Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet KUN for gøy


Mirai

Recommended Posts

Skjønner ikke behovet enkelte har for å prate dritt om andre, men de som sitter og lirer av seg alt dette, er vel folk som antakelig ikke har sett en LP ring på innsiden

Men Nirm - du vet vel at de beste dommerne er de som står på utstiden av ringen *Flir*.

EDIT:

Torsven Haugen er skikkelig koselig å starte for i klasse en;) Veldig snill og tålmodig med nybegynnere! Bare husk at han har en annen variant av tannvisning, der en og en ekvipasje kommer fram til han for å få sjekket tenner, i stedet for at han går rundt.

Dommerne har vel i bunn og grunn ikke lov til å lage sine egne vrier på øvelsene, tannvisning i klasse 1 foregår ved at DOMMEREN kommer fram til ekvipasjen. Punktum. At han har lagt seg til RIK-varianten bør han vel få en skrape for dersom han også praktiserer det på offisielle LP-prøver etter regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Jeg har trent regelmessig lydighet nå et halvårs tid, og føler at alle øvelsene i kl 1 sitter bra. Hunden kan det godt på trening. Så vi bestemte oss for å prøve på LP cuppen. Det var spredt ut over flere helger, og hver helg var det ny dommer. Alt foregikk som et "orntlig" stevne, bare at vi hadde bare 4 øvelser hver gang. Det var god konkurransetrening, samtidig som at det ikke var for høytidelig.

Fant ut at jeg ikke er konkurranseklar. Jeg blir nervøs på ett eller annet vis, og hunden leser meg og blir usikker. Litt vimsete, treig, ufokusert osv. Første gangen stakk hunden av på fellesdekken og løp tulling rundt og rundt. Dette gav meg en dårlig start, men det gikk seg til etterhver på de andre helgene. Med variert resultat.. Men ble ihvertfall klar over hva man må trene mer på. Det var nyttig å prøve seg, så får jeg trene mer og se om jeg kanskje, bare kanskje, tar motet til meg å prøver et orntlig stevne en gang.. Uansett, man lærer best ved å bare prøve det! Bare kaste seg ut i det. (jeg selv er ikke særlig flink til å kaste meg ut i noe som helst da, men andre er sikkert det :closedeyes: )

Så foreløpig trener vi for skøy skyld. Det er en flott variasjon i uken, og moro å lære hunden noe nytt og jobbe med hunden. Har så smått begynt med øvelser i kl 2 også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommerne har vel i bunn og grunn ikke lov til å lage sine egne vrier på øvelsene, tannvisning i klasse 1 foregår ved at DOMMEREN kommer fram til ekvipasjen. Punktum. At han har lagt seg til RIK-varianten bør han vel få en skrape for dersom han også praktiserer det på offisielle LP-prøver etter regelverket.

Forsåvidt. Men om man bare skal starte for gøy, med en hund som trenger å ha en veldig god dag og en god porsjon flaks for å lykkes, så kan det jo hende at man ikke er veldig motivert for å krangle seg til en vanlig tannvisning inne i ringen, men heller kan være forberedt på at det blir RIK-varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenden er også kjempefin rolig lugn type, blir du urolig av han så er du god.

Jepp, jeg kan også skrive under på at Brenden er en kjempefin dommer. Streng ja, men utrolig hyggelig! I tillegg til at han forklarer på en veldig fin måte hva han trekker for.

Ellers er jeg veldig fornøyd med dommeren jeg hadde for noen år siden, men navnet hans står litt stille nå... Trooor han het Leif til fornavn, men det kan jeg ikke garanterte. Hukommelsen har begynt å svikte allerede gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gylland, Berntsen og Eriksen er noen av mine favoritter.

Du får støtte, de skrekkhistoriene du har hørt om i denne tråden, hører takk og lov med til sjeldenheten håper jeg

Det hører nok med til sjeldenheten at det er dommeren som er problemet. Mesteparten av det sure, er vel deltagerne/publikum som står for som oftest med diverse kommentarer mm....

Men Nirm - du vet vel at de beste dommerne er de som står på utstiden av ringen *Flir*.

Det aner meg at ekspertisen alltid sitter på yttersiden ja. Enten de er dommere, utøvere eller generelt bare "best i alt".

Men lydighet skal være gøy. Og man skal respektere at folk har forskjellige ambisjoner og ønsker med konkurransene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ? Gidder du å forklare den litt nærmere?

Jeg mente omtrent det jeg sa, litt sleivete, men altså:

Det har vært endel diskusjoner her rundt lydighet og det vi kan kalle "kadaverdisiplin" innen Lydighetsgrenene. Det har også vært stilt opp en motsetning mellom "unge/uvitende" og "gamle/erfarne" hundeeiere. Jeg som er mellomgammel og forholdsvis ny, ihvertfall med tanke på lp og sånt, er altså nokså uvitende, og ønsker meg en åpen holdning den dagen jeg dukker opp for å prøve meg og hunden min på appellmerket. Jeg har en blandingshund, noe jeg har fått MANGE kommentarer på, og jeg kan ikke mye, men jeg kan og vil faktisk lære. Og da håper jeg at jeg ikke blir uglesett fordi hunden min ikke ligner på noen annen eller fordi vi ikke gjør alt perfekt.

For noen er de første prøvene bare "transportetapper" - det gjelder mange erfarne eierne med "gjennomtrente" hunder hvor alle øvelsene sitter. Og mange av de veldig erfarne er jo faktisk "gamle" selvom de ikke nødvendigvis er så mye eldre enn meg :) Og jeg håper disse ikke vil oppføre seg "gammelt og kjipt" fordi noen av oss har lavere ambisjoner - og kanskje lavere potensiale :D

Det var IKKE meningen å si at "gamle mennesker er kjipe", jeg har stor respekt for de fleste eldre, men i den gruppen som i andre er det noen som ikke oppfører seg no særlig. Håper jeg ikke har såra noen eller lagd krøll, nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, dette blir bare FOR dumt! Jeg skriver at jeg aldri har vært på noe LP-stevne (og ergo har jeg ikke kommentert), men at jeg kan tenkes å gjøre det, det kan jeg sikkert. Og da er det ikke ondsinnet ment, og jeg er ikke akkurat typen som brøler utover sånn at alle kan høre det. Jeg skrev også at jeg garantert ikke ville klart det bedre selv, men det betyr jo ikke at jeg ikke kan se hva som går galt for andre av den grunn..! Jeg skjønner også at nerver har mye med saken å gjøre, men sånn er det på alle konkurranser, og det tror jeg faktisk publikum skjønner.

