Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling


Papillon

Recommended Posts

Husker godt ei som pleide å stille sheltie i "bunad". Der snakker vi om antrekk som ikke passer i ringen :rolleyes:

Ååååh, det må da finnes bilde av henne et eller annet sted på nettet? Hadde jeg vært dommer så hadde jeg fått hakeslepp når hun kom inn i ringen! :Laugh:

"Bunad" må jo forresten være utrolig upraktisk å stille opp en hund i?

I fjor - tror jeg det var - var det ei som hadde på seg en japanskinspirert kjole (sånn fotsid, tettsittende i silkelingnende stoff og med no blomstermønster på) i BIG-ringen med sin japanese chin. Noget spesielt, kan man si... Det var greit hun hadde en så liten hund å stille, for det kunne vært vanskelig å lange ut i den kjolen sammen med noen av de større japanske rasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar
Åj her har det skjedd mye siden jeg gikk ut! DRESS ER BEST INGEN PROTEST! BcRex - jeg er også i det barnslige hjørnet i dag hihi :ahappy:

Dessuten jeg har faktisk sett noen som har stilt i hullete grilldress!

Men om noen ønsker å stille i det, så la nå den personen få lov. Eller bør det kanskje bli dress-plikt?

KLE DEG AKKURAT SOM DU VIL OG FØLER DEG KONFORTABEL, OM DET ER DRESS, BUNAD, GRILLDRESS, OLABUKSE OSV OSV. :)

Men er det kun "ungdommen" som mener dress er så "viktig"? noen av den eldre generasjon som vil si sine meninger rundt dette? (25+)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen som mener det er penest å kle seg opp litt sagt at man ikke skal få lov å stille i vanlige klær?

nei er vel svaret, men de har uttrykt at de mener det er penest (pent betyr ikke at man må, skal eller det er tvang og du er teit hvis ikke) å kle seg opp i ringen, og ikke er noe galt i å kle seg i daglige klær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen som mener det er penest å kle seg opp litt sagt at man ikke skal få lov å stille i vanlige klær?

nei er vel svaret, men de har uttrykt at de mener det er penest (pent betyr ikke at man må, skal eller det er tvang og du er teit hvis ikke) å kle seg opp i ringen, og ikke er noe galt i å kle seg i daglige klær..

Du var jo enig i at jeg var respektløs fordi jeg nevnte dette. Og jeg sa meninga mi bare. Så virket jo nesten som om å stille i vanlige klær var helt på jordet. For det er jo det jeg sier. At JEG syns det blir for mye med dress. Men da er jeg plutselig respektløs ovenfor dere som tar utstilling seriøst. Og jeg gjør det hvertfall ikke. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noe med at "vanlige klær" kan være veeeldig varierende fra person til person. :ahappy:

Mange kler seg jo noenlunde pent til vanlig, men andre igjen ser mer sjuskete/slaskete ut (ikke noe negativt om noen av kategoriene, jeg er som regel en stor slask selv). :)

Som sagt mange ganger, så handler det litt om respekt for dommeren. De langt fleste dommerne jeg har stilt for, har kledd seg noenlunde pent, ofte i dress, derfor synes jeg det er greit at handlerne gjør det samme. Men selvsagt, det er opp til hver enkelt hva man vil ha på seg, det finnes, så vidt jeg vet, ingen regler på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
har noen som mener det er penest å kle seg opp litt sagt at man ikke skal få lov å stille i vanlige klær?

nei er vel svaret, men de har uttrykt at de mener det er penest (pent betyr ikke at man må, skal eller det er tvang og du er teit hvis ikke) å kle seg opp i ringen, og ikke er noe galt i å kle seg i daglige klær..

Nettopp! Man må ikke gå med dress til jobbintervjuet, men det vil gi et bedre inntrykk enn om man kommer slentrende i joggebukse. Nå handlet ikke denne tråden om hvor tåpelig det er å kle seg respektabelt på utstilling, men om hva som er lurt å ha på seg til den og den type hund.

Du var jo enig i at jeg var respektløs fordi jeg nevnte dette. Og jeg sa meninga mi bare. Så virket jo nesten som om å stille i vanlige klær var helt på jordet. For det er jo det jeg sier. At JEG syns det blir for mye med dress. Men da er jeg plutselig respektløs ovenfor dere som tar utstilling seriøst. Og jeg gjør det hvertfall ikke. :rolleyes:

Jeg syns du har vist en respektløs holdning i måten du skriver om dem som velger å se respektable ut når de presenterer sin rase. Det var du som dro frem neglelakk før noen nevnte grilldress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcRex: Du er en dommer som står ved valget av to hunder som er utrolig nydelige og det er utrolig vanskelig å velge. Den ene mannen går i dress,skjorte og slips, dressen har en farge som fremhever fargen på hunden.

