Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipping av pelshunder


Turnip

Recommended Posts

Vet ikke om dette temaet er tatt opp før, men hvis så er det bare å fjerne denne tråden :ahappy:

Hva syns dere om at pelshunder blir klippet ned? Jeg vet at man ikke skal skaffe seg en rase som krever mye pelsstell hvis man ikke har tid eller liker dette, men synd å gå glipp av så mange fine raser pga pelsstellet skremmer bort folk...

Jeg var veldig godt forberedt på at en cocker krever mye pelsstell, men når all valpepelsen var borte, tok jeg maskinen og klippet han ned. Grunnen til at jeg gjorde dette var fordi jeg brukte 30 minutter hver dag på å gre gjennom flokene hans, han er ekstremt hårsår, og skreik så høyt hvis det lugget litt. Jeg måtte unngå at han skulle gå i værste krattet, mye skog og mark pga pelsen hans tovet seg sammen. Han kunne heller ikke bade eller kose seg i gjørma så mye som han ønsket... Jeg måtte dusje han ca 2 ganger i uken får å få han helt ren og bruke masse balsam så jeg fikk ut flokene.

Derfor tok jeg til slutt maskinen og klippet han ned, han skal ikke brukes i utstilling fremover uansett. Nå slipper jeg den evige kranglingen hver dag med å gre han, han kan rulle seg så mye han vil i gjørma, han kan gå hvor han vil i skog og kratt, og han er mer fornøyd rett og slett :) Og det værste er, at han ser faktisk ganske stilig ut nedklippet, er bilder på hjemmesiden min hvis dere vil se han før og etter klippingen (www.freewebs.com/cockermike) (beste bildene er i mappen der hvor det er bilde av Mike og Penny)

Men hva syns dere om dette med nedklipt pelsraser? Jeg får vel pepper pga jeg skaffet meg en pelshund uten å ha han sånn som han skal være, men så mye som vi er ute i skog og mark var dette nesten ikke holdbart lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Jeg syns det er helt greit at folk klipper ned pelshundene sine. Om de liker rasen og vil ha en slik hund, hvorfor ikke? Hunden skal vel antakeligvis ikke stilles ut uansett, og jeg tviler på at den lider noen nød uten ekstra pels (regner med at folk bruker dekken om det er kaldt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg syns det er bedre at du innser din begrensning og steller hunden, enn at du går rundt å gruer deg for hver gang og hunden ser ut som en pelsball med alt mulig rart tilslutt!

Har selv to pelsraser her jeg bor hvor eieren velger å bare "oversee" alt bikkja drasser med seg og klarer ikke se bak i rumpen om hunden har løpetid en gang pga ustelt pels. Etter mye overtalese klipper dem nå hundene 2 ganger i året, men steller dem ikke ellers...

Nei, da syns jeg det er bedre at du innser din begrensning. Klipper hunden slik at du kan stelle den ordentlig og koser dere sammen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nedklipping er helt ok, om man ikke har interesse for utstilling.

Selvsagt må man passe på at man klipper slik at det ikke blir for varmt om sommeren og kaldt om vinteren. Men ellers tror jeg mange kan trives med å ha en hund med kortere pels, særlig om man trener bruks, agility etc aktivt, eller om man bare ikke orker alt pelsstellet.

For å si det sånn: Skulle jeg noen gang skaffe meg bearded collie eller OES, så hadde jeg uten tvil klipt ned pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt dumt hvis man føler at man ikke har "lov" til å klippe ned sin egen hund... Selv om man i utgangspunktet var innstilt på å investere nødvendig tid og krefter på pelsstell, så kan jo livssituasjonen endre seg. Eller man bestemmer seg ganske enkelt for at man vil bruke tiden til aktiviteter sammen hunden istedet for den evige børstingen... Slikt er individuelt.

Jeg synes pelsstellet på Pippin går veldig greit hvis jeg gjør det regelmessig, da er flokene få og små, og det hele går veldig raskt. Hvis vi har utsatt det et par uker tenker jeg at neste gang blir det dalmatiner!

