Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling


Papillon

Recommended Posts

Folk må få kle seg som de vil, men er det nødvendig å rakke så ned på dem som foretrekker å kle seg litt presentabelt på utstilling? For min del må dere gjerne gå med hva dere vil. Om det er grilldress eller jeans spiller ingen rolle for meg. Jeg tenker bare at en presentasjon vanligvis ser bedre ut om handler ser litt ordentlig ut. Og da mener jeg ikke miniskjørt, dyp utringning osv, men et enkelt klesplagg som ser litt respektabelt ut.

Kle seg respektabelt? Javel.. og hva er repektabel og presentabel bekledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar
Kle seg respektabelt? Javel.. og hva er repektabel og presentabel bekledning?

Tja. Det kommer vel litt ann på øyet som ser. Jeg syns en helt normal dress(eller en annen litt ordentlig kles-drakt) som ikke "gjemmer" hunden er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det kommer vel litt ann på øyet som ser. Jeg syns en helt normal dress(eller en annen litt ordentlig kles-drakt) som ikke "gjemmer" hunden er mer enn bra nok.

Huffda...her har tydeligvis en hel del av oss, som har stilt ut hund i årevis, hverken vært presentable eller respektable... Og på tross av dette , så har hundene vunnet...jaja.. :cry:

Edit; vi "upresentable" får trøste oss med at siden hundene har vunnet, på tross av vår grimme bekledning, så må det dreie seg om kvalitet, på hundene, vel og merke.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda...her har tydeligvis en hel del av oss, som har stilt ut hund i årevis, hverken vært presentable eller respektable... Og på tross av dette , så har hundene vunnet...jaja.. :cry:

det er da ingen som har sagt det? Jeg syns det ser flott ut slik, og en annen liker noe annet. Er ikke det bra nok? :P

Og hvilken rolle spiller det for deg at jeg synes det ser bra ut? Jeg kan bare ikke skjønne hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda...her har tydeligvis en hel del av oss, som har stilt ut hund i årevis, hverken vært presentable eller respektable... Og på tross av dette , så har hundene vunnet...jaja.. :cry:

Hva er egentlig poenget med dette svaret? Uten å gjøre narr av den du kvoter?

Folk har forskjellig meninger av hva som er respektabelt og ikke... Og vi kommer nok aldri til å bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg stiller bruker jeg klær som gjør at dommer ser at hunden er i ringen og ikke bare en eier. Altså ikke for å vise at kun min hund er der, men for at dommeren skal se mer på hunden enn eier:P Heldigvis er det ikke slik i Norge (ikke som jeg har sett) at dommeren går etter hvor pent kledd handeleren er.

Jeg stiller med sort bukse og dressjakke og hvit topp under. Og gode løpesko:P Dette er også klær jeg noen ganger bruker daglig:P Men nå er jeg litt slik persjon som liker å gå i dressjakke og sånt:P Men skoene er spesielt kjøpt for utstilling. De er nemlig utrolig gode å løpe med. Noe som jeg synes er veldig viktig. Derfor brukes de ikke daglig. Redd for å slite dem ut:S

Men noe godt eksemplar tviler jeg på at jeg er:P

Bildet er forøvrig tatt av Ann Kristin Diskerud

post-2766-1193611238_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er for teit å komme med kommentarer om at en har gått i olabukser og treningsjakker og likevel fårr gode plasseringer. For det er ikke snakk om at hvis man går i dress eller skjørt så blir man automatisk plassert på topp. Langt i fra. Samtidig så tror jeg ikke at en dommer sier høyt "du blir plassert som nr 2 pga antrekket ditt" (kanskje noe å tenke på alle gangene man IKKE har blitt plassert? :P

Det handler om å vise at man faktisk bryr seg litt for det man selv har betalt. Å gjøre mest mulig ut av de få minuttene vi faktisk har betalt 5.500 kr i timen for å få vise hva man har og hva man kan presentere for en dommer som kommer langveis fra.

