Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet KUN for gøy


Mirai

Recommended Posts

Beklager, men jeg er uenig... jeg forstår ikke hvor i denne diskusjonen du får det fra at det bare virker som det er OK for de aller beste å starte, så vidt jeg har skjønt er alle enige i at det er lov å drite seg ut ... uenighetene handler om hvorvidt det er lov for publikum å komentere det de ser i LP på lik linje som man komenterer all annen publikumssport man betaler for å se. Om det er kunst, sport, musikk eller hva det nå enn er man viser frem for et publikum må man regne med både positive og negative komentarer fra publikum uansett hvilke psykiske lidelser man måtte ha. Hvis det ikke skal være lov å komentere en sport av hensyn til deltagers hårsårhet, bør man vurdere å gjøre den stengt for publikum, med bare dommer og utøver til stede.

Jepp så vi får svenske tilstander, der folk går langt ute på ett jorde uten folk og fe i umiddelbar nærhet, det blir artig <_<

Jeg kan forøvrig ikke se noe sted i denne tråden at det har blitt sagt at det IKKE er lov til å kommentere folk i ringen. Det er jo litt artig å da, bare ikke så høyt. Dere vet, snakke slik at man ikke akkurat trenger å anstrenge seg for å høre. Sånn takk og farvel til mitt mor Teresa rykte :) Har du sett at noen av oss fra mor Teresa klanen har sagt det, så siter oss gjerne :) (dæsken det var ett godt rykte å få på seg *flir*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så handler det vel om å oppføre seg og vise normal folkeskikk. Sitter man og prater med sidemannen, så synes jeg det er normal folkeskikk at man ikke prater så høyt at hele verden kan høre hva man sier - spesielt ikke om det er negativ kritikk av noen (uavhengig av om vedkommende hører det eller ei). Så enkelt - men kanskje så vanskelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp så vi får svenske tilstander, der folk går langt ute på ett jorde uten folk og fe i umiddelbar nærhet, det blir artig <_<

Jeg kan forøvrig ikke se noe sted i denne tråden at det har blitt sagt at det IKKE er lov til å kommentere folk i ringen. Det er jo litt artig å da, bare ikke så høyt. Dere vet, snakke slik at man ikke akkurat trenger å anstrenge seg for å høre. Sånn takk og farvel til mitt mor Teresa rykte :) Har du sett at noen av oss fra mor Teresa klanen har sagt det, så siter oss gjerne :) (dæsken det var ett godt rykte å få på seg *flir*)

Skal man komentere så lavt at ingen som sitter en halvmeter unna kan risikere høre det så blir det hvisking og tisking da.. Og er det noe særlig bedre? Hva er så ille gæli med at to tre "uinvidde" mennesker hører noe, så lenge utøveren ikke hører det? Jeg regner som sagt med komentarer den dagen jeg og Loke driter oss ut for full musikk i ringen (tro meg, det vil skje *flir), men om folk rundt skulle stått å hvisket hverandre inn i ørene så tror jeg faktisk jeg hadde fått litt mer hetta... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå har jeg lest igjennom alt... *puh*

For å si det enkelt:

Alt som er negativt hvisker og tisker jeg om, en privat samtale. Eller jeg venter til senere med å fortelle det om det ikke passer seg der. Og dem som kjenner meg har faktisk hørt meg si noen ganger "Vi tar det senere."

Selv så har jeg ikke opplevd negative ting i dem lavere klassene, det er først når jeg har kommet høyere opp og begynnt å slå folk som "outsider" jeg har opplevd det.. Men heldigvis jeg er så hardhudet at det preller av (etter litt treg avreagering) og selvtillit nok til å fortsette. Men det er faktisk slik at det er viktig å være inkluderende om sporten skal leve videre.

Også jeg har ørepropper i ringen og jeg hører nesten ikke hva dommeren sier en gang, men det kommer alltid fram i dagslyset når jeg er ferdig.

