Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå tur med hunden


charlotte

Recommended Posts

Hvor ofte går du tur med hunden? Hver dag, annenhver dag, par ganger i uka eller kanskje bare i helgene? Grunnen til at jeg lufter spørsmålet for dere er fordi jeg ofte ender opp i diskusjon med andre hundefolk ang turgåing. Jeg ser ikke vitsen med å gå tur utover lufting for de nødvendige ærend dersom hunden har trent og er stimulert. Og inne i mitt lille hode så er det ikke slik at hunder som går tur hele tiden nødvendigvis har det best. Når noen "skryter" av at de går tur med hunden sin 3 timer hver dag så blir jeg bare paff, og langt i fra imponert. At de går på tur betyr vel ikke nødvendigvis at de har det perfekt og at eieren er dedikert til hunden sin, eller at hunden dermed er stimulert?? Jeg går jo tur jeg og, men det er i helgene hvor bikkja får tusle rundt og snuse på annet terreng enn vi trener på hele tiden, mest for meg selv egentlig, så jeg skal få et avbrekk fra jobb og lukte på blomstene. Huff, det er visst mange som lurer på hva som er galt med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Det kommer vel an på hva eksakt du mener med "trent og stimulert" det vel? Jeg kan holde på med lydighetstrening i hagen her hele dagen jeg, og jentene vil være fornøyd med det, men skal man ha muskler og kondisjon, så må man nesten bevege kroppen litt mer enn bare "doturer" (Kommer selvsagt an på hvor lange doturer dere har og, våre er veldig korte, om det er BARE derfor vi går tur..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er jo dette med Hva er tur? For meg er tur å gå i min.1 time med dem i bånd eller løs. Alt under dette er lufting. Så jeg lufter hundene mine 2-3 ganger for dagen (også er vi snarvisitter i bakgården itillegg)

Jeg går tur med hundene ca 2-3 ganger i uken. Sykklet med den voksene hunden 1-2 ganger i uken. Kjører da intervaller o.l i ca 30-60min hunden i strikk forann sykkelen så den bygger både muskler og kondisjon da vi planlegger terrenge etter som vi trener kondisjon eller musklatur.

Uten om dette så trener jeg felt/rundering som krever kondisjon og selvsagt trimmer også hunden seg når den løper under trening. Lydighet og spor ser ikke jeg på som "trim" for kroppen.

Tur er for oss en avkobling fra alt som har med trening å gjøre der vi bare koser oss og hundene er "hunder".

Sånn generelt så er tur også trim da jeg går mye i kupert terreng og gjerne "klatrer" på tur. Hundene blir fine og gjennomtrente av kombinasjonen sykkel og tur "trim".

Tur er iblandt mangen "bruks" folk undervurdert som trim. Skal du ha en gjennomabeidet hund i musklatur og byggning så bør det faktisk være endel av "trimmen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett tur med hunden min hver dag. Hun får sine tisseturer, og vanligvis en lengre tur hvor det blir lagt inn litt trening som søk etter gjenstander og/eller dekk/sitt/bli/hopp opp-øvelser. Jeg liker turene sammen med pelsdåttene.. Jeg blir i bedre humør selv, og turen blir som oftest noe lengre enn planlagt - for når jeg først har kommet meg ut så koser jeg meg sånn at tiden bare går. :)

