Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer


Mirai

Recommended Posts

Ja, for jeg syns det er veldig unødvendig å tillegge andre f. eks "forvridd fantasi", jeg forstår ikke grunnen rett og slett.

Når ting jeg skriver vrenges på og blir forvridd, og plutselig ikke lenger har noen ting å gjøre med det jeg opprinnelig skrev, ja da mener jeg det er litt sånn "forvridd fantasi". Det var heller ikke myntet på deg som enkeltperson for øvrig, heller på dem som måtte føle seg truffet.

Det er vel ingen her som banker bikkja, og jeg tviler sterkt på at noen her inne også bevisst belønner hunden sin for å utagere.

Har jeg skrevet at noen her belønner hundene sine for å utagere?

Sånn som du sier "Trener man ikke kun positivt så får bikkja deng - hver dag.", det går forsåvidt begge veier. Hvis man ikke bruker fysisk straff så er man en fjott som bare slenger pølsebiter over alt, for ingenting :)

Noe jeg heller ikke har sagt, men kanskje ubesvisst gitt uttrykk for? Da vil jeg i så fall rette opp i det med en gang, for det er ikke det jeg mener eller tror.

Edit: Selv om noen sier at man er noe/gjør noe (eks. denger eller aldri klarer å trene hunden sin rett), så er det jo ikke sannhet. Og selv om begge deler er frustrerende, syns jeg ikke den ene er noe bedre enn den andre.

Men fortsatt så er det litt dumt å bli stemplet som kriminell, uansett hvor langt det er fra sannheten. Det er nemlig stor forskjell å bli sett på som en naiv snillist (eller hva det faller folk inn å kalle det) enn å bli satt i bås med dem som ikke respekterer Norges lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 636
  • Created
  • Siste svar

OMG, her har det tatt litt av... Og utartet seg en del.

Snusken: hvordan ble du kvitt utageringsproblemet ditt? Kan du ikke si noe om hvordan du har løst det (for jeg regner med at du har det?) i stedet for å kritisere "den allmenne hop" for å bruke metoder som ikke virker...?

Og bare for å synke ned på samme nivå som enkelte andre her; hva kommer det av at det er så mye utageringsproblemer hos schäfere? Schäferhundeiere er vel i hovedsak ikke de som driver mest med pølsedressur, eller....? (I hvert fall ikke de som trener i Schäferhundklubben i nærheten av der jeg trener....)

At folk bruker en metode feil, handler jo om folka, ikke metoden, enten det er den eller den metoden. Det er jo ikke tvil om at flinke folk, uansett hvilken leir de tilhører, klarer å få til hunder.

Og det er vel også ganske sannsynlig at en "kilevink" som er dårlig timet, fort kan være verre (altså i forhold til adferden) enn en dårlig timet pølsebit...?

At disse "flinke folka" bruker postitiv straff og negativ forsterkning har jeg ikke noe som helst problem med, de fikser både timing og styrke. Men for "vanlige folk" sa er det jammen vanskelig nok å time belønningen riktig, og jeg synes nå i hvert fall det er ett minimum av hva man bør fikse før man skal gå inn å korrrigere bikkja med positiv straff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å synke ned på samme nivå som enkelte andre her; hva kommer det av at det er så mye utageringsproblemer hos schäfere? Schäferhundeiere er vel i hovedsak ikke de som driver mest med pølsedressur, eller....? (I hvert fall ikke de som trener i Schäferhundklubben i nærheten av der jeg trener....)

Du skal aldri si aldri hva det angår pølsedressur i schäfermiljøet.

Men jeg har fått et par hete tips angående schäferhunder og brøling; Schäferen er en rase med mye lyd, og det må man fint bare leve med, hvis man da ikke klarer å avlære den uvanen ved positiv trening. Avliv heller hunden enn å straffe den for dens utagering, kom det også noen formaninger om. Så jeg vet ikke jeg, kanskje det er en overvekt at folk i "ditt" schäfermiljø som tar til seg slike brenngheite tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Snusken: hvordan ble du kvitt utageringsproblemet ditt? Kan du ikke si noe om hvordan du har løst det (for jeg regner med at du har det?) i stedet for å kritisere "den allmenne hop" for å bruke metoder som ikke virker...?

