Gå til innhold
Hundesonen.no

Styggeste hunderase?


Car00line

Recommended Posts

Ser det er en del som skriver at utst.sch er stygg, ikke det at jeg bryr meg så mye, for sch er min rase uansett, men hva er "stygt" med denne hunden...? Hun er utstillingshund, innehar 1 cert og 6 CK, er og avlstispe.

Bilde046.jpg

Det her er da en pen schäfer! De jeg syns er stygge er de som er altfor krumme i ryggen når de ikke er stilt opp. Jeg syns heller ikke schäfere med tynne, pjuskete haler er fine eller de som er fargesvake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar
Små, pistrete hunder synes jeg er mindre pene. Som for eksempel Chihuhua ser ut som en rotte som er blitt utsatt for høyt trykk og derfor har fått store øyne. dessuten er det ekkelt når de skjelver som tørt løv hele tiden... Er meg et mysterium hvorfor folk betaler 18-25000 for dem. Kinesisk nakenhund er vertfall ekle... ser ut som om de har slost og at store dotter av pelsen har falt av... Små dyr uten hår gir meg frysninger. Slett ingen raser for meg som liker Staffer og store, kraftige hunder best :)

Ja, smaken er jo så forskjellig! Det er sannelig godt at det finnes så utrolig mange raser å velge mellom, for da er det helt sikkert en som passer til hver og en av oss! Og så elsker vi jo våre firbente venner uansett hvilket utseende de måtte ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om hva alle dere der ute sier om meg!

Mammaen min synes jeg er verdens nydeligste, så det så!

Hilsen Mopsen Felix.

:) (Jeg har lyst til å være litt barnslig i dag) :)

Hei Felix

Jeg har lyst til å fortelle deg at min mann, som liker store tøffe hunder som ser ut som hunder i følge han, er på besøk hos noen venner i USA som har mops. Og han DIGGER henne og vil faktisk nesten ha en slik en til jul. Så slik kan det gå sier bare jeg. Han likte IKKE mops før og han har sverget på at han aldri kommer til å like det heller... Mine får ikke ligge i sengen, men lille mopsguri får lov, "hun er jo så liten"

Så Felix, dere blir likt, vi må bare bli kjent med dere små skjønne vesner.

(Z sier at han ønsker seg en til jul han å for han liker damer)

edit: Jeg forbeholder meg retten til å ikke si noe stygt om noen raser og skal rett og slett være prektig og litt småkvalm. Det er raser jeg overhodet ikke synes noe om, men blir jeg kjent med dem så forguder jeg individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager: men raser som har et utseende som hemmer vanlig pust og bevegelse er og blir misdannede i mine øyne. Mange av de har sjarmerende personligheter, for all del, men det avles faktisk på deformiteter som ikke gagner hunden.

Jeg leste en gang et sted at når hunder forvilles ender de alle etter få generasjoner opp med et ganske homogent utseende uansett opphav. De får ståører, blir mer kvadratiske, får lange bein etc.. Evolusjonen går sin gang og de blir funksjonelle. I mine øyne er en vakker hund en sunn og funksjonell hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Pembroken (bare den) er jo så fiin! :)

Hehe, har bare ikke sans for den slags type hund :P Den er bygget så upaktisk :closedeyes:

Edit: Har snakket med en del folk som ikke liker papillon pga de store ørene og frynsene på ørene, selv om de faktisk skal være slik i følge "standaren". Litt OT da, men jeg snakket med en dame som synes jeg burde klippe frynsene på ørene til voffsen slik at han så mer ordentlig ut :) Forklarte henne fint at papillon skulle ha frynser på ørene :P Da ble damen skikkelig sjokka. *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager: men raser som har et utseende som hemmer vanlig pust og bevegelse er og blir misdannede i mine øyne. Mange av de har sjarmerende personligheter, for all del, men det avles faktisk på deformiteter som ikke gagner hunden.

Jeg leste en gang et sted at når hunder forvilles ender de alle etter få generasjoner opp med et ganske homogent utseende uansett opphav. De får ståører, blir mer kvadratiske, får lange bein etc.. Evolusjonen går sin gang og de blir funksjonelle. I mine øyne er en vakker hund en sunn og funksjonell hund.

jammen så fint da. Skal vi byne å si det smame om mennesker da kanskje??