Noe som også er lurt å tenke på er at dommere fra andre land er kanskje vant med strengere "klesvaner" enn oss i skandinavia, og dermed får bedre intrykk av den som viser at "Her er jeg for å vise frem den flotte hunden jeg har, og det gjør jeg med stil!" Enn en person som ser ut som om han/henne kommer rett i fra husvasken hjemme og egentlig ikke har tid til å være der.

Jeg for min del driter i hva folk vil ha ut av det de har betalt for. Om andre vil kle seg opp i halvslitte jeans så er vel det bare bra for meg hvis jeg prøver å kle med meg presentabel og gjerne vinner på det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uendelig diskusjon, dette her virker det som!

Min oppfatning er at man skal kle seg respektabelt som de andre sier, synes ikke dress er noe krav i det hele tatt, men ikke det mest utvaska eller hverdagslige man har heller.. :P

Dommeren dømmer hunden og ikke handler, men det er mye penere å se på en skikkelig kledd handler med en flott hund, enn noen som flyr rundt i t-skjorten fra igår med pupper som hopper rundt!

Satt ved siden av en 70 år gammel dame som plutsellgi utbrøt; det er noe i det at sports BH hadde vært passende i ringen! :rolleyes:

Og ikke rart hun sa det heller for inne ringen hopper det bryster, som i utgangspunktet henger på magen, rundt, og ALLE (ihvertfall nesten) er vel enige i at det ikke er det peneste!??

alle må gjøre som man vil, og det de føler er rett for seg, men mener og tror at helhetsinntrykket både rundt ringen (hvis noen er på utkikk etter din rase), og inne i ringen blir bedre med "skikkelige" klær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er for teit å komme med kommentarer om at en har gått i olabukser og treningsjakker og likevel fårr gode plasseringer. For det er ikke snakk om at hvis man går i dress eller skjørt så blir man automatisk plassert på topp. Langt i fra. Samtidig så tror jeg ikke at en dommer sier høyt "du blir plassert som nr 2 pga antrekket ditt" (kanskje noe å tenke på alle gangene man IKKE har blitt plassert? :P

Det handler om å vise at man faktisk bryr seg litt for det man selv har betalt. Å gjøre mest mulig ut av de få minuttene vi faktisk har betalt 5.500 kr i timen for å få vise hva man har og hva man kan presentere for en dommer som kommer langveis fra.

Noe som også er lurt å tenke på er at dommere fra andre land er kanskje vant med strengere "klesvaner" enn oss i skandinavia, og dermed får bedre intrykk av den som viser at "Her er jeg for å vise frem den flotte hunden jeg har, og det gjør jeg med stil!" Enn en person som ser ut som om han/henne kommer rett i fra husvasken hjemme og egentlig ikke har tid til å være der.

Jeg for min del driter i hva folk vil ha ut av det de har betalt for. Om andre vil kle seg opp i halvslitte jeans så er vel det bare bra for meg hvis jeg prøver å kle med meg presentabel og gjerne vinner på det? :P

Du får sagt det rett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med dette svaret? Uten å gjøre narr av den du kvoter?

Humoristisk sans er en bra ting og ha, når man er på et forum.. :P

Syns det er for teit å komme med kommentarer om at en har gått i olabukser og treningsjakker og likevel fårr gode plasseringer. For det er ikke snakk om at hvis man går i dress eller skjørt så blir man automatisk plassert på topp. Langt i fra. Samtidig så tror jeg ikke at en dommer sier høyt "du blir plassert som nr 2 pga antrekket ditt" (kanskje noe å tenke på alle gangene man IKKE har blitt plassert? :P
Jeg kan virkelig ikke huske å ha skrevet at jeg mener at olabukse og treningsjakke var det eneste gangbare, foruten dress? Og hvis en dommer er til de grader ukompetent, at h*n bruker antrekket til handleren som utgangspunkt for sine plasseringer, så har vedkommende ingenting i en ring å gjøre...