Og jeg kan love at om så mye som en trenings kompis hadde ropt "Bryt" eller "Kom deg ut av ringen" så hadde jeg kommet med fysisk irrettesettelse av denne personen etterpå. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel vel, gode på å vri på ting er dere, det skal dere ha. Så tett sittes det ikke på stevner da at man må hviske til hverandre.

Jeg er enig i at man ikke bør sitte å komentere høylydt. Men på de få stevnene jeg har vært har jeg alltid hørt andre komentere (på godt og vondt) ekvipasjen i ringen uten å føle at det har vært for høylydt av de. Jeg har en hund jeg ikke akkurat klistrer opp i andre hunder på utsiden av ringen OG 50% nedsatt hørsel på det ene øret, men selv jeg får med meg vanlig lavmelt snakk fra de som står nærmest. Det er ikke en særlig høylydt sport... Tror dere virkelig at det aldri har forekommet at noen som har stått litt bak eller forann dere har fått med seg noe av det dere har komentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt... skrev vel egentlig, hvis jeg klarte å få det frem, at ingen EGENTLIG var noen Mor Teresaer, siden det er unormalt å være så ren til sinns. Og dessuten så har jeg hørt at selv nonner og andre fromme er glade i å sladre, akkurat som resten av menneskeheten, så kanskje de bare klarer å se mer angeliske ut - mens de slarver litt i vei om de andre nonnene eller faderen?

Så nei... og det har jo kommet innspill, som tydeligvis ble kastet vekk, på at også de som mener å tilhøre Mor Teresa-kulten kanskje kaster litt småstein først de også her og der, hvilket beviser at de antagelig er helt normale mennesker, de også.

Siri... det later jo til at de som VIL høre hva andre sier, utmerket godt klarer det også? Noen har lengre ører enn andre også, og kanskje det har noe med sårheten på tærne å gjøre? Like uoppdragent å lytte til andres samtaler, som å si noe ikke helt pent om andre :)

Men det at mulige tilhørere skal "bestemme" over hva jeg sier i private samtaler i et normalt dempet tonefall på et offentlig sted, det er altså heller deres problem - enn omvendt.

At noen stikker hodene sammen og tisker og hvisker så ingen andre hører det, er like synlig - og det kan oppleves som like ille, kanskje verre, for en som har nervene utenpå.... hvis man skal være så hårsår. Poenget er at dette er den ENKELTEs problem, den som er mer hardhudet tror kanskje ikke at ALT handler om seg selv?

Igjen så irriterer det meg at "god folkeskikk" skal være ensbetydende - i denne debatten - med at man ikke sier noe som helst slemt om andre, i tillfelle de, venninnene deres, onkelen eller tremenningen eller bikkja hans skal risikere å høre det, og at det å i det HELE tatt kommentere noen - uansett hvem man gjør det til eller i hvilken sammenheng - skal bli til "å slenge dritt", slik Monica? så vakkert formulerte det.

Jeg syntes forøvrig at Emma hadde et glimrende innlegg, har også tenkt litt sideveis på utstillingsmiljøet, og også Lokes innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du dette i ramme alvor???

Ja.

Jeg har deltatt og vært tilskuer på en god del stevner i årenes løp (Ag, Lp og bruks). Jeg har til dags dato tilgode å se en hund som viser føreren fingeren i ringen! Jeg har sett mange frustrerte hunder (og førere) gjøre de utroligste ting, men ingen som har gjort ting på pur f*en. Mulig det er øynene mine det er noe galt med, eller min tolkning av det som skjer... Og utsagnet "kom deg ut av ringen", hører ingen steds hjemme! bortsett fra

Vel, jeg har sett hunder som viser fører fingeren mange ganger - det skjer f.eks. ofte i agility. Ikke i ondskap, men i oppgirethet. Hvis du enda ikke har fått med deg at jeg ikke ville ropt ut "kom deg ut av ringen", men sagt det til sidemannen at "jeg skjønner ikke hvorfor h*n ikke bryter!", så bør du lese på nytt. Så uklar har jeg ikke vært.