Den andre mannen ser ut som om han har bare slengt på seg gårsdagens antrekk - og har en bukse som hunden smelter inn i så du ser ikke overlinjen på hunden.

Hvilke ville du valgt? Jeg vet iallefall hvem jeg ville plassert først.

Om folk vil kle seg fint eller ikke i ringen er for meg igrunn revnende likegyldig, men jeg vet iallefall at når jeg betaler 310 kr for 5 minutters bedømmelse så vil jeg gjøre så mye ut av meg og hunden min som mulig. Dette innebærer at hunden kan oppføre seg i ringen, at jeg selv klarer å vise hunden frem fra sin beste side, og kle meg pent for å fremheve oss som en ekvipasje og for å respektere dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om noen ønsker å stille i det, så la nå den personen få lov. Eller bør det kanskje bli dress-plikt?

KLE DEG AKKURAT SOM DU VIL OG FØLER DEG KONFORTABEL, OM DET ER DRESS, BUNAD, GRILLDRESS, OLABUKSE OSV OSV. :ahappy:

Men er det kun "ungdommen" som mener dress er så "viktig"? noen av den eldre generasjon som vil si sine meninger rundt dette? (25+)

Jeg har opptil flere ganger skrevet at folk må få lov til å ha på seg akkurat hva de vil.

Forresten når vi snakker om "respektløshet" er det vel du som begynte å slenge ut kommentarer som at du synes så stakkars på foreldrene våres som måtte kjøpe drakt osv. du har virkelig fått fram at du ikke synes noe om drakt. Mens vi har aldri sagt at man ikke kan ha på en grilldress, joggebukse ect.! Jeg spurte bare hva folk synes var mest tiltalende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle handlerlæreren min hadde aldri i verden latt meg gå inn i en ring med hullete grilldress siden det brukes så ofte her :ahappy: Han går selv med litt finere klær på utstillinger, og videreformidler alltid det... Hvis du ser de proffe (Som faktisk er rundt 40 ) har de bestandig på seg dress (eller dress-alike).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører til de litt eldre jeg da (siden jeg er 25+ :ahappy: )...

Ikke er jeg særlig dreven i utstilling, men jeg har visse meninger likevel. Du kan gjerne trekke parallellen til et jobbintervju eller en salgssituasjon. Du har noen få minutter på deg til å "selge" en vare. I jobbintervjuet er det deg selv - som selger kan det være hva som helst. I utstillingsringen er det hunden din.

Du har 3 - eller høyst 5 - minutter på deg til å selge hunden din til dommeren. Derfor må det da være i din interesse å gjøre det så godt som mulig? Og det betyr at stiller du i skitne, hullete klær - så gjør du og hunden din ikke et særlig godt inntrykk rett og slett. Det er helheten - rammen - som kan være avgjørende for om din hund eller den andre som er like pen - går videre.

Jeg er gammal nok til å være moren til de fleste av dere (har en sønn på 17 år). Så jeg har vel en smule erfaring i vurdering av folk ved første øyekast. Det være seg den som ekspederer deg i klesbutikken eller den som vil søke jobb hos deg. Førsteinntrykket er alfa og omega! Du kan være aldri så dyktig og flink; men gir du et slett førsteinntrykk så ryker gjerne sjansen din.

Nå er dette hundeshow protesterer dere. Det betyr da for f*** (pardon my French :rolleyes: ) ingenting hva JEG stiller i - det er jo bikkja som er i fokus? Sorry, men det betyr faktisk mer enn du tror at du selv er presentabel. Presentabel vil si rene, hele klær som ikke ser ut som om de er slengt på deg. Jeans, skjorte, en dressjakke eller en ensfarga dress - samma det. Har du bare slengt på deg en grilldress fordi du ikke gidder å anstrenge deg i det hele tatt, så yter du ikke hunden din rettferdighet.

Vel, det er nå min mening. Og jeg er som sagt ingen dreven utstiller, men jeg har vært på noen show og studert folk og jaggu deg er det mye rart å se. Fra gullbelagte mennesker til uteliggere (slik framstår de i alle fall). Hundene er rene og pene og børsta til den store gullmedalje, men handleren er enten over the top eller helt på bunnivå. Ingen av delene ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opptil flere ganger skrevet at folk må få lov til å ha på seg akkurat hva de vil.

