Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten partidebatt?


xxx12345

Hva stemmer du?  

58 stemmer

  1. 1.

    • Høyre
      9
    • Fremskrittspartiet
      13
    • Sosialistisk Venstreparti
      17
    • Venstre
      5
    • Kristelig folkeparti
      0
    • Senterpartiet
      0
    • Demokratene
      0
    • NKP
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      10
    • Arbeiderpartiet
      4


Recommended Posts

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Bare et spørsmål til dere røde: hvor sannsynlig tror dere det er at rimi-Hagen, Reitan og Røkke faktisk ville blitt boende i Norge hvis de hadde måttet betale så mye i skatt som SV or Rødt vil ha dem til? Hvor sannsynlig er det at de ville jobbet så mye ekstra og tatt så mye sjanser som de har gjort hvis de visste at fruktene av den innsatsen ikke kom til å tilfalle dem likevel? Hvis dere hadde jobbet hardt og startet en suksessbedrift, jobbet 15 timer i døgnet som man gjerne må minst når man starter slik for seg selv, og til slutt kunne skilte med 1 mill i årslønn: hadde dere da syntes at det var greit at dere skulle sitte igjen med 400 000 og resten til staten?

Dette er et samfunnsøkonomisk spørsmål. Mange har allerede meldt flytting fra Norge pga skattespørsmål. Dersom man øker skattene vil flere av de rikeste gjøre det. Hvor mange skattekroner legger en som er utflyttet igjen i Norge? Nemlig ingen. Hva er da best: stå på ideologiske krav om at de skal betale så og så mye for å oppleve at de da flytter, eller la skattenivået være slik at de faktisk bidrar med milliarder selv om de har milliarder igjen?..

Og skolepolitikken: hva er galt med private skoler for de som tror på spesielle læringsmetoder osv? Hva er galt med å gi sterke elever utfordringer på deres nivå? Hva er galt med at jeg er villig til å betale for tilrettelagt undervisning for mine barn? Når det er store feil og mangler i den offentlige skolen: hva oppnår man med å nekte private skoler oppstart av den grunn? Two wrongs does not make one right..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ikke "lært opp til" å holde valget vårt hemmelig...?

Jeg mistenker at dette er en måte å ha kontroll på...

Hva vet vel vi om hva mann i gata har stemt,og hva dette utgjør på antallet i det store bildet?

Jeg kjenner ikke en sjel som ikke stemmer Frp...og de som kjenner som kjenner venner av venner stemmer også dette.

Det er helt sikkert korrupt,og valgtallene er sikkert ikke riktige.

Det skulle vert en rettighet å sett hva alle har stemt...

Jeg kjenner ingen som stemmer Frp, er temmelig sikker på at ingen av mine 100 kolleger gjør det, og iallefall ingen av mine venner eller venners venner. Jeg tviler sterkt på at det er mulig å tukle med stemmetall i Norge, og det at alle du kjenner stemmer Frp betyr iallefall ikke at alle gjør det...

Men dere, selv om vi sikkert er veldig uenige i mange politiske spørsmål, så må vi huske at hundeinteressen er noe vi har felles, og det er det viktigste her på sonen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skolepolitikken: hva er galt med private skoler for de som tror på spesielle læringsmetoder osv? Hva er galt med å gi sterke elever utfordringer på deres nivå? Hva er galt med at jeg er villig til å betale for tilrettelagt undervisning for mine barn? Når det er store feil og mangler i den offentlige skolen: hva oppnår man med å nekte private skoler oppstart av den grunn? Two wrongs does not make one right..

Det er ikke private skoler i seg selv som er galt, det som er GALT er at dersom man skal betale for de private skolene vil det bli et skille, fordi de som ikke har RÅD til å betale må sende barna på offentlige skoler. Og hvis vi ser til land som UK og USA ser vi at det fort blir et skoleskille også, hvor de private ligger desidert høyest i kvalitet, og dermed får de barna som har foreldre som er velbemidlet den beste utdannelsen.. Det blir etterhvert en ond sirkel det. Jeg har faktisk gått på privatskole selv, og mener det at privatskoler i seg selv ikke er galt så lenge staten sørger for å ha så gode stipender at det er noe alle, uansett økonomisk bakgrunn, har råd og mulighet til å velge. Jeg gjentar: det handler ikke om at alle mennesker skal bli LIKE, men at vi skal ha like MULIGHETER, alle som en, uansett om man er sønn av konge eller smed.

