Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet KUN for gøy


Mirai

Recommended Posts

Wow, for en innstilling enkelte folk har! Nå gidder jeg ikke ta meg bryet med å nevne navn, men det er meget fristende å holde seg unna stevner hvor jeg vet at enkelte folk herfra kan dukke opp... Det er fint at noen har såpass selvtillit at de bryr seg døyten om hva folk sier om dem, men det er kanskje greit å ta hensyn til at alle ikke er så psykisk sterke?

Alle er IKKE like, og det blir tullete å skjære alle under samme kam. Selv om noen driter i stygge kommentarer betyr jo ikke det at alle gjør det?

Tisking og hvisking i "kulissene" er greit, men å høylytt komme med ufine og nedlatende kommentarer er fryktelig patetisk. Jeg skjønner plutselig hvorfor mange er redd for å starte LP, etter å ha lest den tråden her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Nei, nå blir dette for dumt, Margrete: innrøm at du har skrevet noe som lett ble oppfattet feil i forhold til det du mente, og vips er vi ferdig med diskusjonen.. :closedeyes: For jo, når du skriver at ALL PRAT KAN oppfattes som kritikk, så er det virkelig ikke vi på tribunen som må gå i oss selv, det er faktisk du. Og med det mener jeg at du bør slutte å fokusere så mye på tribunen, og heller begynne å fokusere på hunden eller det du driver med i ringen - få deg døve ører rett og slett.

Og ang hva som er forskjellig fra ditt innlegg i forhold til akela sine, er at du ikke skjønner hvilken prat vi snakker om, men det gjør akela. Akela sier at HUN har et problem når hun tror andre snakker om henne hvis hun hører noen, mens det virker som om du mener det er VI som snakker (om gårsdagens brente middag eller en annen ring, eller dine fine fvf eller at du har en uvanlig rase, eller at du burde kanskje trent litt mer på forstyrrelser osv osv) som har et problem. Og så vidt jeg kan se, har du ikke gitt uttrykk for at du skjønner det er forskjell mellom å rope ut sin hån mot ringen, kontra det å kommentere stille til sidemannen at man tror litt mer felttrening kunne gjort susen, eller at det er kjipt når nervene slår inn for fullt. Dessuten setter det liksom "oss andre" i et så veldig godt humør når du til stadighet føler for å kalle oss "besserwissere" og "verdensmestere" og si at det vi gjør er "drittslenging". For det har du faktisk ingen peiling på, tydeligvis. Du har i alle fall ikke vært på et stevne jeg har vært på, og du har ikke hørt hvordan jeg snakker om folk i ringen, så det bør du holde deg for god til å kommentere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn Tuppetroll. Da har jeg sitert og markert det jeg har skrevet om kommentarer fra sidelinjen. Og jeg kan ikke med min beste vilje se at jeg sier at positivt prat eller konstruktiv prat er FY! For det sier jeg da virkelig ikke. Har dere klart å lese det slik er det dumt. Jeg har ikke tatt bort noe her, så dere kan jo bare plukke det fra hverandre om dere vil.

Beklager den upresise formuleringen - jeg mener forøvrig at det er konstruktivt prat å si at en hund burde bryte etter å ha vært ute på tisserunde, evt. å si at de bør jobbe med bakpartskontrollen. Ny formulering - jeg mener alt prat bør være lov på sidelinjen, så lenge det er samtale mellom enkeltmennesker og ikke hyles høylytt ut med bevisst mål om å såre personen i ringen. Kort sagt er jeg for den lovfestede retten til talefrihet i Norge - og mener at folk som har problemer med at hunder på banen diskuteres venner i mellom kan flytte seg lenger vekk istedenfor å irritere seg i opptil flere uker etterpå. Uansett om det er konstruktivt, negativt eller positivt - folk har rett til å mene, og si, det de vil. Så kunne man selvfølgelig ønske at de da bare kommenterte positivt, men sånn er ikke verden. Så er det opp til oss å takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå blir dette for dumt, Margrete: innrøm at du har skrevet noe som lett ble oppfattet feil i forhold til det du mente, og vips er vi ferdig med diskusjonen.. :closedeyes: For jo, når du skriver at ALL PRAT KAN oppfattes som kritikk, så er det virkelig ikke vi på tribunen som må gå i oss selv, det er faktisk du. Og med det mener jeg at du bør slutte å fokusere så mye på tribunen, og heller begynne å fokusere på hunden eller det du driver med i ringen - få deg døve ører rett og slett.

Og ang hva som er forskjellig fra ditt innlegg i forhold til akela sine, er at du ikke skjønner hvilken prat vi snakker om, men det gjør akela. Akela sier at HUN har et problem når hun tror andre snakker om henne hvis hun hører noen, mens det virker som om du mener det er VI som snakker (om gårsdagens brente middag eller en annen ring, eller dine fine fvf eller at du har en uvanlig rase, eller at du burde kanskje trent litt mer på forstyrrelser osv osv) som har et problem. Og så vidt jeg kan se, har du ikke gitt uttrykk for at du skjønner det er forskjell mellom å rope ut sin hån mot ringen, kontra det å kommentere stille til sidemannen at man tror litt mer felttrening kunne gjort susen, eller at det er kjipt når nervene slår inn for fullt. Dessuten setter det liksom "oss andre" i et så veldig godt humør når du til stadighet føler for å kalle oss "besserwissere" og "verdensmestere" og si at det vi gjør er "drittslenging". For det har du faktisk ingen peiling på, tydeligvis. Du har i alle fall ikke vært på et stevne jeg har vært på, og du har ikke hørt hvordan jeg snakker om folk i ringen, så det bør du holde deg for god til å kommentere...

