Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling


Papillon

Recommended Posts

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar

bcRex: Nei, man trenger jo ikke dra det så langt at man stiller i dressantrekk :ahappy: Det er vel kanskje de som er litt mer seriøse (f. eks den BC'en på bildet der er vel i BIS-ringen?) F. eks det jeg har gjort selv, er å ta en pen og enkel genser som ikke kræsjer med hundens farge, og en pen, enkel bukse. Mange jeans man får kjøpt nå er jo veldig pene og enkle. Eller man kan rett og slett ha en skjorte over en jeansbukse, det ser også elegant ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke ta ALT så seriøst. Sto en liten notis under det jeg skrev :ahappy: Det var litt for å sette det på spissen fordi flere drar inn rose grilldress med hull i, møkkete klær osv osv. For det finnes jo en mellomting mellom dress og møkkete/fillete klær :)

Mulig det er feil farge og alt det der. Men hva skulle denne personen gått med da? For at den ikke skal trekke oppmerksomheten bort fra hunden?

Er fortsatt ikke det samme og kan ikke sammenliknes uansett notisen din under;)

Edit: og notisen din var vel til og med, "ja, jeg måtte bare", noe som hvertfall gjorde så jeg tok den seriøst;)

Jeg stiller ikke mye hunder i den fargen, men jeg mener grått og blått ville vært riktig, stemmer ikke det, Astrid?

Men uansett så mener jeg at den ekvipasjen der ser veldig bra ut tross at dressen er svart, og er mye bedre en olabukse, joggebukse el.l.=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo litt at folk er litt skremt for dette med utstilling også. For dere er jo motsatt. At det er en skam å ikke pynte seg... (det virker sånn). men det er slik verden har blitt. Alt presset.

Men ser dette så ille ut?

http://www.dale-gudbrand.no/HUND/BIS%202%2...%20240405dg.jpg

retriever

http://www.haugesund-og-omegn-hundeklubb.n.../BIS-VOKSEN.jpg

http://www.romerikefk.no/bilder/hvaltjern2006/bis.bmp

http://www.arctickees.com/BIS%2025.06.06.jpg

Og her står det to. ser han ene så ille ut der han står han a?se her

bcRex: Nei, man trenger jo ikke dra det så langt at man stiller i dressantrekk :ahappy: Det er vel kanskje de som er litt mer seriøse (f. eks den BC'en på bildet der er vel i BIS-ringen?) F. eks det jeg har gjort selv, er å ta en pen og enkel genser som ikke kræsjer med hundens farge, og en pen, enkel bukse. Mange jeans man får kjøpt nå er jo veldig pene og enkle. Eller man kan rett og slett ha en skjorte over en jeansbukse, det ser også elegant ut!

joda, helt klart. Men det finnes da flere som jeg har sett (og snakket med) som tar utstilling seriøst, men de bruker da ikke dress. Men kler seg helt enkelt i noe hverdagslig. Som er pent like vel.

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, helt klart. Men det finnes da flere som jeg har sett (og snakket med) som tar utstilling seriøst, men de bruker da ikke dress. Men kler seg helt enkelt i noe hverdagslig. Som er pent like vel.

Men det er jo nettopp det de aller fleste her sier også, er det ikke? At det ikke trenger å være dress, så lenge det er rent, helt og nogenlunde pent? Det er i hvert fall min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker heller som de som ikke kler seg i dress o.l. er redde for at vi som kler oss i dress o.l. skal synes at det er en skam. Men nei, absolutt ikke, MEN man gjør en bedre presentasjon i et mer pyntet antrekk, slikt trodde jeg ikke gikk an å være uenig i. Om du skal på jobbintervju så gjør du et bedre inntrykk i dress enn joggebukse...

