Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om klær på hunder?


QUEST

Recommended Posts

ja, hva vet vel du... Groenendaelen min bruker dekken i runderingspausene på vinterstid, og det skal lille tøtta får bruke neste vinter også når hun begynner å brukes mer fysisk. Det er anbefalt fra vetrinærer å holde brukshunder varme i muskulaturen i pausene av tildels opplagte grunner. Vi regner stort sett 1 times trening per hund når vi runderer og det er som oftes 5-6 hunder med.

Vel - man behøver ikke å være veterinær for å skjønne at det er lurt å holde muskler varme og smidige - og ikke gå fra rolig stillesitting til full spiker... (Høres forresten ut som en grusomt kjedelig dag for en hund, trene 1 time og sitte stille i 5 og se på at de andre morer seg, siden du nå nevner det.)

Nope, som oftest betyr det enten at vi trener rotrening og å se på de andre som trener uten å ta helt av (gjeterhunder trenger ofte det), at jeg tar ut hund nr 2 og trener den, at jeg hjelper noen av de andre med treningen av sin hund eller at vi tar en kopp kaffe og diskuterer treningen. Alle alternativene er ganske så nyttige :hmm:

Ja, særlig kan jeg forestille meg at kaffekoppen er til stor glede for hunden som ligger og fryser og venter på mor...

Ja, men der bor du...andre bor på steder hvor hagl betyr mildere vær...

Så er vi der på teskjenivå, og gjerne for meg: I en haglstorm så blir hundene truffet av hagl i så stor hastighet (pga vindstyrken) at det er ubehagelig for dem uten tykk pels og/eller fettlag hvis de ikke blir beskyttet. Vi holder oss fortrinnsvis inne i slikt vær fordi disse stormene vanligvis er så kortvarige og det går an å vente en liten stund med turen. Fenomenet er forøvrig veldig sjeldent (som sagt har vi opplevd det her 2 ggr på 8 år) at det ikke har noen praktisk betydning for hundenes aktivitetsnivå eller velbefinnende. Temperaturen har altså ingenting med saken å gjøre.

Det samme gjelder mennesker forøvrig.. et sted jeg bodde før hadde vi en "bygdetulling" som gikk barbeint hele året. Han klarte seg utmerket.. betyr det at vi alle skal kaste skoene våre?

Hva den enkelte bygdetulling måtte finne på å gjøre for sin egen del interesserer meg lite, så kast gjerne skoa du - jeg er mer opptatt av hvordan de behandler hundene sine, jeg.

Det har ikke virket sånn tidligere :hmm: Hva er forresten forskjellen på siberian i roma og mynde i norge? Bortsett fra at siberian i roma sannsynligvis aldri får full pels og kan klippes..'

Vel, hvis du som angivelig er myndeinteressert ikke skjønner det av deg selv, så skal ikke jeg forsøke å forklare det for deg.

Den skjønte jeg ikke helt må innrømmes.. jeg antar du ikke nekter for selv ikke du kan ha unnlatt å se hundene til sørlie med fine røde og blå dekken.. Alle de korthårede jakthunden jeg kjenner har også dekken og potesokker :P

Det betyr at SELVSAGT vil enkelte jakthunder (du har kanskje hørt om Unghunds-Derby, f eks?) under noen omstendigheter bli utstyrt med dekken - men at de (takk og lov!) ikke blir utkledd og utspjåka med idiotgreier som caps (eller tyllskjørt, eller bunad, eller kjørejakke, eller prinsessekjole, eller krone på hodet) av den grunn.

Jeg undres..

Ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna
Beklager at jeg ikke tar bølgen for denne presentasjonen av brukshunders liv og hverdag. Det er selvsgt godt mulig at det er vanlig praksis å trene i timevis (kanskje spesielt i helgene, stor påkjenning noen dager, og forholdsvis rolig resten av uka?) med mange sammen og at dette innebærer mye venting mens de andre er i ilden... Det er sikkert både kjekt og nyttig for eieren, men jeg tviler sterkt på at hunden får en forhøyet livskvalitet av at disse treningsøktene avbrytes av pauser i rosa dekken og strassbånd. Sorry. (Jeg synes også det er "litt" merkelig at de skal være så sarte at de behøver mer påkledning og "stell" enn en vanlig gjeterhund vis dager nødvendigvis må være både "on" og "off" i flere sekvenser, men hva vet vel jeg?

