Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten partidebatt?


xxx12345

Hva stemmer du?  

58 stemmer

  1. 1.

    • Høyre
      9
    • Fremskrittspartiet
      13
    • Sosialistisk Venstreparti
      17
    • Venstre
      5
    • Kristelig folkeparti
      0
    • Senterpartiet
      0
    • Demokratene
      0
    • NKP
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      10
    • Arbeiderpartiet
      4


Recommended Posts

Ja, hva stemmer du? Eller ville ha stemt hvis du hadde hatt stemmerett?

Selv holder jeg meg på den borgelige siden (såvidt) og stemmer Venstre - partiet for fritenkere og individualister :lol: Det jeg liker med Venstre er at det er så høyt under taket og at de legger vekt på forskning og utdanning. Dog et lite minus for litt for rundhåndet innvandringspolitikk.

Det er to partier jeg ikke kunne stemt på i det hele tatt, nemlig de to populistiske: SV og FRP. SV lover og lover men endrer ordlyd og kriterier ettersom det passer seg. I tillegg er jeg dypt uenig i skolepolitikken hvor alle skal presses inn i en mal. FRP lover og lover også og skal bøtte ut oljepenger til å betale herligheta. De fleste samfunnsøkonomer har gjentatte ganger stilt spørsmål ved hvordan det skulle gå med FRP ved makta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Rødt, fordi jeg er sosialist in my heart:p Jeg er imot kapitalismen fordi jeg er imot den ufattelige urettferdigheten i verden, og jorden tåler ikke en verdensomspennende kapitalisme; derfor vil kapitalismen aldri bidra til at urettferdigheten og de ekstreme forskjellene forsvinner. Jeg ønsker en verden som bygger på solidaritet og en verden hvor alle mennesker er likeverdige. I tillegg er jeg veldig enig i deres kamp for gratis skolebøker også i videregående skole, for homofiles rettigheter og de strenge anti-rasistiske prinsippene deres. Målet er ikke at alle skal bli like og leve like liv, men at alle skal ha samme muligheter.. Selv om jeg kanskje ikke kan stå for ALT på partiprogrammet deres, så er det det partiet som står for de verdiene jeg ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt, fordi jeg er sosialist in my heart:p Jeg er imot kapitalismen fordi jeg er imot den ufattelige urettferdigheten i verden, og jorden tåler ikke en verdensomspennende kapitalisme; derfor vil kapitalismen aldri bidra til at urettferdigheten og de ekstreme forskjellene forsvinner. Jeg ønsker en verden som bygger på solidaritet og en verden hvor alle mennesker er likeverdige. I tillegg er jeg veldig enig i deres kamp for gratis skolebøker også i videregående skole, for homofiles rettigheter og de strenge anti-rasistiske prinsippene deres. Målet er ikke at alle skal bli like og leve like liv, men at alle skal ha samme muligheter.. Selv om jeg kanskje ikke kan stå for ALT på partiprogrammet deres, så er det det partiet som står for de verdiene jeg ønsker. :)

Amen! :)

Rødt har samme menneskesyn og virkelighetsoppfatning som meg, derfor er valget lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir gammel nok til å stemme blir det nok til at jeg stemmer høyre eller FRP. Har enda ikke bestemt meg for hvilket av de to partiene jeg skal stemme på, for jeg er enig i noe av FRP-politikken, og uenig i noe. Akkurat slik med høyre også. Men har god tid til å finne ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte SV ved forrige valg for jeg syns de hadde mange positive punkter i valgprogrammet sitt. Men syns ikke akkurat de har holdt noe av det de der lovet å få til, gitt... Syns generelt sett at den regjeringa som sitter nå har vært skikkelig dårlige til å få til noe som helst i grunn...

Neste gang blir det nok et annet parti som får min stemme. Ikke helt sikker på hvilket parti egentlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig greia med å være så ****** hemlighetsfull over hva man stemmer a?

Redd for å bli dømt?

Jeg stemmer rødt.

eeeeh, hva med å ikke være så frekk a?

Det er vel opp til deg selv om man vil greie ut om hva man stemmer på nett?

EDIT: man skal vel få si selv få velge hva man ønsker å greie ut på nett UTEN å bli dømt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig greia med å være så ****** hemlighetsfull over hva man stemmer a?

Redd for å bli dømt?

Jeg stemmer rødt.