For heller å ta et eksempel fra konkurranser jeg selv har vært med på; agility. Da kan jeg sitte og gape over hvor flotte innganger på slalåm en hund har, eller få tårer i øynene av hvor nydelig kontakt det er mellom hund og fører, men i samme løp kan jeg jo også se at hunden fx er veldig ustødig på felt. Og ja, da kan jeg si til sidemannen (som oftest typen min) min at det var dumt de ikke hadde trent mer på det, det var synd for de, samtidig ser jeg jo hva andre sliter med og kan trene på det selv når vi kommer hjem, sånn at vi ikke går i den fella i alle fall. Utøveren som er på banen, er forhåpentligvis klar over det selv at feltene ikke gikk så bra, så at jeg som sitter ringside ikke får lov å "notere" meg det at felt er en lur ting å trene på, blir for dumt. Jeg har aldri sittet i bilen på vei hjem og ledd hjerterått over at noen ikke har fått til ting helt slik de hadde villet, jeg sitter ikke og godter meg over andres "tragedier" eller småfeil ute på banen. Men jeg forbeholder meg retten til å hviske til vedkommende jeg er på stevne med, at ditt og datt var bra og datt og ditt burde vært mer trent på, eller at det og det er en vanskelig rase, eller de og de forstyrrelsene er neimen ikke enkle å trene på osv osv.

En av de første ag-konkurransene jeg var på, startet det en litt moden dame med en terv. Hun hadde absolutt ingen som helst kontroll over hunden, men gå agility skulle de. Hunden gjorde som hun sa de to-tre første hindrene, så lenge de var hopp vel å merke, men etterpå kunne han løpe opp på mønet og stille seg der og kikke utover forsamlingen før han tok sats, hoppet ned og løp bort til den tøffeste hannhunden han så og begynte å yppe. Folk lo så de trillet, og dama løp etter hunden, viftet med armene og føttene mens hun hylte og skreik, og det hele så virkelig tragi-komisk ut. Enhver idiot kunne se at de kanskje burde trent litt mer før de startet, og det skjønte forhåpentligvis damen selv også etterhvert. Men det var dagens underholdning, dog noe ufrivillig fra hennes side, og folk lo som sagt høyt. Jeg var en av de få som ikke lo, som kanskje heller så litt mer alvor i det.

Folk som ikke tåler at andre ser på de og kanskje tenker noen tanker selv om prestasjonen de gjør på banen, har veldig lite å gjøre på en konkurranse. Der er jo hele vitsen at man skal bli bedømt i det man viser frem, men det er kanskje greit så lenge det kun er dommeren som legger merke til de tingene som ikke gikk så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente omtrent det jeg sa, litt sleivete, men altså:

Det har vært endel diskusjoner her rundt lydighet og det vi kan kalle "kadaverdisiplin" innen Lydighetsgrenene. Det har også vært stilt opp en motsetning mellom "unge/uvitende" og "gamle/erfarne" hundeeiere. Jeg som er mellomgammel og forholdsvis ny, ihvertfall med tanke på lp og sånt, er altså nokså uvitende, og ønsker meg en åpen holdning den dagen jeg dukker opp for å prøve meg og hunden min på appellmerket. Jeg har en blandingshund, noe jeg har fått MANGE kommentarer på, og jeg kan ikke mye, men jeg kan og vil faktisk lære. Og da håper jeg at jeg ikke blir uglesett fordi hunden min ikke ligner på noen annen eller fordi vi ikke gjør alt perfekt.

For noen er de første prøvene bare "transportetapper" - det gjelder mange erfarne eierne med "gjennomtrente" hunder hvor alle øvelsene sitter. Og mange av de veldig erfarne er jo faktisk "gamle" selvom de ikke nødvendigvis er så mye eldre enn meg :) Og jeg håper disse ikke vil oppføre seg "gammelt og kjipt" fordi noen av oss har lavere ambisjoner - og kanskje lavere potensiale :D

Det var IKKE meningen å si at "gamle mennesker er kjipe", jeg har stor respekt for de fleste eldre, men i den gruppen som i andre er det noen som ikke oppfører seg no særlig. Håper jeg ikke har såra noen eller lagd krøll, nå.

Ah! Da skjønner man litt mer. *blåser på ømme tær og rydder opp i krøllet*

Herlighet, dette blir bare FOR dumt! Jeg skriver at jeg aldri har vært på noe LP-stevne (og ergo har jeg ikke kommentert), men at jeg kan tenkes å gjøre det, det kan jeg sikkert. Og da er det ikke ondsinnet ment, og jeg er ikke akkurat typen som brøler utover sånn at alle kan høre det. Jeg skrev også at jeg garantert ikke ville klart det bedre selv, men det betyr jo ikke at jeg ikke kan se hva som går galt for andre av den grunn..! Jeg skjønner også at nerver har mye med saken å gjøre, men sånn er det på alle konkurranser, og det tror jeg faktisk publikum skjønner.

Hvorfor må man hele tiden fokusere på det negative? Kan du ikke se en annen vei og heller tenke litt mer i den sympatiske rettningen? Siden du ikke har gått lp selv, så vil jeg foreslå at du tar med deg hunden din inn i en ring så du får opplevd hvor tøft det faktisk er inne i der, så fremt man ikke er født uten nerver da...

