Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekjøpet går opp og ned..


Gjest

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Det første du bør ta rede på er om mora faktisk er registrert i NKK. Du nevnte noe om "clean bill" lenger oppe mht helse og HD/AA. Vel - om det er et uttrykk som har stått på en registreringsbevis de har vist deg (og ikke noe du bare brukte som et uttrykk her), så er det IKKE noe man oprerer med gjennom NKK. Tispas HD-resultat skal være stemplet på registreringsbeviset fra NKK. Dersom mor ikke er registrert i NKK kan heller ikke valpene bli det, og du står i fare for å kjøpe deg en "blandingshund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa. Da får vi se hvordan dette går, etter litt research viser det seg at mor kommer fra en kennel som er utestengt fra NKK og frarådet når det kommer til valpekjøp. Nå kjøper ikke vi valpen direkte fra denne kennelen, men når man vet at de jukser og er utestengt, vet man jo ikke hva som kommer med på kjøpet ang. helse......

*Klippet*

Kor du finner at mora kjem frå en kennel som er utestengt fra NKK? Altså finst det ein liste over kenneler som er utestengt fra NKk på nettet? Kan eg få den linken? :angry:

Synd at ting skulle skjære seg for deg da ... Men som Siri seier så bør du først og fremst finne ut om mora faktisk er registrert i NKK, men om kennel ho kjem frå er utestengt så kan vel ikkje ho registrerast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde å ringt retrieverklubben.

Det som er dumt med at mor til valper kommer fra en slik oppdretter, så vet du jo ikke om foreldrene hennes har vært friske. selv om mor er fri for sykdommer kan hun ha gener f eks fra hennes foreldre igjen. Og hvis du å ønsker en valp som er reg i nkk så du har en mulighet til å stille ut og delta på ting, synes jeg det virker som en god grunn å til å se bort i fra dette kullet hvis ikke mor eller valper er reg.

Det er jo på en måte å ikke støtte avl som det ikke er 100% oversikt over heller da mener jeg.

Seriøse oppdrettere er jo det vi vil ha. Med friske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om moren - så det er klart. De jeg har besøkt er eierene av en valp fra denne useriøse kennelen. Jeg tror jeg rett og slett sier nei til dem. Orker ikke å risikere noe. Dette er min drøm, og jeg vil ikke å kjøpe noe halvveis bare fordi det er det første og beste. Har nesten lyst å advare de som eventuelt ringer dem ang. valpene, men hvordan jeg skulle kunne gjøre det vet jeg ikke. Plutselig ble alt litt mer alvorlig. Kommer til å ringe retrieverklubben for å videresende meg til seriøse oppdrettere, og sette meg selv på venteliste. Kanskje må jeg vente til jul, så lenge jeg får en ORDENTLIG valp fra en seriøs og grei oppdretter er det verdt det. :angry:

Men sitter du å sier dette her på et offentlig forum FØR du har snakket med oppdretter? Hvorfor bannlyse denne personen på den måten, når det ikke er sikkert det er denne personen som gjør noe galt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sitter du å sier dette her på et offentlig forum FØR du har snakket med oppdretter? Hvorfor bannlyse denne personen på den måten, når det ikke er sikkert det er denne personen som gjør noe galt engang.

Helt enig.

Hvis problemet KUN er at moren til valpene er fra "feil" kennel, så er jo det greit. Om noen har funnet ut at moren er verdt å avle på likevel, vet jo strengt tatt ikke du noe om?? Du fant jo nettopp ut av dette med moren, så kanskje er det din dømmekraft som bør advares mot? Og hvis det nå viser seg at det er noe snusk som foregår, så får du vite det av andre i retrieverklubben håper jeg. Ta en tlf til de, forhør deg grundig før du skriver ytterligere ting som kan sette oppdretteren i dårlig lys. Et forum regnes som offentlig, og da bør du tilpasse det du skriver her etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt et mer negativt forum som dette.

Jeg mener alt godt, prøver å finne det beste for meg og rasen jeg har valgt meg ut, men ikke **** om det er mulig å trå et eneste sted korrekt. Moderatorer, slett hele tråden, og slett gjerne meg også. Jeg gidder rett og slett ikke mer. Makan til kjipere mindre forståelsesfulle folk har jeg aldri møtt i mitt LIV!

