Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet KUN for gøy


Mirai

Recommended Posts

Jeg er enig med 2ne i at man betaler jo for å være der.

Og hva er egentlig startklar? Burde man f. eks la være å starte når man vet bombesikker at fvf og lineføring er til å grine av, og man velger å kanskje til og med hoppe over den ene øvelsen? Er man startklar når man ikke får en eneste null? Det blir jo rimelig opp til hver enkelts mening og forventninger.

Det er vel ingen her som mener det er ok å stå og rope ut i ringen at deltakeren skal pelle seg ut, og at de er elendige og aldri bør delta på konkurranse igjen, det tror jeg alle er enige om.

Er vel mer hvor høyt man "hvisker" til vennene sine. Er ikke alltid hvisking blir så lavmelt :D

I situasjonen på Bø, så var vel kanskje ikke praten lav nok? For den ble jo faktisk hørt av noen andre. Og da syns jeg ikke det ble holdt "privat".

For ordens skyld, jeg snakker jo med mine venner selv. Men ikke så andre kan høre det og si det videre, selv om det for det meste er sånne tekniske ting som slalom, føring, fvf, stå under marsj osv. Det er noe med lagånd, og at man skal være der for å applaudere andre videre, ikke le av dem :) Skader ikke å glede seg på andres vegne og vise at man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar
Okay, jeg skal ta det så sakte som jeg klarer - jeg har forøvrig ikke sendt deg noen PM, tror jeg, så jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen med det :D

Men altså.. Det begynte med at IW skreiv:

Og da svarte Margrete:

Så, som du ser, Margrete hisser seg opp når folk ler og kommenterer negativt på utsiden av ringen, og at det i Bø var en episode hun overhørte.. Og så kommer du og skriver:

Skjønner du nå hva sakens kjerne er? Folk GRUER seg til å starte fordi det sitter "verdensmestere" på utsiden og ler AV ekvipasjene og kommenterer de negativt. Margrete hisser seg opp over at du sier - til tross for at du aldri har startet, til tross for at du knapt har sett en LP-konkurranse - at du er en av de som kommenterer.

Så om du leser diskusjonen på nytt, så ser du at det er ikke bare Margrete som har hørt, eller IW som har opplevd at folk er forholdsvis ufine i kommentering og fnising av ekvipasjer som går. Altså er det et problem, både at folk kommenterer, og at det gjør folk ekstra nervøse fordi at det blir kommentert.

Og nei, det er ikke "oi, det var synd"-kommentarer eller applaudering av fine øvelser, eller at folk ler når hunden tar en 360 graders snuserunde i fellesdekken som er problemet (jepp, vesla her syns fellesdekk er kjeeeedeeeeeliiiiiiig), vi skjønner alle at det er morsomt og at folk engasjerer seg. Det er den ufine kommenteringa, både i agility, LP og rundt utstillingsringen (det er jo ikke måte på hvor stygge bikkjene som slår ens egen er, dårlige vinkler, ræva bevegelser, dårlig pels osv osv) som er en uting..

Jeg syns fortsatt det er ufint at folk kommenterer sånt som "herregud, hvorfor starter de med den hunden der" og lignende - samme hvor mye dere påberoper dere ytringsfrihet. Det er ikke nødvendig å være hoven og tro at man kan bedre, særlig ikke når man ikke starter sjøl engang, samme hvor mye ytringsfrihet det er. Og det er jo bare å se alle innleggene i denne diskusjonen om ufin oppførsel fra folk på sidelinja, så skjønner du kanskje hvorfor Margrete reagerer som hun gjør?

Nei, mulig jeg ikke helt skjønner hvor ille det er, siden jeg ikke har sett flere stevner enn jeg har. De få jeg har vært på har jeg ikke hørt kommentering a la typen "kom deg ut av ringen", verken til sidemannen eller til vedkommende i ringen. HVIS det er sånn, ja da skjønner jeg selvsagt like godt som alle andre at man gruer seg til å starte. Kommentarer type som jeg har uthevet, er de jeg "forsvarer" retten til å si, med mulig unntak av den siste. Jeg tror ikke jeg ville ledd av en slik hund, jeg ville nok kun trekt litt på smilebåndet eller humret. Og at man da kanskje sier til den ved siden av at fellesdekken ikke var helt "på plass" burde ikke være en overraskelse for noen, og er heller ikke ment å være noen hån eller uttalelse fra en selvutnevnt "verdensmester/besserwisser".