Hadde jeg gått tur med hunden min 3t hver dag så tror jeg nok hun hadde bygd opp et visst stress rundt det. Derfor varierer jeg mye. Noen ganger blir det lang tur om mårran, andre ganger om kvelden... -Og noen ganger blir det faktisk ikke lang tur i det hele tatt, men kanskje en tur bort i skolegården for å trene eller leke. Jeg prøver iallefall å variere mye, og prøver å gjøre det sånn at hun ikke veit HVA vi skal før vi er ute og gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig er det mest korte tisserunder, og ellers trening av noe slag. Akkurat nå for tiden får hun faktisk tur i skogen, varierer litt fra 45 min til flere timer (ikke nødvendigvis sammenhengende). Vi trener hele tiden mens vi er på slike turer, sitt og ligg på avstand, innkalling, kontakt, dempe evt jaktlyst, båndtrening, kondis, svømming, søk i vann, apportering osv. Prøver å bruke naturen som er rundt oss nå, siden vi bor veldig landlig til for tiden. :) Om vintrene blir det mer tur hjemme, gjerne på digre jorder hun får løpe løs på, trene opp muskler i snø og selvsagt også med annen lydighetstrening. Jeg går aldri, aldri en tur uten å trene på noe. På tisseturer (5 min) er det også trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er "ut på tur", det at hunden får gå ut av huset og være ute. Om det så er å sitte i parken i en time og se på folk, en rusletur rundt nabolaget, flere timers tur på fjellet eller sykling et par kilometer. Jeg er ute med hunden to ganger om dagen, og jeg varierer litt ut ifra hva jeg gjør og hvilke dager det er. Er vi på en lang fjell tur om dagen, blir det bare en liten luftetur om kvelden. Jeg syns det er viktig å la hunden få komme seg ut og lufte seg hver dag. Kjedelig å ligge inne hele dagen så. Men så har jeg jo heller ikke mulighet til å ha hunden stående ute heller.

Det er ihvertfall slik jeg gjør det, og hvordan andre gjør det får være deres sak. Vet mange som ikke går tur hver dag engang, men de hardkjører hunden en dag og lar hunden ligge neste osv. Ikke slik jeg ville gjort det men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går MINST en tur på 30 min hver dag. Går en fast runde på morgenen. Mye for å trene meg selv, men også fordi jeg er av den oppfatning at hundene ikke får gått ordentlig på do uten at de får i gang magen. Nå har han ene her sliti en del med diarè, så er vel litt vanen som henger igjen.

Som oftest blir det en time/halvannen tur + trening i ukedagene, og lengre skogturer i helgene. Kan være i skogen fra morgen til kveld og hundene er bare hunder.

Synes det er viktig å gjøre mer enn bare lufting (anser da 10min rundt huset som lufting) hver dag.

Som sagt tidligere mener jeg hundene har godt av å få i gang kroppen. Mennesker også ikke minst.

Trener også endel mental trening så på dager med orkan eller skikkelig vindvær er det mest innetrening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi fikk disse tollerfrøknene, har jeg oppdaget Østmarka og hvor herlig det er å vandre i skogen året rundt. At hunden også er i sitt ess når vi er i skogen, er jo et pluss. Jeg kan jo si at vi bygger muskler, trener på balanse og slikt, men det er igrunnen bare vås. Vi er mye i skogen fordi vi elsker det begge to og så får følgene av det være ren bonus. Et par ganger i uka, går vi bare ned på fotballbanen her, eller at annet egnet sted og trener. Da blir jo selve turen på en tjue minutter (akkurat passe til å gå på do), men treningen er jo det hunden blir sliten av. Hun er da i bevegelse når vi trener også, selvom hun ikke får snust og slikt, hvis det er noe poeng at hunden skal røre på seg hele tiden. Nå har jeg jo også en hund som var i ferd med å utvikle en stygg hurpeatferd mot bikkjer hun syns kunne være litt skumle (det vil si de fleste), så frislepp på tur med andre hunder, er jo også trening i sosiale ferdigheter for henne.

Vi går også turer rundt Østensjøvannet, eller i villastrøkene her i bånd og det er jo igrunnen ikke for å trene på annet enn passering, stopp og sette seg ved fotgjengerfelt, ikke hive seg etter de treige gjessene, fot, og andre ting som for andre kanskje er en hverdagslig sak, men som vi delvis trenger å generalisere eller bare jobbe inn i ryggmargen. Men man kan jo også si at det er dager jeg ikke gidder å dra i skogen, men det høres liksom litt "du skulle ikke hatt slik hund" ut.

