Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer

Mirai

Recommended Posts

Litt kneppe ja, og ikke "naturlig" i det hele tatt - og det var dette jeg kommenterte fra Ingar:

Det finnes verre straffer man kan få i naturen enn å plumpe i en søledam, liksom.. Man kan jo f.eks lure på om f.eks en ulv ville svømt over en stri elv for å få tak i sau? Da er den sannsynligvis svært svært sulten, og kan ikke få tak i mat på noen enklere måte på "sin" side av elven, sant?

ja nemlig som vi har snakket om...motivasjon og løper motivasjon for å unngå straff og motivasjon for å skaffe mat parallellt hele veien, så fortsetter motivasjonen for å få mat å løpe etter at motivasjonen for å unngå straff har stoppet. Du belyser bare det jeg har hevdet. Takk for den :-). Det var egentlig trist å se programmet om de to hann gepardene, som i desperat mangel på mat satte både liv og helse på spill for å få mat. De begynte i sin nød å jakte på ting som var helt unaturlig for dem. Den ene fant de død senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 636
  • Created
  • Siste svar

de fleste har verbal kontroll på spannet sitt. har du hørt om høyre/venstre, rolig og ståå? Vel, de fleste hører ikke på den siste, men har man en god lederhund roper man da høyre eller venstre så lederhunden tar en bue og kommer inn på sporet bak deg igjen. Men det er kun de beste. :=) leste du nøye, så du at kommentaren var ironisk.

De jeg kjører er ikke så flinke, men høyre/venstre det kan de. Jeg har takk og pris ikke mistet dem. Men det har vært nære på, ja.. kjøring uten brems er galskap. Kjører du?

muligens ble legge på bakken-øvelsen gjort feil. Kanskje fordi det ikke er metoden for meg, og fordi jeg ikke syntes det var en god ide, kanskje fordi jeg var en ung og uerfaren hundeeier som tok til meg det meste av det de "gamle" sa og stolte fullt på dem. Men jeg fant da andre, mer humane metoder. Det funka- så da er brutalitet i ytterste begrep unødvendig. jeg har ikke hund for å få utløp for maktbehov (det har jeg ikke engang)- og er dermed veldig glad det ikke trengs å gjøres på en slik måte.

la meg bare nevne "Dyr skal ikke lide i utrengsmål". Er metoden unødvendig "brutal"- ja så bryter man dyrevernlova!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. du har ikke fulgt med på CM du? Han selger strupehalsbånd som er kamuflert som vanlige bånd. De er også laget slik at de sitter (strupdelen) langt oppe på hundens hals, i det området den har minst muskler slik at rykket skal få størst mulig effekt. Se hjemmesiden hans. Halsbåndet kan ikke benyttes av hunder med tynn, slank nakke (greyhounds, miniatyrhunder) eller av hunder med "pushed in faces" (hans uttrykk) som i utgpkt ikke har så lett for å puste. Fine greier, hva? Dyrenes venn det der.

Takk for info, skal bestille meg et sånt. Du har ikke hjemmesideadressen hans også?

Han legger støtt og stadig hunder i bakken (og glemmer at i hudnens normale liv er det hunden som underkaster seg som gjør det selv, den blir ikke kastet i bakken, men gjør det alså selv)

Stakkers hunder som blir lagt i bakken. Det må jo bare være sååå dritydmykende at de heller skulle ønsket seg død og begravet. For øvrig er det bare tull Meg, at hunder legger seg frivillig på rygg sånn alltid, for å unngå en konflinkt. Det er slett ikke uvanlig at den ene hunden presser den andre hunden ned i bakken, med makt.