At det er MIN dømmekraft som har ført til at tispa kommer fra en dårlig oppdrett?! Hvor får dere dette mølet fra?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt et mer negativt forum som dette.

Jeg mener alt godt, prøver å finne det beste for meg og rasen jeg har valgt meg ut, men ikke **** om det er mulig å trå et eneste sted korrekt. Moderatorer, slett hele tråden, og slett gjerne meg også. Jeg gidder rett og slett ikke mer. Makan til kjipere mindre forståelsesfulle folk har jeg aldri møtt i mitt LIV!

At det er MIN dømmekraft som har ført til at tispa kommer fra en dårlig oppdrett?! Hvor får dere dette mølet fra?!

I alle dager, da! Alle vil deg da vel godt? Og vi vil jo du skal få deg drømmevalpen din, men vi kan jo likevel få si at det må gå an å tenke seg om en halv gang før man skriver sånt som at man vil fraråde folk å kjøpe valp fra et sted man selv nettopp kunne tenkt seg å kjøpe fra??

Edit: Din dømmekraft, som i at du tydeligvis IKKE har innhentet god nok informasjon om foreldredyrene FØR du holdt på å kjøpe valp. Sånt gjør man helst FØR man bestemmer seg for valp. Gjør man ikke det, får man situasjoner som du er i; man skal ha en valp fra et kull, og så finner man ut i ettertid at ting ikke var slik man hadde håpt. Jepp, har vært der, men i min situasjon var det heldigvis motsatt (foreldredyrene var bedre enn jeg visste om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa det med tanke på at andre også skulle få vite dette! Jeg tror ikke de som har kullet vet det selv heller! Men som jeg sier, slett meg gjerne. Slett hele tråden. Alt jeg har skrevet og sagt er feil feil feil og dere vet alt om hvordan et forum skal være. Sier jo sitt, med dette gjennomgangsbygget av et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa det med tanke på at andre også skulle få vite dette! Jeg tror ikke de som har kullet vet det selv heller! Men som jeg sier, slett meg gjerne. Slett hele tråden. Alt jeg har skrevet og sagt er feil feil feil og dere vet alt om hvordan et forum skal være. Sier jo sitt, med dette gjennomgangsbygget av et forum.

Vet ikke eierne av moren hvor moren kommer fra? Hvordan fikk de tak i henne da? Har de papirer på henne?

Beklager at jeg ikke klarer å høres mer vennlig ut, men det ser ut som om du har gjort en elendig jobb med å finne oppdretter, og at det er DET som er hovedproblemet her.. Beklager også om du mener at det å skrive det til deg er så forferdelig at tråden må slettes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har aldri møtt et mer negativt forum som dette.

Jeg mener alt godt, prøver å finne det beste for meg og rasen jeg har valgt meg ut, men ikke **** om det er mulig å trå et eneste sted korrekt. Moderatorer, slett hele tråden, og slett gjerne meg også. Jeg gidder rett og slett ikke mer. Makan til kjipere mindre forståelsesfulle folk har jeg aldri møtt i mitt LIV!

At det er MIN dømmekraft som har ført til at tispa kommer fra en dårlig oppdrett?! Hvor får dere dette mølet fra?!

Jeg sa det med tanke på at andre også skulle få vite dette! Jeg tror ikke de som har kullet vet det selv heller! Men som jeg sier, slett meg gjerne. Slett hele tråden. Alt jeg har skrevet og sagt er feil feil feil og dere vet alt om hvordan et forum skal være. Sier jo sitt, med dette gjennomgangsbygget av et forum.

Jeg tror noen har nevnt dette for deg før, men som man roper i skogen får man svar. Lykke til med jakten på den perfekte valp. Jeg er ihvertfall glad for at du slo fra deg tanken om Schäfer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et virkelig dømmende folk her inne. Som gribber, biter seg fast til svakheter og angriper de så hardt de kan. Å se det positive i hva folk sier er ikke mulig å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hvordan jeg oppfører meg på et forum forteller alt om hvordan jeg er i virkeligheten.

