Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet KUN for gøy


Mirai

Recommended Posts

Ja, denne tråden gjelder vel egentlig alle som trener LP her inne. Altså, litt mer enn sitt og dekk da :)

Har jo starta en gang og hadde egentlig tenkt å la det være med det. Men, så syns jeg jo det på en måte var litt bedritent at vi ikke kom lenger enn til halve fvf, så kunne tenke meg å teste en konkurranse igjen. Rett og slett fordi lydighet er noe av det eneste jeg kan trene med min hund alene (spor og slikt har jeg null ambisjoner om å begynne å trene alene for å klare å komme til en konkurranse).

Vi har sånn omtrentelig alle øvelsene inne. Noen av dem er faktisk ganske bra også! Spesielt de jeg trener ofte fordi de er morsomme og vi får dem veldig bra til ( sånn apropos trene alene og være kjempestrukturert og streng med seg selv og slikt :wub: ). Avhenger litt av dagsformen, selvfølgelig, for lydighet er ikke alltid kjempegøy (hilsen Mona).

Om vi starter konkurranse, så blir det vel for å stå over lineføringen, gå en ræva fvf som vi MAKS får 6 på, og så resten av øvelsene bare for å se hvordan det går. Jeg vet hvordan mine konkurransenerver kjennes, og det er ikke herlig. Allikevel har jeg lyst, for da kan jeg si at vi kom litt lenger enn til fvf i en konkurranse.. :closedeyes:

Er det dumt å starte bare for å starte? Ingen planer om opprykk som dere kanskje skjønner.

Noen her som har starta KUN for å gjennomføre øvelsene med skjeve utgangsstillinger og en hund som ofte forveksler "snurr" med "på plass"? Hvordan hadde dere reagert om noen kom med en litt uvanlig rase og egentlig ikke gjorde det sånn veldig bra, men bare gikk for å ha det gøy? :)

(hun pleier ikke reise seg på fellesdekk og ødelegge for noen andre hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 227
  • Created
  • Siste svar
Er det dumt å starte bare for å starte?

Hvordan hadde dere reagert om noen kom med en litt uvanlig rase og egentlig ikke gjorde det sånn veldig bra, men bare gikk for å ha det gøy?

Etter min mening er det absolutt ikke dumt å "starte bare for å starte", heller kjempeflott! Hvorfor skal alt være så alvorlig? Mulig det bare er meg, men jeg har en følelse av at LP-konkurranser (og egentlig de fleste andre konkurransegrener også) liksom er forbeholdt eldre folk som har hatt hund i minst 50 år, kan "alt", og valser rundt med en BC eller lignende, med championat som mål, og forventer at alle andre skal være lik, og liksom "ler" litt av de litt yngre, uerfarne som vil prøve seg, og i tillegg kanskje ikke har BC (etc)! Skrekk og gru.

Dersom jeg hadde en litt "uvanlig" rase og stilte opp på en konkurranse (og gjorde det i alle fall sånn tålelig bra.. heh) hadde jeg faktisk vært stolt, over å skille meg ut, "bevise" at det faktisk er mulig å trene opp andre hunder også, spesielt hvis det var en liten en.

Alt med måte selvfølgelig, gjør man det så mye kun for gøy at det kan ødelegge for andre, bør man kanskje vurdere å la være. Men tviler på at det noen gang ville vært aktuelt (ikke med vilje i alle fall), for man vil vel prøve å gjøre det best mulig, uansett hvilken grunn man gjør det for, og det er vel det meste av poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start! Og start i Tønsberg (29 april?), der har Mona trent før og kanskje det kan gå litt bedre? Og fremmede raser i ringer er kjempeartig. Nei kom deg til start, og kos dere. De tre dommerne som er satt opp er kjempefine. Bare pass på at Gylland ikke "stjeler" Mona og synger en sang :wub: Følg med hvor neste øvelse er og gå dit, så han ikke får en sjangs til å rappe henne å vise deg hvordan det skal gjøres, hihi, han er søt da.

Nå har jeg bare positive opplevelser fra NRK da... så er nok litt småpreget av det. Jeg skal dit og kose meg jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes man skal starte mest for morro skyld uansett jeg :wub: Jeg gikk også bare til fvf når jeg gikk konkurranse sist og har nå snart ett år senere meldt meg på i bergen men vet innerst inne at han godt kan glemme programmet når vi står der inne men for meg er det viktigste at vi har det gøy og at vi får treningen av å være på konkurranser slik at vi en vakker dag kanskje får opprykket til klasse 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal starte!!

