Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet KUN for gøy


Mirai

Recommended Posts

Men nå må vi da ikke la dette bli en tråd om Siri da, det er da tross alt ikke hun som sitter rundt diverse ringer og kritiserer de som er innenfor.

*Flir*... du skulle bare VISST du, hvor mange stygge TANKER jeg sender avgårde til elendige ekvipasjer :).

Vel, din versjon av hva som skjedde er definitivt verre enn hva jeg opplevde og har fått framstilt på PM :D Å kommentere folk i ringen er tydeligvis ikke OK, men å skrive på nettet hva du hørte søsteren til onkelen til kjæresten din har gjort og sagt det er helt OK :)

Og ingen såre tær her, bare bittelitt irritert :) *puste*

Tror det er nå jeg skal skrive EOD

Min "versjon" bestod vel av to setninger som var i en generell sammenheng - som skulle illustrere den generelle diskusjonen vi egentlig hadde (og var ikke ment som en diskusjon om det som faktisk skjedde i BØ engang), men så greide altså DU å dreie diskusjonen inn på MEG ? :). DA velger jeg å tro at noen faktisk HAR såre tær mht nettopp den episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar
må bare *fnis* Nå er vi enige Huldra :)

Er vi? Har jeg skiftet mening? Har du? Hva skjedde? :)

Men jeg fniser gjerne tilbake, jeg..! :)

Og ang Siri og Karine og diskusjonen, så skjønner jeg absolutt ingenting.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "versjon" bestod vel av to setninger som var i en generell sammenheng - som skulle illustrere den generelle diskusjonen vi egentlig hadde (og var ikke ment som en diskusjon om det som faktisk skjedde i BØ engang), men så greide altså DU å dreie diskusjonen inn på MEG ? :). DA velger jeg å tro at noen faktisk HAR såre tær mht nettopp den episoden.

Nå er det nettopp DET som diskuteres her da - at noen faktisk HAR snakket dritt såpass høyt at andre - som ikke tilhører den "indre krets" som kanskje var tiltenkt å høre kommentarene, faktisk HAR hørt kommentarene.

POENGET Karine, er at NOEN har omtalt en ekvipasje på en slik måte at en tredjepart har reagert særdeles negativt på det. Det synes ikke jeg er spesielt voksent gjort.

Ja, dette var selvsagt ment helt generelt :) Derfor det står i preteritum. Men så fint da, da er vi enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. :) Men til mitt forsvar hadde jeg mange pauser! Kanskje problemet var at de ble brukt til unyttig hundetrening, og ikke til å lese innlegg to ganger..? :) Får prøve å ikke gjenta seg.. :)

eh ja!? Trener du hund å du? *rister oppgitt på hodet* Og lange pauser er ikke lurt, da blir det surr igjen, det fant jeg ut når jeg tok lange pauser

edit; tror til og med vi ødela moroa for de andre å jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som stikker, men ikke alltid. Kunne tenkt meg å prøvd å konkurrere med han, men han er jo en bc og der forventes det litt av hvert av noen. Men holder meg rett og slett unna. (ja jeg er litt feig, men jeg har litt lett for å slenge med leppa om jeg hører noe).

Og når jeg leser denne tråden, skjønner jeg utrolig godt hvorfor så mange kvier seg for å debutere i LP. Og man kjenner igjen "typene" som slenger dritt.

Jeg sliter skikkelig med nerver og angst, og bare bronsjemerket uten tilskuere var ille nok. Så jeg aner ikke hvordan jeg er den dagen jeg skal debutere i LP og får høre masse dritt. Ikke alle kan være verdensmestere (noen tror de er det og slenger dritt om alt annet), og andre tar hele greia litt FOR seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikkje si så mye, men det som blir diskuteres nå, er en veldig god grunn for at eg ikkje er tøff nok til å begynne med lydighet, eller noe ant for den slags skyld.

Eg tar ting til meg, og er førstegangs eier, som føler meg litt teit bare på hundetreff.

Når eg har lest dette så er eg ganske så sikker på at eg aldri vil starte med noe.

Anette & Akita

Jeg har en hund som stikker, men ikke alltid. Kunne tenkt meg å prøvd å konkurrere med han, men han er jo en bc og der forventes det litt av hvert av noen. Men holder meg rett og slett unna. (ja jeg er litt feig, men jeg har litt lett for å slenge med leppa om jeg hører noe).

Og når jeg leser denne tråden, skjønner jeg utrolig godt hvorfor så mange kvier seg for å debutere i LP. Og man kjenner igjen "typene" som slenger dritt.

Jeg sliter skikkelig med nerver og angst, og bare bronsjemerket uten tilskuere var ille nok. Så jeg aner ikke hvordan jeg er den dagen jeg skal debutere i LP og får høre masse dritt. Ikke alle kan være verdensmestere (noen tror de er det og slenger dritt om alt annet), og andre tar hele greia litt FOR seriøst.

