Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om klær på hunder?


QUEST

Recommended Posts

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar
Hvordan kan du da forklare at hun skjelver når hun er ute når det regner?

Kan du da forklare meg hvorfor Frøken skjelver og er utrolig kald på tur en kald morgen når hun ikke har på seg dekkenet?

Da jeg var småhundeier oppdaget jeg at mine små chihuahuas faktisk skalv uansett når de var ute, også når det var godt over 20 grader... Det var neppe pga at de frøys, men fordi de var spent... Selv korthårede hunder uten underull greier fint å være ute i ganske kjølig vær uten at de fryser så sant de er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal da gå ann å diskutere et emne saklig uten å be noen om å holde kjeft? :P

Ja, jeg har kort erfaring med papillon, men betyr det da nødvendigvis at jeg har så mye mindre peiling på om min egen hund fryser eller ikke?

Uansett - hvis du leste svaret mitt skrev jeg "synes". Hva jeg synes eller ikke har da vel ingenting om hvor rett eller galt det er. Synes man skal dømme utifra hvert enkelt individ og hvis hunden har det bedre med klær i kulden så er det vel bare bra å bruke klær. Eller er jeg fullstendig på jordet nå? :hmm:

Men kjære deg da, jeg sa at JEG hadde holdt kjeft og ikke uttalt meg, hvis jeg kun hadde noen måneders erfaring å vise til.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Da må dine papilloner ha hatt en sinnsyk pels eller et eller annet rart? Vi er inne i 20 grader, og når det er -20 grader ute og man ikke har underull så syntes jeg det er nødvendig med dekken på hunden. Og når man har vært masse i bevegelse i skogen, og man setter seg ned og tar pause/griller pølser på bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var småhundeier oppdaget jeg at mine små chihuahuas faktisk skalv uansett når de var ute, også når det var godt over 20 grader... Det var neppe pga at de frøys, men fordi de var spent... Selv korthårede hunder uten underull greier fint å være ute i ganske kjølig vær uten at de fryser så sant de er i bevegelse.

Så sant , så sant! Takk og pris at noen skjønner at det er HUND vi snakker om her.. :hmm: Og når det gjelder skjelving, så stemmer det fullstendig; ikke uvanlig at en del raser "spenningsskjelver" uansett temperatur.

Litt OT: Da må dine papilloner ha hatt en sinnsyk pels eller et eller annet rart? Vi er inne i 20 grader, og når det er -20 grader ute og man ikke har underull så syntes jeg det er nødvendig med dekken på hunden. Og når man har vært masse i bevegelse i skogen, og man setter seg ned og tar pause/griller pølser på bål.

Tja, de fikk da både cert og championat, så enten var ikke pelsen så "sinnsyk" eller så var dommerne fullstendig inkompetente.. :rolleyes:

Dobbelpost - bruk siteringsfunksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de fikk da både cert og championat, så enten var ikke pelsen så "sinnsyk" eller så var dommerne fullstendig inkompetente.. :rolleyes:

Eller så fikk de ikke være med på de lange turene eller på fellestreninger vinterstid :hmm:

Har ei vennine med working springer. De har ikke underull så de må bruke dekken på lengre turer, brukstreninger etc. Det er helt nødvening for at de skal kunne få leve et aktivt hundeliv året rundt uten å dra på seg plager senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser dere alle disse hundene som er utspjåket og oppkledd egentlig??

Jeg bor i Oslo, riktignok ikke midt i gryta, men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett hunder påkledd i noe annet enn dekken liksom...

Og personlig synes jeg det er verre at en hund skal gå rundt å fryse/synes det er ubehagelig fordi man på død og liv IKKE skal kle på hunden. (Og ja, jeg har hatt en korthårsrase av stor utgave som frøys og mistrivdes ute så snart det ble kaldt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var småhundeier oppdaget jeg at mine små chihuahuas faktisk skalv uansett når de var ute, også når det var godt over 20 grader... Det var neppe pga at de frøys, men fordi de var spent... Selv korthårede hunder uten underull greier fint å være ute i ganske kjølig vær uten at de fryser så sant de er i bevegelse.