Enten så har du ikke sett det jeg har skrevet sist, eller så vil du ikke gi deg :) For jeg har faktisk skrevet det lenger opp, samtidig som jeg har sitert der jeg har prøvd å få frem ting. Så Huldra, kast inn håndkleet du å nå er du søt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, man blir kanskje litt sår i ringen fordi man VET hva slags kommentarer sidelinje-dommerene lirer av seg?

For det andre, hadde folk tenkt at det "var en grunn" til at hunden gikk sånn en dag, fordi at man neppe ville startet med en hund som nulla på øvelser, så hadde vi neppe hatt denne diskusjonen nå? Men når folk stadig forteller om sleivkommentarer som "kom deg ut av ringen" og "skjønner ikke at du starter" osv, da er det vel ikke akkurat sånn det ser ut i virkeligheten?

For det tredje, så tviler jeg på at alle de her som mener at det er greit at folk kommenterer DEM, faktisk syns det er greit og noe man burde regne med. Det er ingen som liker at folk slenger med leppa om dem, og det er ingen som liker å overhøre at folk slenger med leppa om kameratene dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så har du ikke sett det jeg har skrevet sist, eller så vil du ikke gi deg :D For jeg har faktisk skrevet det lenger opp, samtidig som jeg har sitert der jeg har prøvd å få frem ting. Så Huldra, kast inn håndkleet du og nå er du søt.

Når du tilsynelatende tror jeg sitter på tribunen og ser på LP og driver med hva du kaller "drittkasting" "slenge med leppa", er verdensmester osv, så er det vanskelig for meg å gi meg.. :rolleyes:

Nå virker det jo som om du endelig har skjønt forskjellen på å kommentere til sidemannen (selv om jeg har forstått det sånn at du klikka på noen som gjorde det på et stevne?), kontra det å brøle høylydt ut til ringen (har du virkelig opplevd det?). Likevel virker det som om du velger å plassere meg, som knapt har vært i nærheten av et LP-stevne engang, i den sistnevnte båsen. Du vet ikke hva du snakker om. Du kjenner ikke meg, og du aner ikke hvordan jeg kommenterer, bortsett fra det jeg så fint har prøvd å forklare her, men som tydeligvis ikke når inn. <_<

Og du bare MÅ ta selvkritikk for at du skrev at ALL PRAT ble oppfattet negativt av deg, for den var virkelig vanskelig å forstå dithen at det var lov å snakke om gårsdagens brente middag..

For det første, man blir kanskje litt sår i ringen fordi man VET hva slags kommentarer sidelinje-dommerene lirer av seg?

Hvis det er sånn, noe jeg ikke har mulighet til å vite siden jeg knapt har vært på noe lp-stevne, så burde det opplyses om at folk blir ekstra såre for tribunekommentarer, pga noe som egentlig skjer blant dommerne. OG det burde vel strengt tatt vært en sak mellom utøverne av sporten og de som dømmer, eller hur?

For det andre, hadde folk tenkt at det "var en grunn" til at hunden gikk sånn en dag, fordi at man neppe ville startet med en hund som nulla på øvelser, så hadde vi neppe hatt denne diskusjonen nå? Men når folk stadig forteller om sleivkommentarer som "kom deg ut av ringen" og "skjønner ikke at du starter" osv, da er det vel ikke akkurat sånn det ser ut i virkeligheten?

Rart med det, men selv om jeg har uttrykt at jeg tenker sånn, så er det likevel spesielt meg Margrete "tenner" på.. :)

For det tredje, så tviler jeg på at alle de her som mener at det er greit at folk kommenterer DEM, faktisk syns det er greit og noe man burde regne med. Det er ingen som liker at folk slenger med leppa om dem, og det er ingen som liker å overhøre at folk slenger med leppa om kameratene dems.

Greit; som i: slik vil vi ha det? Tja, si det? Bryr det meg? Nei, det er lite energi jeg orker å vie til sånt. Burde man regne med det? Ja. Og igjen; det er forskjell på å slenge med leppa, vs det å komme med konstruktive tilbakemeldinger, vs det å ikke høre at noen prater om en. Selvsagt vil vi ikke ha et publikum som ligner mer på et boksepublikum som omtrent roper "mere blod!", eller som på en fotballstadion hvor dommere eller spillere blir pepet ut. Men om noen sier til sidemannen sin at jeg og hunden burde ha trent mer felt, eller hatt bedre kontakt, eller bare hadde flaks i dag, det bryr meg faktisk midt i et sted solen aldri skinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det, men selv om jeg har uttrykt at jeg tenker sånn, så er det likevel spesielt meg Margrete "tenner" på.. :D

Nei Huldra, hvor har du fått det fra??? :) Jeg har forsøkt å svare saklig og grei til alt som har blitt skrevet. Nei, nå tror jeg at det er noen såre tær her *blåse på* For om du har oppfattet at jeg går på deg så beklager jeg det veldig sterkt! Jeg "tenner" på ALLE som er ufine mot andre jeg, ikke noen spesiell i det hele tatt. Så igjen, jeg beklager om du har følt at jeg har "tent" på deg....

Og var du i Bø og satt rett bak meg, tar vi det heller på PM, slik de andre har valgt å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn, noe jeg ikke har mulighet til å vite siden jeg knapt har vært på noe lp-stevne, så burde det opplyses om at folk blir ekstra såre for tribunekommentarer, pga noe som egentlig skjer blant dommerne. OG det burde vel strengt tatt vært en sak mellom utøverne av sporten og de som dømmer, eller hur?

