Gå til innhold
Hundesonen.no

Champion


miss mini blue dior

Recommended Posts

Ja, jeg er opptatt av at hunder som brukes i avl kan bevise at de har oppnådd resultater foran en dommer. Jeg snakker IKKE om utstillingsChampion, kun om agility- , lydighets - og brukschampion. Utstillingstittel er et lite pluss, men slettes inne nødvendig.

På en annen side sier tittelene lite om hvordan hunden er. En treig/aggresiv/nervøs hund kan også klare å oppnå titler, så en tittel må være i tillegg til alle de andre egenskapene hunden har. Men hvis jeg skal velge en valp, ser jeg først etter titler/gjeterprøver o.l - deretter ser jeg nermere på hvordan hunden fungerer i andre sammenhenger.

Må ikke en hund ha uch for å få lch eller ach?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg er ikke opptatt av champions, men er opptatt av premier/meritter.

Ikke så himla mange breton som er NJCH og NJ(K)UCH ( tror jeg det skrives, kombinert ). NUCH betyr ikke så mye for meg. Er ikke det jeg vektlegger når jeg skal velge jakthund. Men det er selvsagt fint at hunden har gjort det bra på utstilling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

På mine raser ser det ut som alle kan bli champions, så det er verdt null i mine øyne.

Ellers betyr det mer at hunder fungerer på jakt, spor eller som familiehunder, alt etter hva eierne ønsker av hunden.

:dulte: En N UCH sier meg ikke mye på min rase heller. Men slik er det vel på mange andre raser også :) Signerer dette med egenskapene i hunden foruten tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke veldig viktig her i gården. Visst er jenta flott, men såklart synes jeg det, jeg er jo så gla i henne :) Vi skal debutere om 4 dager så vi får se hvordan det går. Det er egentlig bare for gøy skyld og for å se hvordan hun ligger an. Vi er mer opptatt av åssen hun fungerer i det dagligdagse vi, med hverdagslydighet og det som medfølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd om bikkjedyret mitt får rød på utstilling, jeg! :wub:

Men jeg bryr meg ikke så mye om utstillingsresultater når det gjelder valg av kombinasjon jeg vil ha hund etter. Men på en annen side er det heller ikke negativt om foreldrene har fine titler liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd om bikkjedyret mitt får rød på utstilling, jeg! :)

Men jeg bryr meg ikke så mye om utstillingsresultater når det gjelder valg av kombinasjon jeg vil ha hund etter. Men på en annen side er det heller ikke negativt om foreldrene har fine titler liksom.

Ja takk, begge deler som det heter :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler som det heter :)

Akkurat :o

Men først og fremst velger jeg hund etter linjer jeg liker. Ikke nødvendigvis spesifikke foreldredyr, men linjer jeg har fulgt med på og vet jeg liker både utseende- og helsemessig.

Neste gang jeg skal ha hund, vet jeg godt hvilke kombinasjoner jeg ønsker valp etter, først og fremst på grunnlag av linjene bakover. Det er veldig kjekt å ha en såpass lite utbredt rase sånn sett. Jeg kjenner til de fleste "hovedlinjene" som er å få tak i i Norge og Sverige. Det som finnes i USA er på en annen side totalt ukjent for meg, og dermed uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I mine raser er nok ett NUCH relativt utenkelig for ikke å snakke om uoppnåelig.. Jeg er langt mer opptatt av hundens bruksdugelighet og sunnhet. Jeg vil ikke bruke hunder i avl som ikke er merittert, men de må ikke være champions for at jeg skal vurdere dem, de må heller ikke ha 1.premie på utstilling. Men dette er vel og merke brukshunder, hvor jeg er langt mer opptatt av hundens samlede mentale egenskaper enn hvor mye venstresvinger som har blitt løpt.. I andre raser er det og vil det være større behov og krav til utstillings merittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope... Hadde ikke Loke fått storcertet på første utstilling hadde han bare blitt stilt en gang i sitt liv. Men har man storcertet så må man nesten stille til Nuch sånn på pur f..

Han er akkurat samme hunden før og etter championatet liksom, tenker ikke over det i det hele tatt til daglig. Hadde faktisk helt glemt det bort inntil en dame stoppet meg forrige uke for å fortelle hvilken vakker belger jeg hadde (hun var visst dommer) da var det selvfølgelig artig og kunne svare at ; ja, han er forresten champion.

For meg ligger faktisk championatet enda lavere i kurs etter at han fikk tittelen, han er ikke eksepsjonellt vakker, de to siste gangene han fikk cert var han overhodet ikke velvist (*flir*) og han er fortsatt ikke stø nok på miljø til at vi kan starte i lydighet.

