Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet KUN for gøy


Mirai

Recommended Posts

Dette begynner å grense mot det absurde :thumbs:

Altså - Norge er et fritt land, og det er lov å snakke med vennene sine i all offentlighet, uten å måtte ta hensyn til at noen er selvutnevnt tanke- og samtalepoliti, og mener masse om hva ANDRE burde ha lov å snakke om.

Nå snakker vi om normale, private samtaler i et normalt stemmeleie.

Men siden det faktisk også er lov og dessuten biologisk naturlig at folk har forskjellig stemmeleie - noen snakker høyere enn andre, mens andre snakker så lavt at selv samtalepartner får problemer med å følge med - så kan det jo være at noen risikerer å snakke med sin sidemann og aldri mene samtalen for noen andre, men at folk som virkelig prøver - og virkelig er ute etter å høre de verste ting - kanskje får det med seg.

Det er fascinerende så mange ting som sauses sammen her - fra mindreverd og paranoia ("alle snakker sikkert om meg, enten jeg hører det eller enda verre, hvis jeg ikke hører det - for hvisker det, er det i hvert fall om meg") til en MENGDE meninger om hva "de andre" burde snakke om - og hvor onde de er hvis de ikke snakker med vennene sine slik det eksterne tankepolitiet mener "passer seg" ("folk burde bare tenke positive tanker om hverandre").

Som jeg engang sa til en kompis som var blitt litt for bedugget til at han klarte å prate klart en gang vi møttes ute på byn (før jeg sa takk for meg gikk): Jeg har hatt mer meningsfulle samtaler med hunden min! :D

Og jeg husker da hvordan diskusjonen gikk her på forumet om deltagerne i "Hundeskolen", DET var liksom lov å kommentere i hytt og pine - og jeg husker da ikke at folk var SÅ voldsomt engasjert som her inne i denne tråden, da DEN tråden pågikk? Kan det ha noe med at følelsene kom litt i sving fordi det var noen som enkelte debattantene her inne kjente... det som ble sensurert underveis? Jeg bare lurer.

Den som stiller opp på en konkurranse og er nervøs, kan jo selv tenke seg at også dét handler om å "opptre foran et publikum" - og så gå i seg selv, og tenke på hva man sjøl sier hjemme i stuen til gubben (eller bikkja, for den saks skyld, hunder teller sikkert de også for MT-ene) når man ser ymse ting på fjernsynet - og dermed få en pekepinn hva folk rundt en ring tenker om dem, bikkja, antrekket, øvelsene de gjør etc, og kanskje gir uttrykk for til vennen som sitter ved siden av. Det er faktisk samme prinsipp - stille seg lagelig til for hogg, tror jeg det kalles! Om folk sier det til sine venner (og du ikke overhører det, eller får det elskverdig gjenfortalt av en "venninne" eller "venn", ref. blogginnlegget som jeg limte inn i forrige innlegg), eller om de tenker det; så lenge du ikke får vite det - får det være det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Åå, akela, da! Du er så pedagogisk og skriver ting så korrekt, og det er jo helt vanvittig om folk ikke skjønner hva du mener etter at du har nå prøvd å forklare samme sak i fjørten innlegg her.

Men det er jo morro å diskutere, kan skjønne! Kanskje vi rett og slett ikke VIL bli enige? Kanskje vi gjerne VIL misforstå litt, vri på ting, og debattere? Man kan jo i alle fall lure.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne tråden har endt i en diskusjon om hvem som får si hva, om og til hvem, og hvordan det må sies.

Det trådstarter grunnla dette temaet på, var om man ikke skulle få lov til å starte i konkurranse bare for gøy, for å se om man har hatt en forbedring gjennom trening.

Jo, man skal kunne få starte uten at noen blandet seg inn i hvor klar man som ekvipasje egentlig er, spesielt siden du helt og holdent har bestemt det helt på egenhånd. Du betaler like mange kroner som de andre. Og er det noen som skal be deg avbryte så er det dommeren. Og det er jammen han som dømmer også, om folk utenfor ringen er enig i det han dømmer eller ei. At man har lyst til å bryte egne barrierer og hemninger, må jo være lovlig og ikke minst bra.

Og nå til det du sier Akela, at siden vi lever i et talefrihetens land, og stiller oss lagelig til for hugg i en konkurranse, så skal vi altså godta at miljøene rundt ringene forsurnes av diverse premenstruelle bedrevitere. At det er kun de mentalt sterke, eventuelt at man har med kursbevis etter et konkurransepsykologikurs, de med gjennomtrente border collier, eventuelt tidligere Eliteutøvere som bør stille i en konkurranse? Hvorfor kan vi ikke lage oss et hyggelig miljø, hvor vi slipper å måtte tenke på om noen sitter og snakker skit om oss utenfor ringen. Jeg er nok i denne sammenhengen en Mor Teresa (minus mafiapengene), for jeg ser faktisk ikke en eneste grunn til at vi ikke skal greie det. Jeg syns også det er modig gjort av den som har tatt det opp med den/de det gjelder. Det setter nemlig fokus på hva og hvordan vi vil ha det/ ikke ha det rundt i lydighetsmiljøet. For vi som faktisk driver aktivt med lydighet, vil ikke ha det sånn. At man kan sitte ringside og se hva andre ekvipasjer gjør for "tabber" eller feil og noterer det for sin egen trening/konkurranse er jo selvfølgelig konstruktivt for sin egen del, men fra det til å briljere ovenfor vennene sine er det et langt stykke mangel på folkeskikk, ydmykhet og ikke minst selvinnsikt.