Ta den lille terrierblandingen som ikke kunne være alene hjemme; i stedet for at Milan kom inn når problemet hadde blitt så stort, hadde det hele kunnet vært unngått om eierne hadde visst at hunder måtte ha litt alene-hjemme-trening før man kunne anta at de kunne være alene hjemme en hel amerikansk arbeidsdag. Og man hadde sluppet å stappe hunden inn i et pittelite bur og sagt SHHH til den bare den gjorde tegn på å ville gå ut. I tillegg var det jo fint at Milan opplyste eierne om at hunden trengte litt mer "mosjon" enn kun ti minutter totalt i løpet av en dag, men igjen; hadde eierne fått litt mer opplysning fra fx omplasseringen, hadde nok det meste av problemene kunnet vært unngått.

Men Huldra, dette gjelder jo alle hundeeiere. Det er mye som kunne vært unngått hvis Hvermansen kunne litt mer om hund og hundetrening. Det er alltid det beste om man slipper å oppsøke hjelp, men gjort er gjort, og spist er spist. Og det er ikke Millan sin feil at folk ikke kan oppdra hundene sine.

ja nemlig som vi har snakket om...motivasjon og løper motivasjon for å unngå straff og motivasjon for å skaffe mat parallellt hele veien, så fortsetter motivasjonen for å få mat å løpe etter at motivasjonen for å unngå straff har stoppet. Du belyser bare det jeg har hevdet. Takk for den :-). Det var egentlig trist å se programmet om de to hann gepardene, som i desperat mangel på mat satte både liv og helse på spill for å få mat. De begynte i sin nød å jakte på ting som var helt unaturlig for dem. Den ene fant de død senere.

Jeg tror det Ingar, at du kanskje skal lese hva 2ne faktisk skriver, i stedet for å gjenta deg selv til det kjedsommelige. Våre late sofakrek er ikke ulver som lever i pakt med naturen og er på konstant jakt etter mat. Skal vi begynne å sulte hundene våre til de blir desperate, for å kunne trene dem med pølse?

Jeg sier igjen, du skulle fått prøvd deg på tispeskinnet mitt, siden du kan dette, mener jeg. Jeg har faktisk prøvd ut fastemetoden, og hun er et matvrak av dimensjoner. Tre dager uten mat, og jeg kunne slått henne i hodet med pølsen, ikke f*** om hun skulle sette seg på min kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, skal bestille meg et sånt. Du har ikke hjemmesideadressen hans også?

www.google.no-> finn den sjæl:) du kan bestille bøker og dvder der også, og så kan du joine fanclubben også:P (hehe, det siste var tull).

Stakkers hunder som blir lagt i bakken. Det må jo bare være sååå dritydmykende at de heller skulle ønsket seg død og begravet. For øvrig er det bare tull Meg, at hunder legger seg frivillig på rygg sånn alltid, for å unngå en konflinkt. Det er slett ikke uvanlig at den ene hunden presser den andre hunden ned i bakken, med makt.

det er ikke sånn det som regel går. Se tidligere svar fra meg. som eksempel: min 40 cm hannhund fikk ofte store hannhunder i bakken. Det var ikke med fysisk makt nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen, du skulle fått prøvd deg på tispeskinnet mitt, siden du kan dette, mener jeg. Jeg har faktisk prøvd ut fastemetoden, og hun er et matvrak av dimensjoner. Tre dager uten mat, og jeg kunne slått henne i hodet med pølsen, ikke f*** om hun skulle sette seg på min kommando.

OK, om jeg hadde brukt tre dager på å sulte hunden, for så å kommandere den i sitt - og den ikke satte seg - ville jeg tatt noe mye hardere enn pølse og slått meg selv i hodet veldig hardt og innsett at jeg var en innihampen dårlig hundetrener... Jeg antar mao at du overhodet ikke hadde LÆRT HUNDEN KOMMANDOEN !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sånn det som regel går. Se tidligere svar fra meg. som eksempel: min 40 cm hannhund fikk ofte store hannhunder i bakken. Det var ikke med fysisk makt nei..

Ja, og det var din hund, men den innebefatter ikke alle andre.