Hva skjedde her egentlig? Kan ikke si at det er noen som har vært så fryktelig hemmelighetsfulle?

eeeeh, hva med å ikke være så frekk a?

Det er vel opp til deg selv om man vil greie ut om hva man stemmer på nett?

EDIT: man skal vel få si selv få velge hva man ønsker å greie ut på nett UTEN å bli dømt?

Helt rett, det er faktisk en privatsak hva man stemmer og det er med andre ord helt opp til en selv om en ønsker å dele det (spesielt når vi snakker om den store verdens veven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gledelig overrasket over hvor mange som stemmer SV og Rødt! ;)

Jeg synes det er trist og nesten litt skremmende. Ingen av disse partiene er kjent for å la individuelle forskjeller stå i høysetet.

Alle skal i barnehage. Velger du noe annet skal du straffes økonomisk.

Alle skal sitte igjen med like mye etter lønning. Jobber du ekstra eller tar noen sjanser og faktisk blir rik skal dette tilfalle staten (det fungerer heldigvis ikke i praksis sidne begge partiene er så små).

Alle skal presses inn i den samme malen på skolen. Sliter du skal du få ekstra hjelp, men er du sterk så får du klare deg selv.

Sånn for å sette det på spissen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist og nesten litt skremmende. Ingen av disse partiene er kjent for å la individuelle forskjeller stå i høysetet.

Alle skal i barnehage. Velger du noe annet skal du straffes økonomisk.

Alle skal sitte igjen med like mye etter lønning. Jobber du ekstra eller tar noen sjanser og faktisk blir rik skal dette tilfalle staten (det fungerer heldigvis ikke i praksis sidne begge partiene er så små).

Alle skal presses inn i den samme malen på skolen. Sliter du skal du få ekstra hjelp, men er du sterk så får du klare deg selv.

Sånn for å sette det på spissen..

Takk ;)

Ble litt sjokkert over hvor mange "røde raddiser" det er her, men er det ikke en trend at mange unge stemmer rødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist og nesten litt skremmende. Ingen av disse partiene er kjent for å la individuelle forskjeller stå i høysetet.

Alle skal i barnehage. Velger du noe annet skal du straffes økonomisk.

Alle skal sitte igjen med like mye etter lønning. Jobber du ekstra eller tar noen sjanser og faktisk blir rik skal dette tilfalle staten (det fungerer heldigvis ikke i praksis sidne begge partiene er så små).

Alle skal presses inn i den samme malen på skolen. Sliter du skal du få ekstra hjelp, men er du sterk så får du klare deg selv.

Sånn for å sette det på spissen..

Nå ja.. Det er vel ikke bare de røde partiene som har vanskelig for å la individuelle forskjeller i høysetet vel? Eller snakker vi kanskje bare som de individuelle forskjellene hos ressurssterke mennesker? For om disse blå partiene får vilja si, så blir vel alt satt ut på anbud, og jeg syns virkelig ikke at omsorgstjenester skal gis til de som kan gi lavest tilbud - men jeg føler det kanskje sånn fordi at jeg faktisk er avhengig av flere offentlige tjenester (jeg syns jo det såkalte NAV er noe herk, er vel forholdsvis sikker på at folka som jobber der ikke blir noe mer behjelpelige om "tjenestene" deres skal prises i kroner og øre)

Jeg veit helt ærlig ikke hva jeg kommer til å stemme i år, det er kommunevalg, og da blir det jo å prøve å få med seg noen av kampsakene i nærmiljøet, liksom - men jeg må innrømme at jeg ikke er videre engasjert.. Eneste jeg veit, er at jeg absolutt ikke kommer til å stemme FRP, det er nærmest et prinsipp.. Selv jeg med min bedritne økonomiske sans veit at man ikke kan senke inntekter og allikevel ha samme eller flere utgifter - samme hvor mye man har på "sparekonto", den blir tom en gang den og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja.. Det er vel ikke bare de røde partiene som har vanskelig for å la individuelle forskjeller i høysetet vel? Eller snakker vi kanskje bare som de individuelle forskjellene hos ressurssterke mennesker? For om disse blå partiene får vilja si, så blir vel alt satt ut på anbud, og jeg syns virkelig ikke at omsorgstjenester skal gis til de som kan gi lavest tilbud - men jeg føler det kanskje sånn fordi at jeg faktisk er avhengig av flere offentlige tjenester (jeg syns jo det såkalte NAV er noe herk, er vel forholdsvis sikker på at folka som jobber der ikke blir noe mer behjelpelige om "tjenestene" deres skal prises i kroner og øre)