Ja eg tenker det samme som eg skrev før i kveld....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist å lese at IW, Anette, Monicka, Akita mf, ikke orker/tør starte pga det som står i tråden her. Kjempetrist er det og det burde være til ettertanke for noen.

Nå skal det også være sagt at jeg ble sittende å prate med ett annet lp menneske i går, og begge kunne vel egentlig ikke helt skjønne hva som ble nevnt i denne tråden, for vi opplevde det ikke. At det har vært mye skittkasting før er det ikke tvil om, men det overrasket meg stort at det skal være utbredt i lp miljøet nå, i og med at det er så liten aksept for det. Og slik jeg har forstått det er slikt prat rundt ringen blitt sett på som barnslig og lite konstruktivt, kanskje en måte å hevde seg litt på Jeg må si jeg synes litt synd på de som føler de må gjøre slikt. Jeg har derimot vært vitne til slikt ved andre grener.

Monica skriver noe som man kanskje burde litt obs på både i lp og andre grener, psyken er ikke strålende hos alle, og hundetrening er en måte å komme seg opp og frem på. Kanskje -dette- stevnet var en måte å gå ett steg videre på. Klart man skal ikke sitte å tenke slik om hver eneste ekvipasje, det blir jo alt for dumt. Poenget mitt som jeg har prøvd å få frem hele veien, at det kan kanskje være lurt å ta litt hensyn og dempe stemmen sin så ikke naboen kan høre om den vil eller ei. Tyvlytting blir det først når man bøyer seg mot og virkelig anstrenger seg for å lytte, ikke når man sitter to meter unna og hører alt klokkerent. En liten forskjell og jeg blir dønn irritert av å gå på buss/trikk/kafe/resturant/hvorsomhelst og noen snakker så høyt at jeg faktisk ikke har noe valg, annet enn å gå av da, som en foreslå her, men det å blir for dumt i og med at jeg stort sett har betalt for å være der.

Til dere som nå gruer dere til eventuell start: Jeg var slik som dere, jeg var kjemperedd for at de rundt ringen skulle si ting om meg, mene ting om meg, le av meg, gå sin vei osv osv. Jeg VET nå at det er ikke fakta. Rundt LP ringen blir du faktisk egentlig ikke sett om det ikke går så bra, da er det sikkert en og annen som hjelper deg med å fange inn hunden, men utover det så er det egentlig ikke så viktig hva du gjør der inne. Det er klart elitemiljøet er litt mer lukket og kanskje vanskligere å skli inn i, men de fleste av oss prøver å være hyggelige. Nedover i klassene er det jo kjempekoslig, jeg synes det er kjempekoslig å komme på stevne og henge rundt ringene jeg.

jeg ber dere som ble avskrekket av denne tråden, lese Nirm sin tråd så kan dere se hvor utrolig mye rart som har blitt gjort i ringen og at de fleste av oss er ikke så selvhøytidlige at vi lar oss knekke av den grunn. Nå husker jeg jo selvfølgelig ikke hvor den lå eller hva den het, men den handlet om tabber i ringen :) Les og le, så skal dere se at det er ikke så ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tråden om ringflauser som Margrete mente :)

Rar vending på diskusjonen, syns jeg? Det er flere her som sier at de har hørt kommentarer som er mindre fine, men allikevel så er det episoden i Bø som blir diskutert? Ja ja.. :)

Jeg antar at de som har vært redde for å starte pga sånne kommentarer, ikke er mindre redde etter denne diskusjonen her. Jeg tror jeg holder meg til bruks, jeg har ikke oppfatta at de er like kritiske - og om de er, så vil jeg ikke vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg holder meg til bruks, jeg har ikke oppfatta at de er like kritiske - og om de er, så vil jeg ikke vite det.

*Ler*... Du skulle bare VISST du :)

Neida, de eneste kommentarene jeg stort sett har hørt ifm bruksstevner, har gått på uenighet med dommerens karakterer for ulike øvelser, enten vedkommende er for streng eller for snill i forhold til hva man SELV synes burde vært riktig (jepp - ringside-dommeren VET jo hvordan det skal være *flir*), evt om øvelsene har blitt gjennomført feil i forhold til regelverket. Ellers har jeg inntrykk av at vi alle gleder oss over gode prestasjoner, synes det er trist når noen mislykkes - og er vel stort sett mest opptatt av oss selv og å forberede egen hund på å gå i ringen :). Konkurransemomentet er liksom ikke spesielt framtredende - iallefall spiller det fint liten rolle om vi blir sist i konkurransen bare jeg føler at vi har gjort vårt beste - og evt nådd det målet vi hadde med akkurat den konkurransen (om det skulle være opprykk til neste klasse, får bestått karakter på en eller annen øvelse vi sliter med - eller rett og slett bare komme gjennom sporet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man blir sår av tanken på hvaslags kommentarer "sidelinjedommerne" kommer med bør man ta seg et kurs i konkurransepsykogi før man konkurrerer. Det å kunne sortere ut verden utenfor før man går inn i en konkurransering er en viktig ting å kunne for å kunne gå godt i konkurranse, og kan man ikke det så kan man ikke skylde på din utenfor.