OK, om jeg hadde brukt tre dager på å sulte hunden, for så å kommandere den i sitt - og den ikke satte seg - ville jeg tatt noe mye hardere enn pølse og slått meg selv i hodet veldig hardt og innsett at jeg var en innihampen dårlig hundetrener...

Ja, det skal jeg gjøre neste gang jeg ikke får noe til, thanx.

Jeg antar mao at du overhodet ikke hadde LÆRT HUNDEN KOMMANDOEN !

Mhm, dine antagelser er fullstendig rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det var din hund, men den innebefatter ikke alle andre.

Man skal ikke generalisere (det gjelder deg og da), men tilsvarende er observert stadig vekk- det er ikke alltid fysisk tvang av den andre hunden, svært sjelden av det jeg har sett. Men ja, det forekommer, men ikke uten at det har vært signaler i forkant- den biten dropper jo CM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det Ingar, at du kanskje skal lese hva 2ne faktisk skriver, i stedet for å gjenta deg selv til det kjedsommelige. Våre late sofakrek er ikke ulver som lever i pakt med naturen og er på konstant jakt etter mat. Skal vi begynne å sulte hundene våre til de blir desperate, for å kunne trene dem med pølse?

Naturlovene gjelder like fullt for våre "sofakrek" som for ulver ute i naturen..selvfølgelig. Og de gjelder for deg og meg og til og med for fru Hansen nede i gata. For ikke å nevne herr Olsen som kjøper ei halv ei hver fredag.

Det er fordi du ikke har lært henne å sette seg på kommando det. Om du har trent på dette og hun allikevel ikke setter seg når du sier "sitt" så er det noe annet som forsterker at hun ikke setter seg. Hunder gjør alltid det som lønner seg for dem. Hadde jeg gjort som du foreslår her, så hadde aldri mine hunder lært seg å adlyde kommando heller. Du har faktisk ganske effektivt lært hunden å ikke sette seg når du sier sitt fordi det er hva du observerer i praksis. Du kan si det slik; Det du har fått, er det som har blitt forsterket(belønnet). Og en ting til..det er ikke mulig å prøve ut for å se hva som virker. Du må gjøre det konsekvent og gjennomført over tid. Og har du ikke noe å belønne hunden med, så er det ikke mulig å lære den noe. (naturlov igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Huldra, dette gjelder jo alle hundeeiere. Det er mye som kunne vært unngått hvis Hvermansen kunne litt mer om hund og hundetrening. Det er alltid det beste om man slipper å oppsøke hjelp, men gjort er gjort, og spist er spist. Og det er ikke Millan sin feil at folk ikke kan oppdra hundene sine.

Ja, og? Så kommer resten av poenget; man hadde ikke trengt å ty til Milans metoder for å hjelpe denne hunden og familien. Man hadde kunnet tipse de om hensiktsmessig mosjon/aktivisering, og hjulpet de å lære hunden å være alene hjemme uten å bruke et knøta lite bur. Gå gradvis frem, ikke forvente at hunden var rolig i flere timer nesten med en gang. Jeg tror heller ikke på det tullet at det er "kun Milan" som kunne hjulpet de hundene han besøker. At det er "enten Milan eller avlivning", det er bullshit fra ende til annen. Og når andre metoder kunne vært brukt, hvorfor skal Milans være den eneste rette måten å gjøre det på? Det henger liksom ikke på greip, det er ikke logisk.

Først lurer jeg på; hvorfor faste et matvrak?

For det andre, Marthe nevnte noe om hundeeiere som kun hadde en selskapshund som kun kunne sitt og gi labb, som skrev som om de hadde hatt 25 hunder i 100 år? Er det bedre å skrive tilsvarende, men å ha en schäfer som ikke kan sitt? :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er "enten Milan eller avlivning", det er bullshit fra ende til annen. Og når andre metoder kunne vært brukt, hvorfor skal Milans være den eneste rette måten å gjøre det på? Det henger liksom ikke på greip, det er ikke logisk.

