Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer


Mirai

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Dette er vel en form av det Runar Næss kaller for "free bar", man bare bøtter utpå med godbiter idet "objektet" kommer innpå, og så fortsetter man mens objektet fortsetter forbi. Han sa at det var et viktig poeng at hunden oppfattet mengden som "mye", ikke bare en fisslete liten godbit fumlete servert (han mente man skulle kaste en hel bråte ut på bakken). Jeg fikk det rådet av han i forbindelse med at lille basenji freaker fullstendig ut av andre hunder og teorien var selvfølgelig at basenjien kunne ikke være sint og spise samtidig. Det visste visst lille basenji også, og hun foretrakk å være sint fremor å bøtte innpå.. :) men metoden la jeg på minnet ihvertfall! Kanskje den duger for joggere? (Det ville den for lille basenji, men hun bryr seg dog ikke om joggere hun - hvilket hjelper veldig på metodens vellykkethet! )

Mat, mat, mat. Enkelte har det for seg at alt om hundetrening dreier seg om, ja mat.

Har selv veldig god erfaring med liknende etter tips fra en Hallgren bok angående utagering på andre hunder og det er å helst klikke i det hunden får øye den andre hunden. Dette har ikke noe med klikkertrening og gjøre men klikkeren er fin her får du får kontakt med pelsen i rette øyeblikk før ting eskalerer og du får en fair sjangs til og jobbe med kontakten med pelsen istedet for å bare løse alt med en neva mat. Som alt annet bør jo dette skje gradvis på avstand, kan ikke forvente at en neva med mat plutselig skal få pelsen til å glemme at 10 ville hester suser forbi. Rart dette med mat. Hunden er faktisk ett flokkdyr selvom endel modernister prøver å finne opp hjulet på nytt så har pelsen en viss interesse av oss også.

Dette ga meg veldig mye og jobbe med ved møte av andre hunder. dog er ting litt verre på trening, så kanskje jeg skal prøve og ta med en sekk med mat neste gang og stå og kaste ut??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 636
  • Created
  • Siste svar
Dette er vel en form av det Runar Næss kaller for "free bar", man bare bøtter utpå med godbiter idet "objektet" kommer innpå, og så fortsetter man mens objektet fortsetter forbi. Han sa at det var et viktig poeng at hunden oppfattet mengden som "mye", ikke bare en fisslete liten godbit fumlete servert (han mente man skulle kaste en hel bråte ut på bakken). Jeg fikk det rådet av han i forbindelse med at lille basenji freaker fullstendig ut av andre hunder og teorien var selvfølgelig at basenjien kunne ikke være sint og spise samtidig. Det visste visst lille basenji også, og hun foretrakk å være sint fremor å bøtte innpå.. :) men metoden la jeg på minnet ihvertfall! Kanskje den duger for joggere? (Det ville den for lille basenji, men hun bryr seg dog ikke om joggere hun - hvilket hjelper veldig på metodens vellykkethet! )

*Ler*.... og det er jo det man fort kan oppleve med en sånn metode. Om hunden er så fokusert på "forstyrrelsen" som noen kan bli, så er det ikke nødvendigvis virksomt å stappe hunden full av godbiter, for i verset fall er ikke hunden interessert i å få munnen stappet full av godbiter - og om man skal tvinge godisen inn i kjeften på hunden, hvilken POSITIV effekt har det ? Og hva om hunden ikke LAR seg bestikke av godbiter ? Det finnes jo hunder som ikke er glad i mat, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat, mat, mat. Enkelte har det for seg at alt om hundetrening dreier seg om, ja mat.

Har selv veldig god erfaring med liknende etter tips fra en Hallgren bok angående utagering på andre hunder og det er å helst klikke i det hunden får øye den andre hunden. Dette har ikke noe med klikkertrening og gjøre men klikkeren er fin her får du får kontakt med pelsen i rette øyeblikk før ting eskalerer og du får en fair sjangs til og jobbe med kontakten med pelsen istedet for å bare løse alt med en neva mat. Som alt annet bør jo dette skje gradvis på avstand, kan ikke forvente at en neva med mat plutselig skal få pelsen til å glemme at 10 ville hester suser forbi. Rart dette med mat. Hunden er faktisk ett flokkdyr selvom endel modernister prøver å finne opp hjulet på nytt så har pelsen en viss interesse av oss også.