(Men neste gang blir det faktisk beardis.....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ekte pelsdott (puddel) og har nå en blandings pelsdott og min neste hund blir nok en storpuddel. Jeg var ikke så flink med den første hunden, men jeg har kjerpet meg. Jeg har hunden ganske kort hele tiden. Jeg kan jo ikke stille ut en blanding uansett. Hvorfor skulle noen ha noe i mot å klippe hundene ned? Hundene har ikke noe vondt av det! En av mine største bekymringer når jeg skal ha storpuddel er nemlig alt pels stellet. Jeg har lyst å stille ut, og da må jeg jo stelle som flokene fyker. Jeg velger ikke en annen rase pga pelsen. Jeg har allergi og må jo ha en pels hund uansett da.. Jeg kan ikke si at jeg liker pels stellet, men jeg må bare gjøre det. Jeg kommer nok til å holde storpuddelen kort mesteparten av tiden hvis jeg ikke skal på utsitlling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så vakkert med nedklipte pelshunder, men syns allikevel det er noe man skal få gjøre om man ikke er interessert i å holde pelsen.

Jeg har selv gjort det på frøkna mi, tross at jeg er utstillingsmenneske, men frøkna har sine begrensinger på hoftene og hun blir kjempesliten av å stå i timevis for å klippes og børstes, hun knekker rett og slett sammen etter full gjennombørsting, noe som i full pels gjøres annenhver dag... Så for hennes eget beste er pelsen klippet for at hun skal slippe timene på bordet, også fordi hun trives bedre om sommeren uten pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke noen problemer med å klippe ned mine når de er ferdige i ringen - og de ser absolutt ut til å like det også.

MEN det er forskjell på det å klippe ned fordi man ikke orker mere - og det å kjøpe en pelsrase med intensjon å klippe den ned så fort som mulig.

Også er det forskjell på å klippe og klippe også. Man kan godt beholde et visst rasepreg - samtidig som hunden har en kortere "fritidsfrisyre". Det å barbere ned en langhårsrase til det ugjenkjennelige er aldri spesielt pent..

Også skal årsaken til klippingen være reell nok, for at jeg skal synes det er helt greit.

Endel klipper sine hunder fordi de blir så varme på sommeren, f.eks. Ikke noe kan være mere feil enn å sammenligne en hunde i full pels med å ha på seg sin egen minkpels midt på sommeren.

Pelsen har en viss struktur for en årsak - f.eks. bearded collie har dekkhår og underull. Ullen isolerer (også holder varmen ute), dekkhårene holder fukt og smuss vekk. En nedklippet beardis (f.eks.) har da ikke lenger noen av disse to lagene med pels og derfor ikke noen naturlig beskyttelse mot vær og vind. Den vil derfor blir langt mere plaget både av varme og kulde.

Men det er selvsagt alltid penere å se en velstelt men klippet hund - enn en ustelt langhåret sak!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en pels hund som avtaren viser, men han er nedklipt nå, grunnen til dette er at han kunne ikke stilles, så da fikk han være ordentlig hund som ikke hadde en hysterisk mamma hver gang en unge klappet han eller folk rufset han i pelsen, da stod jeg rett å slett med knyttete never å freste inni meg! :ahappy:

han måtte også unngå for røff lek med andre hunder,samt at de ofte bare tok tak i håret å slengte han vegge mellom, han mistet litt av kropps språket...

men sant skal sies at han hadde en pels som alle med SH misunte meg da, skikkelig fløyel å ykk å solid, MEN dette jrevde jo full gjennom gåing hver dag,helst morra å kveld, samt oppbinding av musefletter å bart å helst pelsen bak i rompa å. + bading 1 gang i uken, (høsten 2)

Etter 2,5 år fant vi ut at dette ikke var noe for han, tok han til hundefrisør å klipte alt helt ned unntatt ørene å halen...

OMG for en hund jeg fikk da, han var helt i hundre den første uken å å rullet seg i alt å bare koste seg. :)

Nå klipper jeg han selv ca 1 gang i mnd for å holde han fin .

heller det en hver dag..

Hadde også mamman han sin men hun hadde en "greiere" pels som ikke floket å kun trengte en kjapp gjennomgang om morran å litt fiks på museflettene så var hun fjong... :icon_fun:

Så jeg personlig syns man bør kunne gjøre som en vil med pelsen ,men man bør vite hva en begir seg ut på når en skaffer seg slikt arbeid,

Det tar mye tid, å vist du er så uheldig å få en hund da som ikke liker dette stellet så er man F..d.. :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt ok å klippe ned en pelsrase. Jeg har hatt hundene mine i full pels tidligere, men både jeg og hundene syns at det ble litt upraktisk. Ryggen min er heller ikke så begeistret for pelsstell. Jeg er allergisk og har ikke 400 raser å velge mellom. Alle de rasene jeg tåler og som har det gemyttet jeg ønsker, krever mye pelsstell. Når alternativene er

- å ofre ryggen for at hunden skal ha perfekt pels

- å ha en hund jeg er allergisk mot, men som har lettstelt pels

- å ha en hund som jeg tåler, men med raseegenskaper som ikke passer meg

- å ikke ha hund (skrekk og gru!)

