Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hunds negative sider


Mirai

Recommended Posts

Jeg regner med at svært få av oss har perfekte hunder :icon_cry: Så hva er din hunds negative sider, hva er det vanskelige med akkurat din hund?

Mona

- Overivrig når hun hilser

- Leker non-stop og vil aldri slutte

- Sliter med analkjertlene

- Ofte vanskelig å motivere i treningen

- Innpåsliten/klengete innendørs (selv om det er litt koselig òg)

- Litt dårlig språk (man har kommet seg masse i det siste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solos negative sider:

- et sinnsykt jaktinnstinkt, så det er vanskelig å ha henne løs hvis ikke vi er langt inni skauen.

- kan plutselig gjøre utfall mot syklister, joggere, skigåere, voldsomme barn o.l. (selvom dette har blitt mye bedre)

- veldig oppmerksomhetssjuk når jeg har besøk.. skal helst sitte i mellom oss sånn at vi er nødt til å se på henne og klappe henne.. eller så setter hun seg oppå fanget mitt og har hodet forran mitt sånn at jeg ikke ser besøket... og forlanger kos.. eller så ligger hun på besøkets fang... (dette er jo egentlig litt koselig og morsomt da.. men til tider litt irriterende..)

- ofte veldig skeptisk mot fremmede, spes menn.. (men det går bra om hun får ta den tiden hun trenger...og spes hvis de er hjemme hos oss)

Det er sikkert mer også. Kommer bare ikke på det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly:

- Kan være overivrig i møte med andre hunder - men det er blitt bedre og avhenger også litt av "dagsform". Bunner nok i en slags usikkerhet.

- Litt opp og ned når det gjelder å gå i bånd. Helt super i kjente omgivelser, kan være håpløs på nye steder med mange forstyrrelser.

- "Av-knappen" legges igjen hjemme. Vanskelig å få henne til å koble helt av utendørs.

- Reagerer mye på ting i miljøet. Ikke med redsel, men mest med nysgjerrighet. Det trenger ikke være negativt, men er definitivt slitsomt innimellom når hun skal sjekke ut ALT.

Det meste jeg nevner går jo på dette med ro, trygghet og selvkontroll. Og det har kommet seg veldig det siste året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simba

- Bjeffer på syklister, joggere osv (men dette er blitt bedre syns jeg)

- Ganske skeptisk mot fremmende menn

- Vanskelig å få kontakt om det er masse forstyrrelser rundt

- Plutselig kan han bli redd for et søplekasse og slikt

- Vanskelig å ha han med på nye steder

Nana

- Når vi har besøk skal hun alltid har oppmerksomhet, og om hun ikke får det bjeffer hun

- Innbilt svangerskap :P

- Bjeffer for å få oppmerksomhet av oss også av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, må nok si det er litt mye.

Donny:

Pinglete, detter sammen av det meste

Klengete

Pinnoman og balloman

Doffen:

Gjeter biler, donny, osv

Når han bader så er han klin umuli å få opp av vannet

liker ikke andre hunder osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Archie:

- småknurrer på folk som går forbi hagen selv om det er naboen. Bunner i rasens reservasjon i spedd litt vaktsomhet

- blir fort paralysert av tisseflekker på tur selv om det er etter en annen hanne

- får ofte forhudsbetennelse

Kenny:

- litt bråamper på andre hanner. Skyldes en samboene hund med sykelig trang til å markere og dominere han.

- kronisk tarmbetennelse med tilhørende diare

- veldig ukonsentrert og treg på lp-stevner. Min feil!

- damegal!

Tayron:

- bjeffer på alt og alle, spesielt i møte med hunder på tur. Er nok en god blanding av usikkerhet, nysgjerrighet og vane.

- skjevt bekken og HD D

- blir fort litt for gira under trening

- veldig var for krav og korreksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative sider? Loke ! :P Iikke mange, men han har vel noe jeg skulle ønske han kunne kvittet seg med.

*han sikler! Ekstremt mye.

*han er et helt gasskraftverk alene (les: promper mye)

*overivrig i møte med andre hunder han og.

*han blir ukonsentrert og vanskelig å jobbe med i nye miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knurrer og snapper hvis noen fremmede prøver og klappe han. Har også en tendens til å gjøre utfall hvis de går for nærme. M.a.o. ganske usikker :P

Vil gjerne gjete syklister, "tilter" hvis det kommer en jogger, mister hode fullstendig hvis det kommer en annen hund han ikke får snuse på :P

Kan IKKE gå pent i bånd. Når vi trener på det går han som en prest, men på tur er han helt umulig :angry2:

Blir lett distrahert og avledet under trening <_<

Må jo legge til at han er bare 7 mnd, så det er jo håp for han ennå :P

Masse positivt også. Sjekk neste tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willis:

  • Han er veldig klengete når vi er inne og ute i hagen. Det er jo koselig også selvsagt, men noen ganger blir det veldig mye.
  • Veldig redd for å gjøre feil, men det er blitt litt bedre. Håper han etterhvert skal tørre å slippe seg løs.
  • Leker ikke. Her er han også blitt 'bedre' om man kan si det slik. Han har begynt å leke litt, men må alltid se på meg om lov først, tør ikke å begynne av seg selv så han må ha oppmuntring. Henger nok en del sammen med forrige punkt - at han er redd for å slippe seg løs og gjøre det han har lyst til.
  • I det siste har han blitt litt tregere på innkalling når han er løs i skogen, så det må vi ta tak i.
  • Kresen på mat, og tåler lite før han får løs avføring.
  • Damegal han og..
  • Sier ikke i fra når han blir brukt som biteleke av Varja.