Vi som faktisk trener bruks seriøst trener faktisk litt mer enn i helgene noen timer.... <_< Men ja det innebærer mye venting når man runderer pga det krever endel folk for å trene 1 hund.

Anngående det med klær så har jeg tjenestetegn jeg, men navnet til hunden på ryggen i orange :shocked:

Jeg har også ett tynt fleece dekken med svart m/lilla kant på når jeg går hunden opp før jeg runderer og for å gå den ned etterpå. (dere som har holdt på med hest vet hvorfor jeg gjør akkurat dette) Når jeg er ute å trener under +/-0 grader så kaster jeg faktisk ett boble dekken på bikkja i bilen. Pga jeg vil forebygge stivhet o.l selv om jeg akkurat har gått hunden ned. At det dekkene er i rødt og svart og ser litt pent ut, skader nok heller ikke bikkja....

Å begynne å si at en rase tåler med enn andre er tull syns jeg. Det går på individet. Jeg hadde tidligere 2 tibetansk spaniel gutter. Dem var alltid med i stallen og på ridetur (dette er vestlandet). Den ene begynnte alltid å fryse om det regnet ute og vi kom tilbake i stallen etter 2-3 timers ridetur. Han hadde behov for varme etter en slik tur. Han andre hadde ikke.. Dermed fikk frysepinnen dekken på seg når vi kom tilbake til stallen. Begge hadde bra med underpels.

OM man vil ha rosa eller rødt dekken. So what??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke de snakker om signaleffekten av disse bildene som ble postet her inne, men signaleffekten av at småhundeiere pakker på hunden sin knall rosa strikkegenser med alt mulig stæsj, eller rutete skjorte med knapper og slips!

Jeg er enig med QUEST ang. det at småhundeiere må ta ansvar og ikke kle på hunden med alt mulig dilldall som ikke er nødvendig for hunden. For hva blir signaleffekten av dette? Jo, at flere, ungdommer spesielt, ønsker seg en slik hund for den kan de kle på masse klær og da blir den jo så søøøøøt!

Å så det er vi som har hunder under 35 cm mankehøyde som må holde nødvendig påkledning i nøytrale farger? Eller er det hunder av spesielle raser? En nynappet riesen blir akkurat like frossen som en nynappet dverg, men bare den ene kan ha fargerik genser hvis det da skulle bli veldig kaldt?

Ps til Lotta: det var 3-4 uker sammenhengende med temperaturer mellom 16 og 20 blå her i Trondheim i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - er det dekken vi roper varsko for her?

Jeg har dekken til alle mine 3, og ser ikke noen problemer med å bruke det dersom det er veldig kaldt, striregner eller de skal sitte lenge i bilen om vinteren. (Nå skal det sies at jeg kjøpte dem på crufts i år, og de enda ikke har blitt brukt). Disse dekkene er helt nøytrale i fargene og den eneste funksjonen deres er at hundene ikke skal bli søkkvåte eller kalde, og brukes bare i spesielt dårlig vær.

Er det slik dekkenbruk vi roper varsko for? Eller er det småhundeierene som tydelig hadde for få barbiedokker som små og har et merkelig behov for å kle opp hunden i hettegensere, bunad og i visse tilfeller også kjole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - er det dekken vi roper varsko for her?

Nei, det man er uenige om her er hvorvidt påkledning på hunden når den fryser må være nøytralt eller kan være fargerikt og endog inneha andre former enn tradisjonelt dekken. At man ikke skal kle på hundene når de ikke har behov for det er det faktisk enighet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps til Lotta: det var 3-4 uker sammenhengende med temperaturer mellom 16 og 20 blå her i Trondheim i vinter.