- eller å holde en praktisk klipp på en rase som ellers er perfekt for meg

Da velger jeg helt klart det siste alternativet! For meg er det langt viktigere hvordan hunden er enn hvordan den ser ut.

Det finnes faktisk korthårsvarianter av min rase også, men de er desverre ikke allergivennlige. De dukker opp i enkelte kull, men kort pels regnes som en stor feil, og de blir derfor ikke avlet videre på. Egentlig syns jeg at det hadde vært flott om de hadde godkjent en korthårsvariant, for havanaisen er vel en av de mest allsidige småhundrasene, og det er synd at mange aktive folk velger bort rasen pga pelsen.

Korthårshavanais: http://www.dogbreedinfo.com/havanesephotos7.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at utst.avl har skyld for ekstrem-pelser på flere raser. Men det forringer jo ikke valpekjøperens ansvar for å ta ansvar for den jobben når man velger å kjøpe en slik rase.

Og, igjen, det å kjøpe en hund med en egenskap man ikke engang vurderer å ta vare på synes jeg blir feil utgangspunkt for en valpekjøper.

Men når man da skal sammenligne med utst.vinnerne så må man også tenke på at en slik hund ikke alltid bare "blir sånn" pga arv, heller. Det ligger ofte masse jobb bak en kjempepels, og hensyn tatt til pelsen som den "normale hundeeieren" aldri ville tatt.

For mange år siden så jeg en beardis som hadde en eier som behandlet beardispelsen som pelsen til en yorkshire terrier eller malteser (dvs satte opp all pels i papiljotter, oljebehandlinger, etc). Den var selvsagt fullstendig ekstrem å se på selv - men hans valper ble neppe født med slik behandling, og var da klart mere normale i mengden de trengte av stell...

Vi lo litt i bartene våre av den hunden, og syntes det var ganske så grusomt med nærmest bakkelang pels på en bearded collie. Pent var det i alle fall ikke!

Men så gikk det noen år, og her står man med en hund som klippes hvert år for å unngå at dekkhårene treffer bakken... Og han blir IKKE tatt hensyn til med pelsen sin - han børstes når han er skitten (en dødsstynd for pelsfanatikere), helbades kanskje bare et par ganger i året, jeg bruker karde og finkam for å fjerne floker (nok en dødssynd), osv.

Det er klart at det er kjekt å ha han å skylde på når (hvis) valpekjøpere etter han får sine problem med pelsene, men når sant skal sies så er han likevel en av de mest lettstelte hunder jeg noensinne har hatt. Dette fordi pelsen har en så korrekt struktur (mye underull og veldig strie dekkhår). Så mye pels er ikke alltid tilsvarende med mye arbeid.

Men det ser man jo på slike diskusjonsgrupper også - noen greier ikke en retriever eller setter-pels (knapt noen lange hår på kroppen i det hele tatt), andre fikser store langhårede hunder uten å blunke..

Oppdretterne har selvsagt et STORT ansvar i pelsproblematikken. Det er først og fremst greie å formidle viktigheten og en skikkelig forklaring på hvordan man skal stelle hunden sin.

Den skal gi et reelt bilde av hvor mye tid det er snakk om, og sørge for at valpekjøperne faktisk SKJØNNER dette også.

Man må belage seg på å hjelpe til i værste pelsskiftet, og man må sørge for at valpekjøperne får tak i det utstyret som gjør det enklest å overleve hverdagen.

Man skal selvsagt heller ikke avle etter troen at mer = bedre, men passe på å beholde den korrekte strukturen og kvaliteten som gjør at hunden kan fungere i et normalt familieliv.

