Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om klær på hunder?


QUEST

Recommended Posts

Takk Jane, godt å se at noen forstår hva det hele dreier seg om! :hmm:

Det som det bør dreie seg om er vel om hundene har det bra, ikke hvorvidt dekkenet har bling? Jeg kan spørre deg også da ang det bildet av det røde dekkenet med paljetter på i bildetråden: hva slags negativ signaleffekt har et slikt?

En skal nå jammen lage problemer av alt, ikke rart det er krig i verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar
Dekken og papillon:

Hunden min virker hvertfall mer fornøyd med dekken når jeg tror han vil fryse uten, enn om han er "naken". Og da syntes jeg det virker som han trenger det. Dessuten har Spike og jeg hatt et 6 ukers opphold i Spania i vinter, så han hadde ikke full vinterpels. Men det er jo fint å høre at dine hunder ikke trenger dekken, heller ikke når de har løpt masse i våt snø, og så skal sitte stille ute. Må være praktisk.

Har hunden oppholdt seg 6 uker i Spania, er den neppe aklimatisert for å være i Norge på vinteren, så her kan det være på sin plass med dekken, til hunden har "normalisert" seg.. Mine hunder er hverken i bånd eller hundegård, ergo sitter de ikke "i ro" ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg syns om klær på hunder?

Vel, om hunden er tilvent og godtar å ikles assesorier av ymse slag (som så mye annet rart de må tilvennes her i livet), så helt kurant for meg. Jeg mener, en bikkje blåser vel en lang marsj i om den har dekken i lilla tyll, eller militærgønt goretex?

Etikk: Jeg reagerer heller mer på det bakenforliggende sett av holdninger/verdier hos hundeeier jeg... Har man hund for det positive samværets del, eller går hundeholdet primært på å fremme eget personlige image, ambisjoner og drømmer på tvers av hundens premisser?

Satt på spissen: Å kle opp en hund i rosa ballkjole, eller reise land og strand rundt på utstillinger på evig jakt etter cert, er for med to sider av samme sak hvis hunden viser svært liten glede over aktiviteten..

Sånn tenker jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg syns om klær på hunder?

Vel, om hunden er tilvent og godtar å ikles assesorier av ymse slag (som så mye annet rart de må tilvennes her i livet), så helt kurant for meg. Jeg mener, en bikkje blåser vel en lang marsj i om den har dekken i lilla tyll, eller militærgønt goretex?

Etikk: Jeg reagerer heller mer på det bakenforliggende sett av holdninger/verdier hos hundeeier jeg... Har man hund for det positive samværets del, eller går hundeholdet primært på å fremme eget personlige image, ambisjoner og drømmer på tvers av hundens premisser?

Satt på spissen: Å kle opp en hund i rosa ballkjole, eller reise land og strand rundt på utstillinger på evig jakt etter cert, er for med to sider av samme sak hvis hunden viser svært liten glede over aktiviteten..

Sånn tenker jeg :hmm:

Vet du hva Belgerac, du er så absolutt inne på noe der.. Hunder flest, har nok lite utbytte av utstillinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehehe, ok, nååå skjønner jeg greia deres. Dere er imot alt som ikke er laget i "dekken-fasong" ! Lol, et dekken er klær det også. Det er som en jakke, bare beregnet på dyr.

Jeg har èt dekken jeg, et fleecedekken i grønt og sånne stygge rutete mønster. Kjøpte det når Emma var 12 uker og vibrerte når hun sto ute i -4. Det gikk jo greit når hun hoppa, sprang og hærja - men hun ble fort kald med dekkenet også.

Når hun ble litt større brukte jeg en avklippet genserarm. Klipte et hull til begge forlabbene, og passet på at "genseren" ble så lang at den ville dekke mest mulig av ryggen og brystet/magen hennes. Kjøpte så en sele-vest i ganske solid stoff og med fleece på innsiden og brukte den på utsiden. Sånn kom min hund seg igjennom vinteren, og hun er halvt papillon. Den andre rasen hun er blanding av har ikke underull den heller, men MYE(!) pels ellers. Men lille Emma var ikke så heldig å arve så mye av den pelsen til faren sin..

Iallefall. Emma gir en lang **** i om hun har en selevest fra PUPPIA i camomønster og ikke bare en blå sykkelsele med refleks. (som vi gjerne skulle hatt btw, men det finnes ikke i små nok str.) Hun hadde gitt en lang **** i om jeg hadde tatt på henne et svart dekken eller en rosa strikkegenser. Hun vil helst være uten klær, så for henne er det nok heller sånn "med klær eller uten klær" ikke HVORDAN klær, HVORDAN farge, HVORDAN paljetter, HVORDAN pris, HVILKET merke... Kennel eller Puppia...

OG!

Jeg synes denne diskusjonen nærmest blir på nivå med å sammenligne med hva vi tobente har på oss jeg... Hva er signaleffekten om man tripper rundt i miniskjørt og høyhælte sko sammen med vår firfoting, kontro Bergans turtøy i nøytrale farger liksom...?