Også mye av grunnen til at mange handlere kler seg pent er fordi man skal stille ut for en dommer, jeg har selv stor respekt for dommere, de er personer som har årelang erfaring med avl, oppdrett og utstilling og som regel også handling, og derfor vil handlere vise det ved å kle meg pent og presentere hunden på en bra måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker heller som de som ikke kler seg i dress o.l. er redde for at vi som kler oss i dress o.l. skal synes at det er en skam. Men nei, absolutt ikke, MEN man gjør en bedre presentasjon i et mer pyntet antrekk, slikt trodde jeg ikke gikk an å være uenig i. Om du skal på jobbintervju så gjør du et bedre inntrykk i dress enn joggebukse...

Også mye av grunnen til at mange handlere kler seg pent er fordi man skal stille ut for en dommer, jeg har selv stor respekt for dommere, de er personer som har årelang erfaring med avl, oppdrett og utstilling og som regel også handling, og derfor vil handlere vise det ved å kle meg pent og presentere hunden på en bra måte.

Da er det deg selv du skal representere. Ikke bikkja de. Så syns det blir litt feil å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som handler blir du også lagt merke til som regel ja, men å kunne kle seg til hunden, altså i riktige farger og antrekk man kan bevege seg i så fremhever man hunden sin, en god handler er en usynlig handler(ikke bare antrekk men teknikk). Hva mener egentlig du at man skal kle seg i når man skal stille ut? For jeg skjønner ikke at du kan mene at man HELLER skal kle seg i joggebukse o.l. enn dress:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker heller som de som ikke kler seg i dress o.l. er redde for at vi som kler oss i dress o.l. skal synes at det er en skam. Men nei, absolutt ikke, MEN man gjør en bedre presentasjon i et mer pyntet antrekk, slikt trodde jeg ikke gikk an å være uenig i.

Det syns jeg kommer helt an på hva slags rase man presenterer, og hva slags utstilling det er, faktisk..

Vi - klassen jeg gikk i da - arrangerte polarhund-utstilling i Trøndelag i 2005, og ei i klassen (som har mops) kom pyntet i dress.. Det var flere som reagerte på det, det blir litt i overkant pynta når man stiller på en utstilling hvor 80 % av hundene knapt er børsta før de kommer, liksom.. Ikke hjalp det stort for resultatet heller, samme hvor proff og pynta hun var, det var hannhunden som ingen hadde troa på fordi han ikke klarte å trave pent og stå rolig som stakk av med certet :) (selvsagt husker jeg det, det var jeg som ringtrente bikkja i 3 uker - selv om det ikke var jeg som stilte han da.. Oppdretteren hans kjente han ikke igjen hun :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker heller som de som ikke kler seg i dress o.l. er redde for at vi som kler oss i dress o.l. skal synes at det er en skam. Men nei, absolutt ikke, MEN man gjør en bedre presentasjon i et mer pyntet antrekk, slikt trodde jeg ikke gikk an å være uenig i. Om du skal på jobbintervju så gjør du et bedre inntrykk i dress enn joggebukse...

Også mye av grunnen til at mange handlere kler seg pent er fordi man skal stille ut for en dommer, jeg har selv stor respekt for dommere, de er personer som har årelang erfaring med avl, oppdrett og utstilling og som regel også handling, og derfor vil handlere vise det ved å kle meg pent og presentere hunden på en bra måte.

OG;

Dommeren har som regel pyntet seg litt for å komme og se på og bedømme DIN hund. Da er det kanskje mulig å ta på seg noe litt pent for den som stiller også?

(Nei det var ikke ment til WheatenMali, men de hun svarer)

Det syns jeg kommer helt an på hva slags rase man presenterer, og hva slags utstilling det er, faktisk..