For heller å ta et eksempel fra konkurranser jeg selv har vært med på; agility. Da kan jeg sitte og gape over hvor flotte innganger på slalåm en hund har, eller få tårer i øynene av hvor nydelig kontakt det er mellom hund og fører, men i samme løp kan jeg jo også se at hunden fx er veldig ustødig på felt. Og ja, da kan jeg si til sidemannen (som oftest typen min) min at det var dumt de ikke hadde trent mer på det, det var synd for de, samtidig ser jeg jo hva andre sliter med og kan trene på det selv når vi kommer hjem, sånn at vi ikke går i den fella i alle fall. Utøveren som er på banen, er forhåpentligvis klar over det selv at feltene ikke gikk så bra, så at jeg som sitter ringside ikke får lov å "notere" meg det at felt er en lur ting å trene på, blir for dumt. Jeg har aldri sittet i bilen på vei hjem og ledd hjerterått over at noen ikke har fått til ting helt slik de hadde villet, jeg sitter ikke og godter meg over andres "tragedier" eller småfeil ute på banen. Men jeg forbeholder meg retten til å hviske til vedkommende jeg er på stevne med, at ditt og datt var bra og datt og ditt burde vært mer trent på, eller at det og det er en vanskelig rase, eller de og de forstyrrelsene er neimen ikke enkle å trene på osv osv.

Det er ingen i hele denne tråden som har sagt at det ikke er lov å si noe positivt, for all del brøl ut det positive! Ingen ting er bedre å høre en en som sier "OI det var bra!"

forresten driver du nå å lager tull av ting som blir sagt, på lik linje som andre...

Positive komentarer eller å notere seg ting som man skal huske å trene på er det da INGEN som har sagt noen ting om. Det er negative ting som oppfates veldig negativt som er sårende!

En av de første ag-konkurransene jeg var på, startet det en litt moden dame med en terv. Hun hadde absolutt ingen som helst kontroll over hunden, men gå agility skulle de. Hunden gjorde som hun sa de to-tre første hindrene, så lenge de var hopp vel å merke, men etterpå kunne han løpe opp på mønet og stille seg der og kikke utover forsamlingen før han tok sats, hoppet ned og løp bort til den tøffeste hannhunden han så og begynte å yppe. Folk lo så de trillet, og dama løp etter hunden, viftet med armene og føttene mens hun hylte og skreik, og det hele så virkelig tragi-komisk ut. Enhver idiot kunne se at de kanskje burde trent litt mer før de startet, og det skjønte forhåpentligvis damen selv også etterhvert. Men det var dagens underholdning, dog noe ufrivillig fra hennes side, og folk lo som sagt høyt. Jeg var en av de få som ikke lo, som kanskje heller så litt mer alvor i det.

Hva har moden dame med dette å gjøre? Gjør det henne erfaren og burde vite bedre?

Ang hunden som gikk elendig og bare var til underholdning, det har ikke slått deg at den kan ha vært gjennomtrent før konk, men ikke fått trent på konk erfaring, det har heller ikke slått deg at det kanskje var lavere klasse og en debutant som ikke hadde fått trent på forstyrrelser? Eller kanskje var den modne damen super nervøs?

Folk som ikke tåler at andre ser på de og kanskje tenker noen tanker selv om prestasjonen de gjør på banen, har veldig lite å gjøre på en konkurranse. Der er jo hele vitsen at man skal bli bedømt i det man viser frem, men det er kanskje greit så lenge det kun er dommeren som legger merke til de tingene som ikke gikk så bra?

Fint... Bare så synd noen sitter på utkanten å leker verdensmester, for som Akela sier; man er sensetiv for ALL prat. Så selv om noen ler av andre i en annen ring, kan man finne på å tenke at det var jammen meg de lo av.

Mulig ufin; med dette må man nesten erfare på egenhånd før man egentlig uttaler seg om prestasjoner på en negativ måte som oppleves negativ av enten fører eller av folk som lytter. Og Ja, er snakker vi om erfaring, man må ha følt dette på kroppen for å være ydmyk.

Passe munnen sin er liksom ett godt råd føler jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint... Bare så synd noen sitter på utkanten å leker verdensmester, for som Akela sier; man er sensetiv for ALL prat. Så selv om noen ler av andre i en annen ring, kan man finne på å tenke at det var jammen meg de lo av.

Seriøst? Da tror jeg kanskje ikke at det er folk rundt ringene som har problemene lenger...

Beklager folkens, men dette blir bare for fjollete. Jeg forbeholder meg retten til å si akkurat hva jeg vil ringside! Om det er at hunden i ringen burde ha trent mer felt, at den har knallbra felt, at den burde trent mer bakpartskontroll eller at den hadde en superfin fvf. Og - ja, det gjelder uansett hvem som sitter ved siden av meg! Tåler man ikke å høre sånne kommentarer blant publikum så bør man kanskje ikke være i hundemiljøet. Om hunden er overtrent, undertrent, ulydig, lager show eller gjør en knallinnsats så får heller føreren ta det innover seg selv da. Hvis man skulle tatt innover seg alt det folk går og tisker og visker om i livet så tror jeg man ville fått det utrolig trist. Fokuser på deg og din hund eller hva du mener om saken. Folk kommer alltid til å være uenige, og dersom noen synes at min hund gjør en dårlig jobb i ringen - eller at jeg har gjort en dårlig jobb med å trene den, så får de bare mene det da. Jeg vet da selv hva jeg synes om min hund, min innsats og hva vi har igjen å jobbe med. Og man skulle tro at særlig utøvere som har gode resultater å vise til i de respektive sporter for lenge siden hadde lært seg å overhøre "verdensmesterne" på tribunen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man hele tiden fokusere på det negative? Kan du ikke se en annen vei og heller tenke litt mer i den sympatiske rettningen? Siden du ikke har gått lp selv, så vil jeg foreslå at du tar med deg hunden din inn i en ring så du får opplevd hvor tøft det faktisk er inne i der, så fremt man ikke er født uten nerver da...