Og jeg skal komme og kikke for jeg har også en ambisjon om å komme så langt at jeg kan starte i konkurranser - uten å være best, eller engang bra, men også uten å ødelegge for andre og annen galskap. Mest for å få en vurdering på det vi trener på, egentlig. Det er jo mye som er subjektivt, en kan føle at det går greit og at en har kontroll, og så... vel, ikke helt. ikke alltid. og ikke helt riktig heller... Synes definitivt du skal starte og håper VIRKELIG at det på de lavere nivåene ikke er sånt stress med gamle kjipe mennesker og gjennomtrente hunder... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal starte!

Og jeg skal komme og kikke for jeg har også en ambisjon om å komme så langt at jeg kan starte i konkurranser - uten å være best, eller engang bra, men også uten å ødelegge for andre og annen galskap. Mest for å få en vurdering på det vi trener på, egentlig. Det er jo mye som er subjektivt, en kan føle at det går greit og at en har kontroll, og så... vel, ikke helt. ikke alltid. og ikke helt riktig heller... Synes definitivt du skal starte og håper VIRKELIG at det på de lavere nivåene ikke er sånt stress med gamle kjipe mennesker og gjennomtrente hunder... Lykke til!

hæ? Gidder du å forklare den litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på Tønsberg, ja. Kun ett problem; vi kan havne midt i en løpetid..

Nervene mine går mest på det med at jeg tenker folk står og kommenterer og ler (som de gjorde sist). Ja, det er greit vi har ikke kontakt som en topptrent brukshund, men som sagt: det bør da være lov å starte for gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på Tønsberg, ja. Kun ett problem; vi kan havne midt i en løpetid..

Nervene mine går mest på det med at jeg tenker folk står og kommenterer og ler (som de gjorde sist). Ja, det er greit vi har ikke kontakt som en topptrent brukshund, men som sagt: det bør da være lov å starte for gøy?

Vet du, sånne folk er så patetiske og teite at de skal du ikke gidde å bry deg om en gang. Le tilbake du, kos deg med hunden du har og start lydighet bare for morro skyld:D Kjempeflott, Julie, at du tenker sånn. Og egentlig så er de som ler kanskje innerst inne litt misunnelige på deg som har fått til en såpass uvanlig rase så bra som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på Tønsberg, ja. Kun ett problem; vi kan havne midt i en løpetid..

Nervene mine går mest på det med at jeg tenker folk står og kommenterer og ler (som de gjorde sist). Ja, det er greit vi har ikke kontakt som en topptrent brukshund, men som sagt: det bør da være lov å starte for gøy?

Julie - du skulle vært i Bø og sett på meg du!

Jeg ville absolutt IKE gå med Xanto (Kongsberg 06 - ingen flere kommentarer), tilslutt innså jeg at hunden gikk bedre med meg en mamma. Jeg sto som om jeg var i militæret under fellesdekken, mest redd for å svime av og dette bakover (stakkars hund liksom.. :rolleyes: ) Øvelsene var så som så, jeg NULLET på lineføring, så bra var den..

Men - jeg kom meg gjennom, og jeg fikk 7 på helhetsinntrykk. Og han sa at det var fordi jeg fortsatt var glad, og lo av små feil som hunden gjorde... Og etterpå - da var jeg kjempe glad for at jeg turte.

Så start du! Og lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her. Vis at du har det gøy så smitter det over på tilskuerne og de fleste (er helt sikkert noen surpomper der som over alt andre plasser) vil le og kose seg med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, sånne folk er så patetiske og teite at de skal du ikke gidde å bry deg om en gang. Le tilbake du, kos deg med hunden du har og start lydighet bare for morro skyld:D Kjempeflott, Julie, at du tenker sånn. Og egentlig så er de som ler kanskje innerst inne litt misunnelige på deg som har fått til en såpass uvanlig rase så bra som du har.

Bra skrevet :wub: Helt enig forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du starte! Ha det moro med hunden din, og blås en lang marsj i hva folk mener :wub: Tross alt er det DU som betaler for å gjøre det dere kan i den ringen...

Og jeg vil sååå gjerne se en ulvehund i aksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva IW, de folka som bare -må- slenge dritt om ekvipasjer, sliter nok i ringen selv og det er en grunn til at de sitter ringside, eller at de har en helt annen rase og ikke aner en skitt om hvordan det er å jobbe med en ulvehund. Og om du skulle oppleve det så kom å sladre til meg, så går jeg bort og lurer på ett par ting jeg. For det der er det verste jeg vet at folk gjør, så kan du gå å gasse deg i ringen at O'store SGT skal ta dem litt. *hisser meg opp*

Nevnte i en annen tråd at jeg overhørte slik drittpreik fra folk (det verste er at det var sonenfolk), så jeg vet det skjer. De har nok aldri gått i kl 3 før, men det er lett å være verdensmester ringside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså. Det er greit å snakke om ekvipasjer og selvfølgelig kan man det når man ser på. Men det er forskjell på å kommentere og å godte seg over at andre ikke går til 10 i hver øvelse.

