Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer


Mirai

Recommended Posts

Jeg ser at Løberg har steget litt i pris, men jeg synes likevel ikke mellomlegget mellom 900 (hvis de også ikke har steget), og det hun tar, er spesielt mye å forlange for å få noen som har utdannelse på feltet. Det mases om at hund er dyrt - kurs, forsikring, politisk korrekt fôr osv koster penger. Og det skulle da bare mangle at det ikke kostet å få atferdsterapi! Tror du de som driver med det gjør det for å være snille? Det er da en jobb på lik linje med alle andre, inkludert instruktører på "vanlige" kurs, dyrlege eller fysioterapeut. Disse er jo forhåpentligvis også utdannet, og vi betaler for at de skal bruke sin utdannelse til å hjelpe vår hund. Hva er så rart med atferdsterapeut, at du ikke syns det er verdt å betale for?
Vel... jeg syns det er dyrt jeg ja og selv tar jeg 200 kr. for en privat time som gjerne strekker seg ut til et par eller tre. Men dette er ikke mitt yrke, bare hobby og prisen gjør at jeg nesten får dekket kjøringen til og fra. Men resultatet som hundeiere får som har vært hos meg er betaling grei nok egentlig. Lydige glade hunder. Hadde jeg levd at det så måtte jeg nok sett litt på prisen ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 636
  • Created
  • Siste svar
Guest Kåre Lise
Nå er det STOR forskjell på hundehold i Norge og USA, men det visste du kanskje ikke? I USA står hundene ofte i en stor "back yard"; inngjerdet hage. De er heldige om de får komme ut på tur en gang iblandt.

Vet ikke med deg jeg men her jeg bor står de lenket i oppkjørsla i annahvert hus bortover så de kan utagere på alt som går forbi uten at jeg har sett de utenfor eiendommen en eneste gang. Trur nok ikke det er så store forskjeller og hvertfall ikke sånn du skal ha det til, de fleste amerikanere er faktisk fanatisk glad i dyrene sine og ofrer det meste for dem.

Eller tror du virkelig at Milans resultater holder i evig tid? Det er i tilfelle en rimelig naiv tanke..

Så flott at du selv beviser at du ikke leser innlegget mitt som du først svarte på, langtifra prøver og forstå hva jeg mener bare komme her med pølseoppkast ditt. For å minne deg på dette så skrev jeg om akkurat dette i innlegget tidligere i dag:

De fleste med vett mellom øra vet og skjønner at det CM gjør på en økt ikke er livstidshelbredende men forhåpentligvis en start på ett nytt og bedre hundehold for de det angår, og dette vet CM selv og det sier han også, det er ingen hemmelighet.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Du forsvarer jo mye av det han står for, så du må jo ha en eller annen mening. Hva DU mener, det vet jo ikke jeg, det får du sørge for å fortelle om selv.

Har jeg ikke gitt utrykk for det i denne tråden? kanskje du bør gå tilbake og lese litt før du uttaler deg?

Så dere forresten Dyrisk her nå, hu med servicehunden som dulta borti den når den så på andre hunden, akkurat samme som CM gjør, fy stakkars hund også sende noe sånt på NRK. :lol: Tragisk. Nei la nå den servicehunden få stirre på andre bikkja og lage konflikt sier jeg bare, mye mye bedre. Huff stakkars hund, å slå har dette blitt kalt i CM diskusjonene... Nei nå får dere legge pølsene i frysern og våkne opp til the real world her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot at du mener noe annet enn meg, men beklager å si det - du diskuterer på en veldig dårlig måte her nå. I nesten hvert innlegg prøver du å få oss som er uenige med deg til å fremstå som noen forbanna pølseviftere, jeg syns det er dårlig debatteknikk. Innlegget ditt er jo helt kurant uten den siste setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg har ingenting imot at du mener noe annet enn meg, men beklager å si det - du diskuterer på en veldig dårlig måte her nå. I nesten hvert innlegg prøver du å få oss som er uenige med deg til å fremstå som noen forbanna pølseviftere, jeg syns det er dårlig debatteknikk. Innlegget ditt er jo helt kurant uten den siste setningen.

Burde ikke du vært travelt opptatt med og skrive klagebrev til NRK istedet for å kritisere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nesten hvert innlegg prøver du å få oss som er uenige med deg til å fremstå som noen forbanna pølseviftere, jeg syns det er dårlig debatteknikk. Innlegget ditt er jo helt kurant uten den siste setningen.