Jeg fokuserer da ikke kun på det negative! Nå må du lese litt nøyere tror jeg.. Dessuten, å synes at det er synd de ikke klarte feltene/fvf bedre, er ikke å håne eller gjøre narr av, det er nærmere sympati. Jeg er faktisk født med mye nerver, og blir veldig nervøs for sånne ting. Og jeg skjønner at folk i ringen er nervøse, og at det sikkert har gått ti ganger bedre på trening enn på konkurranse.

Det er ingen i hele denne tråden som har sagt at det ikke er lov å si noe positivt, for all del brøl ut det positive! Ingen ting er bedre å høre en en som sier "OI det var bra!"

forresten driver du nå å lager tull av ting som blir sagt, på lik linje som andre...

Positive komentarer eller å notere seg ting som man skal huske å trene på er det da INGEN som har sagt noen ting om. Det er negative ting som oppfates veldig negativt som er sårende!

Vel, jeg mener fremdeles at folk bør tåle såpass at de kanskje overhører en lav kommentar til sidemannen om at felt/fvf/noe burde vært trent bedre, eller at det ikke gikk så bra, eller at det var synd den og den forstyrrelsen kom, eller noe i den dur.

Hva har moden dame med dette å gjøre? Gjør det henne erfaren og burde vite bedre?

Ang hunden som gikk elendig og bare var til underholdning, det har ikke slått deg at den kan ha vært gjennomtrent før konk, men ikke fått trent på konk erfaring, det har heller ikke slått deg at det kanskje var lavere klasse og en debutant som ikke hadde fått trent på forstyrrelser? Eller kanskje var den modne damen super nervøs?

Jo, det slo meg faktisk, og det slo meg også at jeg ikke syntes det var fint å le. DERFOR GJORDE JEG DET IKKE. Les.

Fint... Bare så synd noen sitter på utkanten å leker verdensmester, for som Akela sier; man er sensetiv for ALL prat. Så selv om noen ler av andre i en annen ring, kan man finne på å tenke at det var jammen meg de lo av.

Mulig ufin; med dette må man nesten erfare på egenhånd før man egentlig uttaler seg om prestasjoner på en negativ måte som oppleves negativ av enten fører eller av folk som lytter. Og Ja, er snakker vi om erfaring, man må ha følt dette på kroppen for å være ydmyk.

Passe munnen sin er liksom ett godt råd føler jeg...

Jepp, jeg er verdensmester! :rolleyes: Haha, og passe munnen min er liksom det som slår meg at er lurt å gjøre. Nei, kom på et stevne hvor jeg er publikum, så får du virkelig føle hvordan det er å stå som taper i ringen.. <_< Jeg sitter jo der og hånler og roper høyt det som er kjipt med prestasjonen, jeg, nemlig! Og jeg vet utmerket godt hvordan jeg ville trent ting selv, og jeg har absolutt ingen forståelse for verken nerver eller tilfeldigheter eller forstyrrelser eller noen verdens ting som kan være forskjellig fra trening til konkurranse! *ønske meg ironismiley*

Nei, hadde du kjent meg og visst hvordan jeg var og oppførte meg, så tror jeg ikke du hadde skrevet det du gjør.. Jeg kjenner f eks wesminster, og jeg har ingen problemer med å skjønne hva hun mener om å "kommentere", og jeg ville ikke kvidd meg det grann for å starte i en konkurranse med henne som tilskuer, om jeg kjente henne eller ikke. Da er det andre ting jeg ville bekymret meg for gitt, som f eks hvordan hunden vil gjøre det i forhold til trening, til forstyrrelsene, og i forhold til mine nerver..

I de konkurransene jeg har startet, er publikum veldig "med" når ekvipasjer er på banen, de lever seg inn i det, og kommer med både "ååååh" (som i: det var synd at det gikk sånn) eller "oiii!" når ting går bra, og folk kan klappe eller le eller hviske hva de vil for min del, men DET er min minste bekymring hva ANDRE mener om min prestasjon. Morsomt hvis folk klapper og sier OI, men ellers føler jeg folk skjønner at "ting kan skje", og man kan være uheldig eller gjøre noe feil uten at man dermed er fiender eller legger hverandre for hat. Kanskje jeg bare har vært heldig som har startet i agility, mulig det er helt forskjellig fra LP, hvor ting tydeligvis er dønn seriøst, og man skal helst se bort hvis noe ikke går etter boken og gir en 10'er..

Men la meg nå spørre: er det virkelig ikke lov å si en eneste ting om noe som har skjedd på banen, hvis det er snakk om at ting ikke gikk prikkfritt? Eller har man kun lov å kommentere hvis man kjenner vedkommende som går? Personlig mener jeg at hvis folk ikke tåler at andre ser at de ikke gjør ting 100% perfekt, så får de holde seg borte fra konkurranser til de 1) tåler det, eller 2) er 100% perfekte. Det har nemlig ingenting med nerver å gjøre, det har med hvordan man takler tilbakemeldinger fra andre på. Selv er jeg rimelig dårlig på å takle negative tilbakemeldinger, men på en konkurranse driter jeg faktisk i akkurat det. Jeg kjenner ikke folka, de kjenner ikke meg eller hunden, og de aner ingenting om hva vi har trent på og ikke. Det er mer nyttig for meg å få kommentarer fra folk som kjenner meg, men om jeg hadde hørt andre sagt at min hund/jeg var dårlig på det og det, så hadde jeg faktisk gitt blaffen.

Dette er vel en av grunnene til at LP frister så lite: dere tar dere selv så sabla høytidelig og seriøst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

Greit, prat vekk dere. Jeg aksepterer IKKE slikt, punkt slutt. Drittslenging og meningsløs besservisser prat rundt ringen altså. Ros gjerne eller si "oi det var synd", men jeg klarer IKKE å høre på nedlatende tonefall som at hun eller han burde ha trent mer og slik på det der, for dere er f**** ikke i den ringen med den hunden og neppe på samme trening en gang! Så Tuppetroll og Huldra, dette er håpløst pisspreik fra ende til annen, og dere burde vite bedre, men klart lett å sitte bak en skjerm og late som man tåler kritikk når det kommer til stykket!