Når det gjelder de spesifikke kommentarene du nevner her ser jeg ikke noe galt i dem i den rette konteksten. "Kom deg ut av ringen" synes jeg for eksempel er en helt kurant ting å si dersom hunden viser deg fingeren i ringen - går og tisser på en kjegle, løper ut av ringen, tjuvstarter i agility e.l. Konkurranser er også trening, og flere med meg vil mene at i sånne situasjoner bør man bare bryte, så hunden ikke får læring av det. Folk kan selvfølgelig være uenige, men i en sånn setting synes jeg det er helt kurant å si. Dersom man sier det samme dersom en hund får 9'er på 9'er i misunnelse begynner det å bli en ubehagelig tone i området, det er jeg helt enig i. Men folk har likevel rett til å få si det - og i jantelovNorge er det svært sannsynlig at det vil bli sagt.

"Skjønner ikke at du starter" kan også være en kurant ting å si. Jeg kan nevne et godt eksempel fra konkurransen der jeg hadde min lpdebut der en hund av anonym rase, for anledningen, tydelig ikke ante hva den skulle. Fri ved fot var på høyre og venstre side om hverandre, på innkalling startet den etter at føreren hadde gått to skritt, både stå under marsj og dekk fra holdt var med kvadruppel kommando, og da kom hunden tuslende etter to nye skritt. Det kan godt hende at den hunden går knallgodt på trening, men det var en trist oppvisning å se på i ringen. Etter min mening var de ikke konkurranseklare - om det har med trening, stedet konkurransen ble holdt på eller en dårlig dag vet jeg ikke, men dersom jeg hadde sagt til min sidemann at jeg lurer på hvorfor de starter synes jeg ikke jeg har syndet for det.

Selvfølgelig er det ingen som synes det er morsomt dersom folk slenger dritt om dem, men at the end of the day er det sånn verden er. Har du ikke opplevd det i andre settinger før, så har du vært heldig. Den letteste tingen å endre på da er din egen innstilling, og heve hodet over de andres meninger og gå hjem med dine egne meninger om din egen hund.

Edit: Jeg håper folk skjønner at det i utgangspunktet er prinsippet jeg forsvarer, og ikke så mye at folk tror at jeg selv sitter på hvert stevne og snakker dritt om alle ekvipasjene. Man lærer dog mye av å se hunder i konkurranse, både de gode og de mindre gode - og det er bla. derfor at jeg synes det er helt kurant å snakke med sidemannen om ekvipasjen som er på banen i øyeblikket. Om noen så er redd for å dukke opp på stevner der jeg er av den grunn så er det faktisk dem det er noe galt med, og ikke meg...

Ojoj

Mener du at normal folkeskikk ikke gjelder når man er på stevne? Personer som oppfører seg slik vil jeg kalle dårlig oppdratt, rett og slett, og det har vel ikke noe særlig på LP konkurranser å gjøre :) ??? Det er ikke bare hundene som må oppdras her i verden :)

Hva du mener om en ekvipasje er en ting, hva du lavt og diskre nevner for din sidemann er egentlig din sak, men å rope "kom deg ut av ringen!" (eller lignende)??? det er jo helt på trynet :) Stygge tilrop av den typen er skikkelig hillbilly-oppførsel, minner om noe så lavkultur-uvitenhets-harry-æsj at jeg får ikke sagt det. (dere ser jo at jeg ikke får sagt det :) ...)

Kanskje ekvipasjen BØR slutte der, men det er opp til fører og/eller dommer å avgjøre ikke "mobben" som ser på! ÅH! Hooligans. Fy og fy.

Nå er jeg ganske flink til å heve hodet og si til meg selv at jo, jeg er bra nok, (og hadde noen ropt noe sånt til meg, hadde jeg nok gått (selv om jeg nullet) resten av øvelsene bare på pur f***), men det betyr IKKE at jeg synes det er ok, eller ville gjort noe slik.

Kjære vene!

Nå er jeg sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er glad jeg har skylapper på og øreklokker med når jeg går i ringen, da eksisterer nemlig kun dommeren jeg og bikkja. Jeg registrerer ikke hvem som er på utsiden, hva de sier eller hva de gjør. Etter å ha lest denne tråden er jeg vannvittig glad for at jeg har blitt velsignet med denne egenskapen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren så mye misunnelse det må være i hundemiljøet... Kan jeg kritisere en eliteutøver for noe, så gjør det meg kanskje litt bedre...?

Jeg synes i grunn enkelte her fortjener å gå skikkelig på trynet en gang, oppleve at hunden ikke funker som den pleier og gjør masse sprell som ikke er forutsett i det hele tatt.. Kanskje det kunne skapt litt empati for andre...?

Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg har mitt lille nettverk som alltid klapper meg på skulderen og fokuserer på det som er bra, og kommer med konstruktiv kritikk når jeg ber om det.. DET er tydeligvis gull verdt den dagen man kanskje, forhåpentligvis, på en god dag, tør å debutere i lp...