At mennesker med handycap(vet ikke hvordan det skrives) eller allergi, eller flate neser eller hva som helst er mindre pene?

FGor du sier jo nettopp det her.. har friske å sunne hunder er vakrere.Patetisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen så fint da. Skal vi byne å si det smame om mennesker da kanskje??

At mennesker med handycap(vet ikke hvordan det skrives) eller allergi, eller flate neser eller hva som helst er mindre pene?

FGor du sier jo nettopp det her.. har friske å sunne hunder er vakrere.Patetisk!

Nå avles det ikke bevisst på mennesker med handikapp bare fordi de er søte liksom... Litt forskjell muligens? :)

Og ja, jeg synes en sunn menneskekropp er vakrest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handlet jo denne tråden om hva den enkelte oppfatter som stygt, så noe rett eller galt svar finnes vel i grunnen ikke?

Litt pussig er det likevel at det skal vekke sånn anstøt at noen kaller en hund for stygg. Det kan virke som om det er verre å kalle en hund for stygg enn å påpeke at den er sykelig og dysfunksjonell?

Ja, ja, like greit at jeg synes pekingesere og franske bulldoger er riktig så pene, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat'er er ikke helt som de skal være, i mitt hode; de har ikke en tydelig nok (!) stopp.

Schäfere får jeg lyst å gi krykker, i alle fall de fleste av de. Jeg får lyst å gå bort og støtte opp bakbeina deres, for de vingler jo hit og dit når de går, stakkars.

Bull terrier har heller ikke et tiltalende ytre.

Tollere burde ha mørk snute og bedre proposjoner mellom beinbyggning og pels, de sliter med litt av det samme som Tervueren/groenendal; de burde ha mer pels på beina, evt kraftigere beinbyggning, evt mindre pels på resten av kroppen; de ser jo helt snåle ut for tyngdepunktet ser ut til å ligge helt øverst og beina ser ikke ut til å være kraftige nok til å holde de oppe..

Noen Gordon settere burde nappes på hodet, og de burde klippes/trimmes mer på beina.

Og, hold dere fast 45% av dere her inne har nemlig denne rasen: aussie - de blir for tykke/grove, og jeg liker lange haler, og dessuten er ikke merle en fin farge. *løpe og gjemme seg og holde pusten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen så fint da. Skal vi byne å si det smame om mennesker da kanskje??

At mennesker med handycap(vet ikke hvordan det skrives) eller allergi, eller flate neser eller hva som helst er mindre pene?

FGor du sier jo nettopp det her.. har friske å sunne hunder er vakrere.Patetisk!

Eh...Seriøst, mener du det er flott og fint å avle i hjel hunder for å få frem, i følge deg, et pent og søtt ytre? Dysfunksjonalitet er det pent? Hvordan hadde du stilt deg - for å sette det litt på spissen - hvis man avlet hunder som manglet ett eller flere ben, ene og alene fordi noen hadde en syk ide om at dette var fint og flott å SE på?

Når en hund hemmes av sin egen kroppsfasong, da har det virkelig gått alt for langt, uansett rase. At du trekker inn mennesker blir bare for dumt. Her snakker vi om en raseavl vi har den hele og fulle kontroll over, noe som utgjør en meget, meget stor forskjell. Du må gjerne bli fornærmet, men jeg tror nok du også skjønner at dette ikke er en kritikk av DIN hund.

Som Loke skriver, hunder som forvilles, vil etter få generasjoner, normaliseres hva det angår utseende - ikke så rart å tenke seg hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Så hvis man slipper 25 mopser på en øde øy, så vil de etter noen generasjoner få lengre nese og nettere kropp? Det er bare hos oppdrettere de beholder korte neser og tønnekropper, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Så hvis man slipper 25 mopser på en øde øy, så vil de etter noen generasjoner få lengre nese og nettere kropp? Det er bare hos oppdrettere de beholder korte neser og tønnekropper, liksom?

Ja, selvfølgelig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig :rolleyes:

Skal jeg spørre på en annen måte, kanskje?