Men hvorfor skjelver hun kun når det er kaldt da? Hun skjelver ikke når det ikke er kald, så det er et tegn på at hun faktisk fryser.

Kunne helt fint tatt på henne en rosa strikkegenser med røde hjerter på. Hovedaken er at hun ikke fryser! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så fikk de ikke være med på de lange turene eller på fellestreninger vinterstid :hmm:

Har ei vennine med working springer. De har ikke underull så de må bruke dekken på lengre turer, brukstreninger etc. Det er helt nødvening for at de skal kunne få leve et aktivt hundeliv året rundt uten å dra på seg plager senere.

Jeg kan forsikre om at de var med på de daglige lange turene vinterstid.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at dette ikke er spennings skjelving.

Hun skjelver aldri ellers. Når hun er kliss våt etter en tur på 1 og en halv time så står hun og skjelver og dette er da vell ikke spenning? Hun er kald da og hun trenger dekken da. Klart hun over lever uten.

Klart jeg overlever ute i regnet med pyjamas på. Men jeg har det mye bedre med regn jakke på.

Folk der jeg bor reagerer mer på at hun skjelver en at hun går med dekken. Ingen komenterer dekkenet hennes, men folk komenterer at hun skjelver.

Nei, det er ikke en rar sammenligning, vedkommende påsto at det fantes verre ting å bry seg om, og da prøvde jeg å komme med ett "eksempel" på at det ikke er holdbart å argumentere slik, for det finnes alltid noe som er verre, og da behøver man vel ikke å bry seg med de "små" tingene? Forståelig nå??

Jeg mente ikke at man ikke skulle bry seg, men at det fantes værre ting som man burde ta FØR man tar det at folk kler på hundene. MYE værre ting. Veldig mye mer som er værre en å kle på hundene sine.

*Dobbelpost, mod Pointerguri*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er meg du sikter til siden det er kun jeg og Quest som har sagt ifra at vi ikke syns noe om klær og stæsj til hunder, jeg har Boxer som ikke er noen minatyr rase, men en rase med veldig kort pels. Jeg har varmedekken til mine, men ingen kommer aldri til å se mine hunder ikledd gensere, ulldresser eller bukser. Det jeg mente med la hund være hund er at det er alt for mange som kler på de stakkars hundene sine klær og helst da moteklær fordi de syns det selv er kult, og det er akkuratt det jeg syns er forferdelig feil.

Og da er du så mye bedre enn andre, siden du holder deg til ET bestemt dekken og ser stygt på folk med småhunder som har ullgenser på? Skjønner ikke "O store forskjellen" på en genser og et dekken. Jeg for min del bruker en blanding av begge. Alle er vel enig i at moteklær og bukser er helt hull i hodet på hunder, hvis det nå ikke bare er for 2 minutter fordi man skal ta et bilde eller noe sånt. Er det noen her inne som mener noe annet?? Er det noen som har sagt at jeans og kjoler er bra? Ser du virkelig så mange hunder i bukse og kjoler der du bor?

Ingen har sagt at man får varige men med å være påkledd for å ta et bilde, men vi som er imot at hunder blir kledd opp som om de skulle være dukker må vel få lov til å si vår mening om dette ?

Men føler at det er litt aldersbetinget også, ser jo hvem som kjøper klær til hundene sine i dyrebutikker o.l, det er ikke folk over 30 år, men et flertall av jenter mellom 15-25 år.

Hunder bør få være hunder og det er ikke naturlig for dem å gå med klær, jeg dømmer ingen eller kaller noen for dyremishandlere fordi de tar på hundene sine noe klær for å ta bilder av dem, men som det har blitt nevnt tidligere så er det snakk om signal effekten av dette.