Okay, jeg uttrykte meg litt upresist, tydeligvis.. Med sidelinje-dommere mener jeg de som sitter på sidelinja og kommenterer, ikke dommeren av konkurransen.

Og forresten, det er litt ironisk at du syns at Margrete er sår for kommentarer på tribunen, når du tror at Margrete "tenner på deg", syns du ikke? Hun prater om en episode som skjedde i Bø hun, du var kanskje der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett: LP, AG utstilling eller hva det nå er - det vil alltid kommenteres fra sidelinjen. Man kan selvfølgelig ønske at det ikke var sånn, men det hjelper så lite. Noen vil alltid være bedrevitere, uvitende, baksnakkere, snakke hyggelig om, fryde seg med eller fryde seg av-folk hvor man konkurrerer. Man trenger ikke å like det men man må innfinne seg med det - eller la være å delta i konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Huldra, hvor har du fått det fra??? :) Jeg har forsøkt å svare saklig og grei til alt som har blitt skrevet. Nei, nå tror jeg at det er noen såre tær her *blåse på* For om du har oppfattet at jeg går på deg så beklager jeg det veldig sterkt! Jeg "tenner" på ALLE som er ufine mot andre jeg, ikke noen spesiell i det hele tatt. Så igjen, jeg beklager om du har følt at jeg har "tent" på deg....

Og var du i Bø og satt rett bak meg, tar vi det heller på PM, slik de andre har valgt å gjøre :D

Hehe, hvis du har forsøkt å svare saklig, så har jeg da inderlig misforstått..! :)

Og med "tent" så mener jeg at det har i hovedsak vært mine (og noen andres) innlegg du har reagert skarpest på her. Så er den saken også oppklart. :)

Jeg var nok ikke i Bø. Som sagt; jeg har knapt vært på et LP-stevne. Og for sikkerhets skyld kan jeg jo ramse opp hvor mye jeg har sett:

NKK i Trondheim i 2006: så såvidt at det var en LP-bane der. Så litt på en hund (BC tror jeg) som tok neseprøven og hoppet over noen hinder med en apport. Gadd ikke å se mer, for jeg syns det var kjedelig.

Ålesund/Ørsta 2007: Hadde ag-stevne på samme sted, så ringene lå helt oppi hverandre. Det må ha vært veldig vanskelig for de som hadde LP å høre ropene og skrikene og kommentarene fra ag'en.. :rolleyes: Jeg så en malanois "live" for første gang. Jeg beundret en rottis-tispe på knappe året som gikk i klasse tre, og jeg kommenterte (!) en flat tror jeg det var, som gikk så pent fvf. Den kastet frambeina høyt opp i lufta og så ut til å storkose seg. Husker jeg lente meg mot typen da, og sa noe sånt som "man skulle tro den hunden var klikkertrent.." (merkelig nok var det ingen som halshugde meg for den kommentaren).

Nidarosbanen 2007: Vi hadde MH samme dag som en LP-konk. Så bla Cecilie Køste som konkurrerte, og noen schæfere. Var mest opptatt av MH'en, og stod under pausene på det nærmeste ca 50 m unna utøverne, så de kan umulig ha hørt noe jeg kanskje hvisket til sidemannen min, positivt eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett: LP, AG utstilling eller hva det nå er - det vil alltid kommenteres fra sidelinjen. Man kan selvfølgelig ønske at det ikke var sånn, men det hjelper så lite. Noen vil alltid være bedrevitere, uvitende, baksnakkere, snakke hyggelig om, fryde seg med eller fryde seg av-folk hvor man konkurrerer. Man trenger ikke å like det men man må innfinne seg med det - eller la være å delta i konkurransen.

Ja, det er jo det som er så leit. Folk vil jo ikke starte pga slike episoder som det har blitt snakket om i denne tråden, ikke bare fra meg, men fra IW selv, Mikkel har nevt episoder mf, jeg har ikke opplevd slikt (det er i såfall skjedd så lavt at andre ikke hørt det :)), men blir så himla lei meg når andre blir utsatt for slikt. Og nå får de jo også bekreftet at det er "slike", se bare på hva Anette sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg uttrykte meg litt upresist, tydeligvis.. Med sidelinje-dommere mener jeg de som sitter på sidelinja og kommenterer, ikke dommeren av konkurransen.

Og forresten, det er litt ironisk at du syns at Margrete er sår for kommentarer på tribunen, når du tror at Margrete "tenner på deg", syns du ikke? Hun prater om en episode som skjedde i Bø hun, du var kanskje der? :)

Åå! Er det DET hun prater om? I så fall kunne det jo vært fint å opplyse om omtendighetene rundt det, og hva som provoserte og ikke, om hva som er greit og ikke, slik at vi som ikke var der, slipper å ta alt på pm.... (nei, dette er ikke ironi)

Jeg har fått med at det skjedde noe i Bø. Hva vet jeg ikke, for jeg var ikke der. Jeg har heller ikke spurt om å få utgreiing på pm, så jeg vet ikke noe mer enn at noen fra sonen satt bak henne og kommenterte noe. Jeg vet ikke hvordan eller hvorfor eller hva. Og at det er DET vi EGENTLIG snakker om her, det var meg faktisk ikke bekjent. Jeg trodde vi snakket generelt jeg, men hvis vi ikke gjør det, så kunne det jo vært en idè å si fra, slik at folk som meg ikke kom dumpende inn i en tråd og tilsynelatende forsvarte noe jeg egentlig ikke vet hva går ut på..

