Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten partidebatt?


xxx12345

Hva stemmer du?  

58 stemmer

  1. 1.

    • Høyre
      9
    • Fremskrittspartiet
      13
    • Sosialistisk Venstreparti
      17
    • Venstre
      5
    • Kristelig folkeparti
      0
    • Senterpartiet
      0
    • Demokratene
      0
    • NKP
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      10
    • Arbeiderpartiet
      4


Recommended Posts

Innlegg redigert med kilder.

For det første, når det gjelder flyktinger/asylsøkere, så er som sagt Norge et av Europas strengeste når det kommer til flyktningspolitikk. Vi har innvandringsstopp, og blir stadig kritisert av FN fordi vi tar inn så få flyktninger. Det FrP vil er å "hjelpe de der de kommer fra", istedet for å gi mennesker som flykter for livet sitt opphold i Norge. Flyktningpolitikken er knallrestriktiv, og det er nesten umulig å få opphold her. Behandlingstiden av asylsøknader tar kjempelang tid, og i mellomtiden lever de under rimelig uverdige forhold i asylmottak, hvor de inntil nå ikke har fått norskopplæring- noe som heldigvis er forandret nå. Det er en myte at vi tar inn så fryktelig mange; vi tar nesten ikke inn noen. UDI jobber med en politikk som sier at hver asylsøker er "skyldig" inntil det motsatte er bevist, f.eks så holder det ikke at han eller hun kan bevise at de HAR blitt torturert, dersom de ikke kan bevise at de vil bli torturert dersom de returnerer. En mer restriktiv flyktningpolitikk enn det vi allerede har vil være ingen flyktningpolitikk i det hele tatt, men full stopp og stengte grenser.

Det beste man kunne klare ville jo selvfølgelig vært å hjelpe dem der det er, men det går jo ikke bestandig. Og jeg er ikke for total innvandrings-stopp. Men de som virkelig trenger det vil vel få det? Jeg har ikke hørt noe om at de ønsker total innvandrings-stopp, men at det skal bli strengere. Det har jo vist seg at Norge ikke har klart å ta skikkelig vare på alle innvandrerene som har kommet, og da må man enten innvigle flere ressurser til å hjelpe dem, eller ta in færre. Veldig vanskelig sak det der. Men jeg ville spurt FRP var jeg deg ;) For jeg er ikke på noen måte representant for dem. Jeg håper virkelig man vil kunne hjelpe innvandrerene bedre i fremtiden enn det man har klart til nå. Altfor mange har blitt tatt inn uten å få hjelp med det de har i sekken.

Når det gjelder samer, så er det jo de som er urinnvånerne i Norge, så sånnsett vil det være mer riktig at dersom man bor i Norge bør man lære seg samisk.. De var her først.

Absolutt. Men skader det at de også lærer seg Norsk? Jeg syns også det er en sørgelig sak at de ikke kan ha sitt morsmål som hovedspråk, men såvidt jeg har skjønt får de også undervisning i sitt morsmål.

Jeg tviler STERKT på at det er mange som "velger" å bli homofile fordi det er trendy, så lenge det faktisk er rimelg samlede meninger blant forskere om at seksuell legning er noe man blir født med. At flere tør å komme ut av skapet er jo bare bra, uavhengig av hva grunnen er. Det er fremdeles vanskelig å være åpent homofil i Norge, det er jo faktisk ikke særlig lenge siden et lesbisk par ble banket opp på gaten i Oslo fordi de kysset og leide hverandre.

Jeg kjenner mange som selv sier de er homofile fordi det er trendy.... Og det er forferdelig trist at et lesbisk par ble banket opp, men den som banket dem opp var vel ikke majoriteten av Norge men mest sannsynlig en syk person. Og jeg syns selvfølgelig at folk må være stolte av det de er :) Det være seg heterofil, homofil, lesbisk eller bifil. Men det jeg syns er dumt er det å gjøre det til en trend. Men det at det blir en trend er heller ingen stor sak for meg. Det er ting jeg bryr meg mer om. :) hehe

Ellers har jeg hørt at FPU(FRP ungdom) gir 200 kroner til dem som klarer å stille dem et spørsmål de ikke klarer å svare på.. Dette er bare noe jeg har hørt fra noen medlemmer der, men det er jo ingen dårlig deal. :P hehe.