Har ikke hele tiden hatt store hunder jeg, hatt Boston Terrier i 15 år og hun ble lært opp til å være ute når det var kaldt og fly i sølepytter uten å være redd for det. La nå hund være hund, uansett størrelsen på dyret.

Signaleffekten av at man tar på hunden klær og tar bilde av den? Er det den o store signaleffekten dere roper om? Hva er så signaleffekten av at vi tar på hunden solbriller etc. og tar bilde av det? Signaliserer vi til hele dyresonen at småhunder skal brukes til å ha på armen og kle ut?

Jeg er rimelig lei av å høre ditt og datt om hva MIN hund tåler og hit og dit. Quest har null snøring på hvordan hundene til folk her inne reagerer på kulde. For alt han veit så kan de jo bo på svalbard! Der tror jeg nok huskyene fryser de også når kulegradene blir som værst og de ikke er i så høy aktivitet.

La hundene være hund, ja såklart, men hvem sier at en hund ikke kan være hund hvis den hadde solbriller/støvler/nissedrakt på seg 3minutter av en dag? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det igjen, et dekken er IKKE klær !

Sier ikke jeg er bedre enn andre fordi jeg syns det er tåplig å strikke gensere til hunder, jeg sier jeg er imot at hunder blir kledd i klær fordi et varmedekken er det de trenger og ikke en rosa hettegenser.

Er det så vanskelig å forstå ?

Og hvorfor pese om at det vi sier at det er så fælt at hundene har på seg solbriller, klær osv for 3 minutter ? Du sier selv at du bruker klær på hunden din på samme måte som du bruker et dekken, og da er det vel snakk om mere enn 3 minutter ?

Dersom dekkenet gjør samme nyttet som genseren hvorfor bruker du ikke bare et dekken da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekken og papillon:

Hunden min virker hvertfall mer fornøyd med dekken når jeg tror han vil fryse uten, enn om han er "naken". Og da syntes jeg det virker som han trenger det. Dessuten har Spike og jeg hatt et 6 ukers opphold i Spania i vinter, så han hadde ikke full vinterpels. Men det er jo fint å høre at dine hunder ikke trenger dekken, heller ikke når de har løpt masse i våt snø, og så skal sitte stille ute. Må være praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det igjen, et dekken er IKKE klær !

Sier ikke jeg er bedre enn andre fordi jeg syns det er tåplig å strikke gensere til hunder, jeg sier jeg er imot at hunder blir kledd i klær fordi et varmedekken er det de trenger og ikke en rosa hettegenser.

Er det så vanskelig å forstå ?

Kan noen da forklare viktigheten av at en hund må ha et nøytralt dekken og ikke f eks en fargerik strikkejakke til å holde varmen med når den fryser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen da forklare viktigheten av at en hund må ha et nøytralt dekken og ikke f eks en fargerik strikkejakke til å holde varmen med når den fryser?

Fordi dekken er en nytteting FOR hunden, en fargerik strikkejakke er for eieren sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du mener QUEST er at ingen hunder behøver dekken, uansett rase, uansett hvor kaldt det blir og uansett bruksområde?

Og OM de trenger så er det bare lovlig med nøytralt kennel dekken helst i grønn og sort?

Ja jeg forstår at man ikke skal utspjåke hundene,man sender feil signaler til omverden, de er hunder og ikke dokker..... men om hunden faktisk trenger det? En papillon oppdretter jeg kjenner godt til anbefaler dekken på de kaldeste dagene nettopp fordi de ikke har underull.... og det dekkenet som ble vist på et bilde her var da på ingen måte et utspjåket dekken?

Jeg er heldig nok til å bo på den kanten av landet der det sjelden blir under minus... men hadde jeg bodd i minus delen av landet hadde min eldste hund brukt dekken de kaldeste dagene på grunn av krafig HD og forebygging av stivhet.

