Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekjøpet går opp og ned..


Gjest

Recommended Posts

Guest Gråtass
Og du som skriver at du er glad for at hun ikke kjøpte seg schæfer kan da ta med den den medingen i senga.

Du snakker med en person over nettet. DU har aldri møtt jenta. DU kan faktisk IKKE si eller dømme om hun einer seg som en schæfer eier. Du kjenner henne ikke og kan ikke si slik ut over hva man leser i noen innlegg.

Jeg er nok så gammel at det ikke er sengetid for meg riktig enda.. Men jeg kan ikke se at jeg har uttalt meg noe som helst om "wretch" evner (eller manglende sådann) som hundeeier. Men man kan faktisk lese endel om hvordan type mennesker folk er utifra hva de skriver og hvilke reaksjoner de har i sine innlegg. Jeg kan foreksempel med ganske stor sannsynlighet si at du er en god venninde av Wretch siden du alltid iler til hennes forsvar uansett hvor barnslige/umodne/ureflekterte/overspillende h**ns innlegg er. Det er meg knekkende likegyldig hva dere mener om forskjellige mennesker og oppdrettere, men det er noe som heter nettikette og det innebærer bl a at man legger ikke ut sensitive opplysninger om tredje part uten at denne har fått mulighet til å forklare sitt syn.

Jeg er glad for at Wretch har slått fra seg tanken på å kjøpe seg schäfer av den enkle grunn at h*n fremstår i denne diskusjonen som meget umoden og da ville h*n fort ha havnet i en situasjon som hadde vært langt mer beklemt enn denne, da det er en del flere fallgruver å gå i, på schäferrasen.

Første bud når man ønsker seg en registrert hund, er vel å spørre oppdretter om valpene blir registrert i NKK?

TAKK that pretty much wraps it up.

Jeg beklager hvis noen er veldig offended om at jeg går hardt ut mot denne useriøse oppdretteren tispa kommer fra, men jeg har lite til overs for slike folk, og har ikke noe i mot om at alle blir advart mot slike folk. Det er ikke bare et rykte, ikke bare bagateller at de er utestengte fra NKK.

Jeg er ikke støtt av din uttrykksmåte, jeg er rystet over at en "fersking" som deg tør å gå så hardt ut mot ett miljø du ikke kjenner, som du ikke er kjent med, i det hele tatt før du har fått profilert deg som en potensiell valpekjøper- så har nok mange allerede avskrevet deg som en seriøs valpekjøper hvis dette er slik du går fram i rasemiljøet. Du går ikke hardt ut mot tispas oppdretter, du går hard ut mot valpenes oppdretter.. Du sier jo at de er ignorante og uvitende..

Det er fint med ungdommelig overmot, men tenk deg om før du vrir stilletthælen om på andres tær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar
Jeg er nok så gammel at det ikke er sengetid for meg riktig enda.. Men jeg kan ikke se at jeg har uttalt meg noe som helst om "wretch" evner (eller manglende sådann) som hundeeier. Men man kan faktisk lese endel om hvordan type mennesker folk er utifra hva de skriver og hvilke reaksjoner de har i sine innlegg. Jeg kan foreksempel med ganske stor sannsynlighet si at du er en god venninde av Wretch siden du alltid iler til hennes forsvar uansett hvor barnslige/umodne/ureflekterte/overspillende h**ns innlegg er. Det er meg knekkende likegyldig hva dere mener om forskjellige mennesker og oppdrettere, men det er noe som heter nettikette og det innebærer bl a at man legger ikke ut sensitive opplysninger om tredje part uten at denne har fått mulighet til å forklare sitt syn.

Jeg er glad for at Wretch har slått fra seg tanken på å kjøpe seg schäfer av den enkle grunn at h*n fremstår i denne diskusjonen som meget umoden og da ville h*n fort ha havnet i en situasjon som hadde vært langt mer beklemt enn denne, da det er en del flere fallgruver å gå i, på schäferrasen.

Første bud når man ønsker seg en registrert hund, er vel å spørre oppdretter om valpene blir registrert i NKK?