Et virkelig dømmende folk her inne. Som gribber, biter seg fast til svakheter og angriper de så hardt de kan. Å se det positive i hva folk sier er ikke mulig å kommentere.

Siste ord i saken er sagt i mitt forrige innlegg.

Det jeg prøver å si er at man (uansett hvem) skal være forsiktig med hva man sier på et OFFENTLIG forum (dvs hvem som helst kan lese).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at ting jeg skriver går igjennom. Jeg er 100% klar over at denne personen ikke er en oppdretter per say, men at det var et kull som kom fordi de mente tispa trengte det i forhold til innbilt drektighet eller noe sånnt. Jeg snakket med henne, besøkte valpene og fikk se noen registreringspapirer. Bear in mind at jeg aldri før har hatt med hund og papirer før, at mor og far hadde forskjellige papirer visste ikke jeg hadde noen betydning der og da - noe jeg jo innser NÅ hva betydde. JEG visste ikke at den kennelen var "svartelistet" i norge, og at raseklubbene ikke anbefaler å kjøpe valper derfra. Det var ren FLAKS at jeg søkte på kennelnavnet og fikk info om dette.

Far er av et retrieverklubb-godkjent kull, men det er desverre mor her som er problemet. Uten en stamtavle til å stole på føler jeg meg for det første ikke trygg, og for det andre ikke en god støttespiller til å bidra til en flott rases utvikling. Ingen kan komme med garantier for at en valp kommer til å bli 100% frisk - men oddsen for at den utvikler sykdommer man ikke visste fantes i slekta er MYE større.

Eierene vet hvor hunden kommer fra, men om de hvordan hundene blir avlet på, hvordan de blir holdt mens de er valper og hvordan registrering de egentlig har tror jeg ikke er helt klart for dem. Jeg visste ikke om dette før jeg undersøkte det nærmere.

Med Cairn Terrier har kanskje du også blitt frarådet denne kennelen. Ringer det noen bjeller for deg....?

Nei, det ringer dessverre ingen bjeller. Jeg kjente oppdretter og hundene lenge før jeg vurderte valp derfra. Grunnen til at det faktisk ble valp derfra, er fordi jeg har blitt kjent med de, og fordi jeg liker veldig godt det jeg ser, og jeg tror generelt at rasen passer i mitt liv nå. Mao har jeg undersøkt fryktelig dårlig rundt meg ellers, det skal jeg ha.

Vi misforstår muligens hverandre ganske mye, det kan godt hende. Men likevel vil jeg råde deg til å være forsiktig med hva du skriver. At de som eier moren til dette kullet er uvitende, er ingen dødssynd. At de er mindre seriøse enn andre kan også hende, men det er milelangt fra å bare parre en hund fordi den "kanskje har godt av det pga innbilt" (en kjent myte by the way), og det å mer eller mindre bevisst parre hunder fra dårlig slekt/oppdrett. Hvis de i tillegg ikke vet at moren til kullet kommer fra det stedet det gjør; hvordan kan du da vite det? Og hvorfor vet ikke de det? Og hvis de ikke vet, da har de vel neppe papirer på henne? Og da blir vel neppe valpene registrert i NKK heller? Og HVIS dette stemmer, da blir spørsmålet mitt - som du oppfatter som frekt; hvor god jobb har du gjort som valpekjøper? Mitt svar er altså slett ikke en god jobb. Nå har ikke jeg fulgt tråden din fra før, så jeg vet ikke så mye om hvor du har leitet etter valp og hva du har søkt på, men internett og litt enkel søking, en titt på raseklubbens hjemmeside og enkle søk og besøk på hjemmesider til flere oppdrettere er vel et minimum! Og det virker jo ikke som om du har gjort dette før nå, og det er vel helst DET som bekymrer meg. I tillegg til at du har lyst å leke politi for andre folk, når du selv ikke vet hvor ille ting egentlig er. Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jaggu ikke snaue.

Jaja, jeg prøvde bare å dele min bekymring for en rase som er sykdomsplaget, og som det finnes kennler som driver useriøs oppdrett på.

Jøsses, at dette skulle være noe jeg skulle bli tatt for. Hva er det neste? At jeg er negativ mot hvordan mopsen ser ut i trynet? Støttespiller av rasen ja, latterlig.