Edit; eller stakkaren har eventuellt forvillet seg inn på feil "utstilling".. Antagelig var det "fesjå" vedkommende burde ha dømt.:P

Min oppfatning er at man skal kle seg respektabelt som de andre sier, synes ikke dress er noe krav i det hele tatt, men ikke

alle må gjøre som man vil, og det de føler er rett for seg, men mener og tror at helhetsinntrykket både rundt ringen (hvis noen er på utkikk etter din rase), og inne i ringen blir bedre med "skikkelige" klær

Hvis bekledningen til eiere/handlere av en rase, har noen betydning for hvilken rase man velger/blir interessert i, så tror jeg det er best for alle parter, ikke minst hundene, at man avstår fra å skaffe seg hund, og heller går på moteshow.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvis bekledningen til eiere/handlere av en rase, har noen betydning for hvilken rase man velger/blir interessert i, så tror jeg det er best for alle parter, ikke minst hundene, at man avstår fra å skaffe seg hund, og heller går på moteshow.. :glare:

Det er ikke snakk om å skaffe en hund fordi den passer bra til den dressen. Men å kle seg i et antrekk som fremhever den hunden man har.

Og at alle som går med dress bør komme seg på moteshow syns jeg er litt drøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken rolle spiller det for deg at jeg synes det ser bra ut? Jeg kan bare ikke skjønne hva problemet er.

For meg personlig, så spiller det ingen som helst rolle hva du synes, men det er mange unge/ferske eiere og utstillere som deltar i denne tråden.

"Problemet" mitt er at jeg syns det er bent fram tragisk, hvis unge utstillere skal få det inntrykket at man må stille i dress eller drakt, for å være respektabel eller presentabel! Vi snakker om hundesport og det skal vel utstillinger også være en del av? La det ikke forvandles til et jåleshow, der folk føler at de må stille i visse klær, for å bli godtatt! Slikt press er det allerede mer en nok av, særlig blandt unge.

Med et lønnlig håp om at hundeutstillinger fortsatt kan kalles sport og ikke forvandles til en moteopvisning, tar jeg kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig, så spiller det ingen som helst rolle hva du synes, men det er mange unge/ferske eiere og utstillere som deltar i denne tråden.

"Problemet" mitt er at jeg syns det er bent fram tragisk, hvis unge utstillere skal få det inntrykket at man må stille i dress eller drakt, for å være respektabel eller presentabel! Vi snakker om hundesport og det skal vel utstillinger også være en del av? La det ikke forvandles til et jåleshow, der folk føler at de må stille i visse klær, for å bli godtatt! Slikt press er det allerede mer en nok av, særlig blandt unge.

Med et lønnlig håp om at hundeutstillinger fortsatt kan kalles sport og ikke forvandles til en moteopvisning, tar jeg kveld.

Men hvorfor trekker du da frem så ekstreme eksempler? som at en normal dress hører hjemme på et moteshow. Det er da mange som går i dressbukse til hverdags uten at de blir bedt om å komme seg på moteshow.

Kan ikke folk få kle seg i hva de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Synes folk skal få stille i akkurat det de vil jeg :P Vil man stille i dress så får man få lov til det, vil man stille i loslitte klært så får man få lov til å stille i det, stiller man en i en kjole fra en eller annen designer som koster langt over 300000 så skal man får lov til det :P

Hovedsaken er at dommeren ser hunden i helhet. Få et godt inntrykk av hunden. Det kan jo hende til tross for klærne at dommeren får et godt inntrykk av handler også. Er handleren åpen og smiler eller er handleren arogant og sær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Synes folk skal få stille i akkurat det de vil jeg :P Vil man stille i dress så får man få lov til det, vil man stille i loslitte klært så får man få lov til å stille i det, stiller man en i en kjole fra en eller annen designer som koster langt over 300000 så skal man får lov til det :P

Hovedsaken er at dommeren ser hunden i helhet. Få et godt inntrykk av hunden. Det kan jo hende til tross for klærne at dommeren får et godt inntrykk av handler også. Er handleren åpen og smiler eller er handleren arogant og sær?

Helt enig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Synes folk skal få stille i akkurat det de vil jeg :P Vil man stille i dress så får man få lov til det, vil man stille i loslitte klært så får man få lov til å stille i det, stiller man en i en kjole fra en eller annen designer som koster langt over 300000 så skal man får lov til det :P

Hovedsaken er at dommeren ser hunden i helhet. Få et godt inntrykk av hunden. Det kan jo hende til tross for klærne at dommeren får et godt inntrykk av handler også. Er handleren åpen og smiler eller er handleren arogant og sær?