Vel.. slik debatten har utviklet seg både her og på canis, så er begrepene pølsetanter, pølseviftere osv, blitt en positiv betegnelse etterhvert. Det har "tradissene" bidratt til, så takk for den. De som er blitt pølseviftere har jo blitt det fordi de har lært mer og forstår hvorfor og hvordan hunder lærer. Den kunnskapen tror jeg egentlig det er pølsetantene som besitter i største grad. Men så er det derfor de er pølsetanter også.

Frem for flere pølsetanter joho!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer at "pølsevifter" er en som prøver å trene med positiv forsterkning, men bare ender opp med å belønne i hytt og pine og dytte innpå pølser uten å egentlig få til det h*n ønsker. Belønner mens hunden utagerer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer at "pølsevifter" er en som prøver å trene med positiv forsterkning, men bare ender opp med å belønne i hytt og pine og dytte innpå pølser uten å egentlig få til det h*n ønsker. Belønner mens hunden utagerer osv.

Jeg tror ikke det er det som menes av de som aktivt bruker begrepet med et negativt fortegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. slik debatten har utviklet seg både her og på canis, så er begrepene pølsetanter, pølseviftere osv, blitt en positiv betegnelse etterhvert. Det har "tradissene" bidratt til, så takk for den. De som er blitt pølseviftere har jo blitt det fordi de har lært mer og forstår hvorfor og hvordan hunder lærer. Den kunnskapen tror jeg egentlig det er pølsetantene som besitter i største grad. Men så er det derfor de er pølsetanter også.

Frem for flere pølsetanter joho!

;)

For noe tull! Pølsetanter, pølseviftere, fôringsautomater - kall det hva du vil - i mitt hodet detter ikke disse begrepene under kategorien "utrykk med positivt fortegn". Men om du liker å bli kalt pølsetante, Ingar, så er jo det helt ok :P Uansett, jeg ser på begrepene som nedsettende egentlig, derfor liker jeg heller ikke å bruke dem. Men det er likevel interessant observert av deg, at "pølsefolket" er dem som virkelig er i besittelse av den nødvendige kunnskapen man trenger for å trene hund - riktig, de som vet mest og best. Jeg vet ikke jeg, hvem det er som er nedsettende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er det som menes av de som aktivt bruker begrepet med et negativt fortegn.

For noe tull! Pølsetanter, pølseviftere, fôringsautomater - kall det hva du vil - i mitt hodet detter ikke disse begrepene under kategorien "utrykk med positivt fortegn". Men om du liker å bli kalt pølsetante, Ingar, så er jo det helt ok :P Uansett, jeg ser på begrepene som nedsettende egentlig, derfor liker jeg heller ikke å bruke dem.

Ja, jeg å ser på slike utrykk som riktig så negativt og er vel mer ord på de som virkelig vifter med pølser og ikke har peil på hva de driver med. At det kommer fra "traddisene" er vel ett tegn på at de ikke kan så mye om dette eller opplever kun de som kommer å sier at dette fungerer ikke (pga feilbruk). Altså sier mer om "dem" enn om "dere" eller? Samt at det er faktisk flere av pølsevifterne ute i verden enn man aner :P

Men det er likevel interessant observert av deg, at "pølsefolket" er dem som virkelig er i besittelse av den nødvendige kunnskapen man trenger for å trene hund - riktig, de som vet mest og best. Jeg vet ikke jeg, hvem det er som er nedsettende?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Heildigvis er det mange veier til Rom og det er vel der det skorter hos disse innbitte pølsetantene som sverger til menigheten og ikke klarer ta ansvar. Dette har ingenting med kunnskap og gjøre, heller mangle på sådan.

Bare se på Canis, flommer over av problematferd der de sitter og griner og ikke vet si arme råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! Pølsetanter, pølseviftere, fôringsautomater - kall det hva du vil - i mitt hodet detter ikke disse begrepene under kategorien "utrykk med positivt fortegn". Men om du liker å bli kalt pølsetante, Ingar, så er jo det helt ok ;) Uansett, jeg ser på begrepene som nedsettende egentlig, derfor liker jeg heller ikke å bruke dem. Men det er likevel interessant observert av deg, at "pølsefolket" er dem som virkelig er i besittelse av den nødvendige kunnskapen man trenger for å trene hund - riktig, de som vet mest og best. Jeg vet ikke jeg, hvem det er som er nedsettende?

At klikkertrenere (pølsetanter) har mest kjenneskap til læringspsykologi og praktisk bruk av den, er bare et faktum. Det er derfor de klikketrener. Det har intet med å være nedsettende å gjøre. Mange av mine mest respekterte venner kan ingenting om hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heildigvis er det mange veier til Rom og det er vel der det skorter hos disse innbitte pølsetantene som sverger til menigheten og ikke klarer ta ansvar. Dette har ingenting med kunnskap og gjøre, heller mangle på sådan.