Forresten når vi snakker om "respektløshet" er det vel du som begynte å slenge ut kommentarer som at du synes så stakkars på foreldrene våres som måtte kjøpe drakt osv. du har virkelig fått fram at du ikke synes noe om drakt. Mens vi har aldri sagt at man ikke kan ha på en grilldress, joggebukse ect.! Jeg spurte bare hva folk synes var mest tiltalende.

Ja, jeg driter ikke penger og utstilling koster jo ganske mye fra før av, så ja, jeg tenker veldig på foreldrene. Men der har du meg. Det er sånn jeg er oppvokst. Jeg hadde aldri spurt om penger til å reise langt for å stille, eller egne klær til å stille i. Da hadde jeg hvertfall plukket ut noe som jeg brukte ellers. Hundesporten er så dyr fra før av.

Jeg syns du har vist en respektløs holdning i måten du skriver om dem som velger å se respektable ut når de presenterer sin rase. Det var du som dro frem neglelakk før noen nevnte grilldress.

Her er det begge sider av saken takk ;) Og du tar nok feil at jeg dro frem neglelakk før det ;)

bare se her: (for å være litt vrang og litt fjortiss.) :ahappy:

Føler at jeg må forsvare den FINE, sorte drakten min litt her! :P - Den er behagelig å bevege seg i, lommene er perfekte til å ha godbiter i, jeg føler meg fin i den og den er god å ha på!

Alle må ikke ha på drakt når de er på utstilling, men jeg synes alle skylder dommeren å ha på rene, pene og hele klær. De fleste dommere pynter seg faktisk for anledningen, da synes jeg at ikke vi skal komme i en hullete mørk, militærgrønn joggebukse og ukammet hår. Ja, for noen dommere har faktisk kammet håret (!) for anledningen :Laugh: ! Det er helt greit å gå med olabukse og en allright topp/dressjakke - og man må selvsagt få gå med det man selv vil! Men jeg synes det ser finest ut når hunden og handleren er litt av den samme "pakka". Når "vi" har avelsgruppe på flattene om sommeren pleier vi å ha olaskjørt med en hvit topp, noe som er helt vanlig å bruke på f.eks. en skoledag.

Dette er jo Dog SHOW, jeg synes det skal være littegranne "høytidelig". Det ser veldig flott ut når man har på seg en drakt synes jeg, det gir et godt helhetsinntrykk. Vi kan komme med dem strigla hunden, men vi ser ut som vi kommer rett i fra en jaktprøve. På en drakt er det ofte ikke mye dilldall, men enkelt og rent slik at man ser hunden godt (hvis man har riktig farge).

Her ble dette dratt inn at man ikke skal gå i hullete klær.

Men hvis du ser på finaleringene da - Hva synes du ser best ut en handler som har en ren og enkel drakt som står til hundens farge. Eller en handler som står i hullete rød og rosa grilldress? (litt satt på spissen, men...) Jeg synes det skal være litt høytidelig jeg, når dommeren tar seg bryet til å være "litt" fin, synes jeg vi også kan det! Man trenger ikke å gå i drakt. Hvis det er omågjøre å være så mest komfortabel som mulig så må man gjerne få lov til det. En drakt er faktisk veldig praktisk og behagelig! Ogsånn bytheway anser jeg ikke draktene mine som finklær, jeg bruker de bare til en ting og det er å vise frem hundene i :)

Det var godt å høre ;)

Her ble den kjente rosa hullete grilldressen dratt inn

Jaja, da får du mene det ;)

Nei, vå får vel begynne å kle på hundene våre pen-klær også. Så de får vist seg frem litt. Kanskje lakke noen negler også :rolleyes:

Ja jeg bare MÅTTE,

og NÅ kom min kommentar som var ment som IRONI...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke at vi andre her inne heller driter penger. Men for oss er handlingen vår hundesport! Vi bruker våre penger på det vi syns er artig!

Jeg er sikker på at om du driver med lydighet så kjøper du deg lydighetsutstyr, og det samme blir det med handling. Klærne ER faktisk en del av utstyret når det kommer til handling. Jeg tror at en grunn til at folk blir sinte på dine som du sier det selv "fjortiss påfunn" er at de føler at du tråkker på deres hundesport og at du bagatelliserer det de brenner for. HELT i orden at du selv ikke liker utstilling og ikke ser verdien i det, men det er respektløst likevel å tråkke ned andre på grunn av det.

