Gå til innhold
Hundesonen.no

Styggeste hunderase?


Car00line

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt hunder som har vært "stygge" i andres øyne, først hadde jeg Boston Terrier i 15 år og på den tiden så var det nesten ingen Boston å se, så folk næmest stoppet opp for å glane på denne Gremlingsen jeg hadde i bånd. Den både snorket høylydt og prompete enda høyere, det var liksom ikke HUND for mange.

I mine øyne var hun selvsagt verdens vakreste hund med den inntrykte snuten og de store utstående torskeøynene :hmm:

Jeg fikk denne rare skapningen i en alder av 12 år, husker jeg fikk mye rare spørsmål, spydigheter og kommentarer på hunden min. De verste kommentarene var faktisk av voksne folk, husker jeg gikk på valpekurs og grunnkurs med hunden min og følte meg "mobbet" av de andre kursdeltagerene, nå vet de fleste hundefolk hvordan en Boston ser ut, men tro meg at på 1990-tallet var selv den garvede utstillingsdeltakeren uviten om Boston så jeg fikk kommentarer fra alle og hvor som helst.

I dag har jeg Boxere som nesten er en forstørret utgave av Boston, om noen syns de ser skremmende stygge ut med de store lefsende av noen siklete lepper eller flatklemte i snutepartiet bryr meg overhodet ikke.

Er glad det fins så mange raser her i verden, så de fleste kan finne seg sin rase, vi har ulik smak og ulikt syn på hvordan en hund skal se ut og syns det er like greit jeg, om noen syns hunden vår er stygg.. jaja, så la de syns det, for oss er de verdens vakreste uansett.

Skal vedde på at for en blind person som har en førerhund, så er DEN det vakreste de vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Ja, jeg har absolutt INGEN problemer med å skjønne hvorfor man vil forklare hva man selv synes er fint (pent, vakkert, stilig - "whatever)"... Jeg bare synes hele denne tåden er usmakelig...

Men jeg beklager selvsagt hvis jeg ødela en viktig debatt på noen som helst måte!

Jeg er gjerne med på å diskutere hunderasers (mer eller mindre) funksjonelle ytre egenskaper - for DET er faktisk et meget interessant som debatt-tema! Men da burde det komme under riktig emne/tittel - ikke under "stygge hunder"...

Men det er selvsagt bare fordi at JEG synes at PENT ikke har det spøtt med FUNKSJONELT å gjøre...

(Også liker jeg jo raser som ikke alltid er regnet for å kanskje være så "pene", da... Men DET har selvsagt ikke noe med saken å gjøre! (ironi-smiley)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vått ullteppe" - mulig...

"Drittsekk-TV" er et uttrykk som gjerne brukes om f.eks. Big Brother, Robinson, Farmen, og lignende "reality-shows"...

DETTE er en tråd som er jeg personlig nok vil arkivere under "Drittsekk-Sonen" - og jeg orker ærlig talt ikke å lese igjennom alle innlegg engang..

Å debattere hva man synes er FINT/PENT er nå èn ting - men å gi fritt spillerom til å slenge utav seg alt man synes er stygt er ikke på noen som helst måte verken hyggelig eller greit ovenfor andre som faktisk liker hunden sin OG hvordan den ser ut, eller?

Ærlig talt... Funksjonalitet er EN ting - dèt kan vi selvsagt diskutere til Dovre "faller" - men de forskjellige rasenes utseende??

MÅ man egentlig være så funksjonell for å være "pen" (eller omvendt)? Må man være pen for å være funksjonell, eller stygg for å være disfunksjonell?

Hva har egentlig fødselsvansker, eksteriørt eksteme detaljer, osv med "stygg" å gjøre, sånn egentlig?

Personlig ønsker jeg virkelig ikke engang å vite til hvem som synes MIN rase er stygg... Hvorfor skulle DET være interessant på noen som helst måte? Jeg mister faktisk respekt for folk som uttaler seg om "stygghet" uten den minste medmenneskelige grunntanken om at vi alle faktisk har forskjellig smak...

Susanne

Takk SusanneL.. Skjønner ikke poenget med tråder som dette jeg, og helt klart ikke behovet for å kalle andres hunder/raser for misfostre eller kollisjonsofre eller å spørre om øynene poppa ut etter at de har tatt bildet osv. Selv jeg lærte det en gang at sånt er direkte uhøflig, og man trenger vel ikke å være rakettforsker for å skjønne at sånt sårer en stakkars hundeeieres sjel?

