Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå tur med hunden


charlotte

Recommended Posts

Vi går en tur på minst en time hver dag! Jeg har alltid ment at en hund skal få gå tur daglig, samme hvilken rase. For meg er det egentlig en selvfølge at hunden skal få daglige turer, det er jo mye av gleden ved å ha hund.

Vi har et fast området hvor vi går tur, og der kan hun løpe fritt. Det er rett ved sjøen, og det er ofte andre hunder der som hun leker med.

Tror faktisk aldri jeg har gått tur, hvor hun bare har gått i bånd..synes de skal få løpe fritt og kose seg (hvis det er muligheter for det)

Ellers blir hun luftet flere ganger til dagen, både småturer i skogen, hun er somregel alltid med nå noen i familien er ute i hagen, eller så er hun med meg ut til kaninene.

Kan hende jeg er litt ekstrem på dette med turer, men jeg ser jo hvordan hunden stråler av glede hver gang vi finner frem båndet, hun elsker å gå tur! Dessuten blir hun enklere å ha med å gjøre hjemme, når hun får disse daglige, lange turene. Hun blir stresset og masete dersom vi ikke går tur med henne..

Har ingen i familien muligheten til å gå tur en dag, får jeg en av venninene mine til å lufte henne. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Vi går en tur på minst en time hver dag! Jeg har alltid ment at en hund skal få gå tur daglig, samme hvilken rase. For meg er det egentlig en selvfølge at hunden skal få daglige turer, det er jo mye av gleden ved å ha hund.

Vi har et fast området hvor vi går tur, og der kan hun løpe fritt. Det er rett ved sjøen, og det er ofte andre hunder der som hun leker med.

Tror faktisk aldri jeg har gått tur, hvor hun bare har gått i bånd..synes de skal få løpe fritt og kose seg (hvis det er muligheter for det)

Ellers blir hun luftet flere ganger til dagen, både småturer i skogen, hun er somregel alltid med nå noen i familien er ute i hagen, eller så er hun med meg ut til kaninene.

Kan hende jeg er litt ekstrem på dette med turer, men jeg ser jo hvordan hunden stråler av glede hver gang vi finner frem båndet, hun elsker å gå tur! Dessuten blir hun enklere å ha med å gjøre hjemme, når hun får disse daglige, lange turene. Hun blir stresset og masete dersom vi ikke går tur med henne..

Har ingen i familien muligheten til å gå tur en dag, får jeg en av venninene mine til å lufte henne. ^_^

Sånn er ikke alle hunder, bare for at det skal være sagt! Tulla er knakende likegyldig når jeg tar frem turutstyret og bånd. Hun ligger der og bare ser på meg, og for ikke å snakke om morgenen; da er det et herk å ha det travelt og prøve å dra med seg en trøtt bikkje ut. Tulla får til vanlig ikke turer på 1 time, men vi gjør mye annet i løpet av 1 time (eller mer totalt sett) i løpet av dagen, som ikke er tur, men som er trening og mental stimuli av noe slag. Totalt sett tror jeg hun er veldig fornøyd, det er sjelden hun klager over at hun får for lite (det er når det går flere dager og hun ikke har sett fått noe som helst overhodet, bortsett fra tre tisseturer à 10 min). Og når vi først er på tur, så er hun ikke ivrig da heller, hun er rett og slett ikke noe tur-hund. Turene går vi for min del, ikke for hennes. Hun vil nok mye heller trene spesialsøk eller agility eller annet søksarbeid eller lydighet. Men tur? Njæs.. det har hun ikke behov for (tror hun, men det er jo fint å ha en hund med pittelitt muskelkraft). Og sånn er hun når hun får løpe løs også. Dvs GÅ løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, klart alle hunder ikke er slik! Det er jo individuelt fra hund til hund, men jeg tror også at du former hunden din selv, så er den vandt med mye tur- ja da vil den kreve mye tur. Phoebe har fått disse daglige, lange turene i skog og mark hver dag fra hun var liten, og hun er derfor vandt med det og vil bli veldig rastløs hvis hun ikke får de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål er at hunden skal få enten en skikkelig tur eller ei real treningsøkt hver dag. Med skikkelig tur mener jeg minst 1 time, og det er jo ikke nødvendigvis all verden. Prøver å få til 15-30 minutter på morgenen også, men må innrømme at jeg av og til kjemper forgjeves mot vekkerklokka... Prøver i så fall å kompensere på ettermiddag/kveld, slik at det blir minst halvannen time til sammen.

