Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedklipping av pelshunder


Turnip

Recommended Posts

Jeg er nå av den formening om at når man har skaffet seg pelsrase, så bør man la hunden se ut som den rasen den er og gi pelsen det stellet det må ha - man bør ihvertfall være innstilt på å bruke tid på pelsstell, for NOE stell er det med de samme hvor nedklipte de er.

Jeg syns ikke cockeren er noe pen når den er helbarbert, ikke puddelen heller, de ser ut som piperensere (var det ikke du som skreiv det, Susanne? Veldig god beskrivelse), og det er forskjell på å klippe ned, og å harve av alt som er av pels, vel? Man kan f.eks spandere på seg en tur til noen som faktisk KAN klippe hund, og be de om å gjøre det litt kortere? Så kan hunden gå i skog og mark og bade hver dag osv.. Jeg har sett et par briarder som så ut som risenschnauzere (feilfarga et par av de da, risen skal ikke være fawn.. hehe) og da ser de jo fortsatt ut som bikkjer, om ikke noe annet :)

Når det er sagt, så har jeg sett altfor mange hunder (og katter, for den saks skyld) som har blitt en stor pelsfloke fordi eierene ikke gadd å børste, og da syns jeg heller at de burde barbere ned enn å mishandle det stakkars dyret i uker og måneder før de gidder å gjøre noe med problemet. Litt OT, men det værste jeg har sett, var en perser som var så nedfolket at vi måtte barbere av hele ryggstykket i ett, det var ikke mulig å få maskina gjennom flokene - jeg sendte med den pelsbiten tilbake jeg, så håper jeg at de minnes på å enten få gjort sånt litt oftere, eller begynne å gre katta.. Den hadde forøvrig floker selv på hodet den.. Oppå hodet! Hvordan er DET mulig, liksom? :shocked:

Og jeg husker med gru fortsatt cockeren som hadde halmstrå sittende fast i huden undet flokene - den var nedklipt i utgangspunktet, men de "gadd" ikke å børste allikevel, og hunden ble faktisk syk. De hadde vært hos veterinær dagen før fordi hunden hadde feber og var slapp - og jeg kjente jeg hadde lyst til å filleriste de når vi begynte å barbere ned bikkja, den var full av halmstrå som var borret inn i huden som ble til betente sår! Rart den var dårlig, liksom? Og en tur til veterinær er helt sikkert mye enklere enn å finne frem en kam og børste dyret, eller? Det ER jobb med pelsraser, samme om de er nedklipte eller ikke, og takler man ikke det, så bør man ikke kjøpe den rasen, enkelt og greit!

Ja, så får jeg vel slenge på at jeg nesten foretrakk frk. Dinersen her når hun var totalt nedrøyta da :) Hun har en utrolig pelsmengde til belger-frøken å være, og trenger en ordentlig gjennombørsting med kam en dag i uka (eller en gjennomgang med børste hver dag) for å være flokefri.. Og med mine hender (som nå ser ut til å bli dritdårlige igjen) så er ikke det en veldig morsom jobb, det tar noen timer å gre lag for lag på henne (så om noen har lyst til å børste hund, er det bare å rekke opp hånda.. hehe) Typisk nok så er hun den eneste belgeren jeg har hatt som trenger så mye pelsstell da, de andre måtte børstes gjennom annenhver/hver tredje uke.. *sukk* Men hun er veldig lekker når hun har full pels i utstillingskondisjon, det skal hun ha for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Nå har jeg jeg en rase som faktisk må klippes (puddel). Da jeg stilte han, var ha i full pels, men da jeg ikke skulle stille han mer, klippet jeg han ned slik:

kort.jpg

Utrolig praktisk, og bikkja synes det var mye mer behagelig.

Regner egentlig ikke med at dere som er i mot nedklippning er i mot det på puddler (eller?).

Men når det gjelder andre raser så kan jeg godt forstå folk som klipper dem ned. Men jeg vet om folk som har klippet ned f.eks. sheltiene sine, og det synes jeg er å gå litt langt. Greit hvis man har beardis eller OES liksom, men hvis man skulle begynne å barbere ned langhårs belgere og collier/sheltier, så synes jeg det er litt latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jeg en rase som faktisk må klippes (puddel). Da jeg stilte han, var ha i full pels, men da jeg ikke skulle stille han mer, klippet jeg han ned slik:

*fjerna bildet*

Utrolig praktisk, og bikkja synes det var mye mer behagelig.

Regner egentlig ikke med at dere som er i mot nedklippning er i mot det på puddler (eller?).

Det der er ikke "nedklipping", han har jo faktisk sveis, liksom (kort lammeklipp, er det ikke?) Det er når man barberer alt i samme lengde det blir litt feil, pudler kler ikke helt det de (ikke cockeren heller), da ser de ut som piperenser-hunder - og jo, sånn nedklipping er jeg imot, selv på puddel..

Men når det gjelder andre raser så kan jeg godt forstå folk som klipper dem ned. Men jeg vet om folk som har klippet ned f.eks. sheltiene sine, og det synes jeg er å gå litt langt. Greit hvis man har beardis eller OES liksom, men hvis man skulle begynne å barbere ned langhårs belgere og collier/sheltier, så synes jeg det er litt latskap.