Og jeg hadde ikke hatt noe som helst problem med å ta det på henne heller, fordi det var nødvendig.... hundens behov, ikke mitt behov for å dolle opp lille vovven min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dekken er en nytteting FOR hunden, en fargerik strikkejakke er for eieren sin skyld.

Men hva er problemet med at hunden har en fargerik strikkejakke? Eller et fargerikt dekken med bling på for den saks skyld? Er ikke det viktigste å ta vare på hunden? Tar hunden skade av å ha et rosa dekken med pelskant på kontra et ensfarget marineblått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er problemet med at hunden har en fargerik strikkejakke? Eller et fargerikt dekken med bling på for den saks skyld? Er ikke det viktigste å ta vare på hunden? Tar hunden skade av å ha et rosa dekken med pelskant på kontra et ensfarget marineblått?

Du forstår ikke tankegangen min her, en hund tar ikke skade av å gå med rosa ballkjole, ikke prinsessekrone heller.

Problemet er at man gir ut feil signaleffekt, hunder bør få slippe å gå med klær. Jeg ble spurt om jeg ville la hundene mine gå MOTESHOW for Puppia, tenk deg det : MOTESHOW for hundemoter !? Kjære vene, vi skal selvsagt ta vare på dyra våre, men å dolle de opp i moteklær ?? Jeg sa selvsagt NEI TAKK til den hendvendelsen og fortalte de hva jeg syns om å kle opp hunder som dukker.

Et dekken trenger ikke bling bling for å gjøre jobben sin, men det er tydeligvis vanskelig å forstå for noen her :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om kjoler og annet unødvendig stæsj, men om dekken eller annet varmt eller funksjonibelt. Nei, det trenger ikke ha bling for å gjøre jobben, men det kan da like gjerne gjøre jobben om det ikke er ensfarget marineblått, sort eller grått også - eller hur? Se på bilde i den andre tråden med det røde dekkenet med sorte kanter og navn i sorte paljetter: hvilken negativ signaleffekt har det tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke tankegangen min her, en hund tar ikke skade av å gå med rosa ballkjole, ikke prinsessekrone heller.

Problemet er at man gir ut feil signaleffekt, hunder bør få slippe å gå med klær. Jeg ble spurt om jeg ville la hundene mine gå MOTESHOW for Puppia, tenk deg det : MOTESHOW for hundemoter !? Kjære vene, vi skal selvsagt ta vare på dyra våre, men å dolle de opp i moteklær ?? Jeg sa selvsagt NEI TAKK til den hendvendelsen og fortalte de hva jeg syns om å kle opp hunder som dukker.

Et dekken trenger ikke bling bling for å gjøre jobben sin, men det er tydeligvis vanskelig å forstå for noen her :closedeyes:

Signaleffekten til hvem? Alle de andre dumme menneskene som ikke skjønner at en hund er et levende dyr fordi de noen ganger har på dekken med farger? Du synes ikke du undervurderer de vanlige dødelige litt ? *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippet!

Et dekken trenger ikke bling bling for å gjøre jobben sin, men det er tydeligvis vanskelig å forstå for noen her :closedeyes:

Ett dekken med blingbling gjør også jobben.... Vanskelig å forstå??

Jeg synes denne diskusjonen nærmest blir på nivå med å sammenligne med hva vi tobente har på oss jeg... Hva er signaleffekten om man tripper rundt i miniskjørt og høyhælte sko sammen med vår firfoting, kontro Bergans turtøy i nøytrale farger liksom...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om kjoler og annet unødvendig stæsj, men om dekken eller annet varmt eller funksjonibelt. Nei, det trenger ikke ha bling for å gjøre jobben, men det kan da like gjerne gjøre jobben om det ikke er ensfarget marineblått, sort eller grått også - eller hur? Se på bilde i den andre tråden med det røde dekkenet med sorte kanter og navn i sorte paljetter: hvilken negativ signaleffekt har det tror du?