Trener vel skikkelige LP-økter omtrent 2 ganger i uka, og - litt avhengig av hvor vi trener - kan det ta opptil 2 timer med kjøring fram og tilbake og selve økta. Da blir det rett og slett ikke tid til tur i tillegg, og som regel er hun et slakt etter LP-treninga uansett.

Men det er jo som noen sier, tur og tur kan være mange ulike ting. Å tusle i 90 minutter langs asfaltert fortau gjør ikke min hund på langt nær like sliten som f.eks 60 minutter løs i skogen med søk, spor, LP-øvelser på sparket, lek og action - Eller 60 minutter midt i bykaoset for den saks skyld.

For min egen del har jeg ikke så lyst til å bygge opp enorm fysisk kondisjon som krever lengre og lengre turer - da foretrekker jeg å slite henne ut mentalt i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke heeelt sikker på hvor gammel den er, kanskje rundt 7mnd eller no, skal spørre de som eier..

Har passa han tidligere og, da han var mindre, og da var han like hyper.

Hadde aldri gått så lange turer med han om jeg ikke hadde fått vite at de faktisk pleide å gå veldig lange turer med han, og da regner jeg med at han er vant til å få såpass mosjon at han ikke vil roe seg ned om han ikke får det.

Jeg ville nok ikke gått så lange og mye turer med en annen "normal" unghund, men jeg vet ikke om noen annen måte å få roet han ned på...

Om en hund på 7 måneder krever 4-5 timers tur for å kunne roe seg er det noe galt ett eller annet sted. Noe sier meg at den kanskje trenger å bruke hode litt mer og kanskje bli trenet litt på irotrening, og det å kunne slappe av. Det må læres det også, spesielt viktig er jo det for en lettstresset hund. Hunden er jo heller ikke utvokst i muskelatur eller skjellet. Så så mye trim blir vel litt vel belastenede for en hund som ikke er ferdig utviklet enda? Dessuten hva vil denne hunden kreve som fullt utvokst når den i en alder av 7 mnder krever 4-5 timer? Denne hunden virker da heller til å være overstimulert framfor understimulert.. For mye trening er ikke bra det heller!

Så er det jo dette med vaner, er den vant med masse masse tur fra barnsben av vil jo dette bli en vane for hunden, og den vil dermed ikke kunne roe seg før den har fått det. Men sunt kan det umulig være? Tenk hvis man blir syk og ikke har mulighet til å gå så lang tur, hvordan går det da? Nettopp av denne grunn, at man kan bli syk osv. syns jeg det er veldig greit å ikke ha noen veldig fast rutine på hvor langt jeg går på hver tur, hvor mye jeg trener hver dag og hva jeg trener, men varierer litt fra dag til dag. Da går ikke hunden på veggen om jeg ikke kan gå tur en dag. Hva med heller å slite ut hunden psykisk litt? I tillegg til en noe kortere tur og tisseturer? I tillegg til at man trener på at hunden kan være rolig. Nå var jo ikke dette din hund og at du bare gjør det som hunden er vant med skjønner jeg jo.. Men hva syns egentlig eierene om hundens store behov for tur? Er det sånn de ønsker det? Eller er det bare det at de tror hunden trenger så lange turer for å kunne fungere og dermed har vent den til det? Dette ble vel litt utenfor tråden, måtte bare få ut litt tanker..