Men det er synd at endel småraser (særlig problem på de) ikke kan nærmest leve normale liv men samtidig kunne brukes til utstillinger (hvis eieren er interessert). Se ekstremrasene som f.eks. de allerede nevnte yorkene, maltesere, shih tzu - og selvsagt pudler. På disse rasene (m.fl.) må eierne nok være over-mennesker for å kunne klare et normalliv med turer i skogen OG en god utstillingskarriære (hvis det i det hele tatt går an..).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier som alltid mye vettig, Susanne! Jeg husker jeg så på Animal Planet en dokumentar om afghanere en gang, der en spesiell børste som kom på markedet på 70-tallet fikk mye av "skylden" for de laaaange pelsene vi ser på rasen i dag. Om en afghanereier i dag - som du med din beardis - velger en mer "naturlig" form for pelspleie, der pelsen får slites naturlig, ser jeg ikke noe galt i det - snarere tvert i mot.

Siden du nevner yorkshire terrier: Standarden for rasen sier faktisk at den skal ha "moderat lang" pels på kroppen. Skulle likt å se den dommer som kritiserte en york for FOR lang pels! Det samme med puddel: De klippene og pelsmengdene vi ser i dag er vel neppe mer "historisk korrekte" enn en snauklippet puddel. For å være helt ærlig, er jeg ikke i tvil om at noen av forne tiders jegere med puddel klippet ned sine hunder nå og da. Da synes jeg det er like greit at folk gjør det i dag også, som at de fletter og pakker inn og stusser og sprayer (ikke at noen gjør det!) osv.

Og det er forskjell på pelser, ja - jeg mener å merke meg (helt uvitenskapelig, selvsagt), at jeg ser færre nedklippete beardiser enn f.eks. OES - og det er det kanskje en grunn til?

Tendensen er vel at pelsstellraser minker i antall i forhold til korthårete hunder - forståelig nok, med de hektiske livene folk har i dag. For noen rasers vedkommende tror jeg kanskje det hadde vært sunt med mindre fokus på perfekte pelser, for å opprettholde tilstrekkelig interesse for rasen, slik at den overlever i framtida også.

Så kan man jo lure på hvorfor en whippeteier diskuterer pelsstell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klippet Diego ned i fjor, og han led da ingen nöd av den grunn.

Så ut som han trivdes med bar rumpe, og han frös aldri selv om han hadde mindre pels enkelte plasser.

Nå gjorde jeg det ikke pga jeg ville ha mindre pelsstell (det er minimalt med pelsstell på den bikkja, men det er mangen Chow Chow eiere som klipper ned bikkja pga for mye pelsstell)

men akkurat da syns jeg det var en god ide.

Kommer nok ikke til å gjöre det igjen, han er så nydelig når han har full pels. På hele seg. :ahappy:

Men jeg gikk litt "kjeft" av folk for jeg hadde klippet han, noe jeg ikke forstår hvorfor.

Det er jo mangen raser som blir klippet uten at folk så mye som löfter ett öyenbryn, men når man klipper raser som normalt ikke klippes så reagerer folk med en gang.

Så jeg syns folk burde få klippe ned sin egen hund uten at folk skal bry seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er at hunden har det bra.

Jeg hadde Lhasa apso før, og hun trivdes kjempe godt med kort klipp, det står også omtalt i de fleste rasebeskivelser, at en lhasa med fritidsfrisyre er verdens lykkeligste hund.

Om folk velker klipp eller all stellet, det får være opp til dem.

Bare hunden har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet litt med hunde klipping på den lokale salongen her, og det er veldig langt mellom de cocker eiere som ikke klipper ned hundene sine, de fleste hundene vi klippet fasong på var en del puddeler, bichon frise og de som er litt mere pyntehunder. Men det skjedde et par ganger i året at de heller skrellte dem, spesielt på sommeren gjerne. Det med cockere er at de gjerne klipper ned kropp og ben men beholder en liten topp på hodet. Jeg synes personlig at en cocker er veldig fin nedklipt så lenge det ikke er hakk i hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Nå har jeg aldri hatt OES, men kjenner jo endel som har/har hatt.. Jeg tror det går kanskje 3-4 beardiser på en oes, hvis man tenker på stell av pelsen..

Utstillingsmessig snakker vi om timesvis av forskjell i preparering før og "opprydding etterpå". En beardis børster man igjennom på en times tid noen dager før utstillingen, også bader man dem kvelden før - lar den tørke av seg selv og meteparten av "jobben" før utstilling er å prøve å holde dem rel. rene og pene til etter de har vært i ringen..

Børstingen på selve utstillingen KAN gjøres på noen få minutter, men det er utrolig beroligende å stå og børste, og børste og børste, da. (95% av all børsting av beardiser på en utstilling skjer pga eieren - ikke floker i pelsen, liksom... :shocked: ).