Jeg har da ikke sagt at det kun var Millan som kunne hjelpe den hunden :P

Først lurer jeg på; hvorfor faste et matvrak?

For det andre, Marthe nevnte noe om hundeeiere som kun hadde en selskapshund som kun kunne sitt og gi labb, som skrev som om de hadde hatt 25 hunder i 100 år? Er det bedre å skrive tilsvarende, men å ha en schäfer som ikke kan sitt? :lol::lol:

Slapp off, hun kan sitte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Løpe å hente pop-corn og cola* :P:rolleyes:

ta med til meg og!

jeg antar at denne diskusjonen ingen ende tar, og at man uansett ikke blir enige. Underholdende og provoserende, ja..:lol:

Ja, med riktige metoder, men dette begynner å bli en stund siden.

hva er riktige metoder?

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke for det... men stiller de samme spørsmålene som Huldra, hvorfor i all verden sulte henne i stedet for å lære henne det på skikkelig måte? Og hva er riktige metoder?

Sånn til topic, har ikke så mange meninger om CM, annet enn at han burde slutte å gå inn i burene til redde og aggresive hunder, så jeg gidder ikke å engasjere meg i tråden, men ble veldig nysgjerrig på schæferen som måtte sultes for å få den til å sitte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er riktige metoder?

Hemmelighet :P

Kan ikke for det... men stiller de samme spørsmålene som Huldra, hvorfor i all verden sulte henne i stedet for å lære henne det på skikkelig måte?

Ok, det er en veeeldig lang historie, og jeg var desperat. Dessuten så trodde jeg jo selvfølgelig at hun etter hvert ville gjøre alt for pølsen, siden jeg hadde fått det tipset liksom. Men på tredje dagen gav jeg opp. Men det var ment som et eksempel. Hvis du vil ha hele historien kan du sende meg en PM.

Sånn til topic, har ikke så mange meninger om CM, annet enn at han burde slutte å gå inn i burene til redde og aggresive hunder, så jeg gidder ikke å engasjere meg i tråden, men ble veldig nysgjerrig på schæferen som måtte sultes for å få den til å sitte...

Les da, det hjalp IKKE å sulte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke dy meg. Sorry.

Til dem som måtte være interessert i "naturlover" - utover å bruke begrepet som mantra i enhver diskusjon om hundeoppdragelse så har jeg funnet følgende link til ettertanke...

http://www.filosofi.no/metafysikk.html

(Og til dem som IKKE gidder å klikke på linken:)

FINNES DET NATURLOVER?

Er naturen regelmessig eller ikke? «Høner legger egg, hunder gjør det ikke.» Dette er en sann påstand. Dersom man undersøker mange forskjellige dyrearter for å finne en generell regel for hvordan avkom kommer til verden, finner man ut at fugler (og krypdyr) legger egg og at pattedyr føder levende unger. Dersom man fortsetter å gjøre mange slike observasjoner, kommer man frem til noen få, fundamentale prinsipper. Disse prinsippene kalles naturlover. Slike naturlover er velkjente innenfor fysikken, der har vi f.eks. Newtons lover, som beskriver hvordan legemer beveger seg, innen elektronikken har vi Ohms lov, som forteller noe om sammenhengen mellom strøm, spenning og resistans, osv.

De fleste er enige i at stort sett foregår de dagligdagse fenomener på en lovmessig måte, men det er faktisk noen som benekter at det finnes lovmessighet i naturen i det hele tatt, f.eks. benektet den britiske filosofen David Hume dette. Han godtok ikke at Newtons lover er naturlover.

Nyere forskning innen kjernefysikk har overbevist mange forskere og filosofer om at det ikke finnes naturlover som gjelder for elementærpartikler, dvs. på mikronivået. Noen filosofer har av dette sluttet at det ikke kan finnes naturlover overhodet. En som derimot hevder at det finnes naturlover, vil si at når det gjelder mikronivået har vi ennå ikke oppdaget de lovene som gjelder.