EOD for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

Greit, prat vekk dere. Jeg aksepterer IKKE slikt, punkt slutt. Drittslenging og meningsløs besservisser prat rundt ringen altså. Ros gjerne eller si "oi det var synd", men jeg klarer IKKE å høre på nedlatende tonefall som at hun eller han burde ha trent mer og slik på det der, for dere er f**** ikke i den ringen med den hunden og neppe på samme trening en gang! Så Tuppetroll og Huldra, dette er håpløst pisspreik fra ende til annen, og dere burde vite bedre, men klart lett å sitte bak en skjerm og late som man tåler kritikk når det kommer til stykket!

EOD for min del!

Det er jo ikke snakk om drittslenging og "meningsløs besserwisserprat"!

Skal vi virkelig sitte der og holde kjeft og ikke si et pip om verken en annen ring eller om noe som skjedde dagen før, bortsett fra hvis vi har tenkt å si "å! så bra!" ? Får vi ikke lov å kommentere at det og det var en uvanlig rase i ringen, eller si at middagen som jeg lagde i går burde jeg klart å lage uten å svi den, eller "uff, det var kjipt at hunden satte seg i stedet for å legge seg, den gikk jo så bra ellers" bare fordi det kan oppfattes som negativ kritikk av den som er i ringen? Hjelpes min, LP virkelig være for spesielt interesserte..! Jammen glad jeg heller driver med ag! :) Så hvis du trenger litt uhøytidelig underholdning av god hundesport en dag, anbefaler jeg deg å komme og se på et ag-stevne.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

Greit, prat vekk dere. Jeg aksepterer IKKE slikt, punkt slutt. Drittslenging og meningsløs besservisser prat rundt ringen altså. Ros gjerne eller si "oi det var synd", men jeg klarer IKKE å høre på nedlatende tonefall som at hun eller han burde ha trent mer og slik på det der, for dere er f**** ikke i den ringen med den hunden og neppe på samme trening en gang! Så Tuppetroll og Huldra, dette er håpløst pisspreik fra ende til annen, og dere burde vite bedre, men klart lett å sitte bak en skjerm og late som man tåler kritikk når det kommer til stykket!

EOD for min del!

Litt typisk å si at det er EOD når du får motgang, eller?

Men innlegget ditt understreker egentlig bare et viktig poeng fra min side - hundeverdenen deles av utrolig mange forskjellige meninger, og man kommer aldri til å bli enige. Poenget er bare å ha riktig innstilling til det - dersom hunden din fungerer flott på trening og ikke på konkurranse, så får føreren av den hunden gå hjem med det til minne da. Dersom vedkommende bryr seg mer om hva folk på tribunen mener enn seg selv, er fokuset galt. Punktum. Visking bak ryggen er en del av gamet, og noe av det presset man selv utsetter seg selv for ved å gå inn i en hvilken som helst konkurransering. Tåler dere ikke sånt får dere finne dere en ny hobby. Det er ikke normal reaksjon å tro at noen ler av din hund dersom de ler på sidelinjen, og det er ikke normal reaksjon å bli irritert fordi noen mener en hund på banen er dårlig trent. Folk har egne meninger og full rett til å uttrykke dem - vi har faktisk det som lovfestet rett her i Norge.

Kritikk er en ting - det skjer for min del face til face. Snakking i tribunene skjer alltid, og ja - jeg har opplevd det tusen ganger selv. Minnie har vært kjent for å stikke ut av agilitybanene til stor fornøyelse for mange på sidelinjen. Jeg blir da ikke sur for at de ler av det? Jeg blir sur på hunden, evt. fordi jeg ikke skjønner hva som skiller konkurransesituasjonen (der hun stakk ut) fra treningssituasjonen (der hun aldri gjorde det). Jeg forbeholder meg retten til å selv vurdere om jeg tåler hvisking i tribunen eller ikke, og også om jeg tåler kritikk eller ikke. Jeg konkurrerer for meg og hunden sin del, ikke for å få vite hva de på tribunene mener - den innstillingen er det kanskje også andre som ville tjent på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg faktisk har vært inne i en ring med flere hunder opp gjennom tiden, og gjort alt fra å være suveren jumbo til å gjøre det ganske bra, så har jeg kanskje litt "rett" til å uttale meg :)

Jeg er fremdeles nervøs, enten det er i utstillingsringen eller det er i en eller annen konkurransering, og er også en relativt dårlig taper OG en smule hårsår - så det er sagt! Men at folk snakker med hverandre - med vennene eller treningskameratene sine - i en normal/lav stemme om det de faktisk sitter og ser på, DET er greit for meg. Noe annet kan man ikke vente på en offisiell konkurranse, og sånn er det bare. At venner av den kommenterte ekvipasjen OVERHØRER en slik samtale.... vel, det er deres problem, siden de kommer til å lytte til en privat samtale. For det kan man ha rundt en ring.

Så jeg setter nok skille mellom slike private samtaler - og slike folk som velger å uttrykke seg mer høylydt - over mot det litt teatralske - ment for et større publikum, og så høyt at også utenforstående er MENT å "overhøre" det! Eller som sitter og kjatrer høylydt med kommentarer om alt fra hundeførerens vekt til hvor dum bikkja er med omtrent samme nivå på samtalen som i det der "kvinnedebattprogrammet" til Kanal Fem.... Og de sistnevnte kan spare seg, det er jeg helt enig i! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg setter nok skille mellom slike private samtaler - og slike folk som velger å uttrykke seg mer høylydt - over mot det litt teatralske - ment for et større publikum, og så høyt at også utenforstående er MENT å "overhøre" det! Eller som sitter og kjatrer høylydt med kommentarer om alt fra hundeførerens vekt til hvor dum bikkja er med omtrent samme nivå på samtalen som i det der "kvinnedebattprogrammet" til Kanal Fem.... Og de sistnevnte kan spare seg, det er jeg helt enig i! <_<

Det er det nok ingen som er uenig i - jeg omtaler selvfølgelig de private samtalene i mine innlegg. Folk som sitter og brøler ut sine meninger med tanke for at alle skal høre det er patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg faktisk har vært inne i en ring med flere hunder opp gjennom tiden, og gjort alt fra å være suveren jumbo til å gjøre det ganske bra, så har jeg kanskje litt "rett" til å uttale meg :)

Jeg er fremdeles nervøs, enten det er i utstillingsringen eller det er i en eller annen konkurransering, og er også en relativt dårlig taper OG en smule hårsår - så det er sagt! Men at folk snakker med hverandre - med vennene eller treningskameratene sine - i en normal/lav stemme om det de faktisk sitter og ser på, DET er greit for meg. Noe annet kan man ikke vente på en offisiell konkurranse, og sånn er det bare. At venner av den kommenterte ekvipasjen OVERHØRER en slik samtale.... vel, det er deres problem, siden de kommer til å lytte til en privat samtale. For det kan man ha rundt en ring.