Nei, for mye av det gode er heller ikke bra. FRP tipper etter min mening over kanten. Høyre, Venstre og KRF har etter min mening fått til mye bra i samarbeid. Koalisjonsregjeringer mener jeg er positivt fordi ingen av partiene da får utløp for sine mest ekstreme meninger. Kommunenorge er jo i stor grad styrt etter samme prinsippet som på Stortinget, så jeg håper på at vi kan få en lignende sammensetning i Trondheim etter valget (dvs at sentrumspartiene og Høyre tilsammen vil få mye makt).

Men når det er sagt så er det jo begrenset hvilke endringer en kommune kan foreta med henhold til f eks skolene, den politikken kommer jo fra regjeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ikke "lært opp til" å holde valget vårt hemmelig...?

Jeg mistenker at dette er en måte å ha kontroll på...

Hva vet vel vi om hva mann i gata har stemt,og hva dette utgjør på antallet i det store bildet?

Jeg kjenner ikke en sjel som ikke stemmer Frp...og de som kjenner som kjenner venner av venner stemmer også dette.

Ikke at det tar hele,eller halve kaka..men rart at det ikke ser ut tilå vise igjen i det hele tatt??

Det er helt sikkert korrupt,og valgtallene er sikkert ikke riktige.

Men det kan vi ikke bevise,for folk er "opplært til" å holde det hemmelig,og da sier det seg selv at ingen av oss har mulighet for å ha oversikten over om feks 350 av de 500 naboene er enige..

Vi stoler jo på det "de som styrer" holder på med,og på systemet de har lagt opp.

Det er jo så ekstremt mange steder at folk sier ikke til sin nære nabo hva de har stemt...

Hadde alle visst hva alle hadde stemt,så hadde det vært umulig å tukle med det hvertfall.

Det skulle vert en rettighet å sett hva alle har stemt...

Og mann i gata kunne selv se hvem som hadde flest tilhengere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt, fordi jeg er sosialist in my heart:p Jeg er imot kapitalismen fordi jeg er imot den ufattelige urettferdigheten i verden, og jorden tåler ikke en verdensomspennende kapitalisme; derfor vil kapitalismen aldri bidra til at urettferdigheten og de ekstreme forskjellene forsvinner. Jeg ønsker en verden som bygger på solidaritet og en verden hvor alle mennesker er likeverdige. I tillegg er jeg veldig enig i deres kamp for gratis skolebøker også i videregående skole, for homofiles rettigheter og de strenge anti-rasistiske prinsippene deres. Målet er ikke at alle skal bli like og leve like liv, men at alle skal ha samme muligheter.. Selv om jeg kanskje ikke kan stå for ALT på partiprogrammet deres, så er det det partiet som står for de verdiene jeg ønsker. :wub:

Enig, men går for SV jeg da (ligger mellom sv, ap, sp og rødt, men vipper nok mot sv). ;) De er ganske like i grunn. Er ikke enig med sidemålsopplæring, som sv står så hardt på, men ellers er de flinke med likestilling, menneskerettigheter, u-hjelp, finne krigsløsninger i steden for å sette inn militære styker uten å ha noen løsning på hvordan krigen skal løses. De vil jo også ha gratis skolebøker, nei til privatskoler i grunnskolen (alle skal ha like muligheter og bør få samme sjansen om de er rik eller fattig), Lenge leve sosialismen! Partiet jeg ligger lengst i fra, er frp.

Og.. nei.. alle mennsker er forskjellige, men bør få samme grunnleggende MULIGHETER! Nei, det er ingen som har sagt at alle skal ha like mye penger, men det er unødvendig at"rimi-hagen" skal få inn flere millioner i uka. Her burde det være noen midler inne og regulert litt, slik at landet Haiti (værdens fattigste land) kunne fått noen kroner til undervisning o.l. (altså hjelp til selvhjelp). Jeg mener ikke at man skal ta pengene til andre, men vi har skatteregulering som kan være økende jo mer du tjener. Hvis man tjener veldig mye, er jo det veldig mye mer enn de som tjener lite, selv om man må gi mer til fellesskapet.

Ja, til høye skatter = ja til gratis opplevelser (f.eks parker), materiell (skolebøker), skole, sykehus, og slt slikt. Tenk litt på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...