Sånn ellers så er jeg vel mest enig med Dratini. De aller fleste hunder har noe ved seg man liker ved de når man blir kjent med de. Det eneste som gjør en hund direkte stygg i mine øyne, er dårlig temperament (og noen ganger dårlig oppdragelse - men selv da holder jeg kjeft om hva jeg syns om bikkjene til folk, faktisk). Det er hunder som er mindre tiltalende estetisk, men de har og som regel en weird sjarmfaktor som gjør at man liker dem allikevel. I værste fall så er hunder uinteressante eller anonyme, men sjeldent stygge.

Kan bare si meg enig. Kanskje ikke så rart med tanke på at jeg har en type hund som overlever på ren sjarm. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mere om å foprsvare sin egen lille når tråden utvikler seg til en "mopser e stygge" tråd", og folk klarer å lire ut av seg at de er misssfostere!

Hev deg over det kjære deg, du kommer til å møte mange på din veg som syns at flattrykte hunder som fiser og snorker ikke er noe vakkert, men hva så ? La de syns og mene..

Mops er en vakker rase, min mening :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på ingen måte meningen å kaste seg på noen mopsemobbing for min del, men jeg synes ikke det kunne få stå uimotsagt at mopsen alltid har sett ut som den gjør i dag, eller at rasen ikke har fødselsproblemer.

For min del er kortsnutete hunder noe av en "guilty pleasure" - jeg synes de kan være riktig pene å se på, og er utmerkete kunstmotiver. Bare seeeee på denne her: http://www.twosassysisters.com/images/AJ/f...lldog14_JPG.jpg

Samtidig synes jeg at avlen på noen av disse rasene har gått for langt. Det finnes sikkert kortsnutete hunder som lever et fint liv med det, men dyrkingen av "jo kortere, jo bedre" har medført helseplager for mange i prosessen, det kan ikke stikkes under stol. Det må jeg få lov til å være litt ukomfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig synes jeg at avlen på noen av disse rasene har gått for langt. Det finnes sikkert kortsnutete hunder som lever et fint liv med det, men dyrkingen av "jo kortere, jo bedre" har medført helseplager for mange i prosessen, det kan ikke stikkes under stol. Det må jeg få lov til å være litt ukomfortabel med.

Hvem avl har gått for langt ??

Kan fortelle deg om mine raser, først Boston : i 1989 når jeg fikk min første Boston måtte ALLE tisper ta keisersnitt, i dag føder de fleste selv.

Ingen som har merket at med årene har Boxeren fått lengre snuteparti ? I dag har du Boxere som ikke ligner på Boxere ifølge gamle oppdrettere.

Så all utvikling går ikke tilbake og gjør rasen noe dårligere, tvert imot så det at raser forandrer seg med årene og er under forandring kan være noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Er vel bare en hunderase jeg synes er stygg, og det er bullterrieren.. Men har møtt etpar av dem og individene er forsåvidt sjarmerende i seg selv, så blir litt feil å si at de er stygge. :P

http://www.seefido.com/assets/images/autog...terrier_Dog.jpg

Ser min rase er en som står på fleres liste over stygge raser :hmm:

Synes da de er kjempeflotte jeg... :P Når de er rasetypiske vel og merke..

Chihuahua :P

http://i79.photobucket.com/albums/j130/vedovn/Eros.jpg

http://www.chihuahua.ru/males/texas/Texas.jpg

http://web1.vattnet.com/shananaskennel/han...mapp/leroy4.jpg

Var noen her som nevnte at de synes chi har for mye stopp, og dette er jo noe vi synes er noe av det fineste ved hodet :P Det er bra vi alle liker forskjellige raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som føler seg tråkka på tydligvis. Hva så om folk ikke synes at ens egen rase er den vakreste som spankulerer rundt på denne planeten? Det er jo en grunn til at vi velger de rasene som vi velger. Både ut fra hva vi synes er vakkert og/eller bruksegenskapene.

At en schäferhund har flotte utstillingsresultater, men mangler totalt resultater fra noe slags arbeid, er det ingen vakker schäferhund i mine øyne.... Det er ikke noe vakkert med en hund som bare egner seg til å svinge til venstre når det skal være en brukshundrase. Men nå er det mange schäferhunder fra brukslinjer som også er mindre pene...

Var ikkje tenk å engasjere meg i denne tråden, men...