Wow, for en innstilling enkelte folk har! Nå gidder jeg ikke ta meg bryet med å nevne navn, men det er meget fristende å holde seg unna stevner hvor jeg vet at enkelte folk herfra kan dukke opp... Det er fint at noen har såpass selvtillit at de bryr seg døyten om hva folk sier om dem, men det er kanskje greit å ta hensyn til at alle ikke er så psykisk sterke?

Alle er IKKE like, og det blir tullete å skjære alle under samme kam. Selv om noen driter i stygge kommentarer betyr jo ikke det at alle gjør det?

Tisking og hvisking i "kulissene" er greit, men å høylytt komme med ufine og nedlatende kommentarer er fryktelig patetisk. Jeg skjønner plutselig hvorfor mange er redd for å starte LP, etter å ha lest den tråden her...

Da er det ingenting å grue seg for hvis jeg skulle dukke opp på stevne i alle fall.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, man blir kanskje litt sår i ringen fordi man VET hva slags kommentarer sidelinje-dommerene lirer av seg?

For det andre, hadde folk tenkt at det "var en grunn" til at hunden gikk sånn en dag, fordi at man neppe ville startet med en hund som nulla på øvelser, så hadde vi neppe hatt denne diskusjonen nå? Men når folk stadig forteller om sleivkommentarer som "kom deg ut av ringen" og "skjønner ikke at du starter" osv, da er det vel ikke akkurat sånn det ser ut i virkeligheten?

For det tredje, så tviler jeg på at alle de her som mener at det er greit at folk kommenterer DEM, faktisk syns det er greit og noe man burde regne med. Det er ingen som liker at folk slenger med leppa om dem, og det er ingen som liker å overhøre at folk slenger med leppa om kameratene dems.

Dersom man blir sår av tanken på hvaslags kommentarer "sidelinjedommerne" kommer med bør man ta seg et kurs i konkurransepsykogi før man konkurrerer. Det å kunne sortere ut verden utenfor før man går inn i en konkurransering er en viktig ting å kunne for å kunne gå godt i konkurranse, og kan man ikke det så kan man ikke skylde på din utenfor.

Når det gjelder de spesifikke kommentarene du nevner her ser jeg ikke noe galt i dem i den rette konteksten. "Kom deg ut av ringen" synes jeg for eksempel er en helt kurant ting å si dersom hunden viser deg fingeren i ringen - går og tisser på en kjegle, løper ut av ringen, tjuvstarter i agility e.l. Konkurranser er også trening, og flere med meg vil mene at i sånne situasjoner bør man bare bryte, så hunden ikke får læring av det. Folk kan selvfølgelig være uenige, men i en sånn setting synes jeg det er helt kurant å si. Dersom man sier det samme dersom en hund får 9'er på 9'er i misunnelse begynner det å bli en ubehagelig tone i området, det er jeg helt enig i. Men folk har likevel rett til å få si det - og i jantelovNorge er det svært sannsynlig at det vil bli sagt.

"Skjønner ikke at du starter" kan også være en kurant ting å si. Jeg kan nevne et godt eksempel fra konkurransen der jeg hadde min lpdebut der en hund av anonym rase, for anledningen, tydelig ikke ante hva den skulle. Fri ved fot var på høyre og venstre side om hverandre, på innkalling startet den etter at føreren hadde gått to skritt, både stå under marsj og dekk fra holdt var med kvadruppel kommando, og da kom hunden tuslende etter to nye skritt. Det kan godt hende at den hunden går knallgodt på trening, men det var en trist oppvisning å se på i ringen. Etter min mening var de ikke konkurranseklare - om det har med trening, stedet konkurransen ble holdt på eller en dårlig dag vet jeg ikke, men dersom jeg hadde sagt til min sidemann at jeg lurer på hvorfor de starter synes jeg ikke jeg har syndet for det.

Selvfølgelig er det ingen som synes det er morsomt dersom folk slenger dritt om dem, men at the end of the day er det sånn verden er. Har du ikke opplevd det i andre settinger før, så har du vært heldig. Den letteste tingen å endre på da er din egen innstilling, og heve hodet over de andres meninger og gå hjem med dine egne meninger om din egen hund.

Edit: Jeg håper folk skjønner at det i utgangspunktet er prinsippet jeg forsvarer, og ikke så mye at folk tror at jeg selv sitter på hvert stevne og snakker dritt om alle ekvipasjene. Man lærer dog mye av å se hunder i konkurranse, både de gode og de mindre gode - og det er bla. derfor at jeg synes det er helt kurant å snakke med sidemannen om ekvipasjen som er på banen i øyeblikket. Om noen så er redd for å dukke opp på stevner der jeg er av den grunn så er det faktisk dem det er noe galt med, og ikke meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en innstilling enkelte folk har! Nå gidder jeg ikke ta meg bryet med å nevne navn, men det er meget fristende å holde seg unna stevner hvor jeg vet at enkelte folk herfra kan dukke opp... Det er fint at noen har såpass selvtillit at de bryr seg døyten om hva folk sier om dem, men det er kanskje greit å ta hensyn til at alle ikke er så psykisk sterke?

Alle er IKKE like, og det blir tullete å skjære alle under samme kam. Selv om noen driter i stygge kommentarer betyr jo ikke det at alle gjør det?

Tisking og hvisking i "kulissene" er greit, men å høylytt komme med ufine og nedlatende kommentarer er fryktelig patetisk. Jeg skjønner plutselig hvorfor mange er redd for å starte LP, etter å ha lest den tråden her...