Uff, vil ikke tenke på hvordan en belger ser ut nedklippet.. hehe - Det skal strengt tatt ikke være nødvendig å klippe ned belgeren, av de jeg har hatt, så er det som sagt bare Dina her som faktisk krever "mengder" med stell (i gåseøyne, for jeg skjønner jo det at i forhold til andre raser, så er ikke noen timers kamming i uka "mengder" i det hele tatt). De andre jeg har hatt, har hatt en mye mer lettstelt pels, Ems blir knapt nok børsta i det hele tatt, hun trenger liksom ikke det (heldigvis.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det ikke er alle raser som kler så godt å bli klippet ned. Raser med "røytepels" blir ofte ikke så fine. Det blir noe annet med en puddel i lammeklipp eller en nedklippet havanais enn det blir med en sheltie eller en belger.

Jeg syns også at det er en stor forskjell på å gi hunden 3mm sveis og å klippe den i en mer praktisk klipp. Jeg lar hundene beholde pelsen på hodet og en del på brystet, så lager jeg en jevn overgang til resten av kroppen. På disse bildene har Theo på seg sele, så man ser ikke overgangen så godt, men jeg syns at han har beholdt mye av rasepreget. Fremdeles er det bading minst en gang i måneden og børsting et par ganger i uka, og det syns jeg er helt ok.

gjengen2.jpg

sotingen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke pelshund, men føler for å støtte bardman litt her... stakkars arme som kommer her å skal disktuere pelsstell med en whippet liksom.

Jeg synes som de fleste her at nedklipping av en pelshund er greit, så lenge det er gjort pent og ikke harver over med fars barbermaskin (au..)

Selv barberer jeg schæferen helt ned til skinnet på bryst, buk og rompe om sommeren, da han får våteksem i det man nevner 18 grader, vann og hytte... Så jeg forebygger tror jeg. Resten av pelsen får han beholde (dog er det innmari fristende for øyeblikket og gå løs på all pels, han røyter noe innforjæ... nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min storpuddel blir jevnlig nedklipt, i noe al'a Felixs frisyre. Nå for tiden venter vi på time hos frisøren, ("alle" skal klippe pelsen i disse dager virker det som), så nå ser han mer fluffy ut enn på lenge.

Det er mye pelsstell på puddel, og jeg klipper poter, ansikt osv jevnelig, men skal han se fin( :) ) ut må vi ta turen til frisør. Men dette var egentlig en digresjon. Jeg har nemlig noen illustrasjonsfoto jeg tenkte å vise dere fra en lekeøkt nå i påsken.

Dagen før bildet ble tatt ble han vasket, fikk hårkur, ble gjennombørstet, fønet og "fløffet" opp

"Mr Mac Fluffy" etter en lekeøkt med bestisen...

DSC00839.jpg

Stilstudie i borrelås pels..

DSC00840.jpg

Til sammenligning..

DSC00843.jpg

:) Han var så full av bøss og sand og grass at det lignet ingenting, men han koste seg gløgg ihjel og vi lo godt... etterhvert.. :)

Jeg synes det er helt greit å klippe ned pudler til å se ut som "piperensere" når eierene ikke takler pelsstellet. Jeg sier ikke at jeg synes det er fint med "piprenser-look", men gud, hvor praktisk..

Min hund har borrelås pels av dimensjoner, selv etter balsam og hårkur, og det en av flere grunne til at vi holder pelsen kort. Og det trives både Sophus og jeg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke helt kan forstå er at det skal være så innigranskauen vanskelig for folk å forstå at de faktisk må BØRSTE/KAMME hundene helt gjennom i pelsen når de stelles ? Skjønner ikke folk at det forblir floker dersom man bare børster utapå ?

Det er sikkert noen tilfeller rundt omkring som har litt tungt for det, men mange av oss "klipperne" har børstet lag for lag med pels helt inn til skinnet, fulgt boka til punkt og prikke og med godt resultat i flere år før vi valgte å klippe hunden på en mer praktisk måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer an på rasen - jeg har ingen problemer med å skjønne de som klipper ned maltesere, yorkier, pudler, oes, beardiser osv. Det er jo tross alt hunder med ekstrem pelsmengde. Derimot er det ingenting som irriterer meg mer enn de som klipper ned cavalierene sine - det er faktisk ikke snakk om mer enn 10 min. pelsstell i uka <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig å være imot nedklipping av hunden. Èn ting er å ikke synes det er pent, men å mene at det er feil ... ? :)

Hvis det er behagelig for hunden og eiern (hva som ser pent ut er jo en smakssak. "Piperenserpuddler"f.eks med helt kort over alt, inkl hodet - er det eneste som kler den rasen synes jeg ) - hva er da problemet?

