Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær til utstilling


Papillon

Recommended Posts

  • Svar 290
  • Created
  • Siste svar

Jeg har lest at jo bedre fører av hund tar seg ut, jo bedre vil også hunden vise seg fram. Det er selvtilliten som smitter på hunden, derfor er det visst viktig at man pynter seg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at jo bedre fører av hund tar seg ut, jo bedre vil også hunden vise seg fram. Det er selvtilliten som smitter på hunden, derfor er det visst viktig at man pynter seg litt...

Dette kommer nok veldig an på person, men klart, det viktigste er å ha på seg noe man føler seg vel og representabel ut i! Vanskelig å se selvsikker ut om man føler seg sjuskete, eller også for stivpyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel sikkert enige om at det viktigste er at folk går i klær de føler seg vel med. Noen liker å pynte seg og får selvtillit av å gå i finstasen, andre ville følt seg ille i de samme klærne. Man ser alle typer klær på utstilling, så her skal det veldig mye til å stikke seg ut. Everything goes, med andre ord. Bare husk at det kan bli regn, hunden kan få gjørmete poter, du kan søle kaffe på deg inni et trangt telt etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg må forsvare den FINE, sorte drakten min litt her! :whistle: - Den er behagelig å bevege seg i, lommene er perfekte til å ha godbiter i, jeg føler meg fin i den og den er god å ha på!

Alle må ikke ha på drakt når de er på utstilling, men jeg synes alle skylder dommeren å ha på rene, pene og hele klær. De fleste dommere pynter seg faktisk for anledningen, da synes jeg at ikke vi skal komme i en hullete mørk, militærgrønn joggebukse og ukammet hår. Ja, for noen dommere har faktisk kammet håret (!) for anledningen :Laugh: ! Det er helt greit å gå med olabukse og en allright topp/dressjakke - og man må selvsagt få gå med det man selv vil! Men jeg synes det ser finest ut når hunden og handleren er litt av den samme "pakka". Når "vi" har avelsgruppe på flattene om sommeren pleier vi å ha olaskjørt med en hvit topp, noe som er helt vanlig å bruke på f.eks. en skoledag.

Dette er jo Dog SHOW, jeg synes det skal være littegranne "høytidelig". Det ser veldig flott ut når man har på seg en drakt synes jeg, det gir et godt helhetsinntrykk. Vi kan komme med dem strigla hunden, men vi ser ut som vi kommer rett i fra en jaktprøve. På en drakt er det ofte ikke mye dilldall, men enkelt og rent slik at man ser hunden godt (hvis man har riktig farge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg må forsvare den FINE, sorte drakten min litt her! :whistle: - Den er behagelig å bevege seg i, lommene er perfekte til å ha godbiter i, jeg føler meg fin i den og den er god å ha på!

Alle må ikke ha på drakt når de er på utstilling, men jeg synes alle skylder dommeren å ha på rene, pene og hele klær. De fleste dommere pynter seg faktisk for anledningen, da synes jeg at ikke vi skal komme i en hullete mørk, militærgrønn joggebukse og ukammet hår. Ja, for noen dommere har faktisk kammet håret (!) for anledningen :Laugh: ! Det er helt greit å gå med olabukse og en allright topp/dressjakke - og man må selvsagt få gå med det man selv vil! Men jeg synes det ser finest ut når hunden og handleren er litt av den samme "pakka". Når "vi" har avelsgruppe på flattene om sommeren pleier vi å ha olaskjørt med en hvit topp, noe som er helt vanlig å bruke på f.eks. en skoledag.

Dette er jo Dog SHOW, jeg synes det skal være littegranne "høytidelig". Det ser veldig flott ut når man har på seg en drakt synes jeg, det gir et godt helhetsinntrykk. Vi kan komme med dem strigla hunden, men vi ser ut som vi kommer rett i fra en jaktprøve. På en drakt er det ofte ikke mye dilldall, men enkelt og rent slik at man ser hunden godt (hvis man har riktig farge).

Enig. Synes det tar seg mye bedre ut med en enkel dress i behagelige farger, enn all slags glorete og dårlig sammensatte antrekk som enkelte presterer å komme med. En dress er ikke noe man tar på seg for å ta oppmerksomheten fra hunden, tvert imot! En dress ser nøytral og fin ut, og gir hunden den oppmerksomheten den fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Synes man skal kle seg fint pår man er på ustilling. Selvom det ikke er handleren som skal bedømmes kan man jo "fiffe seg" litt opp.

