Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipping av pelshunder


Turnip

Recommended Posts

De corgiene jeg har truffet har heller ikke vært spesielt gneldrete. Den jeg har kjent best var en tispe med godt temperament og en smittende entusiasme. Personlig sliter jeg litt med å venne meg til en så tung kropp på så korte ben. (Jeg har liksom fått en fiks idé om at hunder skal ha ben...) Men nå er det jo ikke jeg som skal ha hund her, og hvis rasen generelt er sunn, ville jeg heller velge en kortbent hund med det gemyttet jeg ønsker, fremfor en langbeint hund som ikke egentlig er det jeg er ute etter. Hvordan er det egentlig med helsen til corgien?

Den har jo også veldig korte bein (for meg), men virker hakket mer spenstig enn corgien. Jeg har heller ikke visst om denne rasen lenge og har ikke truffet noen i levende live, men jeg syns det er en interessant rase. Blir dog litt skeptisk når jeg leser dette:

"They will try to guard your home even if they too small for the situation. Wary of strangers, it should be properly socialized and trained when it is still young to avoid over-protective behavior as an adult. They sometimes try to herd people by nipping at their heels, although they can be trained not to do this. The Swedish Vallhund tends to bark a lot and makes a good alarm dog. Males can be aggressive with other males, particularly if a bitch in heat is in the vicinity."

(
)

Ikke helt bichon akkurat...

Havana, jeg synes bichonene er av de aller mest sjarmerende, tiltalende og "passende" (for oss som småbarnsfamilie) hundene jeg noensinne har møtt - og en korthårsvariant ville jeg uten tvil ha vurdert som en god hunderase nr 2 i familien, de har alle de egenskapene (så vidt jeg kan se) som vi ønsker oss og setter pris på).

Jeg leste også informasjonen om vallhunden på dogbreedinfo, men da den er veldig fjern fra det som finnes av tilgjengelig info på svensk og norsk, så heller jeg til at spesialklubbens framstilling kan ha mer for seg... Uansett, vi står heller over hundekjøpet enn å skaffe oss et bare "delvis godt nok" tilskudd til den relativt store stammen vi allerede har, og foreløpig er jeg ikke overbevist om at disse små kveghundene duger 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Nå har jeg vel en liten formening om hva Lotta mener om bulle-hunder, men jeg kan allikevel ikke helt legge bort tanken om at en Staffordshire Bull terrier kan passe dere godt jeg...

Utrolig allsidige hunder i en forholdsvis liten forpakning, med minimalt med pelsstell. Og det at den blir sett på som Nanny-dog er jo og et pluss i forhold til at det er et barn som skal holde på med hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havana, jeg synes bichonene er av de aller mest sjarmerende, tiltalende og "passende" (for oss som småbarnsfamilie) hundene jeg noensinne har møtt - og en korthårsvariant ville jeg uten tvil ha vurdert som en god hunderase nr 2 i familien, de har alle de egenskapene (så vidt jeg kan se) som vi ønsker oss og setter pris på).

Hehe, prøver ikke å "prakke" på deg bichon. Tar det ikke personlig om du velger noe annet, eller ikke velger noe for den saks skyld :). Syns det mest interessante her er å se hvilke gode alternativer som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, prøver ikke å "prakke" på deg bichon. Tar det ikke personlig om du velger noe annet, eller ikke velger noe for den saks skyld :). Syns det mest interessante her er å se hvilke gode alternativer som finnes.

Åh, nå misforsto du meg - men siden det kan synes som om mange her ikke har oppdaget bichonen - så var det jo greit å bekrefte for deg hvilken flott rase jeg synes du har! :)

(Hva synes du om staff som "løsning", forresten?)

EDIT: Den korthårsrasen jeg har funnet med noenlunde tilsvarende temperament og "vesen" som bichon er faktisk fransk bulldog (næhh, en hund med "bull" i navnet, folkens - hvem skulle ha trodd det?!? :) ) - men jeg har fått mange innspill fra veterinærkretser som tyder på at det kan være et uklokt valg med tanke på lange turer og varme sommerdager, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanset hvor vakre mange av hundene med mye pels er, så kunne jeg ikke hatt en selv netopp PGA pelstellet! Jeg har aldri sett for meg å barbere og nedklippe pelshunder, men at det er endel jobb i å holde pelsen orntlig. Mye pels= pelsarbeid. Sånn har det alltid vært i mine øyne. Og derfor er kriteriene for meg at det er lite pelsstell med hunden, fordi jeg ikke ønsker å bruke så mye tid på det.