Eh? Har du lest hele tråden? Det er flere her som sier at folk har snakket direkte til dem, eller kommentert så høyt på utsiden at de har vært nødt til å høre? Det er det jeg snakker om? At folk ikke vil starte fordi de har hørt kommentarer og blitt ledd av..

Vet denne ikke var til meg, men svarer likevel. :)

Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker ikke om kommentarer som andre kan høre, uansett om de er positive eller negative. Om jeg hvisker til sidemannen at de burde trent mer på fvf fordi f eks bikkja går langt bak, så er det en personlig kommentar til sidemannen, som aldri har nådd, eller er ment å nå, den som er i ringen på det tidspunktet. Å le AV noen, har jeg heller ikke gjort, men å le MED noen må være lov. Jeg har selv opplevd å bli ledd med (tror jeg, jeg valgte i alle fall å tolke det dithen :) ), og da ser man gjerne det morsomme i situasjonen selv, tenker at dette går bedre neste gang, i alle fall med litt trening! Men det er kanskje annerledes med publikum på ag-stevner enn på lp-stevner?

Jeg er enig med 2ne i at man betaler jo for å være der.

Og hva er egentlig startklar? Burde man f. eks la være å starte når man vet bombesikker at fvf og lineføring er til å grine av, og man velger å kanskje til og med hoppe over den ene øvelsen? Er man startklar når man ikke får en eneste null? Det blir jo rimelig opp til hver enkelts mening og forventninger.

Det er vel ingen her som mener det er ok å stå og rope ut i ringen at deltakeren skal pelle seg ut, og at de er elendige og aldri bør delta på konkurranse igjen, det tror jeg alle er enige om.

Er vel mer hvor høyt man "hvisker" til vennene sine. Er ikke alltid hvisking blir så lavmelt :)

I situasjonen på Bø, så var vel kanskje ikke praten lav nok? For den ble jo faktisk hørt av noen andre. Og da syns jeg ikke det ble holdt "privat".

For ordens skyld, jeg snakker jo med mine venner selv. Men ikke så andre kan høre det og si det videre, selv om det for det meste er sånne tekniske ting som slalom, føring, fvf, stå under marsj osv. Det er noe med lagånd, og at man skal være der for å applaudere andre videre, ikke le av dem :) Skader ikke å glede seg på andres vegne og vise at man gjør det.

Vel, da jeg prøvde å skrive det samme, var jo da hele denne diskusjonen begynte.. Plutselig var jeg en sånn som hylte ut at folk burde pelle seg ut av ringen.. merkelig.. Kanskje det kun har noe med at du har startet og jeg har ikke..?

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen får meg til å tenke. Jeg har sett et utall agkonkuranser og stått ringeside ved eksteriørbedømminger og et par lpkonkuranser. Jeg har også vært inni både AG og eksteriørringene. Men jeg kan ikke for mitt bare liv huske om jeg kommenterer noe videre, med mindre jeg kjenner de som er inne. Jeg kan vel kommentere rotete føring av eier, men treningen kommenterer jeg ikke. Og jeg har ropt oppgitt; Bryyyyyyyyyyyyyyyyt! men igjen, kun til ekvipasjer jeg kjenner og vet hvordan trener. Går stort sett i positive kommentarer, håper jeg.

Veldig glad jeg er (var, siden jeg ikke konkurerer) i min egen lille boble i agringen - jeg hører faktisk overhodet ikke kommentarer utenfra. Er kun meg, bikkja, dommeren og banen som teller da. Resten forsvinner til jeg er ferdig. Tror i grunnen ikke jeg får med meg så mye annet enn det som skjer i ringen under eksteriørbedømming heller, men skal høre litt bedre etter nestegang, om ikke nervene tar meg.