Så til hvor mye tur jeg går.. Hvor mye tur jeg går, hvor mye jeg trener osv. er forskjellig fra dag til dag, men såsant det ikke skjer noe veldig spesielt slik at jeg ikke får gått tur(noe som er svært sjeldent), går jeg minst en tur til dagen som varierer fra 1 til 2 timer. I helgene blir det ofte litt lengre turer. Zeta går løs ute, hadde hun ikke gjort det hadde jeg gått tisseturer morgen og kveld i tillegg, men dette er sjeldent jeg gjør. Slipper henne som regel bare ut i hagen, eller går litt på jordet sammen med henne. Turene går noen dager i skaugen, andre dager etter veien, en sjelden gang i byen. Veksler mellom å gå med flexi, sykle med henne, la henne løpe løs i skogen eller på jordet, eller trekking i sele og strikk, også litt ski på vineren. Noen turer er det bare tur, altså hun får suse som hun vil, andre turer legger jeg inn noen lydighetsøkter, lekeøkter og litt søk osv. I tillegg til turene blir det leking, trening av litt lydighet, søking, hopping av litt hinder, innlæring av triks osv i hagen eller på jordet i løpet av dagen. Hun går jo også løs ute store deler av dagen uten at det skjer så mye mer enn litt selvstendig fluejakt, snusing etter pusene og erting av minste pusen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går mye tur. En lang tur til dagen som kan være på alt fra 1time til 3. Også har vi mange tisseturer. Blir slikt med en valp i huset! Er jo selvsagt ikke alle dager turene blir like lange, men det er jo det som er så herlig med tibber! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..synes egentlig det med tur er litt vanskelig - vet ikke helt om jeg gjør alt "etter boka", men så lenge hunden virker fornøyd, er jeg det også. Vi tar det litt som det kommer, vi følger ikke noe tidskjema. Noen dager får hun ikke mye tur, andre dager får hun mye og de fleste dagene får noe midt imellom. Må innrømme at jeg er ikke så god på å telle minuttene eller sette på stoppeklokka får å sjekke om vi har slått "omågjøreåværemestutemedhunden" rekorden :icon_cry:

Så hva er egentlig lite tur, mye tur og noe midt i mellom?

Det synes jeg er vanskelig å si - for oss eller meg er det viktig å ikke ha så mange veldig strenge rutiner. Som at HUN må ha vært ute kl. 14.00 og i minst 60 minutter. Jeg prøver å la henne være ute i minst 60 minutter lang tur (i et strekk) omdagen. Itillegg til morgenturen som er ca. på 15-30 minutter - og en ca. 30 minutter kveldstur. Vanligvis trener vi en dag i uka lydighet, med retrieverklubben. Jeg er ikke særlig flink til å trene lydighet alene, jeg sliter litt med motivasjon, det er for kjedelig å trene alene (Ja, jeg lider litt av skravlesyndromet :D ). Det bør jeg bli bedre på.

Etter jeg har vært på rekruttlag endel ganger ble jeg VELDIG motivert til å trene. Maja var med engang var litt daff, derfor anbefalte "treneren" meg å trene når hun var mest opplakt og glad - etter skolen. Dette gjorde jeg. Jeg synes det var så gøy, kasta på meg et par dummyer og rett ut i skogen etter skolen hver dag. Jeg overdrev helt sikkert, jeg synes det var så gøy, Maja var flink og vi fiksa det ganske bra. Spesielt dirigeringer. Vi fikk mye framgang, men det var MYE jeg kunne gjort annerledes f.eks. det å trene hver dag og ikke midt på dagen i den sterkeste sommersola..

Jeg er egentlig enig med mye av det jaktlykke har sagt.

Jeg synes tur er viktig, det er det mentale også. Jeg ser ikke grunnen til å gå en langtur med hunden, etter den har trent jakt i marka en hel dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja bare ett spørsmå hvordan forholder dere dere til båndtvang?? Jeg er jo fryktelig heldig som har ett sted der jeg kan gå tur mange mange runder (selv om det til tider selvfølgelig er fryktelig kjedelig) om jeg vil med hunden løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja bare ett spørsmå hvordan forholder dere dere til båndtvang??

Hunden min er løs under trening samt når jeg føler meg trygg på å ha henne løs (dvs steder hvor det ikke er vilt eller husdyr, samt at hun ikke er sjenerende for andre mennesker og hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er løs under trening samt når jeg føler meg trygg på å ha henne løs (dvs steder hvor det ikke er vilt eller husdyr, samt at hun ikke er sjenerende for andre mennesker og hunder).

Samme her!