Vi - klassen jeg gikk i da - arrangerte polarhund-utstilling i Trøndelag i 2005, og ei i klassen (som har mops) kom pyntet i dress.. Det var flere som reagerte på det, det blir litt i overkant pynta når man stiller på en utstilling hvor 80 % av hundene knapt er børsta før de kommer, liksom.. Ikke hjalp det stort for resultatet heller, samme hvor proff og pynta hun var, det var hannhunden som ingen hadde troa på fordi han ikke klarte å trave pent og stå rolig som stakk av med certet :) (selvsagt husker jeg det, det var jeg som ringtrente bikkja i 3 uker - selv om det ikke var jeg som stilte han da.. Oppdretteren hans kjente han ikke igjen hun :ahappy: )

Helt sant, det har mye med hundemiljøer og gjøre, f.eks. i puddelringen er det ofte folk å se i dress, i min egen ring, wheatenringen er det både og, jakthundene har ofte handlerne jaktklærne på=)

Men dette er jo nettopp noe av dette en handler skal klare.. (Nå tenker jeg på noe litt annet enn de gr 7 eier f.eks som kommer på et par utstillinger for å få jaktchampionatet.)

Så er jo en del og finne et antrekk som passer til rasen du stiller.

F.eks NKK Bergen når jeg stilte Jaktlykkes Amigo. Innimellom MYE! rart i gr 7 ringen som må ha vært på utstilling for første gang ; jeg nevner, feil antrekk, løping med hunden på utsiden av ringen (altså vekk fra dommer), passing som ikke merkes ovs.. Joda - min beige dress passet kanskje ikke helt inn der (nå hadde jeg den fordi jeg hadde brukt den i JH og fremhevet hvitfargen til Amigo så jeg kunne bruke den senere også + lang historie om minst mulig bagasje på tog)

Men altså dommeren hadde pyntet seg han også, men selvfølgelig litt etter hva han dømte av raser.

http://webzoom.freewebs.com/ettersok/Utsti...0043-medium.jpg

(Bildet fra Helga Maris hjemmeside)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man skal i skogen ja..

Og dere kaller meg respektløs? Jeg sier bare at jeg ikke ville gått i dress, og det trekker fokuset bort fra hunden. Det er jo du som dømmer nå. For det virker som om du mener man MÅ/SKAL kle seg pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Når vi er så inne på klær.. Burde jeg gå med denne&denne eller denne & en svart bukse (som jeg ikke finner)

Eller burde jeg ikke gå med det i det hele tatt? :ahappy:

Jeg vet hvertfall at til en tricolour er gjerne blått og grått bra, som Wheatenmali nevner. Av de klærne ville jeg nok gått for sort ;)

Jeg stiller ikke mye hunder i den fargen, men jeg mener grått og blått ville vært riktig, stemmer ikke det, Astrid?

Helt korekt. Blått og grått blir en fin kontrast til tanfargen.

Jeg skjønner jo litt at folk er litt skremt for dette med utstilling også. For dere er jo motsatt. At det er en skam å ikke pynte seg... (det virker sånn). men det er slik verden har blitt. Alt presset.

Men ser dette så ille ut?

Det handler ikke om å dille seg til men å vise respekt for dommeren, og det å vise sin rase på en skikkelig måte. Rasen er viktig for meg, og da ønsker jeg å presentere den best mulig. Og jeg ser ikke på meg selv som noe utpreget utstillingsmenneske, men jeg har respekt for dommeren som har gått gjennom en lang og krevende utdannelse, og som kanskje også har reist langt for å komme å bedømme din hund. + at jeg som sagt ønsker å presentere min rase på en skikkelig måte.

Men det er jo nettopp det de aller fleste her sier også, er det ikke? At det ikke trenger å være dress, så lenge det er rent, helt og nogenlunde pent? Det er i hvert fall min oppfatning.

Exactly. Det trenger ikke være dress, skjørt eller høye hæler men et respektabelt anntrekk.

Det virker heller som de som ikke kler seg i dress o.l. er redde for at vi som kler oss i dress o.l. skal synes at det er en skam. Men nei, absolutt ikke, MEN man gjør en bedre presentasjon i et mer pyntet antrekk, slikt trodde jeg ikke gikk an å være uenig i. Om du skal på jobbintervju så gjør du et bedre inntrykk i dress enn joggebukse...

