Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekjøpet går opp og ned..


Gjest

Recommended Posts

Det er jo mere slitsomt å kjøre bil en tog. Og tog skrekk er noe HELT annet en fly skrekk.. Du ser helt klart på HELE denne dama bare ut fra et bilde at hun har fly skrekk... Det har ikke noe si med strekning på fly tur.. det har noe med FLY turen og flyet.

~Monica~ Det har da ikke noe med hvor stor forkjell det er mellom schæfer og labrador. Hun prøver å finne ut mer om rasene ja. ganske fornuftig synes jeg. Så tror hun vil bestemme seg for rase før hun slår til på noe valper.. Hun kan da bli like god schæfer eier som Labbis eier. Det er ikke kun 1 Rase som passer til en enkelt person... Det er ofte en passer til flere raser.

Eh, ikke kom å belær meg om diverse skrekker takk.. Og dessuten kjørte jeg FØRST 10t hver vei for å besøke valpekullet når de var 5 uker gamle. Når de var leveringsklare tok jeg tog i 30t for å hente hjem valpen. Jeg har ikke akkurat så mye FLYskrekk, jeg syns det er litt ekkelt og jeg får litt katastrofetanker av og til men mitt problem er flyplasser. Jeg hater å komme til en flyplass hvis jeg skal reise med fly, og særlig hvis jeg er alene... Får panikk for det meste.

Og hvem er du egentlig? :rolleyes:

Hun kan da bli like god schæfer eier som Labbis eier. Det er ikke kun 1 Rase som passer til en enkelt person... Det er ofte en passer til flere raser.

Info: Wretch vil i første hånd ha en brun labrador (tispe?) valp virker det som. Men nå har hun begynt å se på schæferkull også. Hun vil ikke ha en "utstillingsschæfer" virker det også som, siden hun kanskje tror at hun ikke finner en frisk hund fra slike linjer. Derfor virker det (på meg) som om hun ser på brukslinjer.

Og JO, det er MIIIILEVIS imellom en brun labrador og en bruksschæfer! Ikke bare i aktivitetsnivå men i DRIFTER og "hund" generellt. Labrador er skikkelig HUND, men en schæfer er MYYYYE hund. En schæfer fra brukslinjer kan/skal(?) være skarp, de skal ha masse mot og masse vilje. En schæfer er en gjeterhund en labrador er en jakthund. De fleste labradorer er ikke så mye jakthund lengre heller. Men en schæfer fra brukslinjer derimot er avlet mot hardt arbeid som skal utfordre mentaliteten og utholdenheten og oppdretterne vil ha valpekjøpere som vil arbeide mye med hunden sin eller de selger valper til tjenestehundbruk. Det sier LITT. Man ser ikke labradorer som vekterhunder eller hos politiet... Med mindre det gjelder narkotika eller annen nesebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar
Eh, ikke kom å belær meg om diverse skrekker takk.. Og dessuten kjørte jeg FØRST 10t hver vei for å besøke valpekullet når de var 5 uker gamle. Når de var leveringsklare tok jeg tog i 30t for å hente hjem valpen. Jeg har ikke akkurat så mye FLYskrekk, jeg syns det er litt ekkelt og jeg får litt katastrofetanker av og til men mitt problem er flyplasser. Jeg hater å komme til en flyplass hvis jeg skal reise med fly, og særlig hvis jeg er alene... Får panikk for det meste.

Og hvem er du egentlig? :rolleyes:

Info: Wretch vil i første hånd ha en brun labrador (tispe?) valp virker det som. Men nå har hun begynt å se på schæferkull også. Hun vil ikke ha en "utstillingsschæfer" virker det også som, siden hun kanskje tror at hun ikke finner en frisk hund fra slike linjer. Derfor virker det (på meg) som om hun ser på brukslinjer.

Og JO, det er MIIIILEVIS imellom en brun labrador og en bruksschæfer! Ikke bare i aktivitetsnivå men i DRIFTER og "hund" generellt. Labrador er skikkelig HUND, men en schæfer er MYYYYE hund. En schæfer fra brukslinjer kan/skal(?) være skarp, de skal ha masse mot og masse vilje. En schæfer er en gjeterhund en labrador er en jakthund. De fleste labradorer er ikke så mye jakthund lengre heller. Men en schæfer fra brukslinjer derimot er avlet mot hardt arbeid som skal utfordre mentaliteten og utholdenheten og oppdretterne vil ha valpekjøpere som vil arbeide mye med hunden sin eller de selger valper til tjenestehundbruk. Det sier LITT. Man ser ikke labradorer som vekterhunder eller hos politiet... Med mindre det gjelder narkotika eller annen nesebruk.