Edit: Tuppetroll, om noen hadde skreket "se å kom deg av banen" til meg, hadde IKKE jeg sett på det som ett velmenende treningsråd om å ikke gi bikkja læring. Jeg hadde hørt: "Se å kom deg av banen, dette er bare trist å se på"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet på noen lp-stevner, og da spør jeg ofte de jeg sitter sammen med for å lære. For jeg er helt ny i gamet, og vil gjerne prøve å skjønne hvorfor dommeren gjør ditt/datt, hva som er positivt med ekvipasjen, osv. Selvfølgelig sitter man ikke å hyler utover stevneplassen, men det ser det ut som alle i denne tråden er enige om at ikke er akseptabelt. Men det må jo være greit å sitte og snakke sammen om det som skjer i ringen uten at det støter folk.

Håper selv at jeg kommer meg ut i ringen i løpet av året, og tror fremdeles at det kommer til å bli morsomt. Jeg har aldri konkurrert med hund før, men en del med ymse ponnier opp i gjennom årene, og blitt ganske herdet for kommentarer fra tribunen da. (Mine foreldre var ikke rike, så jeg fikk på en måte ikke ponnier til 100 000 +, fikk LÅNE ponniene ingen andre ville ha, så det ble en del flauser, ja... Heldigvis ble det veid opp av stevner som gikk bra også..) Har forøvrig aldri hørt noen snakke negativt om ekvipasjer på banen høyt fra tribunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarer jeg ikke sitte på hendene lenger!

Hva ønsker vi? At de fleste skal tørre å stille i en lydighetskonkurranse (og kanskje til og med komme tilbake uansett debut-resultat), eller vil vi at Lp-konkurransene skal være for den engere krets som har staket ut strake veien til eliteklassen? Jeg blir skremt av hvilke holdninger enkelte har!

Dersom man blir sår av tanken på hvaslags kommentarer "sidelinjedommerne" kommer med bør man ta seg et kurs i konkurransepsykogi før man konkurrerer.

Mener du dette i ramme alvor???

"Kom deg ut av ringen" synes jeg for eksempel er en helt kurant ting å si dersom hunden viser deg fingeren i ringen - går og tisser på en kjegle, løper ut av ringen, tjuvstarter i agility e.l.

Jeg har deltatt og vært tilskuer på en god del stevner i årenes løp (Ag, Lp og bruks). Jeg har til dags dato tilgode å se en hund som viser føreren fingeren i ringen! Jeg har sett mange frustrerte hunder (og førere) gjøre de utroligste ting, men ingen som har gjort ting på pur f*en. Mulig det er øynene mine det er noe galt med, eller min tolkning av det som skjer... Og utsagnet "kom deg ut av ringen", hører ingen steds hjemme! bortsett fra

Konkurranser er også trening, og flere med meg vil mene at i sånne situasjoner bør man bare bryte, så hunden ikke får læring av det.

Der er jeg enig. Man kan gi råd om å folate ringen til en stresset VENN i aksjon. Og som man snakker med i etterkant og kan forklare! Nå ville jeg nok ikke brukt akkurat de ordene "kom deg ut av ringen", men...

Dersom man sier det samme dersom en hund får 9'er på 9'er i misunnelse begynner det å bli en ubehagelig tone i området, det er jeg helt enig i. Men folk har likevel rett til å få si det - og i jantelovNorge er det svært sannsynlig at det vil bli sagt.

Er jeg bare dum? Hvorfor skulle man be noen som får 9-ere om å forlate ringen?

"Skjønner ikke at du starter" kan også være en kurant ting å si.

Hvorfor skal du si det? Tror du ikke føreren selv er oppegående nok til å vite at ting ikke har gått så bra? Og når man er misfornøyd selv så er vel det siste man trenger venner (eller enda værre ukjente!) som gnir elendigheten inn. At man senere kan gi råd om å trene mer, er en helt annen sak. Det man trenger akkurat der og da er oppmuntring; Ikke gi deg!

Selvfølgelig er det ingen som synes det er morsomt dersom folk slenger dritt om dem, men at the end of the day er det sånn verden er.

Er det liksom god nok grunn til at alle skal kunne gå rundt å si akkurat det man føler for? Uten å ta hensyn til noe.

Edit: Jeg håper folk skjønner at det i utgangspunktet er prinsippet jeg forsvarer, og ikke så mye at folk tror at jeg selv sitter på hvert stevne og snakker dritt om alle ekvipasjene.

Jeg tror heldigvis de aller fleste vil være uenig i det prinsippet. Ja, vi har ytringsfrihet, men den friheten innebærer også et ansvar. Vi er en del av et sosialt fellesskap, og kan man ikke bidra med noe positivt så er det bedre å tie stille.

Man lærer dog mye av å se hunder i konkurranse, både de gode og de mindre gode - og det er bla. derfor at jeg synes det er helt kurant å snakke med sidemannen om ekvipasjen som er på banen i øyeblikket.