Joda, det var sikkert ille - men høyst uvanlig, faktisk: Her er meterologisk institutts statistikk på temperaturer i Trondheim kommune fra 1961 - 1990:

(jan) -2,5 (feb) 1,8 (mars) 0,8 (apr) 4,0 (mai) 9,6 (juni) 12,8 (juli) 14,0

(aug) 13, (sept) 9,8 (okto) 6,2 1,3 (nov) -1,0 (des) 5,6

Statistikken for 2006/2007 er ikke oppe for Trondheim, men Ørlandet er kanskje "close enough"?

I så fall sier den at: man i januar 2007 hadde en snittemperatur på 1,4 (minimumstemperatur -27,4)

i februar -1,6 (minimumstemp -13,1)

mars 4,7 (-3,1)

april 5,5 (minimumstemperatur -5,2)

Røros som er kjent for å ha det betydelig kaldere hadde tilsvarende

jan -6,8 (minimum -27,4)

feb -11,2 (minimum -37,3)

mars -1,8 (minimum -16,1)

april 1,0 (minimum -10,6)

Men altså - er det dekken vi roper varsko for her?

Jeg har dekken til alle mine 3, og ser ikke noen problemer med å bruke det dersom det er veldig kaldt, striregner eller de skal sitte lenge i bilen om vinteren. (Nå skal det sies at jeg kjøpte dem på crufts i år, og de enda ikke har blitt brukt). Disse dekkene er helt nøytrale i fargene og den eneste funksjonen deres er at hundene ikke skal bli søkkvåte eller kalde, og brukes bare i spesielt dårlig vær.

Er det slik dekkenbruk vi roper varsko for? Eller er det småhundeierene som tydelig hadde for få barbiedokker som små og har et merkelig behov for å kle opp hunden i hettegensere, bunad og i visse tilfeller også kjole?

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktiske dekken, er såklart greit, har jo raser i norge som absolutt ikk har pels for å takkle -20grader...

Dekken med jåleri på , greit nok sålenge det ikke er upraktisk i bruk...

Negglelakk, hatter, luer, snåle gensere, øreringer?, sko og andre totalt meningsløse påkledninger, der går grensen.. (for min del)

Hund er hund, den har den påkledningen den trenger i form av pels, mens enkelte raser trenger noe ekstra pga tempereaturene her i Vinternorge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktiske dekken, er såklart greit, har jo raser i norge som absolutt ikk har pels for å takkle -20grader...

Dekken med jåleri på , greit nok sålenge det ikke er upraktisk i bruk...

Negglelakk, hatter, luer, snåle gensere, øreringer?, sko og andre totalt meningsløse påkledninger, der går grensen.. (for min del)

Hund er hund, den har den påkledningen den trenger i form av pels, mens enkelte raser trenger noe ekstra pga tempereaturene her i Vinternorge...

Du sa det :hmm:

Lotta...du har greyhound, om jeg ikke tar feil? Da kan man forstå at du ikke vil gjøre annet enn å ut å lufte hunden når det er bikkjekaldt ute (skal vi samtidig fundere på hva det uttrykkket kommer av :hmm:?). Men at du mener at eiere med tykkepelsede raser burde gjøre det samme?? Gronnisen fx? Det blir litt trangsynt.

Og selv ikke greyhounden dør av en natt ute i kulda. Jeg kjenner ei jeg trur du også kjenner, som faktisk glemte greyhounden ute en natt. Hun slapp den ut for lufting og glemte og ta den inn. Hunden var i live og like lykkelig dagen etter. Litt frossen ja, men man skulle tru en grey uten pels overhodet ville fryse ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa det :hmm:

Lotta...du har greyhound, om jeg ikke tar feil? Da kan man forstå at du ikke vil gjøre annet enn å ut å lufte hunden når det er bikkjekaldt ute (skal vi samtidig fundere på hva det uttrykkket kommer av :hmm:?). Men at du mener at eiere med tykkepelsede raser burde gjøre det samme?? Gronnisen fx? Det blir litt trangsynt.

Jeg skjønner ikke hva du spør om jeg. Vil du prøve igjen? (Men kortversjonen av svaret er antagelig at mine hunder får mosjon og ordentlige turer daglig uansett vær og vind.)