Skriver under på det molly sa her.

Jeg går spor i skogen med hunden min på 3kg som bruker genser/dekken/whatever og sele fra PUPPIA, vi er i skogen MINST en gang om dagen, vi trener litt hver dag og hun blir aldri løftet opp og må gå på sine egne bein. Så jeg vil påstå at man kan være veldig mye hund selv om man ikke er i størrelse boxer og BARE bruker dekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg syns om klær på hunder?

Vel, om hunden er tilvent og godtar å ikles assesorier av ymse slag (som så mye annet rart de må tilvennes her i livet), så helt kurant for meg. Jeg mener, en bikkje blåser vel en lang marsj i om den har dekken i lilla tyll, eller militærgønt goretex?

Etikk: Jeg reagerer heller mer på det bakenforliggende sett av holdninger/verdier hos hundeeier jeg... Har man hund for det positive samværets del, eller går hundeholdet primært på å fremme eget personlige image, ambisjoner og drømmer på tvers av hundens premisser?

Satt på spissen: Å kle opp en hund i rosa ballkjole, eller reise land og strand rundt på utstillinger på evig jakt etter cert, er for med to sider av samme sak hvis hunden viser svært liten glede over aktiviteten..

Sånn tenker jeg :hmm:

Nettopp, og så lenge man har hundens velbefinnende som mål og sørger for at den har det bra så har det vel ingen verdens ting å si om dekkenet er i lilla tyll så lenge det oppfyller en funksjon i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi lo jo alle av den der :hmm:. Jeg er forøvrig ganske sikker på at fuglehundfolket IKKE ler av sine hunder når de ikler sine hunder slike "klær" før de sender dem ut på jakt om vinteren... For det er jo det en slik kondomdress er tenkt brukt til: forhindre at snøen iser fast i pelsen på hunder under vinterjakta (og noen av oss tenkte jo da at den sikkert hadde samme effekt mot pinner i pelsen...).

Nei, kondomdressen er et nytteplagg.. Men, la oss nå si at den var lyseblå eller mintgrønn eller babyrosa.. Tror du det hadde vært mindre nytte i det plagget da? Eller må det være "bruksfarger" for at det skal være greit?

Men det er jo ikke det at hunder har dekken med mer eller mindre bling og stæsj på, slik at de kan holde varmen, som er problemet ? Det er vel det at folk spjåker ut sine hunder slik at de hadde passet bedre på sirkus enn på en vanlig, norsk 17. mai liksom. Og sånn helt ærlig ? Jeg tror IKKE du hadde kjøpt tweeddress med tversover til Dina - med tilhørende støvletter - selv om du hadde fått det i hennes størrelse, kledd på henne og spasert på Karl Johan... :hmm:.

Nei, ikke tweeddress, men en sånn kul hettegenser hadde vært morsomt.. Gjerne i rosa - det tror jeg hadde vært pent til den veldig sorte pelsen hennes.. Men jeg har ikke 6-700 kr å bruke på unødvendig stæsj.. Når jeg blir rik, derimot..

For å si det sånn: jeg SKJØNNER at folk som ikke har noe forhold til hunder, ser på hundeeiere som noen snåle skapninger som bruker hundene som substitutter for unger når de ser hunder i slike habitter som den bunaden f eks.

Det er neppe bare det at folk kler på bikkjene sine habitter som bunad som gjør at hundefolk går for å være snåle skapninger.. Hundefolk gjør mye rare ting de, ifølge ikke-hundefolk - som å stå opp kl 5 en søndag morgen for å dra på utstilling 3-4 timer unna, ikke kunne delta på familiemiddager o.l. fordi det tilfeldigvis er hundetrening de dagene, at vi bruker flerfoldig tusen kroner på en masse utstyr osv.. Så hva ikke-hundefolk syns er snålt og ikke, bør vi hundefolk virkelig ikke ta hensyn til..

Nei, jeg mener ikke at ingen hunder, kan ha behov for et DEKKEN. i spesielle tilfeller..Men så var det vel heller ikke det diskusjonen dreide seg om, var det vel? Og ja, for å være ærlig, så syns JEG at et dekken i nøytrale farver, er best. Nettopp fordi det ikke sender ut feil signaler.. Håper at jeg har gjordt meg forstått nå.. :rolleyes:

Vel, min hund - den som var avbildet med sitt fine røde dekken med påsydde paljetter - har strengt tatt ikke behov for dekken i det hele tatt, hun er vel en av de mest pelsa groenendael-frøknene i landet.. Så når jeg da slenger på henne sånt jåleri, hva signaliserer det da, syns du? Der kommer jeg med min flotte utstillingsfrøken (og hun trives forøvrig i ringen, hun shower skikkelig og veit hun er lekker) i rødt dekken med sorte paljetter - det er ikke veldig synlig at vi er i skogen 1-2 ganger i uka og går spor da? Og at hun går spor bra? Så strengt tatt burde jeg slutte med sånt tull, ikke sant?