Helt enig, men for min egen del er også poenget å vise fram noe man er stolt av på best mulig måte! Tenker at når jeg viser andre ting jeg er "stolt" av vil jeg jo at det skal ta seg best mulig ut, alt fra barn til eventulle arbeidsoppgaver,osv osv.

Rene freshe klær, burde ikke være noe problem, snakker ikke om dress, går aldri med det selv, selv om det er stilig på mange!

Det er en lang vei fra t-skjorten som egentlig hører hjemme i skittentøykurven til ett moteshow! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men den dagen jeg ser noen i en belgerring ikledt en dress eller en kort ettersittende drakt, så vil jeg faktisk trekke på smilebåndet og spørre meg selv hva i h****e den personen tror de stiller. Har sett folk stille belgere i friluftsklær og det så mer naturlig ut. Man må nesten se ann rase, jeg synes ingen av de klassiske bruksrasene, det være seg rottis, retriever, gjeterhunder drar fordel av en "pyntet" handler. Det ser bare merkelig ut. Det samme gjelder jaktrasene.

En pen dressbukse og en fin topp blir anderledes, men hvis klærne krysser grensen for hva man kan finne på å lufte hunden i så ser det rett og slett dumt ut. Man kan sikkert fint finne klær som fremhever hunden på en pen måte uten å ta på seg finstasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men den dagen jeg ser noen i en belgerring ikledt en dress eller en kort ettersittende drakt, så vil jeg faktisk trekke på smilebåndet og spørre meg selv hva i h****e den personen tror de stiller. Har sett folk stille belgere i friluftsklær og det så mer naturlig ut. Man må nesten se ann rase, jeg synes ingen av de klassiske bruksrasene, det være seg rottis, retriever, gjeterhunder drar fordel av en "pyntet" handler. Det ser bare merkelig ut. Det samme gjelder jaktrasene.

En pen dressbukse og en fin topp blir anderledes, men hvis klærne krysser grensen for hva man kan finne på å lufte hunden i så ser det rett og slett dumt ut. Man kan sikkert fint finne klær som fremhever hunden på en pen måte uten å ta på seg finstasen.

Veldig, veldig enig med Loke her (ordene jeg har lett etter). Jeg går med både dress og skjørt og høye hæler på jobb til tider, men jeg skifter før jeg går tur med hunden... Ikke bare er det upraktisk, men som Loke også påpeker, det ser faktisk litt malplassert ut når man har "visse typer" hunder.

Og det er vel kanskje ikke for ingenting at utstillingshunder lett får stempel som hunder som kun går på stas... En overkledd eier gir vel ikke akkurat assosiasjoner om en aktiv, friluftsglad eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Synes folk skal få stille i akkurat det de vil jeg :P Vil man stille i dress så får man få lov til det, vil man stille i loslitte klært så får man få lov til å stille i det, stiller man en i en kjole fra en eller annen designer som koster langt over 300000 så skal man får lov til det :P

Nå tror jeg ikke at noen noensinne har ment noe annet enn at man får bestemme selv. Det må gå an å diskutere hva man synes ser bra ut og hva man synes ikke passer, selv om alle selvfølgelig bestemmer selv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor trekker du da frem så ekstreme eksempler? som at en normal dress hører hjemme på et moteshow. Det er da mange som går i dressbukse til hverdags uten at de blir bedt om å komme seg på moteshow.

Kan ikke folk få kle seg i hva de vil?

Burde ikke det gå begge veier? For sånn som det blir skrevet opptil flere ganger her, så virker det som om at vi som foretrekker å gå i våre vanlige "loslitte" jeans (mine er forholdsvis hele, men det er kanskje ikke vanlig det?) og en pen genser, ikke egentlig har noe i en utstillingsring å gjøre, fordi vi ikke respekterer dommeren eller ønsker å fremstille hunden vår på best mulig måte - JEG ser ikke helt at en buksedress skal gjøre mine hunder penere jeg da, samme hvem av oss som har den på..