Du nevnte også dette med individuelle rettigheter.. I mine øyne blir det vanskelig å forsvare termen "individuelle rettigheter" når dette ikke gjelder for f.eks homofile som ønsker å kunne gifte seg- dersom de finner en prest som tillater det-, å kunne adoptere eller å få hjelp til kunstig befruktning? Single stiller på lik linke med et heterofilt par, så kravet om en "mamma og en pappa" forsvinner jo.. Selvbestemt abort blir jo et annet touchy tema...

Må også legge til at det er flere inngrodde høyrefolk som har skiftet side etter å ha f.eks blitt kronisk syke.. Det er jo og noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til stykket så er vel de fleste enig i litt her og litt der.Jeg får aldri med meg stemmedatoen,og har aldri stemt,for det spiller ingen rolle mener jeg.Vi er barelærtopp til å tro at vi utgjør en forskjell..Vi har ingenting vi skulle ha sagt uansett..hehe..Jeg er ganske provosert av mye av politikken jeg.Kunne tenkt meg et parti som var en balanse mellom flere..Lage eget kanskje?hehehehe

Når går eller gikk stemmefristen ut?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til stykket så er vel de fleste enig i litt her og litt der.Jeg får aldri med meg stemmedatoen,og har aldri stemt,for det spiller ingen rolle mener jeg.Vi er barelærtopp til å tro at vi utgjør en forskjell..Vi har ingenting vi skulle ha sagt uansett..hehe..Jeg er ganske provosert av mye av politikken jeg.Kunne tenkt meg et parti som var en balanse mellom flere..Lage eget kanskje?hehehehe

Når går eller gikk stemmefristen ut?????

Vel- så lenge man ikke stemmer bør man holde seg for god til å klage over politikken og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel--Jeg klager faktisk over politikken så mye jeg vil,og stemmer ikke på noen da jeg ikke har tillit til noen av dem.

For meg er dem alle en gjeng med suppehuer!Alle som en.

Da vil jeg foreslå at du selv blir politisk aktiv, det verste jeg ser er folk som syter over politikerne som faktisk gjør så godt de kan, uten å løfte en finger for å gjøre det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg foreslå at du selv blir politisk aktiv, det verste jeg ser er folk som syter over politikerne som faktisk gjør så godt de kan, uten å løfte en finger for å gjøre det bedre.

Er veldig enig med deg, er helt unødvendig å bare klage over alt alle gjør galt og alt som er feil når en selv ikke er villig til å anstrenge seg for å gjøre ting bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft, det er da ikkeno regel på det.

Jeg kjenner mange som nekter å stemme i protest.

protesten blir da bare ført opp som en av de mange sofasliterene. Det er mer protest å stemme blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

protesten blir da bare ført opp som en av de mange sofasliterene. Det er mer protest å stemme blankt.

Helt enig, ingen vil jo merke det dersom man bare dropper å stemme; dersom man stemmer blankt gir jo det iallefall et synlig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, ingen vil jo merke det dersom man bare dropper å stemme; dersom man stemmer blankt gir jo det iallefall et synlig resultat.

Klart man merker det om man dropper å stemme, de måler jo valgdeltakelse og? Men jeg er enig, om man absolutt vil protestere, så er det bedre å stemme blankt enn å ikke stemme i det hele tatt - stemmer man ikke, så har man vel egentlig ikke noe å klage over når man ikke liker politikken som føres, i og med at man ikke har gjort en dritt for å bedre det sjøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist og nesten litt skremmende. Ingen av disse partiene er kjent for å la individuelle forskjeller stå i høysetet.

Alle skal i barnehage. Velger du noe annet skal du straffes økonomisk.