Syns forøvrig det er morsomt at det så bastant uttales at papillon ikke trenger dekken jeg da, selv polarhunden jeg hadde, kunne hatt behov for dekken - han var rett nok en gammel og forkalket gammel gubbe den gangen (rett før han måtte avlives) - og jeg kan ikke se at OM jeg hadde hatt et dekken eller en genser/jakke til han den gangen, så ville det vært et mindre nytteplagg om det var i rosa kamo, enn om det er i Kennels standard grønn.. Det hadde vært litt av en signal-greie det, tenker jeg..

IMG_0013.jpg

Her FRYSER han, faktisk, og må ligge i jakka mi.. Nei, det var ikke spesielt kaldt ute, jeg hadde med meg en 4 mnd gammel valp som løp friskt omkring (og satt i bare ullgenser selv uten å plages av kulde, og jeg er giktisk og frossen av meg).

Jeg skjønner ikke HVORFOR nytteplagg på død og liv MÅ være trauste og kjedelige jeg, når det førstes er nødvendig med sånt.. Men så burde jeg sikkert heller hatt enda et barn eller låne barbiedukkene til datteren min fremfor å ha hunder og :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle, sjuke og forkalka hunder bør slippe å være ute og fryse, så enkelt er det.

Mine hunder har hverken særlig mye fett eller pels - og de bruker ikke dekken eller andre "klær" lenger - det sluttet vi med når vi flyttet fra en kant av landet hvor 20 minus var vanlig på vinterstid...

Edit - og SELVSAGT har design/farger/finish en betydning for de signalene man gir sine omgivelser... Det kan da umulig være noe å diskutere?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle, sjuke og forkalka hunder bør slippe å være ute og fryse, så enkelt er det.

Han slapp og det, etter den turen.. Du får trøste deg med det..

Edit - og SELVSAGT har design/farger/finish en betydning for de signalene man gir sine omgivelser... Det kan da umulig være noe å diskutere?!

Og hvorfor skal man ta hensyn til sånt? At en eller annen idiot tror at f.eks min tispe er en jålehund fordi hun tilfeldigvis har rødt dekken med sorte paljetter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal man ta hensyn til sånt? At en eller annen idiot tror at f.eks min tispe er en jålehund fordi hun tilfeldigvis har rødt dekken med sorte paljetter på?

Nei, si det... (Kanskje en og annen miniatyrhundeier/-oppdretter opplever det som mer problematisk hvordan hunderasene deres blir misbrukt og holdt i den vestlige verden?)

EDIT: For egen del synes jeg det er vulgært og smakløst å style opp hunder som mennesker, jeg synes det vitner om dårlig gangsyn og misbruk av ressurser til et helt hinsides nivå, rett og slett. Men, for all del - småjenter i dag forlanger visstnok håndvesker av typen Burburry til 10 000,- kroner også, for ikke å bli "mobba" av "venninnene" - så jeg har ramla offisielt av lasset for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå at jeg blir pent nødt til å kaste alle de fine forsegjorte og myke halsbåndene jeg har til hundene mine, og heller ta på de taustumper. Vi selger fine tau på jobben faktisk, og knyter jeg de riktig blir de helt greie halsbånd. Jeg er ikke helt sikker på om mine hunder hadde merket noe forskjell, så vekk med halsbånd med mønster og lærhalsbånd med pynt, det kan gi ut feil signaler. Nå er heldigvis dekkenet til Loke militærgrønt (og lånt av Margrete :hmm: ) så det behøves vel ikke kastes? Jeg er litt bekymret for kløven dog, den er blå og har en illustrasjon på seg.. Stakkars lille Jonas (JRT) han har faktisk en "mariusgenser" istedet for dekken som han bruker om vinteren, dekken sitter ikke bra nok på han - han leker mye og har korte bein, dekken er ikke lagd for slikt - men jeg må nok få pappaen hans til å bytte den inn med et grønt dekken, eventuellt farge den grønn/grå så han ikke sender ut feil signaler. :rolleyes:

Jonas har forøvrig heller ikke underull og ved lengre turer, på treninger etc i vått kaldt vær så MÅ han ha klær. Joda, han overlever sikkert uten, men jeg synes det er direkte hjerterått å la en hund fryse fordi man ikke vil kle på de av prinsipp. Hunder uten underull er ikke kledd for norsk vinter fra naturens side, og da bør man faktisk ta hensyn til det hvis man skal gå litt mer enn turen rundt kvartalet. Det er jo nettopp det mange av de yngre miniatyrhundeierene gjør, de tar med hundene sine på fellestreninger, laaange skogsturer og brukstrening og da trenger ofte de små kroppene klær for ikke å fryse når det er vått og kaldt. Man trenger ikke ha 20 års erfaring med Pappilon for å skjønne det...