Husker ikke kjipe kommentarer ved agbanen fra andre heller, med mindre de er uenige med dommeren, eller dommeren overser noe. Kan glatt ha blitt verre enn det var da jeg var aktiv, og er sikkert verre om man ikke har en gjeng å henge med, men møter alene.

Men rundt utstillingsringen foregår det mye rart, der kommer det mange kommentarer fra dårlige tapere og folk som mener de har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er egentlig startklar? Burde man f. eks la være å starte når man vet bombesikker at fvf og lineføring er til å grine av, og man velger å kanskje til og med hoppe over den ene øvelsen?

Det kommer vel an på hvaslags forventninger og ambisjoner man selv har, og hva man vil ha ut av det. Jeg ville kanskje synes at det virket litt urettferdig at en hund ble kjørt igjennom 3 minutter lineføring og fvf dersom den ikke kan det godt nok (uten å uttale meg om at det gjelder Mona eller ei, her går jeg på eksempelet du satte). Etter min mening ville ikke jeg sagt at hunden var startklar da, men jeg vil helst ha hunden opprykksklar før jeg starter.

I situasjonen på Bø, så var vel kanskje ikke praten lav nok? For den ble jo faktisk hørt av noen andre. Og da syns jeg ikke det ble holdt "privat".

Vi kan da ærlig talt ikke si at praten skal være så lav at ingen andre hører den? Da begynner man å bli vel nærtagende. Folk har forskjellige meninger om ting, og da må man kunne respektere det nok til at man enten overhører det eller flytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan da ærlig talt ikke si at praten skal være så lav at ingen andre hører den? Da begynner man å bli vel nærtagende. Folk har forskjellige meninger om ting, og da må man kunne respektere det nok til at man enten overhører det eller flytter seg.

Jo, vet du ? Det synes jeg burde være det minste man kunne forlange. Når jeg er på restaurant, så forventer jeg at folk snakker såpass dempet på nabobordet at jeg ikke hører hva de snakker om - det samme forventer jeg faktisk på andre steder der det foregår "private" samtaler mellom folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, man bør ikke sitte og snakke ren dritt høylytt. Men det må være lov å kommentere litt, og om man ikke har sterk nok psyke til å stille, så kanskje man ikke er klar da. Det er makan til puter man skal sy under armene til folk.

Forresten så betaler jeg for å komme inn også, og da har jeg lov til å ha en mening om det jeg ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitte og forsvare den slags prat rundt ringen, er man enten skyldig, eller forsvarer noen som er skyldig. At det i tillegg er blitt ag-folket som kritiserer lp-folket (-sporten) virker også litt merkelig. For jeg som tidvis er aktive både i og rundt lp-ringen kjenner faktisk ikke igjen kritiseringen rundt i LP-miljøet. Men kjenner det dessverre veldig godt igjen fra agility-miljøet.

Det er uansett synd og skam at noen sitter rundt ringen og skal bestemme når JEG er klar for å entre konkurranse med min hund, og i tillegg dømme. Jeg har betalt en dommer for å dømme, og da får både jeg og alle andre forholde oss til det. Konstruktiv kritikk er alltid kjærkomment, men flåkjeftahet og arroganse utenfor ringen vil nok vi alle være foruten. Fint at folk rundt ringen er engasjert i det som skjer innefor ringtauet, men ikke glem folkeskikken. Og de fleste meninger noen måtte ha om meg og min hund, driter antageligvis andre i (- men det kan såre meg)..

Synd at en tråd som burde bli positiv skulle utvikle seg negativt, for det ER gøy å gå lydighet også, og jeg håper faktisk alle går inn i ringen for å ha det gøy, ikke vinne for enhver pris. Mottoet er å få det beste ut av den hunden man har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, man bør ikke sitte og snakke ren dritt høylytt. Men det må være lov å kommentere litt, og om man ikke har sterk nok psyke til å stille, så kanskje man ikke er klar da. Det er makan til puter man skal sy under armene til folk.