Jeg er ikke støtt av din uttrykksmåte, jeg er rystet over at en "fersking" som deg tør å gå så hardt ut mot ett miljø du ikke kjenner, som du ikke er kjent med, i det hele tatt før du har fått profilert deg som en potensiell valpekjøper- så har nok mange allerede avskrevet deg som en seriøs valpekjøper hvis dette er slik du går fram i rasemiljøet. Du går ikke hardt ut mot tispas oppdretter, du går hard ut mot valpenes oppdretter.. Du sier jo at de er ignorante og uvitende..

Det er fint med ungdommelig overmot, men tenk deg om før du vrir stilletthælen om på andres tær..

Du fikk sagt veldig mye fornuftig her, og håper noe når frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe det ikke gjør, siden folk bare misforstår alt jeg skriver. Og jeg har allerede bedt om å få tråden slettet så vi kan få en ende på dette, men det virker som det er en motvilje til å gjøre det......? Mods?

PS: Jeg er også så gammel at det ikke er nattestid enda. Tenk det. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "Forrest Gump" sa det i filmen: Stupid is as stupid does. Og jeg synes du har vært dum, jeg - for å være helt ærlig. Ja, det er kanskje trist at det går utover deg og ditt ønske om hund nå, akkurat nå hvor det passer, når du velger en vanskelig fargevariant med mange krav i tillegg til sted etc.

Men du har brukt UTROLIG mye tid og ressurser på å skrive her på forumet, hvor jeg tror du kunne fått alle de rådene du trengte om hva du bør spørre om - FØR du bestemmer deg for oppdretter, valp, reiser på besøk og... ikke minst... begynner å henge ut folk på nettet.

Tenk om du hadde laget deg en ordentlig spørreliste på forhånd, og fått noen tips om hva du burde passe deg for - kanskje heller det, enn endeløse frem og tilbake-tråder som hvilke rase du hadde lyst på akkurat da.

Ta et dypt pust, ro deg ned, og lag sjekklisten din nå. Det er mange her som sikkert kan bidra hvis du bare spør på rette måten - og da kan du virkelig lære noe, siden det både er drevne oppdrettere og folk som har kjøpt seg hund etter hund uten det minste viderverdigheter. Hvis du vil da - annet enn å bli sint og trampe med føttene over hvor dumme alle andre er?

Det finnes gode råd om valpekjøp på en rekke nettsteder, fra NKK og SKK ned til private sider, på forum etc. ALT er der ute, lett å finne.

Og apropos nettet. Nettikette er viktig - du legger faktisk bilder ut av andre menneskers hunder, tatt i hjemmet deres, der moren din syntes det luktet vondt og så videre, og så henger du dem samtidig ut - fordi du ikke har gjort leksen din. Det er faktisk ikke forbudt å ha kjøpt hund fra en "dårlig" oppdretter, det er ikke forbudt eller kanskje heller ikke useriøst å selge uregistrerte hvalper, og "useriøs"... vel, spurte du dem om NKK-registrering, slike ting, eller var du kanskje bare opptatt av at her fantes det brune labradorvalper i rett reiseavstand? Du får det du etterspør, og det du "fortjener".

Hadde jeg vært oppdretter idag, så hadde jeg faktisk fulgt med litt på sånne forum, med tanke på mulige hvalpekjøpere. Utrolig hva folk røper, om holdninger og innstillinger, mens andre fremstår som drømmehvalpekjøperne selv om de egentlig kan ha ting imot seg - alder, slike ting. Det er noen unge her inne som er mer modne og gjennomtenkte enn endel voksne hundeeiere jeg kjenner! Mens andre ville jeg altså satt på "svarteliste"... så og si. Jeg har tipset oppdrettere før jeg, om folk de ikke burde selge til, ut fra det jeg kjenner til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du pinadø gi deg. I hele denne tråden har du blitt båret frem på en bølge av begeistring, medfølelse og lykkeønskninger, alle har ønsket at du skulle få tak i en valp du kunne bli fornøyd med. Så ser det ut til å lykkes, alle er glade, men så gjør du det du skulle ha gjort for lenge siden: Sjekker valpens bakgrunn, og finner ut at mora kommer fra en no-good oppdretter. Så er det å drite ut tispeeieren i full offentlighet, og når folk her synes at du burde ha gjort et bedre forarbeid, så kommer salven: Her på forumet er det bedritne, dømmesyke gribber som sitter og tygger på folk- alvorrlig talt, bli voksen!