Slik jeg har fått det fortalt blir en OES børstet, badet, fønet, børstet, tupert, sprayet (når det var "lov"), stilt ut, børste ut tuperingen, badet for å fjerne sprayen og så troligvis fønet og børstet igjen...

Så ja - det er ikke ofte folk klipper ned sine beardiser pga at de ikke orker å stelle dem.

Problemet er som regel at man ikke har vært flink nok til å lære valpen (baby-valpen) å bli stelt, slik at den er vant til det som voksen. Og da er det en evig kamp å stelle dette dyret - og DA klipper man de ned... Hvis slike eiere kjøper hund nr 2 - så er det ytterst sjelden de får samme problemet (de har jo lært!), og denne får beholde pelsen sin..

PS - det finnes faktisk noen hunder som LIKER å bli stelt, men på alle de årene jeg har hatt beardiser, så har jeg opplevd 1.. Resten er kun trent (tilvent) til å akseptere det.

Det er klart at folk skal få gjøre som de vil med sine egne hunder (innenfor rimelighetens grenser) - men som eier av en langhåret rase så synes jeg fortsatt det er synd at folk kjøper en slik uten å være forberedt på å ta den delen av jobben som faktisk hører med.

Det er selvsagt ikke dermed sagt at man MÅ ha en beardis i kjempestor utstillingspels hele livet. DET har ikke jeg heller på mine - de klippes både litt her og der for å underlette det dagligdagse stellet. Innsiden av lårene og albuene + hele magen klippes, i rompa, jeg kan effilere (tynne ut) pelsen bak ørene og på hunder som ikke skal i ringen - korte ned på benhårene + "gardinene" på siden + bak på lårene.

Hunden vil likevel se ut som en beardis - men pelsstellet er halvert.

"Fun fact" - i gode gamle dager, når beardisen kun fantes rundt på det skotske høylandet og gjetet sau - så ble de faktisk klippet sammen med sauene hvert år. Troligvis samme sjebne for OES'ene også, skulle jeg tro. Så de hadde faktisk en ganske stor pels allerede på den tiden.

Afghaner, ja.. Jeg glemte de i min oppramsing av ekstrem-pelser. Huff - bare jeg klapper en slik så kjenner jeg at "børste-musklene" i armene og ryggen begynner å verke.

Lurer på hva slags børste du snakker om her, Bardmand.. At en børste skulle få skylden for pelsmengde synes jeg høres merkelig ut - men hva vet jeg? Kanksje en forklaring like godt som noen annen, det.

Yorker - tja, tror nok at man har liten sjanse i en utst.ring med en "moderat" lengde pels. Men på den annen side - hvor mye er egentlig moderat? Bare 2 cm langs etter bakken (hvis andre har 5)??

Jeg syntes forresten Diego var ganske morsom, jeg - med sin portis-klipp i fjor! Faktisk ganske kult, og kan ikke skjønne hvorfor man skal få "pepper" for at man finner på noe morsomt med hunden sin på den måten. Hunder er IKKE som katter og føler seg skamfull, eller blir lei seg, hvis man klipper dem.

Mine synes det er superfint når de er nyklippet - de får kos og kløing på en helt annen måte enn de gjør i full pels, de kjenner at man tar på dem på en helt annen måte, de har lettere for å løpe, sprette og ikke minst reise seg opp når de blir gamle og støle som korthårede.

Også blir de så utrolig "rene og pene" når man har de korthårs.. De har jo ytterst lite av dette fett-laget i pelsen, så de holder seg jo silkemyke og deilige i mange, mange måneder etter et bad.

Appropos chow chow: http://www.angelfire.com/anime4/pandadog/Enter/PandaDog.htm

og et mere voksent eksemplar: http://www.expressen.se/husdjur/1.583919

Det å "pynteklippe" en pelshund blir vel ikke noe annerledes enn å kle på en annen hund med "stærsj" (dvs ikke nødv. funksjonelle klær - bare "kule").

Noen folk liker jo også å pynte bilen sin med fartsstriper/dusk på antennen/kule felger, ha duk på campingbordet, pynteting i camp.vognen, etc, etc.

Vi gjør jo massevis av totalt unødvendige ting med både ting og dyr rundt oss - så hvorfor ikke gi hunden en ny frisyre en gang i blant også?

Men igjen - man skaffer ikke en border collie for å så dope den (uansett om man bruker ufarlige preparater) ned slik at den blir rolig som en pekingeser heller.