Forresten så betaler jeg for å komme inn også, og da har jeg lov til å ha en mening om det jeg ser på.

Så enkelt kan det sies! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, man bør ikke sitte og snakke ren dritt høylytt. Men det må være lov å kommentere litt, og om man ikke har sterk nok psyke til å stille, så kanskje man ikke er klar da. Det er makan til puter man skal sy under armene til folk.

Forresten så betaler jeg for å komme inn også, og da har jeg lov til å ha en mening om det jeg ser på.

Nå er det nettopp DET som diskuteres her da - at noen faktisk HAR snakket dritt såpass høyt at andre - som ikke tilhører den "indre krets" som kanskje var tiltenkt å høre kommentarene, faktisk HAR hørt kommentarene.

Det er vel ingen som har sagt at det ikke er lov til å åpne kjeften, men det er hva som ryr ut man kan tenke litt på. Det handler ikke om hvilke psyke hundeføreren i ringen har overhodet, det handler om at noen - som knapt har satt sine bein i en LP-ring - slenger kommentarer om en ekivpasjes treningsmåte og dårlige utførelse av øvelser.

Det er ytringsfrihet her i landet, men det er frihet under ansvar, og selv om man har lov til å si hva man vil, så TRENGER man faktisk ikke å si det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nettopp DET som diskuteres her da - at noen faktisk HAR snakket dritt såpass høyt at andre - som ikke tilhører den "indre krets" som kanskje var tiltenkt å høre kommentarene, faktisk HAR hørt kommentarene.

Det er vel ingen som har sagt at det ikke er lov til å åpne kjeften, men det er hva som ryr ut man kan tenke litt på. Det handler ikke om hvilke psyke hundeføreren i ringen har overhodet, det handler om at noen - som knapt har satt sine bein i en LP-ring - slenger kommentarer om en ekivpasjes treningsmåte og dårlige utførelse av øvelser.

Det er ytringsfrihet her i landet, men det er frihet under ansvar, og selv om man har lov til å si hva man vil, så TRENGER man faktisk ikke å si det...

Denne diskusjonen baseres på et veldig subjektivt syn om hva som skjedde i Bø. Jeg var en av sonenmenneskene som satt bak Margrete, og kjenner ikke igjen situasjonen slik den beskrives her. Jeg synes denne tråden bør gå vekk fra eksempelet i Bø, og heller diskutere dette prinsipielt, siden det kun er vi som satt der som faktisk vet hva som skjedde og som nå har blitt enige om å legge det bak oss. Og såvidt jeg vet Siri, var ikke du en av dem som satt foran oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen baseres på et veldig subjektivt syn om hva som skjedde i Bø. Jeg var en av sonenmenneskene som satt bak Margrete, og kjenner ikke igjen situasjonen slik den beskrives her. Jeg synes denne tråden bør gå vekk fra eksempelet i Bø, og heller diskutere dette prinsipielt, siden det kun er vi som satt der som faktisk vet hva som skjedde og som nå har blitt enige om å legge det bak oss. Og såvidt jeg vet Siri, var ikke du en av dem som satt foran oss :)

Jeg opplever den siste del av denne tråden som generell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nettopp DET som diskuteres her da - at noen faktisk HAR snakket dritt såpass høyt at andre - som ikke tilhører den "indre krets" som kanskje var tiltenkt å høre kommentarene, faktisk HAR hørt kommentarene.

Diskusjonen har nok gått langt utover den grensa.

Nå er vel "dritt" subjektivt også da så.

Oooog, det er noen som sitter vel høyt på hestene sine her inne, uten å nevne navn.. (ikke at jeg mener deg, siri, men vil ikke dobbeltposte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville du ikke gjort hvis du hadde sett at Siri har skrevet det samme i kommentaren til en blogg angående Bø :)

For meg - som kun forholder meg til denne diskusjonen, oppleves denne som generell.