Jeg gjentar gjerne at jeg er glad jeg ikke har brune labbiser- for meg står du som valpekjøperen fra *******.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kjøre 40 mil i morgen, så dette får bli kveldens siste.

Jeg har aldri påstått at det var noen andres feil! Er det ingen som skjønner at jeg ikke legger skyld på noen andre enn meg selv? Jeg visste hva det var, men at det skulle ende slik visste jeg virkelig ikke.

Akela, som vanlig kommer du med noe som jeg forstår, men som jeg igjen innser via å lese, at folk har misforstått meg. Som jeg sier gang på gang, jeg mener ikke noe vondt. Hvis jeg har gjort noe feil, slett og fjern det!

Nå tror jeg at jeg setter dette på vent til jul, evt. neste sommer. Feil å kjøpe inn valp når alt bare blir galt, og man har en dårlig stemning rundt hele valpekjøpet. Har bare hatt uflaks (og til slutt "egenpåført" uflaks) - får se det an på nytt på et senere tidspunkt.

OG sist men ikke minst, til deg kjære patricia. DU virker på meg som den mest selvmotsigende fjotten på hele forumet. Å gå ut med personfornærmelser på offentlig forum, påstå at jeg er en dårlig hundeeier uten å så mye som å vite hvem jeg er, viser mer om deg og din personlighet. Jeg er lei meg for at du er så sinna :angry: Er lei meg for at du har komplekser for at andre ønsker å kjøpe en hund. Har du kanskje behov for å kjøpe enda en selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg. Er ikke på noen s "lag " her eller noe, men er ikke det betse bare å ende diskusjoenen her?

Folk gjør bare vondt verre ved å kalle andre for dritt unger!

Bare slett tråden!

Det er da så absolutt ikke nødvendig å slette tråden. Denne tråden kan være til nytte for andre som skal kjøpe valp for første (?) gang, og som ikke helt har tenkt over hva de skal se etter og spørre om. Her er det gode tips og råd i massevis, så jeg ser ikke nødvendigheten av å slette den, selv om svarene her har vært noe krasse. Dette er et forum, man har da ikke meldt seg inn for å få sydd puter under armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da så absolutt ikke nødvendig å slette tråden. Denne tråden kan være til nytte for andre som skal kjøpe valp for første (?) gang, og som ikke helt har tenkt over hva de skal se etter og spørre om. Her er det gode tips og råd i massevis, så jeg ser ikke nødvendigheten av å slette den, selv om svarene her har vært noe krasse. Dette er et forum, man har da ikke meldt seg inn for å få sydd puter under armene.

Det er klatrt, men man har heller ikke medlt seg inn for å bli hengt hra man vel?

Dessuten var det fordi så mange klaget på at det ikke var lov det Wretch gjorde. Og det kan godt hende det ikke er, og er dte ikke like greit å få dne slettet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare det, men mye personangrep.

Det er like mye putesying under deres egne armer at dere elsker å la vær å slette denne tråden. Makan til mølltråd skal man lete lenge etter! Hvis dere påstår at DETTE er en fin tråd å lese for førstegangseiere, så bør dere alle ta dere i nakken og snu på kroppen. Ja, det står noe bra, men det er jo innpakka og loka inn i så mye dritt at det er helt latterlig å påstå dette er en god og ressurssterk tråd for førstegangseiere. Hvorfor ikke klippe ut de beste rådene, omskrive dem og lage dem sticky øverst i dette forumet? "RÅD TIL FØRSTEGANGSEIERE" kunne den hete.