Og siden jeg nå (takk skal du ha) har kommet i den eldre generasjonen med mine 25+ år så må jeg signere Jaktlykke sitt innlegg. Hund og handler er EN ekvipasje. Ser ene halvdelen sjuskete og stygg ut vil det dra ned ekvipasjens helhetsinntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg driter ikke penger og utstilling koster jo ganske mye fra før av, så ja, jeg tenker veldig på foreldrene. Men der har du meg. Det er sånn jeg er oppvokst. Jeg hadde aldri spurt om penger til å reise langt for å stille, eller egne klær til å stille i. Da hadde jeg hvertfall plukket ut noe som jeg brukte ellers. Hundesporten er så dyr fra før av.

Her er det begge sider av saken takk :ahappy: Og du tar nok feil at jeg dro frem neglelakk før det ;)

bare se her: (for å være litt vrang og litt fjortiss.) :)

Her ble dette dratt inn at man ikke skal gå i hullete klær.

Her ble den kjente rosa hullete grilldressen dratt inn

og NÅ kom min kommentar som var ment som IRONI...

HAHA! Det har du rett i! Men jeg synes ikke den kommentaren din var SÅ ille, det er bare det igjennom hele diskusjonen har jeg fått en følelse av at du ikke liker at folk har på seg dress, det er greit - men det er på måten du sier det på som for iallefall meg til å føle meg dum. F.eks. du sier:

- Du synes det er å gå for langt å bruke dressjakke og skjørt

- Du synes det ser teit ut

- Du synes stakkars på foreldrene våres som må ev. betale drakter

- Du synes det ser stivt ut

Dette må du gjerne få mene. Greit at du er imot dressbruk, men det er måten du sier det på som får meg til å føle at du har null respekt for oss som faktisk tar utstilling seriøst!

Kan du finne et sted hvor jeg eller andre har skrevet at vi synes grilldress, fritidsantrekk, joggebukse ol. er teit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne et sted hvor jeg eller andre har skrevet at vi synes grilldress, fritidsantrekk, joggebukse ol. er teit?

Jeg er en av de som syns at dress og skjørt ikke hører hjemme i alle utstillingsringer jeg da, så det jeg reagerer på er sånne utsagn som dette:

Hund og handler er EN ekvipasje. Ser ene halvdelen sjuskete og stygg ut vil det dra ned ekvipasjens helhetsinntrykk.

Det er mulig det ikke er ment sånn, men nå har vel bcRex sagt et par ganger at vanlig pent tøy bør holde, så når det blir litt sånn "enten har du på deg dress og ser pen ut, eller så har du på deg klær du ser sjuskete og stygg ut i" - så har jeg en tendens til å være enig med henne jeg..

Jeg har til nå ikke vært på en utstilling i joggedress, enten jeg har stilt hund eller ikke. Jeg har heller ikke på meg dress - det står ikke til rasen min, syns jeg, det er ikke jålebikkjer, og behøver ikke å stilles i "finstasen" - når jeg skal på utstilling, jeg skal drive med hunder hele dagen, ikke ta en tur på byen, liksom.. En hel og pen olabukse eller lignende og en pen genser/skjorte får holde, det er ikke JEG som skal stilles, det er bikkja..

Camobuksa bruker jeg på sportrening, og jeg har ikke rosa grilldress..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det ikke er ment sånn, men nå har vel bcRex sagt et par ganger at vanlig pent tøy bør holde, så når det blir litt sånn "enten har du på deg dress og ser pen ut, eller så har du på deg klær du ser sjuskete og stygg ut i" - så har jeg en tendens til å være enig med henne jeg..

Du har helt rett, det var ikke ment som at enten er det dress ellers er du sjuskete!

Jeg syns man skal se rasen litt an og også hundestevnet. Jeg stiller pomme med andre klær enn jeg stiller elghund. Personlig hadde nok dressjakken kommet frem med begge rasene, men dressbuksen hadde blitt byttet ut med jeans. Jeg syns også det er forskjell på å stille på Hamar og lokale klubbens valpeshow. Eller for å ta den ultimate forskjellen Crufts og vanlig utstilling her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg tror nok ikke at vi andre her inne heller driter penger. Men for oss er handlingen vår hundesport! Vi bruker våre penger på det vi syns er artig!

Jeg er sikker på at om du driver med lydighet så kjøper du deg lydighetsutstyr, og det samme blir det med handling. Klærne ER faktisk en del av utstyret når det kommer til handling. Jeg tror at en grunn til at folk blir sinte på dine som du sier det selv "fjortiss påfunn" er at de føler at du tråkker på deres hundesport og at du bagatelliserer det de brenner for. HELT i orden at du selv ikke liker utstilling og ikke ser verdien i det, men det er respektløst likevel å tråkke ned andre på grunn av det.