Og bare for å synke ned på samme nivå som enkelte andre her; hva kommer det av at det er så mye utageringsproblemer hos schäfere? Schäferhundeiere er vel i hovedsak ikke de som driver mest med pølsedressur, eller....? (I hvert fall ikke de som trener i Schäferhundklubben i nærheten av der jeg trener....)

Har holdt på med mye jeg men som jeg skrev har jeg hatt god erfaring med og klikke i det øyeblikket hunden får øye på noe, i dette tilfelle annen hund. Klikkeren her er uvesentlig som sådan men fin for den retter oppmerksomheten mot meg og gir meg muligheten til og belønne og øke kriteriene. ( tid for belønning osv ). Og jeg kan styre det hele med og trekke oss unna eller nærme oss gradvis osv. Har ikke denga noe bikkje, det bare fyrer oppunder i denne situasjonen. Poenget mitt var bare at jeg ser folk stå og trøkke pølser nedi halsen på bikkja og det mener jeg er meningsløst ogå sier folk det gjør jo ingen skade, mye verre m du påfører fysisk straff med feil timing osv.

Ser heller ikke helt for meg pelsen stå og spise en neva pølser fra bakken med ei bikkje som kommer rett i mot og venta på at det skal eksplodere i alle himmelretninger. Når vi trener vil jeg at fokuset skal være på meg ikke på noe på bakken, da trener vi i så fall søk. Men dette er tydeligvis noe som fungerer for noen, sikkert de som ikke får mat hjemme som er så opptatt av pølser at de blokkerer ut alt anna enn mat hva vet jeg...

Og det der Schäfermytesvada ditt kan du spare oss for. De fleste med vett mellom øra som har sett litt hunder vet at det der har ingenting med rasen og gjøre i det hele tatt og det du skriver er bare ren diskriminering. Det jeg holdt på med var en omplassert unghund av hannkjønn og ikke unormal oppførsel når man er usikker på andre hunder med den livshistorien og ikke noe som ikke kan trenes vekk om man er bevisst på bruk av pølsebiter og andre forsterkere.

Og for noe vås og si at de er de som ikke driver med pølsedressur, mener du da at schäferfolk er de som gjengs denger bikkjene sine???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må være en smart sjuåring, Jeg viste ikke hva ordet impulskontroll betød da jeg var sju..

Det var vel heller ordet "lattelig" (du vet, latterlig uten R) som ble sitert Viktor 7 år, ikke "dårlig impulskontroll" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Utrolig hvor følsomme mange er for pølsedressur og ikke klarer og skille mellom positiv trening og positiv trening.

Vi trener IPO nå og der brukes det hovedsakelig bare mat i sporet for å få hunden til å jobbe rolig og grundig.

I lydighet og biting som også trenes utelukkende positivt er det sjeldent en matbit og se på trening.

IPO går for å være verdens mest krevende hundesport og det dømmes i lydigheta mye mer på arbeidsglede og intensitet mer enn i f.eks LP. Man kommer ikke langt der med ei daff bikkje som fiser og raper pølser. Klikker bruker jeg fremdels men ikke lenger etter Canis oppskrifta. Og fordi jeg trener sånn så denger jeg bikkja? Det er mange måter og trene hund på og man kan da vel trene positivt uten å trøkke pølser nedi halsen på pelsen og bli beskyldt for å denge bikkja?

Mon tro hvordan de får det til? :)

Men nå har vel dette sklidd way ut beyond C Milan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor følsomme mange er for pølsedressur og ikke klarer og skille mellom positiv trening og positiv trening.

Vi trener IPO nå og der brukes det hovedsakelig bare mat i sporet for å få hunden til å jobbe rolig og grundig.

I lydighet og biting som også trenes utelukkende positivt er det sjeldent en matbit og se på trening.

IPO går for å være verdens mest krevende hundesport og det dømmes i lydigheta mye mer på arbeidsglede og intensitet mer enn i f.eks LP. Man kommer ikke langt der med ei daff bikkje som fiser og raper pølser. Klikker bruker jeg fremdels men ikke lenger etter Canis oppskrifta. Og fordi jeg trener sånn så denger jeg bikkja? Det er mange måter og trene hund på og man kan da vel trene positivt uten å trøkke pølser nedi halsen på pelsen og bli beskyldt for å denge bikkja?