Så jeg setter nok skille mellom slike private samtaler - og slike folk som velger å uttrykke seg mer høylydt - over mot det litt teatralske - ment for et større publikum, og så høyt at også utenforstående er MENT å "overhøre" det! Eller som sitter og kjatrer høylydt med kommentarer om alt fra hundeførerens vekt til hvor dum bikkja er med omtrent samme nivå på samtalen som i det der "kvinnedebattprogrammet" til Kanal Fem.... Og de sistnevnte kan spare seg, det er jeg helt enig i! <_<

Det er det nok ingen som er uenig i - jeg omtaler selvfølgelig de private samtalene i mine innlegg. Folk som sitter og brøler ut sine meninger med tanke for at alle skal høre det er patetisk.

Og det kan jeg også skrive under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la meg nå spørre: er det virkelig ikke lov å si en eneste ting om noe som har skjedd på banen, hvis det er snakk om at ting ikke gikk prikkfritt? Eller har man kun lov å kommentere hvis man kjenner vedkommende som går? Personlig mener jeg at hvis folk ikke tåler at andre ser at de ikke gjør ting 100% perfekt, så får de holde seg borte fra konkurranser til de 1) tåler det, eller 2) er 100% perfekte. Det har nemlig ingenting med nerver å gjøre, det har med hvordan man takler tilbakemeldinger fra andre på. Selv er jeg rimelig dårlig på å takle negative tilbakemeldinger, men på en konkurranse driter jeg faktisk i akkurat det. Jeg kjenner ikke folka, de kjenner ikke meg eller hunden, og de aner ingenting om hva vi har trent på og ikke. Det er mer nyttig for meg å få kommentarer fra folk som kjenner meg, men om jeg hadde hørt andre sagt at min hund/jeg var dårlig på det og det, så hadde jeg faktisk gitt blaffen.

Dette er vel en av grunnene til at LP frister så lite: dere tar dere selv så sabla høytidelig og seriøst! :)

Det Margrete har fortalt om som irriterte henne, var folk som satt og kommenterte at de hadde aldri starta med en hund som gikk en sånn fvf, eller at de ville trent sånn eller slik fremfor blablabla.. Ikke kommentarer som "oi, det var synd", eller "det var jammen meg en fin fvf". Det er ikke AT det kommenteres som er problemet, det er HVA SLAGS kommentarer..

Igjen - vi har starta i to uoffisielle brukskonkurranser vi, den første gangen fikk vi 9 på lineføring, gang nr 2 fikk NULL. Jeg veit at vi hadde en dårlig dag, jeg ville neppe brydd meg om noen hadde kommentert det (men heldigvis har jeg treningskamerater som holder seg for god til å godte seg), og om det hadde vært en brødgjøk av en bedreviter som ikke har starta med egen hund engang som hadde kommentert at de aldri ville starta med en hund som min på gang nr 2, så tror jeg kanskje at jeg hadde begynt å le - men det ER faktisk folk som blir lei seg av sånt, og det kan man vel ta litt hensyn til? Så får man heller spare drittslenging og "jeg ville gjort det mye bedre"-kommenteringa til man er i litt mer private selskap enn i selve hallen.

Det har ingenting med å ta seg selv høytidelig og seriøst å gjøre, Huldra. Det har med å oppføre seg som folk. Man må ikke slenge med leppa om alt mulig rart. Og jeg tipper det, Helene, at du hadde blitt veldig lei deg om jeg hadde kommentert at du ikke neppe kunne ha gjort noen særlig god jobb med Ace, når hun går sånn og slik, og at jeg kunne gjort det mye bedre enn deg? Eller i det minste irritert, i og med at vi (Emma og jeg) ikke engang har debutert i LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint... Bare så synd noen sitter på utkanten å leker verdensmester, for som Akela sier; man er sensetiv for ALL prat. Så selv om noen ler av andre i en annen ring, kan man finne på å tenke at det var jammen meg de lo av.

Det Margrete har fortalt om som irriterte henne, var folk som satt og kommenterte at de hadde aldri starta med en hund som gikk en sånn fvf, eller at de ville trent sånn eller slik fremfor blablabla.. Ikke kommentarer som "oi, det var synd", eller "det var jammen meg en fin fvf". Det er ikke AT det kommenteres som er problemet, det er HVA SLAGS kommentarer..

Vel, 2ne, når Margrete (og akela i følge Margrete) så fint skriver at hun er sensitiv for ALL prat, da handler det ikke lenger om at man er nødt å "slenge med leppa" for at hun skal reagere.. :rolleyes: Da handler det om å være høytidelig og ta seg selv alt for seriøst, jo.

