Gå til innhold
Hundesonen.no

Det var vel ikke riktig rase, eller?


Karina&Chica

Recommended Posts

Opplever du stadig vekk at folk tror rasen din er noe annet enn det den er?

Det jeg som oftest får høre når folk tror Chica er noe annet enn Tibetansk Spaniel, er at hun er en Pekingneser.. Synes da ikke de to rasene ligner så veldig(..!?)

Da Chica var valp, ca 9 - 10 uker gammel, kom det en dame bort til meg og spurte om hun var en Leonberger.. Ops, da har du bomma litt, hehe.. Da var vel Chica like stor som det Leonbergene er når de blir født! :icon_redface:

Ingen ting slår allikevel den gangen jeg og Chica gikk forbi en mann og sønnen hans, og mannen sa "Se, hun er på tur med KATTEN sin".. :rolleyes::Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Vicky har blitt forveklet med BC. Kelly har blitt forvekslet med Chihuahua og Pomme! :icon_redface:

Og jo, en gang på ferja til Moss var det en jente som trodde Kelly var en katt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang sånne tråder kommer opp, tenker jeg på den gangen jeg gikk tur med ei venninne og hennes amstaff. Vi traff på to småjenter som hilste på hunden og spurte hvordan hund det var. Vi svarte da at det var en amstaff. Det ble stille lenge, så kom det fra hun ene: Oj, jeg visste ikke at hamstre var så store... :Laugh: Ikke veldig enkelt å holde maska da, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogar (mudi) har vært tatt for å være feilpelset kelpie, feilpelset buhund, groenendael, blanding og pumi. Og for å ikke glemme, bichon frise... (det var på en trening i en hundeklubb faktisk).

Nirm (BC) har vært tatt for karelsk bjørnehund, pointer og blandingshund med mye BC i.

Vida (schäfer) blir tatt for det hun er.

Hadde en manchester terrier for en del år tilbake, og den ble stadig tatt som dobermannvalp. På et AG stevne kom en dame bort til meg og kjeftet og smelte fordi jeg pressa min stakkars, lille dobermannvalp til å gå AG. Prøvde pent å forklare at det ikke var den rasen hun trudde det var, men en MT. Noe som ikke nådde inn. Sur forsvant hu med kommentaren at "hu hadde drevet med dobermann i så mange år, så jeg måtte ikke kommer her å si noe annet enn at det var en dobermannvalp...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at du får mange morsomme kommentarer i løpet av et liv som vannhundeier!

Nesten ingen vet hva slags rase det er, så de aller fleste tipper feil.

Selvsagt går det mest i "er det en puddel"? Det hører jeg vel egentlig daglig.

Av andre raser folk har foreslått har vi:

- Terrier

- Schnauzer

- Labrador (ja, faktisk.. :icon_redface: )

- Blandingshund

Men det de aller fleste spør om er faktisk om baken hennes er kort fra fødselen av, eller om hun er syk.

Da jeg passet Zira til Silje fikk jeg masse spørsmål. Labrador, Riesenschauzer, Bouvier, Belger, blanding. You name it. Og da hun var liten og vi var på utstilling lurte noen på om ikke hun var en tibetansk terrier eller en affenpincher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla blir som regel forvekslet med terriere, gjerne border terrier. Noen tror også at hun er "en sånn riesenschnauzer".

På tur en gang var det en mann som trodde at hun var en kanin, da hun hoppet og spratt rundt i litt høyt gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg som oftest får høre når folk tror Chica er noe annet enn Tibetansk Spaniel, er at hun er en Pekingneser.. Synes da ikke de to rasene ligner så veldig(..!?)

Tja, er det en rase tibetansk spaniel ligner på, må det da være pekingeser? I hvert fall om man ser på gamle bilder av pekingeser, før utstillingsavlen brakte dem heeeelt ut på viddene:

http://www.twosassysisters.com/images/AJ/pekingese.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassa er Wippet/Border collie blanding :rolleyes: (BC/AK).