Tror dessverre denne tråden har gitt et helt feil inntrykk av hva som egentlig skjer rundt en lydighetsring, om man ikke er uheldig og går i akkurat den ringen hvor "pms-bedreviterne" sitter en sjelden gang.

For jeg mener fortsatt at det er hyggelig rundt lp-ringen, om du kjenner de du sitter ved siden av eller ei.

Apropos sladring og baktaling, det sies at vi har FOR store hjerner, og mye av denne hjernen blir ikke brukt til noe, så derfor putter vi sladder og baktaling inn i den delen, for noe må jo den drive med også, enkelt forklart. Det må da være mer konstruktivt å bruke den IQ`en på å gjøre livet hyggeligere for folk rundt en og skape gode miljøer.

Så naiv er jeg.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke forskjellen på dine kommentarer og mine.

Okay, da forklarer jeg igjen - "mine" kommentarer går ikke på hvordan folk har trent, eller at de burde ha brutt, eller at jeg ville gjort det mye bedre sjøl.. Det er vel det som er greia her, at folk har hørt sånne kommentarer, enten direkte til seg selv, eller om andre.

Dette begynner å grense mot det absurde :D

Altså - Norge er et fritt land, og det er lov å snakke med vennene sine i all offentlighet, uten å måtte ta hensyn til at noen er selvutnevnt tanke- og samtalepoliti, og mener masse om hva ANDRE burde ha lov å snakke om.

Nå snakker vi om normale, private samtaler i et normalt stemmeleie.

Men siden det faktisk også er lov og dessuten biologisk naturlig at folk har forskjellig stemmeleie - noen snakker høyere enn andre, mens andre snakker så lavt at selv samtalepartner får problemer med å følge med - så kan det jo være at noen risikerer å snakke med sin sidemann og aldri mene samtalen for noen andre, men at folk som virkelig prøver - og virkelig er ute etter å høre de verste ting - kanskje får det med seg.

Det er fascinerende så mange ting som sauses sammen her - fra mindreverd og paranoia ("alle snakker sikkert om meg, enten jeg hører det eller enda verre, hvis jeg ikke hører det - for hvisker det, er det i hvert fall om meg") til en MENGDE meninger om hva "de andre" burde snakke om - og hvor onde de er hvis de ikke snakker med vennene sine slik det eksterne tankepolitiet mener "passer seg" ("folk burde bare tenke positive tanker om hverandre").

Som jeg engang sa til en kompis som var blitt litt for bedugget til at han klarte å prate klart en gang vi møttes ute på byn (før jeg sa takk for meg gikk): Jeg har hatt mer meningsfulle samtaler med hunden min! :thumbs:

Og jeg husker da hvordan diskusjonen gikk her på forumet om deltagerne i "Hundeskolen", DET var liksom lov å kommentere i hytt og pine - og jeg husker da ikke at folk var SÅ voldsomt engasjert som her inne i denne tråden, da DEN tråden pågikk? Kan det ha noe med at følelsene kom litt i sving fordi det var noen som enkelte debattantene her inne kjente... det som ble sensurert underveis? Jeg bare lurer.

Den som stiller opp på en konkurranse og er nervøs, kan jo selv tenke seg at også dét handler om å "opptre foran et publikum" - og så gå i seg selv, og tenke på hva man sjøl sier hjemme i stuen til gubben (eller bikkja, for den saks skyld, hunder teller sikkert de også for MT-ene) når man ser ymse ting på fjernsynet - og dermed få en pekepinn hva folk rundt en ring tenker om dem, bikkja, antrekket, øvelsene de gjør etc, og kanskje gir uttrykk for til vennen som sitter ved siden av. Det er faktisk samme prinsipp - stille seg lagelig til for hogg, tror jeg det kalles! Om folk sier det til sine venner (og du ikke overhører det, eller får det elskverdig gjenfortalt av en "venninne" eller "venn", ref. blogginnlegget som jeg limte inn i forrige innlegg), eller om de tenker det; så lenge du ikke får vite det - får det være det samme.

Okay, jeg gidder ikke å dele opp og kommentere etterhvert, men du er jammen meg søt, Akela.. Så fordi at "vi" ikke syns det er greit at folk kommenterer at andre burde brutt osv osv, så er vi MT'er nå - og da lurer jeg veldig på hvordan det går overens med de andre fine bokstavforkortelsene man får utdelt her (SGT - Sur Gretten Tante, for de med dårlig hukommelse). Og bare for å hive inn noen forkortelser til - det er mye BS for å unnskylde PP her..