TAKK :) Mye du sier her er viktig å tenke over. Så også nå at i den schafertråden var det etter brukslinje pga farge(?!) og da er det ennå større sprang mellom en Labrador og en Schafer. Noen ganger så virker det kun som utseendet gjelder (beklager, men når fargen på alle rasene er såå viktig som du skal ha det til). Kanskje sette seg ned og sette opp kravene til den neste hunden: hva du skal bruke den til, pelsstell, størrelse osv osv. (folk på sonen er veldig flinke til å komme med råd, og kanskje har raser de kan foreslå for deg). Og heller begynne planlegginen (som jeg sa i forrige innlegg) for neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ikke kom å belær meg om diverse skrekker takk.. Og dessuten kjørte jeg FØRST 10t hver vei for å besøke valpekullet når de var 5 uker gamle. Når de var leveringsklare tok jeg tog i 30t for å hente hjem valpen. Jeg har ikke akkurat så mye FLYskrekk, jeg syns det er litt ekkelt og jeg får litt katastrofetanker av og til men mitt problem er flyplasser. Jeg hater å komme til en flyplass hvis jeg skal reise med fly, og særlig hvis jeg er alene... Får panikk for det meste.

Og hvem er du egentlig? :rolleyes:

Jeg Bælet ikke om skrekker.. men du bagatilliserte fly skrekken litt. med det er jo en kort fly tur .. Og på innlegget virket det som om du hadde tog skrekk.. Mente ikke å bagatillisere den skrekken.. Men da missforstod jeg.. men det jeg prøve å få frem var at fly skrekken er ikke bare og bare å overvinne slik uasett hvor kort fly turen er..

Og jeg er faktisk meg selv.. Den kunne du spart deg for...

Når det kommer valget mellom schæfer og labbis så er det nesten opp til kommende eier.. Hun prøver nå å undersøke mer om rasen nettopp for å velge førstegangs hund.. Hun har vært botti schæfer i familien som hun har drevet litt med.. så hun kjenner til rasen litt..

Men du hadde jo litt postivt i innlegge ditt.. du la inn litt info om rasene.. det er faktisk det hun er på jakt etter..

TAKK :) Mye du sier her er viktig å tenke over. Så også nå at i den schafertråden var det etter brukslinje pga farge(?!) og da er det ennå større sprang mellom en Labrador og en Schafer. Noen ganger så virker det kun som utseendet gjelder (beklager, men når fargen på alle rasene er såå viktig som du skal ha det til). Kanskje sette seg ned og sette opp kravene til den neste hunden: hva du skal bruke den til, pelsstell, størrelse osv osv. (folk på sonen er veldig flinke til å komme med råd, og kanskje har raser de kan foreslå for deg). Og heller begynne planlegginen (som jeg sa i forrige innlegg) for neste år.

Eneste hun har sett på fargen på er labbis.. så kom over det.. mange andre folk som setter farge høyt.. men hu er jo faktisk ikke DUM.. hun ser på helsen til hundene og slikt å..

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skulle jo ha bildespam med masse brune labbis valpiser! Nå ble jeg litt skuffet altså :)

Schäferen er en flott rase. Farmoren min har en Schäfer på nå over 11 år. Hun har hatt kløe og eksem (har litt enda), men dette kommer nok egentlig mest av hvordan farmor bor. For når hun kommer hit forsvinner alt etter et par uker. Hun veldig sprek og holder seg utrolig godt.

Jeg synes at man skal være litt forsiktig når man skriver til på nettet til noen man ikke kjenner. Råd o.l er jo selvfølgelig bra. Men mange er veldig dømmende. Når du snakker om farge hadde vel jeg tatt den som mer en bonus :) Men det er ditt valpekjøp, og da er det du som bestemmer uansett hva vi på sonen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skulle hatt labrador ville nok jeg også valg valp etter farge. Enten brun eller svart siden jeg ikke har noe sans for dem som er gule/ lyse. Og da blir det jo til at man leter etter valpekull der disse fargene er representerte.

Ved andre raser ville jeg ikke vært så opptatt av farge som på labradoren.

Veeel, må vel innrømme at jeg drømmer om en border collie som er rød og hvit :) Men akkurat det kommer ikke til å bli vektlagt når jeg skal ha meg en border collie valp. Dersom jeg skulle være så heldig å komme over noen som har en rød border collie valp, og alle mine krav er oppfyllt så skal man ikke se bort fra at jeg ender opp med en slik en.