Jeg synes som sagt det ser kjempeteit ut med lengre pels på hodet, men jeg er da ikke IMOT det. Folk må da få gjøre som de vil med pelsen til bikkjene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig å være imot nedklipping av hunden. Èn ting er å ikke synes det er pent, men å mene at det er feil ... ? :)

Hvis det er behagelig for hunden og eiern (hva som ser pent ut er jo en smakssak. "Piperenserpuddler"f.eks med helt kort over alt, inkl hodet - er det eneste som kler den rasen synes jeg ) - hva er da problemet?

Jeg synes som sagt det ser kjempeteit ut med lengre pels på hodet, men jeg er da ikke IMOT det. Folk må da få gjøre som de vil med pelsen til bikkjene sine?

Poenget var - selv om det kanskje er veldig vondt å forstå akkurat det - at jeg ikke ser poenget med å kjøpe seg en pelshund, om man egentlig ønsket seg korthåra bikkje eller nakenhund.. Det ER stell med pelshunder, samme hvor nedklipt de er, og gidder man ikke sånt, bør man kanskje vurdere andre raser.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noen tilfeller rundt omkring som har litt tungt for det, men mange av oss "klipperne" har børstet lag for lag med pels helt inn til skinnet, fulgt boka til punkt og prikke og med godt resultat i flere år før vi valgte å klippe hunden på en mer praktisk måte :)

Nå var det ikke dem som faktisk greier å børste hundene - men som etterhvert klipper dem ned likevel - jeg tenkte på. Dessverre er det uhyre mange som skaffer seg en langhåret hund men som merkelig nok ikke SKJØNNER dette med børsting. Det skulle ikke være så vanskelig å skjønne at man MÅ børste ALL pelsen liksom ? At man derimot ikke ORKER å ta den jobben og heller klipper ned, se det får være en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange som ikke likte dette med å klippe ned en pelshund her ser jeg :)

jeg angrer ikke et sekund på at jeg klipte ned cockeren min, jeg børstet og børstet den pelsen hver dag, 30 min hver eneste dag, veldig nøye, en tur i skogen gjorde at han måtte børstes igjen. Han er så hårsår, så det ble en krangel ut av hver børsting nesten. Han dro med seg halve skogen inn etter en tur også. Både han og jeg er mer tilfreds nå som han er uten pels. Veldig greit at han ikke bruker 4 timer på å tørke også etter vi har badet. Så mye som vi bader om sommeren, så hadde den pelsen han hadde vært grusom å holde ved like. Så lenge det er best for hunden og litt for eieren, så ser jeg ingen grunn til å klippe ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe litt*

Men når det gjelder andre raser så kan jeg godt forstå folk som klipper dem ned. Men jeg vet om folk som har klippet ned f.eks. sheltiene sine, og det synes jeg er å gå litt langt. Greit hvis man har beardis eller OES liksom, men hvis man skulle begynne å barbere ned langhårs belgere og collier/sheltier, så synes jeg det er litt latskap.

Det er komplett latskap ja, der skal jeg være fullstendig enig :) En sheltie trenger knapt å børstes igennom en gang i uka for å se fin ut, og de eneste stedene det blir noe floker er bak ørene og innimellom bak albuene eller i fanene (men da skal det gå lenge gjennom hver børsting). Men altså, alle de rasene som blir nevnt her, har jo myk pels. Sheltie, Collie og belgere skal, så langt jeg vet, ha stri pels, og det skal litt mer til å få floker i en sånn pels enn f.eks. på en Shi Tzu..

Moderat nedklipping av pelsraser med myk pels har jeg ikke noe imot, så lenge de ikke skal i utstillingsringen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var - selv om det kanskje er veldig vondt å forstå akkurat det - at jeg ikke ser poenget med å kjøpe seg en pelshund, om man egentlig ønsket seg korthåra bikkje eller nakenhund.. Det ER stell med pelshunder, samme hvor nedklipt de er, og gidder man ikke sånt, bør man kanskje vurdere andre raser.. :rolleyes:

Det er vondt å forstå poenget ditt når du ordlegger deg slik du gjør. :) Ingen grunn til å bli ufin bare fordi folk misforstår deg, vet du.

Det er mye mindre stell med en helt nedklipt hund enn med en i full pels, og antageligvis er det mer behagelig for hunden å ha kort pels. Puddelen f.eks har mange kvaliteter som tiltrekker seg folk som har andre interesser enn børsting og føning, hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at folk da skaffer seg en slik hund for så å barbere den? Skal ikke folk som liker hunden bak all pelsen få kjøpe seg en slik hund, bare fordi de vil spare seg for det ekstra bryet pelsen medfører og derfor klipper den ned? Pelshunder har jo mer å by på enn bare pelsen.

Det går på interesse, ikke på latskap - slik du forsøker å få det til å høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mindre stell med en helt nedklipt hund enn med en i full pels, og antageligvis er det mer behagelig for hunden å ha kort pels.

Men det er fremdeles mer pelsarbeid med en nedklipt puddel enn feks belgeren som jeg har. Eller schæfer. Eller lundehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier og oppdretter av pelshunder, og aktiv i klubbmiljøet lenger enn jeg orker å innrømme - så er jeg bråsikker på at det er langt oftere latskap som fører til nedklipte yngre hunder - ikke mangel på interesse.