OBJEKTIV/SUBJEKTIV

Er virkeligheten objektiv eller er den subjektiv? Er virkeligheten uavhengig av den som sanser, eller er den avhengig, dvs. blir den påvirket av den som sanser, f.eks. i og med selve sanse-prosessen?

Metafysisk objektivisme går ut på at virkeligheten, objektet, er absolutt, at virkeligheten er den samme for alle og at den ikke kan påvirkes av noens sanseprosess eller av noens bevissthet.

Metafysisk subjektivisme er det syn at virkeligheten (objektet) er avhengig av den som observerer (subjektet). Mange subjektivister vil også hevde at siden observatørene er forskjellige, vil også virkeligheten være forskjellig for forskjellige mennesker. Endel subjektivister vil derfor hevde at virkeligheten ikke er absolutt, men at den er flytende, plastisk, ubestemt, og at den kan forandres eller påvirkes av observatørens følelser, ønsker og innfall.

Ok, det er en veeeldig lang historie, og jeg var desperat. Dessuten så trodde jeg jo selvfølgelig at hun etter hvert ville gjøre alt for pølsen, siden jeg hadde fått det tipset liksom. Men på tredje dagen gav jeg opp. Men det var ment som et eksempel. Hvis du vil ha hele historien kan du sende meg en PM.

Les da, det hjalp IKKE å sulte den.

Vel, Emilie, skal du følge Ingars logikk så skulle du bare ha sultet henne MER - slik at den positive forsterkeren (pølsa) ble så interessant at den overskygget alternativet (å velge å la være å sitte) - det er åpenbart uansett din skyld og din alene at dyret ikke var mottagelig for metoden. OK? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strupehalsbånd på brølende schäfere og gjentatte napp til man bryter eventuell blokkering og får kontakt hos hunden riktige metoder?

Tja, hva mener du?

Vel, Emilie, skal du følge Ingars logikk så skulle du bare ha sultet henne MER - slik at den positive forsterkeren (pølsa) ble så interessant at den overskygget alternativet (å velge å la være å sitte) - det er åpenbart uansett din skyld og din alene at dyret ikke var mottagelig for metoden. OK? :P

Ok :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast jag tänker så här... om nu era moderna hundar inte vill någonting speciellt med sina liv, eftersom de får sina behov tillfredsställda och så. Vad är då poängen med straff? Anledningen till att man använder korrigeringar och liknande måste ju vara att hunden vill en massa saker (= positiva förstärkare). Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står nok på og tjener masse penger på godtroende naivister som ikke gidder/orker sette seg inn i ting.

Underforstått så mener du at alle som ikke utelukkende trener "positivt" er godtroende naivister? Eller er det bare dem som kan ha en viss toleranse med Cesar som stiller i den kategorien?

Mener du at positiv forsterkning/negativ straff er det eneste saliggjørende, etisk korrekte for enhver hund og hundeeier - OG at slik trening vil gi de ønskede resultater raskt nok og være gjennomførbart for enhver normalfamilie med familiehund i de tusen norske hjem?

- I så fall, gidder du å forklare meg hvorfor historien om Canis-parets ufordragelige bikkjer på kurs bare er nok et av mange eksempler jeg har hørt om/sett av positivist-hunder som ikke kan de helt grunnleggende basic-reglene for hverdagsliv i voksen alder? Jeg mener - er det en naturlov at det virker, så burde det jo være like enkelt å oppdra hund på den måten, som det er å få en stein til å falle til jorden fra 3. etasje i naboblokka...

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk at jeg blir veldig provosert når noen her inne skriver som om de har hatt 25 hunder over 100 år, men egentlig så har de en selskapshund som kan sitt og gi labb.

OT: Dersom denne var myntet på meg så kan faktisk Spike stå på to også :P

Men han kan sitte da.. Uten å måtte bli sultet i 3 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...