Jeg er helt enig. Det gjør ikke mine debut-nerver noe bedre når jeg vet at folk synes det er helt OK å kommentere på sidelinjen at en deltaker bør "komme seg ut av ringen". Ting er jo ikke alltid som de ser ut. Jeg har ikke startet med hund enda, men jeg har konkurrert endel med hest, også helt pur unge hester. Det gikk ikke alltid like bra, SELV om hesten gikk et nydelig program på trening, og da var det kjempegodt å høre kommentarer som "jaja, hesten er jo fryktelig ung" og "jeg har sett denne ekvipasjen mye bedre, de hadde nok en dårlig dag". Hadde jeg fått høre "herregud, hva gjør de her, de burde pelle seg hjem", så vet jeg ikke om jeg hadde turt å starte en så ung og urutinert hest igjen? Alle trenger konkurranseerfaring, og man kan fort skremme bort nybegynnere fra miljøet ved å slenge med leppa og ødelegge folk sin selvtillit. Ikke alle føler seg som verdensmestere, og det er ikke like lett for alle å tviholde på "reglene om konkurransepsykologi". Nei, man skulle backe hverandre opp istedet, og heller holde kjeft om man ser en deltaker som kanskje ikke klarer det så bra. Det handler, for meg, bare om folkeskikk og god oppdragelse.

(Og for å gjøre det klart, jeg snakker IKKE om positive kommentarer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Det gjør ikke mine debut-nerver noe bedre når jeg vet at folk synes det er helt OK å kommentere på sidelinjen at en deltaker bør "komme seg ut av ringen". Ting er jo ikke alltid som de ser ut. Jeg har ikke startet med hund enda, men jeg har konkurrert endel med hest, også helt pur unge hester. Det gikk ikke alltid like bra, SELV om hesten gikk et nydelig program på trening, og da var det kjempegodt å høre kommentarer som "jaja, hesten er jo fryktelig ung" og "jeg har sett denne ekvipasjen mye bedre, de hadde nok en dårlig dag". Hadde jeg fått høre "herregud, hva gjør de her, de burde pelle seg hjem", så vet jeg ikke om jeg hadde turt å starte en så ung og urutinert hest igjen? Alle trenger konkurranseerfaring, og man kan fort skremme bort nybegynnere fra miljøet ved å slenge med leppa og ødelegge folk sin selvtillit. Ikke alle føler seg som verdensmestere, og det er ikke like lett for alle å tviholde på "reglene om konkurransepsykologi". Nei, man skulle backe hverandre opp istedet, og heller holde kjeft om man ser en deltaker som kanskje ikke klarer det så bra. Det handler, for meg, bare om folkeskikk og god oppdragelse.

(Og for å gjøre det klart, jeg snakker IKKE om positive kommentarer)

Og det er nettopp det du skriver her som gjør hundesporten (og spesielt LP) så "unik". Jeg har selv konkurrert en del med hest, og der har stemningen vært så ufattelig mye hyggeligere, uavhengig av hvor bra eller dårlig det går! LP er en gren jeg synes blir styggere og styggere med tanke på både reglene og kommentarer folk kommer med, noe jeg synes blir fryktelig feil. Hvor blir det av gleden ved å trene og konkurrere med hund? Det er ikke spesielt motiverende å våge seg ut i ringen når man vet at man kan bli dømt nord og ned av folk som til og med bare befinner seg på sidelinjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler det vel til syvende og sist om å inneha en viss porsjon vanlig folkeskikk. Det pinligste jeg vet er faktisk å stå sammen med slike "sladrekjærringer" som skal kommentere folk inni ringen. Jeg har lang erfaring med dette fra utstillingsringen - der det kan være ytterst pinlig å skulle svare på henvendelser fra sidemannen om hvor usigelig stygg bikkjedyret inni ringen er - når EIEREN kanskje står rett ved siden av (noe MIN sidemann selvsagt ikke har fått med seg), og man kan mene ting uten å SI dem så stygt som man tenker kanskje ?

Det handler om å tenke seg litt om før man åpner brødboksen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå! Er det DET hun prater om? I så fall kunne det jo vært fint å opplyse om omtendighetene rundt det, og hva som provoserte og ikke, om hva som er greit og ikke, slik at vi som ikke var der, slipper å ta alt på pm.... (nei, dette er ikke ironi)

Jeg har fått med at det skjedde noe i Bø. Hva vet jeg ikke, for jeg var ikke der. Jeg har heller ikke spurt om å få utgreiing på pm, så jeg vet ikke noe mer enn at noen fra sonen satt bak henne og kommenterte noe. Jeg vet ikke hvordan eller hvorfor eller hva. Og at det er DET vi EGENTLIG snakker om her, det var meg faktisk ikke bekjent. Jeg trodde vi snakket generelt jeg, men hvis vi ikke gjør det, så kunne det jo vært en idè å si fra, slik at folk som meg ikke kom dumpende inn i en tråd og tilsynelatende forsvarte noe jeg egentlig ikke vet hva går ut på..

Okay, jeg skal ta det så sakte som jeg klarer - jeg har forøvrig ikke sendt deg noen PM, tror jeg, så jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen med det :)

Men altså.. Det begynte med at IW skreiv:

Lurer litt på Tønsberg, ja. Kun ett problem; vi kan havne midt i en løpetid..

