helt hindringen der heller.

Med min historie, og mitt hell, så blir den vel potetmos innen den er året! :icon_redface:

(det er lov med galgenhumor, sant?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at Airedalen ble nevnt her, som jo er min rase. Men siden de kan veie opptil 30 kg, så er vel det uaktuelt :icon_redface: I tillegg er det ern god del pelsstell, selv om man kan få andre til å ta seg av det, så lenge man er villig til å bruke penger på det :D Hehe!

Men hva med Stafforshire bull terrier da? korthåret og veier vel rundt 20-25 kg :o I hvert fall tøffe hunder som tåler en trøkk ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lone da! :icon_redface: Om den ikke er en duganes potet, så lurer jeg på hvorfor f.eks politi, militær, toll mf bruker schæferen så mye.

hehe har du sett rottisen i det siste? De har blitt digre, hodene er på størrelsen med tunnelåpningen i ag og de ser ut som en bola ekstrem boddybuilder. Nei da, setter ikke noe på spissen :rolleyes:

Jeg å sliter litt med å se dem i ag, men det er mest pga størrelsen. Skal Mari bruke den bare til en kokt potet så skjønner ikke jeg helt hindringen der heller. Faro gikk da ag han :D

Jeg klarer ikke å se for meg Mari med en gjeterhund jeg... Hun er liksom bullemenneske i hodet mitt.

Gammel vane vond å vende, antakeligvis. Er jo blitt kultur på å bruke schæfer, man kan visst ikke bruke noe annet, for noe annet duger jo ikke. Sukk. Men joda, jeg ser at schæferen kan brukes til mye, det sier jeg jo også. Men jeg synes likevel ikke at den duger så himla bra til lp, ag og delvis bruks. Tjenste og rik, ja. Og jada, en grand danois kan komme seg gjennom en ag bane den også, men det finnes da andre som kan gjøre det bedre :D Jeg tror likevel at f.eks en malle er mer dugende potet enn en schæfer. Og med potet så mener jeg en rase som kan brukes til ALT og å gjøre det BRA innenfor alt.

Rottiser har jeg ikke sett på lenge, så aner ikke hvordan de er blitt. Regner med det er som med andre raser: noen linjer framelsker storhet og grovhet, mens andre vil ha dem mindre og nettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lone da! :icon_redface: Om den ikke er en duganes potet, så lurer jeg på hvorfor f.eks politi, militær, toll mf bruker schæferen så mye.

Sånn litt på sidelinjen: i det siste har springere (gjerne "jaktvarianten") begynt å ta sitt inntog hos politet og tollvesenet, da i hovedsak til søksoppgaver (har aldri hørt/sett en springer i bitearbeid - men det er kanskje heller ikke så vanlig lenger, eller kanskje er det veldig få av politihundene som utdannes til sånt?).

(Man kan jo forresten lure på hvorfor..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Sånn litt på sidelinjen: i det siste har springere (gjerne "jaktvarianten") begynt å ta sitt inntog hos politet og tollvesenet, da i hovedsak til søksoppgaver (har aldri hørt/sett en springer i bitearbeid - men det er kanskje heller ikke så vanlig lenger, eller kanskje er det veldig få av politihundene som utdannes til sånt?).

(Man kan jo forresten lure på hvorfor..?)

Pga dem er mindre, og lettere å løfte + dem er ikke fulgt så avskrekkene på folk. Dermed mindre slitasje på fører i søksarbeide.

Når det gjelder Malle vs. Schäferhund, så er det pote-potet... Det er smak og behag. Men jeg vil våge å påstå at Schäferen er en lagt enklere hund å trene enn en Malle.

Det er fortsatt flere Schäferhunder enn Maller i Patruljearbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga dem er mindre, og lettere å løfte + dem er ikke fulgt så avskrekkene på folk. Dermed mindre slitasje på fører i søksarbeide.

+ helse kanskje, kanskje gemytt, og gjerne også trenbarheten, og den generelle egnetheten innen søksarbeid.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
+ helse kanskje, kanskje gemytt, og gjerne også trenbarheten, og den generelle egnetheten innen søksarbeid.. :icon_redface:

Det er veldig skjeldent en ting som spiller inn. Men om du hadde litt kunnskaper om dette så hadde du også vist hvor mange av springere og lignene raser som blir kassert nettopp pga helse, gemytt, trenbarhet og dårlig søkslyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig skjeldent en ting som spiller inn. Men om du hadde litt kunnskaper om dette så hadde du også vist hvor mange av dem nevnte rasene du ramser opp som blir kassert nettopp pga helse, gemytt, trenbarhet og dårlig søkslyst...