Har ikke sluppet hunden hvis den fyker avgårde, uansett (bortsett fra en sikker innhegning da!). Er vandt til at hunden holder seg 10-12 meter fra meg (maks) - litt lengre når han leker med andre hunder da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker langtau, slik at får hun løpe litt fritt. Jeg har ikke langtau hvis jeg er i ødemarka hvor det ikke er sau, rein, fremmede etc. kjenner flere som sier at hunden MÅ ut på fjellet hver dag i mange timer ellers blir ikke hunden fonøyd. Huff. Det blir jo galt, for hva skjer den dagen du ikke har anledning til fjelltur, og hunden ligger der å skjelver av opphisselse av å vente på turen. Da er jo en tur i nabolaget til ingen nytte. Vet om en som har et par dobbiser og de blir kjørt med sacco 2 mil hver eneste dag. :shocked:

Variasjon er hva jeg syns jeg viktig. Både på hva man gjør og hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja bare ett spørsmå hvordan forholder dere dere til båndtvang?? Jeg er jo fryktelig heldig som har ett sted der jeg kan gå tur mange mange runder (selv om det til tider selvfølgelig er fryktelig kjedelig) om jeg vil med hunden løs.

Jeg har Tulla løs der det passer sånn; hvor det ikke er masse folk og husdyr (sau). Når hun går løs, går hun bak meg, snuser lite og ingenting og går bare ut til siden for å tisse eller bajse. Noen ganger går hun litt foran meg også. Når det er andre hunder der som hun kjenner, går hun sammen med de litt, ellers går hun ved siden av meg eller bak. Når det er vilt (elg, rev, osv) ser jeg det på henne, og tar henne i bånd. Det hun gjør, er å gå foran meg ca 5-10 m med nesen i været (overvær), og da roper jeg navnet hennes og kobler henne. Ellers sitter innkallingen temmelig bra, så jeg føler meg veldig trygg når jeg har henne løs. Her vi er nå, går hun løs hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på tur med Bella ca en time hver dag. Da får ho løpe litt fritt, vi jogger kanskje litt i tillegg til litt små trening som innkalling, lineføring o.l.

Utenom trener jeg lydighet en gang i uka og med turen frem og tilbake blir gjerne den økta på 2 timer.

Ellers trener jeg litt triks og lydighet i hagen noen ganger for uka. Små lufteturer er det lite av, da Bella er ute i hagen flere timer pr. dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg går en tur på 15-30 min når jeg står opp om morgenen også hvis mamma har han med på jobb går de rundt 1 times tur iløpet av dagen og hvis han er hjemme hos bestemor og bestefar går han løs i hagen/terrassen og når jeg kommer hjem fra skolen igjen tar jeg han med opp i skøyenparken og lar han løpe løs i rundt en time hvor jeg trener på forskjellige ting og noen dager går jeg rundt østensjøvannet ;) Trener også mye smårunder i hagen og noen helger blir det skikkelig skogstur hehe ;) jo også er han ofte på hytta og svømmer da :P men er veldig forskjellig fra dag til dag hva vi gjør :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var jeg litt hysterisk ang det med tur, passet på at han fikk masse tur og masse hodebry hele tiden... Mye av dette har nok resultert til at Mike er litt stressa av seg. Hele tiden var det "mye vil ha mer"

Den dag i dag, så må vi bruke mye av tiden ute til å trene ro... For han litt for lang tur, så er han vanskelig å roe ned når vi kommer inn. F.eks etter Sonetreffet der hvor han hadde løpt og lekt og herja i 1,5 time, så tok det meg nesten 2 timer å få han til å slappe av igjen...

For meg å gå en tur på 3 timer er helt uaktuelt, men vi kan gjerne sitte 2 timer i skogen og snuse på ting, trene litt... bare være ute, vi trenger ikke å gå maraton på tur. Han får endel hodebry om dagen da mye tur bare stresser han.

Er så forskjellig hva hunder trenger... Sporet kanskje litt av her men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt å lese at hunden min ikke er helt unormal. Han er nemlig ingen morgenfugl/hund. I fjor da jeg jobbet morgenvakter på en time kunne jeg bare glemme å få han ut før jobben. Han tittet opp da jeg kom inn der han sov, før han gjemte hodet godt under halen type "ser du ikke at jeg ikke ser deg og at jeg faktisk sover". Han trives faktisk best når han får sove til rundt 12.

Ellers trener vi stort sett hver dag + koser oss på tur. Er det lite trening blir det lengre tur. Han koser seg maks når han er løs i skogen, og det er jo velidg sunt for meg også. Spike har operert et kneledd + at vi trener agility, da er det viktig med jevn mosjon, og viktig med litt muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver og få kommet meg ut med hundene hver dag.. hvor vi går ,og hvor lenge avhenger av vær,tid på dagen og om jeg har med barnevogn eller ei.. Men nå har vi netopp funnet oss en nytt sted vi kan slippe løs de løpeglade :blink: så prøver og få oss en tur dit i helgene og ellers når muligheten byr seg,så de får strekke ut skikkelig.