Og jeg har hatt folk som vil kjøpe valp men ikke vil stelle pels - de skal klippe den fra ca 6 mndrs alder. Kanskje unødvendig å si at jeg ikke har solgt, men henvist til andre hyggelige raser i omtrent samme størrelse, men med mindre pelsstell.

Susanne

Og ja, Bardmand - hvorfor denne diskusjonen? Har du kjøpt en afghaner? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det vil ødlegge hundens beskyttelse mot varme jeg? At en langhåret hund som blir klippet ned vil slite mer med varme? Aner ikke om det stemmer men på raser med litt lufting i pelsen høres det fornuftig ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, Bardmand - hvorfor denne diskusjonen? Har du kjøpt en afghaner? :ahappy:

Haha, nei for all del! Korthår forever her i gården! Jeg skylder på det elendige påskeværet her nordpå. Kan finne på å hive meg på den utroligste diskusjon da. Når jeg begynner å diskutere gjeting, håper jeg en moderator gir meg en advarsel. :D

Den børsten vet jeg ikke - mulig det var satt på spissen, og at det handlet generelt om "bedre" måter å behandle afghanerpelsen på. I hvert fall mente denne damen at det handlet vel så mye om det, som om avl.

Synes du beskriver hverdagstrimming som fortsatt beholder rasepreget på en fin måte. Det burde vel kunne fungere på flere raser? Kanskje en webside med instruksjoner og bilder, eller et lite hefte kunne "reddet" pelsen til flere pelshunder?

(sa han med whippet, som egentlig synes nedklipping er ganske uproblematisk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Loke. Når man ødelegger pelsens naturlige "sammensetning" så mister de isolasjonen i pelsen - begge veier.

Man kan kjenne hvordan det funker en varm, varm dag - og en mørk hund er da så varm på ytterpelsen at det nesten er skummelt. Men løfter man på ytterpelsen og kjenner innunder - så er den normal kroppstemperatur, og hunden klarer seg greit nok i varmen.

Klipper man vekk ytterpelsen - så er det ikke noe som beskytter varmen for å treffe huden, og da blir hunden farlig oppvarmet.

(Men man skal selvsagt alltid ha respekt for varme og hunder - uansett om de er klippet eller ikke!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL: Jeg som allergiker har ikke så mange raser å velge mellom. Jeg har hatt puddel, har nå en blanding av puddel og cairn terrier og min neste hund skal nok bli en storpuddel. Min plan er å ha den ded klippet så lenge den ikke skal stilles ut. Planen er å stille den ut, hvis det går og hun trives med det, må jeg jo ha en lengde på pelsen. Men hvis det ikke bir som planlagt, og hun har evnt. en feil eller jeg finner ut at utstilling ikke er noe for meg (har aldri vert på noe utstilling, men har lyst å prøve senere) er det da domt av meg å klippe ned hunden? Jeg vet jo selv hva det krever av meg. Jeg tar ikke vann over hodet og skaffer meg en hund jeg ikke kan stelle, men jeg tilpasser pelsen til mitt og hundens behov. Jeg sier ikke at det er galt å ha pels lengde på en puddel men jeg kan ikke kjønne at det skal være problem å skaffe seg en hund med masse pelsstell og ha som plan å klippe den ned når den kommer i hus og ha den kort så lenge det ikke går utover varme/kulde. Jeg skjønner ikke helt problemet med å klippe ned en hund utenom termos tanken.

Som sakt så har jeg ikke all verdens mulighet til å velge hund. Jeg kan ta sjangsen på å kjøpe en hund som mister pels, men da er det en sjangs for at jeg må omplassere en 1 år gammel hund, som er veldig domt, og jeg vil ikke risikere det. Jeg er også utrolig fornøyd med puddelens gemytt. Jeg kan også velge å ha hund, men jeg vil tro at en hund har det bra hos meg, selv om jeg ikke har kjempe lang pels på hundene. Jeg tror ikke noen hunder lider av å bli klippet ned. (utenom varme/kulde)

Hvis du snakker om folk som ikke vet hva pelsstell er og skal plutselig ha en puddel å stelle (jeg visste heller ikke hva det innebar å ha en pels hund, men det vet jeg nå!) så forstår jeg din bekyming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipte ned Lunah i fjor. Hun elsker å bade, og med masse pels så blir det en god del floker å börste ut når hun bader hver dag. Og jeg syns nå hun skal få ha den gleden jeg da, det er god trening og.