Edit Lotta: så du mener at folk med raser uten underull bør pakke sammen tingene sine og flytte til en annen del av landet før de kler på dem? Selvfølgelig, det får jo ikke andre til å stusse over hundeiere liksom :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner nå at jeg blir pent nødt til å kaste alle de fine forsegjorte og myke halsbåndene jeg har til hundene mine, og heller ta på de taustumper. Vi selger fine tau på jobben faktisk, og knyter jeg de riktig blir de helt greie halsbånd. Jeg er ikke helt sikker på om mine hunder hadde merket noe forskjell, så vekk med halsbånd med mønster og lærhalsbånd med pynt, det kan gi ut feil signaler. Nå er heldigvis dekkenet til Loke militærgrønt (og lånt av Margerete :hmm: ) så det behøves vel ikke kastes? Jeg er litt bekymret for kløven dog, den er blå og har en illustrasjon på seg.. Stakkars lille Jonas (JRT) han har faktisk en "mariusgenser" istedet for dekken som han bruker om vinteren, dekken sitter ikke bra nok på han - han leker mye og har korte bein, dekken er ikke lagd for slikt - men jeg må nok få pappaen hans til å bytte den inn med et grønt dekken, eventuellt farge den grønn/grå så han ikke sender ut feil signaler. :rolleyes:

Det synes jeg du skal gjøre - kast hele rukla - det er antagelig mye enklere enn å bruke sunn fornuft.

Jonas har forøvrig heller ikke underull og ved lengre turer, på treninger etc i vått kaldt vær så MÅ han ha klær. Joda, han overlever sikkert uten, men jeg synes det er direkte hjerterått å la en hund fryse fordi man ikke vil kle på de av prinsipp. Hunder uten underull er ikke kledd for norsk vinter fra naturens side, og da bør man faktisk ta hensyn til det hvis man skal gå litt mer enn turen rundt kvartalet.

Vi har åpenbart forskjellig syn på hva som er "hjerterått" - jeg synes det er på trynet å legge hunder som ikke er "beregnet på slikt" som polarhunder, f eks, i snøen for å gå å gjøre noe annet selv - å mosjonere og aktivisere hunder ute selv om det er kaldt synes jeg derimot IKKE er dyreplageri. Trening og mosjon må legges opp etter hundes evner, behov og konstitusjon - derunder pels og vær"bestandighet" - og blir det for problematisk så kan man jo alltids skifte rase, ikke sant? Hunder har ikke vondt av å være i aktivitet og bevege seg ute selv om de ikke har underull - de har vondt av å stå i ro og fryse...

Det er jo nettopp det mange av de yngre miniatyrhundeierene gjør, de tar med hundene sine på fellestreninger, laaange skogsturer og brukstrening og da trenger ofte de små kroppene klær for ikke å fryse når det er vått og kaldt. Man trenger ikke ha 20 års erfaring med Pappilon for å skjønne det...

Jada, og til sånt har alle som en funnet ut at det mest hensiktsmessige, behagelige for hunden og praktiske er tyllskjørt og strikkagensere... Nemlig. (Jeg ser ganske mange fjortisjenter springe ute med dissemagene sine bare hele vinteren også jeg - det er sikkert fordi det er så godt og varmt, det - og har ingenting å gjøre med mote eller gruppepress å gjøre?)

Det er sikkert fordi det er så sinnsykt praktisk at miniatyrhundfolket har begynt å trille småbikkjene sine rundt i rosa babytraller på utstillinger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det får bli opptil hver enkelt eier om dem vil ha klær på hunden sin, eller ei. Og så synes jeg at andre skal slutte å være så bedrevitende hva angår andres hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
QUEST, har du papillon? :rolleyes: Papillon har ingen underull selv om de har masse pels av den andre sorten, og holder faktisk dårlig på varmen pga det. De kan også fort ble veldig kalde hvis det er kaldt i været og det regner, for pelsen holder dem ikke så veldig tørr og de mister derfor veldig fort varme. Dessuten er de små og "spinkle"

Unskyld, men få meg ikke til å le. En Papillon trenger ikke klær! Så lenge hunden holder seg i bevegelse er det absolutt IKKE nødvendig. Jeg har hatt med meg min egen Papillon på kalde runderinger om vinteren, og klær er det ikke snakk om. Det er heller ikke noe bra for pelsen! Og en Papillon er ikke liten og spinkel. Det står i rasestandarden at den skal være robust, og det er min erfaring med rasen.

Og på vinteren er det mange med Papillon som virkelig MÅ bruke et ganske dekkende dekken ala kondomdress, for de får veldig lett snøklumper i armhulene og der i området. Har sett hunder med svære digre snøballer i pelsen. Da syns jeg de heller burde få på seg en genser eller et dekkende dekken altså...

Merkelige greier... Min egen bare rister av seg snøen. Og jeg vet da om mange mange papilloner som også gjør det. Kelly sin kennel har flere voksne Papillons med lang pels og de flyr ute hele året uten klær. Og det er også nemo problemo.

Kanskje man skal holde munnen om ting man ikke har noe særlig snøring på, sånn egentlig?