Og det bør vel denne tråden også fortsette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen baseres på et veldig subjektivt syn om hva som skjedde i Bø. Jeg var en av sonenmenneskene som satt bak Margrete, og kjenner ikke igjen situasjonen slik den beskrives her. Jeg synes denne tråden bør gå vekk fra eksempelet i Bø, og heller diskutere dette prinsipielt, siden det kun er vi som satt der som faktisk vet hva som skjedde og som nå har blitt enige om å legge det bak oss. Og såvidt jeg vet Siri, var ikke du en av dem som satt foran oss :)

Det ville du ikke gjort hvis du hadde sett at Siri har skrevet det samme i kommentaren til en blogg angående Bø :D

POENGET Karine, er at NOEN har omtalt en ekvipasje på en slik måte at en tredjepart har reagert særdeles negativt på det. Det synes ikke jeg er spesielt voksent gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen baseres på et veldig subjektivt syn om hva som skjedde i Bø. Jeg var en av sonenmenneskene som satt bak Margrete, og kjenner ikke igjen situasjonen slik den beskrives her. Jeg synes denne tråden bør gå vekk fra eksempelet i Bø, og heller diskutere dette prinsipielt, siden det kun er vi som satt der som faktisk vet hva som skjedde og som nå har blitt enige om å legge det bak oss. Og såvidt jeg vet Siri, var ikke du en av dem som satt foran oss :)

Vel, at denne diskusjonen egentlig handler om hva som skjedde i Bø, er ikke min oppfatning. Jeg har forsøkt å si det før, at hvis så er tilfelle, så kan jeg trekke alle mine poster, for jeg vil ikke forsvare noe jeg ikke vet hva er. Jeg var ikke der.

Men på generelt grunnlag mener jeg man bør kunne snakke om hva som skjer i ringen, uten å være ufin mot de som er der. Og det er det JEG har trodd vi har diskutert..

Jeg opplever den siste del av denne tråden som generell..

Jeg også.

Det ville du ikke gjort hvis du hadde sett at Siri har skrevet det samme i kommentaren til en blogg angående Bø :D

Vel, det er ikke alle av oss som er like opptatt av å lese blogger. Og hvis vi ikke følger med i den hvor Siri kommenterte, så er sjansen liten for at vi vet noe som helst. Kanskje en link kunne være på sin plass, eller en liten forklaring på hva som egentlig skjedde? Man kan ikke diskutere på et forum, under den forusetning av at alle leser de samme bloggene, det går bare ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke alle av oss som er like opptatt av å lese blogger. Og hvis vi ikke følger med i den hvor Siri kommenterte, så er sjansen liten for at vi vet noe som helst. Kanskje en link kunne være på sin plass, eller en liten forklaring på hva som egentlig skjedde? Man kan ikke diskutere på et forum, under den forusetning av at alle leser de samme bloggene, det går bare ikke..

Selvsagt ikke, derfor bør Siri holde seg for god til å snakke om episoden i Bø, og heller diskutere på generelt grunnlag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, at denne diskusjonen egentlig handler om hva som skjedde i Bø, er ikke min oppfatning. Jeg har forsøkt å si det før, at hvis så er tilfelle, så kan jeg trekke alle mine poster, for jeg vil ikke forsvare noe jeg ikke vet hva er. Jeg var ikke der.

Men på generelt grunnlag mener jeg man bør kunne snakke om hva som skjer i ringen, uten å være ufin mot de som er der. Og det er det JEG har trodd vi har diskutert..

Jeg også.

Vel, det er ikke alle av oss som er like opptatt av å lese blogger. Og hvis vi ikke følger med i den hvor Siri kommenterte, så er sjansen liten for at vi vet noe som helst. Kanskje en link kunne være på sin plass, eller en liten forklaring på hva som egentlig skjedde? Man kan ikke diskutere på et forum, under den forusetning av at alle leser de samme bloggene, det går bare ikke..

må bare *fnis* Nå er vi enige Huldra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke alle av oss som er like opptatt av å lese blogger. Og hvis vi ikke følger med i den hvor Siri kommenterte, så er sjansen liten for at vi vet noe som helst. Kanskje en link kunne være på sin plass, eller en liten forklaring på hva som egentlig skjedde? Man kan ikke diskutere på et forum, under den forusetning av at alle leser de samme bloggene, det går bare ikke..