Jeg tror heldigvis de aller fleste vil være uenig i det prinsippet. Ja, vi har ytringsfrihet, men den friheten innebærer også et ansvar. Vi er en del av et sosialt fellesskap, og kan man ikke bidra med noe positivt så er det bedre å tie stille.

Det finnes et ord for at folk ikke skal kunne si det de vil seg i mellom, og det er ikke ytringsfrihet - for å si det sånn. Jeg sier akkurat det jeg vil til mine omgangsvenner, og om en person på benken foran greier å høre det, og bli støtt av det, så er det faktisk ikke mitt problem. På veldig mange hundearrangementer sitter man som sild i tønne, og normal samtale blir normalt plukket opp av noens øre i nærheten. Forøvrig vil jeg igjen understreke at jeg ikke sitter og slenger dritt om ekvipasjene som går på banen, men vet fryktelig godt at folk generelt gjør det. Dermed er jeg overrasket over reaksjonene til folk her når jeg snakker generelt..

Hva lærer du av å slenge dritt? Det du lærer av, er å forsøke å finne løsninger på ekvipasjens problem. "Skjønner ikke at du starter" er ingen løsning.... Løsningen er å påpeke momenter som kanskje bør trenes mer på eller endres. Men det krever kanskje mer kunnskap hos den som åpner munnen? Og mer engasjement?

Det personen som dro i gang mye av reaksjonen på denne tråden hadde overhørt var ikke dritt - det var en uttalelse om at

personen i ringen burde brutt pga en tisserunde ved neseprøve, kommentarer om dårlig bakpartskontroll, men også diskusjon om hvordan vedkommende burde jobbet med det. Dersom dette er det dere betegner som dritt, og ikke tør tenke på at folk sier om dere så er dere for sensitive. Punktum. Det er, for ørtende gang, fortsatt ikke snakk om å gå bort til vedkommende og si det - men diskusjon mellom seg selv og sine omgangspartnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det personen som dro i gang mye av reaksjonen på denne tråden hadde overhørt var ikke dritt - det var en uttalelse om at

personen i ringen burde brutt pga en tisserunde ved neseprøve, kommentarer om dårlig bakpartskontroll, men også diskusjon om hvordan vedkommende burde jobbet med det. Dersom dette er det dere betegner som dritt, og ikke tør tenke på at folk sier om dere så er dere for sensitive. Punktum. Det er, for ørtende gang, fortsatt ikke snakk om å gå bort til vedkommende og si det - men diskusjon mellom seg selv og sine omgangspartnere...

Ble vi ikke enige om å diskutere på ett generelt grunnlag og la den episoden ligge? Eller har jeg misforstått? For personen det gjaldt og jeg som lytter har skværet opp og blitt enige for ett "hav" å tid siden, så kanskje på tide at andre også kutter ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vi ikke enige om å diskutere på ett generelt grunnlag og la den episoden ligge? Eller har jeg misforstått? For personen det gjaldt og jeg som lytter har skværet opp og blitt enige for ett "hav" å tid siden, så kanskje på tide at andre også kutter ut?

Når alle andre bruker det som eksempel, ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal gjøre det samme. Noen har jo tydelig reagert på de kommentarene som dritt, og da synes jeg det ville være interessant å vite om andre deler den oppfatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle andre bruker det som eksempel, ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal gjøre det samme. Noen har jo tydelig reagert på de kommentarene som dritt, og da synes jeg det ville være interessant å vite om andre deler den oppfatningen.