Det kom fra rette munn. :rolleyes:

Dessuten syns jeg det er rart at de som roper og skriker mest om hvor fælt det er å kle på småhunder er de som har hunder som er langt over småhundstørrelse. Litt sånn: "jeg har heldigvis ikke en sånn liten veskehund, og derfor sitter jeg her på min høye hest og koser meg med å rakke ned på all denne dyremishandlingen!"

Jeg syns ikke det er nødvendig med klær. Dekken når de må ligge lenge stille i bilen mens den andre runderer, men ellers ser jeg rett og slett ikke nødvendigheten! Ikke er det bra for pelsen heller.

Jeg veit ikke jeg hvor dere bor og hvordan det står til der, men her jeg bor har jeg aldri sett en hund kledd ut i noe skikkelig unødvendig og bortkastet. Har aldri heller sett noe av disse ekstreme tilfellene det prates om. De jeg ser som har mindre hunder er som regel kvinnfolk, ofte litt opp i årene. Hundene går selv og har verken på seg støvler eller kjole!

Kanskje ikke mange som kler opp hundene sine der oppe? Hos oss kan du se flere chi`s i byen. Kledd i kjoler og alvedrakter.

Og for å understreke hva jeg synes: Klær er IKKE nødvendig med mindre hunden må ligge lenge stille i kulda! Og for all del, det er ok at hunden blir kledd ut til f.eks en oppvisning eller annet som bare er for øyeblikket, og selvfølgelig korthårshunder som ikke har noen form for pels. (forøvrig kjenner jeg flere med korthårs-chi som har dem nakne ute om vinteren uten at det er noe problem. Så lenge de holder seg i bevegelse. Jeg er enig med dem som mener i at det sender ut visse signaler. Og det er hunder vi har, ikke porselensdfukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg du skal gjøre - kast hele rukla - det er antagelig mye enklere enn å bruke sunn fornuft.

Vi har åpenbart forskjellig syn på hva som er "hjerterått" - jeg synes det er på trynet å legge hunder som ikke er "beregnet på slikt" som polarhunder, f eks, i snøen for å gå å gjøre noe annet selv - å mosjonere og aktivisere hunder ute selv om det er kaldt synes jeg derimot IKKE er dyreplageri. Trening og mosjon må legges opp etter hundes evner, behov og konstitusjon - derunder pels og vær"bestandighet" - og blir det for problematisk så kan man jo alltids skifte rase, ikke sant? Hunder har ikke vondt av å være i aktivitet og bevege seg ute selv om de ikke har underull - de har vondt av å stå i ro og fryse...

Jada, og til sånt har alle som en funnet ut at det mest hensiktsmessige, behagelige for hunden og praktiske er tyllskjørt og strikkagensere... Nemlig. (Jeg ser ganske mange fjortisjenter springe ute med dissemagene sine bare hele vinteren også jeg - det er sikkert fordi det er så godt og varmt, det - og har ingenting å gjøre med mote eller gruppepress å gjøre?)

Det er sikkert fordi det er så sinnsykt praktisk at miniatyrhundfolket har begynt å trille småbikkjene sine rundt i rosa babytraller på utstillinger også?

Altså, for å gi deg litt fakta: hunder som trenes må ha pause. Når man trener bruks går det gjerne med en hel dag og flere hunder skal trenes så da må hundene ha pause og når man legger ut på flere timer lange skogsturer må man også ha pause. For hundens del. Det samme gjelder på vanlige lydighetstreninger, man skal helst ikke trene hunden mer enn noen minutter av gangen før den må få pause. Svært få har med stua si på trening eller tur, de fleste finner det mer praktisk å kle på hunden i pausene. Selvfølgelig kunne man gjort som mange andre: latt helt være å ta med hunden på lange turer eller trene den, men så har man dilemaet da.. hva er best? Å la hunden se ut som en hund eller leve som en hund? I tilegg så fryser faktisk raser uten underull når det er vått, kaldt og blåser uansett om de er i aktivitet eller ikke...

Et fakta til... genser sitter bedre enn dekken på mange hunder. Spesiellt de aktive hundene som gjerne leker litt og gjør mye krumspring. I tilegg er genser rimeligere så der sparer man litt ressurser :hmm: Man kan sikkert kle av hunden genseren for hver gang den skal være aktiv, men det blir fryktelig upraktisk i lengden.

Rasevalg gjør man etter hundens andre egenskaper.