Men så er det jo folk (som meg) som ikke får lov av foreldre å gå med finstas på hundeutstilling.. "Nei finklær er for selskap" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at jo bedre fører av hund tar seg ut, jo bedre vil også hunden vise seg fram. Det er selvtilliten som smitter på hunden, derfor er det visst viktig at man pynter seg litt...

Joda, men om jeg føler meg bedre med treningstøy, noe jeg syns er det mest konfortable, og det jeg syns hører med hundesporten. Så ør jo dette smitte over.

Eller må man pynte seg for hunden? For da vil h*n vise seg så mye bedre?

Nei, en dommer som dømmer noen ned eller noe fordi den er den eneste som ikke har pyntet seg, bør aldri være dommer er nå min mening. Men vi får nå se hvor lenge jeg holder meg i utstillingsringen. Hvertfall om det er sånn det er :unsure:

For penklærne henger fint i skapet til jeg skal bruke de der de hører hjemme, og det gjør dem ikke blandt hunder :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Som meg mener du? Jeg er jeger og viser fram jaktbikkja mi :rolleyes: Og jeg går pent kledd hihi! Det kunne aldri falle meg inn å stille i camoklærne som jeg vanligvis går i sammen med dyret i skogen nei.

Akkurat slik jeg tenker. :whistle: hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men om jeg føler meg bedre med treningstøy, noe jeg syns er det mest konfortable, og det jeg syns hører med hundesporten. Så ør jo dette smitte over.

Eller må man pynte seg for hunden? For da vil h*n vise seg så mye bedre?

Nei, en dommer som dømmer noen ned eller noe fordi den er den eneste som ikke har pyntet seg, bør aldri være dommer er nå min mening. Men vi får nå se hvor lenge jeg holder meg i utstillingsringen. Hvertfall om det er sånn det er :unsure:

For penklærne henger fint i skapet til jeg skal bruke de der de hører hjemme, og det gjør dem ikke blandt hunder :whistle:

Men hvis du ser på finaleringene da - Hva synes du ser best ut en handler som har en ren og enkel drakt som står til hundens farge. Eller en handler som står i hullete rød og rosa grilldress? (litt satt på spissen, men...) Jeg synes det skal være litt høytidelig jeg, når dommeren tar seg bryet til å være "litt" fin, synes jeg vi også kan det! Man trenger ikke å gå i drakt. Hvis det er omågjøre å være så mest komfortabel som mulig så må man gjerne få lov til det. En drakt er faktisk veldig praktisk og behagelig! Ogsånn bytheway anser jeg ikke draktene mine som finklær, jeg bruker de bare til en ting og det er å vise frem hundene i :ahappy:

Som trøst Pernille så synes jeg du var fin i dressen din og så mer presentabel ut på utstilling :D

Det var godt å høre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ser på finaleringene da - Hva synes du ser best ut en handler som har en ren og enkel drakt som står til hundens farge. Eller en handler som står i hullete rød og rosa grilldress? (litt satt på spissen, men...) Jeg synes det skal være litt høytidelig jeg, når dommeren tar seg bryet til å være "litt" fin, synes jeg vi også kan det! Man trenger ikke å gå i drakt. Hvis det er omågjøre å være så mest komfortabel som mulig så må man gjerne få lov til det. En drakt er faktisk veldig praktisk og behagelig! Ogsånn bytheway anser jeg ikke draktene mine som finklær, jeg bruker de bare til en ting og det er å vise frem hundene i :whistle:

Det ser vel bedre ut om man har pynta seg, men det gjør det jo i forbindelsen med alt. Men å ta på seg sånne klær blir helt feil for meg. Jeg bruker joggesko eller noe sånt når jeg driver med hunder. ikke pensko. Jeg kjøper ikke egne penklær til bruk til hundeutstilling. Men nå driter ikke jeg penger heller, så jeg har rett og slett ikke råd (eller gidder ikke ta meg råd) til å kjøpe egent antrekk som skal være pent til hundeutstilling.

Syns nesten synd på foreldrene til dere som dem må betale dette for. (men nå håper jeg dere betaler dette selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Joda, men om jeg føler meg bedre med treningstøy, noe jeg syns er det mest konfortable, og det jeg syns hører med hundesporten. Så ør jo dette smitte over.