Jeg er så enig med deg. Men jeg uthever LÆRER. Hva lærer du av å slenge dritt? Det du lærer av, er å forsøke å finne løsninger på ekvipasjens problem. "Skjønner ikke at du starter" er ingen løsning.... Løsningen er å påpeke momenter som kanskje bør trenes mer på eller endres. Men det krever kanskje mer kunnskap hos den som åpner munnen? Og mer engasjement?

Beklager at jeg bare siterte Tuppetroll. Det er flere jeg reagerer på kommentarene til, men syntes jeg fikk komprimert det litt ved bare å bruke ett innlegg.

Ekspertpanelet på sidelinjen finnes! Og mange av oss trenger det! Men vi trenger de konstruktive ekspertene, ikke de surmagede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg bare siterte Tuppetroll. Det er flere jeg reagerer på kommentarene til, men syntes jeg fikk komprimert det litt ved bare å bruke ett innlegg.

Ekspertpanelet på sidelinjen finnes! Og mange av oss trenger det! Men vi trenger de konstruktive ekspertene, ikke de surmagede.

Jeg føler meg ikke helt ferdig med diskusjonen egentlig. Og hvis det er noe jeg har skrevet som du reagerer på, så vil jeg veldig gjerne at du siterer det også, og forklarer hva det er som gjør at du reagerer. Så kan jeg kanskje komme med en forklaring til det jeg mente, hvis det trengs. :) Det er jo mulig at folk misforstår når ting skrives, og vi ikke snakker sammen ansikt til ansikt.

Jeg er forøvrig enig i, og jeg håper da inderlig at det har kommet tydelig frem i denne debatten; at kommentarer a la "kom deg ut av ringen" og "hvorfor gidder du å starte?" ikke hører hjemme noen plass, i noen sport. Ikke til sidemannen en gang, og slett ikke sånn at andre kan høre det. Om man tenker det selv, så får man holde kjeft og ta det med seg hjem. Det er klart jeg lurte litt på hvorfor damen med terv'en som startet i ag egentlig startet, men det er ikke sånt man sier, det holder man for seg selv. Og så tenker man at det sikkert finnes en forklaring, og at hunden sikkert ikke er sånn på trening.

(Igjen; nå snakker jeg på generelt grunnlag. Hva som skjedde i Bø angår ikke meg, jeg var ikke der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en ufattelig interessant diskusjon, og har lest gjennom innleggene to ganger i håp om å få med meg mest mulig. Og jeg sitter igjen med et stort spørsmål: Får vi samme diskusjonen inne på utstillingsforum?

I eksteriørkonkurranse er det all verdens aksept for at hvem som helst kan melde på og gå inn i ringen. Det er kun de største oppdretterne/utstillerne som venter til hunden er "startklar". Innen en god del raser stiller man selv om ikke hunden er ferdig utviklet, og tar heller i mot den andrepremien, aksepterer at dommeren stopper ved HP, også videre. Det er kun ett cert i hvert kjønn som KAN deles ut, og jammen meg mange som stiller uten å ha sjanse på det certet.

Og det snakkes rundt ringen. Du skal ha litt ryggrad for å gå inn i ringen. Er hunden for stygg, er det all verdens kommentarer om hvor mye som er galt med den. Er den for pen og vinner for ofte, er det jammen meg mye galt da også. Mangler hunden ringtrening kan du være sikker på at ekspertene på utsiden har råd og helt sikkert kunne gjort det bedre selv. Det klappes selektivt, det er demonstrativ taushet, folk gratulerer deg eller ser tvers gjennom deg.

Likevel synes jeg utstilling er fantastisk morro - for jeg vet at ikke alle kan være venner, og hundehold er såpass personlig og emosjonelt engasjerende at det fort blir sjalusi, misunnelse, misforståelser og sårede følelser. Det er opplest og vedtatt at når oppdretter A vinner, klapper ikke oppdretter B. Og det kan jeg leve med, jeg er også en av de som av og til lurer på hva dommeren holder på med, noterer meg at jeg ikke vil stille for den igjen, og synes at vinneren ikke er CK-verdig i det hele tatt. Også kan jeg være helt enig med dommerens bedømmelse, og henimot sikle på vinnerhunden. Men jeg vet også at de som er mine venner ikke vil si negativt, fordi vi støtter hverandre. Vi heier, gir hverandre råd, hjelper så godt vi gang, gratulerer, trøster, backer opp, feirer sammen, kommer med tips - er der for hverandre. De som teller for meg, er der for meg. Og motsatt, de som er der for meg er de som teller for meg. Og de kan også si at nå kanskje hunden burde få en pause, jeg må passe på å løpe fortere, i dag var vi faktisk ikke bedre, også videre, uten at det er sårende.

Så lenge vi velger å delta i en konkurranse, vil vi få konkurrenter. Folks konkurranseinstinkt er forskjellig, noen gremmes innvendig, mens andre roper høylydt. Noen er dårlige tapere, noen er dårlige vinnere. Og en hel del skjønner ingenting av hva som skjer, men har det innmari gøy for det!

