Gå til innhold
Hundesonen.no

RC


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Jeg vurdere å bytte för etter mange år med det samme(4-5år). Årsaken er at jeg syns ikke hundene fungerer så bra på det lengre.

RC er ett av dem förene jeg vurderer. Hundene mine er forholdsvis aktive, men fungere i dag bra på vekt og mengde messig på ett för som inneholder 28% protein og 17,5% fett.

RC har jo flere typer för og jeg titter på RC medium Adult & Energi 4300. Desverre får jeg ikke opp næringinnholde på hjemmesiden.

Noen som kan hjelpe evt dele erfaring med hva deres dyr har fungert bra på?

Jeg har ikke brukt RC før, men har hørt mye bra om det også syns jeg det er en fordel at det er lett å få tak i (noe det andre föret jeg vurdere, Robur, å gå tilbake til ikke er...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun positiv erfaring med RC. Har prøvd litt forskjellig, da jeg noe for innimellom gjennom jobben(sekker som det er gått hull på osv), men faller alltid tilbake på RC.

Har også prøvd den varianten for aktivehunder (jakthund) og den fungerte helt optimalt. Hunden mistet ikke noe vekt, byggde muskler og hadde supert opptak av foret.

Som oppdretter får du også ok rabatt ved å være medl. av oppdretterklubben-25%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke uttale meg om protein- og fettinnhold på Energy 4300 (har ingen sekk tilgjengelig nå), men i Medium Adult er det 25 % protein og 14 % fett.

Jeg har brukt mange fortyper på min hund, men det som har fungert best er RC og Robur. Robur er vanskelig å få tak i for meg, så det siste året har han gått på RC Medium Adult, innimellom supplert med Energy 4300. Min erfaring er at RC, for min hund, er et veldig fint fôr, som gir fin pels, passe avføring og han har en stabil vekt selv om han er småspist.

Edit: fant en utenlandsk side med disse opplysningene om næringsinnhold på Energy 4300:

protein 33.0 %

fat 21.0 %

fiber 3.0 %

ash 7.5 %

calcium 1.3 %

phosphorus 0.95 %

magnesium 0.2 %

chloride 0.73 %

chondroitin sulfate and glucosamine 500.0 mg/kg

iron 250.0 mg/kg

moisture 9.0 %

iodine 3.5 mg/kg

potassium 0.62 %

copper 30.0 mg/kg

L-carnitine 50.0 mg/kg

manganese 55.0 mg/kg

sodium 0.37 %

selenium 0.25 mg/kg

starch 23.0 %

zinc 190.0 mg/kg

vitamin A 25000.0 IU/kg

vitamin C (ascorbic acid) 320.0 mg/kg

vitamin D3 1200.0 mg/kg

vitamin E (tocopherol) 650.0 mg/kg

calories that can be burned 4270.0 Kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi brukt RC valpefor og har nå nettopp begynt på RC Sensible. Har god erfaring med RC vi iallefall. Gikk fra Hill's til RC da hun ikke likte Hills og bæsjen var mindre fin å se på for å si det sånn. Hun hadde også noe flass i pelsen. Vi begynte da fore på RC/V&H i 2 uker for så å bare fore på tørrfor. Jeg har en hund som sjeldent har spist mer enn ET måltid om dagen siden hun var rundt 4-5mnd, og hun har aldri vært "for tynn" eller noe sånt. Har vært fin i pelsen og i god form selv på lite mat. Det tar jeg som et godt tegn iallefall. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Medium Adult er det 25 % protein og 14 % fett.

Edit: fant en utenlandsk side med disse opplysningene om næringsinnhold på Energy 4300:

protein 33.0 %

fat 21.0 %

Tusen takk :wacko:

Det var ikke såå stor forsjell på Adult og Energy. Jeg får ta tak i en dyktig forhandler og høre hva dem sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene dine skal være ekstremt aktive for å behøve et for med 33 prosent protein/21 prosent fett (da snakker vi om jakthunder under jakt og trekkhunder på jobb...).

Selv har vi i flere omganger brukt RC maxi adult (normalfor for voksne hunder) og våre godt mosjonerte, aktive og forings-krevende hunder har fungert godt på det - om man bare er opptatt av vekt...). Imidlertid har jeg opplevd at 1 hund har reagert voldsomt på innholdet og forer nå med rimelig godt resultat på Josera....