Mye er det for å melde på da, 300,- ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig uvanlig rase som jeg konkurerer med. Mange tror det er en Border og vuderer prestasjonene våre deretter. Noe som blir helt feil i og med at det faktisk er en jakthund jeg har. Bare en gang har jeg opplevd noe negativt og det var faktisk fra en dommer som skulle dømme oss i kl 1. Ikke kjekt, men jeg lar det prelle av. Så lenge jeg og hunden min har det gøyt så er det det viktigste for meg.

Det er trist hvis lydighet bare skal bli en konkuranse for Bordere, selv om det er de som oftest sees i elite ringen. Ja til mangfold sier no jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså. Det er greit å snakke om ekvipasjer og selvfølgelig kan man det når man ser på. Men det er forskjell på å kommentere og å godte seg over at andre ikke går til 10 i hver øvelse.

Mye er det for å melde på da, 300,- ca?

Ja helt klart, det er forskjell. Jeg reagerer på de i siste kategori. :wub:

Jepp 280,- men om du tror hun har løpetid da, så kanskje lurt å vente til hun har hatt den, så du ikke kaster bort penger som du ikke får nytte av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så gira at jeg vil reise mange timer for å antakelig nulle mange øvelser. Sånn Larvik/Tønsberg er fint :wub: Hehe. Men ja, jeg syns det er dumt om det nå så er bortkastet. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er noen jeg trener sammen med som skal starte i Tønsberg, så uansett kommer jeg til å dra (alene, om Mona løper) for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, LP må absolutt IKKE bli en ren bc-sport, hurra for det sjarmerende mangfoldet! Men dere som har litt uvanlige raser, og som bare sluntrer gjennom øvelsene fordi " det skal være gøy": Hvorfor ikke lære bikkja å gjøre øvelsene ordentlig? Hvorfor ikke gå inn i ringen med 10 i blikket, skikkelig GO for it, og vise alle at yess, denne rasen kan, den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes definitivt du skal starte og håper VIRKELIG at det på de lavere nivåene ikke er sånt stress med gamle kjipe mennesker og gjennomtrente hunder... Lykke til!

Gidder du å forklare dette? Er vi som har andre ambisjoner enn å gå litt i klasse 1 for moroskyld gamle og kjipe bare fordi hundene våre er godt trente før vi starter?

Alle har forskjellige ambisjoner. Vi har forskjellige meninger om hvordan en øvelse skal se ut før vi er fornøyd med den. Og vi har forskjellige forutsetninger både med hunden og med oss selv.

Start IW. Og ha det gøy med hunden din. Det er faktisk det viktigste. Drit i hva folk på yttersiden sier, selv om det av og til er vanskelig. Det er lett å sitte på yttersiden å være verdensmester, men ofte tør ikke slike folk å starte selv, eller de gjør det dårlig slik at de må ha noen andre å hakke på for å føle seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi starter konkurranse, så blir det vel for å stå over lineføringen, gå en ræva fvf som vi MAKS får 6 på, og så resten av øvelsene bare for å se hvordan det går. Jeg vet hvordan mine konkurransenerver kjennes, og det er ikke herlig. Allikevel har jeg lyst, for da kan jeg si at vi kom litt lenger enn til fvf i en konkurranse.. :closedeyes:

Start! For all del! Kjempegøy med uvanlige raser i ringen. Jo fler vi er som ikke er perfekte, jo fler vil tørre å starte med egne hunder. Dersom det bare var 10er-ekvipasjer innenfor ringtauene, ville det etterhvert blitt dårlig med rekruttering. Mange arrangører refunderer startkontingenten, evt. deler av den, ved løpetid. Ring og spør.

Når det gjelder fvf trodde jeg ikke irske ulvehunder hadde denne øvelsen... Trodde de hadde fvp istedet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg syns, som alle andre her, at du skal starte! :wub:

For å fortelle om min debut med ES i ringen, da.. Den debuten vil jeg alltid ha i minnet, delvis pga det var forferdelig og delvis pga at jeg er veldig fornøyd.

Jeg var ekstremt nervøs, og selvfølgelig smittet det over på hunden. Milo kunne øvelsene veldig bra (noen småfeil selvfølgelig), og hadde fin konsentrasjon. På trening selvfølgelig.

Vel, vi fikk 9 på tannvisning og 6'er på lineføring. De andre fikk vi 0 på, før vi trakk oss. Hunden var tydelig usikker, noe som dommeren også kommenterte, og løp stadig ut av teltet for så å pisse enorme mengder. Tror mye av den usikkerheten var pga at min usikkerhet smitta over på han, og det at det var andre hunder rundt ringen også spilte en faktor. Er vel ingenting å legge skjul på at han ikke er helt stabil med andre hunder.