Jeg har ikke "kunnskaper" fra politiet, men mer fra "privat søksarbeid" (type HundCampus og Fjellanger), og der er springere (og labradorer) blitt mer og mer populære i det siste. Før brukte de "alltid, og kun" schæfer, nå har de, av en eller annen grunn, begynt å bruke andre raser mer. Jeg fabulerer rundt hva årsakene kan være, spørsmålet var opprinnelig retorisk, men jo, springere kan ofte ha bedre egnethet innen søk enn schæfere. At mange blir kassert er jo selvsagt klart, det vil vel de aller fleste schæfere også bli; det er ikke alle forunt å bli en god søkshund, og det er klart de må gjøre prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg har ikke "kunnskaper" fra politiet, men mer fra "privat søksarbeid" (type HundCampus og Fjellanger), og der er springere (og labradorer) blitt mer og mer populære i det siste. Før brukte de "alltid, og kun" schæfer, nå har de, av en eller annen grunn, begynt å bruke andre raser mer. Jeg fabulerer rundt hva årsakene kan være, spørsmålet var opprinnelig retorisk, men jo, springere kan ofte ha bedre egnethet innen søk enn schæfere. At mange blir kassert er jo selvsagt klart, det vil vel de aller fleste schæfere også bli; det er ikke alle forunt å bli en god søkshund, og det er klart de må gjøre prioriteringer.

Jeg har ikke noe informasjon om hva private gjør, jeg vet bare at dem jeg har møtt på min vei i sverige (fra Hundcampus bla) er på ett langt lavere nivå enn hva jeg ser innen dem 3 offentlige etatene jeg har jobbet i eller samarbeidet med. Så der henter jeg min erfaring fra.

Men selvsagt er det forsjell på egenskaper på en jakthund og en gjeterhund. Navnene i seg selv sier jo det. Nesen er faktisk like god.... Hva slags søksform du ønsker og hva slags søk hunden skal gjennomføre (miljø osv) er faktisk en av tingen som må velges før du velger deg rase.

Men dette blir ot, og vil du diskutere videre så får du starte en egen tråd eller sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe informasjon om hva private gjør, jeg vet bare at dem jeg har møtt på min vei i sverige (fra Hundcampus bla) er på ett langt lavere nivå enn hva jeg ser innen dem 3 offentlige etatene jeg har jobbet i eller samarbeidet med. Så der henter jeg min erfaring fra.

Men selvsagt er det forsjell på egenskaper på en jakthund og en gjeterhund. Navnene i seg selv sier jo det. Nesen er faktisk like god.... Hva slags søksform du ønsker og hva slags søk hunden skal gjennomføre (miljø osv) er faktisk en av tingen som må velges før du velger deg rase.

Men dette blir ot, og vil du diskutere videre så får du starte en egen tråd eller sende meg en PM.

Det er jo så mye OT i denne tråden at det nesten ikke har noe å si, men.. :rolleyes:

Vil bare kommentere dette med nesen; den er faktisk ikke like god på alle raser, noen raser har faktisk bedre luktesans enn andre, og dette er bevist. Og utifra hva jeg har sett/hørt, er ikke det offentlige så gode/gjennomførte som noen private aktører, men det kan jo være bare mine erfaringer, på lik linje med at du har dine. :D Det var ikke spesielt imponerende å se en narkotikahund (politiets) som demonstrerte på et arrangement jeg var på, men jeg har derimot sett mye bedre søk og markeringer blant noen av oss som trener privat.. Igjen; min erfaring, kanskje ikke representativ. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det er jo så mye OT i denne tråden at det nesten ikke har noe å si, men.. :rolleyes:

Vil bare kommentere dette med nesen; den er faktisk ikke like god på alle raser, noen raser har faktisk bedre luktesans enn andre, og dette er bevist. Og utifra hva jeg har sett/hørt, er ikke det offentlige så gode/gjennomførte som noen private aktører, men det kan jo være bare mine erfaringer, på lik linje med at du har dine. :D Det var ikke spesielt imponerende å se en narkotikahund (politiets) som demonstrerte på et arrangement jeg var på, men jeg har derimot sett mye bedre søk og markeringer blant noen av oss som trener privat.. Igjen; min erfaring, kanskje ikke representativ. :whistle:

MEn en hund som trenes mye, uten å egentlig kjøre reele søk vil vise ett helt annet mønster enn en hund som faktisk brukes i nye miljøer hverdag! Nye søksituasjoner hverdag osv.

Det er ett så ekstremt stor havgap, og jeg har sett den ene etter den andre ekstremt gode privat trente hunden falle av når dem kommer ut i det vanlige tjenestehund liv. Så nei, jeg lar meg lite imponere, desverre.

Og ja, jeg har sett flere en en privat hund, jeg har vært noen runder med mögel og bakterie folk i sverige.

Å se ett søk og en markering i ett kjent miljø og se ett søk og en markering i ett ukjent miljø er .. jeg gjentar meg selv og havgap. Jeg syns heller ikke at å se en demo hund er represetativt for en hel etat...

For å si det veldig enkelt: Min hund som er i A både spor og rundering og Elite lydigihet innen hun er 4 år, ser jeg ikke på som en kanidat for å prøve å gjøre til tjenestehund en gang.

Også lurer jeg noe voldsomt på det forskning matriale på lutesans, ettersom det meste som kan testes på hvor godt hunden klarer å fange luktmolekyler går på innlærte stoffer, så betyr jo det at hunden må ha samme trener. Men ikke nok med det, ettersom du da må bruke samme søksområde så må jo det ha samme temp, luftfuktighet, sirkulasjon av luft og ha samme "sterile" miljøet. For du er klar over at en hund som markerer avgir en "markerings lukt" etter at den har funnet stoffet og dermed er dette "ubrukelig" for neste hund da den kan lære den luft forandringen i ett slikt område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...