Men ut fra egen erfaring vil jeg si at det er viktig for hunden å få tusle i skogen en gang i blant uten andre krav enn at den skal holde seg innen synsvidde og (for vårt vedkommende) ikke skremme joggere og hunder og hva vi nå måtte møte på. (Skjelden vi møter noe som helst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at en hund får bevege seg naturlig hver dag. Jeg synes nesten det er enda viktigere at hunder som blir trent aktivt får lange gode turer, om ikke daglig så ihvertfall mesteparten av en uke. Dette er jo en selvfølge egentlig, hvis man gidder tenke etter, konidsjon og en sunn muskelmasse er alfa omega for prestasjonsevne og ikke minst hvor lenge hunder holder.

Selvfølgelig, skal hunden bare vare ut karrieren sin så er vel det siste muligens ikke like viktig, men for oss som gjerne vil ha hunder som blir gamle er det en selvfølge å ta vare på det fysiske like mye som det psykiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg har gått på tur, innebærer ikke det at bikkja går bare ved siden av meg.

På tur trener vi også. Inkalling, apportering, gå på plass - ja, alt mulig. Tur og trening er det samme for meg egentlig, men jeg har dager hvor jeg "bare" trener...

Mn når jeg sier at jeg har gått tur i tre timer, er både hund og eier sliten av mye lek, moro og trening... både i kropp og sinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg har gått på tur, innebærer ikke det at bikkja går bare ved siden av meg.

På tur trener vi også. Inkalling, apportering, gå på plass - ja, alt mulig. Tur og trening er det samme for meg egentlig, men jeg har dager hvor jeg "bare" trener...

Mn når jeg sier at jeg har gått tur i tre timer, er både hund og eier sliten av mye lek, moro og trening... både i kropp og sinn :)

Sånn er det veldig ofte for oss også. Jeg kan finne på å legge inn en treningsøkt mitt i skauen, uten noen annen grunn enn at det er gøy. Det er jo også litt sånn at hvis vi "bare" går tur, er det rett og slett ikke nok å være ute en time eller to, hvis poenget er å bli sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tur en hund får er ikke i seg selv avgjørende for hvor bra en hund har det. Det viktigste er at hunden får nok fysisk og mental aktivisering, slik at den blir en harmonisk og sunn hund. Hva slags type aktivisering en hund trenger, kommer vel en del an på hva hunden driver med ellers, på hva den er vant til og på hvilken rase det er.

Jeg går tur med hundene hver dag (45-60min + 45-60min + 20-30min). Min rase krever egentlig ikke så mye, men jeg har behov for å komme meg ut å gå selv. Hadde vi bare gått i grøftekanten av en vei, hadde det ikke vært så interessant. For oss består tur av gå i varierende tempo, rusle rundt og snuse, leke, være sammen med andre hunder/mennesker, trene på nyttige og unyttige øvelser, godbitsøk. På sommerdager blir det også gjerne litt bading på hundene. Det blir mye park på oss (park = flere kilometer med turveier og grøntområder langs elva). Både jeg og hundene liker å komme oss ut i skogen innimellom også. Kan desverre ikke gå turer over en time med Isak lenger - noe både han og jeg syns er litt trist. Men da må vi heller finne på andre ting. Jeg driver ikke med noen organsiert form for hundetrening, så da fyller vi turene med innhold i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dette med Hva er tur? For meg er tur å gå i min.1 time med dem i bånd eller løs. Alt under dette er lufting. Så jeg lufter hundene mine 2-3 ganger for dagen (også er vi snarvisitter i bakgården itillegg)

Jeg går tur med hundene ca 2-3 ganger i uken. Sykklet med den voksene hunden 1-2 ganger i uken. Kjører da intervaller o.l i ca 30-60min hunden i strikk forann sykkelen så den bygger både muskler og kondisjon da vi planlegger terrenge etter som vi trener kondisjon eller musklatur.

Uten om dette så trener jeg felt/rundering som krever kondisjon og selvsagt trimmer også hunden seg når den løper under trening. Lydighet og spor ser ikke jeg på som "trim" for kroppen.

Tur er for oss en avkobling fra alt som har med trening å gjøre der vi bare koser oss og hundene er "hunder".

Sånn generelt så er tur også trim da jeg går mye i kupert terreng og gjerne "klatrer" på tur. Hundene blir fine og gjennomtrente av kombinasjonen sykkel og tur "trim".