Beklager, men den dagen jeg ser noen i en belgerring ikledt en dress eller en kort ettersittende drakt, så vil jeg faktisk trekke på smilebåndet og spørre meg selv hva i h****e den personen tror de stiller. Har sett folk stille belgere i friluftsklær og det så mer naturlig ut. Man må nesten se ann rase, jeg synes ingen av de klassiske bruksrasene, det være seg rottis, retriever, gjeterhunder drar fordel av en "pyntet" handler. Det ser bare merkelig ut. Det samme gjelder jaktrasene.

En pen dressbukse og en fin topp blir anderledes, men hvis klærne krysser grensen for hva man kan finne på å lufte hunden i så ser det rett og slett dumt ut. Man kan sikkert fint finne klær som fremhever hunden på en pen måte uten å ta på seg finstasen.

Har sett folk stille belger i langt hvitt skjørt jeg, ikke helt hva jeg ville valgt hverken i forhold til aktivitet eller temperatur for dagen, men bikkja ble BIR han.. Helt sikkert pga det hvite skjørtet, skal en tro enkelte innlegg her :rolleyes: For bikkja er jo egentlig ikke pen nok, han vinner nok såpass som han gjør fordi eieren pynter seg før hun går i ringen? (Og ja, det er ironisk ment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg minner om trådstarters opprinnelige spørsmål, nærmere bestemt:

"Sitter her å lurer. Skal stille på valpeshow om noen dager og lurer fælt på hva jeg skal ha på meg! Er det OK med en vanlig hvit bukse fks. og en genser? Har liksom sett bilder av juniorhandling og der har de sånne flotte dresser på seg! Slike som jeg ikke har, hehe.. Hva mener dere er vanlig man har på seg på utstilling?"

DA blir det STORT poeng å prøve å moderere svarene fra verivrige handlerspirer med "gode" råd om at man må skaffe seg dress eller fullstendig matche hunden... fordi ellers viser man ikke respekt for dommeren, man viser ikke hunden sin godt nok, er ikke god nok reklame for rasen etc.

At folk får kle seg i hva de vil, er selvsagt helt greit. Men når en "fersking" spør om råd - og så kommer det råd om at man nærmest MÅ kle seg opp av ovennevnte årsaker, så blir det veldig, veldig feil å hevde at "slik er det" og vise frem hvite dresser, og nærmest hevde at sånn "må" du gjøre.

Jeg synes også det er veldig kjipt at folks UTSEENDE trekkes inn, at de ikke løper pent nok, at de har ukledelige pupper som dasker eller hva det var, og at det nærmest blir hørende uestetisk ut å ikke være elegant nok, pen nok i travet sjøl etc. Håper dere husker å ta med dere hunden inn i ringen folkens, husker en veldig flott kar en gang for mange år siden - en svensk dragartist, som skulle vise afghaneren sin, som holdt på å glemme å ta med seg hunden når han løp inn i ringen og scenen endelig var hans.... han var nok tidlig ute med å skjønne hva hundeutstilling KAN late til å være til for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å skaffe en hund fordi den passer bra til den dressen. Men å kle seg i et antrekk som fremhever den hunden man har.

Og leser man svarene til en hel del her, så får man vitterlig inntrykk av at dress eller annen "pen" bekledning er det eneste gangbare...

Og at alle som går med dress bør komme seg på moteshow syns jeg er litt drøy...

Hvor har jeg skrevet det? Jeg skrev at hvis utstillerenes bekledning var avgjørende for hvor vidt en rase oppfattes som interessant for tilskuerne, så burde de heller holde seg til moteshow. Det er ikke helt det samme vel? Forøvrig ville "overdressede" utstillere i en rase hatt helt motsatt effekt på meg, jeg hadde nok vært mer tilbøyelige til å avskrive rasen som en jålehund..

Edit; jeg ser forresten at en del "forsvarer" bruken av "presentabel og respektabel" bekledning med at de viser respekt for dommeren og den jobben h*n gjør..Vel, da går jeg ut fra at dere kler dere opp når dere går og handler på en butikk også, av respekt for ekspeditøren og den jobben vedkommende gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...