Ok, så lenge personen som i går reagerte sterkt på at det stadig ble dratt opp er enig så. Jeg holder meg unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter fortsatt med å forstå hva som er så ille med at noen andre kan overhøre komentarene...? Er det ren drittslengning er det den som slenger dritt som driter seg ut, og det er vel ikke slik at man går og forteller utøver i etterkant hva man har hørt av negative ting "ringside"? I såfall er det "sladreren" som er i overkant ufin og ufølsom liksom... Hvilket poeng ville det vært i det annet enn å såre? Jeg ville aldri fortalt en venn negative ting jeg skulle ha kommet til å overhøre om prestasjonene h*ns, like lite som jeg ville fortalt noen om noen hadde kommet med en sleivete komentar om utseendet eller oppførselen h*ns. Det har ingen hensikt med mindre man vil såre personen det gjelder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kom deg ut av ringen" synes jeg for eksempel er en helt kurant ting å si dersom hunden viser deg fingeren i ringen... "Skjønner ikke at du starter" kan også være en kurant ting å si.

Jeg reagerte bare på at du brukte ord som "deg" og "du" og regnet da med at du henvendte deg direkte til vedkommende det gjalt og ikke til sidemannen din.

Når det gjelder det å vise fingeren legger vi nok ulikt i begrepet. En oppgiret hund er det jeg kanskje vil kalle stresset og som i frustrasjon utfører f.eks. overslags- eller kompensasjonshandlinger, ikke at den "viser fingeren".

Men alt dette blir flisespikkeri; tror egentlig ikke vi er så værst uenige, jeg...

Jeg uttaler meg forøvrig helt på generellt grunnlag! Den nevnte enkeltepisode vet jeg ingenting om.

Og kjære Akela; Nå som jeg har jobbet så hardt for å befeste Mor Teresa-imaget mitt. Til ingen nytte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man blir sår av tanken på hvaslags kommentarer "sidelinjedommerne" kommer med bør man ta seg et kurs i konkurransepsykogi før man konkurrerer. Det å kunne sortere ut verden utenfor før man går inn i en konkurransering er en viktig ting å kunne for å kunne gå godt i konkurranse, og kan man ikke det så kan man ikke skylde på din utenfor.

Når det gjelder de spesifikke kommentarene du nevner her ser jeg ikke noe galt i dem i den rette konteksten. "Kom deg ut av ringen" synes jeg for eksempel er en helt kurant ting å si dersom hunden viser deg fingeren i ringen - går og tisser på en kjegle, løper ut av ringen, tjuvstarter i agility e.l. Konkurranser er også trening, og flere med meg vil mene at i sånne situasjoner bør man bare bryte, så hunden ikke får læring av det. Folk kan selvfølgelig være uenige, men i en sånn setting synes jeg det er helt kurant å si. Dersom man sier det samme dersom en hund får 9'er på 9'er i misunnelse begynner det å bli en ubehagelig tone i området, det er jeg helt enig i. Men folk har likevel rett til å få si det - og i jantelovNorge er det svært sannsynlig at det vil bli sagt.

"Skjønner ikke at du starter" kan også være en kurant ting å si. Jeg kan nevne et godt eksempel fra konkurransen der jeg hadde min lpdebut der en hund av anonym rase, for anledningen, tydelig ikke ante hva den skulle. Fri ved fot var på høyre og venstre side om hverandre, på innkalling startet den etter at føreren hadde gått to skritt, både stå under marsj og dekk fra holdt var med kvadruppel kommando, og da kom hunden tuslende etter to nye skritt. Det kan godt hende at den hunden går knallgodt på trening, men det var en trist oppvisning å se på i ringen. Etter min mening var de ikke konkurranseklare - om det har med trening, stedet konkurransen ble holdt på eller en dårlig dag vet jeg ikke, men dersom jeg hadde sagt til min sidemann at jeg lurer på hvorfor de starter synes jeg ikke jeg har syndet for det.

Selvfølgelig er det ingen som synes det er morsomt dersom folk slenger dritt om dem, men at the end of the day er det sånn verden er. Har du ikke opplevd det i andre settinger før, så har du vært heldig. Den letteste tingen å endre på da er din egen innstilling, og heve hodet over de andres meninger og gå hjem med dine egne meninger om din egen hund.