Og ang din start nr 2, så ville jeg nok trodd at det var en grunn til at dere nullet, at du ikke ville startet på en konkurranse hvis dette var vanlig på trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg trekker meg ikke jeg Helene selv om jeg får motgang, det har jeg da fått både på pm og i denne tråden for jeg tør si i fra. OG det artige var at jeg faktisk sa i fra når jeg hørte dette. Så at de ikke tok det til seg og/eller velger å ikke fortelle om det når dette blir snakket om, er rett og slett ikke mitt problem. Jeg opplever ikke at jeg ga meg der. Jeg sa også til de på PM at jeg møter de gjerne i RL for å ta en prat om det samme der, og det gjør jeg gjerne med deg å Helene, og deg Huldra :)

MEN jeg lurer litt på hva jeg sier anderledes enn Akela? Kan dere være så snill å fortelle meg det? Eller er det rett og slett at det er Akela som taler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for enkelte er at de ikke klarer helt å finne "balansen" mellom å sitte å kommentere sammen med venner, og høylytt slenge dritt for at føreren skal høre. Eller komme bort for å slenge med kjeften. Når man kommer ut av ringen etter endt konkurranse, så er det ikke alltid like gøy å høre "f*** for en dårlig fvf du hadde" som første kommentar. Det er jo lov til å si grattis for de fire 10erne man fikk først liksom.

Det handler jo litt om hvordan man ordlegger seg også. Å høylytt proklamere at man ALDRI hadde stilt med en så dårlig trent hund, eller at man aldri hadde giddi og trent med en slik og sånn rase etc. Slike ting kan man holde for seg selv egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Når jeg er i ringen og er ekstra hårsår - fordi man vandrer rundt der alene og med et eller annet festlig hundedyr sånn noenlunde i nærheten og har en anelse om at dette ikke går helt veien - så er jeg sensitiv for all prat og latter. Men det er MITT problem da, fordi at jeg i konkurransens hete risikerer å tro at den som ler, ler nettopp KUN av meg (selv om de kanskje ler av noe som noen sier på telefonen, av en pussig ting deres egen hund gjør, at naboen har falt av stolen etter å ha siktet feil osv).

Siden dette er mitt problem, så gjelder det å lære seg å takle det. Det er endel av konkurransetreningen og -forberedelsene, akkurat som det er det i det virkelige livet. Sist da jeg var på pub og vi lo, opplevde vi det underlige at fordi ansiktene våre pekte i retning av en eller annen dritings fyr uten sjangs på damer så tok han det fullstendig personlig...

I en ideell verden hadde ingen snakket stygt om noen. Men vi lever ikke i en slik verden. At noen begynner å bry seg med andres personlige og dempede samtaler, og skal rettferdiggjøre en treningskamerat - enten det er med rette eller urette - det er ikke helt greit ifølge min bok. Kanskje overhører man bare en del av samtalen, og får ikke med seg konteksten engang før man reagerer.

Siden det ifølge flere her inne gjerne er de som ikke kan noe selv, som kommenterer flittigst - så betyr det jo at det bare er å heve seg over dem, siden de ikke aner hva de snakker om? Men så lett er det selvsagt ikke, det er bare å se på antall tråder om folk som føler seg urettferdig angrepet av andre hundeeiere som mener de ikke har kontroll, at de gjør ditt eller datt feil etc.

Men kanskje man burde ta det som del av treningen? Er det ikke Oslo og Omegn Dressurklubb som pleide å dele ut en pris til den som gjorde et eller annet med mest minneverdige innsats (og da snakker vi ikke om høyest på pallen) i ringen? Eller kanskje de ikke gjør det nå lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvem som leser dårlig norsk jeg, det Margrete har fortalt om som irriterte henne, var folk som satt og kommenterte at de hadde aldri starta med en hund som gikk en sånn fvf, eller at de ville trent sånn eller slik fremfor blablabla.. Ikke kommentarer som "oi, det var synd", eller "det var jammen meg en fin fvf". Det er ikke AT det kommenteres som er problemet, det er HVA SLAGS kommentarer..

Jeg synes det er helt kurante kommentarer å komme med jeg. Jeg diskuterer ofte slik med folk jeg sitter på sidelinjen av ringen med, og ser ikke noe galt i at folk gjør det med min hund.

Og jeg tipper det, Helene, at du hadde blitt veldig lei deg om jeg hadde kommentert at du ikke neppe kunne ha gjort noen særlig god jobb med Ace, når hun går sånn og slik, og at jeg kunne gjort det mye bedre enn deg? Eller i det minste irritert, i og med at vi (Emma og jeg) ikke engang har debutert i LP?

Vel, da tipper du feil. Jeg hadde himlet med øynene og gått videre med dagen. Og jeg får mange slike kommentarer i bakgrunnen - om ikke nødvendigvis om eksemplet du nevner så om treningsmetoder, belønningstidspunkt og slikt. Jeg trener i en klubb der man har veldig mye faste rutiner for hvordan ting trenes inn - og går man bort fra dem, og i tillegg er relativ fersk i sporten så viskes det i krokene. Jeg kan virkelig ikke gå og ta meg nær av alt sånt - da ville jo all trening vært umenneskelig vanskelig. Det jeg dog har reagert på er når folk direkte har stått og sagt drittprat til meg - ukonstruktive ting basert på sneversynte meninger - det reagerer jeg på, og har ingen planer om å slutte med.

*klippet* Da handler det om å være høytidelig og ta seg selv alt for seriøst, jo. *klippet*

Jeg er tilbøyelig til å være enig i dette. Verden er konstruert slik, og det kommer aldri til å skje at alle slutter med diskusjon i tribunene - det mener jeg heller ikke at man skulle behøve. Dermed bør man kanskje heller gå i seg selv og prøve å finne måter å takle det på.