Anyway, jeg var litt skuffa for at det gikk som det gikk, men på en annen side så var jeg ekstremt fornøyd med at jeg faktisk hadde meldt meg på og prøvd istedenfor å sitte hjemme og drømme om denslags ting.

Når vi var ferdig for dagen så fikk jeg mange kommentarer av folk som hadde sett på, og av folk som lurte på om det var jeg som hadde gått lydighet med en ES. (sett det i katalogen.) Folk kom med støttende ord, og sa at det var trivelig å se uvanlige raser i ringen osv.

(og ja, et av måla med minstemann er å konkurrere i lydighet. )

Men sånn før jeg tar helt av med OT her: Go for it! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har litt uvanlige raser, og som bare sluntrer gjennom øvelsene fordi " det skal være gøy": Hvorfor ikke lære bikkja å gjøre øvelsene ordentlig? Hvorfor ikke gå inn i ringen med 10 i blikket, skikkelig GO for it, og vise alle at yess, denne rasen kan, den også?

Jeg har trent i to år nå, og fremdeles ikke fått til en lineføring eller fvf som kan komme høyere enn kanskje 7 på en god dag. Den kan være veldig, veldig pen - men motivasjonen holder rett og slett ikke gjennom hele øvelsen. Derfor er også planen på en eventuell konkurranse å hoppe rett på fvf, og ikke gjøre det enda mer "sirup" for hunden å gå begge de to (for henne) langdryge øvelsene. Er noe med at ikke alle raser er sånn innmari enkle å motivere over lengre tid. Eller, raser er kanskje feil å si. Individer! :)

Når det gjelder fvf trodde jeg ikke irske ulvehunder hadde denne øvelsen... Trodde de hadde fvp istedet :wub:

Stemmer, vi har fri ved pupp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt på tanken sjøl å begynne bare på gøy. og tenker på de samme tingen som deg.

Pluss det at eg har en BC, så er vel mest redd for at folk skal tenke,

å herrrgud, ho har jo en bc og bør jo klare dette bedre!

Men du har jo trent i 2 år, og kan dette med hund, så eg sier go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt starter du! Jeg har ikke umiddelbare planer om start fordi jeg ikke gidder å betale 280 kroner for at hunden min skal løpe ut av ringen på hver øvelse, men når (vel, om) jeg får det under kontroll kommer jeg selvsagt til å konkurrere - selv om vi aldri vil bli best, ikke i de laveste klassene engang - og jeg har en rase som vanligvis er kjent for å være en fin arbeidshund...

Ang. kommentarer får du bare drite i det. Jeg kommenterer ofte selv på stevner, jeg - men det er ofte enkeltting som f.eks. at jeg ville ha hatt en hund med bakpartskontroll om jeg gikk fvf i elite - jeg er fremdeles dypt imponert over alt arbeidet de har lagt i trening for å få hunden konkurranseklar. Særlig når det kommer litt odde raser, som corgi i elite, blir jeg imponert og fascinert, til tross for at øvelsene ikke alltid er 10-er-øvelser. :wub:

Og hvis noen skulle ta seg nær av mine kommentarer får de godte seg med at jeg ikke en gang får til å fullføre en uoffisiell kl.1-konkurranse med min hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kommentarer får du bare drite i det. Jeg kommenterer ofte selv på stevner, jeg - men det er ofte enkeltting som f.eks. at jeg ville ha hatt en hund med bakpartskontroll om jeg gikk fvf i elite - jeg er fremdeles dypt imponert over alt arbeidet de har lagt i trening for å få hunden konkurranseklar. Særlig når det kommer litt odde raser, som corgi i elite, blir jeg imponert og fascinert, til tross for at øvelsene ikke alltid er 10-er-øvelser. :)

Og hvis noen skulle ta seg nær av mine kommentarer får de godte seg med at jeg ikke en gang får til å fullføre en uoffisiell kl.1-konkurranse med min hund. :)

Jeg kan også kommentere (har dog aldri vært på en LP-konk tror jeg, så det er ikke meg dere har hørt :ahappy: ), men selv om jeg kan si ting som at den og den eieren burde ha trent mer på det og det, så betyr ikke det at JEG ville fått det til bedre selv! Og jeg vet heller ikke hvor mye arbeid som er lagt ned for å komme dit. Men høylytte kommentarer av ekle typer er bare teit, og tyder mest på at de sliter mer enn deg..

Julie: Start med Mona, du! Jeg synes det ville vært befriende å se noen som ikke får max poeng hver gang, og kanskje sånne som meg også kan få lyst til å starte, når ting blir litt mer uhøytidelig og uformelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...