Dette ga meg veldig mye og jobbe med ved møte av andre hunder. dog er ting litt verre på trening, så kanskje jeg skal prøve og ta med en sekk med mat neste gang og stå og kaste ut??? :)

Selvsagt er de fleste hunder interessert i sin eier, det håper da jeg. Men allikevel er ikke det alltid nok. Jeg har brukt metoden som Tonje nevner, nemlig pøse ut med godbiter når labradoren min får øye på noe jeg vet hun syns er skummelt og kan utreagere på (skumle menn f.eks). Det samme med min aussie sitt vokterinstikt. Med en gang hun ser noe jeg vet hun vil vokte, drar jeg frem yndlingsleken før hun får reagert. Jeg kunne aldri hindret disse atferdene like godt uten disse forsterkerne.

Det handler ikke om å pøse ut, men gi hunden en alternativ atferd, forhindre at den uønskede atferden oppstår (og dermed blir forsterket) og gi en positiv assosiasjon til situasjonen (labradoren min er faktisk tryggere på menn nå. Menn betyr jo masse godis!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Selvsagt er de fleste hunder interessert i sin eier, det håper da jeg. Men allikevel er ikke det alltid nok. Jeg har brukt metoden som Tonje nevner, nemlig pøse ut med godbiter når labradoren min får øye på noe jeg vet hun syns er skummelt og kan utreagere på (skumle menn f.eks). Det samme med min aussie sitt vokterinstikt. Med en gang hun ser noe jeg vet hun vil vokte, drar jeg frem yndlingsleken før hun får reagert. Jeg kunne aldri hindret disse atferdene like godt uten disse forsterkerne.

Det handler ikke om å pøse ut, men gi hunden en alternativ atferd, forhindre at den uønskede atferden oppstår (og dermed blir forsterket) og gi en positiv assosiasjon til situasjonen (labradoren min er faktisk tryggere på menn nå. Menn betyr jo masse godis!)

Jeg har vel aldri ment at man ikke skal bruke forsterkere. Det er bare noe med hvordan man gjør ting.

Og som nevnt over her med og tvinge nedpå mat. Ser jo det til stadighet, folk som har vårt på pølsekurs og står og tvangsfôrer pelsen mens den står på to ben og utagerer eller flyr på alle 4 ved siden av pelsen som drar i båndet og prøver stappe mat i munnen på den. Kjemepestilig og sikkert veldig lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt, i motsetning til Ingar sitt, gikk ut på å ikke kreve noe som helst av Dina idet en jogger passerer.

Du skal bare se til å skuffe innpå med masse snacks idet (ikke før, for da blir det avledning og det er ikke læring)Dina får øye på joggeren, og så fortsette å mate henne gjennom situasjonen. Når joggeren er ute av syne så er det bråslutt på moroa. Når ny jogger kommer til syne, starter morroa igjen. Og sånn kan dere fortsette, gjerne på ulike steder for å få generaliseringen.

Det er først når hunden er blitt hjernevasket på å forvente "gratis" godbiter i jogge-situasjoner du kan prøve deg litt frem med å vente på den berømmelige frivillige kontakten som Ingar viser til, og deretter utvikle dette videre til sladretrening når hunden er løs.

*Ler*.... og det er jo det man fort kan oppleve med en sånn metode. Om hunden er så fokusert på "forstyrrelsen" som noen kan bli, så er det ikke nødvendigvis virksomt å stappe hunden full av godbiter, for i verset fall er ikke hunden interessert i å få munnen stappet full av godbiter - og om man skal tvinge godisen inn i kjeften på hunden, hvilken POSITIV effekt har det ? Og hva om hunden ikke LAR seg bestikke av godbiter ? Det finnes jo hunder som ikke er glad i mat, liksom...