Mon tro hvordan de får det til? :)

Det er ingen som har sagt at man skal trøkke godbiter ned i halsen på hunden. Da blir det jo ikke positiv forsterkning om hunden ikke oppfatter det slik - og det tror jeg de fleste her inne vet. De du ser som gjør det får du heller ta en prat med......

Det handler ikke om pølser eller å kaste pølser på bakken. For noen hunder fungerer det kanskje at du klikker og får oppmerksomhet - gir belønning i det hunden får øye på det den vanligvis ville ha utreagert på. For noen funker det supert å kaste godbiter på bakken og hunden dropper utreageringen av det. For min del fungerer det supert å ha godbit i hånden som jeg lar hunden jobbe seg inn til ved å la den gnage på hånden min.

Og jeg er lei av alt det useriøse pratet om pølsedressur og å denge hunden. Ikke at det bare er deg, men du er ikke helt uskyldig heller. "Man kommer ikke langt der med ei daff bikkje som fiser og raper pølser". Dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del fungerer det supert å ha godbit i hånden som jeg lar hunden jobbe seg inn til ved å la den gnage på hånden min.

Ehm, jeg vet ikke om jeg ville hatt en hund som gnagde på hånden min for å ikke utagere, men hvis det er det eneste alternativet så. Heldigvis vet jeg at dette ikke er det eneste alternativet for meg :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, jeg vet ikke om jeg ville hatt en hund som gnagde på hånden min for å ikke utagere, men hvis det er det eneste alternativet så. Heldigvis vet jeg at dette ikke er det eneste alternativet for meg :happy:

Eh hæh? Tror du har misforstått veldig. Jeg holder belønningen lenger ved å holde godbiten inni hånden og la hunden prøve å få tak i den ved å tygge seg frem. Det bruker jeg både som belønning etter en øvelse for å gjøre forsterkningskvaliteten bedre for hunden (å gi en tam godbit er ikke alltid så kult. Når hunden må jobbe med å få tak i den er det mye artigere). Det samme gjør jeg for å forhinde at hunden utreagerer. Jeg tar godbiter i hånden og lar hunden jobbe med å komme inn til den. Det syns mine er så morro at de som oftest driter i det som skjer rundt. Hadde jeg bare gitt godbiten med en gang hadde de svelgt den og rettet oppmerksomheten mot objektet de utreagerer på med en gang etterpå. Nå "holder" jeg de litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh hæh? Tror du har misforstått veldig. Jeg holder belønningen lenger ved å holde godbiten inni hånden og la hunden prøve å få tak i den ved å tygge seg frem. Det bruker jeg både som belønning etter en øvelse for å gjøre forsterkningskvaliteten bedre for hunden (å gi en tam godbit er ikke alltid så kult. Når hunden må jobbe med å få tak i den er det mye artigere). Det samme gjør jeg for å forhinde at hunden utreagerer. Jeg tar godbiter i hånden og lar hunden jobbe med å komme inn til den. Det syns mine er så morro at de som oftest driter i det som skjer rundt. Hadde jeg bare gitt godbiten med en gang hadde de svelgt den og rettet oppmerksomheten mot objektet de utreagerer på med en gang etterpå. Nå "holder" jeg de litt lenger.

Jeg tar poenget, men jeg misforsto ingen ting i ditt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar poenget, men jeg misforsto ingen ting i ditt forrige innlegg.

Åja, så du syns virkelig det er fælt å la hunden jobbe seg inn i hånden din for å få godbit - og du slipper at den utreagerer? Wow, er det latskap eller? Jeg gjør det nemlig daglig. Det er en jackpot når jeg belønner hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Eh hæh? Tror du har misforstått veldig. Jeg holder belønningen lenger ved å holde godbiten inni hånden og la hunden prøve å få tak i den ved å tygge seg frem. Det bruker jeg både som belønning etter en øvelse for å gjøre forsterkningskvaliteten bedre for hunden (å gi en tam godbit er ikke alltid så kult. Når hunden må jobbe med å få tak i den er det mye artigere). Det samme gjør jeg for å forhinde at hunden utreagerer. Jeg tar godbiter i hånden og lar hunden jobbe med å komme inn til den. Det syns mine er så morro at de som oftest driter i det som skjer rundt. Hadde jeg bare gitt godbiten med en gang hadde de svelgt den og rettet oppmerksomheten mot objektet de utreagerer på med en gang etterpå. Nå "holder" jeg de litt lenger.