Tur er iblandt mangen "bruks" folk undervurdert som trim. Skal du ha en gjennomabeidet hund i musklatur og byggning så bør det faktisk være endel av "trimmen".

Gå tur for meg er å ha hunden tassende rundt en times tid i skogen hvor den får lov til å styre med det den vil og ikke være bindt til å måtte jobbe eller gjøre noe. Bade litt og ta en liten raptusrunde, rulle seg litt og tulle.

Lydighet og spor klarer jeg heller ikke å se for meg som trim, eller som en aktivitet som gir hunden kondisjon. Men når en hund trener ca hver dag, alt fra 10 minutter til et par timer hvor den får laaange apporter på alt slags underlag, svømmer over vann og henter flere ganger på andre siden av vannet, hopper gjerder osv. så ser jeg ikke helt vitsen med å så gå lang tur i skogen etterpå. Da venter jeg heller til hunder har hatt treningsfri noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går tur nesten hver dag ( tenker da ikke på tisse tur - det får hun selvsagt 3 ganger om dagen ).

For meg som har jakthund, så er det veldig naturlig å gå tur - dette er jo en del av treningen; kondis, balanse i terrenget, musklatur, osv

I tillegg synes jeg det er utrolig deilig å gå tur. Liker best når det ikke er båndtvang, da løper hunden løs, jeg kan rusle med mitt og innemellom trener vi litt avstands sitt og innkalling.

Noen dager er jeg motivert for trening og da trener vi på tur ( apport, avstands sitt og innkalling ) andre dager går vi bare.

Prøver sånn 1 dag i uka å trene dressur ( lineføring osv ). Er det dager hvor hun ikke har fått så lang tur trener vi litt inne, som regel sirkus kunster. Bare sånn at hun skal få brukt seg litt.

Jeg kunne aldri tenkt meg en hund som jeg ikke gikk tur, men så synes jeg lp etc er kjedelig. Smaken er heldigvis som baken :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på hvordan man har hund også. Kan man trene hunden sin et par timer i skogen/marka og hunden virkelig jobber med hodet, så er det jo liten vits i å gå tur for å slite ut eller la hunden få røre seg. For det gjør den jo da under trening. Samme som de som trener mye LP, da blir jo hunden sliten i hodet. MEN det er jo også feil om man kun trener LP på hard bakke og aldri lar hunden få bruke hele kroppen, bevege seg i variert terreng og slikt.

På en eller annen måte må jo hunden få klare å bruke kroppen og utvikle muskler. Så om man gjør en kombinasjon av en type trening + trening for kroppen, eller driver med feks jakttrening og er mye i skogen.. uansett fortjener jo hunden å kunne få seg en sterk kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går turer to ganger om dagen og resten av dagen er kun tisse turer (hovedturene er på minst 1 1/2time)

Nå har jeg en rehab hund som jeg trener opp igjen og hun må ha turer i skogen på ujevne underlag.

På turene våre trener vi litt lydighet, litt spor og litt apport, samtidig som vi gjør rehab øvelser som svømme, slalom, balanse, bakketrenings osv osv.

Det er ingen hemmelighet at jeg er stor tilhenger av turer, men smaken er som baken, noen liker å gå turer og klarer å kombinere turer så det blir "nyttig" for hunden, mens andre liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg gått mye mer tur enn vanlig, og mye lenger ofte. Grunnen er at jeg passer et smågal, unghund blanding som aldri blir sliten, og da mener jeg aldri. Vi har nå de siste dagene gått turer på opptil 4-5timer (ikke alltid sammenhengende), under turene trener vi også som regel på enkle ting som sitt, dekk, bli, vinke osv, altså bare enkle ting hundene kan fra før av.

Når jeg kommer hjem tar de en time eller to pause før jeg igjen trener litt med de, og prøver kanskje å lære dem ett par nye triks... I tilegg til de "lange" turene har vi også 1-2 kort tisseturer i løpet av dagen..