Men champion, det er han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eller, nei. Hadde jeg hatt en hund som var championmateriale utstillingsmessig, så hadde jeg sikkert stilt for å få tittelen. På en såpass liten og "ubrukelig" (misforstå meg riktig her) rase som griffons så er det stort sett bare utstillingstitler man finner bakover i linjene, så da betyr det litt at hundene er fine, helt klart, det er liksom ikke noen brukstitler å se etter. Men helsa og mentaliteten kommer milevis før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Denne tråden minner meg egentlig litt om da bestefaren min stolt kunne fortelle at dreveren hans hadde fått HP på utstilling, hvorpå han spurte om hunden min (Dina, Emma var bare valpen) hadde vært på utstilling, og ble dødlig imponert over at hun var norsk utstillingschampion.. Jeg følte meg brått litt blasert akkurat da, for utstillingschampionater er liksom ikke en big deal lenger :D

Jeg kan vel ikke akkurat si at titler har noe å si for meg når jeg kikker etter hund, i og med at jeg til nå ikke egentlig har kikket etter hund, men mer eller mindre tilfeldigvis fått de hundene jeg har hatt. Min neste hund - som forhåpentligvis planlegges - veit jeg allerede hvilke linjer er fra (sånn det ser ut pr i dag ihvertfall), og velges ikke akkurat ut fra meritter i stamtavla *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Nei, det var i såfall til datterbarnet det :D Så sant form og sånt holder seg, så blir det vel en rød belger neste gang ;)

Datterbarnet? Spottet da akk et bilde av deg, til hest, og ikke fortell meg at du har et datterbarn asså!!

*tidlig krøkes som god dvergschnauzer-eier skal bli liksom logik.png "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datterbarnet? Spottet da akk et bilde av deg, til hest, og ikke fortell meg at du har et datterbarn asså!

*tidlig krøkes som god dvergschnauzer-eier skal bli liksom logik.png "

hehe - Dette blir veldig OT, men jo, jeg har et datterbarn på straks 11 år jeg.. Hun er ikke det eneste eller yngste barnet mitt heller, guttebarnet er veldig straks fjortis (bare en måneds tid igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Dette blir veldig OT, men jo, jeg har et datterbarn på straks 11 år jeg.. Hun er ikke det eneste eller yngste barnet mitt heller, guttebarnet er veldig straks fjortis (bare en måneds tid igjen).

Hmmmm...da får man bare henvise til tråden om løpetid, innlegg om at det tispene som åpner dørene når de er klare, ikke gutta ;);)

Men du, acc til bildet, da holder du deg f... meg godt altså :D

Sånn for å dra seg inn i tråden igjen...en skikkelig CH-dame, vel brukandes i avel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Det viktigte for meg er at hunden min er frisk og lykkelig...

For de som stiller ut hunden sin og andres er det jo morsomt at de blir Champion..

I mine øyne vil min hund alltid være champion.. hehe Uansett hva en dommer sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...da får man bare henvise til tråden om løpetid, innlegg om at det tispene som åpner dørene når de er klare, ikke gutta ;);)

Men du, acc til bildet, da holder du deg f... meg godt altså :D

Sånn for å dra seg inn i tråden igjen...en skikkelig CH-dame, vel brukandes i avel :P

hehe - Takk for komplimentet :P Men dessverre ble hverken helse eller mentalitet utredet i større grad før jeg ble satt i avl, så jeg tror ikke jeg er så brukandes som det virket som en gang i min ungdom.. Sånn bare for å snakke litt hunde-relatert igjen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Dette blir veldig OT, men jo, jeg har et datterbarn på straks 11 år jeg.. Hun er ikke det eneste eller yngste barnet mitt heller, guttebarnet er veldig straks fjortis (bare en måneds tid igjen).

Første gangen du snakket om datterbarnet trodde jeg du hadde et barnebarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

Valpen som kommer om 4 dager har mange pene hunder i stamtavla som også har gjort det bra på utstilling, og moren er SUCH og det samme er bestemora. Faren på sin side er WTCH Ch og den frøkna som endte opp som min valp er minst i hele kullet og oppdretter sa hun aldri i hele sitt liv har sett en så liten aussievalp før... Hvor stor hun blir som voksen blir spennende men hun blir nok aldri noen utstillingsstjerne siden hun er såppass lita og nett. Så akkurat min Lille My hadde ikke såå mye utbytte av alle NUCH, SUCH, DKUCH, FIN CH, FIN & S & DK & EST CH i stamtavla si!

Men WHO CARES? :ahappy: Ikke jeg. Det eneste minuset jeg kommer på er at vi ikke blir å få så flotte kritikker på utstilling når hun blir voksen men det var ikke utstillingshund jeg skulle ha heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...