Og så en stor nyhet: jakthunder og trekkhunder bruker også klær :rolleyes: Noen har tilmed andre farger enn grønn :hmm:

Edit: jeg har faktisk aldri sett en hund med rosa struttskjørt "live", jeg fatter ikke hvor dere holder til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er EGENTLIG problemet med oppstasja hunder? Alle bærer over seg over én hund de så i avisen med bunad liksom...? De kryr liksom ikke av dem... At den ene hunden skal ha så voldsom signal-effekt er for meg litt merkelig... Og her i kalle nord er ikke hunder med dekken noe uvanlig syn, så jeg tror liksom ikke det er det at noen har et litt stilig dekken som gjør at ikke-hundefolk synes vi er snåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit Lotta: så du mener at folk med raser uten underull bør pakke sammen tingene sine og flytte til en annen del av landet før de kler på dem? Selvfølgelig, det får jo ikke andre til å stusse over hundeiere liksom :rolleyes:

Ha, ha! Det er jo lov å prøve seg :hmm: - men dette er bare dumt! Jeg sa at JEG sluttet å bruke dekken til mine hunder da VI flyttet fra en kant av landet hvor det var 20 minus om vinteren (det finnes tross alt ikke så fryktelig mange steder hvor det er et veldig stort problem lenger, gjør det vel?)...

Selvsagt skal hunder stelles og tas vare på på ordentlig vis - (det innbefatter faktisk å ta hensyn til hundens helsetilstand, konstitusjon og tålighet når man trener også, det) - og man skal ta nødvendige hensyn til hunden. Dersom det innbefatter at hunden trenger et dekken på seg når den er i aktivitet og det er ekstremt kaldt - so be it - men det forsvarer ikke - mener jeg - å kjøpe dokkeklær med strass og vas til hunden sin med alt det det innbefatter (bl a mht image og folks oppfatning av bikkjer i hverdagen).

Når det er sagt, så påpeker jeg med den største glede at sunne, friske og AKTIVE hunder som får ta seg ut i godt tempo og med noe intensitet selvsagt ikke fryser under "vanlige" norske værforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha! Det er jo lov å prøve seg :hmm: - men dette er bare dumt! Jeg sa at JEG sluttet å bruke dekken til mine hunder da VI flyttet fra en kant av landet hvor det var 20 minus om vinteren (det finnes tross alt ikke så fryktelig mange steder hvor det er et veldig stort problem lenger, gjør det vel?)...

Selvsagt skal hunder stelles og tas vare på på ordentlig vis - (det innbefatter faktisk å ta hensyn til hundens helsetilstand, konstitusjon og tålighet når man trener også, det) - og man skal ta nødvendige hensyn til hunden. Dersom det innbefatter at hunden trenger et dekken på seg når den er i aktivitet og det er ekstremt kaldt - so be it - men det forsvarer ikke - mener jeg - å kjøpe dokkeklær med strass og vas til hunden sin med alt det det innbefatter (bl a mht image og folks oppfatning av bikkjer i hverdagen).

Når det er sagt, så påpeker jeg med den største glede at sunne, friske og AKTIVE hunder som får ta seg ut i godt tempo og med noe intensitet selvsagt ikke fryser under "vanlige" norske værforhold.

Her var det faktisk under 30 minus en perioder i vinter :hmm: Groenendaelen min hoppet rundt og viftet på et bein av gangen og han er av typen som gjerne sover ute når det er 15 kalde.. (nei, jeg kledde ikke på han potesokker, jeg holdt på å fryse ihjel selv så vi holdt oss inne mest mulig). Selvfølgelig, jeg bor høyt oppe for tiden, men så vidt meg bekjent er det 15 -20 minus i store deler av landet flere ganger i løpet av en vinter fortsatt :P Sånn bortsett fra vestlandet så tror jeg det gjelder hele landet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for å gi deg litt fakta: hunder som trenes må ha pause. Når man trener bruks går det gjerne med en hel dag og flere hunder skal trenes så da må hundene ha pause og når man legger ut på flere timer lange skogsturer må man også ha pause.

Beklager at jeg ikke tar bølgen for denne presentasjonen av brukshunders liv og hverdag. Det er selvsgt godt mulig at det er vanlig praksis å trene i timevis (kanskje spesielt i helgene, stor påkjenning noen dager, og forholdsvis rolig resten av uka?) med mange sammen og at dette innebærer mye venting mens de andre er i ilden... Det er sikkert både kjekt og nyttig for eieren, men jeg tviler sterkt på at hunden får en forhøyet livskvalitet av at disse treningsøktene avbrytes av pauser i rosa dekken og strassbånd. Sorry. (Jeg synes også det er "litt" merkelig at de skal være så sarte at de behøver mer påkledning og "stell" enn en vanlig gjeterhund vis dager nødvendigvis må være både "on" og "off" i flere sekvenser, men hva vet vel jeg?

For hundens del. Det samme gjelder på vanlige lydighetstreninger, man skal helst ikke trene hunden mer enn noen minutter av gangen før den må få pause. Svært få har med stua si på trening eller tur, de fleste finner det mer praktisk å kle på hunden i pausene.

Så for deg betyr pause i lydighetstreninga at hunden og du selv sitter helt stille med hendene i fanget? Da så.

Selvfølgelig kunne man gjort som mange andre: latt helt være å ta med hunden på lange turer eller trene den, men så har man dilemaet da.. hva er best? Å la hunden se ut som en hund eller leve som en hund? I tilegg så fryser faktisk raser uten underull når det er vått, kaldt og blåser uansett om de er i aktivitet eller ikke...