Forskjellen på Hundeskolen og å melde seg på en konkurranse.. Tja.. Jeg var ikke klar over at LP var ment for å være underholdning jeg, hvorfor i såfall er det ikke mer LP-konkurranser på tv da? Eller i det minste noen klipp fra NM? Men for "moro" skyld har jeg funnet alt (tror jeg) jeg skreiv om Hundeskolen jeg, sitert her kun for deg, liksom :rolleyes:

Det er vel ingen tvil om at det går raskere oppi topplokket hos enkelte raser enn andre? Eller tregere, for den saks skyld? Jeg gikk fra alaska husky til belger jeg, og det var stor overgang, skal jeg si deg.. Der jeg hadde tid til å justere underveis med AH'en, bør jeg treffe riktig på første forsøk med belgeren - det går rett og slett fortere. Jeg brukte forholdsvis lang tid på å lære AH'en å gå en ordentlig på plass, mens på vesla her var det gjort på 2 treningsøkter. Men der AH'en KUNNE det han hadde lært, har belgeren lett for å "glemme" - det sies at de ikke har så mye RAM, kan ha noe med det å gjøre?

- Hvorvidt det gjør belgeren mer intelligent enn AH'en, skal jeg ikke si for sikkert - jeg syns belgeren er dum jeg, nettopp fordi de er så lettlærte og lette å motivere. AH'en var litt mer sånn "næh, dette syns ikke jeg er noe gøy, du får finne på noe bedre om du skal ha meg til å gjøre det der", mens belgeren er sånn "skal vi gjøre det en gang til? OK.. En gang til? Hvis du sier det er gøy, så er det sikkert det!"

Syns ikke mastiffer er dumme, bare for å ha presisert det! De er vel bare litt mer sånn "det der syns ikke jeg er verdt å jobbe for, så det gidder jeg ikke". Av det jeg så av mastiffen på tv, så var det vel ikke nødvendigvis det at han var dum eller treg som var problemet, han så bare ikke poenget i å anstrenge seg stort for en liten pølsebit?

Jeg og! I dag unna jeg de virkelig å tråkke rett i baret, sånn som de satt og snakka igjennom hele programmet..

Syns forøvrig Bergis blir hypa opp jeg :P

Var forøvrig en kommentar om Jan Vidar, om jeg ikke husker helt feil, som ifølge redigeringen av programmet fremsto som litt vel eplekjekk..

Jeg syns at Stig burde gått ut i dag jeg og, ikke hadde han klart å ringtrene sin egen hund godt nok, og ikke hadde han all verden av kontakt med Finn heller. Jeg hadde blitt pottesur om jeg hadde gått ut, var jeg hun Mai Irene (er det ikke det hun het, eieren til Finn? Husker bikkja, liksom, det er ikke så nøye med folka :( )

Ellers så syns jeg det var morsomt i dag jeg, tror det er litt for lett å glemme hvor ufortståelig utstilling og alle regler og normer kan virke for en som aldri har vært på sånt før. Var veldig gøy når Tex feis avgårde med Dag Løken, stakkars mannen *ler* Og den "tapre" kommentaren da: "Jeg tror jeg blør".. hehe :P

Jan Vidar fortjente hedersprisen i dag, mest fordi at han fikk vist Gorm i praksis hvordan man kontrollerer en "villstyrig unghund" :P

Jeg syns jo at når Mai Iren - som fremstår som den minst utstillingsvante av samtlige der denne gangen - får utdelt den mest håpløse hunden å gå med, så blir det litt for opp i dagen at hun ryker ut. Det har kanskje ikke noe å si for en som KAN stille ut hund at hunden er håpløs å gå med, men denne dama kan ikke stille hund, da har de jo nesten tapt før de prøver.

Kanskje jeg skal melde meg på? Med frk. Dinersen åff kårs.. Og insistere på å klikkertrene, selv om jeg veit at bikkja ikke tilbyr annet enn 4-5 atferder og ikke er veldig klikkerklok? Og være mitt vanlige sjarmerende, kverulerende meg? Jeg skal jo antageligvis ikke på noen annen hundeferie i år *flir*

Så nei, jeg er fortsatt ingen Mor Theresa - det er det du som insisterer på å kalle "oss" som ikke er enig med deg (vanvittig flott debatteknikk, btw), og ja, jeg syns det er forskjell på en forholdsvis lukket konkurranse (jada, jeg veit det er åpent for publikum, men det publikummet som kommer har i det minste et snev av hundeinteresse), og et underholdningsprogram i beste sendetid på søndag kveld. Det er liksom ikke helt det samme å melde seg på en LP-konkurranse som å melde seg på Big Brother (eller Hundeskolen, for den saks skyld), selv om du tappert prøver å få det til å se sånn ut.