Nala, Collien min, er vant til noe kortere turer på kanskje 1 1/2-2timer 3-4ganger i uka til vanlig, men hun synes også det er gøy å gå lengre turer.

Går 3-4 kortere turer hver eneste dag med henne også + leking i hagen og noe lydighetstrening.

På de korte turene går vi innimellom innom skogen og trener litt søk o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg gått mye mer tur enn vanlig, og mye lenger ofte. Grunnen er at jeg passer et smågal, unghund blanding som aldri blir sliten, og da mener jeg aldri. Vi har nå de siste dagene gått turer på opptil 4-5timer (ikke alltid sammenhengende), under turene trener vi også som regel på enkle ting som sitt, dekk, bli, vinke osv, altså bare enkle ting hundene kan fra før av.

Når jeg kommer hjem tar de en time eller to pause før jeg igjen trener litt med de, og prøver kanskje å lære dem ett par nye triks... I tilegg til de "lange" turene har vi også 1-2 kort tisseturer i løpet av dagen..

Nala, Collien min, er vant til noe kortere turer på kanskje 1 1/2-2timer 3-4ganger i uka til vanlig, men hun synes også det er gøy å gå lengre turer.

Går 3-4 kortere turer hver eneste dag med henne også + leking i hagen og noe lydighetstrening.

På de korte turene går vi innimellom innom skogen og trener litt søk o.l..

Dette innlegget minnet meg om et jeg leste på nettby... Var ei med en omplasseringsdobermann. Hun hadde fått beskjed hos tidligere eier at hunden måtte ha 4-5t i skogen om dagen, og det MÅTTE han ha, ellers ble han tussete. Damen som nettopp hadde fått seg hund ville jo såklart gi hunden det den trengte, så hun la opp til veldig lange turer med litt innlagt trening. Etterhvert merket hun at turene ikke var nok lengre, og hunden hennes var enda "flyvende" etter å ha løpt i skogen i 4t. Hun begynte da å leke og hærje mer med hunden etter tur, og la kanskje tilogmed på litt mer trening. Hunden ble så aggressiv og utagerende i forhold til andre hanhunder at hun skjønte fort at noe var riv ruskende galt. Hun fikk så time hos en atferdsspesialist som skulle hjelpe henne og hunden til å finne en god balanse når det gjelder aktiviteten samt å trene på møte med hanhunder. Hunden ble rett og slett overstimulert. Hvis det er en VALP du passer, så skal den da ikke ha SÅ mye å bryne seg på heller..! Dere kunne jo trent på å slappe av halvparten av tiden istedenfor. Gå i parker og sett dere på benker og slapp av. Noen valper må lære den delen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Her i gården blir det vanligvis et par turer av varierende lengde daglig, noen ganger til fots og andre ganger pr sykkel med bikkja ved siden av. Andre dager blir det bare en skogstur gjerne kombinert med litt pinneplukking eller noe som gir pelsen litt mental trening. Nå i disse dager legges det kanskje litt ekstra påslag i turer og trening siden vi snart skal på samling og konkurrere for moro skyld - samt sammenligne oss med andre ekvipasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi tur hver eneste dag .Vi er veldig aktive.

Hagen blir brukt hvertfall 1 time til dagen,med lek ,enkle tisseturer,eller trening.Alt ettersom.

Noen ganger mange timer om vi griller,har besøk,barnebesøk med aktiviteter i hagen osv.

Fine sommersdager kan jeg henge lenge i byen,men er likevel på skogstur /strand senere.

Det er kjekt å bare kaste seg i bilen og finne et sted hvor det er fint å gå.

Vi varierer veldig mye på plassene,så egentlig er det vanskelig å si...

Synes hunden trenger tur på lik linje med meg selv.Jeg liker å gå..og trenger trim,hehe..

Jeg har avtaler jevnt å trutt med andre som har hund.Da avtaler vi å dra på de stedene vi liker.

Så spør de oss uten unntak: Går dere tur hver dag eller bare i helgene? ØH? Hver dag selfølgelig...

(med mindre jeg ligger med høy feber,oppkast osv,men da ordner jeg dem tur med andre om det er noen som kan..