Å kjøpe en hunderase man liker, bare for å klippe den ned fordi man ikke orker, vil, gidder, interesserer seg for, har lyst til, tør stelle den riktig blir for meg helt feil.

Jeg har tidligere nevnt opptil flere ting man kan gjøre for å ha sin hund seendes ut omtrent som sin egen rase - men likevel klart mere lettstelt enn en med ekstrem utstillingspels.

Det å si at det er nærmest helt naturlig å forandre hele utseendet på sin egen rase fordi det passer en ikke å gjøre stellet - det blir likestilt med at jeg kjøper meg en vorstehhund og farger den sort fordi jeg egentlig heller ville ha en større, elegantere og høybent labrador.

Jeg mener de mister helt rasepreget av å bli ødelagt i pelsen sin - men jeg sier ikke at klipping er en fryktelig ting fordet. Som nevnt her med schæferen som blir klippet fordi den har våteksem (det har ikke noe med eierens vilje å gjøre), eller havanaisen som blir halvklippet for å kunne leve et så normalt liv som mulig - men likevel ser den ut som en havanais, etc. Det finnes massevis av gode grunner for å klippe hunden sin, når man vel har den hunden man har.

Men å skaffe seg en old english, eller afghaner og med viten og vilje bestemme seg for å holde den nedklippet hele livet skjønner jeg ikke noe av. Hvorfor da ikke allerede i utgangspunktet skaffe en hund som passer det formålet man har med den?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er fremdeles mer pelsarbeid med en nedklipt puddel enn feks belgeren som jeg har. Eller schæfer. Eller lundehund.

Det spørs jo hvor kort man klipper. Det går an å klippe gaaanske langt inn, og da er det kun selve barberingen man må tenke på, ikke børsting osv. Det er uansett mindre stell med helt nedklipt enn med full utstillingsklipp. :)

Det blir for dumt å si at folk ikke kan kjøpe den og den rasen fordi den "må" ha holdes i utstillingspels, det er jo opp til hver enkelt hva man skal gjøre med pelsen på hunden.

Men å skaffe seg en old english, eller afghaner og med viten og vilje bestemme seg for å holde den nedklippet hele livet skjønner jeg ikke noe av. Hvorfor da ikke allerede i utgangspunktet skaffe en hund som passer det formålet man har med den?

Fordi det kan hende rasen har nøyaktig de kvalitetene man ønsker - og eneste minuset er pelsen. Hvis dette er det nærmeste man kommer drømmerasen, skal man da la være å kjøpe den fordi en eller annen prinsipptygger sitter der ute og mener at pelsen skal være sånn og sånn? Lol ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vondt å forstå poenget ditt når du ordlegger deg slik du gjør. :) Ingen grunn til å bli ufin bare fordi folk misforstår deg, vet du.

Nei, jeg er tydeligvis veldig vanskelig å forstå, så jeg skal prøve å la være å bli ufin jeg..

Det er mye mindre stell med en helt nedklipt hund enn med en i full pels, og antageligvis er det mer behagelig for hunden å ha kort pels. Puddelen f.eks har mange kvaliteter som tiltrekker seg folk som har andre interesser enn børsting og føning, hvorfor er det så vanskelig for deg å forstå at folk da skaffer seg en slik hund for så å barbere den? Skal ikke folk som liker hunden bak all pelsen få kjøpe seg en slik hund, bare fordi de vil spare seg for det ekstra bryet pelsen medfører og derfor klipper den ned? Pelshunder har jo mer å by på enn bare pelsen.

Det spørs jo hvor kort man klipper. Det går an å klippe gaaanske langt inn, og da er det kun selve barberingen man må tenke på, ikke børsting osv. Det er uansett mindre stell med helt nedklipt enn med full utstillingsklipp. :D

Det blir for dumt å si at folk ikke kan kjøpe den og den rasen fordi den "må" ha holdes i utstillingspels, det er jo opp til hver enkelt hva man skal gjøre med pelsen på hunden.

Eh.. At dette skal være så veldig vanskelig å forstå, skjønner jeg ikke, men vi prøver igjen.. En ting er å klippe pelsen kortere - sånn som Line sin Felix f.eks, som har kort lammeklipp nå og derfor ikke i full utstillingsklipp (så vidt jeg veit, så er det ikke noe særlig å stille puddel med lammeklipp, fordi pelsen skal ha en viss lengde - 5 cm eller noe?), da har man minska på arbeidmengden, og hunden ser fortsatt ut som en puddel og ikke en piperenser.. Og bare for å presisere - det er IKKE nødvendig å ha hunden i full utstillingskondisjon, man bare antyder at istedenfor å leke med barbermaskin alene eller levere den til en eller annen billig jallahundeklipper, så går det an å gi hunden en kort pels man kan leve med hos proffer.. Og vil du ikke ha en rase som krever pelsstell, så har du valgt feil rase om du kjøper deg puddel.. Eller cocker, OES, beardis, briard osv..

Og OM man så klipte ned hele hunden over hele kroppen til bare 1 mm, så vil den innen kort tid trenge nok en barbering, fordi at pelsen vokser ut igjen.. Så igjen, det ER mer pelsstell på en pelsrase enn det er på f.eks en lundehund som du har, som knapt trenger en gjennombørsting i måneden..