Edit: Jeg håper folk skjønner at det i utgangspunktet er prinsippet jeg forsvarer, og ikke så mye at folk tror at jeg selv sitter på hvert stevne og snakker dritt om alle ekvipasjene. Man lærer dog mye av å se hunder i konkurranse, både de gode og de mindre gode - og det er bla. derfor at jeg synes det er helt kurant å snakke med sidemannen om ekvipasjen som er på banen i øyeblikket. Om noen så er redd for å dukke opp på stevner der jeg er av den grunn så er det faktisk dem det er noe galt med, og ikke meg...

Jeg tror begge dere to trenger å ta av dere de dømmende brillene og lese ordentlig. Jeg har ikke skrevet noe som helst sted at det er ok å rope til en utøver på banen at de skal komme seg vekk - jeg har sagt at det bør gå an å si til sidemannen at jeg lurer på hvorfor de ikke bryter. Og det er to HELT forskjellige ting. Slutt å slenge kritikk for ting jeg ikke har sagt en gang.......

Vel. Hvis du mener at det er "en helt kurant ting å si" "Kom deg ut av ringen" klarer ikke jeg å forstå det som noe annet enn at du vil (eller syens det er helt greit at andre vil) si det TIL hundefører, (jf "KOM DEG UT") og at du da sier det for at vedkommende skal høre det, og dermed igjen at du(en annen) faktisk sier det høyt eller til og med roper det. Med briller. Sånn forstår jeg det. Og jeg liker det ikke.

Det var ikke meningen å "slenge kritikk" men å utdype hvor UTROLIG uenig jeg er i en slik uttalelse.

Jeg sa, og mener fremdeles, at det er den enkelte hundefører og dommers avgjørelse når det er slutt, og tilrop til dommer/fører minner meg kraftig om fotballpøbel og denslags. Kan ikke forstå at det skal være nødvendig. Konstruktiv kritikk er stort sett konstruktiv når den er høflig, velformulert, presis og ikke minst når mottaker er klar for den. Kommentarer som uthevet fra ditt innlegg er ikke konstruktive.

Ifølge det du ellers har skrevet tror jeg ikke om deg at du sitter og brøler "pell deg av banen", men du har uttrykt deg på prinsipielt grunnlag - og jeg er prinsipielt uenig.

Igjen, hva du diskre nevner for din sidemann er meg revnende likegyldig.

Når det gjelder at "Selvfølgelig er det ingen som synes det er morsomt dersom folk slenger dritt om dem, men at the end of the day er det sånn verden er"...Vel. Verden er sånn fordi det finnes mennesker som tenker slik som du skriver her.

En god leveregel (ta det som konstruktiv kritikk :rolleyes: : "Lev slik at hvis alle andre levde som deg, ville verden bli et litt bedre sted."

(Og til sist, har du hørt om konkurransetrening? det er faktisk ikke bare bare å få alt til å klaffe i en så spesiell setting som en konkurranse, og det er vanskelig å trene på dette. Noen er stødige, noen trenger rett og slett 2.. 3.. 5.. eller flere "treninger" før de kan yte maks i en slik setting. Hva er da vitsen med å bryte, poenget kan være å trene på selve konkurransen. For meg må det være lov sålenge man vet at man øvelsesmessig er klar - eller i allefall ikke vil ødelegge for andre (jf Monas litt svake fvf - det er henne, hun kan bli vurdert på resten, så lenge ting som fellesdekk sitter, hvor er problemet?)

Veldig ok, det du skriver, men...

Om vi ikke er mor Teresaer, kan det ikke skade å prøve å være skikkelige mennesker :rolleyes:

Jeg har selv kommentert (ikke på konkurranse, for har ikke vært ennå :) men på trening) en eier og en hund som overhodet ikke har kontakt, vanskelig rase og handicappet eier, det er nok ikke en lett situasjon. Og jeg her gjort det der og da. Men det har IKKE vært ondsinnet, rett og slett en kommentar på at de har nok noen ekstra utfordringer, og at kanskje de burde gjøre ting annerledes. Jeg tror ikke at noen ville kunne ta det ille opp. Og hvilken glede når de endelig får det til!