Spørsmålet blir jo om man skal akseptere slik oppførsel, og hvor grensene går.

Jeg har aldri satt mine bein i en lydighetskonkurransering, men skjønner at kommentarene kan oppleves verre rundt lydighets- og agilityringen. Er hunden stygg, kan du ikke få gjort noe med det, du elsker den like høyt, kan håpe den utvikler seg, men blir litt såret når noen mener at du ikke burde stille den på et halvt år. Hvis noen sier en lydighetsekvipasje burde bryte, skjønner jeg at det kan føles mer personlig sårende, fordi det går på din innsats på forhånd, din evne som lydighetsfører, ting du kan gjøre noe med - og sikkert har jobbet mye med. Samtidig som det å bli såret ikke kan graderes for den som opplever det. Når jeg hører noen bak meg si at det er bak mål at jeg vant når hunden er så dårlig vinklet, er det ingen trøst å tenke at det hadde vært mer sårende om de syntes hennes lineføring var dårlig trent inn.

Kanskje er jeg herdet etter ørten år i utstillingsringen, kanskje er lydighet og utstilling veldig forskjellig. For meg er drittslenging, sure kommentarer og annen dårlig oppførsel som en følge av sjalusi, misunnelse, uvennskap og nærmest fiendeskap blitt en del av hverdagen. Men jeg trives lell, fordi jeg har mange gode venner i og rundt ringen.

Det ironiske - som gir poenget med å svare på denne tråden - er også at jeg sterkt vurderer å debutere i lydighet, da jeg har en hund som synes det er gøy å trene. Jeg synes ikke det er like gøy, men vet at konkurranseinstinktet mitt er såpass sterkt at jeg ved å melde på til en lydighetskonkurranse vil trene mer i hvert fall uka før start. Vi blir da en av disse ekvipasjene med skjeve utgangspunkt, ukonsentrerte fvf og lineføring, en seig stå og mye tull. Men jeg ser på konkurranse som en mulighet til både å intensivere treningen som hunden liker, få utløp for konkurranseinstinktet, og å få sjekket om vi har litt framgang i treningen. Men jeg synes jeg har like mye rett til å tulle, tøyse, drite meg ut eller prestere i den ringen, som de har de som har åpenbare blåsløyfehunder i eksteriørringen. Så det er mulig jeg debuterer utover året, og jeg er spent på hvordan mottagelsen i et helt nytt miljø vil være, hva jeg vil høre fra rundt ringen - og om jeg vil reagere annerledes enn når jeg hører pisspreik fra rundt utstillingsringen. For rundt den ringen vet jeg hva det handler om, og jeg har ryggrad nok til å bry meg mindre om det. Men vil jeg det rundt lydighetsringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en ytterst mystisk diskusjon.... totalt sett. Hva er det som egentlig diskuteres? For eksempel:

- at noen går fra konseptene når andre snakker presumptivt negativt om en kjær klubbkamerat, selv om det er i en privat samtale, så da blander man seg som tredjepart inn i en samtale (som man kanskje ikke helt har oppfattet hele konteksten for, det vet man jo ikke, siden man ikke er en fullverdig del av samtalen, bare en som sitter og lytter til andres private samtale) for å ta synderne fatt, selv om den omtalte ikke er i nærheten av å høre det som blir sagt,

- skal man si noe som helst som den med de såreste tærne i det hele tatt kan tenkes å oppfatte negativt, så må man snakke så lavt at ingen andre hører noe, selv om de sitter en halv meter bak, fordi ellers er man et dårlig menneske som ikke tar hensyn til de psykisk ikke så sterke her i samfunnet - eller man er simpelthen udannet (er det ikke udannet å sitte og lytte på andre?, og burde ikke det dannede da være å flytte seg, heller enn å blande seg? Det sies at "den som sier andre er udannet, er udannet selv" forøvrig)

- stemmeleiediskusjonen går jo i alle retninger, og uten at noe egentlig dokumenteres; her snakker man i samme åndedrag om folk som roper høyt inn i ringen at folk bør komme seg vekk, til de som snakker lavmælt (men ikke lavt nok, se punkt under) med sin sidemann langt oppe på tribunen - og tar alt under samme paraply, hvilket er merkelig.

- det er svært ulike oppfatninger om hva som er negativt, her inne går det fra hele spekteret til det å bemerke at en ekvipasje ikke er startklar og at det kanskje ikke var så lurt å stille enda, til det å ytre stygge bemerkninger om det meste, og som er ment for andres ører enn bare dem man "egentlig" snakket med

- det diskuteres også om konkurranser er en menneskerett å stille opp på, og at dette inkluderer at samtlige av de andre medkonkurrentene og tilskuerne også skal bistå i alt fra sin fremferd til hva de nærmest tenker. Men blir det noe bedre, når man driter seg fullstendig ut, å vite at folk tenker stygge tanker om deg? For de jeg kjenner med psykiske problemer kan et kritisk blikk (altså et blikk som oppleves som kritisk) være nok i "rette situasjonen". Ergo er det ikke bare det vi sier, men også det vi tenker som skal være politisk korrekt?