Nå har jeg relativt lang erfaring med raser uten underull og med svært lite fett på kroppen - i tillegg tør jeg påstå at de lever ganske aktive liv med mye tur og frisk luft - (men vi sitter sjelden stille på turene våre vi da - da går vi - ihvertfall bikkjene!) - og jeg bruker (som sagt) ikke dekken til hundene mine om det ikke er ekstremt kaldt eller når det blåser haglstormer (hvilket jeg bare kan huske å ha opplevd 2 ggr de siste 8 åra, forresten).

Et fakta til... genser sitter bedre enn dekken på mange hunder. Spesiellt de aktive hundene som gjerne leker litt og gjør mye krumspring. I tilegg er genser rimeligere så der sparer man litt ressurser :hmm: Man kan sikkert kle av hunden genseren for hver gang den skal være aktiv, men det blir fryktelig upraktisk i lengden.

Det er vel ganske åpenbart at hunder herdes og egenskaper utvikles i forhold til hva de utsettes for. Dersom de alltid er vant med å pakkes inn og dulles med så blir det skjøre blomster av det. Jeg synes kanskje ikke at det skulle være for mye bryderi å kle bikkja etter forholdene (man knepper jo opp sin egen jakke når man blir varmere, og er i aktivitet...)

Rasevalg gjør man etter hundens andre egenskaper.

Tydeligvis. Men jeg tillater meg å mene at hundens FYSIKK (deri også pels og vær"bestandighet") burde være en opplagt faktor i rasevalget, jeg da. (Men så er jeg heller ikke så vanvittig begeistret for oppdrettere som driver med siberian husky i Roma heller, jeg)

Og så en stor nyhet: jakthunder og trekkhunder bruker også klær :rolleyes: Noen har tilmed andre farger enn grønn :hmm:

Spar deg. Når så du sist en derbyvinner med skinncaps?

Edit: jeg har faktisk aldri sett en hund med rosa struttskjørt "live", jeg fatter ikke hvor dere holder til..

I den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så en stor nyhet: jakthunder og trekkhunder bruker også klær :rolleyes: Noen har tilmed andre farger enn grønn :hmm:

Det er helt sant. Vi trenger dekken, men du verden så lite spennende det finnes til oss .....

Så vi er nok ikke i det hotte salgsmarkedet -_-

( i tillegg til at vi faktisk ønsker bruksdekken med ok farger .... )

Når man først snakker om klær, så er det jo mest klær for mindre/små hunder. Jeg kunne tenke meg et tynt regndekken uten for, slik at jeg slipper å tørke hunden etter kveldtur i regnværet. Hunden har ikke behov for dette, men for meg hadde det vært fint ( latskap lenge leve ). Men noe sånt finner man faktisk ikke .....ganske utrolig i denne "hundeklær" verden vi lever i.

Jeg opplever at det er lite praktiske klær/dekken som er på markdet, men masse andre (u)nyttige ting som selger som varmt hvetebrød. Snålt ikke sant .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det faktisk under 30 minus en perioder i vinter :hmm: Groenendaelen min hoppet rundt og viftet på et bein av gangen og han er av typen som gjerne sover ute når det er 15 kalde.. (nei, jeg kledde ikke på han potesokker, jeg holdt på å fryse ihjel selv så vi holdt oss inne mest mulig).

Vel - jeg mener at når det er så kaldt så er det uforsvarlig å gjøre annet enn å lufte hundene lenge nok til at de får gjort fra seg. Da holder man seg inne for deres skyld, faktisk.

Selvfølgelig, jeg bor høyt oppe for tiden, men så vidt meg bekjent er det 15 -20 minus i store deler av landet flere ganger i løpet av en vinter fortsatt :hmm: Sånn bortsett fra vestlandet så tror jeg det gjelder hele landet jeg..

Jaha, og hvor mange ganger var det minus 20 i Kristiansand i vinter, da? Eller i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er du så mye bedre enn andre, siden du holder deg til ET bestemt dekken og ser stygt på folk med småhunder som har ullgenser på? Skjønner ikke "O store forskjellen" på en genser og et dekken. Jeg for min del bruker en blanding av begge. Alle er vel enig i at moteklær og bukser er helt hull i hodet på hunder, hvis det nå ikke bare er for 2 minutter fordi man skal ta et bilde eller noe sånt. Er det noen her inne som mener noe annet?? Er det noen som har sagt at jeans og kjoler er bra? Ser du virkelig så mange hunder i bukse og kjoler der du bor?

Signaleffekten av at man tar på hunden klær og tar bilde av den? Er det den o store signaleffekten dere roper om? Hva er så signaleffekten av at vi tar på hunden solbriller etc. og tar bilde av det? Signaliserer vi til hele dyresonen at småhunder skal brukes til å ha på armen og kle ut?

Jeg er rimelig lei av å høre ditt og datt om hva MIN hund tåler og hit og dit. Quest har null snøring på hvordan hundene til folk her inne reagerer på kulde. For alt han veit så kan de jo bo på svalbard! Der tror jeg nok huskyene fryser de også når kulegradene blir som værst og de ikke er i så høy aktivitet.

