Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping i bur

ingervildesaua

Recommended Posts

Nå har jeg jo fått med en liten samojed tispe. Hun ligger i bur på nettene. I natt måtte jeg opp 3 ganger pga hun peip veldig mye.. Er det noen som vet om dette bare er i begynnelsen, at hun kan sove til halv syv litt senere? det er litt stress å stå opp i fire tiden om natten, når hun skal tisse. Jeg gjør det gjerne pga jeg vil at hun skal få gå på do, men jeg vil ikke at dette skal foregå alt for lenge :o Hadde aldri slikt med Arwen, så vet egentlig ikke hvordan jeg skal ta fatt i dette.

Skal jeg bare la henne pipe til hun er ferdig, og legger seg igjen (vis hun gjør det) ?

Skal jeg kjefte, eller ta henne ut på do ? Jeg setter pris på råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Hvorfor ligger hun i bur...?

Edit: og om hun må på do tar du henne selvfølgelig ut. Det er en valp det er snakk om her, blæra er ikke stor nok til å holde seg om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ligger hun i bur...?

Edit: og om hun må på do tar du henne selvfølgelig ut. Det er en valp det er snakk om her, blæra er ikke stor nok til å holde seg om natten.

Fordi jeg synes det er en god vane, og jeg er ikke så fan av å ha hunder i sengen. Og når hun blir større er det vanskeligere å avvenne henne med sengen.Selvfølgelig tar jeg henne på do, men jeg bare lurer på om dette er noe som gir seg litt etter litt slik at hun sover rundt. Jeg har lyst at hun skal like å være i buret om natten slik som Arwen, så derfor spør jeg dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nokk over.. Når vi fikk Nero lå jeg utenfor buret hans de 3 første nettene, litt piping innimellom, men hvis jeg overså det ble det snart stille :P Jeg flyttet meg så til soverommet med døren oppe slik at jeg kunne høre ham, men det har ikke vært en lyd omtrent :o Innimellom hender det at han sutrer litt med det samme vi legger oss, men det er nokk heller for å teste om det kanskje kommer noen å gir oppmerksomhet... :P

Nero ligger som regel i bur om natten, men får av og til ligge i sengen vår også. Virker som han trives i buret sitt, for når vi skal legge oss å sier natta, så går han dit selv! Jeg synes det er veldig greit at hunder er vant med buret sitt. Når Nero må overnatte borte uten oss, har han alltid den trygge gode senga (buret) med seg. Men samtidig bør man kanskje også venne hunden til å ligge sammen med eieren, for det er ikke altid det er like enkelt å ta buret med seg..

Tror forresten Nero ikke var mere enn 10-11 uker da han holdt seg hele natten

Ble mye "bur" hær, men det er vel det temaet handler om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes det er en god vane, og jeg er ikke så fan av å ha hunder i sengen. Og når hun blir større er det vanskeligere å avvenne henne med sengen.Selvfølgelig tar jeg henne på do, men jeg bare lurer på om dette er noe som gir seg litt etter litt slik at hun sover rundt. Jeg har lyst at hun skal like å være i buret om natten slik som Arwen, så derfor spør jeg dere :)

Jeg synes det er en skikkelig dårlig vane å ha hund i bur om natta. Jeg er ikke så fan av å ha hund i bur om natta, jeg... Hunden trenger da virkelig ikke å ligge i senga DI selv om den ikke ligger i BUR ? Det går da an å ha ei hundeseng nedenfor senga der hunden kan ligge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt bur til Aynï (annet enn i bilen), men det betyr jo ikke at det eneste alternativet er å ligge I sengen. Ved SIDEN AV sengen er jo brukbart! :) Og vil du slippe å ut på natten, så gjør du som jeg: dropp buret, lag en annen seng til henne i stedet, og plasser den på ønsket sted (gjerne ved siden av sengen din sånn at du kan legge hånda ned til henne hvis hun blir urolig). Så legger du ut noen aviser, og så sover du. Må hun tisse/bajse på natten, gjør hun det forhåpentligvis på avisene. Når hun blir så gammel at blæren klarer å holde seg i løpet av natten, slutter hun å tisse/bajse på natten helt av seg selv.

Lars Fält som jeg var på kurs med nylig, sa (og skriver i Beteendeboken - valpbeteende eller noe sånt), at det ofte er stressende for en valp å måtte stå opp og gå ut for å tisse, når den ligger og sover. Når man da kommer inn igjen, er valpen våken og "fit for fight", og du må roe den ned og få den i sove-modus igjen. Alternativt kan man bare la valpen våkne om natten, kave seg bort til avisene i halvsvime, tisse, og gå og legge seg igjen, uten at den våkner skikkelig og det blir mye styr av det. Renslige blir de, selv om de "får lov til" å tisse inne om natten mens de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri bur på hvalper, siden jeg som Siri synes det er en dårlig vane uansett. Jeg har heller aldri søvnproblemer når jeg har valp; de sover natta gjennom uten å vekke meg, bare de har kommet seg gjennom en natt eller to med å tilpasse seg (og hvor jeg gjerne har dem i sengen jeg, siden jeg ikke synes det er en dårlig vane, tvert om).