Hva er en seriøs valpekjøper da? Er jeg ikke "seriøs" nok, når jeg har gått gjennom faenskap og dritt, og selv nå når jeg har funnet en valp jeg trodde var min, så sier jeg faktisk nei pga stamtavleproblemer? Jeg utsetter om mulig valpekjøpet mitt ett år, er ikke der seriøst nok?

Ta en kikk på hva dere skriver selv, og hva jeg har skrevet tidligere. Jeg kan gjerne nevne gribb-prinsippet igjen, noe som er aktivt brukt her.

For dere som kanskje ikke vet det har jeg stått på venteliste hos mange siden før årsskiftet, men jeg har hele tiden blitt nr2-3 bak i køa, eller så har tispene ikke fått valper i det hele tatt. Uheldig? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at man er fornøyd med oppdretter man skal kjøpe valp fra.

Wretch fant dette kullet og oppdretter virket kjempe bra. og som det virket var det bra komunikasjon mellom oppdretter og Wretch.. Hun drar hjem med et smil om munnen. Bestemmer seg for å undersøke mer om oppdretter og foreldrene til valpene. Da hun vil vite mest mulig før hun får valp.

Hun finner da ut at mor til valpene er fra en oppdretter som ikke er noe bra. Mange hendelser til å med UTESTENGT fra NKK.

Mor til valpene er ikke reg i nkk og Wretch vet ikke noe om foreldrene til mor. Oppdretter har heller ikke nevnt noe om dette.

Selv om mor er frisk betyr ikke at foreldrene hennes er det. og hun kan faktisk bære gener på masse sykdommer. Og uten reg kan hun faktisk ikke være 100 % siker på at det oppdretter sier er sant når det kommer til familien til mor.

Wretch som er første gangs eier vil være sikker på oppdretter hun kjøper valp av. Det er mange valpe kjøpere som blir lurt.

Hun vil ha en valp reg i nkk fordi hun vil ha mulighet til å stille ut og bli med på konkurangser hvis retningen skulle føre dit. Og fordi hun har da mer garantier på at hun har fått en renraset labrador hun vet hvem familie den har og oppdretter som driver seriøst for å få frem friske og fine valper. Hvis man skal ha valper på en ren raset hund synes jeg det er mest seriøst når oppdretter har hunder reg i nkk og valpene blir reg.

Og du som skriver at du er glad for at hun ikke kjøpte seg schæfer kan da ta med den den medingen i senga.

Du snakker med en person over nettet. DU har aldri møtt jenta. DU kan faktisk IKKE si eller dømme om hun einer seg som en schæfer eier. Du kjenner henne ikke og kan ikke si slik ut over hva man leser i noen innlegg.

Som første gangs eier vil hun kanskje like å vite litt sikrere om helsa og slik til valpen hun skal kjøpe da. Når ikke mor har stamtavle og kommer fra en slik oppdretter.. hvilke garantier har du..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK that pretty much wraps it up.

Jeg beklager hvis noen er veldig offended om at jeg går hardt ut mot denne useriøse oppdretteren tispa kommer fra, men jeg har lite til overs for slike folk, og har ikke noe i mot om at alle blir advart mot slike folk. Det er ikke bare et rykte, ikke bare bagateller at de er utestengte fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tini: Hovedproblemet i mine øyne er ikke at personen ikke er fornøyd og ikke føler seg sikker lenger, MEN at man skriver det i et offentlig forum og bannlyser noen. Er ikke så vanskelig å finne ut hvilke personer dette gjelder. Så man skal være forsiktig med og fortelle alt sånn på nett hvor alle kan lese.

Man må også tenke fremover, og oppdrettere kan sitte og lese dette. Noen vil kanskje ikke selge valper til denne personen da, ettersom den går ut med litt for mye informasjon (ikke alt er fakta).

Edit:

Du skriver "Jeg beklager hvis noen er veldig offended om at jeg går hardt ut mot denne useriøse oppdretteren tispa kommer fra..." Men det er denne personen som eier tispa det går utover, og det er ikke sikkert den personen gjør noe galt, DERFOR bør du være forsiktig. At denne tispa kommer fra en useriøs oppdretter MÅ ikke bety at denne eieren av tispe er useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...