Og siden jeg nå (takk skal du ha) har kommet i den eldre generasjonen med mine 25+ år så må jeg signere Jaktlykke sitt innlegg. Hund og handler er EN ekvipasje. Ser ene halvdelen sjuskete og stygg ut vil det dra ned ekvipasjens helhetsinntrykk.

Helt enig! Jeg driter heller ikke penger, men dressen er betalt for egne penger. Og en dress(eller annet pent tøy) er da anvendelig til mange bruk. Bryllup, jobbintervju, handling, og andre begivenheter hvor man ønsker å se presentabel ut.

Og jeg mener det er en stor forskjell på god handling og det å vise frem bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som syns at dress og skjørt ikke hører hjemme i alle utstillingsringer jeg da, så det jeg reagerer på er sånne utsagn som dette:

Det er mulig det ikke er ment sånn, men nå har vel bcRex sagt et par ganger at vanlig pent tøy bør holde, så når det blir litt sånn "enten har du på deg dress og ser pen ut, eller så har du på deg klær du ser sjuskete og stygg ut i" - så har jeg en tendens til å være enig med henne jeg..

Jeg har til nå ikke vært på en utstilling i joggedress, enten jeg har stilt hund eller ikke. Jeg har heller ikke på meg dress - det står ikke til rasen min, syns jeg, det er ikke jålebikkjer, og behøver ikke å stilles i "finstasen" - når jeg skal på utstilling, jeg skal drive med hunder hele dagen, ikke ta en tur på byen, liksom.. En hel og pen olabukse eller lignende og en pen genser/skjorte får holde, det er ikke JEG som skal stilles, det er bikkja..

Camobuksa bruker jeg på sportrening, og jeg har ikke rosa grilldress..

Den skal bedømmes - men tror du virkelig ikke at dommeren ser deg i det hele tatt? Kanskje litt naivt og tro?

Jeg gjentar jeg; Det er IKKE noe galt i vanlige rene, og pene klær. Men JEG syntes dress ser veldig bra ut å gir et godt inntrykk. MEN klærne skal passe til rasen. Forskjell på et pyntet antrekk til en "skogsrase" og en selskapshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som syns at dress og skjørt ikke hører hjemme i alle utstillingsringer jeg da, så det jeg reagerer på er sånne utsagn som dette:

Det er mulig det ikke er ment sånn, men nå har vel bcRex sagt et par ganger at vanlig pent tøy bør holde, så når det blir litt sånn "enten har du på deg dress og ser pen ut, eller så har du på deg klær du ser sjuskete og stygg ut i" - så har jeg en tendens til å være enig med henne jeg..

Jeg har til nå ikke vært på en utstilling i joggedress, enten jeg har stilt hund eller ikke. Jeg har heller ikke på meg dress - det står ikke til rasen min, syns jeg, det er ikke jålebikkjer, og behøver ikke å stilles i "finstasen" - når jeg skal på utstilling, jeg skal drive med hunder hele dagen, ikke ta en tur på byen, liksom.. En hel og pen olabukse eller lignende og en pen genser/skjorte får holde, det er ikke JEG som skal stilles, det er bikkja..

Camobuksa bruker jeg på sportrening, og jeg har ikke rosa grilldress..

Jeg har aldri sagt at alle må ha på dress. Det jeg sa er at vi skylder iallefall dommeren å kle oss med hele, "pene" og rene klær. Iallefall jeg mente ikke, enten sjuskete og stygg eller drakt og fin. Jeg satte opp et eksempel, sånn at man kunne se kontrastene. Jeg har jo skrevet flere ganger at en olabukse med en ok top er mer enn bra nok! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg er ikke bevandret i utstillingsringen, men ville ikke stilt i vide klær om det var jakt dressen eller penskjørtet. Vide klær har en tendens til å komme i veien for hunden. Klærne syns jeg bør være i stil med hunden noen ganger vil det lønne seg å ha samme farge som hunden andre ganger en kontrast farge. Utfra hva du vil skjule/utheve ved hunden. Det bør være sko en kan løpe i og klær en kan bevege seg i. Og så klart rene og hele. Det vil nok aldri være noen innertier å stille i neonfarger helller. Syns jeg har sett fine ekvipasjer i jakt klær og fine ekvipasjer i dresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ble nevnt dette med jaktbikkjer og camoklær... her er 2 bilder tatt nå nettopp for å vise forskjellen.

30358_s.jpg

Full jaktbekledning...

30359_s.jpg

eller lys bukse og dressjakke?

Jeg blir nødt til å bryte sammen og tilstå at det nederste antrekket ser penest ut. (Den satt langt inne! :ahappy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...