Kan ingen så blir det hagelufting...Er ikke verre..

Vi møter bare andre i helgene da det passer best for de fleste..

Jeg blir overassket over at folk spør om man går tur bare i helgene..og lurer på hva i all verden de mener med det?

Går de bare tur i helgene selv?WHAT?

Synes det høres rart ut å bare gå tur annenhver dag eller i helgene...Hva skal man med hund da?

Vi skryter ikke på oss 3 timer daglig...Men vi går stort sett 3 timer daglig,så enkelt er det..

Eller hvertfall jeg går så mye og mer om jeg føler for dette.

Samboer er med etter ønske,som er stort sett alltid.

1 ussel time går veldig fort..60 ganger rundt ei lita klokke liksom...Det er ikke mye for en aktiv hund!

Med mindre man har feks. en Chihuahua,eller andre knøtter så mener jeg at minst 2 timer har hunden krav på...

Men det er meg da...Jeg har veldig god tid,og bruker mesteparten på hundene...

Tror ikke jeg hadde hatt problemer med å slite ut det mest aktive vesen på 4 bein med min tid!

Men som sagt,unntak ved sykdom finnes...

Men prøver likevel å ta de med meg på en fotballbane eller lignende for å slippe de løse på et oversiktelig område for litt lek,og ikke bare være i hagen om jeg er syk..Kommer an på HVOR syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på sommeren jobber jeg fra 8-13 timer hver dag. Så da blir det ikke så mye tur på hunden. Men aktivisering og mosjon får hun likevel masser av. Mann og barn pluss enda flere barn er hjemme. Vi bor 100 meter fra sjøen og bading er det hver dag uansett vær. I tillegg til alle andre aktiviteter som bedrives. Alt fra gjemsel med ungene til båttur med far. Hunden er med på alt og får gå løs, fordi vi bor så skjermet og hun holder seg hjemme. Og så prøver jeg å få til en treningsøkt en gang eller to om dagen. Det ser ut som dette er helt passe trim for henne. Ihvertfall, hver eneste kveld er hun trøtt og klar og ligger rett ut på plassen sin.

Når jeg blir mer hjemme, blir det tur på fremmede stier og i sentrum av bygda 2-3 ganger i uka. Trening i hundeklubben 1 dag i uka. Gjerne en lengre tur sammen med hundevenner i helgene. De andre dagene rusler vi gjerne en tur ned til stranda, i skogen, eller over jordene. Da legger vi gjerne inn sportrening, litt lydighet og lek i tillegg. Hun er såkalt selvluftende hele dagen så det trenger vi ikke å tenke på. Og hun er også en lykkelig og veltilpasset hund for det meste. Så min erfaring er at hvis hunden har et meningsfylt liv og får være med på det som skjer i en aktiv familie, så er ikke turbehovet så stort. Selv ikke om det er en brukshund :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går turer hver dag, så lenge bikkja er frisk. Vi har stor hage som hun, hvis ikke det er for varmt, tilbringer mye tid i ute på egenhånd, alt fra å tusle rundt og undersøke, til å gå bananas med fotballen sin (jadaaaa, på egenhånd) Hvis noen av oss blir med bak og kaster freesbee eller sparker fotball er dagen reddet tror jeg hehe,

Men tur og kos er faktisk grunnen til at vi kjøpte hund, og hadde jeg begynt å trene aktivt innen en gren, hadde vi gått turer for det. Vi går en ordentlig tur på dagtid/ettermiddagen, (ca en time nå som det er varmt) samt en luftetur på kvelden. De dagene vi er på trening eller trener så er det *hovedturen* , mens vi heller da går en litt lengre luftetur på kvelden. Ser ut til å være et passe aktivitetsnivå på 15mndingen pr i dag iallfall.

Men vi jobber jo også MYE når vi går tur, trener mye innkalling og andre småting som passer seg ... hun går ikke bare å surrer etter eget hode. Selvom jeg gleder meg til hun blir så voksen at hun faktisk kanskje kan det.