Når jeg er på konkurranse, så er jeg der for min egen del og for å konkurrere - ikke for å være en støttespiller for folk som sliter med ditt eller datt og som jeg ikke kjenner. Alminnelig høflighet, et smil, alt det der - ja, klart, og slik opplever jeg da vel at det stort sett er? At noen klapper sammen og ikke tåler selve konkurransesituasjonen... det ER ikke mitt problem, og jeg har ikke noe ansvar for dette utover å vise normale hensyn.

Konkurranse er ikke for alle - og da får man finne seg passende steder å prøve seg frem; klubbstevner, treningsstevner, og så videre, og se om en selv og hunden er klar for å takle større konkurranser med større press. Det er fint om man fikk rekruttert flere, og jeg kjenner selv mange som har puslet seg frem i det små på lokale "appellcuper" og denslags - og fått en myk start og litt mer selvtillit på det. Rallylydighet har jo også lav terskel, og kan være en fin innfallsvinkel - har kjent flere VELDIG ferske og nervøse som har syntes at det har fungert fint som første start i deres første hundekonkurranse noensinne.

Kanskje det får være opp til klubber og hundeskoler å lage egne stevner som legger listen lavere, enten det er i LP eller agility - som en slags innføring, og der tilstedeværelse forplikter litt mer også for publikummerne?

Konkurranser bringer generelt ikke frem det beste i alle mennesker, det er synd - men slik er det nå engang. Og jeg synes egentlig at INGEN av de mer aktive her inne i denne tråden, selv om de hevder å være det rettferdiges og godes beskytter, fremfører sine argumenter på en slik måte at jeg tror at de selv vil gå foran med det beste eksempel på fremtidige stevner - fordi de ikke later til å være Mor Teresa, noen av dem! Det er normalt og menneskelig å sladre, sier psykologene, og da blir det omstendighetene og tilfeldighetene som avgjør om man er "slem" eller "snill" i andres øyne tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke helt ferdig med diskusjonen egentlig. Og hvis det er noe jeg har skrevet som du reagerer på, så vil jeg veldig gjerne at du siterer det også, og forklarer hva det er som gjør at du reagerer. Så kan jeg kanskje komme med en forklaring til det jeg mente, hvis det trengs. :) Det er jo mulig at folk misforstår når ting skrives, og vi ikke snakker sammen ansikt til ansikt.

Har ikke reagert spesifikt på dine innlegg. Vi sier mye av det samme; konstruktiv kritikk trenger alle... av VENNER! Og lave kommentarer til sidemann ser jeg bort fra, da de er av privat karakter og ikke ment for andres ører.

De jeg reagerer på er de som gir "en-setnings-råd", à là "Hvorfor starter du?" eller "Jeg synes du skal trene mer på..." når man overhodet ikke har peiling på hva vedkommende faktisk HAR trent på. Generellt; alle kommentarer som ikke har annen effekt enn at vedkommende føler seg værre (tilsiktet eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener om en ekvipasje er en ting, hva du lavt og diskre nevner for din sidemann er egentlig din sak, men å rope "kom deg ut av ringen!" (eller lignende)??? det er jo helt på trynet :) Stygge tilrop av den typen er skikkelig hillbilly-oppførsel, minner om noe så lavkultur-uvitenhets-harry-æsj at jeg får ikke sagt det. (dere ser jo at jeg ikke får sagt det :) ...)

Edit: Tuppetroll, om noen hadde skreket "se å kom deg av banen" til meg, hadde IKKE jeg sett på det som ett velmenende treningsråd om å ikke gi bikkja læring. Jeg hadde hørt: "Se å kom deg av banen, dette er bare trist å se på"

Jeg tror begge dere to trenger å ta av dere de dømmende brillene og lese ordentlig. Jeg har ikke skrevet noe som helst sted at det er ok å rope til en utøver på banen at de skal komme seg vekk - jeg har sagt at det bør gå an å si til sidemannen at jeg lurer på hvorfor de ikke bryter. Og det er to HELT forskjellige ting. Slutt å slenge kritikk for ting jeg ikke har sagt en gang.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir et veldig generellt innlegg da jeg aldri var på Bø, aldri har startet i LP og er av typen som blir dypt imponert over selv kl1 ekvipasjer de få gangene jeg har sett LP.

MEN den gangen vi faktisk debuterer og Lokulf oppfører seg tollat (noe han garantert gjør til tross for at han allerede er mer trent på kl1 programmet enn de fleste som har startet for lengst -gutten er sensitiv) så regner jeg med komentarer og det regner jeg med at jeg tåler.

Jeg har som sagt aldri konkurrert med hund før (annet enn i utstilling og det teller liksom ikke) men jeg har konkurert i andre ting og har pga b.l.a utdannelsen min veldig lang erfaring i å bli bedømt og kritisert av andre -både "fagfolk" og amatører -da på ting som er langt mer personlige enn hundetrening.