Når det er så kaldt at selv ikke "gronnisen" klarer å stå normalt på beina pga frosten så ser ikke jeg noe stort poeng i å drasse bikkjene ut på langtur. Nå er ikke det noe stort problem i Norge, mener jeg (ref temperaturoversikten fra meterologisk institutt over) - men du ser kanskje annerledes på saken?

Og selv ikke greyhounden dør av en natt ute i kulda. Jeg kjenner ei jeg trur du også kjenner, som faktisk glemte greyhounden ute en natt. Hun slapp den ut for lufting og glemte og ta den inn.

Og?

Hunden var i live og like lykkelig dagen etter. Litt frossen ja, men man skulle tru en grey uten pels overhodet ville fryse ihjel.

Poenget mitt er vel nettopp at mange overdriver behovet for å kle på bikkjene sine... (Men det er kanskje ikke så lett å få med seg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er vel nettopp at mange overdriver behovet for å kle på bikkjene sine... (Men det er kanskje ikke så lett å få med seg?)

Men det er vel kanskje en annen diskusjon enn om hvorvidt klærne må være nøytrale dekken kontra fargerike sådanne (eller strikket i ull)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev lenger opp at du mente det var uannsvarlig å gjøre annet enn å lufte hunden når det var skikkelig, skikkelig kaldt ute. Å la hunden stå ute i slikt vær var hvertfall riv ruskende galt, samme hvor mye pels dyret hadde. Resten av det jeg skrev var for og "motbevise" det du hadde sagt. Hunder klarer seg i kulde.

Vi er enige om at mange overdriver bruken av klær og at det er unødvendig så lenge det ikke er en nødvendighet å kle på hunden i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette begynner å bli for teit. Det er vel ingen som har noe imot bruk av dekken/ gensere på hunden hvis hunden har behov for det. Uavhengig om det er eiers mening eller hundens. Det man syns er unødvendig er vel å ta på hunden unyttige gjenstander/ klær uten annen funksjon enn å se "nusselig" ut. Eller..?

Når det gjelder mintgrønne og rosa kondomdresser tror jeg markedet er relativt begrenset..

Jeg har trent bruks og lydighet i 14 år, har aldri brukt frakk på mine, men gamle mynden (med pels) gikk med ullgenser om vinteren etter at han fikk hjertefeil og nedsatt sirkulasjon. Tror ingen av dem har plagdes med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Dette begynner å bli for teit. Det er vel ingen som har noe imot bruk av dekken/ gensere på hunden hvis hunden har behov for det. Uavhengig om det er eiers mening eller hundens. Det man syns er unødvendig er vel å ta på hunden unyttige gjenstander/ klær uten annen funksjon enn å se "nusselig" ut. Eller..?/]

Ja, stemmer det.. Det var diskusjonens opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hund og dukkeklær er tydeligvis ett hett emne...

Jeg tenker som så at dekken er bra, og for flere hunder nødvendig når regnet står sidelengs eller kulda setter inn. Om dekkenet er sjokkrosa eller marineblått har vel særdeles lite å si for hunden, så lenge passform og funksjon er den samme?

Kondomdress har også reddet mang en setter på vinterjakt, forskjellen mellom himmel og ******* til tider.

Men ufunkjsonelle dolleting som kjoler og sko ser jeg ikke helt meningen med og tenker som så at barbidukkene fortsatt bare koster 2- 300 kr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn temmelig "rasistisk" å sette både hund og eier i bås, bare fordi hunden har stilige klær på seg.. Ingen vet hva disse hundene gjør i øyeblikkene dere ikke ser de, om de ligger i armkroken til "mor", eller om de runderer i skogen. Det aller meste her er jo bare rent tankespinn og fantasi.

Om dekkenet er stilig, eller genseren er mer praktisk fordi den dekker mer (fx under magen og på brystet), har da vel ingenting å si?? De som ser oss hundefolk, syns vi er gale uansett! :hmm: om det gjelder å bruke penger på stilige halsbånd og matchende gensere, eller det er å stå opp fem om morgenen og dra på utstilling fire timer unna, eller bare det at vi gidder å være så "bundet" av hunden vår.