Nervene mine går mest på det med at jeg tenker folk står og kommenterer og ler (som de gjorde sist). Ja, det er greit vi har ikke kontakt som en topptrent brukshund, men som sagt: det bør da være lov å starte for gøy?

Og da svarte Margrete:

Vet du hva IW, de folka som bare -må- slenge dritt om ekvipasjer, sliter nok i ringen selv og det er en grunn til at de sitter ringside, eller at de har en helt annen rase og ikke aner en skitt om hvordan det er å jobbe med en ulvehund. Og om du skulle oppleve det så kom å sladre til meg, så går jeg bort og lurer på ett par ting jeg. For det der er det verste jeg vet at folk gjør, så kan du gå å gasse deg i ringen at O'store SGT skal ta dem litt. *hisser meg opp*

Nevnte i en annen tråd at jeg overhørte slik drittpreik fra folk (det verste er at det var sonenfolk), så jeg vet det skjer. De har nok aldri gått i kl 3 før, men det er lett å være verdensmester ringside.

Så, som du ser, Margrete hisser seg opp når folk ler og kommenterer negativt på utsiden av ringen, og at det i Bø var en episode hun overhørte.. Og så kommer du og skriver:

Jeg kan også kommentere (har dog aldri vært på en LP-konk tror jeg, så det er ikke meg dere har hørt :lol: ), men selv om jeg kan si ting som at den og den eieren burde ha trent mer på det og det, så betyr ikke det at JEG ville fått det til bedre selv! Og jeg vet heller ikke hvor mye arbeid som er lagt ned for å komme dit. Men høylytte kommentarer av ekle typer er bare teit, og tyder mest på at de sliter mer enn deg..

Julie: Start med Mona, du! Jeg synes det ville vært befriende å se noen som ikke får max poeng hver gang, og kanskje sånne som meg også kan få lyst til å starte, når ting blir litt mer uhøytidelig og uformelt. :)

Skjønner du nå hva sakens kjerne er? Folk GRUER seg til å starte fordi det sitter "verdensmestere" på utsiden og ler AV ekvipasjene og kommenterer de negativt. Margrete hisser seg opp over at du sier - til tross for at du aldri har startet, til tross for at du knapt har sett en LP-konkurranse - at du er en av de som kommenterer.

Så om du leser diskusjonen på nytt, så ser du at det er ikke bare Margrete som har hørt, eller IW som har opplevd at folk er forholdsvis ufine i kommentering og fnising av ekvipasjer som går. Altså er det et problem, både at folk kommenterer, og at det gjør folk ekstra nervøse fordi at det blir kommentert.

Og nei, det er ikke "oi, det var synd"-kommentarer eller applaudering av fine øvelser, eller at folk ler når hunden tar en 360 graders snuserunde i fellesdekken som er problemet (jepp, vesla her syns fellesdekk er kjeeeedeeeeeliiiiiiig), vi skjønner alle at det er morsomt og at folk engasjerer seg. Det er den ufine kommenteringa, både i agility, LP og rundt utstillingsringen (det er jo ikke måte på hvor stygge bikkjene som slår ens egen er, dårlige vinkler, ræva bevegelser, dårlig pels osv osv) som er en uting..

Jeg syns fortsatt det er ufint at folk kommenterer sånt som "herregud, hvorfor starter de med den hunden der" og lignende - samme hvor mye dere påberoper dere ytringsfrihet. Det er ikke nødvendig å være hoven og tro at man kan bedre, særlig ikke når man ikke starter sjøl engang, samme hvor mye ytringsfrihet det er. Og det er jo bare å se alle innleggene i denne diskusjonen om ufin oppførsel fra folk på sidelinja, så skjønner du kanskje hvorfor Margrete reagerer som hun gjør?

EDIT:

Dersom man blir sår av tanken på hvaslags kommentarer "sidelinjedommerne" kommer med bør man ta seg et kurs i konkurransepsykogi før man konkurrerer. Det å kunne sortere ut verden utenfor før man går inn i en konkurransering er en viktig ting å kunne for å kunne gå godt i konkurranse, og kan man ikke det så kan man ikke skylde på din utenfor.

Det burde være unødvendig å måtte gå et konkurransepsykologi-kurs for å "leke seg litt" i klasse 1 lydighet - ærlig talt, snakk om å ta ting høytidelig og seriøst? Særlig når problemet egentlig er at folk er uhøflig og ufølsomme..

Når det gjelder de spesifikke kommentarene du nevner her ser jeg ikke noe galt i dem i den rette konteksten. "Kom deg ut av ringen" synes jeg for eksempel er en helt kurant ting å si dersom hunden viser deg fingeren i ringen - går og tisser på en kjegle, løper ut av ringen, tjuvstarter i agility e.l. Konkurranser er også trening, og flere med meg vil mene at i sånne situasjoner bør man bare bryte, så hunden ikke får læring av det. Folk kan selvfølgelig være uenige, men i en sånn setting synes jeg det er helt kurant å si. Dersom man sier det samme dersom en hund får 9'er på 9'er i misunnelse begynner det å bli en ubehagelig tone i området, det er jeg helt enig i. Men folk har likevel rett til å få si det - og i jantelovNorge er det svært sannsynlig at det vil bli sagt.