Ett godt poeng Siri. Nå har ikke jeg så mye peiling men jeg har ihvertfall funnet ut at jeg kan putte en hel pølsebit oppi nesa til Bonnie uten at hun reagerer når det kommer bil og jeg innbiller meg at de fleste jaktsituasjoner fører til at hunden blokkerer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett godt poeng Siri. Nå har ikke jeg så mye peiling men jeg har ihvertfall funnet ut at jeg kan putte en hel pølsebit oppi nesa til Bonnie uten at hun reagerer når det kommer bil og jeg innbiller meg at de fleste jaktsituasjoner fører til at hunden blokkerer ganske bra.
Ja Siri sitt innlegg er egentlig allt i et nøtteskall. De fire nøkkelpunkter for all operant læring.

Forsterker, timing, frekvens og kriterie. Selv om en og annen muligens mener at de ikke gjelder for egen hund, så er de allikevel universelle. Får man det ikke til, så finns svaret på det blandt de fire nøkkelpunkter.

Og motsatt selvfølgelig. Det er kjekt å prøve å finne ut hvorfor det man driver med virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Siri sitt innlegg er egentlig allt i et nøtteskall. De fire nøkkelpunkter for all operant læring.

Forsterker, timing, frekvens og kriterie. Selv om en og annen muligens mener at de ikke gjelder for egen hund, så er de allikevel universelle. Får man det ikke til, så finns svaret på det blandt de fire nøkkelpunkter.

Og motsatt selvfølgelig. Det er kjekt å prøve å finne ut hvorfor det man driver med virker.

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener.

Synes selv det er helt utrolig hva man kan får utrettet med godbiter og klikker men det er utrolig mye enklere å lære inn enn å lære av. Læreavsituasjonene er mye vanskeligere å kontrollere.

I ett tilfelle hvor jaktsituasjonen oppstår p.g.a biler så er det jo lett å oppsøke steder å øve på. Biler er det jo mye av overalt.

Det er litt verre når man ikke har mulighet til å hyppig oppsøke situasjonen.

Nå var det ett lyst hode her inne som rådet meg til å oppsøke steder med mye biler og belønne oppmerksomhet rettet vekk fra bilene og mot meg. Dette har jeg tenkt til å trene på noen uker fremover for å se om det i det hele tatt gir noen fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo det til stadighet, folk som har vårt på pølsekurs og står og tvangsfôrer pelsen mens den står på to ben og utagerer eller flyr på alle 4 ved siden av pelsen som drar i båndet og prøver stappe mat i munnen på den. Kjemepestilig og sikkert veldig lærerikt.

Hva mener du egentlig med pølsekurs? Hvem er det som holder slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det lurer jeg også på. har aldri sett noen slike jeg. Har derimot vært på kurs av ulik karakter- alt fra 80-90 talls nordemstamlight til klikkerkurs. Ingen tvangsfôring med pølser på noen kurs. På 80-90talls kursene innbildte man seg at en kraftig klapp på biikkja samt et kort og mørkt "BRA" var godt nok. På klikkerkursene lærer man å bruke en forsterker som virker. De som gjør som noen over her forklarer har rett og slett ikke forståelse for hva de driver med, og hvordan ting skal gjøres. Skjem ikke metoden av den grunn, skjem da folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hva mener du egentlig med pølsekurs? Hvem er det som holder slike?

Vet ikke jeg vel men noe steds må jo folk bli "vranglært".

Har da vært på ett klikkerkurs selv hvor alt dreide seg om mat mat mat og hvis hunden gjorde noe ekstraordinært bra så kunne den få leke som Bonus. Noe som fungerte relativt dårlig på monsteret mitt.

Vært på andre kurs der det første de gjør er og se på hver enkelt ekvipasje individuelt og hva forsterkning som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo det til stadighet, folk som har vårt på pølsekurs og står og tvangsfôrer pelsen mens den står på to ben og utagerer eller flyr på alle 4 ved siden av pelsen som drar i båndet og prøver stappe mat i munnen på den. Kjemepestilig og sikkert veldig lærerikt.

Oi, har du også sett det? Masse utagering pluss godbiter = suksess. Altså bare for å være tydelig, disse "moderne" hundetrenerne som trener positivt og alt dette her, de må jo gjerne bare gjøre det, men når man skal begynne å lære fra seg en ting eller to, da bør man faktisk kunne tingene også. Og ikke minst evne å lære dem fra seg. Synes jeg ser så altfor mye hunder og eiere som setter sin lit til pølsen, for sånn ar de lært det på kurs. Disse hundeierne har kanskje ikke helt forstått hva de belønner osv, men hva i svarte er det hundetreneren har lært dem da?