Og om det er unødvendig eller ikke; vet dere hva? Jeg gjør faktisk ganske så mange "unødvendige" ting med hunden min. For å venne henne på at sånt kan også skje, for eksempel. Dessuten, skulle vibare gjort ting som var "nødvendige" eller alltid tatt hensyn til at hunden er hund, så er det jammen mye rart vi ikke kunne gjort med de stakkars bikkjene. Utstilling; er det så naturlig for en hund? Og i stedet for å lære hundene hva VI mener er korrekt jaktform, kunne vi ikke bare sluppet hunden slik at den fikk jakte på sin egen måte, uten at vi blandet oss inn i det? Skulle hunder i det hele tatt få være inne?

Og si meg, hva er forskjellen på en rosa trillevogn med bur og et bur med hjul på? Muligens at trillevognen er mer praktisk; enklere å trille, plass til utstyr, og i tillegg har den fin farge. Om folk velger å bruke 3000 på en slik trillevogn, eller 1500 på hjul til et bur, er meg klinkende likegyldig. Jeg ser at begge deler kan være ekstremt praktisk når man skal transportere bur og hund og utstyr gjennom en haug mennesker og andre hunder. Selv om trillevognen er i rosa leopardfuskepels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn temmelig "rasistisk" å sette både hund og eier i bås, bare fordi hunden har stilige klær på seg.. Ingen vet hva disse hundene gjør i øyeblikkene dere ikke ser de, om de ligger i armkroken til "mor", eller om de runderer i skogen. Det aller meste her er jo bare rent tankespinn og fantasi.

Om dekkenet er stilig, eller genseren er mer praktisk fordi den dekker mer (fx under magen og på brystet), har da vel ingenting å si?? De som ser oss hundefolk, syns vi er gale uansett! :hmm: om det gjelder å bruke penger på stilige halsbånd og matchende gensere, eller det er å stå opp fem om morgenen og dra på utstilling fire timer unna, eller bare det at vi gidder å være så "bundet" av hunden vår.

Og om det er unødvendig eller ikke; vet dere hva? Jeg gjør faktisk ganske så mange "unødvendige" ting med hunden min. For å venne henne på at sånt kan også skje, for eksempel. Dessuten, skulle vibare gjort ting som var "nødvendige" eller alltid tatt hensyn til at hunden er hund, så er det jammen mye rart vi ikke kunne gjort med de stakkars bikkjene. Utstilling; er det så naturlig for en hund? Og i stedet for å lære hundene hva VI mener er korrekt jaktform, kunne vi ikke bare sluppet hunden slik at den fikk jakte på sin egen måte, uten at vi blandet oss inn i det? Skulle hunder i det hele tatt få være inne?

Og si meg, hva er forskjellen på en rosa trillevogn med bur og et bur med hjul på? Muligens at trillevognen er mer praktisk; enklere å trille, plass til utstyr, og i tillegg har den fin farge. Om folk velger å bruke 3000 på en slik trillevogn, eller 1500 på hjul til et bur, er meg klinkende likegyldig. Jeg ser at begge deler kan være ekstremt praktisk når man skal transportere bur og hund og utstyr gjennom en haug mennesker og andre hunder. Selv om trillevognen er i rosa leopardfuskepels..

I love Borghild! :hmm:

Det er vel ganske åpenbart at hunder herdes og egenskaper utvikles i forhold til hva de utsettes for. Dersom de alltid er vant med å pakkes inn og dulles med så blir det skjøre blomster av det. Jeg synes kanskje ikke at det skulle være for mye bryderi å kle bikkja etter forholdene (man knepper jo opp sin egen jakke når man blir varmere, og er i aktivitet...)

.. Jeg fikk lille hunden min på senhøsten. Jeg bor i nord-norge, og her er det VELDIG kaldt og MANGE effektive minusgrader på vinteren.

Hun var så lita i begynnelsen at vi kunne ikke være ute mer enn 10min. av gangen... Hun var for lita til alt av klær og dekken så vi måtte pent bite oss i tungen til hun hadde vokst litt så hun passet størrelse null nede på dyrebutikken. Så turene gikk ut på at valpen var i flexibånd og fikk løpe/hærje/hoppe i snøen i 10 min... Når de ti minuttene var gått så var naturligvis en valp på 10 uker sliten av all leken i snøen, og tempoet er ikke det samme. Snøen har smeltet litt i pelsen og hunden blir våt og mer utsatt for vind og kulde generellt. Da kunne vi ikke gjøre annet enn å gå inn.