Skulle gjerne bodd en sted der jeg bare kunne åpnet ytterdøren og hatt stor jorder langt fra folk så dem kunne få strekke ut skikkelig hver dag. Da mine ikke akkurat for samme utbytte av og gå i band føler jeg.. da det er og løpe dem liker aller best. Ellers er dem aktive inne for tiden også da.. guttungen på 2 holder alle i farta om dagene, og Doffen sier IKKE neitakk til og herje litt med tennisball med guttungen i stua ^_^ men det går vel ikke under mosjon akkurat hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er vel på mange måter ikke så ulike oss mennesker. Vi trenger mosjon vi også. Og har vi litt ambisjoner om å se bra ut og være sunne og friske (sånn som vi har på vegne av en utstillingshund) så trenger vi faktisk ganske mye mosjon. Men for meg er det viktig at turgåing og trening skal være trivelig for alle parter. Jeg drar ikke pjuskedyrene med meg ut på langtur hvis det striregner. Da blir det en liten tissetur, og så tar vi langturen dagen etter istedet. For Pippin og Symra er det viktigste at de får være med der vi er, og det prøver vi så godt vi kan å få til. Og så vet jeg liksom hele tiden at både jeg og hundene har veldig godt av å røre litt på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur er en naturlig del av hverdagen, enten det er tissetur eller skikkelig tur. I motsetning til enkelte andre her trener jeg aldri på tur, med mindre jeg har bestemt meg for det på forhånd. Selfølgelig, den normale hverdagslydigheten man uansett trener på tur eller ellers når man er sammen med hunden, blir med, men lite annet med mindre jeg som sagt bestemmer meg på forhånd. På tur er hund hund, og det får han være. Jeg tillater ikke alt av vimsing og surring på tur heller, men tur skal være koselig, og om Ask konstant er under kommando eller lignende på tur kunne jeg like gjerne droppet det. Det er mye mer naturlig for hunden å gå å lese avisen på tur enn å trene, hvertfall for min hund. Tur og trening er to forskjellige ting, og det skal merkes. :blink: Skole og fritid er også to forskjellige ting, og det skal jo også merkes. Om man sitter med lekser fra man kommer hjem til man legger seg, mener jeg personlig det er noe galt. Jeg mener det ikke skal være slik, jeg vil ikke ha det slik.

I det siste har jeg tenkt en del på dette i forbindelse med at de lengre turene har minket kraftig grunnet flytting til nytt området jeg ikke kjenner. Jeg føler at Ask ikke får det fysiske utløpet han trenger, men egentlig får han kanskje det alikevell? Vi går som sagt få lange turer, men mange små og mellomlange turer. Bortsett fra det blir det faktisk mye fysisk trening i Lp treningen. Vår definisjon av en lang tur behøver ikke være lang i lengde, men i innhold. Om Ask får mye utløp på en halvtimes tur over en kilometer er den turen like "lang" som en mil gående i bånd etter vegen. Disse småturene hjelper derimot ikke på hverken kondisjon eller styrke, og det er vel det som "plager" meg. Han får utløp for energi, men that`s it, med mindre turen er "lang" i innhold og gjør at han kreves en del fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer naturlig for hunden å gå å lese avisen på tur enn å trene, hvertfall for min hund. Tur og trening er to forskjellige ting, og det skal merkes. :) Skole og fritid er også to forskjellige ting, og det skal jo også merkes. Om man sitter med lekser fra man kommer hjem til man legger seg, mener jeg personlig det er noe galt. Jeg mener det ikke skal være slik, jeg vil ikke ha det slik.