Og nei, det er ikke mine sarte nerver som bekymrer meg - det finnes ikke en ting "publikummet" kan si om oss når vi starter jeg ikke har hørt før, det tør jeg faktisk å vedde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Og nå til det du sier Akela, at siden vi lever i et talefrihetens land, og stiller oss lagelig til for hugg i en konkurranse, så skal vi altså godta at miljøene rundt ringene forsurnes av diverse premenstruelle bedrevitere. At det er kun de mentalt sterke, eventuelt at man har med kursbevis etter et konkurransepsykologikurs, de med gjennomtrente border collier, eventuelt tidligere Eliteutøvere som bør stille i en konkurranse? Hvorfor kan vi ikke lage oss et hyggelig miljø, hvor vi slipper å måtte tenke på om noen sitter og snakker skit om oss utenfor ringen. Jeg er nok i denne sammenhengen en Mor Teresa (minus mafiapengene), for jeg ser faktisk ikke en eneste grunn til at vi ikke skal greie det. Jeg syns også det er modig gjort av den som har tatt det opp med den/de det gjelder. Det setter nemlig fokus på hva og hvordan vi vil ha det/ ikke ha det rundt i lydighetsmiljøet. For vi som faktisk driver aktivt med lydighet, vil ikke ha det sånn. At man kan sitte ringside og se hva andre ekvipasjer gjør for "tabber" eller feil og noterer det for sin egen trening/konkurranse er jo selvfølgelig konstruktivt for sin egen del, men fra det til å briljere ovenfor vennene sine er det et langt stykke mangel på folkeskikk, ydmykhet og ikke minst selvinnsikt.

Tror dessverre denne tråden har gitt et helt feil inntrykk av hva som egentlig skjer rundt en lydighetsring, om man ikke er uheldig og går i akkurat den ringen hvor "pms-bedreviterne" sitter en sjelden gang.

For jeg mener fortsatt at det er hyggelig rundt lp-ringen, om du kjenner de du sitter ved siden av eller ei.

Apropos sladring og baktaling, det sies at vi har FOR store hjerner, og mye av denne hjernen blir ikke brukt til noe, så derfor putter vi sladder og baktaling inn i den delen, for noe må jo den drive med også, enkelt forklart. Det må da være mer konstruktivt å bruke den IQ`en på å gjøre livet hyggeligere for folk rundt en og skape gode miljøer.

Så naiv er jeg.. :lol:

Hvem er det som sier noe sånt da? Er det virkelig noen her inne som mener de burde få lov til det? :) Altså å briljere foran vennene sine..?

Og apropos hjerne; foreleseren min i etologi sa at grunnen til at vi hadde så stor hjerne, var fordi vi var sosiale, og måtte ha orden på de sosiale tingene som skjedde rundt oss. Så du er er inne på noe, ja! :) Han sa forøvrig også at vi mennesker er veldig opptatte av hva andre syns om oss, og at et godt rykte er noe av det beste man kan ha. Vi bryr oss mye om andres meninger, og vi liker å snakke emd folk om andre folk. Og det var altså en av hovedgrunnene til at evolusjonen har endt opp med å gi oss store hjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kan sitte ringside og se hva andre ekvipasjer gjør for "tabber" eller feil og noterer det for sin egen trening/konkurranse er jo selvfølgelig konstruktivt for sin egen del, men fra det til å briljere ovenfor vennene sine er det et langt stykke mangel på folkeskikk, ydmykhet og ikke minst selvinnsikt.

Så dersom man ser en ekvipasje gjør en tabbe eller en feil er det greit å "notere seg deg" - men dersom man sier til sidemannen at øvelsen kunne vært bedre, så "briljerer" man? :lol:

Det er her jeg detter av. Er det sånn at dersom man ser at noe er feil og sier det i normalt toneleie i en normal samtale, så mener man automatisk at man selv kunne gjort det bedre? En merkelig logikk...

Hva om man sitter to treningskamerater sammen og ser på - man plukker opp ting her og der hos ekvipasjen i ringen, positivt eller negativt, som kan fungere som rettesnorer i eget treningsarbeid - så skal man ikke kunne diskutere det i et normalt toneleie seg imellom? Jeg synes det blir helt absurd.

...og dette kommer fra en som hadde startet for lenge siden hadde det ikke vært for konkurransenervene, bare så det er sagt (men jeg foretrekker å jobbe med meg selv framfor å ville forandre på folk).

Må også si jeg heller ikke kjenner meg igjen fra de stevnene jeg har vært tilskuer til. Jeg har faktisk blitt meget positivt overrasket over tonen rundt LP-ringen, i motsetning til rundt utstillingsringen, der det kan være riktig guffent i blant. Alt jeg kunne høre var klapping og jubel når folk gjorde det bra. Det var sikkert mer kritiske ting som ble sagt også, men da i PRIVATE samtaler som ikke kunne høres av andre. Og det må man da jammen ha lov til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig nødvending med å si negative ting litt for høyt da?

Er det virkelig nødvending å rakke ned på andre, den som sier noe, vet jo ikkje hvordan psyken er til den personen.

En må tydeligvis ha en super duper selvtillit for å starte, siden det sitter folk å slenger, og det må jo en bare regne med.

Ingenting ville ha varmet mitt hjerte mer enn at publikum ville ha sagt noe positivt til meg når eg var ferdig.

Men hadde eg hørt noe hadde slengt ut av seg det motsatte oppe på tribunen, det ville virkelig ha såret meg.

Og som eg har skreve før. etter eg har lest denne debatten, så er eg sikker på at eg ikkje vil begynne å konkurrere med Akita.

Mvh Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig nødvending med å si negative ting litt for høyt da?

NEI!

Nå tror jeg man skal være ganske nær ropestemme dersom man skal nå fram til ekvipasjen i ringen... og folk som kauker direkte til deltakere er vi vel alle enige om kunne tatt seg en bolle.