Så hun fryser liksom fordi hun er blitt en skjør blomst? Fordi att..?

Unskyld, men få meg ikke til å le. En Papillon trenger ikke klær! Så lenge hunden holder seg i bevegelse er det absolutt IKKE nødvendig. Jeg har hatt med meg min egen Papillon på kalde runderinger om vinteren, og klær er det ikke snakk om. Det er heller ikke noe bra for pelsen! Og en Papillon er ikke liten og spinkel. Det står i rasestandarden at den skal være robust, og det er min erfaring med rasen.

Eh? Ikke få deg til å le? Veeel..

Selv om DIN papillon ikke trenger klær betyr det ikke at ingen andre her i landet gjør det. Hvor bor du? Det kan jo MULIGENS ha noe å si det også, da vi bor i et nokså landstrakt land - hvor den ene delen ligger laaaangt nord og den andre laaaaaangt sør.

En papillon er liten og spinkel i forhold til en newfoundlandshund f.eks. Ikke gjør alt så vanskelig.

Så heldig dere er som slipper å kle på hundene deres. Men hold nå igjen om hva andre gjør med sine fordiom! Skjønner ikke HVA som får dere til å tro at dere kan så ****** mye bedre enn eierne av de aktuelle hundene? Nei, en papillon trenger ikke ditt og datt, en papillon er slik og sånn, en dalmatiner er prikkete og en rottweiler er sort og brun. :rolleyes: Jeg HATER når bedrevitere skal komme og fortelle meg om min egen hund, og jeg tipper det er flere som føler det på samme måte... Folk som aldri har sett bikkja mi engang... Folk som ikke aner hvor vi bor... Neida, men det har jo ingenting å si, for de har jo rett uansett.

:rolleyes:

Og når det gjelder denne signaleffekten igjen, så gir jeg blanke hvilken effekt jeg sender ut ved å ha på bikkja mi genser om vinteren. Jeg gir blanke hva folk tror om meg når jeg kommer tuslende i mine hullete og mindre vakre slapp-bukser (treningsbukser jeg går rundt i ofte når jeg ikke gidder "kle meg ordentlig" noe som er ofte) .. Signaleffekten deres handler altså alt i alt om at man må tenke på andre og tenke grundig over hvordan man "presenterer" seg for omverdenen slik at de oppfatter deg på best mulig måte. Bullshit er det. Man skal gi f i hva andre synser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund elsker det varmt. Om det så er strak ut rett i sola på verandaen en sommersdag eller under ved ovnen en vintersdag. Jeg bruker vinterdekken når hunden skal ligge i bilen under pausene på treningene (om vinteren), hvis det blåser snøstorm eller vi skal på tur og raste når det er veldig kaldt. Det er for hennes komfor. Ikke nødvendigvis fordi hun er NØDT til å ha det fordi hun ikke overlever uten, men fordi hun er mer komfortabel med det. Uten er hun mer rastløs hvis hun fryser og piper, skjelver og maser hvis vi er iro.

Og jeg bruker genser på henne inne etter en lang tur i hustrig vått høstvær feks. Noen ganger har jeg på genseren om natten hvis ovnen ikke har vært på nede i gangen og det er kald trekk. Syns ikke det er nødvenig at hun skal ligge å skjelve unødig.

Regner det tar jeg på regndekken. En hund MÅ jo ikke bli kliss våt hver gang eller MÅ fryse bare fordi det er en hund. Synd hvis folk mener at en hund blir forvent og bortskjemt hvis man vil gi hunden litt komfort ved bruk av dekken /klær.

Om et dekken er grønnt eller rosa, eller har brodert mønster er det samme, så lenge hunden passer det og det varmer og har en funksjon. Har netopp kjøpt et fint lyseblått regndekken til Hera :hmm: Kjekt å ha på alle regnværsdagene her. Bare en bonus at det ser litt bedre ut enn et kjedelig milltærgrønnt.