Og når jeg kjenner den lille djevelen inni meg som skaper arg og grugg... vel, da prøver jeg å ta det på kammerset, med noen jeg kjenner godt. Hvis det faktisk er behov for å "Ta det" i det hele tatt.

Det er noe med at er en åpen, inkluderende og positiv, så vil de eventuelle kommentarene ikke være sårende. (ok, noen tar ALT ille opp. Det blir litt på siden av saken). Men det føles når noen vil deg vel - og det føles når noen synes du er pain in the ass. Uansett hva som faktisk sies (har fått noen kommentarer om hvor "flink" hunden min er - ned langs neseryggen og med det falskeste av smil - ikke kult).

En her inne hadde et motto under svarere sine: "The mind is like parachute - it works best when it's open" den synes jeg var utrolig bra. Og hvis du legger til at hjertet kan stå på gløtt det også... Da snakker vi ! (IKKE DRITT :) )

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Hvis du mener at det er "en helt kurant ting å si" "Kom deg ut av ringen" klarer ikke jeg å forstå det som noe annet enn at du vil (eller syens det er helt greit at andre vil) si det TIL hundefører, (jf "KOM DEG UT") og at du da sier det for at vedkommende skal høre det, og dermed igjen at du(en annen) faktisk sier det høyt eller til og med roper det. Med briller. Sånn forstår jeg det. Og jeg liker det ikke.

Hvis du hadde lest tråden ordentlig så hadde du sett at jeg bare videreførte noen eksempler noen andre kom med. Hvis du skal henge deg opp i at jeg ikke endret personlig pronomen så er det kanskje ikke jeg som er smålig...

Det var ikke meningen å "slenge kritikk" men å utdype hvor UTROLIG uenig jeg er i en slik uttalelse.

Hvis du skal være uenig i en uttalelse så bør du ha lest gjennom hva det står først.

Jeg sa, og mener fremdeles, at det er den enkelte hundefører og dommers avgjørelse når det er slutt, og tilrop til dommer/fører minner meg kraftig om fotballpøbel og denslags. Kan ikke forstå at det skal være nødvendig.

Og tilrop har jeg sagt ørti ganger at jeg ikke kommer med heller...

Når det gjelder at "Selvfølgelig er det ingen som synes det er morsomt dersom folk slenger dritt om dem, men at the end of the day er det sånn verden er"...Vel. Verden er sånn fordi det finnes mennesker som tenker slik som du skriver her.

En god leveregel (ta det som konstruktiv kritikk :rolleyes: : "Lev slik at hvis alle andre levde som deg, ville verden bli et litt bedre sted."

Vel, det er forskjell på å være optimist og realist. Jeg velger fortsatt å mene at folk burde tåle tanken om at folk kanskje snakker om dem på tribunen. Kanskje det er en ide å tilpasse seg verden istedenfor å forvente at den skal tilpasse seg deg?

Og til sist, har du hørt om konkurransetrening? det er faktisk ikke bare bare å få alt til å klaffe i en så spesiell setting som en konkurranse, og det er vanskelig å trene på dette. Noen er stødige, noen trenger rett og slett 2.. 3.. 5.. eller flere "treninger" før de kan yte maks i en slik setting. Hva er da vitsen med å bryte, poenget kan være å trene på selve konkurransen.

Jeg kjenner jeg blir relativt irritert av at du tydeligvis ikke leser hva jeg skriver - hva folk vil ha ut av en konkurranse er opp til dem, men da får de også tåle at det kan hende at folk stusser over at hunden ikke gjør ting helt tradisjonelt. Om jeg da sier til min sidemann at jeg mener at de burde bryte, så er det min sak - ikke din. Og ikke noe jeg kommer til å videreformidle til personen i ringen what so ever, men en mening jeg har og deler med mine omgangsvenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det som det også kan kokes ned til, er ENS EGEN innstilling. Går man inn i ringen og er redd for å dumme seg ut, så tror jeg de fleste kommentarer kan tas ille opp... nær sagt uansett hvordan de er ment. Selv et blikk eller et hevet øyenbryn kan nok gjøre susen da - hvis man går inn med en viss mindreverdsfølelse eller anelse om at dette kan gå dårlig, og at man kanskje er veldig ivrig etter å "bevise" noe - for seg selv, for andre, for verden.