Men jeg mener faktisk alvorlig det jeg sa i mitt forrige innlegg - jeg har betydelige nerver selv, og innerst inne er det selvsagt knyttet til at man ikke føler seg trygg på publikums reaksjon. Men å jobbe med seg selv er faktisk mulig - å forandre på 100 tilskuere er mye, mye verre! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser i denne tråden jo mer overbevist blir jeg om at LP tydligvis bør stenges for publikum. Å forvente at betalende publikum skal avstå fra å komentere til sidemann når de ser på en sport de engasjerer seg i blir for søkt desverre.

Lp er per dags dato en hundesport man konkurerer i forann publikum som stort sett (med mindre de starter i en eller annen form for hundesport på samme arrangement selv) betaler for å se på. Jeg synes jeg ser den samme debatten rase på golf, fotball eller tennisforum... eller ping - pong forum (finnes det?) for den saks skyld, hvis vi skal finne en sport som heller ikke vises for ofte på TV liksom. Sånn er verden rett og slett... beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser i denne tråden jo mer overbevist blir jeg om at LP tydligvis bør stenges for publikum. Å forvente at betalende publikum skal avstå fra å komentere til sidemann når de ser på en sport de engasjerer seg i blir for søkt desverre.

Lp er per dags dato en hundesport man konkurerer i forann publikum som stort sett (med mindre de starter i en eller annen form for hundesport på samme arrangement selv) betaler for å se på. Jeg synes jeg ser den samme debatten rase på golf, fotball eller tennisforum... eller ping - pong forum (finnes det?) for den saks skyld, hvis vi skal finne en sport som heller ikke vises for ofte på TV liksom. Sånn er verden rett og slett... beklager.

Men er jo forskjell på en nybegynner og de i eliten då... er liksom det som er litt av pointe mitt...

At det gjerne går an å være litt snillere med nybegynnerene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo forskjell på en nybegynner og de i eliten då... er liksom det som er litt av pointe mitt...

At det gjerne går an å være litt snillere med nybegynnerene..

Er de ikke det da? Jeg har aldri hørt noen slenge dritt rundt en LP ring... I hvertfall ikke rundt kl 1 ringen. Å komentere at "oi, det gikk ikke så bra!" etc er ikke drittslengning liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å si jeg... men har lyst til å påpeke at det er litt spesielt å se hvordan ting kan klare å bli vridd til det ekstreme i begge rettninger. For sånn i bunn og grunn er vi faktisk enige :lol: Men siden noen velger å lese det verste i innlegg så fortsetter diskusjonen i det uendelige.

1. Ingen sier at det er ok å rope stygge ting til ekvipasjen

2. Ingen sier at det -ikke- er ok å si "stygge" ting om ekvipasjen, men kanskje klare å holde tonefallet litt normalt for seg selv. Som om man ville pratet om man var på en buss f.eks.

Akita la inn noe nytt nå mens jeg svarte:

Men er jo forskjell på en nybegynner og de i eliten då... er liksom det som er litt av pointe mitt...

At det gjerne går an å være litt snillere med nybegynnerne..

Jepp! I eliten bør jo folk ha kommet seg litt lenger, men det er nok av de som er livredde der å :)

Edit:

Er de ikke det da? Jeg har aldri hørt noen slenge dritt rundt en LP ring... I hvertfall ikke rundt kl 1 ringen. Å komentere at "oi, det gikk ikke så bra!" etc er ikke drittslengning liksom.

Bra! For det hører faktisk med til sjeldenhetene at det foregår slik at det blir hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser i denne tråden jo mer overbevist blir jeg om at LP tydligvis bør stenges for publikum. Å forvente at betalende publikum skal avstå fra å komentere til sidemann når de ser på en sport de engasjerer seg i blir for søkt desverre.

Lp er per dags dato en hundesport man konkurerer i forann publikum som stort sett (med mindre de starter i en eller annen form for hundesport på samme arrangement selv) betaler for å se på. Jeg synes jeg ser den samme debatten rase på golf, fotball eller tennisforum... eller ping - pong forum (finnes det?) for den saks skyld, hvis vi skal finne en sport som heller ikke vises for ofte på TV liksom. Sånn er verden rett og slett... beklager.

Men nå har det seg sånn, skjønner du, at i akkurat denne diskusjonen så er det vi som faktisk er engasjert og konkurrerer i denne hundesporten (lp) som ønsker å ivareta det gode miljøet vi har rundt ringen, mens enkelte her ikke engang har stilt og/eller ikke er så interessert i lp, er de som mener det er helt greit å prate hørbart om ekvipasjen inne i ringen. Og vi vil ikke godta det , selv om "verden er sånn"..

Og tror neppe noen av oss "dør" om noen sitter rundt ringen og legger ut som Tuppetroll syns er helt greit å legge ut om, men det er totalt unødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! I eliten bør jo folk ha kommet seg litt lenger, men det er nok av de som er livredde der å :)

For å gjenta meg selv fra litt lenger oppe: Jeg var tilskuer på eliteklassen ved NKK Trondheim i fjor sommer.