Blir litt oppgitt over sånne kommentarer som dette. Må bare spørre deg om du i det hele tatt vet hva som ligger bak av arbeid og div trening for å få gode utstillingsresultater på en schäfer? Det er mye mer enn å få h*n til å svinge til venstre.... Om du i det hele tatt bryr deg om å få vite det, så bare si i fra så kan du godt få vårt treningsopplegg pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkje tenk å engasjere meg i denne tråden, men...

Blir litt oppgitt over sånne kommentarer som dette. Må bare spørre deg om du i det hele tatt vet hva som ligger bak av arbeid og div trening for å få gode utstillingsresultater på en schäfer? Det er mye mer enn å få h*n til å svinge til venstre.... Om du i det hele tatt bryr deg om å få vite det, så bare si i fra så kan du godt få vårt treningsopplegg pr uke.

Nå ble jeg nysgjerrig! :hmm: Pelsstell? Mosjon? Ustillingsteknisk trening (gå riktig i ringen-trening)? Riktig fôr og stell (klør, øyne, ører)? Er det virkelig mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkje tenk å engasjere meg i denne tråden, men...

Blir litt oppgitt over sånne kommentarer som dette. Må bare spørre deg om du i det hele tatt vet hva som ligger bak av arbeid og div trening for å få gode utstillingsresultater på en schäfer? Det er mye mer enn å få h*n til å svinge til venstre.... Om du i det hele tatt bryr deg om å få vite det, så bare si i fra så kan du godt få vårt treningsopplegg pr uke.

Dette er en kamp du kommer til å tape, Ricco. For en hund kan aldri være både pen og brukandes, og tar du den med på utstilling en gang eller tre, så er dessverre hunden ødelagt for all fremtidig bruk - det er noe alle veit? *ønske seg ironismilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på denne "deformiteten" og "disfunksjonene" dere snakker om, hvem har bestemt at hunder med faste øyne og fast hud er det rette? Det kan like gjerne være at hunder "skal" være sånn at øynene henger nesten "ut av skallen" og at det er så mye hud at "det legger seg skitt imellom valkene". Det har ingen tenkt på.... for det er ingen av oss som kan definere hvordan en hun SKAL være...

Og det var det første og siste jeg skrev i denne tragiske tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på denne "deformiteten" og "disfunksjonene" dere snakker om, hvem har bestemt at hunder med faste øyne og fast hud er det rette? Det kan like gjerne være at hunder "skal" være sånn at øynene henger nesten "ut av skallen" og at det er så mye hud at "det legger seg skitt imellom valkene". Det har ingen tenkt på.... for det er ingen av oss som kan definere hvordan en hun SKAL være...

Og det var det første og siste jeg skrev i denne tragiske tråden...

Så du mener altså at det er flott med hund som har "skitt mellom valkene" som du sier? Det er sunt, fint og fantastisk praktisk for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kamp du kommer til å tape, Ricco. For en hund kan aldri være både pen og brukandes, og tar du den med på utstilling en gang eller tre, så er dessverre hunden ødelagt for all fremtidig bruk - det er noe alle veit? *ønske seg ironismilie*

Ja du er nok inne på noe der.... Og sånn vil det nok alltid være, mye lettere å bare slenge ut noe som man har hørt av noen i stedet for å undersøke litt selv...

Til Huldra: Det du ramser opp er det som tar minst tid..... tenker da på pelsstell klippe klør, og ringtrening har vi bare en gang i blandt for å holde ved like.

Vi trener bakketrening på mandag og onsdag, sykler på tirsdag og torsdag, svømmetrening minst en gang pr uke. Prøver i tillegg til dette å få en skikkelig fjelltur og pr uke. Og så har hun minst en lang spasertur pr dag. Holdt nesten på å glemme lydighetstrening 2 ganger pr uke.

Håper du nå har fått tilfredstilt din nyskjerrighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det blir litt overdrevet snusfornuftig og korrekt å hevde at man likestiller hva man synes er vakker og pent med funksjonalitet.

Greit nok at det ikke er pent å se en hund som ser ut som den har vondt, er syk eller ikke ser ut til å klare å bevege seg eller ha et normalt hundeliv, men det er jo kun i ekstreme. Og sjeldent noe man kan si om en rase som helhet.

At det ikke er sundt for en basset hound å ha masse hengehud som kan føre til eksempelvis eksem er noe jeg kan være enig i og på samme tid si at rasen er søt. Ikke har jeg lyst på en, men de kan være supersøte på bilder. Schæfre er utrolig vakre, men vil ikke ha en igjen, av helt andre grunner enn hva som appellerer til utseende.