"Må" de om natten, så tusler de bort til en avis jeg har liggende - siden jeg bor litt oppe i etasjene i en bygård, så er avis en grei mellomløsning for små hvalper - uten å gjøre noe mer oppstyr av det. Alle som en har blitt stuerene ganske greit og passe tidlig, uten at jeg ofrer noe nattesøvn.

At en valp piper når den sitter innesperret og ikke vil tisse så den blir liggende oppi det, bør jo være greit når en først har bestemt seg for slikt natteinneburing - hvordan man da i det hele tatt kan tenke på å kjefte, er meg da en gåte.

Oppsummert: Enten får du ta konsekvensene av at du vil bruke bur, og sprette muntert opp hver natt til hunden din blir gammel nok til å klare å holde seg, eller så får du rigge til en kompostgrind så du har plass til både hundeteppe og en avis langt nok unna til at hunden velger å gå der, heller enn å vekke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde buret helt inntil sengen min de første nettene, så kunne jeg stikke hånden inn hvis hun ble urolig. Ut å tisse måtte hun selvsakt, men det tok ikke lange tiden før hun var renslig. Men du må for all del ikke kjefte på henne, det blir helt feil! Den andre hunden min er også i bur om natta, og er jeg borte hos andre er det aldri noe problem å få roet hundene om natta ettersom de har senga si med seg hvor de enn er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keela får Aldri være i sengen min heller :P

Men sier du dette bestemt, altså med et Nei! og så løfte henne ned på gulvet så skjønner hun det :P

Slik gjorde jeg med Keela, og nå sniker hun seg bare oppi når hun er alene hjemme på rommet mitt^^

Buret kan du venne henne til senere, etter hun er blitt husvarm :)

Så jeg foreslår at du bare venner henne til å måtte være på gulvet om natta, hvor hun sovner spiller ingen rolle, bare det er ved siden av deg. Keela legger seg alltid på gulvet rett ved siden av sengekanten der jeg ligger :o

Og hun sitter fint ved siden av den viss jeg og typen min ser film eller at jeg gjør lekser der. Prøver hun å komme oppi, sier jeg Neeei, å da går hun rett ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Fält som jeg var på kurs med nylig, sa (og skriver i Beteendeboken - valpbeteende eller noe sånt), at det ofte er stressende for en valp å måtte stå opp og gå ut for å tisse, når den ligger og sover. Når man da kommer inn igjen, er valpen våken og "fit for fight", og du må roe den ned og få den i sove-modus igjen. Alternativt kan man bare la valpen våkne om natten, kave seg bort til avisene i halvsvime, tisse, og gå og legge seg igjen, uten at den våkner skikkelig og det blir mye styr av det. Renslige blir de, selv om de "får lov til" å tisse inne om natten mens de er små.

Jepp, jeg tror faktisk mange stresser alt for mye om natta med disse valpene sine - ikke rart de lager stressede hunder ut av sine valper :o.

Jeg bruker aldri bur på hvalper, siden jeg som Siri synes det er en dårlig vane uansett. Jeg har heller aldri søvnproblemer når jeg har valp; de sover natta gjennom uten å vekke meg, bare de har kommet seg gjennom en natt eller to med å tilpasse seg (og hvor jeg gjerne har dem i sengen jeg, siden jeg ikke synes det er en dårlig vane, tvert om).

"Må" de om natten, så tusler de bort til en avis jeg har liggende - siden jeg bor litt oppe i etasjene i en bygård, så er avis en grei mellomløsning for små hvalper - uten å gjøre noe mer oppstyr av det. Alle som en har blitt stuerene ganske greit og passe tidlig, uten at jeg ofrer noe nattesøvn.

Jeg har også benyttet "latmannsmetoden" her, med avis på gulvet, valpen i senga. Jeg kan ikke huske at jeg hadde søvnproblemer da Babs var valp... hun sov natta gjennom, bare nedom gulvet for en tissetur, så sov man videre.

og er jeg borte hos andre er det aldri noe problem å få roet hundene om natta ettersom de har senga si med seg hvor de enn er! :)

Er det ikke rart: min hund som aldri har bodd i bur roer seg utmerket også når vi er på besøk hos andre - selv UTEN bur :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør den sikkert Siri! :o Men dette er vel ingen diskusjon for eller imot bur? Det var ikke det trådstarter spurte om!

Når BURET åpenbart er problemet, så må man nødvendigvis diskutere BURBRUKEN. :)

Små valper har ingenting i bur å gjøre, hverken om natta eller om dagen, og selvsagt vil en liten tass som har vært vant med å få bevege seg rundt (og SKAL være vant med det og ha lov til det!!) uttrykke sin misnøye, ensomhet og nødvendige behov OGSÅ om natta.

En hund vil nødvendigvis nødig gjøre fra seg i senga si (dvs buret, i dette tilfellet) og gjør det den må for å slippe - som å gi tydelig beskjed om at JEG VIL BORT HERFRA.

Jeg er så trøtt og lei, og lei meg for disse stadig tilbakevendende, unødvendige "problemen" som folk lager for bikkjene sine.