"Skjønner ikke at du starter" kan også være en kurant ting å si. Jeg kan nevne et godt eksempel fra konkurransen der jeg hadde min lpdebut der en hund av anonym rase, for anledningen, tydelig ikke ante hva den skulle. Fri ved fot var på høyre og venstre side om hverandre, på innkalling startet den etter at føreren hadde gått to skritt, både stå under marsj og dekk fra holdt var med kvadruppel kommando, og da kom hunden tuslende etter to nye skritt. Det kan godt hende at den hunden går knallgodt på trening, men det var en trist oppvisning å se på i ringen. Etter min mening var de ikke konkurranseklare - om det har med trening, stedet konkurransen ble holdt på eller en dårlig dag vet jeg ikke, men dersom jeg hadde sagt til min sidemann at jeg lurer på hvorfor de starter synes jeg ikke jeg har syndet for det.

Veit du hva, her er jeg helt uenig med deg.. Hvis jeg har lyst til å betale 300 kr for å gå med ei dritdårlig bikkje, så er det mitt valg, ikke publikum sitt - og om de ikke liker å se at jeg går, så kan DE flytte seg - var det ikke omtrent det du mente Margrete burde gjort når hun overhørte disse på Bø?

Selvfølgelig er det ingen som synes det er morsomt dersom folk slenger dritt om dem, men at the end of the day er det sånn verden er. Har du ikke opplevd det i andre settinger før, så har du vært heldig. Den letteste tingen å endre på da er din egen innstilling, og heve hodet over de andres meninger og gå hjem med dine egne meninger om din egen hund.

Edit: Jeg håper folk skjønner at det i utgangspunktet er prinsippet jeg forsvarer, og ikke så mye at folk tror at jeg selv sitter på hvert stevne og snakker dritt om alle ekvipasjene. Man lærer dog mye av å se hunder i konkurranse, både de gode og de mindre gode - og det er bla. derfor at jeg synes det er helt kurant å snakke med sidemannen om ekvipasjen som er på banen i øyeblikket. Om noen så er redd for å dukke opp på stevner der jeg er av den grunn så er det faktisk dem det er noe galt med, og ikke meg...

Nei, Helene, jeg skjønner ikke at det i utgangspunktet er prinsippet du forsvarer, for du sier her at du syns det er "greit" at folk slenger drit, og at du i visse settinger ville gjort det selv.

- Og nei, personlig er jeg ikke det minste redd for å se noen av dere ringside når vi starter, men så er det heller ikke mine nerver vi snakker om her..

(Enten er sonen skikkelig teit for øyeblikket, eller så driver pc'en min og ordner veldig på egenhånd, for jeg har ikke trykket post innlegget enda jeg.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Wow, for en innstilling enkelte folk har! Nå gidder jeg ikke ta meg bryet med å nevne navn, men det er meget fristende å holde seg unna stevner hvor jeg vet at enkelte folk herfra kan dukke opp... Det er fint at noen har såpass selvtillit at de bryr seg døyten om hva folk sier om dem, men det er kanskje greit å ta hensyn til at alle ikke er så psykisk sterke?

Alle er IKKE like, og det blir tullete å skjære alle under samme kam. Selv om noen driter i stygge kommentarer betyr jo ikke det at alle gjør det?

Tisking og hvisking i "kulissene" er greit, men å høylytt komme med ufine og nedlatende kommentarer er fryktelig patetisk. Jeg skjønner plutselig hvorfor mange er redd for å starte LP, etter å ha lest den tråden her...

Amen!

Jeg mener, det er da ikke vanskelig å holde ting inni seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikkje si så mye, men det som blir diskuteres nå, er en veldig god grunn for at eg ikkje er tøff nok til å begynne med lydighet, eller noe ant for den slags skyld.

Eg tar ting til meg, og er førstegangs eier, som føler meg litt teit bare på hundetreff.

Når eg har lest dette så er eg ganske så sikker på at eg aldri vil starte med noe.

Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være unødvendig å måtte gå et konkurransepsykologi-kurs for å "leke seg litt" i klasse 1 lydighet - ærlig talt, snakk om å ta ting høytidelig og seriøst? Særlig når problemet egentlig er at folk er uhøflig og ufølsomme..

Problemet er slettes ikke at folk er uhøflige eller ufølsomme - problemet er alt folk er oversensitive når de reagerer fordi noen på fjerde rad på tribunen sitter og snakker om ekvipasjen på banen. Det er en del av gamet. Er det det man har problem med, så er det seg selv man må ta tak i - og ikke legge skylden over på alle andre.

Veit du hva, her er jeg helt uenig med deg.. Hvis jeg har lyst til å betale 300 kr for å gå med ei dritdårlig bikkje, så er det mitt valg, ikke publikum sitt - og om de ikke liker å se at jeg går, så kan DE flytte seg - var det ikke omtrent det du mente Margrete burde gjort når hun overhørte disse på Bø?

Dersom du betaler 300 kroner for å gå med en dritdårlig hund så får du tåle at folk sitter og diskuterer hunden din også. Det handler ikke om at man ikke liker å se hunder gå, gjør jeg ikke det så går jeg. Men dersom du vet at hunden din trenger mer trening, så bør det vel ikke være så sårende at noen på tribunen er enig og diskuterer det med sidemannen sin? Jeg mente at Margrete burde flyttet seg vekk dersom hun hadde problemer med de såkalt verdensmesterne bak seg, ikke pga hunden i ringen.

Nei, Helene, jeg skjønner ikke at det i utgangspunktet er prinsippet du forsvarer, for du sier her at du syns det er "greit" at folk slenger drit, og at du i visse settinger ville gjort det selv.