Det er ikke sånn at man kan slippe hunden inn på et kontor, atferdsspesialist analyserer den på en halvtime og deretter skriver ut en ti-siders lefse med en oppskrift hvor man skal lære hunden å slappe av. Man gjør det kanskje i beste mening, men en helt ordinær hundeeier, skjønner jo kanskje bare halvparten av det som blir sagt, og ser man ikke helheten så kan man like godt bruke lefsen som dasspapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor skal man behøve forstå hva man belønner da? Kan visst ikke gjøre feil med positiv trening har jeg blitt fortalt.

P.S. Emilie, fin tispe. Jeg har Welincha's Mirakel <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man behøve forstå hva man belønner da? Kan visst ikke gjøre feil med positiv trening har jeg blitt fortalt.

Nettopp - dropp forståelse og logikk - deng bikkja! Den fortjener det sikkert uansett før eller siden, og man får ihvertfall satt seg i respekt og vist seg som leder!

Dette bare å følge opp den briljante saklige og logiske argumentasjonsrekken som enkelte forfekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud folkens!

Dere er ikke sanne!

Døm gjerne metoden, men ikke utfra de som faktisk ikke klarer å bruke den. Det finnes faktisk problemhunder (eller hunder med problemeiere) i alle treningsleire.-> blant som bruker de gamle, gode jârverudmetodene finnes det også folk som sliter. uten at jeg da sier metoden er helt idiotisk.

" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man behøve forstå hva man belønner da? Kan visst ikke gjøre feil med positiv trening har jeg blitt fortalt.

Så klart ikke. For all del man kan gjøre feil ved valg av andre metoder også, men ehm, det er påfallende hvor mye utagering og pølsedryssing som går hånd i hånd, her i byen i hvert fall. Og jeg blamer ikke Hvermansen for det, jeg vet jo hvor ideene kommer fra.

P.S. Emilie, fin tispe. Jeg har Welincha's Mirakel <_<

Hun er jo verdens fineste fining <ahttp://hundesonen.no/uploads/emoticons/Jul_smile.png' alt=':)'> (man kommer langt med smiger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor er det sånn at om man er skeptisk til pølsemetodikk og hvordan den utføres så automatisk blir man stemplet som den verste mishandleren som denger bikkja? Trur dere ikke vi og belønner hundene våre eller har vi ikke tid til fordi vi er altfor opptatt av og denge bikkja og vise den jorda fra fugleperspektiv?

Lurer nå på hvem som dømmer hvem her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du lærer! Ny erfaring? Ja det stemmer og det er nok ikke ikke mine naturlover, men de universelle det er snakk om. Men det er egentlig galt å si at "belønning" ikke virker fordi det er det eneste som virker faktisk. Og er hunden under påvirkning av straffeprosedyrer er fravær av straff belønning i seg selv.(NF) Det er derfor hunden setter seg når du sier sitt i en gitt situasjon. Men godbiten er bortkastet i en slik situasjon fordi hunden altså allerede er belønnet. Om man da ikke ønsker at godbit eller ros "bra" skal være det betingede signalet om at at straff uteblir. Da vil hunden oppfatte ros eller bra som noe ala "nå kommer det ikke straff så nå gjorde jeg noe rett. Og det er jo greit nok i seg selv det, om det er slik man ønsker å ha det.

Så klart ikke. For all del man kan gjøre feil ved valg av andre metoder også, men ehm, det er påfallende hvor mye utagering og pølsedryssing som går hånd i hånd, her i byen i hvert fall. Og jeg blamer ikke Hvermansen for det, jeg vet jo hvor ideene kommer fra.

Hun er jo verdens fineste fining <ahttp://hundesonen.no/uploads/emoticons/Jul_smile.png' alt=':)'> (man kommer langt med smiger)

her i bygda er det ikke slik. her er det ola som har hatt hund i ørti år,og nå har sin ørtende hund som sliter med utagering mot andre hannhunder. eller hunder generelt. En av olaene løser dette ved å ta hunden sin hardt, og deretter kaste den i bakken. DET fordømmer jeg.