Gobben er en Border collie/Samojed. Når den personen sa det, så måtte jeg spørre hvor han så Samojeden? Åja, det kunne han fortelle. Gobben hadde så mye hvitt på brystet. Det måtte han bare ha etter Samojeden( :icon_redface: ). Så der hadde jeg blitt kraftig lurt. Bare så jeg visste det.

Her har vi de:

gobtas.jpg

Border collie/Samojed og Border collie/Wippet :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mange slike rare tilbakemeldinger på hunden min :icon_redface:

- Han har vært en Engelsk Setter valp opp til flere ganger

- Har blitt møtt av ei dame, som påstod at jeg hadde blitt lurt av oppdretter, for det finnes ingen rase som heter Parson Russell Terrier må forstå!

- Han har også vært tatt for å være en basenji, schnauzer, pointer og Cairn terrier (noen som syns de ligner på en Parson??)

Har fått flere kommentarer også! Det er litt morsomt å vandre rundt med en hund, som er helrasa basenji, schnauzer, pointer, cairn og Engelsk Setter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste folk tror jeg har en rodesian ridgeback, men jeg har også blitt spurt om han er en boxer, en amstaff og en pitbull og senest i går var det en venninde av meg som har visst hva Turbo var fra han var valp som plutselig trodde han var en pitbull mix :rolleyes: menmen må vel leve med det å:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott er jo svart/hvit og da er det jo greit: er det en sånn derre Border Collie. Mine gamle gutter var det verre med.. Puma var en husky, en alaskan husky, og Felix.. Schæfer/BC miks? Eller noe annet rart, for Border Collier har ikke ståører og skal være kun svarte og hvite.. Jeg skjønner jo godt at folk tar feil, men det er litt morsomt når de er påståelige. Gamlefrøkna, Gordon Setter, var en Rottweiler! Og det VAR hun, for tenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joda, det er så lenge siden folk har sett buhund at de helst nevner masse raser først.

bla:

-Laika (!)

-Huskyvalp

-Blanding

-finks spets (en ren fornermelse mot bege raser, selv om det nesten er bare fargen som skiller dem)

-Islandsk fårehund

Møtte en mann en gang på tur med Ask som spurte hvilken rase det var. Når jeg svarte buhund ble han helt fra seg og utbrøt (på nordlandsdialekt) "Jammen, de er jo nesten utdødd!". :icon_redface:

Hmm..nå fikk jeg mer forståelse for de som mener han er Laika også. Senest for ti minutter siden ble jeg stoppet av en gutt som spurte om han var laika. Jeg spurte deretter om de ikke var større men det mente han ikke dem var. Så jeg gik inn på nettet og fant ut at den faktisk kan forveksles..:

http://images.njff.org/fetch_image.php?src...Bss&scale=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjeldent dem klarer i tippe rase. Det blir blanding hos dem fleste, men dem klarer ikke si hvilken raser.

Jeg har fått utbrutt "Kamphund" når min hoppende glade AK valp ønsket å hilse på en dame på Aker Brygge... <_< Dette var i dem værste "kamphund-media" tider. Hexa var da 4mnd....

Når jeg forteller folk hvilken rase det er så er dem helt sikker på at dem er 50% Dingo, det har jo dem hørt. Fargen er jo rød/brun som en dingo! (som forøvrig er mer orange/cream farget) også lurer dem på om det er lov til å ha villhund i Norge :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. De fleste vet at hunden jeg har nå er en irsk setter(i det minste klarer de å gjette setter), men noen har spurt om det er en veeeldig rød engelsk setter :-P Gamlehunden(også IS, men med mer hvitt) var litt av hvert. Oftest en blanding, og irske settere så IKKE slik ut, det visste de fortenk! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 99% av tilfellene har jeg schäfer eller schäferblanding. Flere ganger, spesiellt når Falco er med, så har folk kommet fram til oss og fortalt at de også har hatt en svart langhåret schäfer :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...