Det var vel, for å si det sånn, litt å gå på for ganske mange ekvipasjer :P (hvis jeg har lov til å si det, som ikke har startet selv en gang :lol: - men til og med jeg så at underlaget var rimelig ******). Jeg opplevde imidlertid at det var en utelukkende positiv stemning rundt ringen. Konkurrenter applauderte hverandre, og det meste av det som var av latter ellers var definitivt MED og ikke AV deltakerne. Synes førerne selv bidro fint til dette ved å vise lite frustrasjon og sure miner (utenpå i alle fall :) )

Inntrykket mitt er at det males et skremselsbilde som ikke samsvarer med virkeligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet* mens enkelte her ikke engang har stilt og/eller ikke er så interessert i lp, er de som mener det er helt greit å prate hørbart om ekvipasjen inne i ringen. Og vi vil ikke godta det , selv om "verden er sånn".. *klippet*

Og tror neppe noen av oss "dør" om noen sitter rundt ringen og legger ut som Tuppetroll syns er helt greit å legge ut om, men det er totalt unødvendig...

Exuse me? Den var unødvendig. Jeg vil ha meg frabedt dømming fra folk som tydeligvis ikke har skjønt hva jeg har pratet om, og ikke vet døyten om min lperfaring. Jeg snakker om det jeg vil, med den jeg vil, og dersom du mener at jeg er "slem" som sitter og sier sånt til min sidemann, så er du faktisk ikke hakket bedre, heller tvert om, som skriver et innlegg av denne typen på et forum på nettet.

Forøvrig støtter jeg Margretes innlegg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjenta meg selv fra litt lenger oppe: Jeg var tilskuer på eliteklassen ved NKK Trondheim i fjor sommer.

Det var vel, for å si det sånn, litt å gå på for ganske mange ekvipasjer :) (hvis jeg har lov til å si det, som ikke har startet selv en gang :P - men til og med jeg så at underlaget var rimelig ******). Jeg opplevde imidlertid at det var en utelukkende positiv stemning rundt ringen. Konkurrenter applauderte hverandre, og det meste av det som var av latter ellers var definitivt MED og ikke AV deltakerne. Synes førerne selv bidro fint til dette ved å vise lite frustrasjon og sure miner (utenpå i alle fall :lol: )

Inntrykket mitt er at det males et skremselsbilde som ikke samsvarer med virkeligheten

:) Jepp jeg gikk der *ler* og ja tonen blandt de fleste var god den. Selv om det var litt småsure miner når 'noen' briljerte over å være en av de to som hadde truffet ruta den dagen, men 'noen' fikk så beskjed å lære bikkja si å holde kjeft :rolleyes:

Og Ja det er slik vi har det rundt ringen, derfor er det viktig for meg å få frem det poenget. Det er ikke så ille som denne tråden sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jepp jeg gikk der *ler* og ja tonen blandt de fleste var god den. Selv om det var litt småsure miner når 'noen' briljerte over å være en av de to som hadde truffet ruta den dagen, men 'noen' fikk så beskjed å lære bikkja si å holde kjeft :rolleyes:

:)

Var det i det hele tatt noen som klarte apportering med dirigering den dagen?

Dere får nå ta det som dere vil, men for en nervebunt som meg selv var det veldig ålreit å se at ikke alt går på skinner for de aller flinkeste heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exuse me? Den var unødvendig. Jeg vil ha meg frabedt dømming fra folk som tydeligvis ikke har skjønt hva jeg har pratet om, og ikke vet døyten om min lperfaring. Jeg snakker om det jeg vil, med den jeg vil, og dersom du mener at jeg er "slem" som sitter og sier sånt til min sidemann, så er du faktisk ikke hakket bedre, heller tvert om, som skriver et innlegg av denne typen på et forum på nettet.

Forøvrig støtter jeg Margretes innlegg over.

Neimen, er det ikke så greit å bli fokusert på og kritisert likevel? Joda, vet litt om mange i lydighetsmiljøet, jeg. Det jeg skrev var "mens enkelte her ikke engang har stilt", så vet ikke helt hvorfor du blåser deg opp pga det siden du har stilt i lp-konkurranser?

Og Flash, den positive tonen du fikk med deg i Trondheim, er nettopp den vi vil ivareta. Det er mye av det denne tråden handler om også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Flash, den positive tonen du fikk med deg i Trondheim, er nettopp den vi vil ivareta. Det er mye av det denne tråden handler om også..

Og det skjønner jeg godt.

Men er det ikke sånn det strengt tatt ER sånn generelt da? At den dominerende tonen er positiv - og at folk ringside helt sikkert kommenterer øvelsene og utførelsen seg imellom, i form av normale lavmælte samtaler (som de etter min mening har all rett til)?

Jeg for min del har vanskelig for å tro at det finnes mange av disse som liksom terroriserer urutinerte klasse 1-ekvipasjer med tilrop og baluba under øvelsene og evt belærende foredrag i etterkant.

Kan det hende at hele denne diskusjonen er en aldri så liten storm i et vannglass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, er det ikke så greit å bli fokusert på og kritisert likevel?