Wretch må vel selv finne ut av hvilken hund hun vil ha. Men det er nok litt lurt å høre på dem som har en del erfaring siden ingen av dem som gir deg råd vil at du skal mislykkes i ditt første valpekjøp. Er så dumt dersom ting skulle ende ukontrolert. Har et par venninner som virkelig har tatt seg vann over hodet, og har utrolige problemer med hundene sine. Og har funnet ut at dem har skaffet seg feil rase, og har et ulykkelig hundehold. Men som sagt er det du som skal ta valget over hvilken rase du kjøper deg.

Uansett ønsker jeg deg lykke til. Jeg har no klart meg fint enda jeg har border collie som førstehund. Sitter og tenker tilbake på den tiden der alle mente at jeg var helt gal som fikk meg border collie. Men det har gått fint :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: herlig mail jeg fikk fra oppdretteren i sverige, første mailen jeg får fra henne forteller meg om hvordan nedbetalingen på hunden skal være. noe tilbakemelding på det jeg hadde lyst til å bruke den til eller noe av den andre informasjonen jeg hadde skrevet var ikke av interesse, hun nevnte så vidt i slutten av mailen "hva du har lyst å gjøre med hunden og hvordan tingene skal gjøres videre kan vi avtale senere". Først etter jeg skulle betale inn 1000 SEK. I don't think so...

Huh? Akkurat den skjønte jeg ikke :) Kan du forklare det litt *ehm skylde på febertåke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basically at hun var veldig opptatt av pengene? Jeg har vært i kontakt med så fantastisk mange oppdrettere til nå, og aldri har jeg møtt noen som heiv seg på masing om pengene med en gang.

Enig, det er å begynne i feil ende. Jeg pratet ikke penger med min oppdretter før noen minutter før jeg skulle reise hjem med valpen. Da fikk hun pengene og jeg skrev under på noen papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basically at hun var veldig opptatt av pengene? Jeg har vært i kontakt med så fantastisk mange oppdrettere til nå, og aldri har jeg møtt noen som heiv seg på masing om pengene med en gang.

Det kan jo være at akkurat denne oppdretteren har brent seg på mange som har bestilt valp som har ombestemt seg, og at det er årsaken.

Hvis det hadde vært meg i din situasjon nå, hadde jeg først og fremst bestemt meg for rase - deretter oppdretter. Om det hadde tatt lengre tid før det kom valp i hus får så bare være etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror du gjorde lurt i å takke nei til akkurat DE linjene! Dancing skies har veldig aktive hunder, veldig TYPISK aussie på en måte på de fleste måter. Det kullet de har nå blir nok å bli et heftig kull tror jeg. Både Lucky og Colt har mye "gamle" linjer i seg og jeg tror nok kanskje valpene vil bli aktive, veldig førervare, kanskje noe reservert og ha massevis av innstinkter. Jeg siklet litt på det kullet en stund men slo det fra meg ganske raskt. Jeg tror det fort kunne blitt for mye for meg selv om jeg sikkert hadde overlevd. Jeg tror My er en enklere valp sånn sett. Oppdrettere legger vekt på forskjellige ting og min oppdretter syns det er utrolig viktig at hundene hun bruker i avl er sosiale hunder mens andre oppdrettere kanskje liker hunder som er reserverte om du skjønner..

Men hvis du virkelig er interessert i rasen så er det jo bare å sette seg mer inn i den? Jeg vet om et aussiekull som kommer til høsten i Bodø. Tror det kommer til å bli et kjempe fint kull og jeg tror ikke man trenger å være treningsnarkoman for å kunne være en god eier til de valpene. Jeg liker tispa utrolig godt og har møtt henne flere ganger selv da jeg vurderte valp fra henne tidligere! Hun er vakker å se på og veldig hyggelig. Ikke noe ekstrem på noen måte verken i utseende eller væremåte. Utrolig jordnær og glad i folk og alle levende vesner som kyllinger, kaniner, kalver, lam, valper, katter... Ja :no: Hun skal parres i mai.

EDIT: Snakk med folk som har rasen og spør om du får møte hundene deres. Hør på alt det negative også, og vei egenskapene opp mot hverandre. Meld deg frivillig som hundepasser for en aussie hvis du får sjangsen. Da får du smakt på hvordan de er å ha i hus!

Aussien er absolutt ikke en rase for alle og det er ikke alle som liker å ha en "innpåsliten" hund i hælene hele dagen mens andre syns det er toppers. Noen syns det er et slit å måtte komme seg ut i skog og mark hver dag og la aussien bruke seg til noe fornuftig så den blir sliten i hodet mens andre syns det er toppers! Det er sånn man må finne ut av liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...