Men er vi på tur i skogen så er vi på tur i skogen, og jeg prøver å få henne til å koble av og faktisk bare kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget minnet meg om et jeg leste på nettby... Var ei med en omplasseringsdobermann. Hun hadde fått beskjed hos tidligere eier at hunden måtte ha 4-5t i skogen om dagen, og det MÅTTE han ha, ellers ble han tussete. Damen som nettopp hadde fått seg hund ville jo såklart gi hunden det den trengte, så hun la opp til veldig lange turer med litt innlagt trening. Etterhvert merket hun at turene ikke var nok lengre, og hunden hennes var enda "flyvende" etter å ha løpt i skogen i 4t. Hun begynte da å leke og hærje mer med hunden etter tur, og la kanskje tilogmed på litt mer trening. Hunden ble så aggressiv og utagerende i forhold til andre hanhunder at hun skjønte fort at noe var riv ruskende galt. Hun fikk så time hos en atferdsspesialist som skulle hjelpe henne og hunden til å finne en god balanse når det gjelder aktiviteten samt å trene på møte med hanhunder. Hunden ble rett og slett overstimulert. Hvis det er en VALP du passer, så skal den da ikke ha SÅ mye å bryne seg på heller..! Dere kunne jo trent på å slappe av halvparten av tiden istedenfor. Gå i parker og sett dere på benker og slapp av. Noen valper må lære den delen også.

Er ikke heeelt sikker på hvor gammel den er, kanskje rundt 7mnd eller no, skal spørre de som eier..

Har passa han tidligere og, da han var mindre, og da var han like hyper.

Hadde aldri gått så lange turer med han om jeg ikke hadde fått vite at de faktisk pleide å gå veldig lange turer med han, og da regner jeg med at han er vant til å få såpass mosjon at han ikke vil roe seg ned om han ikke får det.

Jeg ville nok ikke gått så lange og mye turer med en annen "normal" unghund, men jeg vet ikke om noen annen måte å få roet han ned på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det tur stort sett hver dag,men mengde og sted varierer fra dag til dag. Noen dager jogger vi,så sykler vi. Andre dager drar vi å bader og koser oss. Vi kan gå alt fra en liten tur på 30 min til lange fjellturer. Ellers har vi stor inngjerda hage som de går ut og inn som de føler for. Ingen faste rutiner verken når vi går eller hvor lenge. Syns det er greit å ha hunder som ikke forventer tur til samme tid hver dag eller som må ha tur hver dag,uforutsette ting kan skje som gjør at vi ikke får gått tur en dag og da er det greit at de er vant til det. Men jamnt over blir det turer hver dag og noen jaktdager utover høsten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ikke rart at hun med dobermannvalpen omplasserte ham, hvis hun trodde den trengte 4 - 5 timer i skogen hver dag. Hvor mye ville den da trenge som voksen?

Jeg tror at de aller fleste bikkjer trenger/nyter/drar nytte av å få løpe fritt i skogen og bare være hund på turer som gjerne også gjør dem slitne fysisk, rimelig regelmessig. I disse båndtvangtider drar vi og bader (da er bikkja løs og bryr seg ikke om noe annet enn det vi driver med), eller tar på langlina og trasker innover. Men min hunds friluftliv er ikke basert så mye på hundens behov som på mine. Jeg er blitt litt sånn bitt av ut i skogen basillen, hvis det er noe som heter det og må heller passe på, slik at det blir en balanse mellom trening med kropp og trening med hodet for prinsessa.

Det er vel ingen tvil om at alle hunder trenger både fysisk mosjon og utfordringer for hjernen. Når det gjelder mosjon syns jeg skogen med de utfordringene og svømming med alt det innebærer, er det beste for min hund.

Akkurat i dag har jeg en hund som hittill har fått to små halvtimesturer og kanskje hun får en langtur i kveld, kanskje en liten tur med en treningsøkt, eller kanskje bare en liten tur. Poenget er vel at hverdagen er så greit balansert at det er rom for dager der det ikke skjer noe særlig og hunden sover seg gjennom de dagene uten noe mer mas med det.

Veien hit har vært rimelig tornefull, så jeg går for denne oppskriften, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...