Hører mange er veldig godt fornøyde med ProPlan som også er et for det er rimelig lett å få tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker RC Energy 4300 på mine hunder. Dette er egentlig for litt større hunder en bc kanskje (pakken er blå - heltså for MAXI), men den fungerer merkbart bedre enn 4800 (for medium hunder) på mine hunder i hvertfall. Hun får rett og slett mer overkskudd! :wacko:

EDIT: Så her at både 4300 og 4800 ligger under medium. 4300 er fôr for hunder med kortere, men veldig intensiv aktivitet, mens 4800 er for mer langvarig hard aktivitet (f.eks jakt, gjeting i fjellet osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fòrer vi på Medium Adult, Energy 4300, German Sheperd Adult 24 og Maxi Babydog fra Royal Canin. Alle hundene fungerer kjempe fint på fòrene. God smak og fin avføring.

Siden du har valp: Extra har gått på Babydog fòret siden hun var 7 uker. Hun har vokst i et fint tempo, og liker smaken på fòret veldig godt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga en stund det 4800-foret til pointeren min, og var egentlig veldig fornøyd med hvordan han fungerte på foret. Kjempeflott pels og fin og fast avføring, og det var heller ingen problem for ham å være i hard aktivitet (jakt). Dessverre likte han ikke smaken på foret, så vi har byttet til et annet RC-for som jeg ikke husker hva heter i farta. Er foreløpig veldig fornøyd med dette foret også, selv om det kreves en del tilleggsforing når han de mest aktive periodene. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde stikk motsatt opplevelse med RC. Valpen gikk på dette, ble unghund og byttet pga utredning av evt forallergi. gikk over på hills, og fant ut at hunden luktet mindre, luktet mindre fotsvette, (det stinket i hele rommet når hun sov) fikk mye mindre mengde avføring (MYE) mindre lukt på avf, mindre luft i magen som også luktet ganske ille og i det hele tatt. stor forskjell på noe vi egentlig ikke hadde tenkt på før ... nå liker hun ikke veterinærforet til hills da, så vi forer V&H nå, men jeg tror man rett og slett bare må prøve seg fram på det enkelte individet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en sekk med RC, men gikk tilbake til Pro Plan som jeg er veldig fornøyd med.

RC Medium inneholder mest mais ( se på ingredienser ) og hvete ( om jeg ikke husker feil )

Jeg sendte en mail til RC for å spørre hvorfor Energy og de andre typene i Medium inneholdt kylling ( som nr 1 på ingredienser ) og ikke Medium Adult. Fikk et svart tilbake om at de skrev opp hvilke produkter som veide mest og noe greier.

Ikke at jeg ble så mye klokere.

Mange ulike meninger og erfaringer. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Pro Plan.

De har flere ulike smaker og et bra aktiv for ( som jeg bruker på høsten under en aktiv jakt sesong; jakt 2 hele uker og deretter jakt hver helg ). Ikke hatt noe problemer med PP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC Medium inneholder mest mais ( se på ingredienser ) og hvete ( om jeg ikke husker feil )

Er ikke så sikker på det

se her:LINK

Går ut ifra at det de mener i svaret sitt til deg er at en kg kyllingkjøttmel har ikke samme næringsinnhold som en kg kyllingkjøtt, mulig man trenger mindre(mengde, ikke næringsmessig) av det i forhold til de andre ingrediensene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Takk for svar alle sammen :o

V&H har jeg brukt før og over lengre tid har det fungert dårlig på mine hunder. (Tannsten, bløt avføring o.l.) Derfor har jeg valgt det bort.

Jeg kommer til å kjøpe RC etter at jeg har pratet med en som tidligere var selger av föret og bruker det enda på sine brukshunder. Kommer til å prøve meg på Adult først og se om det får henne til bevare "holde" sitt selv i hardt arbeid. Tispen min har hatt litt lettere for å legge på seg siden valpene ("baby-fett" :o )

Vi får prøve ett par sekker og se hvordan det går (3-4mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra spiser RC medium junior. Begynte med det fordi oppdretteren brukte det, kommer til å fortsette med det fordi det funker uten problemer. Pippin har nettopp gått over fra Oliver's til RC medium adult fordi jeg vil at de skal spise samme fôr når hun blir gammel nok (håper iallefall de kan det). Overgangen har gått fint, han spiser med god appetitt og magen ser ut til å fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi selger vanligvis RC Energy 4300, og flere kunder har vært veldig fornøyde med det sånn jeg har skjønt det. :) Tenkte jeg skulle nevne det. Vi bestiller opp alle typer RC på forespørsel. ;)