Mitt synspunkt er at hvis du ikke tåler at folk kommer med kritikk av det du viser frem, ikke drittslengning men kritikk, så burde du kanskje ikke vise det frem? JA, en ekvipasje kan ha en dårlig dag, og selv den best trente hund kan tulle på en enkel øvelse, men dette burde da føreren vite selv og dermed ikke ta seg voldsomt nær av andres komentarer? Takler man ikke tanken på at andre rundt ringen muligens komenterer også negative ting så burde man, etter min mening, revurdere om man skal utsette seg for det. For folk kommer alltid til å komentere det de ser på, spesiellt hvis det er noe de er engasjert i. Det er endel av enhver sport.

For ordens skyld: Å rope " få deg ut av ringen"" BRYT" etc til de som er i ringen er ikke kritikk, det er drittslengning og blodharry. Å si til sidemannen: hunden virker nesten som om den ikke kan ruta skikkelig, jeg synes ikke hunden hadde en særlig bra fvf etc, er komentarer man bør tåle når man går inn i ringen etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de spesifikke kommentarene du nevner her ser jeg ikke noe galt i dem i den rette konteksten. "Kom deg ut av ringen" synes jeg for eksempel er en helt kurant ting å si dersom hunden viser deg fingeren i ringen - går og tisser på en kjegle, løper ut av ringen, tjuvstarter i agility e.l. Konkurranser er også trening, og flere med meg vil mene at i sånne situasjoner bør man bare bryte, så hunden ikke får læring av det. Folk kan selvfølgelig være uenige, men i en sånn setting synes jeg det er helt kurant å si. Dersom man sier det samme dersom en hund får 9'er på 9'er i misunnelse begynner det å bli en ubehagelig tone i området, det er jeg helt enig i. Men folk har likevel rett til å få si det - og i jantelovNorge er det svært sannsynlig at det vil bli sagt.

Så det var altså ikke du som sa dette altså?? Greit, du skrev ikke noe om å skrike det, men altså skal det være for at hunden ikke skal få læring, så må du nødvendigvis si det såpass høyt at eier hører det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var altså ikke du som sa dette altså?? Greit, du skrev ikke noe om å skrike det, men altså skal det være for at hunden ikke skal få læring, så må du nødvendigvis si det såpass høyt at eier hører det...

Her har jeg tydeligvis vært uklar i formuleringen min - jeg mente at tingene var helt grei å si til sidemannen, men ikke å hyle ut!

Konkurranser er også trening, og flere med meg vil mene at i sånne situasjoner bør man bare bryte, så hunden ikke får læring av det.

Var ment som en begrunnelse som hvorfor det var greit å si det til sidemannen, og hvorfor jeg ville mene at ekvipasjen burde bryte - ikke som at man skulle brøle det ut til ekvipasjen. Jeg har ALDRI og vil ALDRI brøle noe som helst til en ekvipasje som er i ringen med mindre det er et jungende wow-rop, evt. heftig applaus.

Hvis det er derfor folk plutselig har hevet seg på "angrip tuppetroll bølgen", så ser jeg at den har vært uklar og ber dere lese gjennom innleggene mine på nytt, med tanke på at alt jeg har sagt om prating på tribunen er med sidemannen og folk man sitter sammen med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt jeg. Det virker som det kun er OK kun for den "beste" å starte. Hvor høyt nivå vil vi egentlig at det skal bli i Lp klasse 1? Hvorfor må folk tåle alt som blir sagt? (noen har faktisk psykiske plager, men folk tenker kanskje ikke så langt) Kan ikke heller folk som slenger dritt teipe igjen kjeften, og heller tenke på sin egen prestasjon?!(om man i det heltatt er en som starter i LP selv) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt skremt jeg. Det virker som det kun er OK kun for den "beste" å starte. Hvor høyt nivå vil vi egentlig at det skal bli i Lp klasse 1? Hvorfor må folk tåle alt som blir sagt? (noen har faktisk psykiske plager, men folk tenker kanskje ikke så langt) Kan ikke heller folk som slenger dritt teipe igjen kjeften, og heller tenke på sin egen prestasjon?!(om man i det heltatt er en som starter i LP selv) :rolleyes:

Beklager, men jeg er uenig... jeg forstår ikke hvor i denne diskusjonen du får det fra at det bare virker som det er OK for de aller beste å starte, så vidt jeg har skjønt er alle enige i at det er lov å drite seg ut ... uenighetene handler om hvorvidt det er lov for publikum å komentere det de ser i LP på lik linje som man komenterer all annen publikumssport man betaler for å se. Om det er kunst, sport, musikk eller hva det nå enn er man viser frem for et publikum må man regne med både positive og negative komentarer fra publikum uansett hvilke psykiske lidelser man måtte ha. Hvis det ikke skal være lov å komentere en sport av hensyn til deltagers hårsårhet bør man vurdere å gjøre den stengt for publikum, med bare dommer og utøver til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...