Eller må man pynte seg for hunden? For da vil h*n vise seg så mye bedre?

Nei, en dommer som dømmer noen ned eller noe fordi den er den eneste som ikke har pyntet seg, bør aldri være dommer er nå min mening. Men vi får nå se hvor lenge jeg holder meg i utstillingsringen. Hvertfall om det er sånn det er :unsure:

For penklærne henger fint i skapet til jeg skal bruke de der de hører hjemme, og det gjør dem ikke blandt hunder :D

Utsilling er forøvrig en eksteriørbedømning. Man skal faktisk presentere sin rase på en ordentlig måte, og da syns jeg man kan kle seg deretter :whistle: Også er det noen greie klesregler. F.eks stiller du en sort hund er det en fordel å ikke kle seg i sort selv, da hunden kan "bli borte" i klærne til handleren :D Det handler ikke om at dommeren ser på klærne, men det vil gi en tydeligere presentasjon av hunden. Jeg liker meg også best i joggebukser, og jeg trives best i runderingsløypa og i lydighetsringen. Men i utstillingsringen kler jeg meg ordentlig, fordi jeg skal presentere min rase på en skikkelig måte.

For meg er det forskjell på god handling og det å vise frem en hund. Handling er å presentere rasen på en ordentlig måte, og å vise frem hunden er ikke annet enn å vise den frem. Mange ser på juniorhandlerene og tenker; de bare løper rundt i en ring. Men hver enkelt(hvertfall de fleste) har satt seg inn i sin rase, hvordan den skal stilles og hvordan den skal presenteres best mulig.

Men hvis du ser på finaleringene da - Hva synes du ser best ut en handler som har en ren og enkel drakt som står til hundens farge. Eller en handler som står i hullete rød og rosa grilldress? (litt satt på spissen, men...) Jeg synes det skal være litt høytidelig jeg, når dommeren tar seg bryet til å være "litt" fin, synes jeg vi også kan det! Man trenger ikke å gå i drakt. Hvis det er omågjøre å være så mest komfortabel som mulig så må man gjerne få lov til det. En drakt er faktisk veldig praktisk og behagelig! Ogsånn bytheway anser jeg ikke draktene mine som finklær, jeg bruker de bare til en ting og det er å vise frem hundene i :ahappy:

Der sa du det! :D Og en dress kan absolutt være komfortabel.

Det ser vel bedre ut om man har pynta seg, men det gjør det jo i forbindelsen med alt. Men å ta på seg sånne klær blir helt feil for meg. Jeg bruker joggesko eller noe sånt når jeg driver med hunder. ikke pensko. Jeg kjøper ikke egne penklær til bruk til hundeutstilling. Men nå driter ikke jeg penger heller, så jeg har rett og slett ikke råd (eller gidder ikke ta meg råd) til å kjøpe egent antrekk som skal være pent til hundeutstilling.

Syns nesten synd på foreldrene til dere som dem må betale dette for. (men nå håper jeg dere betaler dette selv).

Det er en stor forskjell på hvordan man kler seg i runderingsløypa og på en utstilling, mener jeg.

Jeg brukte "utstillings"-dressen min i et bryllup her forleden. Det går fint ann å bruke samme antrekket til flere anledninger, så jeg syns ikke det er bortkastede penger å investere i en fin dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser vel bedre ut om man har pynta seg, men det gjør det jo i forbindelsen med alt. Men å ta på seg sånne klær blir helt feil for meg. Jeg bruker joggesko eller noe sånt når jeg driver med hunder. ikke pensko. Jeg kjøper ikke egne penklær til bruk til hundeutstilling. Men nå driter ikke jeg penger heller, så jeg har rett og slett ikke råd (eller gidder ikke ta meg råd) til å kjøpe egent antrekk som skal være pent til hundeutstilling.

Syns nesten synd på foreldrene til dere som dem må betale dette for. (men nå håper jeg dere betaler dette selv).