Å totalt likestille funksjonalitet med skjønnhet blir som et forsøk på å svare hva som er mest mulig "rett" og "riktig" synes jeg.

Jeg lar jo ikke skjønnhet og hva som er vakkert styre hva jeg tenker om en rase som helhet.

Derfor trenger jeg absolutt ikke forsvare rasene jeg har og har hatt, fordi noen synes de er stygge. Who cares!!? Really!?

De rasene jeg har hatt har alle på sett og vis blitt nevnt her som stygge og det er helt greit. Jeg synes ikke rasene til mine egne hunder er verdens vakreste egentlig uansett. Ferskisen i huset, en amerikansk bulldog, var en rase jeg selv syntes så super rar ut for noen år tilbake, og slett ikke hva jeg typisk liker i utseende av hund. Nå har jeg anskaffet en selv, og synes fremdeles ikke det er den peneste hunderasen, men den har absolutt sin sjarm! Men så kjøpte jeg den ikke pga utseende. Heller på tross av.

Av mine hunder har schæferen min vært min peneste, basset fauven min den søteste, og ambullen min den mest sjarmerende i utseende.

Så tilbake til hva tråden handlet om, hva man synes er stygt - og for meg personlig synes jeg det meste av bittesmå hunder er forholdsvist lite pene. Vet ikke hva alle rasene heter, men alt av chihuahua, slik tibetanske spaniel, de fleste små med litt sånn lang pels synes jeg er lite appellerende. Det var min smak, ikke uttalser om raser som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkje tenk å engasjere meg i denne tråden, men...

Blir litt oppgitt over sånne kommentarer som dette. Må bare spørre deg om du i det hele tatt vet hva som ligger bak av arbeid og div trening for å få gode utstillingsresultater på en schäfer? Det er mye mer enn å få h*n til å svinge til venstre.... Om du i det hele tatt bryr deg om å få vite det, så bare si i fra så kan du godt få vårt treningsopplegg pr uke.

Jeg er fullstendig klar over at det tar mye tid, jeg har hjulpet med å trene opp hunder til utstilling for en del år tilbake siden.

Men hvordan klarer noen å legge ned tid i både utstillingstreninger OG merritere den i bruks? Er det bare fordi de har så mye bedre tid, eller kanskje forskjellen ligger i hundematerialet? At noen utstillingsschäfere er så dårlige mentalt at de faktisk aldri klarer å ta en enkel bruksprøve? Jeg synes det er flott å se hunder som både vinner på utstilling OG som er merritert i bruks. Jeg forventer ikke at de skal vinne VM i noe som helst, men at de skal klare å ta sine SchH prøver før de brukes i avl, synes jeg faktisk at de skal klare.

Dette er en kamp du kommer til å tape, Ricco. For en hund kan aldri være både pen og brukandes, og tar du den med på utstilling en gang eller tre, så er dessverre hunden ødelagt for all fremtidig bruk - det er noe alle veit? *ønske seg ironismilie*

Nå handler det faktisk ikke om at hunden blir ubrukelig etter å ha vært på tre utstillinger. Men at enkelte hunder faktisk ikke egner seg til noe annet enn utstilling. Det er nok av hunder av brukshundraser som er så blotta for drifter at de aldri hadde klart å få bestått en halv bruksprøve en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første så har jeg, til tross for x antall sider, ikke helt klart å glemme denne konkav/konveks diskusjonen i begynnelsen... Og etter litt diskusjon med flere her, (og litt snusin på nett) kom vi frem til at BULLTERRIER NESER ER KONVEKSE..... :rolleyes::) hehe.

Og, hold dere fast 45% av dere her inne har nemlig denne rasen: aussie - de blir for tykke/grove, og jeg liker lange haler, og dessuten er ikke merle en fin farge. *løpe og gjemme seg og holde pusten*

så, denne venta jeg lenge på! Og "endelig" der kom den. Det værste er at før jeg hilste på min første aussie, (og ikke minst fikk aussie selv), så likte jeg hverken stump eller merle selv. Men nå...*sukk* hehe.