La hundene være hund, ja såklart, men hvem sier at en hund ikke kan være hund hvis den hadde solbriller/støvler/nissedrakt på seg 3minutter av en dag? <_<

Nå tror jeg ikke de snakker om signaleffekten av disse bildene som ble postet her inne, men signaleffekten av at småhundeiere pakker på hunden sin knall rosa strikkegenser med alt mulig stæsj, eller rutete skjorte med knapper og slips!

Jeg er enig med QUEST ang. det at småhundeiere må ta ansvar og ikke kle på hunden med alt mulig dilldall som ikke er nødvendig for hunden. For hva blir signaleffekten av dette? Jo, at flere, ungdommer spesielt, ønsker seg en slik hund for den kan de kle på masse klær og da blir den jo så søøøøøt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke tar bølgen for denne presentasjonen av brukshunders liv og hverdag. Det er selvsgt godt mulig at det er vanlig praksis å trene i timevis (kanskje spesielt i helgene, stor påkjenning noen dager, og forholdsvis rolig resten av uka?) med mange sammen og at dette innebærer mye venting mens de andre er i ilden... Det er sikkert både kjekt og nyttig for eieren, men jeg tviler sterkt på at hunden får en forhøyet livskvalitet av at disse treningsøktene avbrytes av pauser i rosa dekken og strassbånd. Sorry. (Jeg synes også det er "litt" merkelig at de skal være så sarte at de behøver mer påkledning og "stell" enn en vanlig gjeterhund vis dager nødvendigvis må være både "on" og "off" i flere sekvenser, men hva vet vel jeg?
ja, hva vet vel du... Groenendaelen min bruker dekken i runderingspausene på vinterstid, og det skal lille tøtta får bruke neste vinter også når hun begynner å brukes mer fysisk. Det er anbefalt fra vetrinærer å holde brukshunder varme i muskulaturen i pausene av tildels opplagte grunner. Vi regner stort sett 1 times trening per hund når vi runderer og det er som oftes 5-6 hunder med.

Så for deg betyr pause i lydighetstreninga at hunden og du selv sitter helt stille med hendene i fanget? Da så.

Nope, som oftest betyr det enten at vi trener rotrening og å se på de andre som trener uten å ta helt av (gjeterhunder trenger ofte det), at jeg tar ut hund nr 2 og trener den, at jeg hjelper noen av de andre med treningen av sin hund eller at vi tar en kopp kaffe og diskuterer treningen. Alle alternativene er ganske så nyttige :hmm:

Nå har jeg relativt lang erfaring med raser uten underull og med svært lite fett på kroppen - i tillegg tør jeg påstå at de lever ganske aktive liv med mye tur og frisk luft - (men vi sitter sjelden stille på turene våre vi da - da går vi - ihvertfall bikkjene!) - og jeg bruker (som sagt) ikke dekken til hundene mine om det ikke er ekstremt kaldt eller når det blåser haglstormer (hvilket jeg bare kan huske å ha opplevd 2 ggr de siste 8 åra, forresten).

Ja, men der bor du...andre bor på steder hvor hagl betyr mildere vær..

Det er vel ganske åpenbart at hunder herdes og egenskaper utvikles i forhold til hva de utsettes for. Dersom de alltid er vant med å pakkes inn og dulles med så blir det skjøre blomster av det. Jeg synes kanskje ikke at det skulle være for mye bryderi å kle bikkja etter forholdene (man knepper jo opp sin egen jakke når man blir varmere, og er i aktivitet...)

Det samme gjelder mennesker forøvrig.. et sted jeg bodde før hadde vi en "bygdetulling" som gikk barbeint hele året. Han klarte seg utmerket.. betyr det at vi alle skal kaste skoene våre?

Tydeligvis. Men jeg tillater meg å mene at hundens FYSIKK (deri også pels og vær"bestandighet") burde være en opplagt faktor i rasevalget, jeg da. (Men så er jeg heller ikke så vanvittig begeistret for oppdrettere som driver med siberian husky i Roma heller, jeg)

Det har ikke virket sånn tidligere :hmm: Hva er forresten forskjellen på siberian i roma og mynde i norge? Bortsett fra at siberian i roma sannsynligvis aldri får full pels og kan klippes..'

Spar deg. Når så du sist en derbyvinner med skinncaps?

Den skjønte jeg ikke helt må innrømmes.. jeg antar du ikke nekter for selv ikke du kan ha unnlatt å se hundene til sørlie med fine røde og blå dekken.. Alle de korthårede jakthunden jeg kjenner har også dekken og potesokker :P

I den virkelige verden.

Jeg undres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signaleffekt, hmmm. Tror nok unge jenter tar etter Paris og disse hollywoodidolenes innfall, ikke ei 17.maikone i Slottsparken. Dessuten, hvor kult er bunad i den mest påvirkelige alderen? Bare et lite innspill, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...