Gå til innhold
Hundesonen.no

Det var vel ikke riktig rase, eller?


Karina&Chica

Recommended Posts

Da Chica var valp, ca 9 - 10 uker gammel, kom det en dame bort til meg og spurte om hun var en Leonberger.. Ops, da har du bomma litt, hehe.. Da var vel Chica like stor som det Leonbergene er når de blir født! :)

Har opplevd det samme. Da jeg hadde leonberger fikk ei venninne en tibetansk spaniel og vi gikk ofte tur sammen, på de fleste turene fikk vi spørsmål om det var mor og barn vi gikk tur med :Laugh: Må vel også nevnes at Leonbergeren var en hannhund.

Leonbergeren var enten schaefer, ulv, bjørn, kalv eller ponni.

Når jeg passet Bull terrieren til stemoren min fikk jeg spørsmål om det var en gris eller sau.

Blandingen Balder er enten Dobberman, Dobbermanblanding eller så spør de hvilken rase han er, for han kan umuligt være blanding for blandinger er ikke så perfekte :icon_redface:

En gang var han også Catahoula leopard dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar

Når jeg gikk tur med den forrige hunden min Amy (toller) så løp det en unge mot oss og brå stoppet før han hylte: mamma det er en rev i veien... :rolleyes:

Ellers var hun en feilfarget golden.

Nadia(am.coker) har blitt tatt for cocker, labrador, puddel, terrier og snauzer

Cindy (am. cocker) har blitt tatt for en mellom puddel, labrador valp og golden retriver :icon_redface:

Nova (cavalier) har blitt tatt for cocker spaniel og king spaniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Jeg fikk høre at Archie var leonbergervalp, levende kosebamse og farget sau (!) når han var mindre.

Morsomt å høre på folk som påstår at man har blitt lurt fordi nettopp de VET at dette er en leonberger, f.eks :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Laugh: Morsomt!

Vel, flat-tomsingen blir stortsett riktig kategorisert til flat-tomsing, men basenjien er det verre med. Den vanligste forvekslingen er at hun er et rådyr (!), dvs de fleste mennesker skjønner jo at det ikke er et rådyr men spør da hva slags dyr det er, for det er vel ikke et rådyr? En gang hadde jeg en svært aggressiv dame på nakken - det var jo ikke lov å ha "Bambier" i fangenskap og når man fant sånne i skogen skulle man ikke ta dem med seg for moren pleide å være like i nærheten. Jeg forsøkte å påpeke krøllhalen (men rådyr kan visst ha krøllhale de..) og først når hun fikk se poter og ikke klover godtok hun motvillig at det kanskje var en hund ja!

En gang har jeg opplevd at et menneske trodde hun var en amstaff (!), litt trist for det var i en situasjon hvor lille basenji var aldeles rasende på noen settere som var i nærheten - en så sinna hund måtte jo være en amstaff! Joda, jeg slo hardt ned på den misforståelsen der ja.

Ellers går det mye i rev - "se den reven der, den må være gammel så mange rynker den har" - men rådyr er desidert på plass nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bernern blir stort sett tatt for å være en st.bernardshund. Og enkelte kan være riktig så påståelige på akkurat det punktet. Newfoundlender har også blitt foreslått.

Det er jo ikke så rart at folk ikke kan rasene og forveksler hvis de ikke er interessert i hund. Man gidder ikke å lære seg ting man ikke trenger eller er interessert i, så det er jo forståelig. Men at folk skal være så påståelige? "Den hunden er faktisk en st. bernhard, det vet jeg for naboen min hadde en st.bernard før. Så det så."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Sara(flat) var valp var det en dame som lurte på om det var en puddel, og det visste hun, for hun hadde drevet med pudler i mange år! Det var også veldig mange som trodde hun var en newfoundlandshund. Det var egentlig ikke så rart da, for hun hadde veldig mye pels.