Men jeg respekterer fint andre sitt syn på utseende på min hund. :)

Forøvrig så har jeg aldri likt utseende på Cavalier jeg.... Men Rikke som Raksha her inne hadde, sjarmerte meg jo i senk uansett da. Ikke kan jeg si jeg liker utseende på Abby heller jeg, men mistenker at med enda litt mer tid sammen med henne, så har hu klart å smelte meg også. For av en eller annen grunn er hu søt på sin måte hu også. :wub:

Ellers gidder jeg ikke "henge ut" noen raser tror jeg, me jeg liker vel generelt de som har et mest "naturlig" utseende.. Altså, normal snute, normal pels, normale bein, normal kropp, om dere skjønner... Men jeg digger jo stumphalen nå da. :)

Morsom diskusjon forresten! imponert over hvor mange som blir såret og sinte for at andre folk ikke liker rasene dems jeg da. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

or det første så har jeg, til tross for x antall sider, ikke helt klart å glemme denne konkav/konveks diskusjonen i begynnelsen... Og etter litt diskusjon med flere her, (og litt snusin på nett) kom vi frem til at BULLTERRIER NESER ER KONVEKSE..... :rolleyes: hehe.

Ååå! Det blander jeg alltid sammen..! :) Kommer aldri til å lære meg det der, altså..

fså, denne venta jeg lenge på! Og "endelig" der kom den. Det værste er at før jeg hilste på min første aussie, (og ikke minst fikk aussie selv), så likte jeg hverken stump eller merle selv. Men nå...*sukk* hehe.

Men jeg respekterer fint andre sitt syn på utseende på min hund. ;)

Forøvrig så har jeg aldri likt utseende på Cavalier jeg.... Men Rikke som Raksha her inne hadde, sjarmerte meg jo i senk uansett da. Ikke kan jeg si jeg liker utseende på Abby heller jeg, men mistenker at med enda litt mer tid sammen med henne, så har hu klart å smelte meg også. For av en eller annen grunn er hu søt på sin måte hu også. :)

Ellers gidder jeg ikke "henge ut" noen raser tror jeg, me jeg liker vel generelt de som har et mest "naturlig" utseende.. Altså, normal snute, normal pels, normale bein, normal kropp, om dere skjønner... Men jeg digger jo stumphalen nå da. :)

Morsom diskusjon forresten! imponert over hvor mange som blir såret og sinte for at andre folk ikke liker rasene dems jeg da. :rolleyes:

Og denne venta jeg lenge på! :)

Jeg skjønner også at jeg kan forandre mening etterhvert, og det er slett ikke alle aussier jeg syns er stygge. De med rene farger og hele haler liker jeg egentlig ganske godt.. :) Men de blir gjerne litt mer bc for meg, da..

Ellers er jeg helt enig med deg i at det er rart hvor fort folk får såre tær. Det er som om man tar ting som en personlig krenkelse, eller enda verre; personlig krenkelse mot hunden deres! Jeg forstår da ikke det? Om noen hadde sagt at springere var stygge (jeg har så vidt jeg har sett ikke lest det her?), så hadde jeg da ikke begynt å argumentere med at joda, de er fine, de, og virkelig tatt det ille opp. Det er nesten litt barnslig, syns jeg. :)

Før likte jeg ikke vorsteh - de var rare og stygge, men så ble jeg kjent med de, og plutselig ble de vakre, de også. Så at folk skal bli sinte for at noen lager lister over raser de ikke liker, er litt rart syns jeg. Kanskje er det nettopp deres rase vi møter et fantastisk eksemplar av neste gang, og forelsker oss helt i? Selv om vi i utgangspunktet ikke likte de så godt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, noe annet hadde vel vært om folk hadde kommet til meg nå og sagt at de direkte syns min Buffy var stygg! Altså, ikke schæfern, men Buffy spesielt. Da kunne jeg kanskje blitt litt sår... Buffy var jo "mitt alt".

Men, at noen kommer å sier at de ikke liker merle og stump på aussie, så hvorfor sku jeg bry meg? :rolleyes: (eller at folk ikke liker schæfern generelt osv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, noe annet hadde vel vært om folk hadde kommet til meg nå og sagt at de direkte syns min Buffy var stygg! Altså, ikke schæfern, men Buffy spesielt. Da kunne jeg kanskje blitt litt sår... Buffy var jo "mitt alt".

Men, at noen kommer å sier at de ikke liker merle og stump på aussie, så hvorfor sku jeg bry meg? :rolleyes: (eller at folk ikke liker schæfern generelt osv...)

En vesentlig forskjell! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer tilbake på startinnlegget jeg!

Jeg synes Berner Sennenhund er den styggeste hunderasen. Stank, sikkel og tung rase som ofte er feit... Selvsagt finnes det mange fine individer!

Ellers liker jeg ikke utseende til mexikansk nakenhund (og andre nakenhunder - hunder skal ha pels!), italiensk mynde, borzoi og mange miniatyrhunder med ploppøyne og oppstoppernese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...