At du ikke vil bruke penger på en utstillingsdress får være ditt valg :whistle: det er mange andre måter å se allright ut i ringen, man trenger nøvendigvis ikke å ha dress. Foreldrene mine betaler noen ganger dressene mine de, og jeg betaler mye selv også. Jeg tror ikke de ser på det som et stort tap. Det er ikke mye penger det er snakk om, mamma og pappa vet hvor mye jeg bryr meg om det så da gjør det ingen ting å sponse en dress eller to en sjelden gang. Jeg driver også med juniorhandling og da bruker nesten alle sånn dress :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsilling er forøvrig en eksteriørbedømning. Man skal faktisk presentere sin rase på en ordentlig måte, og da syns jeg man kan kle seg deretter :whistle: Også er det noen greie klesregler. F.eks stiller du en sort hund er det en fordel å ikke kle seg i sort selv, da hunden kan "bli borte" i klærne til handleren :ahappy: Det handler ikke om at dommeren ser på klærne, men det vil gi en tydeligere presentasjon av hunden. Jeg liker meg også best i joggebukser, og jeg trives best i runderingsløypa og i lydighetsringen. Men i utstillingsringen kler jeg meg ordentlig, fordi jeg skal presentere min rase på en skikkelig måte.

Men presenterer du en gjeterhund på riktig måte om du kler deg i dress? Eller en gårdshund i dress?

Kan du si at det hører sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men presenterer du en gjeterhund på riktig måte om du kler deg i dress? Eller en gårdshund i dress?

Kan du si at det hører sammen?

Jeg stiller gjeterhund i dress :whistle:

Få plagg i skapet jeg føler meg så vel i som det jeg bruker på utstilling faktisk..

Men jeg bruker svarte "joggesko" til da, man skal faktisk kunne løpe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Ja det gjør man absolut.

Godt å høre du er enig Lill :D

Men presenterer du en gjeterhund på riktig måte om du kler deg i dress? Eller en gårdshund i dress?

Kan du si at det hører sammen?

Når bonden skal ut å gjete med border collien sin har han da vanligvis ikke på dress. Men utstillingsringen er heller ingen gjeterhundbane, lydighetsbane, eller runderingsbane. Utstilling er utstilling. En feil presentasjon for meg er: F.eks på en blue merle aussie kan det bli feil å stille med blått da hunden er blå og hunden kan da bli mindre tydelig når du står bak den. Eller at man er sortkledd når man stiller en sort flat coated retriever så flatten blir mindre synlig. At man ikke ser hunden er for meg en dårlig presentasjon av hunden, det være seg labrador, aussie eller papillon. Det er bare et eksempel :whistle:

Det å stille opp i grilldress eller joggebukse er også en dårlig presentasjon uansett om man stiller en border collie, shetland sheepdog eller chihuahua.

Jaja, da får du mene det :ahappy:

Nei, vå får vel begynne å kle på hundene våre pen-klær også. Så de får vist seg frem litt. Kanskje lakke noen negler også :rolleyes:

Ja jeg bare MÅTTE,

Så jeg som har aussie skal ta på meg cowboyhatten da? For DET vil ikke ta oppmerksomheten fra hunden. :rolleyes:

Og det er forskjell på å ha en fin dress, diskret sminke, eller det å komme med indianersminke, røde negler, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da får du mene det :whistle:

Nei, vå får vel begynne å kle på hundene våre pen-klær også. Så de får vist seg frem litt. Kanskje lakke noen negler også :rolleyes:

Ja jeg bare MÅTTE,

Ja, herregud det skal ihvertfall IKKE være noen missekonkurranse! Vi kan droppe å bade, klippe og børste hunden før utstillingen da også kan vi stille i hullete joggedress :ahappy: ! Det ser ihvertfall dumt ut når hunden er børstet og nybadet også kommer vi med treningsbukse og gjørmete joggesko. Det hører ihvertfall IKKE sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, og litt søle. Det ser så flott ut på jegeren som stiller jakthunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig så ær man jo stille i farger som passer. Men jeg syns det er å dra det for langt å ta på seg høyhæla sko, og dress. Eller fdrakt som består av dressjakke og skjørt.

Men vi er alle ulike. :whistle: Og heldigvis for det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Ja, selvfølgelig så ær man jo stille i farger som passer. Men jeg syns det er å dra det for langt å ta på seg høyhæla sko, og dress. Eller fdrakt som består av dressjakke og skjørt.

Men vi er alle ulike. :whistle: Og heldigvis for det :ahappy:

Høye hæler er noe man selv velger. Ikke særlig behagelig i lengden. Det finnes pen-sko uten høye hæler(har det selv). (og syns man dress er ubehagelig finnes det da mange andre flotte antrekk.)

Jeg er fullstendig uenig med deg, enkelt og greit. Jeg syns kort og godt det er en stor forskjell på hva man kler seg i når man er i runderingsløypa og på en utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...