MEN jeg lurer litt på hva jeg sier anderledes enn Akela? Kan dere være så snill å fortelle meg det? Eller er det rett og slett at det er Akela som taler :)

Akelas innlegg og ditt skiller seg på veldig sentrale områder. Du omtaler alt av prat på tribunen som negativt. Du skriver til og med at det at noen ler rundt en annen ring kan være vondt ment mot den i ringen. Akela peker på at det at folk som snakker høyt og med direkte planer om at vedkommende det snakkes om skal høre det er unødvendig, men at man bør tåle annet prat. Jeg er enig med Akela. Og særlig fordi at jeg vet som fakta at de som startet hele denne reaksjonen i deg i Bø, satt ca. en halv til en meter bak deg og snakket seg i mellom. Det er meningsutveksling, ikke påtvunget drittkasting - og hadde du problemer med det kunne du valgt å flytte deg, ikke skrive "anonymt" om dem på sonen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir dette litt OT siden det er mest LP det er snakk om. Da Aysha og jeg gikk agility for annen gang stakk dyret av i ringen. Hun lå å rullet rundt og oppførte seg rett og slett helt forferdelig. Alle langs ringsiden lo det brydde meg ikke like mye, for de lo mer av Aysha som hadde det så kult. Og de lo mer av henne enn meg. Men mange kom med kommentarer høyt nok til at jeg hørte det godt, og det føltes som om det var meningen at jeg kunne høre det. Slik som "Få skikk på den j**** bikkja," "Lær hunden innkalling," "Se å pell deg ut av ringen," "Kom tilbake når du har lært bikkja agility" o.l Det var ikke spesielt hyggelig å stå der med en hund som løp tulling rundt på banen, mens folk kom med sånne kommentarer. Jeg var pissnervøs fra før, og det hjalp liksom ikke. Kommentarer så de inne i ringen ikke kan høre en synes jeg forsåvidt er greit. Jeg hadde ikke brydd meg ihvertfall.

Men jeg skjønner egentlig ikke poenget med å slenge stygge kommentarer, så de i ringen hører det? Uansett hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva IW, de folka som bare -må- slenge dritt om ekvipasjer, sliter nok i ringen selv og det er en grunn til at de sitter ringside, eller at de har en helt annen rase og ikke aner en skitt om hvordan det er å jobbe med en ulvehund. Og om du skulle oppleve det så kom å sladre til meg, så går jeg bort og lurer på ett par ting jeg. For det der er det verste jeg vet at folk gjør, så kan du gå å gasse deg i ringen at O'store SGT skal ta dem litt. *hisser meg opp*

Nevnte i en annen tråd at jeg overhørte slik drittpreik fra folk (det verste er at det var sonenfolk), så jeg vet det skjer. De har nok aldri gått i kl 3 før, men det er lett å være verdensmester ringside.

Det er jammen helt greit! Og du... det lov å hviske og tiske litt til hverandre også, men ikke så høyt at folk hører dere :D

Ah! Da skjønner man litt mer. *blåser på ømme tær og rydder opp i krøllet*

Hvorfor må man hele tiden fokusere på det negative? Kan du ikke se en annen vei og heller tenke litt mer i den sympatiske retningen? Siden du ikke har gått lp selv, så vil jeg foreslå at du tar med deg hunden din inn i en ring så du får opplevd hvor tøft det faktisk er inne i der, så fremt man ikke er født uten nerver da...

OBSOBS!!

Det er ingen i hele denne tråden som har sagt at det ikke er lov å si noe positivt, for all del brøl ut det positive! Ingen ting er bedre å høre en en som sier "OI det var bra!"

Forresten driver du nå å lager tull av ting som blir sagt, på lik linje som andre...

Positive kommentarer eller å notere seg ting som man skal huske å trene på er det da INGEN som har sagt noen ting om. Det er negative ting som oppfates veldig negativt som er sårende!

Hva har moden dame med dette å gjøre? Gjør det henne erfaren og burde vite bedre?

Ang hunden som gikk elendig og bare var til underholdning, det har ikke slått deg at den kan ha vært gjennomtrent før konk, men ikke fått trent på konk erfaring, det har heller ikke slått deg at det kanskje var lavere klasse og en debutant som ikke hadde fått trent på forstyrrelser? Eller kanskje var den modne damen super nervøs?

Fint... Bare så synd noen sitter på utkanten å leker verdensmester, for som Akela sier; man er sensetiv for ALL prat. Så selv om noen ler av andre i en annen ring, kan man finne på å tenke at det var jammen meg de lo av.

Mulig ufin; med dette må man nesten erfare på egenhånd før man egentlig uttaler seg om prestasjoner på en negativ måte som oppleves negativ av enten fører eller av folk som lytter. Og Ja, er snakker vi om erfaring, man må ha følt dette på kroppen for å være ydmyk.

Passe munnen sin er liksom ett godt råd føler jeg...

Neida, jeg trekker meg ikke jeg Helene selv om jeg får motgang, det har jeg da fått både på pm og i denne tråden for jeg tør si i fra. OG det artige var at jeg faktisk sa i fra når jeg hørte dette. Så at de ikke tok det til seg og/eller velger å ikke fortelle om det når dette blir snakket om, er rett og slett ikke mitt problem. Jeg opplever ikke at jeg ga meg der. Jeg sa også til de på PM at jeg møter de gjerne i RL for å ta en prat om det samme der, og det gjør jeg gjerne med deg å Helene, og deg Huldra :)

MEN jeg lurer litt på hva jeg sier anderledes enn Akela? Kan dere være så snill å fortelle meg det? Eller er det rett og slett at det er Akela som taler :)

Akelas innlegg og ditt skiller seg på veldig sentrale områder. Du omtaler alt av prat på tribunen som negativt. Du skriver til og med at det at noen ler rundt en annen ring kan være vondt ment mot den i ringen. Akela peker på at det at folk som snakker høyt og med direkte planer om at vedkommende det snakkes om skal høre det er unødvendig, men at man bør tåle annet prat. Jeg er enig med Akela. Og særlig fordi at jeg vet som fakta at de som startet hele denne reaksjonen i deg i Bø, satt ca. en halv til en meter bak deg og snakket seg i mellom. Det er meningsutveksling, ikke påtvunget drittkasting - og hadde du problemer med det kunne du valgt å flytte deg, ikke skrive "anonymt" om dem på sonen senere.

Sånn Tuppetroll. Da har jeg sitert og markert det jeg har skrevet om kommentarer fra sidelinjen. Og jeg kan ikke med min beste vilje se at jeg sier at positivt prat eller konstruktiv prat er FY! For det sier jeg da virkelig ikke. Har dere klart å lese det slik er det dumt. Jeg har ikke tatt bort noe her, så dere kan jo bare plukke det fra hverandre om dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...