Takker Victoria for å se gjennom disse "forumveteranene" som elsker og benytter en hver mulighet til å debattere ut en stakkars førstegangseier.

og nå MÅ jeg til sengs. Til alle forumgeneraler som kanskje kommer innom og sprer dritt, JEG ER UENIG! Og dine påstander påvirker meg ei :angry:

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet noe om at det var bra eller dårlig om det hun har skrevet om oppdretter. Har faktisk ikke skrevet noe om at det var riktig av henne å skrive det i det hele tatt..

Jeg skrev om hvorfor hun valgte å se bort fra dette kullet.

Og at jeg mener det er ganske patetisk å skrive " jeg er så glad for at du ikke valgte schæfer" opplegg.Når du faktisk ikke kjenner personen. Og man kan sikkert danne seg et bilde ut i fra innlegg. Men det er faktisk ikke noe garantier på at de er korekte. De er mulig kun korekte i ditt hode.

Jeg ba deg heller ikke at du skal legge deg nå. Men spar deg for slike komentarer.

Hun er en venninne. Men det er kanskje derfor jeg ser det litt fra henne sin side å.. sier ikke at jeg enig med alt hun sier og at jeg er en nikke dukke. Jeg skrive min mening ut i fra deg jeg vet.

Ja det har vært en del frem og tilbake. Det er 2 raser hun er intresert i og da kan det bli litt slik når man skal kjøpe hund for første gang..Man feiler og litt lærer litt. Da er det jo heller bedre å si litt på en finere måte.

f. eks.. er dumt å skrive slik om en oppdretter på et forum.. da det er 2 sider av saken. Man skjønner at man blir litt skeptisk når man finner slik info om oppdretter til mor av valpene. Jeg ville hørt litt med de som har dette kullet og funnet ut litt mer. Men hvis det er en valp som er reg i nkk som du har lyst på så er kanskje ikke dette kullet for deg unasett. Det betyr ikke at mor til valpene er forferdelig å avle på. Men hvis det er sant så kan det være uruvekkende når det kommer til at du ikke vet 100% om familien til mor angående sykdommer og slik.. Kontakt noen i raseklubben og hør litt mer med de. De vet hva de driver med og kan veilede en første gangs eier til seriøse oppdretter..

Selv om det er et forum går det ann å formulere ting på en litt hyggeligere måte.. Mye lettere å lære mer da..

Og det med lukt hos de som har kullet.. Kan jo hende moren hennes da bare er veldig overfølsom da det kom til lukt. Noen tåler jo ingen ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det med å ta et dypt pust - og roe det litt. Noen ganger så kan man la seg rive med, men ikke når det gjelder hundekjøp - hvis man vil ha "det beste". Vil du ha det best mulig, er forberedelser viktig - men også at du har tid, fordi hunder er dyr og ting kan gå galt eller annerledes enn man trodde. Jeg vet om en super kennel som har hatt hvalpekjøpere på listen i to år nå!

Kanskje du kan prøve å finne en måte å utvide leteområdet ditt, uten å tviholde på flyskrekken. Hvis du klarer på et vis å skaffe deg noen som kan være dine referanser, og kanskje også noen som kan gå god for en oppdretter lenger unna, så kanskje du ikke MÅ reise dit selv. Kanskje noen kan reise for deg, dere kan møtes halvveis, du kan ta det i forbindelse med en ferie - bilferie er fint vettu.

Jeg fikk valp en gang fra "langtvekkistan" en gang jeg, vi snakket med dem på telefonen - hehe, nettet fantes ikke den gangen - og så skulle noen venner av dem til Norge på utstilling og tok med hvalpen, som vi hadde sett bilder av. Men kennelen var svært anerkjent, og hvalpen var praktfull - de hadde plukket den rette til oss. Vi var ikke veldig drevne i hundeverdenen dengang, men foreldrene mine utviste kanskje sunt bondevett - og jeg en brennende nok interesse (var bare tenåring...), og vi hadde altså folk i rasegruppemiljøet som kunne gå god for oss.

Det finnes alltid en råd - men det gjelder å ta det litt med ro, være "fattet", og ikke overimpulsiv i det man skriver og legger ut på nett. Det er fint å være ivrig og engasjert, men ikke SÅ ivrig og engasjert... og selv om vennskap er bra, så er en "støttegruppe" iblant noen ganger mot sin hensikt.