For å ta tak i din sammenlikning. Jeg har en hund som elsker å gå på skolen, jeg. Når hun har badet, eller på annen måte brukt seg litt skikkelig fysisk, er hun topp motivert for en treningsøkt! Da trener vi gjerne en stund og så roer vi ned på hjemveien, ved å "lese" avisen den siste halvtimen, eller så. Da er det jeg som bestemmer at det er nok trening, og at muskler og treningsiver skal dempes . Om jeg har bestemt meg på forhånd om vi skal trene eller ikke, bryr nok ikke hunden min seg så mye om. Det er jo snakk om å finne en balanse, ikke å trene fra morgen til kveld. Syns det er litt bortkastet å "skru opp" hunden til perfekt treningsmodus, for så å nekte henne det morsomste i verden. "Nei, sirkus og tivoli (eller lekser om du vil) er ikke naturlig nå, gå og les avisen du..." Hm :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lengre gåtur ser jeg nesten på som en hunderett, på lik linje med en menneskerett. En hund kan for all del være stimulert og rolig med LP eller annet tankearbeid, men jeg er av den oppfattning av at hunder er laget for aktivitet (selv de små eller kembostore selskapshundene...). Man trenger kanskje ikke å gå fjelltur eller timesvis i skogen hver dag, men minst en times tur hver dag ute i det fri bør enhver hund få. Hvis ikke blir det nesten som innestengte kyr synes nå jeg. Kanskje er folk imot meg, men det får så være:)

Men tur er ikke det eneste en hund trenger, den trenger både tur OG tankearbeid. Selv går jeg tur 2-3 ganger om dagen (+ tisseturer) og det blir fort 1- 3 timers tur hver dag. Nå har jeg en fuglehund som skal brukes til jakt og da krever jo han en del mer fysisk trim en det f.eks en "kosehund" trenger, da jobben hans er å løpe. Jeg prøver også å få trent litt lydighet hver dag, og lengre økter en gang eller to i uken. Når første jaktperiode er over skal vi trene apport også.

Man har alle hunder til forskjellige formål, og jeg skjønner at ikke alle elsker skogen men alikevel bør hunden få seg en time ut hver dag. Om det er by, strand, vann, fjell eller skog får nå være opp til den enkelte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til enkelte andre her trener jeg aldri på tur, med mindre jeg har bestemt meg for det på forhånd. Selfølgelig, den normale hverdagslydigheten man uansett trener på tur eller ellers når man er sammen med hunden, blir med, men lite annet med mindre jeg som sagt bestemmer meg på forhånd. På tur er hund hund, og det får han være. Jeg tillater ikke alt av vimsing og surring på tur heller, men tur skal være koselig, og om Ask konstant er under kommando eller lignende på tur kunne jeg like gjerne droppet det. Det er mye mer naturlig for hunden å gå å lese avisen på tur enn å trene, hvertfall for min hund. Tur og trening er to forskjellige ting, og det skal merkes. :whistle:

For å ta tak i din sammenlikning. Jeg har en hund som elsker å gå på skolen, jeg. Om jeg har bestemt meg på forhånd om vi skal trene eller ikke, bryr nok ikke hunden min seg så mye om. Det er jo snakk om å finne en balanse, ikke å trene fra morgen til kveld.

Hos oss er det tydeligvis litt som hos Ida. La oss ta et tenkt eksempel der vi går en times tur i skogen, med Molly løs. I MINST 10-15 minutter av en slik tur vil hun tilby en flott fri ved foten, eller noen annen slags adferd hun vet jeg vil belønne. Og selvfølgelig belønner jeg jo som regel dette - med mindre jeg gir henne beskjed om å finne på noe annet (det hender jo - jeg blir ofte litt "skyldbetynget" over at hun bruker friminuttet sitt på å kjøre øvelser, og selv om det er et luksusproblem ønsker jeg ikke at hun skal bruke hele turen på å holde kontakt med meg)

Det er ytterst sjelden slik at jeg "tvinger" henne til å drive med lydighet på tur - men det ville jo rett og slett vært dumt å overse forsøk fra hunden på å faktisk å tilby ønsket adferd også på tur. Unntaket er når vi møter folk eller hunder - da kan det slå over i ren treningssituasjon med f.eks. konkret fot- eller sitt-kommando. Men i bunn og grunn driver vi halvveis med både lydighet og f.eks. søk på tur fordi det er Molly - ikke jeg - som synes det er gøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Ida og Flash. Jeg syns ikke det er så viktig at det er forskjell på tur og trening. Dvs. vi trener jo aldri hele turen, men vi tar noen minutter her og der. Hadde det vært sånn at hundene mine syns at det å trene på lydighet/øvelser var noe de bare gjorde av plikt, ville det jo vært noe helt annet, men de elsker å trene og for dem gjør det turen bare mer interessant og morsom. Hadde det vært opp til dem, ville det vært mer trening på turene våre :whistle: Men det har sikkert litt med rase og individ å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...