Det går på interesse, ikke på latskap - slik du forsøker å få det til å høres ut som.

Javisst.. Du har ingen anelse om hvor mye dårlig stelte hunder jeg har sett opp igjennom årene, jeg har jobbet hos 2 forskjellige som har tatt inn hunder for pelstrimming samt på veterinærklinikk, og ingen skal komme og fortelle meg at flesteparten av de halv-mishandla dyrene har blitt sånn fordi at eieren ikke er interessert i pelsstell, de er LATE! Og igjen.. Er du ikke interessert i pelsstell, så kjøper man seg vel ikke en rase som KREVER pelsstell vel? Da kan man i det minste være anstendig nok til å levere dyret på sånne steder hvor de kan ordne sånt for en litt oftere enn hver 6 mnd..

En "kunde" jeg hadde, var kørka nok til å spørre om vi hadde vaksine eller noe lignende mot floker.. Jaaaaaa, har du ikke hørt om flokevaksine?? Og jeg forklarte så høflig og lite sarkastisk som jeg klarte at det eneste som faktisk hjelper mot floker, er å stelle pelsen.. Manglende interesse? Yeah right.. Men nei, han var sikkert ikke lat.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuteres det ikke egentlig to forskjellige ting her nå? 2ne snakker om folk som skaffer seg en hund de ikke klarer/ikke gidder å stelle. Rimfrosthuldra snakker om å holde en hund i en klipp som ikke krever mer pelsstell enn det man er villig til å gjøre. Det er da en vesensforskjell på de to tingene? Det ene går på å vanskjøte hunden, og det andre går på å sørge for å gi hunden det den trenger.

Det er da ingen her som mener at man skal skaffe seg en hund man ikke klarer/vil ta ordentlig vare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er tydeligvis veldig vanskelig å forstå, så jeg skal prøve å la være å bli ufin jeg..

Det er jo prisverdig...?

Eh.. At dette skal være så veldig vanskelig å forstå, skjønner jeg ikke, men vi prøver igjen..

Jeg synes fortsatt det du sier er kul kav skvett pip umulig å forstå, jeg...

En ting er å klippe pelsen kortere - sånn som Line sin Felix f.eks, som har kort lammeklipp nå og derfor ikke i full utstillingsklipp (så vidt jeg veit, så er det ikke noe særlig å stille puddel med lammeklipp, fordi pelsen skal ha en viss lengde - 5 cm eller noe?), da har man minska på arbeidmengden, og hunden ser fortsatt ut som en puddel og ikke en piperenser..

Så akseptabel klippelengde går på hva DU personlig mener er pent å se på? Skal vi forby hunder som i utgangspunktet ser ut som "piperensere" kanskje - så blir logikken tydeligere? Det er jo ikke nødvendig å ha piperenserhunder, egentlig? Og hva er den magiske grensa med 5 cm? Det finnes 3 anerkjente utstillingsklipp (eksplisitt beskrevet i standarden) for pudler; løve, toilette 60 og engelsk klipp (tidligere mener jeg det også var akseptert med "babyløve" på "ungdommen", men det er godt mulig jeg husker feil.) Toilette 60 tillater forresten at man klipper pelsen til 1 cm lengde på ryggen... Det blir piperenserygg, muligens?

Og bare for å presisere - det er IKKE nødvendig å ha hunden i full utstillingskondisjon, man bare antyder at istedenfor å leke med barbermaskin alene eller levere den til en eller annen billig jallahundeklipper, så går det an å gi hunden en kort pels man kan leve med hos proffer..

Gidder du å ta den der litt langsomt? Det er OK å klippe bikkja i noe annet enn utstillingsklipp hvis man gjør det hos en proff? (Men altså ikke hvis man gjør det selv eller hos en jallahundeklipper? (pr definisjon en umulighet, men la gå...))

Og vil du ikke ha en rase som krever pelsstell, så har du valgt feil rase om du kjøper deg puddel.. Eller cocker, OES, beardis, briard osv..

Og hvorfor det? Hvem lider av om den innkjøpte hunden blir snauklippet? Hvis hunden har de ideelle fysiologiske og mentale egenskaper en eier ønsker, men er belemret med stor og tung pels som ingen "har bruk for" - hvilken rolle spiller det for deg om bikkja blir klippet kort? Seriøst? Det er vel ingen som på ramme alvor mener at folk skal velge hunderase på bakgrunn av UTSEENDET - hvilket pelsen er en stor del av? Det kan jo bare være viktig for dem som skal på utstilling, så sant hunden ellers blir stelt ordentlig og får sine behov dekket?

Og OM man så klipte ned hele hunden over hele kroppen til bare 1 mm, så vil den innen kort tid trenge nok en barbering, fordi at pelsen vokser ut igjen.. Så igjen, det ER mer pelsstell på en pelsrase enn det er på f.eks en lundehund som du har, som knapt trenger en gjennombørsting i måneden..