Chessea går på både Norwegian Polar og RC MJedium Adult. Jeg er veldig fornøyd med RCforet. Spesielt har jeg lagt merke til at Chessea liker smaken veldig godt. Jeg kan liksom lukte på foret at det har en tydelig kjøttlukt. Sammenliknet med andre tørrfor vi har prøvd er det RC Chessea spiser med mest iver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Etter 1 föring med RC er bikkjene fornøyde iallfall. Dem sirkulerte rundt tønnene i 1 time før dem fikk maten og slukte den. Så nå får vi se resultatet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er ikke så sikker på det

se her:LINK

Går ut ifra at det de mener i svaret sitt til deg er at en kg kyllingkjøttmel har ikke samme næringsinnhold som en kg kyllingkjøtt, mulig man trenger mindre(mengde, ikke næringsmessig) av det i forhold til de andre ingrediensene da...

For moro skyld tittet jeg på forsekken når jeg var innom en dyrebutikk. Må jo anta at det på forsekken er mer riktig enn det som står på nettet. På forsekken til RC medium adult står det: mais, maismel, fjørkrekjøtt

Om man skal høre på det "alle" sier om det er det som står først som ingredienser som foret inneholder mest av, betyr dette at RC inneholder mest mais ....

( om jeg husker riktig, dette sjekket jeg ikke i går, så inneholder RC Medium valp og mature/senior kylling først, så det er kun adult som har mais først )

Men for all del, RC er et bra for likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Er det 100% sikkert at vi ikke får RC her i landet som er produsert i USA ?

Hentet litt fra RC sin hjemmeside:

Før produksjonen:

- vi stiller meget strenge krav når vi velger råvareleverandører

- vi analyserer råvarenes kvalitet både næringsmessig og hygienisk før de blir godkjent

- vi bruker utvalgt kjøtt fra dyr som er garantert friske og som er godkjent som menneskelig føde

- vi krever at råvarer er fri for GMO (genmanipulerte råvarer)

Under og etter produksjon:

- Vi overvåker kvaliteten ved hjelp av systematiske tester og analyserer underveis, fra råvarene leveres til fabrikken helt frem til produktet fylles i sekker.

- Vi passer på at ingrediensene som brukes i fôret alltid kan spores og at det finnes fullstendig informasjon om dem.

RC har fabrikker i følgende lang (antall forann)

- 2 i Frankrike

- 1 i Russland

- 1 i USA

- 1 i Brasil

- 1 i Argentina

- 1 i Sydafrika

- 1 i England

Jeg vil nok tro at Frankrike og England dekker vest europa når det gjelder produksjon.

Her kan du finne kontakt informasjonen til RC.

Ja jeg har surfet rundt litt på siden deres før jeg byttet för :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvring 100% garanti på RC. Hvis du eller hunden ikke er fornøyd, får kundene pengene tilbake (fôrsekken med innhold må returneres). Jeg er ikke fornøyd med den vanlige RC adult medium, men energi-fôret mener jeg har en HELT annen kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Basenji som ikke er noe særlig matglad, og har slitt med å få han opp i vekt.

Men etter at han begynte på RC Energy 4800, har han gått opp fra 9,15 kg, veide han når vi HD-røntga for tre uker siden, var hos vetrinæren pga en strekk på mandag, og da veide han 10 kg.

Hverken jeg eller vetrinæren min trodde det med en gang, men joda...

Han spiser ALDRI opp alt han får, men allikevel ett utrolig bra resultat.. (Basenji hannhund sin ideal vekt er 11 kg)

Så jeg er ihvertfall strålende fornøyd med det.... :icon_fun:

Kan anbefales til småspiste hunder... :)

Ps: Han er ikke blitt feit, altså. bare lagt seg veldig fint ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, Rc skryter selvsagt av sine egne produkter, men hvorfor har ikke RC samme kontroll på sin produksjon i USA? Jeg finner det litt merkelig at RC i europa har SÅ mye bedre kontroll på sine råvarer her i europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...