Say no more.. Den ultimate fôringsautomat. Flott å ha ei bikkja som er ***** intressert i hva du har i handa da. Jeg vil ha en hund som er intressert i MEG. Han skal vite at ting kommer om han oppfører seg og gjør som jeg den O'store leder ønsker.

Du kan jo like gjerne gi han en Kong fylt med mat da, eller bare hive ei pølse delt i 1000 biter utover. ett fett for bikkja. Det er jo innholdet han er intressert i, ikke deg. Lokking og luring kaller jeg det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener.

Synes selv det er helt utrolig hva man kan får utrettet med godbiter og klikker men det er utrolig mye enklere å lære inn enn å lære av. Læreavsituasjonene er mye vanskeligere å kontrollere.

I ett tilfelle hvor jaktsituasjonen oppstår p.g.a biler så er det jo lett å oppsøke steder å øve på. Biler er det jo mye av overalt.

Det er litt verre når man ikke har mulighet til å hyppig oppsøke situasjonen.

Nå var det ett lyst hode her inne som rådet meg til å oppsøke steder med mye biler og belønne oppmerksomhet rettet vekk fra bilene og mot meg. Dette har jeg tenkt til å trene på noen uker fremover for å se om det i det hele tatt gir noen fremgang.

Ja da er du et bra eksempel på hva jeg mener. Smart å oppsøke et sted med biler. Bare tilrettelegg kriteriet slik at dere mestrer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Say no more.. Den ultimate fôringsautomat. Flott å ha ei bikkja som er ***** intressert i hva du har i handa da. Jeg vil ha en hund som er intressert i MEG. Han skal vite at ting kommer om han oppfører seg og gjør som jeg den O'store leder ønsker.

Du kan jo like gjerne gi han en Kong fylt med mat da, eller bare hive ei pølse delt i 1000 biter utover. ett fett for bikkja. Det er jo innholdet han er intressert i, ikke deg. Lokking og luring kaller jeg det der.

I motsetning til visse andre her er jeg ikke redd for å belønne hunden min med godbiter. Jeg bruker det riktig også - mtp resultatene jeg har fått på henne og hvilken utrolig hund hun er ellers. Er det ikke det som betyr noe? At man får resultater?

Jeg tror verken din eller min hund bryr seg særlig mye om oss når det kommer til utreagering. I form av frykt, aggresjon eller instikter som vokting. Har du en hund som plutselig får det for seg at noen/noe er kjempeskummelt, da må det faktisk litt til for å få hunden til å avreagere, eller forhindre reaksjonen. Da nytter det ikke med bare "seg selv". Søtt at mange tror at hunden er så dødsinteressert i eieren sin da.. Hundene er interessert i å være i nærheten av meg og alt det der, men de gidder ikke arbeide for MIN skyld, eller overse noe som er skummelt eller som man kan vokte - for MIN skyld. Da må det faktisk en bedre forsterker til. Enten det er godbiter, leke eller alt som kan forsterke litt mer enn ros..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på med mye jeg men som jeg skrev har jeg hatt god erfaring med og klikke i det øyeblikket hunden får øye på noe, i dette tilfelle annen hund. Klikkeren her er uvesentlig som sådan men fin for den retter oppmerksomheten mot meg og gir meg muligheten til og belønne og øke kriteriene. ( tid for belønning osv ). Og jeg kan styre det hele med og trekke oss unna eller nærme oss gradvis osv. Har ikke denga noe bikkje, det bare fyrer oppunder i denne situasjonen. Poenget mitt var bare at jeg ser folk stå og trøkke pølser nedi halsen på bikkja og det mener jeg er meningsløst ogå sier folk det gjør jo ingen skade, mye verre m du påfører fysisk straff med feil timing osv.

Ser heller ikke helt for meg pelsen stå og spise en neva pølser fra bakken med ei bikkje som kommer rett i mot og venta på at det skal eksplodere i alle himmelretninger. Når vi trener vil jeg at fokuset skal være på meg ikke på noe på bakken, da trener vi i så fall søk. Men dette er tydeligvis noe som fungerer for noen, sikkert de som ikke får mat hjemme som er så opptatt av pølser at de blokkerer ut alt anna enn mat hva vet jeg...