Bare se på Canis, flommer over av problematferd der de sitter og griner og ikke vet si arme råd.

folk på canis er ikke nødvendigvis klikkertrenere! Og problematferder finner du hos hunder uavhengig av treningsmetode.. naboen her er nokså nordenstamsk, men har likevel stoore problemer med hundedyret sitt.

SÅ: Det du leser på canis er ikke synonymt med problemer hos klikkertrenere.

,

... du er vel smartere enn som så???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At klikkertrenere (pølsetanter) har mest kjenneskap til læringspsykologi og praktisk bruk av den, er bare et faktum.

Nei.

Det er derfor de klikketrener.

Ikke nødvendigvis.

Det har intet med å være nedsettende å gjøre. Mange av mine mest respekterte venner kan ingenting om hund.

Mange av mine venner som heller ikke kan hund, gjerne fordi de ikke har en :rolleyes: Eller mener du at disse vennene dine bruker de "feile" metodene, og derfor ingenting kan om hund? I så fall vil jeg jo kalle deg svært nedsettende, igjen, fordi du hevder å ha rett hva gjelder din innstilling til hundetrening. Mens disse vennene dine, de kan ikke en skit, for de trener ikke slik som deg. Var det det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
folk på canis er ikke nødvendigvis klikkertrenere! Og problematferder finner du hos hunder uavhengig av treningsmetode.. naboen her er nokså nordenstamsk, men har likevel stoore problemer med hundedyret sitt.

SÅ: Det du leser på canis er ikke synonymt med problemer hos klikkertrenere.

,

... du er vel smartere enn som så???

Hvor har jeg sagt at de nødvendigvis klikkertrener???

Deriomot er det ett stort flertall der som kun sverger til positive metoder i beste tru om at det er løsningen på alt her i verden og heller sitter og griner over en uhåndterlig hund fremfor å se litt lenger enn nesetippen sin.

Grensesetting er ett fremmedord og synonymt med fysisk vold og avstraffelse, det samme med korrigering.

Det er bevist at de beste resultater oppnås ved positiv trening men med aktiv grensesetting. Det er der mange bommer big time og ikke engang er i stand til og fysisk håndtere egen hund like lite som de kan snakke til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det er BEVIST ja....... *ler*

Bare le du men det er faktisk gjort undersøkelse på dette og det kom klart frem at de lydigste hundene var de som var trent med positiv belønning og hvor kontroll hadde klar sammenheng.

Så kan man heller diskutere grensesetting men for meg er ikke det nødvendigvis synonymt med og vifte med pølser og klikkere. Det er dermed heller ikke sagt at man må praktisere vold og fysisk avstaffelse som pølsetantene er så flinke til og konkludere med så fort man kommer inn på dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du har jo misforstått noe grundig, eller.?

konsekvens er viktig også ved trening med positiv forsterkning. Det er nok DET du har lest. Men konsekvens betyr ikke grensesetting i på samme måte som du tolker grensesetting (nei, fy, være leder, etc).

Det stod en artikkel i Apl. Anim. Sci om resultater med forskjellig hundetrening.. Er det noen som har lest og husker hvilket nr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare le du men det er faktisk gjort undersøkelse på dette og det kom klart frem at de lydigste hundene var de som var trent med positiv belønning og hvor kontroll hadde klar sammenheng.

Så kan man heller diskutere grensesetting men for meg er ikke det nødvendigvis synonymt med og vifte med pølser og klikkere. Det er dermed heller ikke sagt at man må praktisere vold og fysisk avstaffelse som pølsetantene er så flinke til og konkludere med så fort man kommer inn på dette temaet.

Så vis meg de undersøkelsene, og hvilke kilder de refererer til. Det der er jo bullshit. For det første: hva er definisjonen på "grensesetting" eller "positiv belønning med kontroll"? For det andre: hunder er individer, og noen hunder knekker sammen bare man hever stemmen til de. For det tredje: trenere er også forskjellige, så den undersøkelsen du henviser til kan ikke gi særlig troverdige resultater. Jeg ler ennå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Så vis meg de undersøkelsene, og hvilke kilder de refererer til. Det der er jo bullshit. For det første: hva er definisjonen på "grensesetting" eller "positiv belønning med kontroll"? For det andre: hunder er individer, og noen hunder knekker sammen bare man hever stemmen til de. For det tredje: trenere er også forskjellige, så den undersøkelsen du henviser til kan ikke gi særlig troverdige resultater. Jeg ler ennå jeg..

Med den holdningen din gidder jeg ikke dele noe som helst. så du mener altså at en hund som ikke tåler og bli irettesatt skal få fri oppdragelse du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...