Godt at du har fulgt med i diskusjonen, AnitaW. Kjempegodt observert. Flott at du har lest nøye gjennom denne tråden om kritisering og drittkasting på internett. For vi har jo ikke snakket om noe helt annet, og du har hvertfall ikke dratt drøyt av banen både innenfor topic og personangrep nå.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skjønner jeg godt.

Men er det ikke sånn det strengt tatt ER sånn generelt da? At den dominerende tonen er positiv - og at folk ringside helt sikkert kommenterer øvelsene og utførelsen seg imellom, i form av normale lavmælte samtaler (som de etter min mening har all rett til)?

Jeg for min del har vanskelig for å tro at det finnes mange av disse som liksom terroriserer urutinerte klasse 1-ekvipasjer med tilrop og baluba under øvelsene og evt belærende foredrag i etterkant.

Kan det hende at hele denne diskusjonen er en aldri så liten storm i et vannglass?

Jovisst er det en storm i vannglass, og selvfølgelig sitter folk og kommenterer. Forskjellen ligger i hva målet er med kommenteringen og hvordan den fremføres. For gjennom denne tråden har det nemlig kommet frem at noen syns, i mine øyne, grov kritikk er helt greit. Mens vi andre mener det er lite miljøskapende.

Mulig vi snakker forbi hverandre og ut i ytterpunktene for å lage en lang diskusjon om noe vi egentlig er enige om, men det blir for kjedelig å avslutte en diskusjon riktig ennå..*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel stort sett rimelig greit rundt LP-ringen så vidt jeg vet, folk kommenterer vel stort sett bedømmelsen av øvelsene, føler med ekvipasjene som gjør det litt dårlig den dagen, og applauderer dem som er virkelig gode. Det som dog er underholdende for min del - det gjelder like gjerne det som skjer rundt utstillingsringen som i LP-ringen - er jo dem som står og utbasunerer sin viten høyt og tydelig (om dette og hint) - og virker som de største verdensmestre - og som tydeligvis ikke har peiling på hva de snakker om engang (det er nok mer utbredt rundt utstillingringen tror jeg).

Jeg kan ikke glemme den dagen jeg stod ca 2 m bak to stk som satt ringside grupperingen da gruppe 1 kom inn, og høyt og tydelig uttalte seg om at BRIARD, nei DEN rasen kunne de ikke fordra. De var jo livsfarlige (det var rett etter den tragiske hendelsen i Danmark der en briard hoppet på ei jente som døde av det), men det var jo ikke så rart selvsagt, for briarden var jo en blanding av rottweiler og riesenschnauzer !! Jeg kunne ikke annet enn å riste på hodet og le... Og damene var av det rutinerte slaget de altså - har vel holdt på med hunder og utstilling i en mannsalder... Men dette visste de altså :rolleyes: . Riktig fornøyelig må jeg si :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en idé for noen å være litt mindre hårsåre?

Igjen, jeg skjønner ikke helt hva vi diskuterer lenger. Tydeligvis er jo de aller fleste enige om at STILLE kommentarer er greit, mens høylytte kommentarer er unødvendig. I tillegg virker det som at de fleste har relativt positive erfaringer fra ringen, og det er jo kjempefint!

Selvfølgelig skal man ikke gå inn i ringen og tro at man bare får positive kommentarer, men samtidig skal man heller ikke føle at verden faller i hodet på en på grunn av negative tilbakemeldinger. Det er fint om de nervesterke kan ta hensyn til at noen faktisk er ordentlig nervøse. Mengdetrening i konkurransesammenheng ER viktig for mange, og da blir det tullete å si at man ikke skal stille før man er klar for å motta "dritt". Hvordan skal man ellers blir klar, om man ikke starter? Ta hensyn folkens, alle er ikke proffe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får nå ta det som dere vil, men for en nervebunt som meg selv var det veldig ålreit å se at ikke alt går på skinner for de aller flinkeste heller... :lol:

Jeg skal stille meg ved ringen jeg, og så skal jeg snakke høyt om hva jeg ville gjort om jeg hadde hatt dalmis. Det er straffen sin det tenker jeg, for å si slikt! Vi tar oss selv meget høytidelig og tåler ikke å bli snakket slik om! :)

Og det skjønner jeg godt.

Men er det ikke sånn det strengt tatt ER sånn generelt da? At den dominerende tonen er positiv - og at folk ringside helt sikkert kommenterer øvelsene og utførelsen seg imellom, i form av normale lavmælte samtaler (som de etter min mening har all rett til)?

Helt helt rett i det! Det er den dominerende tonen, derfor overrasker det når noen gjør det...

Jeg for min del har vanskelig for å tro at det finnes mange av disse som liksom terroriserer urutinerte klasse 1-ekvipasjer med tilrop og baluba under øvelsene og evt belærende foredrag i etterkant.

Noen er det der som andre steder dessverre. Tror ikke de roper slikt, men direkte ufine kan folk være ja.

Kan det hende at hele denne diskusjonen er en aldri så liten storm i et vannglass?

Ja det tror jeg jammen du har rett i. Det begynte med en liten svak varm sommerbris, nå er det en bitende kald og "grusom" vinterstorm (men det er litt artig å da)

Kanskje det er en idé for noen å være litt mindre hårsåre?