Man behøver kanskje ikke å være Einstein for å skjønne at det er litt forskjell på å barbere en afghaner eller lhasa apso 2 ggr pr år (og spare hauger med dritt i møbler, hus og heim, timer med plukking av kvist og kvas ut av pelsen, lange kvelder under føhneren liggende på et stellebord (kjempefestlig for enhver hund, selvsagt?), kunne ta den ut på tur i skog, strand og fjell) - og det å ha en afghaner eller lhasa apso i full pels som krever timevis med pelsstell hver uke?

Hva tror du alvorlig talt HUNDEN er mest tjent med (i fall det skulle være interessant for noen?)... Mener du på ramme alvor at folk som vil tilby afghaneren sin et aktivt og spennende hundeliv med lange og gode turer daglig er mindre verdige hundeeiere enn dem som velger å sykle rundt med pelsdotten sin i parkeringshus når det regner, slik at pelsen ikke blir ødelagt?!?!

DJISES!

Javisst.. Du har ingen anelse om hvor mye dårlig stelte hunder jeg har sett opp igjennom årene, jeg har jobbet hos 2 forskjellige som har tatt inn hunder for pelstrimming samt på veterinærklinikk, og ingen skal komme og fortelle meg at flesteparten av de halv-mishandla dyrene har blitt sånn fordi at eieren ikke er interessert i pelsstell, de er LATE! Og igjen.. Er du ikke interessert i pelsstell, så kjøper man seg vel ikke en rase som KREVER pelsstell vel? Da kan man i det minste være anstendig nok til å levere dyret på sånne steder hvor de kan ordne sånt for en litt oftere enn hver 6 mnd..

Spiller det noen rolle om du kaller det for "lat" eller om du kaller det for "uinteressert"? Det vi er interessert i det gjør vi, det vi ikke er interessert i blir sjelden prioritert... Kall meg gjerne lat, men jeg gidder ikke å jogge hverken i dag eller i morgen, men jeg elsker å være ute med bikkjene mine, og gjør det gjerne - fordi jeg er "interessert" i dem... De ekstremt krevende pelsene som mange av våre hunderaser er utstyrt med er faktisk fenomener for de spesielt interesserte - og har liten annen verdi enn som "ekstrautstyr" på utstillinger - at antall timer tilbragt på trimmebordet skulle si noe om en hunds livskvalitet er jeg sterkt uenig i - ihvertfall desom man tror at jo mer føning, jo bedre liv... (Og jada, jeg har sett et par vanskjøtta pelshunder i mitt liv jeg også - det var en "rude awakening" på klippeskole i England - men jeg synes faktisk NETTOPP DERFOR det er helt OK med dem som innser at pelsstellet ikke er det viktigste med hundelivet og derfor velger å klippe ned hunden sin tidlig.)

En "kunde" jeg hadde, var kørka nok til å spørre om vi hadde vaksine eller noe lignende mot floker.. Jaaaaaa, har du ikke hørt om flokevaksine?? Og jeg forklarte så høflig og lite sarkastisk som jeg klarte at det eneste som faktisk hjelper mot floker, er å stelle pelsen.. Manglende interesse? Yeah right.. Men nei, han var sikkert ikke lat.. :rolleyes:

Jeg har noen bekjente med flere pelshunder i flott utstillingskondisjon - hvert individ krever timelange pelsseanser hver uke - merkelig nok orker folket å ta seg av dem, og pelsene er uklanderlige - men å gå på jobb, nei, det kan de ikke - er uføretrygda må vite, med store muskel- og skjelettplager... Late eller uinteresserte? Who cares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig aspekt av det hele er jo også; Hva gjør man dersom man har en pelshund som avskyr pelsstell? Årsakene kan selvsagt være mange, men si at man har en hund det bare er pes å gre, fordi man ser at hunden avskyr det sterkt. Har selv vært borti hunder som tydelig misliker pelsstellet, men som MÅ børstes fordi eieren skal ha hunden på utstilling. Hvis man i tillegg ikke driver med utstilling må man da få lov til å klippe ned bikkja, også for dens beste.

Forsåvidt er jeg uenig i at man kan vurdere andre raser dersom man ikke vil ha pelsstell med bikkja. Personlig kunne det ikke falle meg inn å ha en annen rase enn den jeg har, men jeg har den ikke på grunn av pelsen! Hadde den vært korthåret er det fullt mulig jeg hadde endt opp med den allikevel. Pelsen er den minst viktige faktoren for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt det du sier er kul kav skvett pip umulig å forstå, jeg...

Hvis du syns jeg er så vanskelig å forstå, skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å ikke bare lese, men skrive lange svar på innleggene mine..

Så akseptabel klippelengde går på hva DU personlig mener er pent å se på? Skal vi forby hunder som i utgangspunktet ser ut som "piperensere" kanskje - så blir logikken tydeligere? Det er jo ikke nødvendig å ha piperenserhunder, egentlig? Og hva er den magiske grensa med 5 cm? Det finnes 3 anerkjente utstillingsklipp (eksplisitt beskrevet i standarden) for pudler; løve, toilette 60 og engelsk klipp (tidligere mener jeg det også var akseptert med "babyløve" på "ungdommen", men det er godt mulig jeg husker feil.) Toilette 60 tillater forresten at man klipper pelsen til 1 cm lengde på ryggen... Det blir piperenserygg, muligens?