Hunder som er beregnet på å være ute og har masse pels trenger ikke dekken. Min hund har ikke underull og er ganske bar på magen. Noen som har samme rase bruker sjeldent dekken, og det er jo greit det. Jeg bare velger det for min hund, fordi jeg syns det er greit.

Jeg syns ikke noe om oppdolling av småhunder med sko, hatt, skjørt osv. heller ikke bæreseler til de. Det er unødvendig tull. Ok for oppdolling pga et foto, men ikke som hverdagskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst - dra hue opp av sanden og slutt å tro at vi går til angrep på deg personlig. Ingen har noe problem med å skjønne at dersom det er kaldt eller veldig vått ute så kan man ta på hunden et dekken eller lignende. Det vi derimot ikke skjønner er at det er nødt til å være f.eks. en bunad istedenfor et dekken e.l.

Jeg synes det er helt skremmende at petshopgirls har en egen avdeling som heter "godværsklær". Kan noen forklare meg hvorfor en hund trenger å ha på seg en ballerinadrakt som denne? Idioti! Akkurat som hunder har bein, har de pels - og har du behov for noe å kle ut foreslår jeg at du tar deg en tur innom en leketøysbutikk eller IKEA - der har de nok av barbiedokker og stoffhunder... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det så mer ut som en t-skjorte enn en ballerinadrakt..

Edit:det jeg synes er skremmende, er ikke godværsklærne, men at de har sko som er "enklere for hunden å akseptere", og at folk kjøper skinnjakker til over 3000 kr. De skal få lov å kjøpe skinnjakkene, men ikke engang jeg har så dyr jakke. Senger som koster over 8000 kr er utsolgt, det er også litt sprøtt, men igjen; vil folk bruke penger på det, så vær min gjest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst - dra hue opp av sanden og slutt å tro at vi går til angrep på deg personlig. Ingen har noe problem med å skjønne at dersom det er kaldt eller veldig vått ute så kan man ta på hunden et dekken eller lignende. Det vi derimot ikke skjønner er at det er nødt til å være f.eks. en bunad istedenfor et dekken e.l.

Og det noen av oss ikke skjønner er hvorfor kan ikke et dekken ha andre farger enn nøytrale, eller strikkejakke for den saks skyld, så lenge det har en hensikt. Det viktigste er dog at hunden har det bra, uansett om det er et grått dekken eller en turkis strikkejakke som sørger for det.

Jeg synes det er helt skremmende at petshopgirls har en egen avdeling som heter "godværsklær". Kan noen forklare meg hvorfor en hund trenger å ha på seg en ballerinadrakt som denne? Idioti! Akkurat som hunder har bein, har de pels - og har du behov for noe å kle ut foreslår jeg at du tar deg en tur innom en leketøysbutikk eller IKEA - der har de nok av barbiedokker og stoffhunder... :rolleyes:

Det er det vel heller ingen her som er uenige i :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn temmelig "rasistisk" å sette både hund og eier i bås, bare fordi hunden har stilige klær på seg.. Ingen vet hva disse hundene gjør i øyeblikkene dere ikke ser de, om de ligger i armkroken til "mor", eller om de runderer i skogen. Det aller meste her er jo bare rent tankespinn og fantasi.

Når jeg leste dette kom jeg til å tenke på disse havanaisene:

BjSVw7m07D-Pvqek8cLcMomYO9nzqOqM.jpg

Det er lett å tenke "herregud" når man ser dem, men disse hundene driver faktisk med både lydighet, agility og gjeting! Den ene av dem har følgende titler:OT Ch, CD, CDX , UD, CGN, CGC, NJC, NAC, NGC, AGN, AGI, PSI, VADC, VSGDC, VOAC, VOJC, TNN, TNO, TGN, OTGN, OGC, SJATD, HIC, noe som burde indikere at den også bruker tid på andre ting enn å dresses opp og å sitte på armen. Eieren er forøvrig lydighetsinstruktør. (Titlene er kanadiske/amerikanske hvis noen lurer.)