MEN: til en snusken nediher: det er som regel ikke klikkerfantastene (som de kalles av noen) som dømmer ALLE andre som ikke klikkertrener. de fordømmer metoder som er bakstreverske og harde, ja, men ikke alle metoder. Kanskje du har snev av dårlig samvittighet selv, også føles det treffende? Kanskje du dømmer deg selv? jeg gjør det ikke, medmindre du bruker hardhendte metoder. Tror ekstreministene i hver sin leir sitter på hver sin tue og kaster skitt. MEN det er ekstreministene, sombruker mer tid p åå rakke ned andres metoder enn å i det hele tatt trene hunder.

jeg trener ikke klikkersk,men en mellomting.Føler meg ALDRI dømt av mine klikkerske venner. Mitt valg, mine hunder. Men je kaster dem ikke i bakken, rykker ikke i bånd, knøvler dem ikke eller river dem i ører/nakkeskinn.Det er vel det folk reagerer på, ikke om du bruker korrigering i seg selv. Jeg bruker "NEI"- det betyr: SLUTT! jeg har heller ikke tålmod til å trene inn ny atferd klikkersk- jeg shaper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - dropp forståelse og logikk - deng bikkja! Den fortjener det sikkert uansett før eller siden, og man får ihvertfall satt seg i respekt og vist seg som leder!

Dette bare å følge opp den briljante saklige og logiske argumentasjonsrekken som enkelte forfekter.

Hvem er det som dropper forståelse og logikk? Og ikke minst hvem av oss er det som "denger bikkja"? Er dette egenskaper du tillegger folk som ikke trener på samme måte som deg selv? I så fall tror jeg du skal gå ned fra den der høye hesten din og tenke litt over hvem som har fordommer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å slenge ut hvem som har fordommer, når man er like ille selv. Det gjelder vel for de fleste her..

Men ja, det er veldig fristende å dra frem "hundedengeren" etter at "pølsedaskeren" har blitt dratt frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å slenge ut hvem som har fordommer, når man er like ille selv. Det gjelder vel for de fleste her..

Men ja, det er veldig fristende å dra frem "hundedengeren" etter at "pølsedaskeren" har blitt dratt frem :)

Og det er interessant hvordan en formulering er blitt til en slags urban legend, uten rot i virkeligheten. Og igjen handler det om fordommer, mot både "bikkje- og pølsedengere" (sistnevnte noe som for øvrig kun finnes i enkeltes forvridde fantasi). Ja, jeg også har fordommer, fordommer mot dem som dømmer meg og min måte å trene hund på. Og det påfallende hvem som pleier å gjøre det. Men du tror kanskje det er morsomt du, å bli kalt for dyremishandler og lovbryter, dersom du tar i hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også interessant hvordan du ofte må legge til små stikk som "enkeltes forvridde fantasi".

Hvis vi har hundedengere, hvorfor ikke ha pølsedaskere? Ingen av delene er noe bra i det hele tatt, det var mitt poeng.

Det er ikke noe morsom å bli kalt noe som helst negativt, enten det er dyremishandler, lovbryter, foringsmaskin, pølsefantast, gammeldags, eller hva som helst. Det kan vi vel enes om, uten å kalle hverandre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også interessant hvordan du ofte må legge til små stikk som "enkeltes forvridde fantasi".

Hvis vi har hundedengere, hvorfor ikke ha pølsedaskere? Ingen av delene er noe bra i det hele tatt, det var mitt poeng.

Ja, det er vel noe galt med disse "stikkene" også, ikke sant? Vel, når ting ikke har rot i virkeligheten så faller det i min verden, i kategorien fantasi i hvert fall. Mer avansert er det ikke. Jeg sier ikke at det er fint og flott å banke bikkja, men hvem er det som seriøst kan rekke hånden i været, og si at de gjør det, her inne? Jeg tror faktisk ikke det er så veldig mange jeg, selv om andre gir uttrykk for at sånn er det. Trener man ikke kun positivt så får bikkja deng - hver dag.

