Gå til innhold
Hundesonen.no

Måler dere opp mengden fòr?


Mud

Recommended Posts

Bare litt nysgjerrig... måler dere opp mengden fòr med de målebegerene som følger med fòret eller ved hjelp av vekt? Sist jeg gjorde det hadde jeg en liten tollervalp, men den vokste så altfor altfor fort at både målebeger og valpefòr forsvant ut døra :)

På alle hundene (og kattene ) mine har jeg rett og slett bare synset og følt meg frem ved hjelp av å observere hvor fort de spiser maten og hvilket hold de er i... Loke har nå endelig begynt å bygge kropp og faktisk legge på seg av fòret så nå får han akkurat så mye som han spiser opp fort og slik at han samtidig fortsetter å bygge seg opp. Før fikk han så mye at han noen ganger lot noen fòrkuler ligge igjen i skålen fordi han var for tynn..

Fikk valpefòret i dag og valpesyk og full av lengsel som jeg er måtte forpakningen og alt studeres og der sto det klart og tydelig hvor mye min lille valp skulle ha.. hmm... målebegeret som fulgte med fòrsekken til Loke en gang er tygd i filler og vekt eier jeg ikke.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Følger ikke målene som står på sekken, fant fort ut at det ble for lite. Men måler opp hver dag ja så jeg vet hvor mye for han får, liker å ha kontroll på det - også justerer jeg selvsagt av og til hvis jeg merker at det trengs. Da er det også lettere hvis det skulle bli sånn at noen andre skal gi ham mat en gang av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg helt nødt til. Får hun for mye så er det gjort på to uker å bli smellfeit (og to måneder å få henne ned igjen...). Har merka av på begeret hvor mye hun skal ha, så slipper jeg å stå og lese av på tallene (som slites bort etter hvert forøvrig). Dessuten er vi jo fire stykker som bytter på å gi henne mat, så det er greit slik at det ikke blir misforståelser.

Tinka får jo en del godbiter utenom tørrfôret, så hun får ca 100 gram mindre per dag enn det står anbefalt på pakken at hun skal ha.

Men først og fremst ser jeg selvsagt på hunden om hun bør få mer eller mindre. Tinka går på sin sjette fôrtype nå, så tabellen på pakningen bruker jeg litt som en veiledning for å se om fôret er i "200-gramskategorien" eller "300-gramskategorien" sånn at jeg ikke bommer totalt. Det er jo egentlig nokså individuelt hvor mye de trenger, avhengig av hvor aktive de er og om de har lett for å forbrenne eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser aldri på forpakka, men bruker alltid målebeger.

Har en hund som fort legger på seg så uten målebeger hadde det vært vanskelig.

Hun får 1 normal forkopp om dagen ( 1/2 til hvert måltid ). Oppdaget at det fort ble litt over 1/2 til hvert måltid og fant en forkopp som er 1/2 av normal str og da er det mye lettere å gi henne mat uten at det føles så lite ( siden hun får en"hel" liten kopp til hvert måltid :icon_redface: )

Brukte alltid målebeger på gamlehunden min også.

Men mest fordi det var enklest å bruke koppen til å helle foret i skåla, samt at jeg hadde kontroll på hvor mye han spiste.

Så her i huset har jeg forkopper i masse ulike str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måler alltid opp, man kan nesten se om de har fått bare litt får mye eller får lite på disse boxerne våres.

Så der er jeg super nøye! Mens den lille Yorken hjemme hos mamma og pappa som blir fora med vom og hundemat, deler vi pølsa bare opp i 5. Hehe er ikke mye mat han skal ha lille Oliver på 3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med vogh og da er det lett å se på øyemål hvor pølsa skal deles, mengden varierer litt etter hvordan hunden ser ut og etter hvor mye mosjon han får. Oksehaler, ribber og annet rått kjøtt blir veiet slik at han får ca samme mengde som med vogh. Ser nå at jeg må gi mer nå på denne årstiden for han har tatt av litt i det siste, tror han bruker en del energi på å holde varmen for han blir sjeleglad når han ser fleecedekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* når jeg tenker etter så bruker jeg aldri desilitermål når jeg koker ris eller annet heller.. og jeg når jeg koker kaffe så bare dæsjer jeg passelig mengde oppi filteret.. Alt går på øymål og "sånn ca"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler opp mengden, men følger ikke tabellen på forsekken :icon_redface:

Tar ikke hensyn til at det blir mye godbiter i perioder heller, blir hunden rundere, får den mindre mat, blir den tynnere får den mer.. Enkelt og greit, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke å forer på øymål enda. Har nettopp begynt å fore på vom og hundemat, og bruker blokk. Hiver de foreløpig en kjapp tur på vekta, men etterhvert som jeg blir mer vant med foret blir det å gå mer på øyemål. Når vi foret på bare tørrforr brukte jeg målebeger, men trengte ikke se så nøye for han skulle ha to stappfulle målebeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...