Det er ikke mulig at mopsehoder og tønnekropper forsvinner i "det fri" fordi at det de parrer seg med ikke har mopsehoder og tønnekropper? Bare en ide, liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Og, hold dere fast 45% av dere her inne har nemlig denne rasen: aussie - de blir for tykke/grove, og jeg liker lange haler, og dessuten er ikke merle en fin farge. *løpe og gjemme seg og holde pusten*

Bra at noen har mot nok til å si hva de mener om aussien også:) Synes noen aussier er veldig flotte, men veldig mange er for "klumpete"/ evt grove/tykke etter min smak, så der er jeg helt enig med deg. Jeg liker også lange haler, men merle ER en fin farge :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Så hvis man slipper 25 mopser på en øde øy, så vil de etter noen generasjoner få lengre nese og nettere kropp? Det er bare hos oppdrettere de beholder korte neser og tønnekropper, liksom?

Jeg tror på Darwin og hvis man slipper 25 mopser på en øde øye så vil rasen forandre seg betraktelig i løpet av noen få generasjoner. De som vil overleve og dermed ha mulighet for å parre seg vil være de mest funksjonelle hundene. Artig eksperiment som burde vært gjort i RL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg spørre på en annen måte, kanskje?

Det er ikke mulig at mopsehoder og tønnekropper forsvinner i "det fri" fordi at det de parrer seg med ikke har mopsehoder og tønnekropper? Bare en ide, liksom? :)

Det intressante er at de blir homogene med et funskjonellt utseende.... Ikke hva de parrer seg med. Det mest mulig funksjonelle "vinner".

Om 25 mopser hadde avlet mopser lengre bein og lengre snuter hadde de fått parre fritt virker i så henseende heller ikke usannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Darwin og hvis man slipper 25 mopser på en øde øye så vil rasen forandre seg betraktelig i løpet av noen få generasjoner. De som vil overleve og dermed ha mulighet for å parre seg vil være de mest funksjonelle hundene. Artig eksperiment som burde vært gjort i RL :-)

Sorry, men det som ble skrevet var:

Jeg leste en gang et sted at når hunder forvilles ender de alle etter få generasjoner opp med et ganske homogent utseende uansett opphav. De får ståører, blir mer kvadratiske, får lange bein etc.. Evolusjonen går sin gang og de blir funksjonelle.

Så hva er "få generasjoner" og hvorfor er ikke halvville/helt ville hunder "homogene av utseende uansett opphav"?

Jeg syns forøvrig at et sånt eksperiment ville vært dyremishandling - samme hvilken rase. Jeg tviler nemlig på at 25 schäfere ville overlevd å plutselig bli overlatt til seg selv på en øde øy og :)

Annette - hvis det stemmer, hvorfor er ikke halvville eller helt ville hunder kvadratiske med ståører hele gjengen da? Det er jeg oppriktig nysgjerrig på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg spørre på en annen måte, kanskje?

Det er ikke mulig at mopsehoder og tønnekropper forsvinner i "det fri" fordi at det de parrer seg med ikke har mopsehoder og tønnekropper? Bare en ide, liksom? :)

Å jo, det forsvinner rimelig kjapt. Det flate snutepartiet vil forsvinne etter en generasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SHAR PEI , mops, boston terier, bulldog, bedlington terrier, utst shæcferen-ikke grå alså, vorsthere, og sikkert flere :):rolleyes::)

:P:)

Må jo selvsagt slå et slag for en nyyydelig rase, hva er stygt med henne?

Varja.jpg

Jeg synes ikke om utseendet på raser som er avlet slik at de får problemer med å puste/løpe normalt osv, utenom disse synes jeg det finnes utrolig mange vakre hunderaser - faktisk er det få raser som er virkelig stygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig at et sånt eksperiment ville vært dyremishandling - samme hvilken rase. Jeg tviler nemlig på at 25 schäfere ville overlevd å plutselig bli overlatt til seg selv på en øde øy og :)

Hva du synes om et eksperiment er vel rimelig irrelevant. De færreste hunder hadde nok overlevd alene på en øde øy, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men det som ble skrevet var:

Så hva er "få generasjoner" og hvorfor er ikke halvville/helt ville hunder "homogene av utseende uansett opphav"?