(Hva med å sette opp kompostgrinder rundt senga hvis man er redd for at dyret hopper oppi???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en nyoperert hund som ikke fikk hoppe opp/ned noe sted, så prøvde jeg først å sette opp utstillingsburet - men da fikk hunden klinkekuleøyne og lurte på om jeg tullet. Selv om bur er greit når vi er på besøk andre steder, så er hjemme... ja, nettopp, hjemme.

Så da gjorde jeg akkurat det Lotta påpeker, jeg buret MEG SELV inne - nærmere bestemt sengen; to kompostgrinder foran, så var det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg tror faktisk mange stresser alt for mye om natta med disse valpene sine - ikke rart de lager stressede hunder ut av sine valper :o .

"Stressende" var kanskje feil ord, men det er i alle fall unødig mas. :)

Kanskje det er mest "stressende" for eiere - å til stadighet måtte ut om natta..? Det virker jo som om det er det problemet til trådstarter er; nemlig at hun ikke orker/vil/gidder stå opp - fordi det er stress. Og siden det er stress for trådstarter pga burbruk, så er det naturlig å foreslå å ikke bruke bur; særlig siden det har fungert i årevis (før bur ble oppfunnet), og fremdeles fungerer ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bur til eldstehunden her, men etter litt mer tanker om emnet og sånt, så har vi valpen som er her nå, løs. Ja, hun tisser på hundedyna/gulvet om natta, og en gang bæsjet hun også. Hun sier ifra av og til når hun vil ut, og da tar jeg henne ut (selv om jeg kan velge å sove videre og la henne tissepå gulvet).

Å være litt våken om natta er for meg noe som hører littegrann med til valp. Ikke å miste søvnen helt såklart, men å forvente at den skal sove åtte timer i strekk er litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å være vant til å sove sammen med 7 andre, og hvis man må på do så går man 4 skritt unna, skvetter litt, og sovner oppå de andre igjen, FOR SÅ og måtte sove helt alene inni et ukjent bur og ikke ha mulighet til å tisse noe annet sted enn der man sover!

Og hvis man ber om å få komme ut for å tisse, så blir man ignorert eller får kjeft.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir seg sikkert etter vært :) Bare ha litt tålmodighet.

Men folkens, hun spurte om tissing og natta ikke om råd og bur eller ikke! De finnes egen tråd og bur-bruk!

Men jeg synes bur høres ut som en fin ting likevel og jeg ikke bruker det! Da har hunden en liten 'hule' for seg selv, som han kan ligge i om natten :o

Edit: her er linken til bur-bruken: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=13588&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hunden vår i bur om nettene. Da hun var valp tok vi hun ut tilig om morgningen men ikke i 4 tiden liksom.. Pep hun så lot vi hun pipe. Slipper du valpen din ut hver gang hun piper så kommer hun til å lære seg å mase om å komme ut hele tiden.. =/ Skjønner jo at hun må på do, men du trenger ikke stå opp så tilig som 4 mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører nok med til valpetiden det at valpen må på tisstur om natten , ikke rart noen sier det er som og få et spedbarn i hus :) syntes det hørtes ut som en god ide du fikk lengre oppe her om og kjøpe deg sånn kompostbinger ( noe jeg forøvrig vil ha i minne når/hvis jeg selv får valå igjen) og rett og slett sette slike rundt sengen. kan jo kanskje ha buret ved sengen åpnet, og sette aviser ikke så langt unna... nå vet jeg ikke hvor gammel valpen din er? men dette er jo bare perioder.. man blir jo ikke løpende ut på natten med dem i 10 år framover heller :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å lese at det ikke bare er jeg som ikke lufter valpen om natta! :o Jeg har hatt litt dårlig samvittighet for det innimellom, teit som jeg er. Men guess what folkens?? Valpen tisser ikke inne om natta lengre. Hun gjorde det de 2-3 første ukene innimellom, men som oftest er det nok å lufte henne rett før jeg legger meg (i 00-02 tiden) for så å lufte henne med en gang jeg våkner (av en pipende, tissetrengt valp)

De gangene hun kanskje har pepet mens jeg har sovet fordi hun har måttet gå på do har jeg ikke hørt noenting og dermed ikke gått ut med henne, og hun har tisset på aviser de gangene hun måtte.

Jeg ser også for meg at det må bli stressende for en valp å bli vekt klokka 04 om natta mens den sover som en stein fordi vi mennesker (tror?) den må ut å tisse. Enda værre er det kanskje å bli vekt av de ulydene vi bruker som vekkerklokke midt på natta også raser vi opp av senga, kaster på oss klær og hiver oss etter valpen før vi småløper ut og går i svime rundt og venter på tiss som aldri kommer mens irretasjonen stiger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper du valpen din ut hver gang hun piper så kommer hun til å lære seg å mase om å komme ut hele tiden.. =/ Skjønner jo at hun må på do, men du trenger ikke stå opp så tilig som 4 mener jeg..

Så du skal tvinge en valp til å holde seg, fordi du ikke vil stå opp tidlig selv?? TRENGER IKKE? Nei, vettu hva!

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...