Og når er det hundene på bildet har på seg slike drakter? Jo, de bruker kostymene ved enkelte anledninger i jobben som terapihunder :o

(Men personlig foretrekker jeg å holde meg i det praktiske hjørnet når det gjelder påkledning av hunder...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å tenke "herregud" når man ser dem, men disse hundene driver faktisk med både lydighet, agility og gjeting! Den ene av dem har følgende titler:OT Ch, CD, CDX , UD, CGN, CGC, NJC, NAC, NGC, AGN, AGI, PSI, VADC, VSGDC, VOAC, VOJC, TNN, TNO, TGN, OTGN, OGC, SJATD, HIC, noe som burde indikere at den også bruker tid på andre ting enn å dresses opp og å sitte på armen. Eieren er forøvrig lydighetsinstruktør.

OT: Hva i alle dager betyr den tittelen der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så begynte denne diskusjonen da flere påsto at en hund uten underull ikke trengte dekken uansett hvor kaldt det var? Det var ikke snakk om strutteskjørt, ei heller bunad. kanskje viktig å få med seg det før man påpeker hva diskusjonen handler om? :o

Jeg FATTER ikke at enkelte kan la seg provosere så mye over at andre velger å ha litt kulere klær enn et vanlig grønt dekken når de først skal ha klær... det finnes viktigere ting å bry seg med, men det er vel mange måter å hevde seg selv på?

Jeg personlig ville syntes det var svært trist hvis jeg brydde meg så innmari mye om hva andre uvitende folk kunne komme til å tenke om mitt hundehold at jeg valgte å gå for et mest mulig nitrist dekken eller halsbånd.

Jeg skulle ønske at jeg kunne bruke skikkelig kule halsbånd på hundene mine når vi var ute blandt folk (må ha strup/halvstrup på begge desverre, houdinihunder er noe dritt), jeg er dritstolt av begge bikkjedyra mine og det å legge litt ekstra inn i utstyrskjøpet er en av de metodene jeg bruker til å utrykke det på. For bikkjedyra spiller det liten trille, men jeg ønsker allikevel at de skal ha kvalitetsprodukter som matcher skjønnheten jeg ser i dem. Hadde de vært korthårede miniatyrhunder så ville de hatt en flott garderobe hvis de først trengte klær. Dette er mitt valg og jeg driter lang marsj i signaleffekten. Heldigvis har jeg store brukshunder så da har jeg vel muligens lov.. :rolleyes:

Btw, Lotta: ja , mine hunder nyter godt av kaffekoppen jeg tar (de fryser faktisk ikke, hadde de gjort det så hadde jeg kledd på de *flir* ), jeg evner å ta til meg andres meninger og råd om trening noe som gjør treningen mer effektiv og morsom for meg og hundene ...Det er liksom litt av poenget med fellestreninger det.. Forøvrig er ikke alle hunder som dine, de fleste jeg kjenner til ville faktisk foretrekke å få på seg et dekken og få komme ut å gå skikkelig tur når det er kaldt enn å ligge inne å kjede seg halve vinteren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippet.

Jeg synes det er helt skremmende at petshopgirls har en egen avdeling som heter "godværsklær". Kan noen forklare meg hvorfor en hund trenger å ha på seg en ballerinadrakt som denne? Idioti! Akkurat som hunder har bein, har de pels - og har du behov for noe å kle ut foreslår jeg at du tar deg en tur innom en leketøysbutikk eller IKEA - der har de nok av barbiedokker og stoffhunder... :rolleyes:

DET kan vi vel være enige om, og så vidt jeg kan se er det vel akkurat det de fleste her også sier, at unyttige plagg ikke er av det gode.... (Selv om det ikke er helt krise med en bunad på 17.mai for det)

Når man ser utvalget til PetShop girls så er det jo til å steile av, og antakelig selger de og. De har jo holdt på noen år... Men igjen, jeg ser svært sjelden disse hundene som er oppkledd i annet enn en "jakke" fordi det er kaldt, så jeg håper dette andre stasjet ligger hjemme i en skuff...

Jeg var for noen år siden på en oppvisning i forbindelse med lansering av et blad på pet shop girls. Det var selvfølgelig masse habbitter på forskjellige hunder, men jeg velger å tro at de fleste var "kledd for anledningen".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...