Men nå må jeg stoppe her i debatten, for jeg har desverre litt for mye å gjøre i disse dager. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar
Nå tviler jeg sterkt på at de mener at alenemødre ikke skal få støtte, jeg tror de heller mener at det skal bli vanskeligere å få. Kjente selv til en tidligere som alltid måtte få et nytt barn hver gang barnetrygda for de andre gikk ut...

*flirer* Man får barnetrygd til barnet er 18 år, så hvor mange barn rekker man å få om man blir gravid hver gang barnetrygda går ut? 2? 3?

- Men du mente kanskje kontantstøtte? Noe man får om barnet IKKE går i barnehage, fordi at alle barnehageplasser i Norge subsidieres av staten. Det skulle liksom være rettferdig, at de som ikke fikk barnehageplass og måtte ty til dyrere løsninger, skulle få samme subsidieringen som barnehagebarn får.. Det er forøvrig 3000 kr i mnd, og man er bra tjukk i huet om man tror at 3000 kr i 2-3 år er "lønnsomt", barn koster mer enn som så..

Det beste man kunne klare ville jo selvfølgelig vært å hjelpe dem der det er, men det går jo ikke bestandig. Og jeg er ikke for total innvandrings-stopp. Men de som virkelig trenger det vil vel få det? Jeg har ikke hørt noe om at de ønsker total innvandrings-stopp, men at det skal bli strengere. Det har jo vist seg at Norge ikke har klart å ta skikkelig vare på alle innvandrerene som har kommet, og da må man enten innvigle flere ressurser til å hjelpe dem, eller ta in færre. Veldig vanskelig sak det der. Men jeg ville spurt FRP var jeg deg :) For jeg er ikke på noen måte representant for dem. Jeg håper virkelig man vil kunne hjelpe innvandrerene bedre i fremtiden enn det man har klart til nå. Altfor mange har blitt tatt inn uten å få hjelp med det de har i sekken.

Det er - i teorien - innvandringsstopp i Norge i dag, og de innvandrerene som ER her, er stort sett svensker, dansker, islendinger og engelskmenn - importert arbeidskraft om man kan kalle det det? Det er forøvrig derfor vi "importerte" pakistanere en gang på 70-tallet. Asylsøkere og innvandrere er IKKE det samme.

Det er forøvrig interessant syns jeg, at FrP mener i det ene øyeblikket at man ikke skal ta inn like mange asylsøkere som vi gjør i Norge i dag fordi vi heller burde hjelpe de der de er, mens de sier om u-hjelp at økt import og sletting av utenlandsgjeld burde være nok til at de kan hjelpe seg selv. Vel og bra det, om det var BARE økonomiske grunner til at folk gjør seg til flyktninger? Men det er vel ikke fattigdom som gjør at det kommer flyktninger fra f.eks Irak? Hvordan har de tenkt å fikse tyrannregimer med økt import og sletting av utenlandsgjeld, liksom?

Absolutt. Men skader det at de også lærer seg Norsk? Jeg syns også det er en sørgelig sak at de ikke kan ha sitt morsmål som hovedspråk, men såvidt jeg har skjønt får de også undervisning i sitt morsmål.

Det er ingen som har sagt at de ikke skal lære seg norsk? Det har de blitt tvunget til i noen tiår nå. Spørsmålet er vel heller om de får lov å lære seg samisk? Det har ikke vært og er ikke en selvfølge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Resultatet fra skolen min var skammelig...

http://samfunnsveven.no/resultat/skoler/skole_07560.html

Er en god del på venstre-siden tilsammen da... Men når høyre sier at "stemmer dere frp, får dere billig sprit liutt tilgjenglig" er det en del kort-tenkte-fjortis-folk som var seg engasjere.... <_<

Her er hele resultatet fra skolen min, forresten: http://samfunnsveven.no/resultat/skoler/skole_16010.html - jeg har ingenting i mot å gå på en skole hvor Miljøpartiet De Grønne får dobbelt så mange stemmer som FrP, og hvor RV får tjue flere stemmer enn Høyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flirer* Man får barnetrygd til barnet er 18 år, så hvor mange barn rekker man å få om man blir gravid hver gang barnetrygda går ut? 2? 3?