Men jeg skjønner godt at man gjetter mye rart, for det er veldig mange raser folk flest ikke har hørt om... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel av misforståelsene her inne kan jeg godt forstå.. At en bichon frisè er en puddel f.eks, eller at en toller er feilfarget golden. Men det morsomme inntrer jo når folk absolutt TVIHOLDER på sitt, eller som i TonjeM sitt tilfelle, at de tror basenjien er et rådyr. Hoho, da hadde jeg nok ikke klart å holde meg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som tror Orry er en stor cocker spaniel, men det kan jeg jo egentlig forstå at noen tenker. Er også noen som skråsikkert har påstått at han er en altfor tykk og kraftig setter.

Ellers er det egentlig bare mange som lurer på hvilken rase han er :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyen skjønte alle at var husky. Eneste frovekslingen der var at en mente at de var avlet opp til kamphunder.. hehe:)

Med aussien har jeg hørt mye rart, spesielt når jeg er hjemme på ferie, for der er det for tiden bare han som er aussie;) Da er han veldig ofte en blanding mellom bc (hårlaget, kropsfasongen), hvit og brun engelsksetter (fargen) og/eller husky (han har ett blått øye). Så får jeg veldig ofte mye kjeft for at jeg har kupert halen hans, for det er jo ikke lov;)

Når jeg har vært innom et par av gårdene har han enten vært blanding eller "en sånn der morderisk gjeterhund fra australia. Den der må du være forsiktig med, for den dreper alt annet enn kveg!". Og mange bønder er fryktelig påståelige! Bare synd rasen er fra USA og skal kunne gjete alt fra ender til kveg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min Boston Terrier, Border Collie eller Boxer:

234230766_bed7ec2795_o.jpg

234187993_711707ef20_o.jpg

Bacon var en amstaff. :icon_redface:

Og dette er min Boxer (som jeg forsåvidt kan skjønne), Dalmatiner, Boerboel eller Italiensk Mynde ( :shocked: )

234748583_d5e344dfaa_o.jpg

237915358_70006b3ce1.jpg

Moshi er en Amerikansk Bulldog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får jeg veldig ofte mye kjeft for at jeg har kupert halen hans, for det er jo ikke lov;)

Ja, det der får jeg også kjeft for! haha... Og hun har faktisk bare halv hale. Også er det folk som lurer på om hunder med blå øyne er blinde. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke møtt noen som har vært veldig påståelige på hvilke raser Buster å Decoy er. Det eneste er at de aller fleste tror Buster er ren flat, og ingen kan skjønne at det er dobermann i han. Men så ligner han jo endel på flat også. Decoy har vi enda til gode å få gjettinger på rase.

Morsomt å høre hvor påståelige enkelte kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Sara og Klein var valper så var de ifølge andre folk :

- dalmantinere

- labradorer

- blanding

- Fransk bulldog

- Og mange (!) trodde at de var Engelsk setter valper.

Når de ble voksne var de :

- Pit bull

- Am.staff

- Blanding

- Am.Bulldog

Mine Franske Bulldogger :

http://img444.imageshack.us/my.php?image=hundene168si8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at folk ikke klarer å gjette seg til hva Luke er blanding av (bc, engelsk setter, schæfer, samojed, buhund og golden retriver) men enkelte er virkelig påståelig :icon_redface:

Har fått spørsmål om han er en schæfervalp, Hoawarta, osv. Men jeg måtte en mann for en stund siden som insisterte på at han hadde mye belger i seg. Jeg forklarte at det ikke var noe belger i han, men han ga seg ikke. Han hadde eid flere belgere og mente at Luke var akkurat lik i oppførsel og at han kunne se det på utseende. hahaha

lukeisola2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel dame kom en dag bort til meg og sa: "næmmen for en stygg golden retriever! Har du putta nesa hans i maling?"

Haha, den var nesten litt slem...

Noen har også trodd hun er en puddel eller schnauzer.

EDIT: kom på en gang da jeg gikk tur med vanilla. Det var i starten av vinteren og isbilen var ute på runden sin. Plutselig stoppet den ved siden av meg, mannen sveiver ned ruta og sier: "næmmen, skal ikke alle sauer være slaktet til jul da? De tåler da ikke å være ute på vinteren de!"

Ja, de fleste er visst frekke mot min lille søte Vanilla .. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...