Igjen, jeg skjønner ikke helt hva vi diskuterer lenger. Tydeligvis er jo de aller fleste enige om at STILLE kommentarer er greit, mens høylytte kommentarer er unødvendig. I tillegg virker det som at de fleste har relativt positive erfaringer fra ringen, og det er jo kjempefint!

Selvfølgelig skal man ikke gå inn i ringen og tro at man bare får positive kommentarer, men samtidig skal man heller ikke føle at verden faller i hodet på en på grunn av negative tilbakemeldinger. Det er fint om de nervesterke kan ta hensyn til at noen faktisk er ordentlig nervøse. Mengdetrening i konkurransesammenheng ER viktig for mange, og da blir det tullete å si at man ikke skal stille før man er klar for å motta "dritt". Hvordan skal man ellers blir klar, om man ikke starter? Ta hensyn folkens, alle er ikke proffe :)

:P

*sitter på hendene for å kommentere noe, slik at vi alle kan være venner, for noe der kunne kommenteres*

edit; jeg løy litt på egne vegne, men etter litt bakgrunnsjekk i egen blogg, så måtte jeg inn å rette opp, fjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at ETT menneske tydeligvis forstår mitt poeng, at mennesker har behov for å snakke om andre mennesker og faktisk også GJØR det, og at det er et biologisk trekk ved oss - takk Huldra :)

Det er forsåvidt også riktig fornøyelig at for eksempel AnitaW i et nettforum bekrefter nettopp dette behovet for å omtale andre uten å ha særlig oversikt over totaldiskusjonen, og uten å kjenne dem som skriver, gjennom å sette på trykk ting som "godta at miljøene rundt ringene forsurnes av diverse premenstruelle bedrevitere" og "pms-bedreviterne" (veldig opphengt i hormonene forresten?). Men altså... det er jo akkurat samme fenomen :lol::):P

At man snakker om ting ut fra eget, forsåvidt "bedrevitende" synspunkt (slik vi alle gjør...), og dømmer andre - kanskje ut fra en selv? - uten å kjenne dem (slik bedreviterne IRL utenfor ringen mener noe om dem inni uten å kjenne dem). ALLE mener noe om ALLE, uansett måten man sier det på - her inne eller ved en ring.

Så dette var jo riktig så bekreftende :P

Det er også artig å se at dersom man tenker det for seg selv fordi det er "konstruktivt", er det greit å ha meninger om andre... mens dersom man sier det til sin treningskamerat ved siden av, så "briljerer" man? Da jeg trente på det mest aktive, så diskuterte vi faktisk hverandres innsats - høyt - fordi det kom atskillig mer ut av det, enn å sitte og synse alene. Så det å få sidemannens synspunkt kan være mer konstruktivt enn bare egne meninger (og for å gjenta det til det kjedsommelige, i en PRIVAT samtale i NORMALT LAVT samtalemodus, som riktignok kanskje er mulig å høre for de langørede, som tydeligvis også liker å glede andre ved å overbringe det mulig negative de måtte høre til sine startende treningskamerater - jeg tror det er like ødeleggende forøvrig)

Takk til diskusjonens eneste mann, som muligens ikke er premenstruell, for å ha forstått noe av det som endel av oss ondingene har prøvd å få frem :rolleyes:

Det som er litt fascinerende, er også å se HVEM som fikk det til at miljøet var så "grusomt" rundt ringen? Det jeg, og flere av dem som jeg liker innleggene til, gjør, er å påpeke det almenmenneskelige i det å se og kanskje også snakke om det man ser foran seg den dagen.

Trådstarter skrev: "Nervene mine går mest på det med at jeg tenker folk står og kommenterer og ler (som de gjorde sist)". Samtidig skriver Bastian om SIN opplevelse at det verste var hvor alvorlig alt ble tatt - inklusive av dommeren; altså at det ble helt tyst da? Så hva er riktig? Jepp, svaret er at det avhenger av akkurat DEN personen som er der inne...

Hvorfor tråden ble så negativ? Margrete gikk først ut og døper "prat" eller "kommentarer" til drittslenging, det at noen reagerer; "de folka som bare -må- slenge dritt om ekvipasjer", og var også den som bragte inn at dette virkelig skjedde: "Nevnte i en annen tråd at jeg overhørte slik drittpreik fra folk (det verste er at det var sonenfolk), så jeg vet det skjer." Så DER er kanskje det negative kommer inn virkelig for første gang - at vanlig prat blir til "drittslenging", som er nokså vesensforskjellig. Det satte igrunnen en viss tone, dessverre... for resten av debatten.

Og fordi to stykker "våger" å si at de kanskje kommenterer ting, så kommer 2ne inn: "Så ingen av dere to starter, men begge kommenterer villig vekk andre om dere får muligheten? Til tross for at flere her sier at det er ekkelt å starte fordi de vet at det blir kommentert på utsiden? Charming.."

Jeg synes faktisk dere to TIDLIG var ute med å legge an en negativ tone, og dro debatten videre - og "overdrev". Så følger dere opp med å ta avstand fra at det er så ille...

Jaja, sier jeg, voff voff, nå skal jeg prate videre med hundene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...