Sier det igjen, et dekken er ikke klær, uansett om det har bling bling på seg eller ei..

Folk få bruke hva de selv vil på bikkjene sine, men jeg må også få lov til å si min mening om klær på hund.Og når jeg snakker om klær så mener jeg IKKE dekken, med eller uten paljetter.

Er ferdig med denne diskusjonen, jeg har forskjellige dekken jeg også i flere forskjellige farger, men skulle ønske folk ikke gikk så langt at de ikke kunne bruke vanlige dekken, men klær istede for å gjøre jobben til et dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke tankegangen min her, en hund tar ikke skade av å gå med rosa ballkjole, ikke prinsessekrone heller.

Problemet er at man gir ut feil signaleffekt, hunder bør få slippe å gå med klær. Jeg ble spurt om jeg ville la hundene mine gå MOTESHOW for Puppia, tenk deg det : MOTESHOW for hundemoter !? Kjære vene, vi skal selvsagt ta vare på dyra våre, men å dolle de opp i moteklær ?? Jeg sa selvsagt NEI TAKK til den hendvendelsen og fortalte de hva jeg syns om å kle opp hunder som dukker.

Et dekken trenger ikke bling bling for å gjøre jobben sin, men det er tydeligvis vanskelig å forstå for noen her :

Takk Jane, godt å se at noen forstår hva det hele dreier seg om! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det igjen, et dekken er ikke klær, uansett om det har bling bling på seg eller ei..

Folk få bruke hva de selv vil på bikkjene sine, men jeg må også få lov til å si min mening om klær på hund.Og når jeg snakker om klær så mener jeg IKKE dekken, med eller uten paljetter.

Er ferdig med denne diskusjonen, jeg har forskjellige dekken jeg også i flere forskjellige farger, men skulle ønske folk ikke gikk så langt at de ikke kunne bruke vanlige dekken, men klær istede for å gjøre jobben til et dekken.

Man har så forskjellige prioriteringer. Det viktigste for meg er faktisk at bikkja har det bra, ikke om det som holder henne varm er et nøytralt dekken eller en fargerik strikkejakke. Og så lenge hunder jeg møter ikke er stæsjet i uhensiktsmessige ballkjoler (jeg har vel faktisk aldri sett noe slikt heller) så henger jeg meg faktisk ikke opp i hva de kler på hundene i det hele tatt.

Hvor mange har faktisk møtt hunder kledd opp i kjole eller dress sånn til hverdags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du mener QUEST er at ingen hunder behøver dekken, uansett rase, uansett hvor kaldt det blir og uansett bruksområde?

Og OM de trenger så er det bare lovlig med nøytralt kennel dekken helst i grønn og sort?

Ja jeg forstår at man ikke skal utspjåke hundene,man sender feil signaler til omverden, de er hunder og ikke dokker..... men om hunden faktisk trenger det? En papillon oppdretter jeg kjenner godt til anbefaler dekken på de kaldeste dagene nettopp fordi de ikke har underull.... og det dekkenet som ble vist på et bilde her var da på ingen måte et utspjåket dekken?

Jeg er heldig nok til å bo på den kanten av landet der det sjelden blir under minus... men hadde jeg bodd i minus delen av landet hadde min eldste hund brukt dekken de kaldeste dagene på grunn av krafig HD og forebygging av stivhet.

Og jeg hadde ikke hatt noe som helst problem med å ta det på henne heller, fordi det var nødvendig.... hundens behov, ikke mitt behov for å dolle opp lille vovven min!

Nei, jeg mener ikke at ingen hunder, kan ha behov for et DEKKEN. i spesielle tilfeller..Men så var det vel heller ikke det diskusjonen dreide seg om, var det vel? Og ja, for å være ærlig, så syns JEG at et dekken i nøytrale farver, er best. Nettopp fordi det ikke sender ut feil signaler.. Håper at jeg har gjordt meg forstått nå.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...