Går man inn med en mer "open mind", for å sitere det sitatet som en her inne bruker, så tror jeg at ting kan fortone seg annerledes. Jeg tror vi er skapt litt forskjellige der; noen går mer i retning mot Pollyanna, mens andre tror "alle er etter dem". Det ideelle er vel et sted midt i mellom.

Rent konkret til IW: Har man usikre øvelser, og trenger konkurransetrening, så snakk med noen som er mer drevne. Kanskje løsningen kan være å gi **** i poeng og komme seg gjennom - selv med ørten kommandoer. Kanskje løsningen er å stå over. Uansett gjelder det å GJØRE noe, og ikke bare stå der i villrede mens hunden tisser ned et hinder der, galopperer ut av ringen her. Tenk over mulige scenarioer på forhånd og hva man vil gjøre, man kjenner tross alt sin egen hund - gjør man ikke? Det er dette konkurranser handler om, å gjøre det best mulig ut av situasjonen. Da jeg var fersk, fikk jeg STOR hjelp av en dreven veteran som kjente reglene, som hadde gode tips til "krisehåndtering" og "kriseminimering", og som gikk gjennom det med oss nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent konkret til IW: Har man usikre øvelser, og trenger konkurransetrening, så snakk med noen som er mer drevne. Kanskje løsningen kan være å gi **** i poeng og komme seg gjennom - selv med ørten kommandoer. Kanskje løsningen er å stå over. Uansett gjelder det å GJØRE noe, og ikke bare stå der i villrede mens hunden tisser ned et hinder der, galopperer ut av ringen her. Tenk over mulige scenarioer på forhånd og hva man vil gjøre, man kjenner tross alt sin egen hund - gjør man ikke? Det er dette konkurranser handler om, å gjøre det best mulig ut av situasjonen. Da jeg var fersk, fikk jeg STOR hjelp av en dreven veteran som kjente reglene, som hadde gode tips til "krisehåndtering" og "kriseminimering", og som gikk gjennom det med oss nøye.

Du har helt rett i dette Akela, men så er dette med å tenke i ringen da. Det er bare noen få unt å greie det på start en eller to. Det er en haug å tenke på og jeg opplevde før jeg snakket med voksne om det (ja jeg søkte hjelp for min nerver) at det blokkerte seg helt for meg inne i ringen jeg klarte IKKE å tenke i det hele tatt, og alt skar seg og jeg var overhodet ikke klar over hva jeg drev med der inne. Flere stevner jeg gikk så husket jeg bare det negative i ettertid. Husker utmerket godt den dagen jeg klarte å tenke i ringen! Jeg var på en måte truet til å tenke, siden ag ringen var klint inntil ringen og jeg klappet omtrent sammen av angst for at han skulle dra inn der for å drepe ett eller annet hinder. DA måtte jeg tenke og det synes Z var litt ubehagelig siden han ikke kunne showe slik han pleide :) Men tilbake til poenget. Det er lett for erfarne og sitte å fortelle en hva en skal og bør gjøre, det er til syvende og sist fører som må klare å fjerne diverse tanker og klare å jobbe med hund. Hvem var det som sa at de går i en boble og ser INGEN andre enn hunden, og hører komandanten. Jeg har hatt mange erfarne rundt meg, flere enn det mange andre har (og jeg er dypt takknemlig for det), men likevel var rådene de kom med i forkant som blåst ut av hodet når jeg krysset tauet.

Men til IW og dere andre som har lurt på å starte. Ta til dere det Akela sier, bare husk at dere er ikke noe dårligere enn mange andre. For mange klarer overhodet ikke å tenke i ringen, det er en treningssak, som også må trenes på innenfor ringtauet med tilskuere og i en konk.situasjon.