Som sagt av flere - nettet regnes som offentlig, og da må man vise omhu med hva man legger ut som kan identifiseres. Skal du fortsette å lete etter valp av rasen, så tenk på dette - at det er "en liten verden" ofte, og at gode oppdrettere er like mistenksomme overfor hvalpekjøpere som er useriøse, som gode hvalpekjøpere er mistenksomme overfor oppdrettere som er useriøse. Er man ivrig, kan ting komme ut feil og bli misforstått - men da får man prøve å lære til "neste gang".

Det blir nok hund på deg - kanskje den hunden du ser for deg, kanskje noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Akela.. :angry:

Se folkens.. går faktisk ann å skrive ting på en normal måte.. da kanskje nye hunde eiere kan lære litt av. Ikke føle seg angrepet...

Dette burde kanskje trådstarter ta til seg i større grad enn andre. Dette kunne ha vært en meget givende tråd for folk som skal kjøpe seg valp. Men at du og trådstarter med flere skriker opp om sletting av tråder fordi det er folk som er uenige i deres syn er vel litt syltynt. Jeg har ikke sett ett eneste personangrep her, kun svar på tiltale. Noen er kanskje hvassere i kanten enn andre, men dette har TS lagt klare føringer for selv.

I min verden er det revnende likegyldig for meg om TS eller andre kjøper seg hund eller ikke, men å være ung, fersk og "tøff i trynet" er kanskje ikke det beste utgangspunktet om man vil ha gode velmenende råd.

Du skjønte forstatt ikke schäfer-greia ser jeg, men da kan jeg forklare deg det litt enklere: Innenfor rasen schäfer-oppdrettere er det flere banditter enn det finns bruktbilselgere her i landet, så sannsynligheten for å havne på glattisen er betraktelig større enn med gjengs over labbis-oppdrettere. Da er det greit å styre unna det man kanskje ville fått større problemer med på sikt, enn slik denne saken har utviklet seg.. Skjønner du det nå?

Akela: du ødlegger cola & popcorn tråden med å være så kjedelig saklig :rolleyes:

Edit; Det er skikkelig ufint å slette alle sine innlegg i tråden. Det viser bare at sakligheten har gått tom og man står igjen med en barnslig trass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wretch, nå sjokkerer du meg.. Du hopper jo i taket for at folk faktisk prøver å fortelle deg viktige ting som man burde tenkt på aller først. Du klikker jo...! Jeg blir sjokkert av mange av postene dine på de siste sidene her. Kanskje du burde lese noen av svarene folk har skrevet til deg en gang til for så å gå dyyyypt inn i deg selv og tenke deg godt om...

Hadde du ikke "klikket" som du hadde gjort så hadde jeg faktisk enda "skjønt meg litt på deg" - men jeg ramler fort av på side 8-9 omtrent. Hvorfor skyter du ut klørne? HVA er det folk sier (skriver..) som er så sinnsykt touchy for din del? NOE stort må det jo være siden du klikker i vinkel?

Jeg har lagt ut om flere av kullene jeg har "nesten valgt" her tidligere, og jeg har også kommet til andre tanker selv samt at jeg har fått avlslag. Men når jeg selv har funnet ut noe som har gjort at jeg ikke ble like intr. i kullet, så har ikke jeg gått ut på et OFFENTLIG forum og lagt ut om oppdretteren der og "svartelistet" han/henne. Du skjønner hva folk mener med dette? Når du skriver noe sånt om en oppdretter som du har gjort i denne tråden må du vente deg reaksjoner. Når du så klikker for å få reaksjoner så må du iallefall vente deg enda mer reaksjoner..!

Må si jeg syns det hadde vært intr. å sett noen quotes av det "forferdelige" folk har skrevet til deg...?

Også kaller du patricia en fjott! Hallo! Jeg skriver under på hennes innlegg jeg... Voks opp, så kanskje du plutselig står høyere opp på listene hos de seriøse labradoroppdretterne i landet om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...