Å, nei - wææææh. Neste gang jeg er på stevne skal jeg huske å tenke om hver dårlige hund at den sikkert er knallbra på trening, at føreren sikkert ikke mener å sende bikkja på totalt feil hinder for så å hyle til hunden, at den hunden sikkert har flott bakpartskontroll selv om den går med rompa skråere enn Paris Hilton, at tissing på banen bare er et tegn på at hunden vet hva som kreves av den og sikkert ikke har noe med verken trening, lufting eller øvelsen å gjøre og selvfølgelig - ikke uttale meg om klasser jeg ikke har startet i, for alle vet jo at man får en helt annen verdensinnsikt når man debuterer i elite. Da er man plutselig positiv mot alle da. (for alle som ikke har skjønt det så er hele dette avsnittet harsk og fin ironi)

Jeg mener at folk bør få prate normalt seg i mellom på tribunene - jeg gidder ikke å veie mine ord fryktelig nøye til sidemannen fordi det kanskje potensielt kan såre en person 3 rader foran meg, eller virke støtende på den 4 seter til venstre. Forøvrig har jeg både oppdragelse og fintfølelse nok til at jeg holder kritikken på et lavt nivå, og ikke hyler ut så hele hallen kan høre det. Det har jeg også skrevet tidligere i denne tråden.

Ironisk nok har jeg hørt flesteparten av de som er uenige med meg her snakke heftig dritt om andre hundemennesker enten på et sted de er, på trening eller på stevne. Kanskje på tide å slå opp ordtaket om bjelken og flisa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe klippe*

Dersom du betaler 300 kroner for å gå med en dritdårlig hund så får du tåle at folk sitter og diskuterer hunden din også. Det handler ikke om at man ikke liker å se hunder gå, gjør jeg ikke det så går jeg. Men dersom du vet at hunden din trenger mer trening, så bør det vel ikke være så sårende at noen på tribunen er enig og diskuterer det med sidemannen sin? Jeg mente at Margrete burde flyttet seg vekk dersom hun hadde problemer med de såkalt verdensmesterne bak seg, ikke pga hunden i ringen.

*klippe klippe*

Nei, dersom jeg betaler 300 kr for å gå med en drit dårlig hund, så trenger ikke folk å fortelle meg at jeg skal gå ut av ringen - det er mitt valg, jeg har betalt for å være der, og noe dere ikke har noe med, og liker dere ikke det, så er det bare å gå bort - enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg ser det, koker det egentlig ned til hvordan folk kommenterer. Det er liksom forskjell på å le med den som starter, og å komme med surmagede oppgulp av noen kommentarer...

Tar som eksempel min første (og eneste) start i ag.. Det kunne jo igrunn ikke gått værre - men vi fikk stående applaus alikevel - trolig fordi bikkja klarte det kunststykket å tråkke på alle pinnene på hindrene, men ikke rev alle Det at folk lo og klappet og syntes det var moro, er i grunn mitt beste minne fra den dagen.. Hadde publikum derimot bedt meg pelle meg vekk, hadde det ikke vært like kult, liksom.. :)

På mine få LP starter, må jeg inrømme at jeg ikke har hørt noen kommentarer, men det er nok fordi jeg har annet å følge med på (bikkja feks). Men for all del, regner jo med at folk tisker og hvisker litt - sikkert noe sånt som: skal deet beistet gå LP, sjekk det halsbåndet hu har tredd på bikkja, herregud for et nervevrak av en fører :rolleyes:

Ja, jeg vet jo ikke, men forundrer meg ikke om kommentarene går i den duren.. Greit nok det, bare jeg slipper å høre.. Skal folk være mer høylydte får de heller le med meg, det er helt ok. Og har folk først en grunn til å le med meg, ja så ler nok jeg også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dersom jeg betaler 300 kr for å gå med en drit dårlig hund, så trenger ikke folk å fortelle meg at jeg skal gå ut av ringen - det er mitt valg, jeg har betalt for å være der, og noe dere ikke har noe med, og liker dere ikke det, så er det bare å gå bort - enkelt og greit.

Det har aldri vært snakk om at noen skulle ha sagt TIL deg at du måtte gå ut av ringen - det dere har reagert på er at noen har sittet på 5 rad og snakket seg i mellom, i vanlig toneleie (det vil si uhørlig for den som er i ringen) at de lurer på hvorfor de ikke bryter. Det synes jeg er uproblematisk. Er enig i at ingen behøver å si til utøveren at de bør gå, hele diskusjonen har vært på snakking på tribunen - ikke face til face kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært snakk om at noen skulle ha sagt TIL deg at du måtte gå ut av ringen - det dere har reagert på er at noen har sittet på 5 rad og snakket seg i mellom, i vanlig toneleie (det vil si uhørlig for den som er i ringen) at de lurer på hvorfor de ikke bryter. Det synes jeg er uproblematisk. Er enig i at ingen behøver å si til utøveren at de bør gå, hele diskusjonen har vært på snakking på tribunen - ikke face til face kritikk.

Eh? Har du lest hele tråden? Det er flere her som sier at folk har snakket direkte til dem, eller kommentert så høyt på utsiden at de har vært nødt til å høre? Det er det jeg snakker om? At folk ikke vil starte fordi de har hørt kommentarer og blitt ledd av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Har du lest hele tråden? Det er flere her som sier at folk har snakket direkte til dem, eller kommentert så høyt på utsiden at de har vært nødt til å høre? Det er det jeg snakker om? At folk ikke vil starte fordi de har hørt kommentarer og blitt ledd av..

Jeg har aldri sagt at den type ting er ok hvertfall, alt jeg har kommentert har vært ang prat mellom seg og sidemannen i et slikt nivå at det ikke er noen fare for at utøveren selv hører det. Den type ting du nevner nå er usmakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...