Og siden jeg nevnte noe om å slå hunden i hodet med en pølse langt bak i debatten, noe jeg for øvrig aldri har gjort - eller skrevet - så har det blitt et sånt et funny, tilbakevendende tema, og et utrykk for folk som liker å denge hunder. En kategori jeg for øvrig faller innenfor, siden det var jeg som først skrev om "pølsedengeren".

Det er ikke noe morsom å bli kalt noe som helst negativt, enten det er dyremishandler, lovbryter, foringsmaskin, pølsefantast, gammeldags, eller hva som helst. Det kan vi vel enes om, uten å kalle hverandre ting?

Men det er litt mer alvorlig å bli kalt dyremishandler og lovbryter, enn for eksempel fôringsmaskin. Det er liksom litt kjipere å ha på nakken at man er sadist og kriminell på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel noe galt med disse "stikkene" også, ikke sant? Vel, når ting ikke har rot i virkeligheten så faller det i min verden, i kategorien fantasi i hvert fall. Mer avansert er det ikke. Jeg sier ikke at det er fint og flott å banke bikkja, men hvem er det som seriøst kan rekke hånden i været, og si at de gjør det, her inne? Jeg tror faktisk ikke det er så veldig mange jeg, selv om andre gir uttrykk for at sånn er det. Trener man ikke kun positivt så får bikkja deng - hver dag.

Og siden jeg nevnte noe om slå hunden i hodet med en pølse langt bak i debatten, noe jeg for øvrig aldri har gjort - eller skrevet - så har det blitt et sånt et funny, tilbakevendende tema, og en utrykk for folk som liker å denge hunder. En kategori jeg for øvrig faller innenfor, siden det var jeg som først skrev om "pølsedengeren".

Men det er litt mer alvorlig å bli kalt dyremishandler og lovbryter, enn for eksempel fôringsmaskin. Det er liksom litt kjipere å ha på nakken at man er sadist og kriminell på en måte.

Ja, for jeg syns det er veldig unødvendig å tillegge andre f. eks "forvridd fantasi", jeg forstår ikke grunnen rett og slett.

Det er vel ingen her som banker bikkja, og jeg tviler sterkt på at noen her inne også bevisst belønner hunden sin for å utagere.

Sånn som du sier "Trener man ikke kun positivt så får bikkja deng - hver dag.", det går forsåvidt begge veier. Hvis man ikke bruker fysisk straff så er man en fjott som bare slenger pølsebiter over alt, for ingenting :)

Jeg må le litt da, for da jeg skrev pølsedenger, så var det IKKE ment mot at du skrev det. For å være helt ærlig, så har jeg bare fulgt med på de siste sidene her, og begynnelsen. Så jeg visste ikke engang at du hadde skrevet pølsedenger, sånn jeg tenkte så var det et dumt ord jeg "fant opp" for å ha noe å likestille med "hundedenger".

Edit: Selv om noen sier at man er noe/gjør noe (eks. denger eller aldri klarer å trene hunden sin rett), så er det jo ikke sannhet. Og selv om begge deler er frustrerende, syns jeg ikke den ene er noe bedre enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - dropp forståelse og logikk - deng bikkja! Den fortjener det sikkert uansett før eller siden, og man får ihvertfall satt seg i respekt og vist seg som leder!

Dette bare å følge opp den briljante saklige og logiske argumentasjonsrekken som enkelte forfekter.

Det mest interessante med denne diskusjonen, synes jeg, er at disse som har sett lyset og har slik en uendelig tålmodighet og overbærenhet med de mer eller mindre skrudde bikkjene sine, har så lattelig (sitat Victor, 7 år) dårlig impulskontroll når de skal forholde seg til folk i diskusjoner om nettopp dette temaet. :) Det er like fornøyelig hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante med denne diskusjonen, synes jeg, er at disse som har sett lyset og har slik en uendelig tålmodighet og overbærenhet med de mer eller mindre skrudde bikkjene sine, har så lattelig (sitat Victor, 7 år) dårlig impulskontroll når de skal forholde seg til folk i diskusjoner om nettopp dette temaet. :) Det er like fornøyelig hver eneste gang.

det må være en smart sjuåring, Jeg viste ikke hva ordet impulskontroll betød da jeg var sju..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...