Alle skal sitte igjen med like mye etter lønning. Jobber du ekstra eller tar noen sjanser og faktisk blir rik skal dette tilfalle staten (det fungerer heldigvis ikke i praksis sidne begge partiene er så små).

Alle skal presses inn i den samme malen på skolen. Sliter du skal du få ekstra hjelp, men er du sterk så får du klare deg selv.

Sånn for å sette det på spissen..

Amen. Godt det ikke bare er meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

:) . Lese aldri aviså, ser aldri nyhetene osv. Men i dag så var det represtentanter fra alle partia på skolen. De snakket om partiet sitt og hva de ville gjøre bedre. Alle ville jobbe med de samme emnene, men bare på litt forskjellige måter. Noen ting var viktige for noen, mens for andre parti var det noe annet.

Så.. Vet jo at valget er hemmelig. Men hvem skal du stemme på. (Til dere som ikke er "stemmeklar/for små", hva ville dere stemt på?)

Synes det er så vanskelig.

Dette vil jeg skal bli bedre :

-Miljøet (Altså mindre utslipp, bedre veger, mer buss, sykle mer, mer tog? osv)

-Gjøre det bedre for de gamle (gamlehjem, mindre piller, la dem få gjøre det dem vil)

- Få bedre frittidsmuligheter(ikke bare fotball, hånball og sånn). - Vil ha mere treningsmuligheter med hund her i området. Agility osv

- bedre skulemuligheter (Få bytta ut de dårligeste lærerene, få hundelinjer her og :D. )

men først å fremst så må man få fingen ut å gjøre noe med miljøet. Gi penger til forskning, få flere busser osv. Vi unge klarer oss ganske bra med skolen, så mer fritidsgreier, hjelpe de gamle....

Aner ikke hvem jeg skal stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt tidligere her på sonen at jeg ikke kom til å stemme i år. Men er litt i tvil. Og hadde lagt meg opp en mening om hvilket parti jeg skulle ha stemt. Og igår hadde vi også sånn debat mellom de ulike partiene, og sitter igjen med et helt sikkert svar på hvem jeg skulle svart på. Og det var det jeg tenkte før denne debatten også.

Dette partiet stemte jeg også på når det var stortingsvalg for 2 år siden :)

Jeg er enig i det meste de står for, og hvordan det skal gjøres. Sikkert noe jeg er uenig i (ikke noe jeg kommer på), men dette er partiet som passer meg best.

(tok også test på vg eller dagbladet, og fikk dette partiet da også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(tok også test på vg eller dagbladet, og fikk dette partiet da også).

Jeg er ganske sikker på hva jeg skal stemme, men tok VG- og Aftenposten-testene for moro skyld:

SV: 80,5% (VG)/ 54% (Aftenp.)

Arbeiderpartiet: 76% (VG)/ 54% (Aftenp.)

Venstre: 76% (VG)/ 41% (Aftenp.)

Senterpartiet: 75,8% (VG)/ 44% (Aftenp.)

Rødt: 71,5% (VG)/ 44% (Aftenp.)

KrF: 62,1% (VG)/ 41% (Aftenp.)

Høyre: 35,9% (VG)/ 20% (Aftenp.)

FrP: 22,9% (VG)/ 8% (Aftenp.)

Litt overraska over et par ting i "toppen", heldigvis mer forutsigbart i bunnen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns ikke jeg noen partier er spesiellt fæle. Alle har til felles at de vil at ting skal bli bedre, de bare velger å gjøre det på forskjellige måter. Men det er selvfølgelig noen jeg er sterkt uenig med.

Selv vipper det mellom Høyre og FRP.

Tommelen opp for muligheter og lov til å velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en del valgtester (ja, jeg syns det er moro!), ikke overraskende får jeg SV eller RV/Rødt på alle sammen... Passer meg utmerket!

Forøvrig har NRK et par artige valgting på nettsidene sine:

http://www.nrk.no/valgspill/ (jeg ble kasta ut av både frp og rv da jeg spilte, pga for stor fraflytting...)

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/val_2007/1.3195350 (jeg ble krf-velger da jeg tok den, jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...