Nå aner ikke engang JEG hvilken blogg Karine sikter til - ei heller vet jeg engang hvem Karine ER - men siden hun reagerer så kraftig på det jeg skriver antar jeg at hun har noe svart samvittighet for det som faktisk skjedde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POENGET Karine, er at NOEN har omtalt en ekvipasje på en slik måte at en tredjepart har reagert særdeles negativt på det. Det synes ikke jeg er spesielt voksent gjort.

POENGET Siri, er at NOEN beskriver en helt annen situasjon enn det som faktisk skjedde. Det syntes ikke jeg er særlig voksent gjort? Og siden du ikke var til stede reagerer JEG særdeles negativt på det..

Nå aner ikke engang JEG hvilken blogg Karine sikter til - ei heller vet jeg engang hvem Karine ER - men siden hun reagerer så kraftig på det jeg skriver antar jeg at hun har noe svart samvittighet for det som faktisk skjedde ?

Nei, det vet du sikkert ikke :) Hvorfor da uttale seg om den spesifikke situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POENGET Siri, er at NOEN beskriver en helt annen situasjon enn det som faktisk skjedde. Det syntes ikke jeg er særlig voksent gjort? Og siden du ikke var til stede reagerer JEG særdeles negativt på det..

Nei, det vet du sikkert ikke :) Hvorfor da uttale seg om den spesifikke situasjonen?

Men hvem bestemmer hvordan ting som blir sagt blir OPPFATTET ? Har du hevd på sannheten ? Noe som blir sagt kan jo bli oppfattet på en annen måte enn sånn det var tenkt, sant ? Derfor bør man passe seg for hvordan man sier ting - enten man mener det på den ene eller andre måten.

... og siden jeg ikke var til stede, så vil det da selvagt bety at ingen har fortalt meg hvordan de oppfattet situasjonen ?

Men nå får du kanskje også diskutere generelt - det var mitt utgangspunkt inntil dine såre tær tydeligvis tok overhånd og du tok ting personlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må vi da ikke la dette bli en tråd om Siri da, det er da tross alt ikke hun som sitter rundt diverse ringer og kritiserer de som er innenfor.

På generell basis så bør vi vel kunne greie å oppføre oss rundt ringen, slik at de inni ringen føler at de faktisk har støtte av de utenfor, om de kjenner hverandre eller ei. For om man syns de er "så dårlige" hvilken trussel kan de da være? Vi driver med hund alle sammen, hvorfor kan vi da ikke prøve å være hyggelige mot hverandre, alle skal kunne føle seg velkommen uansett miljø/sport, i eller utenfor ringen.

Selv om jeg har betalt like mye som deg på et stevne/utstilling, så kan jeg vel ikke vrenge ut hvor stygg bikkja di er, eller hvor dårlig kontakt dere har?

Jeg kan velge å holde kjeft, eller fortelle hva som faktisk er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem bestemmer hvordan ting som blir sagt blir OPPFATTET ? Har du hevd på sannheten ? Noe som blir sagt kan jo bli oppfattet på en annen måte enn sånn det var tenkt, sant ? Derfor bør man passe seg for hvordan man sier ting - enten man mener det på den ene eller andre måten.

... og siden jeg ikke var til stede, så vil det da selvagt bety at ingen har fortalt meg hvordan de oppfattet situasjonen ?

Men nå får du kanskje også diskutere generelt - det var mitt utgangspunkt inntil dine såre tær tydeligvis tok overhånd og du tok ting personlig ?

Vel, din versjon av hva som skjedde er definitivt verre enn hva jeg opplevde og har fått framstilt på PM :) Å kommentere folk i ringen er tydeligvis ikke OK, men å skrive på nettet hva du hørte søsteren til onkelen til kjæresten din har gjort og sagt det er helt OK :)

Og ingen såre tær her, bare bittelitt irritert :) *puste*

Tror det er nå jeg skal skrive EOD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...