Varja:

  • Ikke kosete i det hele tatt med mindre hun har slitt seg helt ut i forkant.
  • Utrolig nysgjerrig på alt, og må alltid sjekke ut alt som ser/lukter spennende ut.
  • Leker hele tiden, tar aldri pause hvis hun ikke får beskjed om å legge seg ned et sted.
  • Henger på 'makker' hvis hun slippes løs med en annen hund og loser noe helt forferdelig hvis hun blir hengende etter litt.
  • Tøffere enn toget.. Går alltid rett på, uansett om det er andre hunder eller hester. Har for lite respekt for andre dyr. Altfor overivrig i hilsing på både mennesker og dyr.
  • Er fæl å bruke Willis som biteleke.

Var det jeg kom på i farta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka sikler noe helt ekstremt.

Jeg kan ikke bruke klikkeren når vi trener, for da oppfører hun seg som en ***** rebell.

Hun eter ALT hun kommer bort i (mottoet hennes er "spis først - smak etterpå").

Hun er som oftest alt for ivrig og vill når hun hilser på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative sider:

- Bjeffer/usikker på andre hunder og tar dermed litt av når vi møter andre på tur. På jakt/samlinger/dressur trening går det fint og ikke noe problem. Men de få hundene vi treffer på tur er driiiiiit skumle.

- Litt for jaktheit og er periodevis ikke helt fast i stand. Noe som er sinnsykt irriterende, frustrende og skuffende. Men jeg er optimistisk for høsten, da hun har vært flink i sommer

- Ikke leken. Men egentlig er det greit, hun trenger ikke leke med alle vi treffer/kjenner.

- Innbildt svangerskap etter hver løptid. Rimlig hormonell før og etter løpetid og innbilt svangerskap. Slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hun er alt for mammadalt. Må være sammen med oss overalt

- Hun liker ikke å være alene = problemer for oss.

- Hun kan til tider stresse ute, og bli FOR gira nesten.

- Hun har jaktinnstinkt og blokkerer hjernen da.

- Hun maser med å lage en drit stygg lyd.

- Hun syns det å gå ved siden av meg er veeldig kjedelig. Vil gå foran oss.

- Hun kjefter før hun hilser på andre hunder. Altså ikke noe aggresivt, bare lager masse rare lyder, noe de andre hundene har vanskelig for å tolke og dermed blir de usikkre og kjefter tilbake. <_< (ikke alle da, men det er nok usikkerhet på henne, men hun må uansett lære seg folkeskikk, så jobber med det)

- Hun blir fort litt "overdrevet" skeptisk/redd. (for tulleting)

- Hun kjeder seg fort, og så lager hun den stygge lyden sin igjen.

- Kan være for klengete på folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla:

- Gneldrete. Bjeffer på nesten alle som går forbi hagen vår og bjeffer gjerne i kor med nabohunden.

- Skeptisk til barn

- Litt for glad i (voksne)mennesker

- Ganske uforutsigbar når hun skal hilse på nye mennesker, enten er hun redd, skeptisk eller ellevill

- Kresen

- Ikke 100 % stueren, dårlig til å si ifra(har i gjennomsnitt 1 uhell i måneden), men vi er ofte ute med henne så da går det bra.

- Altfor pågående når vi har besøk av mennesker hun liker veldig godt.

- Dalt. Hun må følge etter meg overalt.

- Legger seg ned hvis hun ser noen hun vil hilse på og vil ikke gå videre.

- Litt sta i blant

- Spiser alt som ikke er mat

Lisa:

- liker ikke andre hunder

- dårlig språk

- matvrak

- nervøs, redd høye lyder

- stjeler mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Han biter meg i buksebeinet, sokkene og henda

- Han tisser inne omtrent hver dag

- Han er vimsete når vi går tur

- Han piper om natta

- Han må på do minst hver tredje time

- Han skal bort til ALLE når vi går tur

... heldigvis er han bare 9 uker gammel og vi håper å få retta på det meste av disse tingene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly:

Uff lilly kunne man skrive et helt kapittel om. :P

- Hun er og blir hyperaktiv trodde det kom til å bedre seg med alderen men værre blir det gitt. Det er til tider så grusomt hun skjelver og hopper og hyler når hun er løs helt til hun finner seg en pinne og da torturerer hun den <_<

- Hun vet ikke sine egne grenser og da kan man komme opp i farlige situasjoner.