Nei, hadde det bare vært så vel.. Men jeg syns det er greit at rasen man velger seg, kan få se ut som den rasen den er, ikke en blanding av hund og piperenser.. Og jeg veit ikke hva det er med den magiske grensa på 5 cm - jeg er ikke engang sikker på om den ER på 5 cm - men så vidt jeg kan huske av "pelsstell-kurset" vi hadde med en puddel-mann (oppdretter og aktiv utstiller) så nevnte han at når hunden - altså puddelen - skulle stilles ut, så måtte det være en viss lengde på utstillingsklippen fordi at dommerene skulle kunne bedømme pelskvalitet/struktur/whatever (beklager at den type info ikke festet seg, jeg har ikke puddel, og var ikke interessert nok til å gidde å huske sånt i ettertid - annet enn at det skal være en viss lengde på puddelpels med utstillingsklipp).

Gidder du å ta den der litt langsomt? Det er OK å klippe bikkja i noe annet enn utstillingsklipp hvis man gjør det hos en proff? (Men altså ikke hvis man gjør det selv eller hos en jallahundeklipper? (pr definisjon en umulighet, men la gå...))

Hvis vi skal holde oss til puddel da, så er det som du selv skriver, bare et par klipp som er "godkjent" for utstilling av puddel. Da har man igjen et par alternativer, som f.eks lammeklipp og denne babyløven din.. Og jeg kan ta det veeeeeeeeeldiiiiiiiiig sakte (det er visst nødvendig):

Min erfaring er.. At folk som anskaffer seg pelsraser uten å være interessert i pelsstell, ofte ender opp med en hund som er full av knuter og møkk og drit fordi de ikke gidder å børste, vaske og stelle hunden sin. Er du med så langt?

De samme menneskene går gjerne til billigste "hundeklipperen" i området, for en god hundefrisør er dyrt og har gjerne litt venteliste. Så da går de heller til en som ikke har peiling, og kommer gjerne hjem igjen med en skamklippet sak som ikke ligner rasen den er.. OG nei, hunden lider ikke av det..

MEN! Selv en skamklippet sak som ikke ligner rasen den er, har pels som vokser, og pels som vokser får knuter og blir møkkete.. Og vi har alt konstantert at disse menneskene ikke er videre interessert i pelsstell, så de tar ikke akkurat det så tung, så bikkja blir ****** møkkete og ****** full av knuter før de går til den før nevnte amatøren som leker seg med saks og barbermaskin som bruker en eller annen billig shampo og balsam, og igjen kommer hunden ut - ikke nødvendigvis med en lettere stelt frisyre - men en skamklipt hund.. Så kan du gjenta dette om igjen og om igjen så lenge hunden lever..

Den cockeren jeg beskreiv i noen innlegg før her - du veit, den med halmstrå borra inn i huden som ga den betente sår osv - hadde eiere som ikke brydde seg om pelsstell.. Og som gikk til en hundefrisør som ikke hadde heeeeelt peiling, men var jo billig må vite, og billig er minst like bra som en dyr - selv om bikkja ikke egentlig har fått noe mer lettstelt frisyre, den har bare blitt kortere.. Det er forskjell på det og, vettu.. Det er - som jeg har prøvd å påpeke et par ganger i tidligere innlegg - ikke alltid en automatikk i at skamklipt er lettstelt..

Var det forståelig nok nå?

Og hvorfor det? Hvem lider av om den innkjøpte hunden blir snauklippet? Hvis hunden har de ideelle fysiologiske og mentale egenskaper en eier ønsker, men er belemret med stor og tung pels som ingen "har bruk for" - hvilken rolle spiller det for deg om bikkja blir klippet kort? Seriøst? Det er vel ingen som på ramme alvor mener at folk skal velge hunderase på bakgrunn av UTSEENDET - hvilket pelsen er en stor del av? Det kan jo bare være viktig for dem som skal på utstilling, så sant hunden ellers blir stelt ordentlig og får sine behov dekket?

Om man ikke er interessert i pelsstell, så bør man ikke skaffe seg en rase som krever stell av pels.. For NOE stell er det med pelsraser uansett.. Igjen..

Man behøver kanskje ikke å være Einstein for å skjønne at det er litt forskjell på å barbere en afghaner eller lhasa apso 2 ggr pr år (og spare hauger med dritt i møbler, hus og heim, timer med plukking av kvist og kvas ut av pelsen, lange kvelder under føhneren liggende på et stellebord (kjempefestlig for enhver hund, selvsagt?), kunne ta den ut på tur i skog, strand og fjell) - og det å ha en afghaner eller lhasa apso i full pels som krever timevis med pelsstell hver uke?

Nei, men man må tydeligvis være Einstein for å skjønne at selv en barbert afghaner eller lhasa apso trenger PELSSTELL allikevel? Så sant du ikke barberer den annenhver uke da - men da STELLER man jo pels, gjør man ikke?