Når hun har så tjukk pels, tar det dagevis för den törker helt, hvis den skal få törke naturlig.

Og når det er så varmt, og hun er våt i pelsen, blir det innerste pelslaget veldig varmt under törketida. Så jeg vil tro det var bedre for henne å bli nedklipt, selvom hun da mistet litt av det isolerende laget.

Edit: Merklig formulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmand, godt å høre at du har "fornuft" nok til å ikke skaffe en afghaner, da. (Fleip - afghanere er noen av de nydeligste hundene jeg vet om - men jeg hadde aldri, aldri, aldri utsatt meg selv for det pelsstellet).

Børsten her antar jeg er en som heter Mason and Pearson... Naturbust, plast eller en blanding av disse - svinedyr i Norge, klart billigere overalt ellers. Den er i alle fall et "must" for alle beardisfolk som vil bli ansett som seriøs. Når den ble allemannseie hos beardisfolk her i Norge på 80-tallet så man i alle fall en endring på slitasjeskadene på pelsene...

Det ENESTE som er synd med Mason' er at de er så dyre - og derved så forsvinner de mystisk på utstillinger hele tiden. Tror jeg har kjøpt kanskje 15 stykker opp gjennom årene - har igjen 3, og har verken kastet eller gitt bort noen, noensinne.

Janne&Kenny - nei, jeg synes absolutt ikke det er dumt av deg å kjøpe en puddel, hvis du vet at det er en av de få rasene du kan leve med. Selvsagt heller ikke dumt å klippe den ned hvis man ikke vil/orker eller gidder å holde en utstillingspels.

MEN - jeg synes likevel at hvis man skal klippe den fra den er ung så synes jeg at den uansett skal få se ut som sin egen rase. Og med det så mener jeg at det er forskjell på en kort-kort lammeklipp eller løveklipp - fremfor å barbere ned hele hunden til å bli en piperenseraktig hund.

Og for de valpekjøperne som faktisk har 300+ valg av hunderase, så mener jeg at pelsstellet faktisk er en del av det å ha nettopp en langhåret hund. SÅ enestående perfekt er ikke engang min rase, at det ikke finnes noen andre som skulle passe nettopp DEN valpekjøperen like bra. Og da slipper man faktisk jobben med å klippe den ned, de "skulende" blikkene, evt. dårlige samvittigheten, etc.

Kristina - skjønner deg godt, og det hadde jeg også gjort hvis jeg var deg.

"Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør" sier jeg til mine valpekjøpere og venner.

Jeg selv prøver å være litt kreativ når jeg klipper ned mine... Men som oftest blir det en sånn schnauzer'aktig, med litt barter, øyebryn og noe benhår i behold. Det blir faktisk ganske morsomt.

Og jeg har lenge sagt at neste gang jeg skal slutte å stille en av mine så skal jeg lage en port.vannhund av den. Det MÅ jo være en utrolig praktisk klipp av en hund!? Maskinkort på snuten, og fra midjen og bakover..

Temperaturaspektet er viktig å få frem i slike diskusjoner, men da bare fordi at mange tror at dem gjør hunden en tjeneste ved å klippe den ned på våren. "Tenk om VI skulle gå med pels på sommeren", etc er vanlige unnskyldninger. Men de holder ikke helt, når man ser hvordan hundene faktisk reagerer på dette.

Jeg måtte faktisk kjøpe et dekken til min gamlemor på Nesbyenutst. for et par år siden - hun var nedklippet på sommeren (hadde fått igjen litt pels til august) - men stakkars som hun frøs på kvelden. Og hun er en slik som ALDRI fryser - lå ute i hundegården i minus 10, etc. Men på kveldene på Nesbyen var det kanskje "bare" 8-10 grader, og hun frøs så hun skalv.

På dagtid var hun også uten tvil den av mine som var mest plaget av varmen. (Nesbyen er gjerne +25 grader i begynnelsen av august, forresten)

Mens de andre hundene, i full utst.pels, funket på utstillingen hele dagen, gikk rundt og var helt som normalt. Unghundene lekte i valpebingen sin, og jeg merket ikke særlig på dem at det var utrolig varmt.

Men, men.. Nok babling fra meg. Nå skal jeg ta "påskeferie" fra Sonen et døgn i hvertfall...

Kom dere ut i fin-været og kos dere med hundene, med eller uten pels!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...