Også mye av grunnen til at mange handlere kler seg pent er fordi man skal stille ut for en dommer, jeg har selv stor respekt for dommere, de er personer som har årelang erfaring med avl, oppdrett og utstilling og som regel også handling, og derfor vil handlere vise det ved å kle meg pent og presentere hunden på en bra måte.

Du får sagt det rett ;)

Da er det deg selv du skal representere. Ikke bikkja de. Så syns det blir litt feil å sammenligne.

Det handler ikke om å se dillete ut, men å vise respekt ovenfor dommeren og sin rase. Og det går faktisk ann å kle seg pent, men diskret. Nå har jeg gjentatt det en del ganger føler jeg :)

edit: må også legge til at jeg er fullt enig i det Femidotten skriver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere kaller meg respektløs? Jeg sier bare at jeg ikke ville gått i dress, og det trekker fokuset bort fra hunden. Det er jo du som dømmer nå. For det virker som om du mener man MÅ/SKAL kle seg pent.

trodde det var fakta at jaktantrekket passet best i skogen jeg da?

Eller?

Vet godt at mange stiller i det, og som jeg nevnte før så ser jeg ingenting galt med det, for det passer litt inn der, men jeg mener fortsatt at en dress gir en bedre presentasjon...... Føler jeg har sagt det veldig mange ganger nå men virker som noen har vanskelig for å forstå at det ikke er noe galt å gå hverdagslig men dress mener jeg gir BEDRE PRESENTASJON! teskje=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På småutstillinger har jeg brukt t-skjorte/en topp og olabukse.

Hvilken farger passer til mine hunder syns dere? De er røde.

Syntes det funker fint. Svart dress er utrolig stilig syntes nå jeg da, men selvfølgelig må ikke rødfargen være av den aller mørkeste om du bruker det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, som mange andre her, at det ser bedre ut med noe litt pyntet (f eks dress). Nei, ikke for å trekke fokuset vekk fra hunden, men rett og slett for å fremstå som en seriøs, pen og respektabel ekvipasje. Selvfølgelig er det hunden som skal settes i fokus og bedømmes, men jeg tror det bare er en fordel at også handleren står i stil med en velstelt og utstillingsklar hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde det var fakta at jaktantrekket passet best i skogen jeg da?

Eller?

Vet godt at mange stiller i det, og som jeg nevnte før så ser jeg ingenting galt med det, for det passer litt inn der, men jeg mener fortsatt at en dress gir en bedre presentasjon...... Føler jeg har sagt det veldig mange ganger nå men virker som noen har vanskelig for å forstå at det ikke er noe galt å gå hverdagslig men dress mener jeg gir BEDRE PRESENTASJON! teskje=)

Nei men da er vi enige da. At det faktisk går an å ha ulike meningen, og utenom å være respektløs. :)

EDIT: og dress passer best i selskap... :ahappy: (være litt barnslig gitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Nei men da er vi enige da. At det faktisk går an å ha ulike meningen, og utenom å være respektløs. ;)

EDIT: og dress passer best i selskap... :ahappy: (være litt barnslig gitt)

Dress passer når man skal fremstå som seriøs og respektabel :)

jepp, og nei, dress passer vel når man vil fremstå som seriøs som peers skriver over her=)

som i ringen=)

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dress er nøytralt. Til fest/selskap kler jeg meg mye mindre nøytralt! Da dras bunaden/festdrakta fram, evt. kjole e.l.

Dress er til anledninger der man trenger å være pent kledd uten å være stivpynta. Nemlig :ahappy:

Edit: Husker godt ei som pleide å stille sheltie i "bunad". Der snakker vi om antrekk som ikke passer i ringen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dress er nøytralt. Til fest/selskap kler jeg meg mye mindre nøytralt! Da dras bunaden/festdrakta fram, evt. kjole e.l.

Dress er til anledninger der man trenger å være pent kledd uten å være stivpynta. Nemlig :)

Helt enig!

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange har inntrykk av at dress er en fryktelig formell og pyntet greie :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...