Hva folk velger å gjøre er opp til dem, men pelshunder er flottest med vakker, stelt pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk Lotta :)

Bichonene, spesielt havanaisen og friséen (det finnes jo flere bichonraser) har nok mye uoppdaget potensiale, ja. Føler liksom at folk ikke helt tror på meg når jeg sier at de er sosiale med hunder og mennesker, tålmodige med barn, at de er livlige og lettlærte og egner seg godt i flere hundesporter. (Dette er jo tante- eller bertehunder, ikke sant?) En ting jeg liker ved bichonene er den gode balansen mellom mildhet og guts. Havanaisen er kanskje et hakk mildere (men ikke mindre modig) enn friséen.

Hva jeg syns om staff? Jeg syns at de stort sett er ålreite hunder, men jeg har desverre truffet litt for mange hundeaggressive individer til at jeg kaster meg ut i uforbeholden jubel.

Når det gjelder fransk bulldog, så syns jeg at de har et morsomt temperament. De jeg har truffet har vært utadvendte og livlige (når de ikke har vært for syke). Vi treffer noen ganger på en tispe som alltid kommer løpende mot oss med et stort smil. Pen er hun ikke, men man blir jo sjarmert. Tror de er en god del striere enn bichonene. Også var det dette med helsen, da... Personlig ville jeg ikke ha skaffet meg en rase som er så belemret med sykdom og kroppslige skavanker, selv om de er aldri så morsomme.

Hehe, hadde aldri forestilt meg at du ville trekke frem en rase som har forgjengere som har vært brukt i kampsammenheng og som har "bull" i navnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon/phalener kan godt gå dager uten tur og kan gå lange turer i fjellet.

Blondie elsker å gå tur og går 2 timers tur 1 gang i uken og ellers 30min til 1 times tur i hverdagen.

De har minimalt med pelstell, kan ofte få litt tiss i baken da og bæsj (veldig delikat :) ) men dette er bare til å spyle av.

Det er lurt å børste dem hver dag bare noen få minutter slik at du slipper å få floker, men det går greit og greie ut flokene 1 gang i uken. Flokene kommer ofte i ørene, i armhulen og litt i brystet ( det er der jeg har oppdaget det på Blondie i hvertfall).

Du trenger bare å klippe harelabbene vis du skal bruken den til utstilling (ikke klippe dem helt vekk, de sakl ha harelabber, men de skal ikke se ustelte ut, og dette trenger du bare å gjøre før en utstilling og tar ikke lang tid).

Blondie syns det er veldig gøy å jobbe. Med både lydighet og Agility.

Utstilling er vell ikke kjempe gøy da, siden det bare er å gå å stå, men hun syns det er gøy det også men ikke like gøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Jeg har hatt min egen pelshund flere ganger helt lang, og like mange ganger også helt kort, nå er han en mellomting med ca. 5 cm lengde på mesteparten av kroppen. Jeg mener det absolutt er MYE vakrere og finere med en barbert ned pelshund, enn en langhåret og ustelt pelshund med floker iallefall, synes eier det er for mye å gre hunden sin hver eneste dag og bade hunden med shampoo og balsam en gang i uken for å unngå floker (noe jeg er nødt til med min hund når han har helt lang pels), er det opptil hver enkelt å velge sin egen hunds frisyre mener nå jeg.

På sommertid med lang pels etter en lang skogstur har også hunden min med seg halve skogen hjem i pelsen, noe som er svært ubehagelig for han å gå rundt med, og min hund nå (som snart fyller 9 år) har blitt "særere" med årene på hva han gidder å finne seg i med altfor mye børsting og dulldall, så for hans sitt eget beste har jeg bestemt meg for at full lengde skal han ikke ha igjen, det er en livsstil han ikke setter det minste pris på selv med å finne frem bøsten hver dag og hver gang etter en tur i regn, snø osv. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en "skam" å klippe ned hunden sin hos raser der pelsen ikke har en funksjon annet enn å isolere mot solen og beskytte huden mot rifter (slik som hos Bichonene, Pudlene, Shih Tzu osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...