Jeg er forøvrig himla stolt av at jeg greier dette nå!

Ja jeg skle litt bort fra diskusjonen som har gått noen sider nå og det med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det blir HELT feil å si at folk med svak psyke og nerver skal holde seg unna ringen...? Hvor eksluderende skal egentlig sporten bli? Igjen gidder jeg ikke å nevne navn eller å sitere, men denne holdningen har vært grunnleggende i noens innlegg.

Det er jo nettopp i konkurransesituasjoner man kan lære seg å takle nerver og den flotte kunsten å "lukke ørene" for alt som skjer rundt en. Det får man rett og slett ikke til på trening..

I stor del koker jo denne diskusjonen ned i at kommentarer er greit, så lenge ikke omverdenen kan høre dem. Man tjener ingenting på å snakke negativt om folk, og det er faktisk normal og god folkeskikk å holde seg for god til sånt. Hensyn er en fin ting! Rekrutteringen til sporten blir neppe bedre etter denne tråden, når man ser hva slags innstilling enkelte har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det blir HELT feil å si at folk med svak psyke og nerver skal holde seg unna ringen...? Hvor eksluderende skal egentlig sporten bli?

Det er utrolig hvordan folk greier å lese ting til det de vil synes jeg. Greia er vel ikke at folk med svak psyke og nerver skal holde seg unna ringen, men at de kanskje må bruke litt lenger tid enn andre på å takle konkurransesettingen. Det kan de for eksempel gjøre ved å ta et kurs i konkurransepsykologi, men selvfølgelig trenger man jo også mengdetrening på konkurransesettingen. Konkurranse er et selvpålagt onde - da er det også deg selv og din innstilling du må jobbe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes det blir HELT feil å si at folk med svak psyke og nerver skal holde seg unna ringen...? Hvor eksluderende skal egentlig sporten bli? Igjen gidder jeg ikke å nevne navn eller å sitere, men denne holdningen har vært grunnleggende i noens innlegg.

Det er jo nettopp i konkurransesituasjoner man kan lære seg å takle nerver og den flotte kunsten å "lukke ørene" for alt som skjer rundt en. Det får man rett og slett ikke til på trening..

I stor del koker jo denne diskusjonen ned i at kommentarer er greit, så lenge ikke omverdenen kan høre dem. Man tjener ingenting på å snakke negativt om folk, og det er faktisk normal og god folkeskikk å holde seg for god til sånt. Hensyn er en fin ting! Rekrutteringen til sporten blir neppe bedre etter denne tråden, når man ser hva slags innstilling enkelte har...

:ahappy:

Nei du er ikke alene om den saken! Jeg er sjokkert jeg

Kan ikke si meg mer enig.

Men håper jeg får til og kan konkurrere med Bocca. Syns det hadde hvert morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvordan folk greier å lese ting til det de vil synes jeg. Greia er vel ikke at folk med svak psyke og nerver skal holde seg unna ringen, men at de kanskje må bruke litt lenger tid enn andre på å takle konkurransesettingen. Det kan de for eksempel gjøre ved å ta et kurs i konkurransepsykologi, men selvfølgelig trenger man jo også mengdetrening på konkurransesettingen. Konkurranse er et selvpålagt onde - da er det også deg selv og din innstilling du må jobbe med...

Mener du seriøst at man skal måtte gå kurs i konkurransepsykologi for å kunne starte i klasse 1 om man er usikker?

Og mengdetrening på konkurransesettingen, hvordan får man det? Jo, ved å være med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs i konkurransepsykologi for å starte i klasse 1 virker for meg litt som å skyte spurv med kanoner da men..

Hvorfor det? For veldig mange er det konkurransedebuten og en vanskelig barriere å komme over. Skjønner ikke hvorfor det skulle skade litt å være forberedt, dersom man vet man er litt usikker fra før av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...