Jeg syns forøvrig at et sånt eksperiment ville vært dyremishandling - samme hvilken rase. Jeg tviler nemlig på at 25 schäfere ville overlevd å plutselig bli overlatt til seg selv på en øde øy og :)

Annette - hvis det stemmer, hvorfor er ikke halvville eller helt ville hunder kvadratiske med ståører hele gjengen da? Det er jeg oppriktig nysgjerrig på..

Det finnes ikke fryktelig mange populasjoner med forvillede hunder som har fått avle fritt i flere generasjoner liksom. Men av de man vet om har alle fått et merkverdig likt utseende.. Så bilder av de i et blad en gang, husker ikke om det var illustrert vitenskap eller hundesport. Orker ikke lete lenge etter dokumentasjon, men et lite søk gjorde at jeg fikk opp denne.

Utsnitt: Pariahhunder minner om en litt langstrakt slank spisshund, eller en blanding mellom spisshund og mynde. De har gjerne et langstrakt og trekantet hode med spisse trekantede stående eller delvis stående ører. Ørene er gjerne også svært bevegelige sammenlignet med tradisjonelle hunder. Halen har ofte et litt buskete preg, men ikke alltid, og den bæres gjerne i en krøll over ryggen. Dette er meget hurtige hunder, og når de løper rettes gjerne halen ut må myndevis. De er gjerne mer utholdende enn mynder, men ikke fullt så hurtige. Når de jakter bruker de både syn, lukt og hørsel like aktivt.

Pelsen er gjerne kort eller semi-kort og alltid slett og tett tilligende, avhengig av lokasjon. I noen strøk utvikler de tett underull vinterstid, i andre strøk har de nærmest ingen underull å snakke om. I størrelse varierer de gjerne fra relativt små til mellomstore (8–25 kg). Pariahhunder kommer i alle mulige farger og fargekombinasjoner, men de fleste har en lys sandfarget til mørk gulbrun og rødgul grunnfarge. Det finnes imidlertid også nærmest sorte hunder og nesten helt hvite hunder. Hvite tegninger er uansett vanlig, som oftest i brystregionen og på den nedre delen av benene og ytterst på haletippen.

Det kan se ut som om alle hunder vil ende opp med et tilnærmet slikt utseende om de får formere seg vilt og må klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er "få generasjoner" og hvorfor er ikke halvville/helt ville hunder "homogene av utseende uansett opphav"?

Jeg syns forøvrig at et sånt eksperiment ville vært dyremishandling - samme hvilken rase. Jeg tviler nemlig på at 25 schäfere ville overlevd å plutselig bli overlatt til seg selv på en øde øy og :)

Funksjonelle hunder med et snev av jaktlyst/jaktevne overlatt til seg selv på et sted de har mulighet til å finne mat og drikke og klimaet ikke er ekstremt er ikke dyrplageri!

Jeg er selv vokst opp i et land med mange forvillede tamhunder (Uganda på begynnelsen av 70-tallet.) De varierte mye i utseende men klarte seg ellers utmerket uten menneskelig innblanding. De hadde enten kort pels eller var rufsete strihårige. Ørene varierte veldig og noen hunder var små og andre langbeinte, men det var ingen virkelig små eller stubbnesete blandt de. Disse hunden jaktet forøvrig ikke. De tømte nabolagets søppelkasser, med god hjelp av meg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sloughi liker jeg heller ikke...liker ikke noen av de anoreksia lignende hundene :S

Nei, sier du det? Hvor mange sloughis har du møtt, da?

Og det du kaller "anoreksia-lignende", hvordan vil du definere det?

Selv synes jeg at hunder er mindre pene når de har en form (inklusiv pels) som påvirker dem negativt. F.eks. kortsnutede raser som har pusteproblemer, langpelsede raser som har pelsen hengende ned i øynene, kortbeinte raser som nesten subber buken i bakken, eller løshudede raser som har hudproblemer eller som må få huden rundt øynene operert for å fungere normalt.

Funksjonelle raser, som f.eks. mynder, synes jeg er vakre. De har fått sin form gjennom den funksjonen de har. Folk som synes at mynder ser anorektiske ut, synes sikkert det samme om geparden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...