Hun mente hun fikk mer penger etter 4 år tror jeg...

- Men du mente kanskje kontantstøtte? Noe man får om barnet IKKE går i barnehage, fordi at alle barnehageplasser i Norge subsidieres av staten. Det skulle liksom være rettferdig, at de som ikke fikk barnehageplass og måtte ty til dyrere løsninger, skulle få samme subsidieringen som barnehagebarn får.. Det er forøvrig 3000 kr i mnd, og man er bra tjukk i huet om man tror at 3000 kr i 2-3 år er "lønnsomt", barn koster mer enn som så..

Det er - i teorien - innvandringsstopp i Norge i dag, og de innvandrerene som ER her, er stort sett svensker, dansker, islendinger og engelskmenn - importert arbeidskraft om man kan kalle det det? Det er forøvrig derfor vi "importerte" pakistanere en gang på 70-tallet. Asylsøkere og innvandrere er IKKE det samme.

Jeg syns ikke barnehage burde være så dyrt nei.

Og mange av de "få" innvandrerene har ikke fått den hjelpen de skulle fått fra starten av.

Det er forøvrig interessant syns jeg, at FrP mener i det ene øyeblikket at man ikke skal ta inn like mange asylsøkere som vi gjør i Norge i dag fordi vi heller burde hjelpe de der de er, mens de sier om u-hjelp at økt import og sletting av utenlandsgjeld burde være nok til at de kan hjelpe seg selv. Vel og bra det, om det var BARE økonomiske grunner til at folk gjør seg til flyktninger? Men det er vel ikke fattigdom som gjør at det kommer flyktninger fra f.eks Irak? Hvordan har de tenkt å fikse tyrannregimer med økt import og sletting av utenlandsgjeld, liksom?

Tenker man økonomisk vil man kunne hjelpe mange flere innvandrere og asylsøkere i fremtiden. Men man skal selvfølgelig prioritere saker der liv står på spill langt fremfor penger. Det vil jeg være så naiv å tro at de fleste andre også mener.

Det er ingen som har sagt at de ikke skal lære seg norsk? Det har de blitt tvunget til i noen tiår nå. Spørsmålet er vel heller om de får lov å lære seg samisk? Det har ikke vært og er ikke en selvfølge det.

Nei, men såvidt jeg vet ble de nektet å snakke språket sitt lenge før FRP kom til verden. Så at samene har mistet mye av sin nasjonalitet pga FRP syns jeg blir å dra den litt langt. Ta en titt i historieboka du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mente hun fikk mer penger etter 4 år tror jeg...

Barnetrygd er fortsatt frem til ungen er 18 år, bare å sjekke på nav.no om du vil :)

Det er mulig din bekjente mente overgangsstønad - som gies de 3 første årene etter et samlivsbrudd, evt til barnet er 3 år om foreldrene ikke bor sammen ved fødsel - eller kontantstøtte. Dum er hun uansett, det er ikke lønnsom bedrift å få barn, de koster mer enn man får i statsstøtte.. Samme hvilket parti man stemmer på :)

Nei, men såvidt jeg vet ble de nektet å snakke språket sitt lenge før FRP kom til verden. Så at samene har mistet mye av sin nasjonalitet pga FRP syns jeg blir å dra den litt langt. Ta en titt i historieboka du.

Har ikke sagt noe om at FrP står bak den dårlige behandlinga av samene jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnetrygd er fortsatt frem til ungen er 18 år, bare å sjekke på nav.no om du vil :)

Det er mulig din bekjente mente overgangsstønad - som gies de 3 første årene etter et samlivsbrudd, evt til barnet er 3 år om foreldrene ikke bor sammen ved fødsel - eller kontantstøtte. Dum er hun uansett, det er ikke lønnsom bedrift å få barn, de koster mer enn man får i statsstøtte.. Samme hvilket parti man stemmer på :)

Det er interessant å høre! ;) Selv har jeg ikke så mye kunnskaper om hvor mye man "tjener" på å få barn. Hehe. Denne damen trodde og mente hun tjente på det.

Har ikke sagt noe om at FrP står bak den dårlige behandlinga av samene jeg?

Diskusjonen her var jo noe ala hvor fælt FRP er, derfor gikk jeg utifra det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...