Hva tror du alvorlig talt HUNDEN er mest tjent med (i fall det skulle være interessant for noen?)... Mener du på ramme alvor at folk som vil tilby afghaneren sin et aktivt og spennende hundeliv med lange og gode turer daglig er mindre verdige hundeeiere enn dem som velger å sykle rundt med pelsdotten sin i parkeringshus når det regner, slik at pelsen ikke blir ødelagt?!?!

DJISES!

Les hva jeg har skrevet et par ganger før i innlegget her..

Spiller det noen rolle om du kaller det for "lat" eller om du kaller det for "uinteressert"? Det vi er interessert i det gjør vi, det vi ikke er interessert i blir sjelden prioritert... Kall meg gjerne lat, men jeg gidder ikke å jogge hverken i dag eller i morgen, men jeg elsker å være ute med bikkjene mine, og gjør det gjerne - fordi jeg er "interessert" i dem... De ekstremt krevende pelsene som mange av våre hunderaser er utstyrt med er faktisk fenomener for de spesielt interesserte - og har liten annen verdi enn som "ekstrautstyr" på utstillinger - at antall timer tilbragt på trimmebordet skulle si noe om en hunds livskvalitet er jeg sterkt uenig i - ihvertfall desom man tror at jo mer føning, jo bedre liv... (Og jada, jeg har sett et par vanskjøtta pelshunder i mitt liv jeg også - det var en "rude awakening" på klippeskole i England - men jeg synes faktisk NETTOPP DERFOR det er helt OK med dem som innser at pelsstellet ikke er det viktigste med hundelivet og derfor velger å klippe ned hunden sin tidlig.)

Jeg har ikke skrevet noe sted her tror jeg at hundene er nødt til å være i utstillingskondisjon pelsmessig? Isåfall, beklager.. Da har jeg tydeligvis vært veldig uklar..

Jeg har noen bekjente med flere pelshunder i flott utstillingskondisjon - hvert individ krever timelange pelsseanser hver uke - merkelig nok orker folket å ta seg av dem, og pelsene er uklanderlige - men å gå på jobb, nei, det kan de ikke - er uføretrygda må vite, med store muskel- og skjelettplager... Late eller uinteresserte? Who cares?

Jeg er glad jeg ikke er en bekjent av deg, egentlig, når jeg ser hvor store problemer du har med uføretrygda med muskel- og skjelettplager :) Men jeg antar at det er vanskelig å se forskjellen på en times børsting av hund om dagen, og 8 timer jobb daglig? Jeg har til nå heller ikke hatt en jobb hvor arbeidsgiveren har syns det har vært helt greit å bare sette seg ned og "slappe av" om ting blir ille - noe man kan gjøre når man er uføretrygda med store muskel- og skjelettplager og allikevel klarer timelange pelsseanser hver uke - hvile når ting blir vondt/ubehagelig/for slitsomt osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med hånden på hjertet si at for det om du klipper ned hunden din så minsker du jo ikke pelsstellet for det om,.... børstes må den jo, å en lar vel ikke vær å vaske håret fordi om det er kort...!

eneste fordelen jeg har men en klippet Shih Tzu er at han ikke drar med seg inn hele granskogen når vi har vært ute, å jeg trenger ikke fly etter han med en paraplly når han skal drite i regnet...

å nå får han være hund å leke åssen han vil med alle på både to å fire...

Jeg har klipt hunden min å stolt av det så får dere som dømmer meg å kaller meg lat ,rett å slett drite å dra!

hunden min har det greit å da har jeg det å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan med hånden på hjertet si at for det om du klipper ned hunden din så minsker du jo ikke pelsstellet for det om,.... børstes må den jo, å en lar vel ikke vær å vaske håret fordi om det er kort...!

eneste fordelen jeg har men en klippet Shih Tzu er at han ikke drar med seg inn hele granskogen når vi har vært ute, å jeg trenger ikke fly etter han med en paraplly når han skal drite i regnet...

å nå får han være hund å leke åssen han vil med alle på både to å fire...

Jeg har klipt hunden min å stolt av det så får dere som dømmer meg å kaller meg lat ,rett å slett drite å dra!

hunden min har det greit å da har jeg det å!

Selvfølgelig minsker det pelsstellet, selv om pelsen fortsatt må stelles. Men en kortklipt hund (Bichon Frisee som er min erfaring) drar for det første ikke med seg så mye "dritt" i pelsen, børstingen går kjappere og som regel trengs den ikke å børstes like ofte.

Vår første familiehund var en Bichon, altså en pelshund. Han ble ikke valgt fordi vi hadde så skikkelig lyst til å stelle pels liksom, men fordi min bror var allergisk. Som kjent er de fleste allergivennlige raser pelshunder.

Når utstillingskarrieren til denne fyren var over, ble han nedklipt, og du verden så mye lettere alt ble. Også sånne ting som å dra med seg bikkja i skauen når det var grisevær etc. Han tilbrakte sikkert 3 ganger så mye tid på klippebordet når han var i utstillingspels enn han gjorde når han ble nedklipt (han var fortsatt velstelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...