Og det der Schäfermytesvada ditt kan du spare oss for. De fleste med vett mellom øra som har sett litt hunder vet at det der har ingenting med rasen og gjøre i det hele tatt og det du skriver er bare ren diskriminering. Det jeg holdt på med var en omplassert unghund av hannkjønn og ikke unormal oppførsel når man er usikker på andre hunder med den livshistorien og ikke noe som ikke kan trenes vekk om man er bevisst på bruk av pølsebiter og andre forsterkere.

Og for noe vås og si at de er de som ikke driver med pølsedressur, mener du da at schäferfolk er de som gjengs denger bikkjene sine???

Ok, jeg vet ikke om jeg får med meg alt du sier her jeg, men for meg ser det ut som om du driver med "bevisst bruk av pølsebiter", mens andre, som du ser i hopetall, driver å trøkker pølse ned i halsen på bikkja....?

Kanskje greit å tenke på at de som "trøkker bikkja full av pølser" faktisk prøver på nettopp det du sier du gjør, å belønne bikkja, men kanskje ikke har kommet like langt i treningen, og prøver i ett desperat forsøk å i hvert fall få bikkja til å ikke lykkes med nok en utagering....? (phu, lang setning)

Og jeg kan ikke se at jeg ett eneste sted snakker om å "denge bikkja". Jeg tror og håper at det er svært få som faktisk driver med dette... Jeg sa derimot at schäferfolket i en eller annen avdeling av sch.klubben som trener like ved der jeg trener, ikke driver med pølsedressur (og definisjonen på pølsedressur har du vel kommet med tidligere; man stapper pølsene ned i halsen på bikkja)

OG jeg mener og å huske at jeg skrev at positiv straff (for det er vel noe annet enn å denge bikkja, eller?) er "greit" om man er god på både timing og styrke...

Og det er vel ingen som sier at utagerende unge hannhunder er unormale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Åja, så du syns virkelig det er fælt å la hunden jobbe seg inn i hånden din for å få godbit - og du slipper at den utreagerer? Wow, er det latskap eller? Jeg gjør det nemlig daglig. Det er en jackpot når jeg belønner hundene mine.

Hvis du fremdeles må gjøre dette daglig så må jeg spørre hva fremgang det har gitt deg? Hva skjer om handa uteblir?

Jeg ønsker faktisk og kunne gå tur med bikkja uten å ha lommene fulle av forsterkninger selvom jeg bruker det når jeg har det og føler det passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, så du syns virkelig det er fælt å la hunden jobbe seg inn i hånden din for å få godbit - og du slipper at den utreagerer? Wow, er det latskap eller? Jeg gjør det nemlig daglig. Det er en jackpot når jeg belønner hundene mine.

Som Snusken er inne på, jeg vil helst at bikkja skal ha fokus på meg, ikke hånden min - det er dit jeg vil hen. Skjønner? Det er naturligvis jackpot når jeg belønner mine også, men jeg belønner ikke at hunden graver seg inn i hånden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fremdeles må gjøre dette daglig så må jeg spørre hva fremgang det har gitt deg? Hva skjer om handa uteblir?

Jeg ønsker faktisk og kunne gå tur med bikkja uten å ha lommene fulle av forsterkninger selvom jeg bruker det når jeg har det og føler det passende.

Hunden min utreagerer ikke på skumle menn lenger, metodene har funket supert. Så?

Dersom jeg ikke hadde med forsterker når jeg gikk tur og vi møtte noen "skumle", så gikk jeg min vei. Men jeg gir faktisk litt for å hindre problematferd, så å ta med en forsterker, enten i form av godbit eller leke, det krever meg ikke så mye.

Jeg tar aldri med meg godbiter på tur jeg. Labradoren min er ferdig innlært for lengst å gå i bånd osv. Eneste forsterkningen jeg bruker ute er at hun får lov til å gå fremover dersom hun ikke trekker, hun får lov til å hilse på mennesker og hunder hvis hun tar kontakt med meg og ikke trekker i båndet osv (for nå søker hun oppmerksomhet hos de som før var "skumle").