Noen eksempler på dette: - hun svømte en gang så lenge i vannet at hun til slutt datt sammen på bakken og skalv og greide ikke å gå mer (hyperaktiv) så vi bærte henne hjem og jammen hva skulle hun hjemme henta ballen sin og skulle leke. Hun roet seg ikke med skjelvingen helt til vi putta henne i buret sitt og hun sov der noen timer etter det var alt greit.

Vi er ved vannet igjen etter båndtvangen er over i fjor. Og vi gikk tur ved strandkanten som er full av store fjell. Lilly hadde gått nesd til den minste av de og hoppe rett ut i vannet. Det eneste jeg hører som trodde at bikkja var rett bak meg er : ÅÅÅÅ GUD den Bikja HOPPA i vannet. Og jeg styrter for å se 2 minutter senere etter at jeg trodde hun var død kommer hun løpende opp bak meg på stien.

-Hun vokter noe sinnsykt og under vokting kan hun være veldig aggresiv.

-Og til slutt men ikke minst hun greier ikke å sove i ro uten å være innestengt i buret sitt.

Mimmy:

Hmm det største problemet med mimmy er at hun er en bølle i forkledning. Hun virker så søt så myk og god og bare du sier et bitte lite nei til henne så tisser hun på seg og demper med alt hun kan av språk et sekund senere gjør hun jammen meg akkurat det samme eller værre en det hun fikk "kjeft" for.

Og så kommer de andre to store problemer vi må jobbe med. Mimmy er en valp på 10 måneder og vær eneste gang hun ser en hund er det null kontroll og hun vil hilse og det vet jeg men hun knurrer for hare livet og logrer med halen så der er det veldig dårlig språk på gang.

Mimmy hopper inn i alle åpne biler! Vi kan altså gå rolig tur og noen står med bildøra åpne et sekund senere før jeg ser den bilen er hun alerede inni og skall hilse og dette selv om hun har bånd på seg! OG det hadde ikke vert det største problemet om hun ikke hadde tisset på seg når hun blir kjempe glad! I fanget til denne fremmede personen. TENK hvor FLAU jeg har vert. Heldigvis balanserer hun det opp med at hun er veldig søt så det er ingen som er sur på henne i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik sine mindre pene sider :

-bjeffing ( tenk at jeg var bekymret for mangel på sådan en gang)

-øre og anal problemer

- synes han er hakket forstor i kjeften ovenfor enkelte hunder

- faller lett ut, ukonsa på trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Liker ikke hunder(uansett størrelse og kjønn) som hilser brått, har nok noe med usikkerhet å gjøre det da.

-Er lettere nervøs mot enkelte fremmede mennesker, eller menneskegrupper, dette gjør at han ikke liker at vi får besøk.

-Bjeffer som gal når vi får besøk

-Roer seg ikke når vi er borte, annet enn når vi er ute. Har nok også noe med at han er nervøs mot enkelte personer.

-Bruker tid å roe seg ned når han blir veldig opphisset, iallefall etter at ringeklokken har dingt.

-Er ikke glad i kloklipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ask har da sine problemer han og..

- Han har fått en dose med egenstendighet for mye, så om noen har en hund som manggler, kan dere får litt :P med andre ord..han stikker lett..

- Har en heller merkelig adferd når vi møter hunder..har bedret seg nå, før va det nibjeffing og draiing mot hunden, nå drar han bare..han kan også knurre i det han komer bort til hunder, men slutter seg med en gang. Skjønner null av denne møteadferden hans, først er han liksom matcho, og så er han bare snill..

- Han tror visst tisper har løpetid året rundt..men ellers er han ikke sørlig hormonell..uler ikke og slikt om nabotispa har løpetid liksom..

- kan bjeffe en del, men kun når det går hunder forbi huset, eller det ringer på ringeklokken og han er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ike har sine sider han og,selv om de ikke irriterer meg så mye.

-han liker ikke alle hannhunder.

-han piper når det er noe han vil.

-han er mammadalt.

-kan være overivrig i møte med andre hunder.

-ELSKER tisper,og lar de ikke være i fred hvis de ikke sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, akkurat nå er vi inne i en periode jeg virkelig forsøker å overse de "dårlige sidene" til gutten.

Men altså, er det noe som er virkelig pes og som jeg skulle ønske vi "kom oss over snart", så er det:

- han er overivrig med kattene i huset, og det blir dermed BRÅK...

- antageligvis inne i sin andre hormonblomstring, ingenting er trygt for hans tenner lenger :P

Utenom det, er alt selvfølgelig fryd og bare gammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atsu (5mnd)

-Bjeffer når det kommer litt høye lyder fra kameratene mine i 1. og 2. etasje

-Reiser bust til alt han er usikker på, fra skumle planter til fremmede hunder. Men ikke aggressiv på noen måte.

-Liker å erte kameraten jeg bor sammen med

-Stjele sokkene mine

Han er ikke så ille, bare litt uerfaren og på vei til å bli unghund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...