På aussien min som enda ikke helt vet hva gå-pent-i-bånd (vi er i innlæringen) betyr bruker jeg ofte drakamp i båndet som belønning, eller det å få lov til å fortsette å gå. Trekker hun i båndet kommer hun ingen vei. Heller det enn å rykke i båndet e.l. Hunden må ha en grunn til å "oppføre" seg, og det er konsekvensene av atferdene. Enten er konsekvensene at den oppnår en gode, eller at den unngår et ubehag. Så enkelt er det faktisk. Jeg velger det første, og da må jeg finne ting som kan brukes som positive forsterkere. Det er ikke alltid pølser, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Snusken er inne på, jeg vil helst at bikkja skal ha fokus på meg, ikke hånden min - det er dit jeg vil hen. Skjønner? Det er naturligvis jackpot når jeg belønner mine også, men jeg belønner ikke at hunden graver seg inn i hånden min.

Kan jeg spørre hvordan du belønner? Hunden min har full fokus på meg hun. Men belønningen skjer i den form hun liker best. Noen ganger er det jaktlek, noen ganger drakamp, noen ganger serverer jeg henne godbiten fra hånden, noen ganger lar jeg henne arbeide litt med å få tak i godbiten - og det er som oftest det hun liker best. Derfor benytter jeg det som jackpot.

Labradoren min har opprykk til eliteklassen, hadde hun bare fokusert på hånden min hadde hun ikke vært der. Hørt om doggie-zen? Hunden har konstant fokus på meg under trening, og i hverdagen når jeg ber om det, fordi det kan føre til en positiv forsterkning.

Hadde jeg bare gitt "meg selv", dvs ros, så hadde ikke hunden min giddet å følge med på meg når vi er på treningsbanen og gresset lukter kjempespennende og det er mange kule hunder rundtomkring og det er et rådyrspor borti skauen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare gitt "meg selv", dvs ros, så hadde ikke hunden min giddet å følge med på meg når vi er på treningsbanen og gresset lukter kjempespennende og det er mange kule hunder rundtomkring og det er et rådyrspor borti skauen...

He he Ja det du sier over her, er ikke så lett å akseptere for en del mennesker. Myten om at hunden jobber for å please eieren "O store Gud", er så inngrodd over tid, at det har blitt en sannhet. At det er en myte, er lett å avsløre. Ta bort alle forsterkere og stå passiv og bare ros hunden så ser man med selvsyn at atferden over tid bryter sammen. Hunder jobber ikke for å få ros. De skal ha lønna si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
He he Ja det du sier over her, er ikke så lett å akseptere for en del mennesker. Myten om at hunden jobber for å please eieren "O store Gud", er så inngrodd over tid, at det har blitt en sannhet. At det er en myte, er lett å avsløre. Ta bort alle forsterkere og stå passiv og bare ros hunden så ser man med selvsyn at atferden over tid bryter sammen. Hunder jobber ikke for å få ros. De skal ha lønna si!

Hahaha... Nå var vel det innlegget myntet på meg og jeg skrev Ostore med ironi fordi jeg visste det ville skape reaksjoner her. :)

Gud så patetiske dere er. Jeg bruker meg og ros også ja like mye som alt annet. Mat har jeg hvertfall lært meg og bruke minst mulig og kun der det egner seg og det viser seg og bli mindre og mindre anledninger for.. :)

Hjelpes.. Trur du ikke bikkja har ører og hører hva slags stemning føreren er i som om den ikke har andre sanser til og oppfatte det over vår evne og som flokkdyr har en viss interesse i og spille på vårt lag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... Nå var vel det innlegget myntet på meg og jeg skrev Ostore med ironi fordi jeg visste det ville skape reaksjoner her. :)
Jeg har ikke lest det innlegget

Lønnen får da være mat på "bordet" og tak over hodet.

Det er ikke så lett å vite hva som forsterker(lønn) atferder egentlig. Men bunnlinjen er klar; man får det som blir forsterket.

*Dobbelpost, bruk siterings-/redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg har ikke lest det innlegget

Nei det var sikkert tilfeldig at det sto i mitt innlegg nr 412 og du involverte deg fra diskusjonen i kveld med nr 413.

Halleluja :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...